Hej Preben Bang Henriksen,
Jeg skriver til dig på vegne af min virksomhed Synsbasen ApS – en mindre IT-virksomhed med base i
Aalborg. Vi hjælper danske virksomheder med at få nemmere adgang til offentlige køretøjsdata gennem
vores integrationer til bl.a. Motorregisteret og Færdselsstyrelsen.
Vi oplever i stigende grad efterspørgsel på oplysninger om sammenhængen mellem virksomheder og
køretøjerne i deres bilflåde. Desværre er disse oplysninger i dag ikke offentligt tilgængelige, og adgangen til
dem er begrænset til meget specifikke virksomhedstyper – eksempelvis forsikringsselskaber – via en udvidet
adgang til Motorregisteret. Dette udelukker langt de fleste aktører i bilbranchen, herunder bilforhandlere og
leasingselskaber, fra at få indsigt i data, der kan være afgørende for deres forretning.
Det er der som sådan ikke noget galt med. Problemet er, at én privat aktør – DBI IT – har opnået eksklusiv
adgang til netop disse oplysninger. DBI IT står bl.a. bag platformen motorregister.dk, som (ifølge dem selv)
mere end 99 % af bilbranchen benytter til at indberette oplysninger til Motorregisteret. Udfordringen er, at
DBI IT gemmer disse oplysninger i deres egen database, inden de sendes videre til DMR, hvilket giver dem
adgang til information, som normalt ikke er tilgængelig for deres virksomhedsform. Disse data sælger de
videre til interesserede virksomheder gennem deres service på bilstatistik.dk.
Vi – og en lang række andre virksomheder – har gentagne gange søgt om adgang til det samme
datagrundlag som DBI IT, men uden held. Afslagene er ofte standardiserede og henviser til, at vi ikke tilhører
en godkendt virksomhedstype – på trods af at DBI IT, ligesom os, blot er en almindelig IT-virksomhed.
Som situationen er i dag, er utallige virksomheder nødsaget til at købe oplysningerne gennem DBI IT,
eftersom de er den eneste private virksomhed, der har adgang til dem. Konkurrerende virksomheder, som
vores, har derfor ikke mulighed for at lave en tilsvarende løsning. Jeg kender ikke til bunds forholdet mellem
Motorstyrelsen og DBI IT, men vi har enkelte gange eksempelvis rapporteret fejl i DMR til Motorstyrelsen,
hvor DBI IT er blevet nævnt som deres IT-leverandør – hvilket tyder på et tættere samarbejde.
Vi har derfor taget kontakt til Motorstyrelsen igen og gjort opmærksom på, at vi ser deres forhold til DBI IT
som problematisk og potentielt konkurrenceforvridende – særligt hvis de aktivt forsøger at opretholde DBI
IT's eksklusive adgang til disse oplysninger. Vi har også fremhævet, at tilsvarende data – f.eks. sammenhæng
mellem virksomheder og fast ejendom – allerede offentliggøres i Danmark, og at de samme oplysninger om
køretøjer er frit tilgængelige i mange andre europæiske lande. Det tyder på, at der næppe er lovgivning, der
forhindrer at gøre det samme i Danmark.
Hvis Motorstyrelsen vurderer, at disse oplysninger er følsomme og derfor ikke kan offentliggøres, har vi
svært ved at forstå, hvorfor en privat aktør som DBI IT må opretholde eksklusiv adgang og videresælge dem
til andre virksomheder, som ikke selv kvalificerer sig til at få oplysningerne direkte fra Motorstyrelsen.
Derfor har vi bedt Motorstyrelsen om enten:
1. at offentliggøre oplysningerne, så alle aktører får lige adgang,
OFFENTLIG