Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 313
Offentligt
3060055_0001.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
Erhvervs ledelsessekretariat
Engelholm Alle 1, 2630 Taastrup
Telefon 72 22 18 18
Skat.dk
Jeres sagsnr. 23/00438-54/LPU
Vores sagsnr. 23-0494616
29. august 2025
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Orientering om status i ATP-sagskomplekset
Indledning
Folketingets Ombudsmand udtalte i juni 2023 kritik af Skattestyrelsens sagsbehand-
lingstid i de såkaldte ATP-sager og har efterfølgende fulgt op i hhv. 2024 og 2025.
Skattestyrelsen redegjorde i status til Folketingets Ombudsmand den 16. december
2024 for, at Skattestyrelsen estimerede, at ca. 75 pct. af ATP-sagerne ville være af-
sluttede medio 2025. Desuden fremgik det, at Skattestyrelsen forventede at kunne
fremlægge et konsolideret estimat for afslutningen af ATP-sagskomplekset ekskl.
klagesager, når konsekvenserne af EU-dommen i de forenede sager C-639/22- C-
644/22 var fastlagt. På den baggrund anmodede Folketingets Ombudsmand den 21.
januar 2025 om inden udgangen af august 2025 at modtage en udtalelse med en over-
ordnet status for Skattestyrelsens arbejde med at sikre sagernes afslutning, herunder
en nærmere vurdering af, om den omtalte tidsplan holder, og om der er eller har været
behov for yderligere tiltag. Samtidig blev der anmodet om et fornyet estimat for af-
slutningen af ATP-sagskomplekset. Endvidere anmodede Folketingets Ombudsmand
om at modtage oplysninger om status på den klage, som en række pensionskasser i
januar 2024 sendte til EU-Kommissionen vedrørende ATP-sagskomplekset. Den 4.
juni 2025 modtog Folketingets Ombudsmand en henvendelse fra Forsikring & Pen-
sion (F&P), som Folketingets Ombudsmand har anmodet Skattestyrelsen om at kom-
mentere på.
Denne orientering er således en opfølgning på anmodningen fra Folketingets Om-
budsmand af 21. januar 2025 samt henvendelsen af 4. juni 2025.
Overordnet status
Det samlede antal ATP-sager er gradvist blevet større over tid. På tidspunktet for
Skattestyrelsens redegørelse af 31. januar 2024 havde sagskomplekset en størrelse på
ca. 1.100 sager (976 oprettede sager plus forventet ca. 140 delperiodeafgørelser).
Pr. 30. november 2024 udgjorde sagskomplekset 1.293 sager, og pr. 31. juli 2025
udgør det i alt 1.290 sager, idet enkelte sager var fejloprettede. Heraf er 989 sager
afsluttet, hvilket svarer til ca. 77 pct. Skattestyrelsen har således indfriet målet om, at
ca. 75 pct. af ATP-sagerne vil være afsluttet medio 2025, som anført i seneste rede-
gørelse af december 2024. Samlet set er der påbegyndt eller afsluttet sagsbehandling
i ca. 86 pct. af ATP-sagerne,
jf. tabel 1.
Side 1 / 6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 313: Orientering om Skattestyrelsens udtalelse til Folketingets Ombudsmand om status på sagsbehandling i ATP-sagskomplekset, skatteministeren
3060055_0002.png
Tabel 1. Status på udvikling i sagsbehandlingen
Afsluttede sager
Sager, hvor sagsbe-
handlingen pågår
Sager, der afventer
sagsbehandling
Oprettede sager i alt
Status d. 4.4.23
349 (36 pct.)
292 (30 pct.)
322 (33 pct.)
963
Status d. 31.12.23
399 (41 pct.)
310 (32 pct.)
267 (27 pct.)
976
Status d. 30.11.24
706 (55 pct.)
402 (31 pct.)
185 (14 pct.)
1.293
Status d. 31.7.25
1
989 (77 pct.)
112 (9 pct.)
189 (15 pct.)
1.290
Anm: Alle delperiodeafgørelser i sagsbehandlingen er medregnet i statusopgørelserne. Differencen på antallet af sager, der
afventer sagsbehandling i november 2024 og juli 2025, skyldes, at der er kommet nye sager til. På trods af dette er det totale
antal sager faldet, da der er slettet fejloprettede sager.
1
Summen af procenterne er 101 pct. grundet afrunding.
Kilde: Skattestyrelsen
Afslutning af ATP-sagskomplekset
ATP-sagskomplekset er med afslutningen af ca. 77 pct. af sagerne trådt ind i en ny
fase. De resterende sager er karakteriseret af meget høj kompleksitet. Dertil har sags-
behandlingen afventet det nyligt offentliggjorte styresignal (SKM 2025.397.SKTST),
da det har betydning for Skattestyrelsens behandling af de uafsluttede sager.
Der var pr. 31. juli 2025 i alt 301 uafsluttede sager i sagskomplekset. Heraf er 112
påbegyndte, mens 189 endnu ikke er påbegyndt. I tabel 2 vises dels samtlige sager i
sagskomplekset, dels uafsluttede sager opdelt efter underkategorier/sagstyper.
Tabel 2. Nedbrydning af ATP-sagskomplekset pr. ultimo juli 2025
Underkategori/sagstype
Leverandørsager før 2015
Leverandørsager efter 2015
Aftagersager
Reverse Charge sager
Investeringsforeningssager
Hovedtotal
Kilde: Skattestyrelsen
Antal sager i alt
852
245
94
38
61
1.290
Uafsluttede sager
26
189
38
32
16
301
De 189 sager, hvor sagsbehandlingen endnu ikke er påbegyndt, hører alle til under-
kategorien
Leverandørsager efter 2015.
Disse sager er karakteriseret af yderligere
øget kompleksitet set i forhold til de øvrige sager, som hidtil er blevet behandlet i
komplekset. Desuden er de gensidigt afhængige, hvorfor sagerne vil blive behandlet
successivt fra andet halvår af 2025.
Afslutningen af ATP-komplekset sætter således meget høje krav til sagsbehandlingen
og kræver sagsbehandlere med både særlig solid juridisk indsigt i sagerne samt histo-
rik på opgaven. For at sikre, at der også i den afsluttende fase anvendes flest mulige
effektive sagsbehandlingstimer til opgaven og færre timer til oplæring, sparring mv.,
har der derfor været behov for at ændre i sammensætningen af de ressourcer og kom-
petencer, der er tilknyttet ATP-sagskomplekset. Der har siden primo 2024 været al-
lokeret ca. 26 årsværk til sagsbehandlingen, men pr. medio 2025 er bemandingen
nedsat med seks årsværk, således at der i alt er knyttet 20 årsværk til opgaven.
Derudover har Skattestyrelsen bedt Kammeradvokaten om at bistå med sagsbehand-
lingen. Der er således indlånt, hvad der svarer til to fuldtidsmedarbejdere i perioden
Side 2 / 6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 313: Orientering om Skattestyrelsens udtalelse til Folketingets Ombudsmand om status på sagsbehandling i ATP-sagskomplekset, skatteministeren
3060055_0003.png
medio august til foreløbig december 2025. Kammeradvokatens medarbejdere vil især
bidrage til behandlingen af sager, som indeholder særligt komplekse problemstillin-
ger, og det er forventningen, at de kan bidrage positivt til fremdriften i sagskomplek-
set i den resterende periode, både ved egentlig sagsbehandling af de komplekse sager,
der resterer, samt som sparringspartnere til Skattestyrelsens egne sagsbehandlere.
Siden 2024 har der desuden været fokus på at styrke driftsstyringen på komplekset,
ligesom der har været en tæt opfølgning på sagsfremdriften, hvilket har gjort det mu-
ligt løbende at kunne tilpasse indsatsen bl.a. i forhold til at kunne allokere ressourcer
og kompetencer på den bedst mulige måde. Samtidig har der været et styrket ledel-
sesmæssigt fokus på fremdriften i sagsbehandlingen med ugentlige fremdrifts- og
statusmøder. Skattestyrelsen vil fortsat have et tæt ledelsesmæssigt fokus på frem-
driften i sagskomplekset og driftsstyringen, så det fortsat sikres, at de rette kompe-
tencer og ressourcer er tilknyttet opgaven.
Prognose for afslutning af ATP-sagskomplekset
Skattestyrelsen vurderer med de ovennævnte tiltag, at ATP-sagskomplekset ekskl.
klagesager kan afsluttes ultimo november 2026. Prognosen er baseret på effektiv
sagsbehandlingstid, hvilket betyder, at væsentlige fristforlængelser efterspurgt fra
parterne og deres rådgivere, aktindsigter, udtalelser i klagesager mv. udgør en usik-
kerhed ved estimatet.
Hver enkelt sag i komplekset har
et ”minimumsforløb”, som ikke kan accelereres,
da
der er høringsfrister, som Skattestyrelsen skal overholde, jf. eksempelvis forvalt-
ningslovens §19 og §21. Det drejer sig fx om høringsfrister for pensionskasserne eller
deres leverandørers indsendelse af materiale og frister for bemærkninger til forslag
til afgørelse.
Dertil er der en gensidig afhængighed mellem sagerne, hvilket betyder, at ikke alle
sager kan opstartes parallelt. Der er således en række bindinger i forhold til færdig-
gørelsen af sagskomplekset, der er uafhængige af omfanget af sagsbehandlingsres-
sourcer.
Styresignal pba. EU-dom fra september 2024
EU-Domstolen afsagde primo september 2024 dom i de forenede sager C-639/22- C-
644/22. EU-Domstolen slår i dommen fast, at der skal ske en konkret vurdering af,
om størrelsen af pensionsrettigheder og -ydelser hovedsageligt er bestemt af investe-
ringsafkastet med henblik på at vurdere, om pensionskassen udgør en investerings-
forening.
Som nævnt i redegørelsen af december 2024 har en nærmere afklaring af dommens
betydning indflydelse på sagsbehandlingen af ATP-sagskomplekset, hvorfor sagsbe-
handlingen af visse dele af sagskomplekset har afventet en sådan afklaring og offent-
liggørelse af et styresignal herom.
Skattestyrelsen offentliggjorde styresignalet den 1. juli 2025. Dette er vedlagt til ori-
entering.
Side 3 / 6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 313: Orientering om Skattestyrelsens udtalelse til Folketingets Ombudsmand om status på sagsbehandling i ATP-sagskomplekset, skatteministeren
3060055_0004.png
Dialog med parter og interessenter
Skattestyrelsen er i løbende dialog med parterne i sagskomplekset om den forventede
sagsbehandlingstid og har senest i december 2024 orienteret de parter, som på davæ-
rende tidspunkt afventede afgørelse i deres sager, om status på fremdrift i sagskom-
plekset. Dialogen mellem Skattestyrelsen og parterne vil finde sted i takt med, at
sagsbehandlingen i sagskomplekset skrider frem.
Samtidig er Skattestyrelsen i dialog med relevante brancheorganisationer og har i
foråret 2025 søgt at øge fremdriften i færdiggørelsen af sagerne via dialog og kom-
munikation med blandt andet Forsikring & Pension (F&P) samt FSR - danske revi-
sorer om fokus på at undgå ubegrundede anmodninger om fristforlængelser for ind-
sendelse af materiale.
Derudover kan nævnes, at Skattestyrelsen den 23. juni 2025 havde et dialogmøde
med Dansk Erhverv samt F&P om Skattestyrelsens tilrettelæggelse af sagsbehand-
lingen i komplekset.
Status på klage til EU-Kommissionen
Folketingets Ombudsmand har i seneste udtalelse af 21. januar 2025 anmodet om at
modtage oplysning om status på den klage, som en række pensionskasser i januar
2024 sendte til EU-Kommissionen vedr. ATP-sagskomplekset, og som Skattemini-
steriet orienterede Folketingets Ombudsmand om den 31. januar 2024. Pensionskas-
serne anmoder i deres klage EU-Kommissionen om at gøre noget for at sikre effektiv
implementering af EU-loven ifm. moms af leverancer til pensionskasser, som anses
for investeringsforeninger.
Behandling af klagen har været sat i bero ifm. behandling af de forenede sager C-
639/22
C-644/22, som der blev afsagt dom i den 5. september 2024. Skatteministe-
riet har efterfølgende medio august 2025 ikke hørt nærmere fra hverken EU-Kom-
missionen eller pensionskasserne, som fremsendte klagen.
Kommentar til F&Ps henvendelse af 4. juni 2025
Skattestyrelsen har modtaget kopi af et brev til Folketingets Ombudsmand af 4. juni
2025 fra F&P, hvori F&P rejser en række kritikpunkter af Skattestyrelsens håndte-
ring af ATP-sagskomplekset.
Manglende behandling af ”nøglesager”
F&P henviser i
brevet til, at der er en række såkaldte ”nøglesager”, hvor Skattesty-
relsen skal tage stilling til, om pensionsinstituttet momsmæssigt skal sidestilles med
en investeringsforening og dernæst, om den leverede ydelse udgør forvaltning. Det
kritiseres, at der ikke er sket fremskridt i disse sager. Som følge af dette, anføres det
i brevet, at sagsbehandlingen i komplekset ikke er hensigtsmæssigt tilrettelagt, da
Skattestyrelsen bruger kræfterne på processuelle problemstillinger, og at Skattesty-
relsens sagstilrettelæggelse ikke er udtryk for god forvaltningsskik.
I behandlingen af sagerne i sagskomplekset har det været nødvendigt for Skattesty-
relsen at tage stilling til spørgsmål om partsstatus og partsrepræsentation i sager, hvor
der sker transport af krav mellem parter, og i sager, hvor parterne via fuldmagt lader
sig repræsentere af hinanden, før sagerne kan realitetsbehandles. Dette skal ske for at
Side 4 / 6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 313: Orientering om Skattestyrelsens udtalelse til Folketingets Ombudsmand om status på sagsbehandling i ATP-sagskomplekset, skatteministeren
3060055_0005.png
sikre, at der kommunikeres med rette modtager. Det er også fundet nødvendigt at
kvalificere kravene som enten et leverandør- eller aftagerkrav for dels at kunne be-
grunde sagerne korrekt, dels for at forhindre eventuelle dobbeltudbetalinger. I forbin-
delse med denne kvalificering har Skattestyrelsen behandlet overvæltningsspørgs-
mål, dvs. hvem der reelt har båret afgiftsbyrden som en individuel og konkret vurde-
ring i hver enkelt sag.
Der er ligeledes løbende afsagt domme af EU-Domstolen, som Skattestyrelsen har
skullet forholde sig til i sin sagsbehandling. Dette har i perioder medført en pause i
behandlingen af visse typer af sager, mens andre sagstyper har kunnet behandles.
Tillige har det været nødvendigt at sætte sager på pause, når en part eller dennes re-
præsentant har anmodet om forlænget frist for at indsende materiale til Skattestyrel-
sen.
Skattestyrelsens behandling af sagerne i ATP-komplekset har været søgt tilrettelagt
på en måde, der sikrer, at sagerne begrundes korrekt, at der ikke sker dobbeltudbeta-
linger, samt at der tages højde for løbende afsagte domme bl.a. fra EU-Domstolen.
Afslutningsvis bemærkes, at der til og med 1. halvår 2024, dvs. inden EU-dommen i
de forenede sager C-639/22- C-644/22 faldt, er afgjort et mindre antal sager, hvor
Skattestyrelsen bl.a. har taget stilling til aftagerkrav fra før 2015. Her har Skattesty-
relsen behandlet de materielle spørgsmål og bl.a. fastslået, at en pensionskasse ikke
kan sidestilles med en investeringsforening, hvis der fx er tale om garanterede ord-
ninger. Tre af sagerne er indbragt for domstolene.
Styresignal udsendt uden lovgivning om genoptagelsesproces
Det bliver også anført i brevet, at Skattestyrelsen i forbindelse med ATP-sagen ud-
sendte et nyt styresignal om en ny proces for genoptagelse som følge af EU-domme.
Styresignalet blev udsendt uden egentlig lovgivning om en genoptagelsesproces.
I 2013 afsagde Vestre Landsret dom (SKM2014.44.VLR) som følge af EU-Domsto-
lens dom i sag C-94/10, Danfoss og Sauer-Danfoss, hvor det blev fastslået, at også
senere omsætningsled under visse betingelser kan rette krav direkte mod Skattemini-
steriet.
Derfor udsendtes styresignalet SKM2015.733.SKAT om de regler, der finder anven-
delse ved behandling af krav på beløb opkrævet i strid med EU-retten. Styresignalet
fastlagde retningslinjerne for, hvornår afgiftspligtige og efterfølgende omsætningsled
har mulighed for at rejse krav direkte mod SKAT, nu Skattestyrelsen, under den gæl-
dende lovgivning.
Efter Skatteministeriets opfattelse er det ganske kompliceret at tilgodese EU-rettens
effektivitetskrav og samtidigt sikre, at Skattestyrelsen ikke kommer til at udbetale
samme beløb to gange eller kommer til at overkompensere virksomhederne.
Det er besluttet indtil videre at udskyde et lovtiltag om tilbagebetaling af beløb op-
krævet med urette. Skatteministeriet vil følge området tæt og lade erfaringerne fra
behandlingen af anmodningerne i ATP-sagskomplekset indgå i overvejelserne om et
Side 5 / 6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 313: Orientering om Skattestyrelsens udtalelse til Folketingets Ombudsmand om status på sagsbehandling i ATP-sagskomplekset, skatteministeren
3060055_0006.png
evt. lovinitiativ på området, som kan sætte de processuelle rammer for behandlingen
af tilbagebetalingssager.
Skatteministeriet har orienteret Folketingets Skatteudvalg herom d. 1. november
2016.
Afvisning af muligheden for bindende svar
Det bliver yderligere anført i brevet, at Skattestyrelsen over for flere virksomheder
har afvist at tage stilling til, i form af et bindende svar, om betingelserne for moms-
fritagelse er opfyldte, så leverandøren fremadrettet kan undlade at opkræve moms.
Det er korrekt, at Skattestyrelsen i visse tilfælde afviser at give bindende svar. Det
sker, når der allerede behandles en genoptagelsesanmodning eller et civilretligt krav,
der bygger på et krav om anerkendelse af, at det omhandlede pensionsinstitut er en
investeringsforening. Dette er i overensstemmelse med fast praksis.
Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at en afgiftspligtig, som har bedt om gen-
optagelse, ikke samtidig kan få et bindende svar, hvis begge vedrører samme juridiske
vurdering af samme faktiske forhold.
Skattestyrelsen vil imidlertid kunne vejlede aktørerne
og særligt når genoptagelses-
sagerne er afsluttet.
Opsummering
Skattestyrelsen har færdiggjort ca. 77 pct. af ATP-sagerne medio 2025. Med afslut-
ningen af de ca. 77 pct. af sagerne er sagskomplekset trådt ind i en ny fase, hvor de
resterende ca. 23 pct. af sagerne er karakteriseret ved en høj kompleksitet. Påbegyn-
delsen af de resterende sager har afventet den nærmere afklaring af betydningen af
dommen i de forenede sager C-639/22- C-644/22 fra EU-Domstolen samt offentlig-
gørelsen af et styresignal herom. Styresignalet blev offentliggjort i juli 2025.
Med offentliggørelsen af styresignalet forventer Skattestyrelsen at sagskomplekset
ekskl. klagesager er afsluttet ultimo november 2026. Prognosen er bl.a. baseret på, at
der ikke gives væsentlige fristforlængelser i sagerne.
Skattestyrelsen vil holde Folketingets Ombudsmand orienteret, hvis der er væsentlige
ændringer til tidsplanen for færdiggørelsen af ATP-komplekset.
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, står Skattestyrel-
sen naturligvis til rådighed.
Venlig hilsen
Johanne Lykke Aggergaard
Fagdirektør, Erhverv, Skattestyrelsen
Side 6 / 6