Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 271
Offentligt
3047829_0001.png
Aktstykke nr.
254
Folketinget 2024-25
254
Skatteministeriet.
København, den 4. juni 2025.
a.
Skatteministeriet orienterer med nærværende aktstykke Finansudvalget om drift og gevinstrealisering
af it-projektet for udviklingen af momsafregningssystemet One Stop Moms 2 (OSM2) ca. et år efter
nedlukning af projektorganisationen.
Finansudvalget gav med søgende
akt. 10 af 5. december 2019
tilslutning til at igangsætte it-projektet
for udviklingen af momsafregningssystemet OSM2 inden for en økonomisk ramme på 281,7 mio.
kr. (2025-pl) ekskl. renter. Siden er Finansudvalget blevet forelagt følgende søgende it-aktstykker
vedr. væsentlige ændringer til projektets økonomiske ramme:
Akt. 8 af 17. december 2020
vedr. en forlængelse af projektets gennemførelsesfase til 1. kvartal
2021.
Fortroligt akt. R af 6. maj 2021
vedr. en forhøjelse af projektets økonomiske ramme til 624,3 mio.
kr. (2025-pl) samt en forlængelse af projektets gennemførelsesfase til 3. kvartal 2022.
Akt. 9 af 2. juni 2022
vedr. en forlængelse af projektets gennemførelsesfase til 4. kvartal 2023,
udmøntning af risikopuljen og justering af scope.
OSM2-projektet blev afsluttet i februar 2024, hvilket Finansudvalget blev orienteret om med
akt. 199
af 6. juni 2024.
Der skal iht. budgetvejledningen pkt. 2.2.18.1.2. forelægges et orienterende aktstykke
om drift og gevinstrealisering for Finansudvalget et år efter afslutningen af OSM2-projektet. Nærvæ-
rende aktstykke gør status herfor.
Tabel 1 viser udviklingen af de samlede projektudgifter og bruttogevinsterne for OSM2-projektet.
b.
AN016792
Skattemin., j.nr. 2024-8721
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 271: Orientering om aktstykke om drift og gevinstrealisering vedr. OSM2, fra skatteministeren
3047829_0002.png
2
Tabel 1
Udvikling af projektudgifter og bruttogevinster
Mio. kr. (2025-pl), udgiftsbaseret
Oprindelig forventet
Forlængelse af projektet
Forhøjelse af projektets økonomiske ramme
Forlængelse, udmøntning af risikopulje og scopejustering
Ved projektafslutning
Ét år efter projektafslutning
Projektudgifter*
(ekskl. renter)
281,7
281,7
624,3
624,3
621,9
622,1
Bruttogevinster**
-
-
-
-1.027,9
-1.706,8***
-1.397,2
Bemærkninger
Akt. 10 af 5. december 2019
Akt. 8 af 17. december 2020
Fortroligt akt. R af 6. maj 2021
Akt. 9 af 2. juni 2022
Akt. 199 af 6. juni 2024
Nærværende aktstykke
Anm.: Ved udregningen af bruttogevinsten for
akt. 10 af 5. december 2019, akt. 8 af 17. december 2020
og
fortroligt akt. R af 6. maj 2021
anvendtes
et 0-scenarie, der svarede til indeværende projekt. Ved
akt. 9 af 2. juni 2022, akt. 199 af 6. juni 2024
og nærværende aktstykke er der anvendt et tomt
0-scenarie, idet der ikke findes et alternativ eller et tidligere system, som kan udgøre et it-driftsscenarie, der kan fungere som 0-scenarie, da der er tale
om et EU-bestemt lovgivningsprojekt med omfattende tekniske specifikationer.
* Projektudgifter udgøres af udgifter til projektets analyse- og gennemførelsesfase (2019-2024).
**Bruttogevinsterne udgøres af driftsudgifter i Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen for hele afskrivningsperioden.
*** Skatteministeriet fastlagde ændrede principper for anlægsføring af udgifter i it-projekter,
jf. akt. 52 af 26. januar 2023,
hvorfor afskrivningsperio-
den er forlænget fra otte til 15 år, hvilket forklarer den øgede negative bruttogevinst mellem
akt. 9 af 2. juni 2022
og
akt. 199 af 6. juni 2024,
idet der
indgår driftsudgifter for yderligere syv år.
Kilde: Skatteministeriet
i) Projektbeskrivelse
EU-kommissionen vedtog den 5. december 2017 og den 2. oktober 2018 en række direktiver og for-
ordninger på momsområdet, der skulle understøtte lettelser til erhvervslivet og mere fair konkurrence
på tværs af EU samt nedbringe omfanget af unddragelse af momsbetaling.
Den 1. januar 2021 blev momsreglerne ændret, så den momsfrie bagatelgrænse på 80 kr. ved import
fra tredjelande blev afskaffet, hvilket betyder, at der skal betales moms af alle forsendelser fra tred-
jelande til forbrugere i EU uanset værdi. Herved blev den momsbetingede konkurrencefordel, som
tredjelandsvirksomheder havde ved at kunne sælge varer momsfrit til forbrugere i EU, fjernet. Desu-
den blev EU-fjernsalgsgrænsen harmoniseret til et væsentligt lavere niveau, hvilket betyder, at der
skal afregnes moms på langt flere forsendelser end før 2021.
For at håndtere den stigende pakkemængde blev den frivillige momsafregningsordning Mini One
Stop Shop (MOSS) udvidet til en frivillig One Stop Shop-ordning (OSS), hvor alt grænseoverskri-
dende salg af ydelser og varer til forbrugere via internettet kan håndteres. Virksomheder både i og
uden for EU fik hermed mulighed for at opkræve moms fra forbrugeren i forbindelse med betalingen
for selve varen og efterfølgende angive og afregne momsen via momsafregningssystemet. Dette er en
ændring i forhold til tidligere, hvor momsen oftest blev afregnet af transportøren, fx PostNord.
For at understøtte de nye regler blev medlemslandene pålagt at systemunderstøtte al salg til forbruge-
re i EU, hvor momsen skal betales i forbrugerens land. Som følge heraf udviklede Skatteministeriet
et nyt momsafregningssystem, OSM2, der sikrer, at Danmark er lovmedholdelige med EU-lovgiv-
ningen på området. OSM2-projektet blev afsluttet den 29. februar 2024, hvorved den drifts- og
administrerbare minimumsløsning var færdigudviklet i overensstemmelse med det angivne i
akt. 9 af
2. juni 2022,
hvorefter den overgik til drift.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 271: Orientering om aktstykke om drift og gevinstrealisering vedr. OSM2, fra skatteministeren
3047829_0003.png
3
ii) Udgifter ved projektet
For specifikation af udgifter ved projektet henvises der til
akt. 199 af 6. juni 2024
vedr. afslutningen
af OSM2-projektet.
Projektets endelige udgifter opgøres til i alt 622,1 mio. kr. ekskl. renter i perioden 2019-2024
(2025-pl), hvilket er en forøgelse på 0,2 mio. kr. i forhold til det foreløbige opgjorte ved
akt. 199
af 6. juni 2024.
Udgifterne er finansieret indenfor daværende bevillingslove og fra 2023 og frem
Flerårsaftale for skattevæsenets økonomi 2023-2027 af 13. juni 2023.
iii) Gevinster ved projektet
Ikke-økonomiske gevinster
Projektet har realiseret tre overordnede gevinster:
1. Lovmedholdighed – overholdelse af EU-forordning og anden relevant lovgivning.
2. Høj brugervenlighed for virksomhederne.
3. Effektive sagsgange på tværs af Skattestyrelsens forretningsmodel.
Derudover har projektet realiseret de overordnede gevinster ved finans- og betalingsløsning fremhæ-
vet i
akt. 8 af 17. december 2020
og
fortroligt akt. R af 6. maj 2021.
Nedenfor følger en status for
projektets gevinster ca. et år efter projektorganisationens nedlukning.
Ad. 1 Lovmedholdighed – overholdelse af EU-forordning og anden relevant lovgivning
Gevinsten var ved nedlukningen af projektorganisationen realiseret med undtagelse af to mindre
udeståender vedrørende henholdsvis synshandicapvenlighed og brugergrænseflade på engelsk. Begge
er planlagt løst i 2025 som en del af videreudviklingsarbejdet. Driften af OSM2-løsningen og
opdaterede kravspecifikationer fra EU har derudover synliggjort nye videreudviklingsbehov, der skal
gennemføres for at sikre lovmedholdelighed fremover.
Det bemærkes, at OSM2-løsningen er blandt de it-løsninger, som har et udestående i forhold til
partsrepræsentation. Det skyldes, at flere af Skatteforvaltningens it-systemer og de dertil knyttede
forvaltningsprocesser aktuelt ikke fuldt ud understøtter retten til partsrepræsentation, hvormed fysi-
ske og juridiske personer kan lade sig repræsentere. Skatteforvaltningen har igangsat en analyse
af, hvordan retten til partsrepræsentation kan understøttes fuldt ud på tværs af de berørte systemer,
herunder i forhold til OSM2-løsningen. På baggrund af analysen vil der blive fastlagt en tidsplan for,
hvornår understøttelse af retten til partsrepræsentation vil ske i forhold til de enkelte systemer.
Ad. 2 Høj brugervenlighed for virksomhederne
Gevinsten var ved nedlukningen af projektorganisationen realiseret. Realiseringen er baseret på
spørgeskemaundersøgelser blandt virksomheder fra 1. kvartal 2022, hvor 72 pct. af respondenterne
gav OSM2-løsningen 7 eller over på en skala fra 0-9, hvor 9 er højest. Derudover er vurderingen
baseret på virksomhedshenvendelser samt dialog med Dansk Erhverv, Dansk Industri og en række
af de virksomheder, som anvender OSM2-systemet. Der er generelt stor tilfredshed blandt virksom-
hederne, som fremhæver både styrket konkurrenceevne og lettere administration.
Skatteforvaltningen udvikler løbende på OSM2-systemet. For at sikre, at virksomhederne fortsat er
tilfredse med systemet, tages der løbende stilling til, hvorvidt der skal udarbejdes en ny spørgeske-
maundersøgelse af virksomhedernes tilfredshed.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 271: Orientering om aktstykke om drift og gevinstrealisering vedr. OSM2, fra skatteministeren
3047829_0004.png
4
Ad. 3 Effektive sagsgange på tværs af Skattestyrelsens forretningsmodel
Effektive sagsgange på tværs af Skattestyrelsens forretningsmodel blev realiseret i projektet som
forudsat i
akt. 9 af 2. juni 2022.
Skattestyrelsen har i både 2022, 2024 og 2025 foretaget en
tilfredshedsmåling blandt sagsbehandlere, og tilfredsheden med systemet er steget fra 4,3 i 2022 til
5,4 i 2024 og til 5,7 i 2025 på en skala fra 0-9, hvor 9 er højest. Tilfredsheden er således stigende,
men der er stadig plads til forbedringer. De kommende videreudviklingsaktiviteter vil derfor blandt
andet indeholde en række funktionaliteter til sagsbehandlerfronten og visning af data med det formål
at skabe en mere effektiv og brugervenlig sagsbehandling.
Gevinster ved finans- og betalingsløsningen
Udviklingen af finans- og betalingsløsningen (FBL) skulle sikre ubrudte transaktionsspor, hvilket
Rigsrevisionen tidligere har kritiseret. Behovet for at egenudvikle FBL fremgik af
akt. 8 af 17.
december 2020,
og blev uddybet i
fortroligt akt. R af 6. maj 2021,
hvor der blev søgt om forhøjelse
af projektets økonomiske ramme. Det blev med
fortroligt akt. R af 6. maj 2021
vurderet, at FBL
kunne håndtere Rigsrevisionens kritik, samtidig med at den forventedes at kunne understøtte en
større grad af automatisering af sagsgange og på sigt reducere behovet for manuel sagsbehandling for
at håndtere afstemninger mv.
FBL har været implementeret og anvendt siden projektafslutning i februar 2024, og gevinsten ved
løsningen var ved nedlukningen af projektorganisationen realiseret. Således har FBL håndteret den
tidligere kritik fra Rigsrevisionen, og det kan overordnet konstateres, at opkrævningen af moms hos
de dansk registrerede virksomheder er blevet mere effektiv, idet de dansk registrerede virksomheder
blandt andet kan angive via en automatisk proces. Det er ikke muligt at kvantificere gevinsterne
i forbindelse med ressourcebehov. Dette skal blandt andet ses i forlængelse af, at der fortsat er et
stigende antal virksomheder, der tilmelder sig OSM2, samtidig med at en stort andel virksomheder
ikke angiver korrekt, hvilket kræver manuel sagsbehandling.
Økonomiske gevinster
Projektets samlede bruttogevinst er ved seneste baseline, der blev fastlagt ved udarbejdelsen af
akt. 9
af 6. juni 2022,
vurderet til -1.027,9 mio. kr. (2025-pl) baseret på en afskrivningsperiode på otte år
(2021-2029). Idet OSM2-løsningen ikke erstattede en eksisterende løsning, opgøres bruttogevinsten
som driftsudgifterne i Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen for løsningen i afskriv-
ningsperioden.
Ved projektafslutning var den samlede bruttogevinst reduceret med -678,9 mio. kr. til -1.706,8 mio.
kr. Ændringen til bruttogevinsten skyldtes:
- en forlænget afskrivningsperiode fra otte til 15 år (-832,6 mio. kr.). Afskrivningsperioden forlænges
som følge af, at Skatteministeriet i 2023 fastlagde ændrede principper for anlægsføring,
jf. akt. 52 af
26. januar 2023.
- en reduktion af driftsudgifter (153,7 mio. kr.), idet disse kunne baseres på et større erfarings-
og vidensgrundlag ved udarbejdelsen nedlukningsaktstykket. For 2022 og 2023 er de realiserede
udgifter opgjort til 28,0 mio. kr. mindre end forventet ved udarbejdelsen af i
akt. 9 af 2. juni
2022.
For 2024-2029 forventedes en reduktion af driftsudgifter på samlet 60,4 mio. kr. i forhold til
prognosen ved udarbejdelsen af
akt. 9 af 2. juni 2022.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 271: Orientering om aktstykke om drift og gevinstrealisering vedr. OSM2, fra skatteministeren
3047829_0005.png
5
Ved nærværende aktstykke er den samlede bruttogevinst øget med 309,6 mio. kr. til -1.397,2 mio. kr.
siden projektafslutning. Ændringen til bruttogevinsten skyldes:
- en reduktion af driftsudgifter (309,6 mio. kr.) For 2024 er de realiserede udgifter opgjort til 32,5
mio. kr. mindre end forventet ved udarbejdelsen af i
akt. 199 af 6. juni 2024.
For 2025-2036 forven-
tes en reduktion af driftsudgifter på samlet 277,1 mio. kr. i forhold til prognosen ved udarbejdelsen af
akt. 199 af 6. juni 2022.
Bruttogevinsten for nærværende aktstykke på -1.397,2 mio. kr. svarer til en årlig driftsudgift i Skatte-
styrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på 93,1 mio. kr. i afskrivningsperioden 2021-2036,
hvilket svarer til en årlig besparelse på 35,3 mio. kr. sammenlignet med prognosen ved
akt. 9 af 2.
juni 2022
og 20,6 mio. kr. sammenlignet med prognosen ved
akt. 199 af 6. juni 2024.
Øget momsprovenu
Det er ikke muligt at opgøre størrelsen på momsprovenuet som følge af it-systemet, men det blev i
forbindelse med lovforslaget vedr. modernisering af momsreglerne for grænseoverskridende handel
og udvidelse af One stop moms-ordningen med betydelig usikkerhed skønnet et årligt merprovenu på
300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Der er løbende virksomheder, der tilmelder sig ordningen, og Skattestyrelsen har modtaget betalinger
på henholdsvis 5,2 mia. kr. i 2022, 5,5 mia. kr. i 2023 og 6,3 mia. kr. i 2024 fra EU-virksomheder,
der angiver til Danmark. Derudover har danske virksomheder angivet hhv. 1,3 mia. kr. i 2022, 1,7
mia. kr. i 2023 og 2,2 mia. kr. i 2024 til andre EU-lande. Brugen af systemet har således været
stigende, og der er samlet løbet ca. 22 mia. kr. igennem systemet siden 2022. Det er ikke muligt at
opgøre, hvor meget der kan henføres til afskaffelsen af den momsfrie bagatelgrænse på 80 kr., og
hvor meget der vedrører forsendelser, som også ville have været omfattet af de tidligere regler.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 4. juni 2025
Rasmus Stoklund
/ Didde Riggelsen
Til Finansudvalget.