Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 283
Offentligt
3049550_0001.png
2. juli 2025
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8.7.2025
1) Præsentation af det danske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet, Erhvervsministeriet, Skattemini-
steriet og Finansministeriet
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
Dagsordenspunkt 1: Præsentation
af
det
formandskabsprogram
danske
1. Resume
Danmark varetager EU-formandskabet i 2. halvår af 2025. Det danske for-
mandskab vil på ECOFIN 8. juli 2025 præsentere sit arbejdsprogram. Der
ventes en generel støtte i Rådet til formandskabets prioriteter i ECOFIN. Den
danske holdning til de enkelte sager fastlægges som vanligt i den hjemlige EU-
beslutningsprocedure.
2. Baggrund
Danmark har EU-formandskabet i 2. halvår af 2025. Det danske formandskab
vil på ECOFIN 8. juli 2025 præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter på
ECOFIN-området. Det danske formandskabs overordnede prioriteter for ECO-
FIN er dels Europas forsvar og sikkerhed og dels Europas økonomi og konkur-
renceevne.
Det danske formandskab for ECOFIN vil fokusere på 1) håndtering af EU’s nu-
værende udfordringer, herunder konkurrenceevne og finansiering af forsvar og
sikkerhed i EU og Ukraine, 2) det økonomisk-politiske område, herunder im-
plementering af EU’s finanspolitiske
regler, 3) forslag på det finansielle område,
4) forslag på skatteområdet (både direkte og indirekte skatter) samt reform af
toldunionen og 5) EU-budgettet.
Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over centrale ECOFIN-sager under det
danske formandskab.
1. Håndtering af EU’s nuværende udfordringer
Formandskabet vil prioritere indsatsen med at sikre, at EU kan forsvare sig selv
senest i 2030. I ECOFIN vil det danske formandskab bl.a. arbejde for at skabe
gode rammevilkår for oprustning af europæisk forsvar ved at mobilisere finan-
siering og udvikle den europæiske forsvarsindustri. Formandskabet vil fortsætte
arbejdet med Kommissionens REARM Europe-pakke, herunder vedtagelsen af
lån til EU-landene under det nye finansielle instrument til at finansiere for-
svarsinvesteringer (SAFE) og implementeringen af de finanspolitiske reglers
fleksibilitet i forhold til øgede forsvarsinvesteringer for medlemsstaterne, der
anmoder om aktivering af den nationale undtagelsesklausul.
EU’s finansielle støtte til Ukraine i lyset af Ruslands ulovlige fuldskalainvasion
vil fortsat være en central prioritet for ECOFIN under det danske formandskab.
ECOFIN ventes løbende at drøfte situationen og adressere eventuelle finansie-
ringsbehov, også i perspektiv af den langsigtede genopbygning af landet efter
Ruslands invasion. ECOFIN vil fortsat overvåge implementeringen af EU’s
sanktioner mod Rusland og Belarus og de økonomiske konsekvenser.
Indsatsen med at styrke den europæiske konkurrenceevne og vækstbetingel-
serne i EU-landene vil være en prioritet under det danske formandskab. Arbej-
det i ECOFIN vil bl.a. fokusere på at fremme nationale strukturreformer, der
Side 2 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0003.png
styrker økonomiernes produktivitet. Formandskabet vil derudover prioritere
håndteringen af potentielle forslag til tiltag på EU-niveau
mhp. styrkelse af EU’s
konkurrenceevne. Det gælder blandt andet initiativerne annonceret i Kommis-
sionens konkurrenceevnekompas, herunder et eventuelt forslag til et værktøj,
der kan bidrage til koordinationen af konkurrenceevnetiltag samt forslag om
etablering af en ny konkurrenceevnefond som led i den kommende flerårige fi-
nansielle ramme (MFF) efter 2027.
Det vil ligeledes være en prioritet for formandskabet at gøre fremskridt på for-
enklingsdagsordenen med henblik på at reducere byrder for virksomheder og
dermed styrke den europæiske konkurrenceevne. Det gælder et stort fokus på
både reduktioner af eksisterende byrder samt minimering af byrder i kom-
mende forslag.
Det vil endvidere være væsentligt at mobilisere mere privat kapital for at styrke
EU’s konkurrenceevne, hvor
det danske formandskab vil prioritere arbejdet
med opsparings- og investeringsunionen (SIU) og fokusere på byrdereduktio-
ner samt en mere simpel og proportional regulering i den finansielle sektor. Det
er afgørende for EU’s konkurrenceevne at
tiltrække og mobilisere private inve-
steringer, hvilket kræver effektive og integrerede kapitalmarkeder i Europa.
2. Økonomisk-politiske område
ECOFIN vil under dansk formandskab fortsætte implementeringen
af EU’s fi-
nanspolitiske regler. ECOFIN vil bl.a. skulle vedtage rådshenstillinger vedr. nye
og/eller eventuelle, reviderede mellemfristede planer for finans- og strukturpo-
litik, herunder på ECOFIN 8. juli 2025 hvor Rådet ventes at vedtage rådshen-
stillinger vedr. Østrigs og Litauens mellemfristede planer, og på senere ECO-
FIN-møder bl.a. Tysklands mellemfristede plan. Planerne indeholder en sti for
udviklingen i de offentlige nettoudgifter samt reformer og investeringer.
ECOFIN vil under dansk formandskab ligeledes implementere de finanspoliti-
ske reglers bestemmelser vedr. henstillinger i tilfælde af uforholdsmæssigt store
underskud pba. udspil og forslag fra Kommissionen, herunder på mødet 8. juli
2025, hvor ECOFIN ventes at vedtage en underskudshenstilling til Østrig og en
revideret underskudshenstilling til Rumænien. Kommissionen vil derudover lø-
bende foretage helhedsvurderinger af underskud, der overstiger 3 pct. af BNP i
lande, hvor der ikke allerede er åbnet en underskudshenstilling. På den bag-
grund ventes Kommissionen ifm. efterårsprognosen i november 2025 at vur-
dere, om der skal stilles forslag til, at ECOFIN vedtager yderligere underskuds-
henstillinger.
Det er desuden forventningen, at Rådet ifm. EOCOFIN 8. juli 2025 vil vedtage
rådshenstillinger om aktivering af den nationale undtagelsesklausul for de
lande, som foreløbigt har anmodet herom (Belgien, Bulgarien, Danmark, Est-
land, Finland, Grækenland, Kroatien, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Slova-
Side 3 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0004.png
kiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn). ECOFIN vil muligvis skulle ved-
tage yderligere rådshenstillinger om aktivering af den nationale undtagelses-
klausul under dansk formandskab i tilfælde af nye anmodninger.
Gennemførelsen af det europæiske semester vil være prioritet under dansk for-
mandskab,
herunder særligt ECOFIN’s godkendelse af de
landespecifikke an-
befalinger
samt vedtagelse af rådskonklusioner om makroøkonomiske ubalan-
cer den 8. juli 2025.
ECOFIN’s godkendelse af
de
landespecifikke anbefalinger
er med til at konkludere det europæiske semester for 2025. Formandskabet vil
derudover også prioritere opstarten af det europæiske semester for 2026 på
baggrund af udspil fra Kommissionen, herunder
varslingsrapporten
(som
identificerer EU-lande med risiko for makroøkonomiske ubalancer) samt ud-
kast til
anbefalinger til euroområdet
som helhed, som ventes offentliggjort i
slutningen af 2025. Arbejdet med det europæiske semester ventes generelt at
tage højde for den fortsatte implementering af EU-landenes genopretningspla-
ner, herunder initiativer relateret til REPowerEU, samt implementeringen af
EU’s finanspolitiske regler.
ECOFIN vil også fortsætte arbejdet med implementeringen af genopretningsfa-
ciliteten
(”Recovery
and Resilience Facility”
RRF)
1
, som skal bidrage til at
imødegå de økonomiske konsekvenser af COVID-19-krisen og styrke den
grønne og digitale omstilling i EU-landene.
ECOFIN ventes i 2. halvår 2025 at skulle tage stilling til Kommissionens forslag
til rådsimplementerende beslutninger vedr. eventuelle revisioner af EU-lande-
nes genopretningsplaner, herunder REPowerEU-kapitler. REPower-kapitlerne
indeholder tiltag, der bidrager til udfasning af russisk fossil energi.
3. Det finansielle område
Formandskabet vil fortsætte forhandlingerne om igangværende lovforslag og
overordnet fokusere på at styrke opsparings- og investeringsunionen (SIU), der
bygger videre på kapitalmarkedsunionen og bankunionen. Kommissionen for-
ventes at fremsætte en række forslag, som en del af SIU.
Kommissionen præsenterede 17. juni 2025 det første lovgivningsinitiativ under
SIU, som vedrører rammerne for securitisering i EU. Securitiering er en proces,
hvor en udsteder, fx et kreditinstitut, strukturerer eller ”pakker” en række udlån
sammen og lavere det til et værdipapir, som sælges til investorer mhp. at frigøre
kapital til nye lån. Forslaget indeholder en pakke af tiltag, der skal fremme an-
Genopretningsfaciliteten skal yde finansiel assistance på op til 672,5 mia. euro (2018-priser),
heraf 312,5 mia. euro i tilskud og op til 360 mia. euro i lån. Rammerne for genopretningsfacilite-
ten er fastlagt i en forordning, som trådte i kraft 19. februar 2021. Forordningen er efterfølgende
revideret mhp. at tage højde for REPowerEU-planen, der har til formål at udfase EU's afhængig-
hed af fossile brændstoffer fra Rusland så hurtigt som muligt. Den reviderede forordning trådte i
kraft 1. marts 2023.
1
Side 4 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
vendelse af securitisering i EU mhp. at øge bankernes udlånskapacitet og der-
med understøtte investeringer i EU samtidig med, at man fortsat sikrer den fi-
nansielle stabilitet.
Det gælder
også en revision af EU’s
rammer for yderligere pensionsopsparing
gennem direktivet for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser (IORPs) og det
paneuropæiske personlige pensionsprodukt (PEPP).
Som en del af SIU ventes Kommissionen ligeledes at fremsætte en pakke om
markedsinfrastruktur for at forbedre sammenhængen og effektiviteten af EU's
handels- og efterhandelsinfrastrukturer for værdipapirhandel, dvs. særligt
fondsbørser og værdipapircentraler. Kommissionen forventes også at fremsætte
et forslag om at mindske kapitalbarrierer på tværs af EU mhp. at gøre nemmere
at tilvejebringe midler på tværs af grænser og mindske operationelle hindringer
for kapitalforvaltere.
Som en del af SIU forventes Kommissionen at fremsætte et forslag om mere
integreret og effektivt tilsyn på det finansielle område. Forslaget tager udgangs-
punkt i, at alle operatører på det finansielle marked skal have samme tilsyns-
mæssige behandling, uanset hvor i EU de befinder sig.
Kommissionen forventer også at fremsætte forslag til ændring af Disclosure-
forordningen (SFDR), som fastsætter krav om offentliggørelse af informationer
om bæredygtige investeringer og risici for finansielle markedsdeltagere og fi-
nansielle rådgivere.
Øvrige finansielle lovgivningsforslag, hvor der udestår enighed i Rådet
Der udestår fortsat enighed om forslagene fra juni 2023 vedr. en digital euro og
legal tender. Rådet vil fortætte forhandlingerne om sagerne mhp. enighed for-
slagene under dansk formandskab.
Finansielle forslag i trilogforhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamen-
tet
Det polske formandskab nåede en foreløbig og principbaseret politisk aftale
mellem Rådet og Europa-Parlamentet i trilogforhandlinger d. 25. juni 2025 om
revision af EU-rammerne for krisehåndtering af kreditinstitutter, som kommer
i problemer og bliver nødlidende, herunder krisehåndteringsdirektivet (”Bank
Recovery and Resolution Directive” –
BRRD) og direktivet om nationale ind-
skydergarantimidler
(”Deposit Guarantee Schemes Directive” –
DGSD). Det
danske formandskab vil få til opgave at udfylde den principbaserede aftale med
konkret lovtekst i tekniske trilogforhandlinger. Et overordnet formål med pak-
ken er bl.a., at flere institutter skal krisehåndteres inden for rammerne af
BRRD, herunder princippet om, at omkostningerne ved bankkriser skal bæres
af bankernes aktionærer og kreditorer (bail-in) og ikke af statslige midler (bail-
out).
Rådet nåede i juni 2024 til enighed om en styrket ramme for detailinvesteringer
(”Retail Investor Strategy” –
RIS). Detailinvestorer skal i højere grad deltage på
de finansielle markeder og opnå værdi herved, modtage bedre rådgivning, have
bedre mulighed for at træffe investeringsbeslutninger og være bedre beskyttet
på tværs af EU. Trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet startede i 1.
Side 5 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0006.png
halvår 2025 og forventes at fortsætte i 2. halvår 2025 med et forstærket fokus
på at forenkle forslaget og reducere byrder.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling på forslaget om revision af
betalingstjenestedirektivet (PSD3) og forordning om betalingstjenester (PSR) i
juni 2025. Forslagene skal bl.a. styrke forbrugerbeskyttelsen, herunder indsat-
ser imod svindel samt styrke konkurrencen inden for elektroniske betalinger.
Det skal bl.a. ske ved at betalingstjenester forpligtes til at stille en løsning til
verifikation af internationale kontonumre til rådighed for almindelige bankkun-
der. Trilogforhandlingerne påbegyndes i 2. halvår 2025.
Rådet nåede i december 2024 til enighed om et finansielt rammeværk for data-
deling (FIDA el. Open Finance). Forslaget pålægger finansielle virksomheder at
dele kundedata på anmodning og under hensyn til databeskyttelsesregler. Ud-
bydere af finansielle oplysningstjenester vil fx kunne anvende kundernes data
om lån og investeringer mv. til at sammenligne produkter, priser og vilkår, hvil-
ket kan give forbrugerne et bedre overblik over valgmuligheder. Trilogforhand-
linger med Europa-Parlamentet startede i 1. halvår 2025 og forventes at fort-
sætte i 2. halvår 2025 med et forstærket fokus på at forenkle forslaget og redu-
cere byrder.
4. Skatte- og toldområdet
På afgiftsområdet vil ECOFIN arbejde videre med revision af energibeskat-
ningsdirektivet, som det danske formandskab vil søge at opnå enighed om. Re-
visionen lægger op til, at minimumssatserne for beskatning af energiprodukter
forhøjes, indekseres automatisk og fastsættes pba. energiprodukternes energi-
indhold samt miljø- og klimapåvirkning, ligesom det drøftes, om anvendelses-
området for minimumssatser bør udvides til at omfatte fx energiprodukter an-
vendt ifm. passagerflyvning og færgefart inden for EU.
Endvidere vil ECOFIN muligvis blive præsenteret for en revision af tobaksbe-
skatningsdirektivet. Revisionen forventes at omfatte forhøjelse af minimums-
satserne, udvidelse af direktivets anvendelsesområde til nye nikotinholdige pro-
dukter samt introducere købekraftindeksering af direktivets minimumssatser.
Ift. indsatsen for bekæmpelse af skatteundgåelse og -unddragelse vil ECOFIN
som vanligt foretage den halvårlige opdatering af
EU’s sortliste over skattely
uden for EU. Opdatering af sortlisten ventes vedtaget i Rådet i oktober 2025 og
forberedes af
Adfærdskodeksgruppen for Erhvervsbeskatning
(Code of Con-
duct on Business Taxation). Adfærdskodeksgruppen forventes at arbejde videre
med udvikling af et nyt kriterium 1.4 om informationsudveksling om selskabers
reelle ejere og udvidelse af sortlistens geografiske anvendelsesområde.
Mod slutningen af det danske formandskab vil forberedelserne til næste revi-
sion af direktivet om administrativt samarbejde (DAC10) muligvis begynde.
Formålet med revisionen ventes at være at forenkle direktivet mhp. at reducere
unødvendige byrder for erhvervslivet og skattemyndighederne.
Side 6 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0007.png
ECOFIN ventes også at skulle behandle forslag på momsområdet. Først og frem-
mest vil man behandle forslaget om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande.
Forslaget skal give større forbrugersikkerhed, mindske administrative byrder
for erhvervsliv og forhindre momssvig ved at give virksomheder incitament til
at tilslutte sig Import One Stop Shop (IOSS)-ordningen. Der ventes enighed om
forslaget under dansk formandskab, afhængigt af udviklingen i trilogforhand-
lingerne på toldområdet.
Dertil forventes det, at Kommissionen vil præsentere et forslag om administra-
tivt samarbejde på momsområdet. Forslaget skal forbedre muligheden for sam-
arbejde mellem de europæiske kontrolmyndigheder som OLAF (Det europæiske
kontor for bekæmpelse af svig) og EPPO (Den Europæiske Anklagemyndighed).
Af øvrige sager på skatteområdet, vil ECOFIN muligvis blive præsenteret for en
evaluering af kulstofsgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), som kan blive
ledsaget af et revisionsforslag fra Kommissionen. Evalueringen og den eventu-
elle revision vil blandt andet omhandle muligheden for at udvide anvendelses-
området for mekanismen.
På et mere generelt plan forventes dagsordenen om regelforenkling for virksom-
heder på skatteområdet at blive aktuel under det danske formandskab, hvor
Kommissionen vil præsentere analyser af en række af de gældende direktiver.
Toldområdet
Toldreformpakken består af en ny EU-toldkodeks, ændring af forordningen om
toldfrihed samt en ændring af momsdirektivet og indebærer blandt andet ind-
førelsen af en ny fælles EU-toldmyndighed
og indførelse af ”told fra første
krone” på e-handel
(dvs. at den nuværende toldfri bundgrænse på 150 euro af-
skaffes). Det danske EU-formandskab vil efter enighed i Rådet, forventeligt un-
der polsk formandskab, opstarte trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet
og Kommissionen i juli 2025. Der arbejdes efter at opnå politisk enighed med
Parlamentet inden udgangen af året.
6. Budgetområdet
På budgetområdet vil Danmark lede forhandlingerne om
EU’s 2026-budget.
Desuden ventes præsentation af Revisionsrettens årsrapport om implemente-
ring af EU-budgettet for 2024.
Herudover vil der muligvis være drøftelser af Kommissionens forslag om
egne
indtægter
til EU’s budget.
Det nuværende forslag fra 2023 indebærer nye ind-
tægtskilder til EU’s budget
fra
henholdsvis EU’s kvotehandelssystem
(ETS),
indførslen af en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) samt en ny ind-
tægtskilde, hvor EU-landene indbetaler på basis af statistikdata om bruttoover-
skud i selskaber i det pågældende EU-land. Egne indtægter forventes at indgå i
forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme for perioden efter 2027.
Side 7 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0008.png
Øvrige sager
ECOFIN vil også skulle forberede fælles EU-holdninger forud for IMF-møder
og G20-møder for finansministre og centralbankchefer, herunder G20-møder
17.-18. juli 2025 og IMF- og G20-møder under
IMF’s
årsmøder 13.-18. oktober
2025.
3. Formål og indhold
Ikke relevant.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekven-
ser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekven-
ser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt bred opbakning blandt EU-landene til det danske formand-
skabsarbejdsprogram og prioriteter for ECOFIN i 2. halvår 2025.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at ECOFIN bør arbejde for at sikre en sund økonomisk po-
litik i EU, fremme den europæiske konkurrenceevne og produktivitet samt
styrke Europas forsvar og sikkerhed i en verden og en international økonomi i
forandring.
Regeringen vil med det danske formandskab arbejde for sunde og robuste eu-
ropæiske økonomier med finanspolitisk råderum til de politiske prioriteter ved
bl.a. at fremme nationale strukturreformer og implementering af EU’s finans-
politiske regler, sikre færre byrder og bedre rammebetingelser for de europæi-
Side 8 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
ske virksomheder samt at øge mobilisering af private investeringer i en integre-
ret europæisk opsparings- og investeringsunion. Det vil kræve reformer og en
ansvarlig økonomisk politik.
Formandskabet vil også prioritere arbejdet med finansiering af et styrket euro-
pæisk forsvar, herunder via opfølgning på REARM EUROPE-planen samt fort-
sat finansiel støtte til Ukraine.
Den danske holdning til de enkelte sager bliver fastlagt i den hjemlige EU-be-
slutningsprocedure.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0010.png
Bilag 1: Oversigt over væsentligste ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Styrkelse af det økono-
Det Europæiske Råd (DER) og EU’s
økonomi- og fi-
miske samarbejde i EU nansministre (den udvidede eurogruppe) har i de se-
(styrkelse af ØMU’en)
nere år løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser
af det økonomiske samarbejde i EU /
ØMU’en.
Styrkelse af bankunionen, kapitalmarkedsunionen og
den finansielle regulering for alle EU-lande ventes
fortsat at være en central del af ØMU-drøftelserne.
ØMU-arbejdet kan også komme til at omfatte andre
emner inden for det økonomisk-politiske område.
Genopretningsfaciliteten
skal understøtte reformer og
investeringer mhp. økonomisk genopretning i lyset af
COVID-19-krisen samt grøn og digital omstilling.
Fra
genopretningsfaciliteten
kan der ydes finansiel as-
sistance til EU-landene i form af direkte støtte og/eller
lån. Den samlede finansielle assistance fra
genopret-
ningsfaciliteten
kan udgøre op til 672,5 mia. euro
(2018-priser), heraf 312,5 mia. euro i tilskud og 360
mia. euro i lån.
På baggrund af positive vurderinger fra Kommissionen
har Rådet siden juli 2021 behandlet og godkendt alle
EU-landenes
genopretningsplaner.
Processen med
udbetaling af midler
fra genopretningsfaciliteten på
baggrund af opfyldte milepæle og mål har været i gang
siden ultimo 2021. De fleste lande har også i løbet af
2022, 2023, 2024 og 2025 fået godkendt opdaterede
genopretningsplaner i Rådet inklusiv REPowerEU-ka-
pitler, der har til formål at udfase EU's afhængighed af
import af fossile brændstoffer fra Rusland.
ECOFIN ventes i 2. halvår 2025 på baggrund af forslag
fra Kommissionen at skulle godkende yderligere råds-
beslutninger om EU-landenes opdaterede genopret-
ningsplaner.
Genopretningsfacilitet
(RRF)
Side 10 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0011.png
Økonomiske
konse- ECOFIN har siden Ruslands fuldskalainvasion af
kvenser af Ruslands Ukraine 24. februar 2022 løbende drøftet de økonomi-
krig i Ukraine
ske og finansielle aspekter af Ruslands krig i Ukraine,
herunder økonomisk assistance til Ukraine, imple-
menteringen af EU’s sanktioner mod Rusland, immo-
biliserede russiske centralbankaktiver, konsekven-
serne af krigen
for Ukraine og EU’s økonomier samt
håndteringen heraf.
ECOFIN ventes i 2. halvår 2025 fortsat løbende at
drøfte økonomiske og finansielle konsekvenser af Rus-
lands krig i Ukraine,
jf. også nedenfor.
Finansiel assistance til
Som led i EU’s stats-
og regeringschefers aftale om en
Ukraine
revision
af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
vedtog EU i februar 2024 etableringen af en
Ukraine-
facilitet,
som skal yde støtte til Ukraines genopretning,
genopbygning og modernisering mhp. et fremtidigt
EU-medlemskab. Støtten tager form af lån og tilskud
på i alt 50 mia. euro i perioden 2024-2027 og er betin-
get af, at Ukraine efterlever aftalte reformlån fremlagt
i
Ukraineplanen.
Ukraineplanen er et omfattende re-
formprogram, der skitserer reformer og investeringer,
som myndighederne vil gennemføre i perioden 2024-
2027 sammen med en tidslinje for implementeringen
af planen.
EU vedtog 23. oktober 2024 oprettelsen af ny ekstra-
ordinær makrofinansiel assistance (MFA) til Ukraine
på op til 35 mia. euro og etableringen af samarbejds-
mekanismen for lån til Ukraine, som kan understøtte
bilaterale lån fra EU og G7-partnere på samlet op til 45
mia. euro, der tilbagebetales med ekstraordinære ind-
tægter fra immobiliserede russiske centralbankakti-
ver. Lånene skal ses i lyset af G7-aftalen fra juni 2024
om at yde nye lån til Ukraine baseret på fremtidige ind-
tægter fra de immobiliserede aktiver inden udgangen
af 2024. Ud over EU vil USA, Canada, Japan og Stor-
britannien også yde væsentlige lånebidrag under sa-
marbejdsmekanismen. EU’s MFA-lån
er derfor blevet
nedjusteret fra de maksimale 35 mia. euro til godt 18
mia. euro, som udbetales i trancher i løbet af 2025.
Finansielle sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Side 11 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0012.png
Securitisering
Forslaget er fremsat i juni 2025 og er det første forslag
som led i Kommissionens opsparing- og investerings-
union, der bygger videre på kapitalmarkedsunionen og
bankunionen. Derfor ligger der et stort politisk pres for
at drive sagen frem.
Forslaget indeholder justeringen i de eksisterende reg-
ler for securitiseringer, herunder krav til due diligence
samt ændringer til behandlingen i kapitalkravsforord-
ningen.
Revision af rammer for
krisehåndtering af nød-
lidende kreditinstitutter
og nationale indskyder-
garantiordninger
(CMDI)
Rådet opnåede i juni 2024 enighed om forslag til
revi-
sion af EU-rammerne for krisehåndtering af nødli-
dende kreditinstitutter
i form af en revision af direktiv
om genopretning og afvikling af kreditinstitutter
(BRRD) og en revision af direktiv om nationale indsky-
dergarantiordninger (DGSD). BRRD og DGSD omfat-
ter alle EU-lande.
Der foreslås bl.a. ændringer af anvendelsesområdet for
BRRD, så reglerne på tværs af EU skal omfatte flere
mindre og mellemstore kreditinstitutter, når dette kan
opnå afviklingsmålene i samme grad sammenlignet
med nationale insolvensprocedurer (konkursregler).
Det polske formandskab nåede en foreløbig og princip-
baseret politisk aftale mellem Rådet og Europa-Parla-
mentet i trilogforhandlinger d. 25. juni 2025. Det dan-
ske formandskab vil få til opgave at udfylde den prin-
cipbaserede aftale med konkret lovtekst i tekniske tri-
logforhandlinger.
Styrket ramme for de- Rådet nåede i juni 2024 enighed om en pakke af for-
tailinvesteringer
slag til en styrket ramme for detailinvesteringer.
Det overordnede formål med strategien og tilhørende
forslag er ifølge Kommissionen at sikre varetagelsen af
private investorers (detailinvestorers) interesser. De-
tailinvestorer skal i højere grad deltage på de finan-
sielle markeder og opnå værdi herved, modtage bedre
rådgivning, have bedre mulighed for at træffe investe-
ringsbeslutninger, opnå bedre resultater og være bedre
beskyttet på tværs af EU.
Side 12 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0013.png
Forslaget lægger bl.a. op til at styrke regler for proce-
durer for udvikling og godkendelse af investeringspro-
dukter, offentliggørelse og markedsføring af investe-
ringsprodukter, egnethed- og hensigtsmæssighedstest
af kunder samt tilsyn og standarder for rådgivning.
Rådets generelle indstilling indeholdt
ikke
Kommissi-
onens forslag om en udvidelse af det delvise forbud
mod formidlingsprovision som i Kommissionens for-
slag, så forbuddet omfatter Execution Only-handler,
hvor investorer kan foretage værdipapirhandler på
egen hånd og uden, at der forinden foretages personlig
rådgivning. Man startede trilogforhandlinger med Eu-
ropa-Parlamentet i 1. halvår 2025, og de fortsætter i 2.
halvår 2025
Målsætning for det danske formandskab er forenkling
af forslaget og dernæst en politisk aftale med Europa-
Parlamentet.
Kommissionen har i juni 2023 fremsat forslag til
digi-
tal euro
(digital centralbankvaluta, CBDC).
En digital euro vil være en digital version af central-
bankpenge, hvor der i dag kun findes fysiske central-
bankpenge i form af eurokontanter. For indehaver in-
debærer en digital euro en digital fordring på Den Eu-
ropæiske Centralbank (ECB) og supplerer således kon-
tanter, som er fysiske fordringer på ECB. De mest al-
mindelige anvendte penge er i dag elektroniske euro,
hvor den direkte fordring (via indestående på konti
mv.) er mod en bank.
Formålet med forslaget om en digital euro er ifølge
Kommissionen overordnet at sikre adgang til central-
bankpenge i en digitaliseret økonomi. En digital euro
skal ifølge forslaget udgøre et simpelt, sikkert og billigt
digitalt betalingsmiddel i eurolandene, som er udstedt
af en centralbank, dvs. ECB. Forslaget indebærer, at
ikke-eurolande også kan få adgang til en digital euro
på frivillig basis og efter aftale med ECB. Forhandlin-
ger i Rådet om digital euro fortsætter i 2. halvår 2025
mhp. enighed i Rådet.
Digital euro
Side 13 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0014.png
Forslag på betalingsom- Kommissionen har i juni 2023 fremsat forslag til æn-
rådet
dringer på betalingsområdet. Pakken inkluderer for-
slag til ændring af rammen for betalingstjenester
(PSDII) samt forslag til finansielt rammeværk for da-
tadeling (”Framework for Financial Data Access”
FIDA el. Open Finance).
Forslaget til revision af betalingstjenestedirektivet og
forordning om betalingstjenester (PSD3/PSR) samt
forslag til en finansiel ramme deling af data (FIDA)
skal styrke forbrugerbeskyttelse og konkurrence inden
for elektroniske betalinger og gøre det lettere for for-
brugere at dele deres finansielle data på en sikker
måde mhp. at opnå adgang til flere og bedre finansielle
produkter og services. Rådet nåede til enighed om en
generel indstilling i Rådet om PSD3/PSR i juni 2025.
Trilogforhandlingerne sættes i gang under dansk for-
mandskab.
Der er opnået enighed i Rådet om FIDA i december
2024. Der blev i 2. halvår 2025 påbegyndt trilogfor-
handlinger med Europa-Parlamentet. Målsætning for
det danske formandskab er forenkling af forslaget og
dernæst at indgå aftale i trilog.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ
Forløb/status
Fælles ramme for sel- Kommissionen har offentliggjort forslaget om en
fæl-
skabsbeskatning i EU-
les ramme for selskabsbeskatning i EU-landene
landene (BEFIT)
(”Business
in Europe: Framework for Income Ta-
xation”
- BEFIT), som indebærer et fælles selskabs-
skatteregelsæt i EU med en fælles selskabsskattebase.
ECOFIN ventes ikke at behandle forslaget under dansk
formandskab.
sortliste ECOFIN vedtog 5. december 2017 rådskonklusioner
om
en fælles sortliste over skattely uden for EU.
Listen
samt den tilhørende observationsliste er siden løbende
blevet opdateret.
Under det dansk formandskab ventes sortlisten og ob-
servationslisten opdateret (forventeligt ifm. ECOFIN
10. oktober). Derudover vil Adfærdskodeksgruppen
EU’s fælles
over skattely
Side 14 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0015.png
muligvis arbejde videre med udvidelse af listens geo-
grafiske anvendelsesområde samt udvikling af et nyt
kriterium om informationsudveksling om reelle ejere
af selskaber mv. (kriterium 1.4).
Revision af tobaksbe- Kommissionen vil muligvis fremsætte et forslag om re-
skatningsdirektivet
vision af tobaksbeskatningsdirektivet. Revisionen for-
ventes bl.a. at omfatte forhøjelse af mindsteafgifter,
udvidelse af direktivets anvendelsesområde til nye ni-
kotinholdige produkter.
ECOFIN vil muligvis behandle forslaget under dansk
formandskab.
Fjernsalg af indførte va- Forslaget skal give større forbrugersikkerhed, mindske
rer fra tredjelande
administrative byrder for erhvervsliv og forhindre
momssvig ved at give virksomheder incitament til at
tilslutte sig Import One Stop Shop (IOSS)-ordningen.
Der ventes enighed om forslaget under dansk for-
mandskab, afhængigt af hvordan de sideløbende og
samspillende trilogforhandlinger på toldområdet går.
Kulstofgrænsetilpas-
ningsmekanismen
(CBAM)
Kulstofsgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM) skal
forhindre CO2-lækage og derved understøtte grøn om-
stilling og europæisk konkurrenceevne. CBAM sætter
en pris på CO2-indholdet i visse importerede varer fra
ikke-EU-lande. Det drejer sig for nu om importeret ce-
ment, aluminium, brint, gødning, elektricitet, jern og
stål. En ventet revision af forordningen skal udvide
anvendelsesområdet og reducere svig.
Direktivet om admini- Direktivet om administrativt samarbejde (DAC) skal
strativt
samarbejde sikre forbedre regler og procedurer for informations-
(DAC10)
udveksling mellem skattemyndigheder.
Der vil muligvis blive fremsat et forslag til revision af
direktivet (DAC10) under dansk formandskab. Formå-
let med revisionen ventes at være at forenkle direktivet
mhp. at reducere unødvendige byrder for erhvervslivet
og skattemyndighederne.
Det grønne område/klima
Sag/initiativ
Energibeskatning
Forløb/status
Kommissionen har i juli 2021 fremsat forslag til en re-
vision af energibeskatningsdirektivet. Forslaget er en
Side 15 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0016.png
del af
”Fit for 55”-pakken
med forslag, der skal ud-
mønte EU’s 2030-klimamål.
Forslaget indebærer en omlægning af minimumssat-
serne for energiafgifter. Omlægningen skal sikre en ge-
nerel forhøjelse og automatisk indeksering af mini-
mumssatserne i EU, ligesom omlægningen indebærer,
at minimumsafgifterne fastsættes efter energiproduk-
ternes energiindhold og ikke efter volumen, som er til-
fældet i dag. Minimumssatserne skal afhænge af ener-
giprodukternes klima- og miljøpåvirkning, idet pro-
dukter med højere klima- og miljøpåvirkning indføres
på højere trin for minimumssatser. Minimumssat-
serne indekseres automatisk, så man sikrer et tidssva-
rende prissignal, som ikke udhules med tiden.
Forslaget indebærer også, at direktivets anvendelses-
område udvides (med ny teknologi og energiprodukter
anvendt ifm. bl.a. passagerflyvning samt færgefart in-
den for EU), og at frivillige og obligatoriske afgiftsfri-
tagelser i nogen grad afvikles.
Det danske formandskab ventes at arbejde videre med
sagen, og ECOFIN nå til enighed om den.
Forslag om et EU-kli- Kommissionen har den 6. februar 2024 offentliggjort
mamål for 2040
en meddelelse om et
nyt EU-klimamål for 2040.
2040-klimamålet skal vedtages som en del af revisio-
nen af EU’s klimalov. Revisionen ventes fremsat 2. juli
2025.
Der forventes ikke en drøftelse på ECOFIN under
dansk formandskab.
Toldområdet
Sag/initiativ
Toldreformen
Forløb/status
Kommissionen fremlagde forslag om en omfattende
toldreformpakke i maj 2023. Reformpakken består
af en ny EU-toldkodeks, ændring af forordningen om
toldfrihed samt en ændring af momsdirektivet og in-
debærer blandt andet indførelse af en ny fælles EU-
toldmyndighed og indførelse af ”told fra første krone”
Side 16 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0017.png
på e-handel (dvs. at den nuværende toldfri bund-
grænse på 150 euro afskaffes).
Det polske formandskab har arbejdet intensivt for at
opnå enighed i Rådet om toldreformpakken under det
polske formandskab. På ECOFIN den 20. juni 2025
præsenterede det polske formandskab en fremskridts-
rapport for arbejdet med toldreformpakken. Det dan-
ske formandskab forventer at opstarte trilogforhand-
lingerne i juli 2024. Der arbejdes efter at opnå politisk
enighed med Parlamentet inden udgangen af året.
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ
EU’s budget for 2026
Forløb/status
Rådet forventes at fastlægge sin position til budgetfor-
slaget på ECOFIN-Budget i juli 2025 under dansk for-
mandskab. Forhandlingerne indledes under dansk le-
delse inden Danmark officielt overtager formandska-
bet. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet for-
ventes afsluttet i november 2025.
EU
Genopretningsinstrument (NGEU) på 750 mia. euro
finansierer en række EU-budgetprogrammer til øko-
nomisk genopretning i lyset af COVID-19, særligt gen-
opretningsfaciliteten (RRF).
Finansieringen tilvejebringes af et
genopretningsin-
strument
på 750 mia. euro (2018-priser), som finan-
sierer en række EU-budgetprogrammer til økonomisk
genopretning i lyset af COVID-19, særligt genopret-
ningsfaciliteten RRF samt også forskningsprogram-
met Horisont Europa, investeringsprogrammet In-
vestEU, og REACT EU-mekanismen under samhørig-
hedspolitikken.
Der skal under dansk formandskab arbejdes videre
med implementeringen af instrumentet, herunder den
videre gældsforvaltning.
Decharge for EU-bud- Revisionsretten præsenterer i efteråret 2025 sin års-
gettet 2024
rapport om implementeringen af EU-budgettet i 2024.
Rapporten danner grundlag for decharge-proceduren,
hvor Europa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet,
meddeler Kommissionen decharge for budgetgennem-
førelsen.
Next Generation
(NGEU)
Side 17 af 18
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 283: Samlenotat for ECOFIN rådsmøde den 8. juli, fra økonomiministeren
3049550_0018.png
Processen vedr. decharge for 2024-budgettet ventes
endeligt afsluttet på ECOFIN i første kvartal af 2026
under cypriotisk formandskab.
Forslag om ordning for Kommissionen fremsatte 20. juni 2023 ændret forslag
Den Europæiske Unions til Kommissionens forslag af 22. december 2021 om in-
troduktion af
nye egne indtægter
til EU’s budget.
egne indtægter
Kommissionens oprindelige forslag af 22. december
2021 indebar, at der etableres nye indtægtskilder ba-
seret på EU’s CO2-kvotehandelssystem
(ETS), CO2-
grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) samt spor 1 i
OECD-aftalen om international selskabsbeskatning.
Kommissionens ændrede forslag af 20. juni 2023 ju-
sterer Kommissionens oprindelige forslag, således at
der lægges op til et højere bidrag fra den foreslåede
indtægtskilde baseret på EU’s CO2-kvotehandelssy-
stem samt en ny indtægtskilde baseret på statistikdata
om bruttooverskud i selskaber i EU-lande.
Egne indtægter forventes at indgå i forhandlingerne af
EU’s kommende flerårige finansielle ramme (MFF).
Det er muligt, at Kommissionen fremsætter et revide-
ret forslag som led i en samlet MFF-pakke. Der forven-
tes drøftelser om egne indtægter i ECOFIN i oktober
2025.
Øvrige sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes også at skulle forberede fælles EU-
holdninger forud for IMF-møder og G20-møder for fi-
nansministre og centralbankchefer, herunder G20-
møder 17-18. juli 2025 og IMF- og G20-møder under
IMF’s forårsmøder
13-18. oktober 2025.
Side 18 af 18