27. juni 2025
J.nr. 2025 - 3938
Resumé af forslag til ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lig-
ningsloven m.v.
Den 1. januar 2022 trådte nye regler i kraft om ligedeling af børne- og ungeydelsen, så
forældre med fælles forældremyndighed som udgangspunkt hver får halvdelen af ydelsen.
Dog kan forældremyndighedsindehavere, der har barnet boende mindst 9 ud af 14 dage,
søge om at få hele ydelsen. Siden ligedelingen har det vist sig, at nogle forældremyndig-
hedsindehavere, der har barnet boende mindst 9 ud af 14 dage, har udfordringer med at
skaffe den fornødne dokumentation herfor, fx en samværsafgørelse eller et forlig, for at
få udbetalt den fulde børne- og ungeydelse.
Lovforslaget har til formål i højere grad at understøtte intentionen om, at forældremyn-
dighedsindehavere, hos hvem et barn bor, kan få udbetalt den fulde ydelse. Det foreslås
derfor, at også en afgørelse om midlertidigt samvær eller en erklæring fra Familieretshuset
om samværets omfang kan bruges som dokumentation for, at barnet opholder sig mindst
9 ud af 14 dage hos den ene forælder. Det foreslås derudover, at en afgørelse om midlerti-
digt samvær eller en erklæring fra Familieretshuset om samværets omfang kan bruges som
dokumentation for, at barnet ikke længere opholder sig mindst 9 ud af 14 dage.
Derudover foreslås en skattefritagelse af indkomst op til 42.766 kr. årligt fra salg af soci-
ale aviser udgivet af en forening mv., der er godkendt efter ligningslovens § 8 A . Forsla-
get medfører også, at indtægter omfattet af skattefriheden ikke vil blive modregnet i kon-
tanthjælpsydelsen. Beløbet reguleres en gang årligt. Forslaget har til formål at udmønte
den løsning, som regeringen sammen med Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Konservative Folkeparti, Danmarks Demokraterne, Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti har aftalt for at understøtte socialt udsatte og hjemløse, som sælger aviser på
gaden.
Lovforslaget indeholder derudover justeringer af opkrævningsreglerne vedrørende pensi-
onsbeskatning.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Loven foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2026.
Lovforslaget forventes at medføre ikkenævneværdige økonomiske konsekvenser.