Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 306
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del - Bilag 306
Offentligt
Skatteministeriet
J.nr. 2025-942
Forslag
til
Lov om ændring af lov om spil
(Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik
på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
§1
I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse nr. 1303 af 4. september 2020, som æn-
dret ved § 2 i lov nr. 533 af 27. marts 2021, § 1 i lov nr. 375 af 28. marts
2022, § 1 i lov nr. 467 af 8. maj 2024 og § 1 i lov nr. 1177 af 19. november
2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 18, stk. 2,
indsættes efter »stk. 3
«:
»og 4
«.
2.
I
§ 18
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Tilladelse kan gives for indtil 1 år ad gangen, hvor spilleomsætnin-
gen ikke må overstige 1.000.000 kr., og hvor tilbagebetalingsprocenten ikke
må være under 80. Tilladelse kan alene opnås, hvis ansøger ikke allerede
har en anden tilladelse til udbud af spil efter denne lov.
«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
3. I
§ 42, stk. 1-3,
ændres »stk. 4-6
« til
»stk. 4-7
«.
4.
I
§ 42
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
For tilladelser, jf. § 18, stk. 4, betales et gebyr på 700 kr. (2010-
niveau) til spillemyndigheden til dækning af de samlede omkostninger ved
behandling af ansøgningen, udstedelse af tilladelse og tilsyn med tilladel-
sesindehaveren. Gebyret skal betales senest samtidig med indgivelse af an-
søgningen.
«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
5.
I
§ 42, stk. 7,
der bliver stk. 8, og
§ 43, stk. 2,
indsættes efter »§ 18, stk.
3
«:
»og 4
«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Med lovforslaget foreslås det at indføre en ny indtægtsbegrænset tilladelse
til onlinekasino, som skal være et supplement til den gældende almindelige
tilladelse til onlinekasino og den nuværende indtægtsbegrænsede tilladelse
til onlinekasino.
Formålet med den nye indtægtsbegrænsede tilladelse er at etablere en ny
enklere tilladelse, som vil gøre det nemmere for små ikke-kommercielle for-
eninger, som fx udbyder banko (eller bingo) via walkie talkie eller radio at
opnå en tilladelse. Tilladelsen vil være billigere at opnå, ligesom der vil
være færre krav. Der vil samtidig være visse begrænsninger i anvendelsen
sammenlignet med den nuværende indtægtsbegrænsede tilladelse.
I forbindelse med ikrafttrædelsen af lov nr. 1177 af 19. november 2024 om
nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo
udtrykte udbydere af bingo og banko via walkie talkie og lokalradio bekym-
ring for, at de på grund af de nye regler ikke længere måtte udbyde deres
spil, fordi det er et krav, at spillet foregår ved fysisk fremmøde uden brug af
fjernkommunikation.
I spillelovgivningen benyttes termen »bingo«, uanset om der er tale om
bingo eller banko, da spillelovgivningens definition af »bingo« omfatter
både bingo og banko.
Mulighederne for at udbyde bingo via walkie talkie eller lokalradio blev dog
ikke ændret ved lov nr. 1177 af 19. november 2024. Bingo via walkie talkie
eller lokalradio har siden 2018 været betragtet som onlinebingo og har været
en del af tilladelsen til onlinekasino. Onlinespil er i spillelovgivningen defi-
neret som spil mellem en spiller og en spiludbyder, hvor der anvendes fjern-
kommunikation. Et lovligt udbud af onlinebingo, herunder bingo via walkie
talkie og lokalradio, har dermed siden 2018 forudsat en tilladelse til online-
kasino. Dette har lov nr. 1177 af 19. november 2024 ikke ændret på.
Med lov nr. 1177 af 19. november 2024 blev reglerne for afholdelse af al-
mennyttige lotterier (herunder landbaseret bingo) ændret. I forbindelse med
kommunikationen om de nye regler for almennyttige lotterier blev en del
udbydere af bingo via walkie talkie og lokalradio opmærksomme på reg-
lerne for onlinebingo.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
Udbydere af bingo via walkie talkie og lokalradio er ofte foreninger, som
har en størrelse, som gør, at de ikke har tilstrækkelig økonomi til, at de vil
kunne betale for en tilladelse til onlinekasino eller den nuværende indtægts-
begrænsede tilladelse. Det er derfor overvejet, om der kunne findes en mo-
del, som tager højde for disse foreningers størrelse og spil, hvor fokus er på
det sociale formål.
Løsningsmodellen tager udgangspunkt i reglerne for onlinebingo, som hører
under tilladelsen for onlinekasino. Det foreslås, at der indføres en ny og
mindre omkostningstung indtægtsbegrænset tilladelse tiltænkt mindre ikke-
kommercielle aktører.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indførelse af en ny og mindre indtægtsbegrænset tilladelse til onli-
nekasino
2.1.1. Gældende ret
Ved onlinespil forstås et spil mellem en spiller og en spiludbyder, hvor der
anvendes fjernkommunikation, f.eks. internettet, tv, radio eller walkie tal-
kie. Det betyder, at en udbyder af onlinebingo skal have tilladelse til at ud-
byde onlinekasino og betale afgift.
Efter gældende lovgivning vil der kunne udbydes bingo via walkie talkie og
lokalradio, hvis udbyderen har en tilladelse til onlinekasino, som online-
bingo hører under.
En almindelig femårig tilladelse til onlinekasino koster 250.000 kr. (2010-
niveau), svarende til 327.500 kr. (2025-niveau), samt et årligt gebyr til til-
syn, som afhænger af bruttospilleindtægten. Ved bruttospilleindtægt forstås
indskud (det beløb, spillerne spiller for) fratrukket gevinster.
Det er dog også muligt at søge om en etårig indtægtsbegrænset tilladelse til
udbud af onlinekasino, der koster 50.000 kr. (2010-niveau), svarende til
65.500 kr. (2025-niveau), hvor gebyret dækker både ansøgning og tilsyn.
For en indtægtsbegrænset tilladelse må salgssummen maksimalt være
10.000.000 kr. og bruttospilleindtægten maksimalt 1.000.000 kr.
For spil, der hører under onlinekasino, skal der betales 28 pct. i afgift af
bruttospilleindtægten. Afgiftsgrundlaget er således det beløb, der er tilbage,
når gevinsterne er trukket fra indskuddene i spillet.
3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og d en foreslåede ordning
Når der ses på omsætningen i de foreninger, som udbyder bingo via walkie
talkie og lokalradio, vurderes det ikke realistisk, at de kan betale for en al-
mindelig eller en indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino. Det vurderes
heller ikke realistisk, at foreningerne kan leve op til de tekniske krav, som
stilles til drift af onlinekasino.
Der foreslås derfor indført en ny etårig indtægtsbegrænset tilladelse tiltænkt
små ikke-kommercielle aktører.
Det foreslås, at gebyret for en etårig tilladelse fastsættes til 700 kr. (2010-
niveau), svarende til 1.000 kr. (2025-niveau). Gebyret dækker både ansøg-
ning og tilsyn.
For at sikre, at tilladelsen kun anvendes af små ikke-kommercielle aktører,
foreslås en begrænsning på den årlige salgssum på 1.000.000 kr., og at til-
bagebetalingsprocenten, svarende til gevinstandelen i forhold til indskuds-
summen, ikke må være under 80. Tilbagebetalingsprocenten er udtryk for,
hvor meget af spilleindtægten der gives tilbage til spillerne. Det betyder, at
bruttospilleindtægten maksimalt kan være 200.000 kr., hvis den maksimale
salgssum udnyttes, og tilbagebetalingsprocenten er 80. Såfremt tilbagebeta-
lingsprocenten er højere (f.eks. 90), fordi foreningen giver en større andel
tilbage til spillerne, vil bruttospilleindtægten være tilsvarende lavere
(100.000 kr.).
Bruttospilleindtægten er det grundlag, som der betales afgift af. For online-
kasinospil, herunder onlinebingo, skal der betales 28 pct. i afgift af brutto-
spilleindtægten.
Årsagen til, at tilbagebetalingsprocenten ikke foreslås fastsat lavere end 80,
er, at formålet med spillet primært skal være ikke-kommercielt. Til sam-
menligning reguleres tilbagebetalingsprocenten for gevinstgivende spilleau-
tomater, hvor denne som minimum skal være 74. Såfremt der ønskes en la-
vere tilbagebetalingsprocent for at generere et højere overskud, er det muligt
at søge om en af de andre tilladelser til onlinekasino, hvor tilbagebetalings-
procenten ikke er reguleret og derfor kan udgøre et hvilket som helst tal.
Det bemærkes, at den nye tilladelse i princippet vil kunne anvendes af ud-
bydere af alle typer af onlinekasinospil inden for grænserne.
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
For nærmere om den nye type af indtægtsbegrænset tilladelse henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige provenumæssige kon-
sekvenser.
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger
for Spillemyndigheden på ca. 45.000 kr. varigt fra 2026.
Det estimeres, at der eksisterer ca. 20 foreninger, som vil ansøge om en til-
ladelse. Det estimeres samtidig, at en tilfredsstillende behandling af ansøg-
ninger og tilsyn med ca. 20 foreninger vil beløbe sig til ca. 65.000 kr. årligt.
Eftersom Spillemyndigheden er gebyrfinansieret, skal gebyrerne som ud-
gangspunkt dække Spillemyndighedens faktiske omkostninger ved udste-
delse af tilladelse og efterfølgende tilsyn.
Et gebyr på 1.000 kr. (2025-niveau) vil dog ikke dække Spillemyndighedens
faktiske omkostninger. Behandling af ansøgninger om tilladelse og tilsyn
med ca. 20 foreninger vil som nævnt beløbe sig til ca. 65.000 kr. årligt,
hvoraf de 20.000 kr. dækkes af det foreslåede årlige gebyr på 1.000 kr.
(2025-niveau).
Det vurderes, at resten af omkostningen på ca. 45.000 kr. til den nye ind-
tægtsbegrænsede tilladelse kan dækkes af Spillemyndighedens eksisterende
bevilling. Det vil kræve, at Spillemyndigheden foretager en mindre omlæg-
ning af det eksisterende tilsyn, som finansieres af nettobevillingen.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommuner og regioner.
For så vidt angår de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning be-
mærkes det, at bestemmelserne i lovforslaget er udarbejdet så enkelt og klart
som muligt (princip 1). Der anvendes en allerede eksisterende digital løs-
ning til kommunikation med tilladelsesindehavere og borgere (princip 2).
Spillemyndigheden vil løbende se på muligheden for at træffe hele eller del-
vise automatiske afgørelser om tilladelse til udbud af spil efter den foreslå-
ede bestemmelse (princip 3). Der er så vidt muligt brugt de samme begreber,
som anvendes på spilområdet i øvrigt (princip 4). Alle indkomne data gem-
mes og behandles i Spillemyndighedens it-system og i overensstemmelse
med reglerne og implementerende procedurer herfor (princip 5). Der vil
5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
herudover blive anvendt de fremsendelsesmetoder, som Spillemyndigheden
allerede i dag benytter til kommunikation med tilladelsesindehavere (princip
6). Lovforslagets tiltag har blandt andet til formål at sikre, at Spillemyndig-
heden kan føre et effektivt tilsyn og dermed sikre, at der ikke sker snyd og
fejl (princip 7).
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Innovations- og iværksættertjekket vurderes ikke relevant for lovforslaget,
da forslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder for
at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juli 2025 til den 22. august
2025 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bankoforeningerne
i Danmark (BFID), Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen,
CEPOS, Cevea, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Automatbranchefor-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Danske Forsamlingshuse,
Dansk Trav og Galop Union, Danske Advokater, Danske Regioner, Dan-
ske Seniorer, Dataetisk Råd, DGI, DI, Digitaliseringsstyrelsen, DUF
(Dansk Ungdoms Fællesråd), Erhvervsstyrelsen – Område for Bedre Re-
gulering (OBR), Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, FSR –
danske revisorer, HORESTA, Indsamlingsnævnet, Indsamlingsorganisati-
onernes Brancheforening (ISOBRO), Justitia, Kasinoforeningen, Kommu-
nernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka,
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
3057717_0007.png
UDKAST
Landbased Gambling Association Denmark (LGA), Landsskatteretten,
Producentforeningen, Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet
(SAML), Skatteankeforvaltningen, SPILLEBRANCHEN, SRF Skattefag-
lig Foreningen, Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet og Teleindustrien.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Negative konsekvenser/merud-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative omkostnin-
ger for Spillemyndigheden på
45.000 kr. varigt fra 2026.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
7
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
3057717_0008.png
UDKAST
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regu-
lering (der i re-
levant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-er-
hvervsrettet EU-
regulering) (sæt
X)
X
8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 18, stk. 2, i lov om spil, at tilladelse til onlinekasino kan
gives for indtil 5 år ad gangen, jf. dog stk. 3.
Det foreslås i
§ 18, stk. 2,
i lov om spil, at efter »stk. 3« indsættes »og 4«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det fo-
reslås at indsætte en ny type indtægtsbegrænset tilladelse i § 18, stk. 4. Til-
ladelsen foreslås i lighed med den indtægtsbegrænsede tilladelse i § 18, stk.
3, at skulle gælde for et år ad gangen og skal dermed samtidig undtages fra
tilladelsesperioden på 5 år i § 18, stk. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af § 18, stk. 1, i lov om spil, at der kan gives tilladelse til drift
af onlinekasinoer. Onlinekasinoer kan udbyde roulette, baccarat, punto
banco, black jack, poker, onlinebingo og spil på gevinstgivende spilleauto-
mater i et onlinekasino.
Ved onlinespil forstås et spil mellem en spiller og en spiludbyder, hvor der
anvendes fjernkommunikation, f.eks. internettet, tv, radio eller walkie tal-
kie. Det betyder, at en udbyder af onlinebingo skal have tilladelse til at ud-
byde onlinekasino. Efter gældende lovgivning vil der kunne udbydes bingo
via radio og walkie talkie med en tilladelse til onlinekasino, som online-
bingo hører under.
Det fremgår af stk. 2, at tilladelse kan gives for indtil 5 år ad gangen, jf. dog
stk. 3.
Det fremgår af stk. 3, at tilladelse kan gives for indtil 1 år ad gangen, hvor
den afgiftspligtige spilleindtægt ikke må overstige 1.000.000 kr., og hvor
spilleomsætningen ikke må overstige 10.000.000 kr.
Side 9/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
For alle tilladelser til onlinekasino gælder det, at der skal betales 28 pct. i
afgift af bruttospilleindtægten. Dette følger af § 11, stk. 1, i lov om afgifter
af spil.
Ved bruttospilleindtægt forstås indskud fratrukket gevinster. Afgiftsgrund-
laget er derfor det beløb, som er tilbage, når gevinsterne er trukket fra i det
beløb, spillerne har spillet for.
Det foreslås i
§ 18
i lov om spil efter stk. 3 at indsætte et nyt stykke,
stk. 4.
Det foreslås i
1. pkt.,
at tilladelse kan gives for indtil 1 år ad gangen, hvor
spilleomsætningen ikke må overstige 1.000.000 kr., og hvor tilbagebeta-
lingsprocenten ikke må være under 80. Det foreslås i
2. pkt.,
at tilladelse
alene kan opnås, hvis ansøger ikke allerede har tilladelse til udbud af spil
efter denne lov.
For at sikre, at tilladelsen kun anvendes af små ikke-kommercielle aktører,
foreslås et loft over den maksimale årlige salgssum på 1.000.000 kr., og at
tilbagebetalingsprocenten ikke må være på mindre end 80. Dermed kan den
maksimale bruttospilleindtægt højst blive på 200.000 kr., hvis den maksi-
male salgssum udnyttes, og tilbagebetalingsprocenten er 80. Det vurderes
derfor, at tilladelsen ikke vil være attraktiv for kommercielle virksomheder,
fordi den ikke vil være egnet til at generere et større kommercielt overskud.
Tilbagebetalingsprocenten svarer til gevinstandelen i forhold til indskuds-
summen, det vil sige, den andel, som spiludbyderen giver tilbage til spillerne
i form af gevinster.
For yderligere at sikre, at tilladelsen alene benyttes til ikke-kommerciel
brug, foreslås det samtidig, at der kun kan opnås en tilladelse, hvis ansøge-
ren ikke allerede har en tilladelse til udbud af spil efter lov om spil. Det
betyder, at der kun kan opnås én tilladelse ad gangen, så det sikres, at en
udbyder af spil ikke kan opnå flere samtidige tilladelser efter den foreslåede
bestemmelse, i stedet for at ansøge om en tilladelse til onlinekasino eller en
almindelig indtægtsbegrænset tilladelse.
Det forventes, at den nye tilladelsesform vil blive undtaget fra størstedelen
af de gældende regler i bekendtgørelse nr. 1274 af 29. november 2019 om
onlinekasino, da en stor del af de krav, som gælder for onlinekasino, ikke
vil være relevante for den nye tilladelsesform. Det gælder f.eks. tekniske
krav om datarapportering og mulighed for selvudelukkelse fra spillet via
Spillemyndighedens register over frivilligt udelukkede spillere (ROFUS).
Side 10/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
Det er hensigten, at de eneste regler, den nye tilladelsesform vil blive om-
fattet af i forhold til de gældende regler i bekendtgørelse nr. 1274 af 29.
november 2019 om onlinekasino, er reglerne om registrering af spilleren,
regler om information til spilleren, regler om spillepladen og spillets afvik-
ling for så vidt angår bingo, regler om markedsføring, regler om salgsfrem-
mende foranstaltninger og regler om, at der udelukkende må modtages be-
talinger formidlet af en udbyder af betalingstjenester, der i henhold til lov
om betalinger udbydes lovligt her i landet. Da den nye tilladelsesform for-
ventes at blive undtaget fra kravene til spilkonti i § 5 i bekendtgørelse nr.
1272 af 29. november 2019 om onlinekasino, er det hensigten, at der indfø-
res et forbud mod, at spilkonti kan benyttes til ind- og udbetalinger i spillet,
i lighed med gældende krav til onlinebingo udbudt via tv.
Ud over de nævnte krav er det hensigten, at der fastsættes krav, som kendes
fra bekendtgørelse nr. 1439 af 6. december 2024 om liberaliseret landbaseret
bingo, herunder f.eks. krav om, at spillet udelukkende må bero på tilfældig-
hed og skal afholdes på betryggende vis.
Det er hensigten, at de gældende krav justeres, så de tilpasses udbuddets
karakter. Dette for at sikre, at der alene stilles relevante krav. Der vil f.eks.
kunne ske justering i forhold til registrering af spilleren, således, at spilleren
skal registreres, men ikke i samme omfang som ved andre tilladelser efter §
18 i lov om spil.
Det er endvidere hensigten, at den nye tilladelsesform i lighed med online-
bingo udbudt via tv vil blive delvist undtaget fra reglerne i hvidvaskloven i
bekendtgørelse nr. 1437 af 6. december 2024 om delvis undtagelse af visse
spil fra hvidvaskloven. Dette skyldes, at der er tale om et spil, hvor der vur-
deres at være en begrænset risiko for hvidvask eller finansiering af terro-
risme.
Spillemyndigheden vil fortsat kunne fastsætte vilkår i tilladelsen efter den
generelle bestemmelse herom i § 32 i lov om spil, såfremt den enkelte an-
søgers forhold giver anledning hertil. Derved sikres det, at det er de rele-
vante krav, som gælder, afhængigt af hvilken type af onlinekasino, der ud-
bydes. Dette kunne f.eks. være et krav om brug af en certificeret tilfældig-
hedsgenerator, hvis tilladelse opnås med henblik på at udbyde klassisk on-
linekasino.
Side 11/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
Til nr. 3
Det foreslås til nr. 4, at der indsættes et nyt stykke,
stk. 6.
Det er derfor
nødvendigt at foretage konsekvensrettelser i
§ 42, stk. 1-3,
så der tages hen-
syn til det nye stykke.
Det foreslås derfor ændret i
§ 42, stk. 1-3,
i lov om spil, hvor der henvises
til stk. 4-6, at henvisningen konsekvensrettes til stk. 4-7.
Det medfører, at den nye indtægtsbegrænsede tilladelse ikke omfattes geby-
rerne som fastsat i § 42, stk. 1-3, da der i stedet fastsættes et selvstændigt
gebyr i stk. 6.
Til nr. 4
Det foreslås i
§ 42
i lov om spil efter stk. 5 at indsætte et nyt stykke,
stk. 6.
Det foreslås i
1. pkt.,
at der for tilladelser, jf. § 18, stk. 4, betales et gebyr på
700 kr. (2010-niveau) til spillemyndigheden til dækning af de samlede om-
kostninger ved behandling af ansøgningen, udstedelse af tilladelse og tilsyn
med tilladelsesindehaveren. Det foreslås i
2. pkt.,
at gebyret betales senest
samtidig med indgivelse af ansøgningen.
Det foreslåede gebyr på 700 kr. i 2010-niveau reguleres efter personskatte-
lovens § 20. Dette følger af § 42 i lov om spil. Gebyret vil derfor udgøre
1.000 kr. i 2025-niveau.
Dermed ligestilles gebyret for en tilladelse til den nye indtægtsbegrænsede
tilladelse efter det foreslåede § 18, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, med de
øvrige tilladelser til onlinekasino.
Gebyret er lavere, end Spillemyndighedens omkostninger i forbindelse med
udstedelse af tilladelser og tilsynet med området. Derfor vil den resterende
del af udgifterne til tilladelserne og tilsynet skulle dækkes af Spillemyndig-
hedens nettobevilling.
Baggrunden for det lavere gebyr er, at det ikke vurderes, at de foreninger,
som udbyder bingo via walkie talkie og lokalradio, vil have tilstrækkelig
økonomi til at kunne betale den reelle omkostning, der forventes at være i
Spillemyndigheden for denne type af tilladelser.
Side 12/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
Til nr. 5
Det fremgår af § 42, stk. 7, i lov om spil, at penge- og varegevinster omfattet
af tilladelser udstedt efter § 11, stk. 3 eller 4, § 18, stk. 3, eller § 18 a skal
opgøres til den faktiske udgift for gevinsten.
Det foreslås i
§ 42, stk. 7,
i lov om spil, der bliver stk. 8, at efter »§ 18, stk.
3« indsættes »og 4«.
Dermed sidestilles den foreslåede tilladelsesform i § 18, stk. 4, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 2, med de gældende, indtægtsbegrænsede tilladelser for online
væddemål, onlinekasino og sms-gættekonkurrencer, hvorefter penge- og va-
regevinster skal opgøres til den faktiske udgift for gevinsten.
Bestemmelsen, der blev indført med lov nr. 467 af 8. maj 2024, har til hen-
sigt at regulere det forhold, at en tilladelsesindehaver har modtaget en spon-
soreret gevinst og dermed ikke har haft en udgift forbundet hermed. I dette
tilfælde kan tilladelsesindehaver ikke fratrække gevinstens værdi i spille-
indtægten. Ved at indregne værdien af sponsorerede penge- eller varegevin-
ster, når tilladelsesindehaveren opgør bruttospilleindtægten, sikres det, at
det alene er tilladelsesindehaverens faktiske udgifter til gevinster, der fra-
trækkes spilleindtægten.
Det fremgår af § 43, stk. 1, i lov om spil, at tilladelsesindehavere med tilla-
delse efter § 18, skal udarbejde en rapport, der redegør for, om tilladelses-
indehaveren i det forgangne år har udbudt spil i overensstemmelse med be-
tingelserne for tilladelsen og den lovgivning, som Spillemyndigheden er til-
synsmyndighed for.
Rapporten skal udarbejdes af en af Spillemyndigheden godkendt virksom-
hed, jf. dog stk. 2. Af stk. 2 fremgår det, at for tilladelser af maksimalt et
års varighed jf. § § 11, stk. 3 eller 4, § 18, stk. 3, eller § 18 a, er det ikke et
krav, at rapporten efter stk. 1 udarbejdes af en virksomhed, der er godkendt
af Spillemyndigheden.
Det foreslås i
§ 43, stk. 2,
at der efter »§ 18, stk. 3« indsættes »og 4«.
Dermed sidestilles den foreslåede tilladelsesform i § 18, stk. 4, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 2, med de gældende, indtægtsbegrænsede tilladelser for online
væddemål, onlinekasino og sms-gættekonkurrencer, hvorefter rapporten for
Side 13/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
UDKAST
det forgangne års udbud af spil ikke nødvendigvis udarbejdes af en godkendt
virksomhed.
Bestemmelsen har til hensigt at mindske omkostningerne for de tilladelser,
der alene har tilladelse til at udbyde spil i et år.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Ikrafttrædelsestidspunktet følger dermed de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Ikrafttrædelsestidspunktet betyder, at der fra og med den 1. januar 2026 kan
indgives ansøgning til Spillemyndigheden om tilladelse efter det foreslåede
§ 18, stk. 4, i lov om spil, jf. § 1, nr. 2.
Side 14/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
3057717_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om spil, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1303 af 4. september 2020,
som ændret ved § 2 i lov nr. 533 af
27. marts 2021, § 1 i lov nr. 375 af
28. marts 2022, § 1 i lov nr. 467 af
8. maj 2024 og § 1 i lov nr. 1177 af
19. november 2024, foretages føl-
gende ændringer:
§ 18
Der kan gives tilladelse til drift af
onlinekasinoer. Onlinekasinoer kan
udbyde roulette, baccarat, punto
banco, black jack, poker, online-
bingo og spil på gevinstgivende
spilleautomater i et onlinekasino.
Stk. 2.
Tilladelse kan gives for ind-
til 5 år ad gangen, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilladelse kan gives for ind-
til 1 år ad gangen, hvor den afgifts-
pligtige spilleindtægt ikke må over-
stige 1.000.000 kr., og hvor spille-
omsætningen ikke må overstige
10.000.000 kr.
Stk. 4.
Der kan gives tilladelse til
andre former for spil, ligesom den
enkelte tilladelse kan begrænses til
en eller flere spilleformer.
Stk. 5.
Tilladelsesindehaveren må
kun udbyde spil, hvis spillet leveres
af en spilleverandør, der har tilla-
delse fra spillemyndigheden, jf. §
I
§ 18, stk. 2,
indsættes efter »stk.
3
«:
»og 4
«.
I
§ 18
indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke:
»Stk. 4.
Tilladelse kan gives for ind-
til 1 år ad gangen, hvor spilleom-
sætningen ikke må overstige
1.000.000 kr., og hvor tilbagebeta-
lingsprocenten ikke må være under
80. Tilladelse kan alene opnås, hvis
ansøger ikke allerede har en anden
tilladelse til udbud af spil efter
denne lov.
«
Side 15/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
3057717_0016.png
UDKAST
24 a, eller hvis tilladelsesindehave- Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
ren udbyder egne onlinekasinospil. 6.
§ 42
I
§ 42, stk. 1-3,
ændres »stk. 4-6
«
For indgivelse af ansøgning om til-
til
»stk. 4-7
«.
ladelse til udbud af væddemål, jf. §
11, eller drift af onlinekasino, jf. §
18, skal ansøgeren betale et gebyr
på 250.000 kr. (2010-niveau) til
spillemyndigheden, jf. dog stk. 4-6.
For indgivelse af ansøgning om til-
ladelse til udbud af væddemål, jf. §
11, eller drift af onlinekasino, jf. §
18, skal ansøgere, som på ansøg-
ningstidspunktet har tilladelse fra
spillemyndigheden, betale et gebyr
på 100.000 kr. (2010-niveau) til
spillemyndigheden, jf. dog stk. 4-6.
Gebyret skal betales senest samti-
dig med indgivelse af ansøgnin-
gen.
Stk. 2.
For indgivelse af ansøgning
om tilladelse til udbud af både væd-
demål, jf. § 11, og drift af onlineka-
sino, jf. § 18, skal ansøgeren betale
et samlet gebyr på 350.000 kr.
(2010-niveau) til spillemyndighe-
den, jf. dog stk. 4-6. For indgivelse
af ansøgning om tilladelse til udbud
af både væddemål, jf. § 11, og drift
af onlinekasino, jf. § 18, skal ansø-
gere, som på ansøgningstidspunktet
har tilladelse fra spillemyndighe-
den, betale et gebyr på 125.000 kr.
(2010-niveau) til spillemyndighe-
den, jf. dog stk. 4-6. Gebyret skal
betales samtidig med indgivelse af
ansøgningen.
Stk. 3.
For tilladelser udstedt til ud-
bud af væddemål eller drift af
Side 16/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
3057717_0017.png
UDKAST
onlinekasino betales et årligt gebyr
afhængigt af et kalenderårs afgifts-
pligtige spilleindtægt, 183 jf. §§ 6
og 11 i lov om afgifter af spil, til
spillemyndigheden, jf. dog stk. 4-6.
Gebyret skal betales, senest 1 må-
ned efter at tilladelsen har fået virk-
ning, efter følgende skala: […]
Stk. 4.
[…]
Stk. 5.
For tilladelser af maksimalt
1 års varighed udstedt til udbud af
væddemål, jf. § 11, stk. 4, hvor spil-
leomsætningen ikke må overstige
5.000.000 kr. og tilbagebetalings-
procenten ikke må overstige 20
pct., betales et gebyr på 50.000 kr.
(2010-niveau) til spillemyndighe-
den til dækning af de samlede om-
kostninger ved behandling af an-
søgningen, udstedelse af tilladelse
og tilsyn med tilladelsesindehave-
ren. Gebyret skal indbetales senest
samtidig med indgivelse af ansøg-
ningen. Afvises ansøgningen, eller
gives der afslag på ansøgningen, til-
bagebetales 25.000 kr. (2010-ni-
veau) til ansøgeren.
Stk. 6.
For tilladelser af maksimalt
1 års varighed udstedt til udbud af
sms-gættekonkurrencer, jf. § 18 a,
hvor spilleomsætningen ikke må
overstige 10.000.000 kr. og den af-
giftspligtige spilleindtægt ikke må
overstige 1.000.000 kr., betales et
gebyr på 50.000 kr. (2010-niveau)
til spillemyndigheden til dækning
af de samlede omkostninger ved
behandling af ansøgningen, udste-
delse af tilladelse og tilsyn med til-
ladelsesindehaveren. Gebyret skal
Efter
§ 42, stk. 5
indsættes som nyt
stk. 6:
»Stk.
6.
For tilladelser af maksimalt
1 års varighed udstedt til drift af on-
linekasino, jf. § 18, stk. 4, hvor spil-
leomsætningen ikke må overstige
1.000.000 kr. og tilbagebetalings-
procenten ikke må være under 80,
betales et gebyr på 700 kr. (2010-
niveau) til spillemyndigheden til
dækning af de samlede omkostnin-
ger ved behandling af ansøgningen,
udstedelse af tilladelse og tilsyn
med tilladelsesindehaveren. Geby-
ret skal betales senest samtidig med
indgivelse af ansøgningen.
«
Side 17/18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om spil (Indførelse af ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino med henblik på at udbyde bingo via walkie talkie og lokalradio)
3057717_0018.png
UDKAST
betales senest samtidig med indgi-
velse af ansøgningen. Afvises an-
søgningen, eller gives der afslag på
ansøgningen, tilbagebetales 25.000
kr. (2010-niveau) til ansøgeren.
Stk. 7.
Penge- og varegevinster om-
fattet af tilladelser udstedt efter §
11, stk. 3 eller 4, § 18, stk. 3, eller §
18 a skal opgøres til den faktiske
udgift for gevinsten.
Stk. 6 og 7 bliver herefter til stk. 7
og 8.
I
§ 42, stk. 7,
der bliver stk. 8, ind-
sættes efter »§ 18, stk. 3
«:
»og 4
«.
§ 43
I
§ 43, stk. 2,
indsættes efter »§ 18,
Stk. 2.
Ved tilladelser af maksimalt stk. 3
«:
»og 4
«.
1 års varighed, jf. § 11, stk. 3 eller
4, § 18, stk. 3, eller § 18 a, er der
ikke krav om, at rapporten efter stk.
1 skal udarbejdes af en virksomhed,
der er godkendt af spillemyndighe-
den 200.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar
2026.
Side 18/18