Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 258
Offentligt
3044979_0001.png
Undersøgelse i 2025 af release-
og udsendelsesplaner på
ejendomsvurderingsområdet
22. april 2025
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0002.png
Indhold
Rapport
Introduktion……………………………………………………………………………..3
Ledelsesresume……………………………………………………………..……..4
Rammesætning ………………………………………………….…………..…….5
It-tilsynets
anbefalinger………………………………………………….6-22
Skatteministeriets opfølgning………………………….............23-24
Bilag 1: Interview- og materialeliste
Bilag 2: Kommissorium
Bilag 3: Opfølgning på It-tilsynet
tidligere anbefalinger (optionelt)
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0003.png
Introduktion
Baggrund
Siden 2021 har It-tilsynet
gennemført
flere
undersøgelser på ejendomsvurderingsområdet.
Der er ifm. tidligere
undersøgelser
afgivet i alt 125 anbefalinger, hvoraf 115 anbefalinger er
afsluttet
på nuværende
tidspunkt.
Da Skatteforvaltningen (SKTFV) i overvejende grad har fokuseret
udvikling af
systemunderstøttelse
til udarbejdelse og udsendelse af vurderinger af ejerboliger, har dette
også været
det
primære
fokus i It-tilsynets
undersøgelser.
Imidlertid har It-tilsynet, i det
omfang det har
været
muligt,
også undersøgt
udvikling af
systemunderstøttelsen
til vurdering
af
år
2-ejendomme: Erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt ejerboliger med specifikke
erhvervsrelaterede karakteristika.
SKTFV har undervejs i
undersøgelsen
oplyst, at Programmet til udvikling af det nye
ejendomsvurderingssystem (herefter programmet) forventes lukket ned i
løbet
af 1.
halvår
2025.
Denne
undersøgelse
er
gennemført
i perioden fra januar til medio april 2025.
Materialeindsamling er
foregået
frem til 9. april 2025.
It-tilsynet har overordnet ville
afdække:
Det nye it-systems
forretningsmæssige
og tekniske tilstand
Status og planer for opbygningen af organisationen til it-drift, -forvaltning og -
videreudvikling
De aktuelle planer for udsendelse af vurderinger frem mod normalisering, hvor
vurderinger leveres rettidigt ift. beskatning
De centrale forhold vedr. model og data
Samspillet mellem de
foreløbige
og endelige vurderinger
Vurdering
Programmet har det seneste
år
leveret en
række
centrale og komplekse it-leverancer, der
understøtter både
sagsbehandling og
udsendelse af vurderinger af ejerboliger samt sagsbehandling vedr.
år
2-ejendomme. Der er udviklet en it-teknisk platform, som
fungerer i daglig brug ift. at
understøtte
sagsbehandling og udsendelser til ejere af ejerboliger. Vurderingsstyrelsen (VURDST) har
i skrivende stund
næsten
afsluttet udsendelse af deklarationsmeddelelser vedr. 2020-vurderinger af ejerboliger. Det er planlagt,
at alle vurderingsmeddelelser for 2020-vurderinger af ejerboliger skal
være
udsendt i 1.
halvår
2025.
It-tilsynet vurderer, at der
udestår
en
større
indsats for at
færdigudvikle
it-systemet,
det fuldt ud
understøtter
udsendelse af
vurderinger af alle ejendomme og en effektiv forretningsdrift. Programmet har udsat afslutningsdatoen til ultimo 2. kvartal 2025,
og ved planlagt nedlukning af programmet vil der
udestå
restfunktionalitet ift. at kunne sagsbehandle og udsende vurderinger
for en
række
ejendomssegmenter, herunder bl.a. alle meddelelser vedr.
år
2-ejendomme og funktionalitet til sagsbehandling af
visse land- og skovejendomme. Der er udarbejdet overordnede planer for den videre udvikling af it-systemet, men det har inden
for
undersøgelsesperioden
ikke
været
muligt for It-tilsynet at
et
tilstrækkeligt
detaljeret grundlag for at vurdere omfanget og
kompleksiteten af de
udestående
it-udviklingsopgaver. Da it-organisationen samtidigt nedskalerer, vurderer It-tilsynet, at der
fortsat er
høj
risiko for, at indhold i systemreleases flyttes til senere releases, og at
færdigudviklingen
af it-systemet forsinkes
yderligere.
Som led i programmets seneste releases er der udviklet it-funktionalitet, som ikke er ibrugtaget og
afprøvet
i forretningen,
hvorfor der derfor er
høj
risiko for senere rettelser i it-systemet. Arbejdet med 2021-omvurderinger og 2022-vurderinger af
ejerboliger er
påbegyndt,
mens arbejdet med vurdering af
år
2-ejendomme endnu ikke er
påbegyndt.
It-tilsynet har ikke set en
tilstrækkelig
underbygget
milepælsplan
for de kommende udsendelser. Udviklingen af modeller og meddelelser til de enkelte
vurderingsterminer er
kritisk vej med risiko for, at modelarbejdet i sig selv skaber forsinkelser i udarbejdelsen og udsendelsen
af vurderinger. It-tilsynet har ikke set en
tilstrækkelig
underbygget plan for modelarbejdet. I
planlægningen
af
udviklingskapaciteten for 2025 er der afsat en
større mængde
kapacitet til
både håndtering
af restfunktionalitet fra programmet
samt
øvrige
opgaver. Der er derfor
begrænset
kapacitet til at udvikle funktionalitet, som kan effektivisere forretningsdriften.
It-organisationen er i gang med en
større
tilpasning mhp. at tilpasse sig et reduceret budget, men It-tilsynet har ikke set
dokumentation for, at denne tilpasning tager
afsæt
i en vurdering af de
nødvendige
opgaver relateret til it-drift, -forvaltning og -
videreudvikling. Ydermere vurderer It-tilsynet fortsat, at der ikke er
tilstrækkelig
it-faglig ledelse i it-organisationen.
Som en midlertidig
løsning
anvendes
foreløbige
vurderinger til at
understøtte skatteopkrævningen.
SKTFV har redegjort for, at
data indmeldt af borgerne,
udført
sagsbehandling og
læring
genbruges
på tværs
af de
foreløbige
og endelige vurderinger. SKTFV
har endvidere givet en status
dataarbejdet relateret til vurderingssystemet, og It-tilsynet vurderer, at risikoen her er reduceret.
It-tilsynet har i denne
undersøgelse
afgivet ti nye anbefalinger, som har til
formål
at
understøtte færdiggørelse
af it-systemet og
overgangen til drift. Der er endvidere ti anbefalinger fra tidligere
undersøgelser
og
opfølgninger,
som fortsat er
åbne
efter denne
3
undersøgelse.
I alt er der
således
20
åbne
anbefalinger
på ejendomsvurderingsområdet.
Imidlertid har
undersøgelsen
vist, at der for udvalgte forhold pt. ikke er
tilstrækkeligt
grundlag
til, at It-tilsynet vil kunne udtale sig inden for
undersøgelsesperioden.
It-tilsynet vil derfor
undersøge
emnerne i en planlagt
opfølgning
i 2.
halvår
2025. De udvalgte forhold er
overordnet:
It-organisationens aktuelle og fremadrettede bemanding og parathed til at
håndtere
it-
drift, -forvaltning og -videreudvikling
Overblik over hvorvidt systemet
understøtter
en effektiv forretningsdrift
Milepælsplanen
for modelarbejdet
Planen for normalisering af den
løbende
udsendelse af vurderinger ift. beskatningen.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
Ledelsesresume
Programmet har det seneste år leveret en række centrale it-leverancer, og VURDST har i skrivende stund næsten afsluttet udsendelse
af deklarationsmeddelelser vedr. 2020-
vurderinger af ejerboliger. Det er planlagt, at alle vurderingsmeddelelser vedr. 2020-vurderinger
af ejerboliger skal være udsendt i 1. halvår 2025. Imidlertid står det
klart for It-tilsynet,
at der udestår en større indsats for at færdigudvikle systemet, så det understøtter udsendelsen af vurderinger
for alle ejendomme og
understøtter effektiv
forretningsdrift i VURDST.
It-tilsynet
anbefaler følgende:
1. Release- og udsendelsesplan
1.
Der skal fastlægges en detaljeret udsendelsesplan frem mod normalisering af ejendomsvurderingerne ift. beskatningen, som er u
nderbygget
med de nødvendige
forudsætningsskabende aktiviteter
2.
Der skal etableres og eksekveres på en underbygget plan for udvikling af funktionalitet, der ikke er færdigudviklet i program
met
2. Forretningsmæssig tilstand af it-systemet
3.
Der skal etableres et samlet overblik over systemets tilstand ift. at understøtte effektiv forretningsdrift i Vurderingsstyre
lsen
3. Model
4.
Der skal udarbejdes en detaljeret milepælsplan for kritisk vej i færdiggørelsen af vurderingsmodellerne, som er afstemt med u
dsendelsesplanen
5.
Der skal sikres en effektiv og robust organisation til modelarbejdet med de nødvendige kapabiliteter og kapaciteten til at le
vere modellerne rettidigt
4. Teknisk tilstand af it-systemet
6. Der skal etableres et samlet overblik over systemets tekniske tilstand mhp. at etablere en plan for fremtidig vedligehold
7.
Den fornødne overvågning af systemunderstøttelsen af tilbagebetalingsordningen skal fastholdes, indtil systemunderstøttelsen
kan udfases
5. Organisation
8.
Det fremadrettede omkostningsniveau for drift og videreudvikling af løsningen skal fastlægges
9. Der skal implementeres en effektiv organisation til it-udvikling, -forvaltning og -drift
på ejendomsvurderingsområdet
6. Samspil mellem foreløbige og endelige vurderinger
10.
Der skal fortsat fokuseres på at sikre tværgående sammenhæng mellem de foreløbige og endelige vurderinger, indtil de foreløbi
ge vurderinger kan udfases
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0005.png
Rammesætning
Undersøgelse i 2025 af release- og udsendelsesplaner på ejendomsvurderingsområdet
-
1. Vurderingssystemets teknisk tilstand og
it-driftsorganisation
-
-
-
-
2. Plan for videreudvikling af
vurderingssystemet
-
-
-
-
-
Overblik over systemets tekniske tilstand og evt. teknisk
gæld,
herunder hvad der er den
væsentligste
tekniske
gæld
og systemets parathed til at
understøtte
mængden
af udsendelser over de kommende
år
Prioriteret plan for
håndtering
af teknisk
gæld
afstemt med risici ift. forretningsdriften
It-driftsorganisationens bemanding og parathed til at
håndtere
it-drift og videreudvikling*
Økonomi
til it-drift og videreudvikling,
væsentligste
omkostningsdrivere og it-driftsorganisationens effektivitet*
Overblik over hvorvidt systemet
understøtter
en effektiv forretningsdrift, herunder om systemet effektivt kan
understøtte VURDST’s
opgaver relateret til de
kommende
års
udsendelser*
Prioriterede videreudviklingstiltag i 2025 og 2026 samt plan og business case for disse
Konsekvenser for forretningsdriften af evt. kritiske videreudviklingsbehov, som ikke
planlægges håndteret
I 2025 og 2026*
Udeståender
i modelarbejdet relateret til 2021-omvurderinger, 2022-vurderinger og 2024-vurderinger af ejerboliger samt 2021-vurderinger af
år
2-ejendomme
Milepælsplan
for
håndtering
af udfordringer samt udfordringer og risici*
Organisering og styring af modelarbejdet samt planer for ekstern vurdering af model
3. Model
4. Data
-
-
-
-
Datagovernance
på tværs
af VURDST og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST)
Overblik over datapunkter,
håndtering
af datalineage I it-platformen samt
håndtering
af dokumentation
Evt. behov for videreudvikling relateret til data samt
grænseflader
til beskatningssystemer
Udsendelsesplan for 2021-omvurderinger, 2022-vurderinger, 2023-omvurderinger og 2024-vurderinger af ejerboliger samt 2021-vurderinger
af år 2-
ejendomme
Plan for normalisering af udsendelse af vurderinger, så vurderinger leveres rettidigt ift. beskatning*
Forudsætninger for planernes realisering samt udfordringer og risici*
Anvendelse af erfaring fra foreløbige vurderinger til de endelige vurderinger og omvendt
Anvendelse af registreringer fra borgere og sagsbehandling fra foreløbige vurderinger til de endelige vurderinger og omvendt
Kommende vurderingsterminer med anvendelse af foreløbige vurderinger og plan for disse
5. Udsendelsesplan
-
-
-
-
-
6. Samspil mellem foreløbige og
endelige vurderinger
Kilde: Kommissorium for undersøgelse i 2025 af release- og udsendelsesplaner på ejendomsvurderingsområdet samt spørgeguides. Note:
It-tilsynet
har ikke undersøgt forretningsmæssige støtteværktøjer udviklet i
VURDST ifm. sagsbehandling af vurderingerne, herunder eksempelvis robotter.
*It-tilsynet
undersøgelse har vist, at der ikke er tilstrækkeligt grundlag fra programmet til at udtale sig om disse forhold i undersøgelsens kommissorie. It-tilsynet vil undersøge emnerne ifm. opfølgning i 2. halvår 2025.
5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0006.png
1.
It-tilsynets anbefalinger
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0007.png
1.
Release- og udsendelsesplan
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0008.png
Anbefaling nr. 1
Der skal fastlægges en detaljeret udsendelsesplan frem mod normalisering af
ejendomsvurderingerne ift. beskatningen, som er underbygget med de
nødvendige forudsætningsskabende aktiviteter
Implementeringsforslag
Detaljere udsendelsesplan med
tydeliggørelse
af udsendelsesperioder for de enkelte
vurderingsterminer frem til, at vurderingen afsluttes rettidigt,
den kan danne
grundlag for beskatningen.
Tydeliggøre forudsætninger
i form af forventet automatiseringsgrad og antal manuelle
opgaver samt
sammenhængen
til
nødvendige
model- og it-leverancer.
Underbyggende observationer
SKTFV havde pr. 9. april 2025 udsendt deklarationsmeddelelser vedr. 2020-vurderinger af 1,76
mio. ejerboliger og vurderingsmeddelelse vedr. 1,53 mio. ejerboliger ud af i alt 1,76 mio. ejerboliger.
SKTFV forventer at udsende de sidste vurderingsmeddelelser relateret til 2020-vurderinger af
ejerboliger i 1.
halvår
2025, fratrukket et beskedent antal sager med
særlige
forhold. Udfordringer
med
tilbagebetalingsløsningen
forventes ikke at
påvirke
denne
målsætning.
Vedr.
øvrige
udsendelser i 2025 har SKTFV orienteret It-tilsynet om, at der arbejdes
sagsbehandling og udsendelse af 2021-omvurderinger af ejerboliger frem til og med 3. kvartal
2025, at der arbejdes
sagsbehandling og udsendelse af 2022-vurderinger af ejerboliger i hele
2025, mens sagsbehandling af 2021-vurderinger af
år
2-ejendomme
påbegyndes
i 4. kvartal 2025.
Den for It-tilsynet fremlagte plan er ikke underbygget med
milepæle
for
færdiggørelse
af
udsendelser eller
forudsætninger,
som
sandsynliggør
dens realisering.
Der
udestår
flere runder af endelige vurderinger, som skal indhentes, inden brug af
foreløbige
vurderinger skal udfases. Foruden 2021-omvurderinger og 2022-vurderinger af ejerboliger
udestår
følgende
vurderingsterminer med vurderingstermin til og med 1. januar 2025: 2023-omvurderinger,
2024-omvurderinger og 2025-omvurderinger af ejerboliger samt 2024-vurderinger af ejerboliger,
som vil
være
en indeksering af 2022-vurderingerne af ejerboliger. Videre
udestår
2021-
vurderinger, 2022-omvurderinger, 2023-vurderinger 2024-omvurderinger og 2025-omvurderinger
af
år
2-ejendomme samt 2025-vurderinger af
år
2-ejendomme, som vil
være
en indeksering af
2023-vurderingerne.
VURDST oplyser, at de i 2024 har
påbegyndt
analyser af scenarier for at indhente
efterslæbet.
Dette arbejde er ikke afsluttet, og It-tilsynet har ikke set
foreløbige
resultater af arbejdet.
8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0009.png
Anbefaling nr. 2
Der skal etableres og eksekveres på en underbygget plan for udvikling af
funktionalitet, der ikke er færdigudviklet i programmet
Implementeringsforslag
Underbyggende observationer
SKTFV har oplyst, at programmet lukkes ned i 1.
halvår
2025. Den sidste it-funktionalitet vedr. 2020-
vurderinger af ejerboliger forventes idriftsat april 2025, mens it-funktionalitet til sagsbehandling vedr.
år
2-
ejerboliger og erhvervsejendomme forventes leveret inden planlagt programafslutning.
Efter nedlukning af programmet vil der
udestå
rest-funktionalitet ift. at kunne sagsbehandle og udsende
vurderinger vedr. en
række
ejendomssegmenter. Dette omfatter alle meddelelser vedr. 2021-vurderinger af
år
2-ejendomme samt omvurderinger, funktionalitet til sagsbehandling af visse land- og skovejendomme,
sagsstyring af moderejendomme,
håndtering
af
udgåede
og ikke vurderingspligtige ejendomme, forbedring
af Vurderingsportalen til at
understøtte
2021-vurderinger af
år
2-ejendomme samt BI-understøttelse af
2021-vurderingerne mv. It-tilsynet har ikke set en nedbrudt, underbygget plan for levering af denne rest-
funktionalitet.
SKTFV har oplyst, at arbejdet med at udvikle meddelelser vedr. 2021-vurderinger af
år
2-ejendomme samt
omvurderinger vil
pågå
til og med 1. kvartal 2026. Erfaringerne fra udvikling af meddelelser til 2020-
vurderinger af ejerboliger har
været
hyppige
tilbageløb
med behov for it-ændringer for at skabe den rette
sammenhæng
mellem modellen og de datapunkter vedr. begrundelse for vurderingen, som udstilles i
sagsbehandlingssystemet samt meddelelser til ejerne.
It-funktionalitet til
år
2-ejendomme er ikke ibrugtaget og
afprøvet
i praksis. It-funktionalitet til bl.a.
år
2-
ejendomme er udviklet og testet i forhold til
såkaldte
0,8 versioner af modellerne. Det
indebærer,
at
datastrukturen for modelforslag forventes at svare til den endelige struktur. Hvis der ved
færdiggørelsen
af
modellerne viser sig behov for at
ændre
i datastrukturen,
kræver
det
efterfølgende
it-ændringer.
Nedbryde de
udestående
opgaver yderligere,
karakter og omfang
tydeliggøres.
Skabe transparens i
forudsætninger
for planen i form af opgavernes omfang,
forebyggelse af
tilbageløb,
kapacitet til
håndtering
af evt.
tilbageløb.
Sikre det
økonomiske
fundament til at
gennemføre
planen.
9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0010.png
2.
Forretningsmæssig tilstand af it-
systemet
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0011.png
Anbefaling nr. 3
Der skal etableres et samlet overblik over systemets tilstand ift. at understøtte
effektiv forretningsdrift i Vurderingsstyrelsen
Implementeringsforslag
Skabe overblik over mulige it-ændringer, der kan
øge
automatiseret udarbejdelse og
udsendelse af vurderinger samt effektivisere den
nødvendige
manuelle sagshandling
i VURDST med
afsæt
i definition af arbejdsprocesserne for de enkelte vurderings-
typer.
Prioriter forslag til ny forretningsfunktionalitet med
afsæt
i en business case tilgang
med fokus
hurtigere
gennemløbstid
for vurderinger og mindre manuel sags-
behandling.
Underbyggende observationer
Med
afsæt
i en fast
økonomisk
ramme
et trecifret
millionbeløb
er der fastlagt en kapacitet til it-
udvikling i 2025 efter planlagt programafslutning. Ca. 30 pct. af denne kapacitet
planlægges
anvendt til
restleverancer fra programmet, som skal
understøtte,
at der kan udarbejdes og udsendes vurderinger
vedr. en
række
ejendomssegmenter. Samtidigt er mere end 40 pct. af kapaciteten reserveret til
refinement,
håndtering
af fejlrettelser ifm. test incidents identificeret i produktion samt uplanlagte
opgaver i it-organisationen, som ikke er knyttet til forretningsvendt funktionalitet. Det forventes, at der
også
i 2026 vil
være
it-udvikling for et trecifret
millionbeløb.
De planlagte videreudviklingsopgaver synes at
vedrøre
helt
grundlæggende
funktionalitet, som normalt
vil
være
en del af programleverancen. Fx funktionalitet til effektivt at kunne genbruge sagsbehandling fra
tidligere vurderinger ifm.
efterfølgende
vurderinger.
Andre opgaver af
grundlæggende
karakter med betydning for effektiv eksekvering af den manuelle
vurderingsopgave leveres ikke i 2025 pga.
kapacitetsbegrænsning.
VURDST har fx et
videreudviklingsønske,
som
vedrører
mulighed for prognose for opgavedannelse og fleksibelt at
ændre
kriterier for dannelse af manuelle opgaver mhp. hurtigt at kunne reagere, hvis et kriterie
udløser
mange
opgaver uden reel effekt
vurderingen.
Der er ikke etableret et samlet overblik over, hvad der
udestår udviklingsmæssigt
for at etablere en
effektivt
understøttelse
af vurderingsopgaven. VURDST tilkendegiver, de
ønsker
mere erfaring med
vurderingsopgaverne, inden der kan etableres et samlet overblik.
11
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0012.png
3.
Model
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0013.png
Anbefaling nr. 4
Der skal udarbejdes en detaljeret milepælsplan for kritisk vej i færdiggørelsen af
vurderingsmodellerne, som er afstemt med udsendelsesplanen
Implementeringsforslag
Underbyggende observationer
Modeller til 2021-omvurderinger og 2022-vurderinger af ejerboliger er fortsat under udarbejdelse.
Disse vurderinger kan ikke udarbejdes alene ved genbrug af modellerne til 2020-vurderingerne af
ejerboliger. Ifm. 2020-vurderingen
betød
en overgangsregel, at vurderingen kunne foretages uden
at tage hensyn til erhvervsanvendelse. Denne undtagelse
ophører
fra og med 2021-
omvurderingerne. Det har i praksis den betydning, at dele af modellerne til vurdering af
erhvervsejendomme skal
være
udviklet, inden modeller til 2021-omvurderinger og 2022-
vurderinger kan
færdigudvikles.
For at sikre, at sagsbehandling og udsendelse af 2021-omvurderinger og 2022-vurderinger af
ejerboliger kan
påbegyndes,
leveres modellerne i sekventielle leverancer. De sidste modeller til
2021-omvurderinger og 2022-vurderinger leveres efter Vurderingsstyrelsens plan i uge 26 mhp.
sagsbehandling fra hhv. uge 31 og uge 35 2025.
It-tilsynet har ikke set en plan, der omfatter
milepæle
for udvikling af modeller til
år
2-ejendomme.
SKTFV har oplyst, at der arbejdes
at
færdiggøre
de
første
modelforslag vedr. 2021-vurderinger i
fjerde kvartal 2025, men der foreligger ikke
milepælsplan
for det videre arbejde.
VURDST oplyser, at der endnu ikke er taget stilling til, hvorvidt der skal
gennemføres
en ekstern
evaluering af modellerne,da der fortsat
udestår
et
større
arbejde med udvikling af modellerne.
Med
afsæt
i udsendelsesplanen for
udestående
vurderingsterminer
fastlægge hvornår
modelleverancer skal
være
klar.
Vurdere
forudsætninger
for at
disse
milepæle
i form af kompetencer og kapacitet.
Tydeliggøre
hvordan organiseringen og ressourceallokering
understøtter
realisering af
milepælsplanen.
13
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0014.png
Anbefaling nr. 5
Der skal sikres en effektiv og robust organisation til modelarbejdet med de
nødvendige kapabiliteter og kapaciteten til at levere modellerne rettidigt
Implementeringsforslag
Underbyggende observationer
SKTFV oplyser, at udfordringer ved modeludviklingen er relateret at skabe den rette sammenhæng i kæden
fra kvaliteten af inddata, kravstillelse af modeludviklingen, beregningen i modellen og de datapunkter, som
modellen sender videre til hhv. sagsbehandling og meddelelser til ejeren. Der har derfor ifm. 2020 -
vurderingerne af ejerboliger været udfordringer med tilbageløb, hvor oplysninger fra modellen til
sagsbehandleren eller meddelelser til ejeren ikke har været tilstrækkelige. Det har nødvendiggjort justeringer
i relation til modellen, hvorefter det har været nødvendigt at genindlæse ejendommene med nyt
modelforslag.
I 4. kvartal 2024 overtog VURDST det samlede ansvar for modelarbejdet fra it-programmet i UFST, herunder
færdiggørelsen af modeller til 2020-vurderinger. I forbindelse med overdragelsen af modelområdet til
VURDST er der igangsat et arbejde med at forbedre og styrke kravstillelse og dokumentationen af
modelarbejdet bl.a. mhp. at sikre den rigtige sammenhæng fra grundlag til vurdering. SKTFV forventer, at
dette arbejde forebygger tilbageløb ifm. de udsendelser, som er påbegyndt i 2025.
Modelområdet bærer præg af, at der ikke er etableret en tilstrækkelig styring
, som kan sikre udarbejdelse af
planer samstemt med it-udvikling, udsendelsesplaner og ressourcestyring mhp. at realisere planerne. Der
skal således opbygges styring og implementeres nye processer, så modelområdet modnes
parallelt med, at
der skal leveres en række kritiske leverancer i løbet af kort tid.
SKTFV oplyser, at der i arbejdet sigtes på at finde den rette balance mellem
mellem
modelforbedringer, så
manuelle opgaver undgås, og at frigive ejendomme til sagsbehandling, så denne kan planlægges og
gennemføres.
VURDST oplyser, at
økonomiske begrænsninger medfører,
at der i den kommende kritiske periode ikke kan
allokeres flere ressourcer, fx eksterne til test af modeller. Det synes ikke at
være
overvejet, om fx
ressourcer fra it-programmets kravstillelse- og testorganisation nu kan rykkes over og styrke
modelarbejdet.
Overveje om ressourcer, der ikke
længere
er kritiske for it-udviklingen, kan bidrage til
styring og kravstillelse af model.
Opbygge den
nødvendige
kapacitet til at indhente
efterslæb
i modelarbejdet.
VURDST oplyser, at
modelområdet styringsmæssigt
er eskaleret til et
højt
niveau, hvor planen for
modeludvikling
løbende
behandles i direktionen, men It-tilsynet har ikke set en samlet plan for
modeludviklingen eller for, hvordan robustheden styrkes i modelorganisationen.
14
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0015.png
4.
Teknisk tilstand af it-systemet
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0016.png
Anbefaling nr. 6
Der skal etableres et samlet overblik over systemets tekniske tilstand mhp. at
etablere en plan for fremtidig vedligehold
Implementeringsforslag
Systematisk
redegøre
for
tilstanden
af
de
ejendomsvurderingssystemet med
afsæt
i relevante
vedligeholdelsesvenlighed, non-funktionelle krav og
ledelsesmæssig
behandling af resultater af
redegørelsen.
enkelte
dele
af
parametre som fx
performance. Sikre
Underbyggende observationer
Der er i programmet udviklet en it-teknisk platform, som fungerer i daglig brug ift. at
understøtte
sagsbehandling
og udsendelser til ejere af ejerboliger. I januar 2025 var der gennemsnitligt pr. dag 1.472 brugere logget ind
platformen. Det
højeste
antal brugere logget ind
en dag var 1.683. Det rapporteres, at oppetid er over
servicemål,
men at der samtidigt er performanceudfordringer i dele af platformen, som der arbejdes
at
løse.
Med bistand fra eksterne konsulenter er der i 2. kvartal 2024 udarbejdet en rapport, som beskriver en
række
forbedringspotentialer ift.
øget
driftsstabilitet og robusthed. De beskrevne forhold
vedrører
i overvejende grad
processer og organisation, fx implementering af ITIL Problem Management og
øget
automatisering af test, og i
mindre grad tekniske forhold, fx optimeret
dataindlæsningsproces.
Der er ikke en klar prioritering af, om der i det
beskrevne er forhold med risiko for at
påvirke,
at systemet kan
køre
og
løse
sine opgaver. UFST oplyser, at der
er arbejdet med flere af de i rapporten beskrevne forbedringsforslag, men der forefindes ikke et aktuelt
systematisk overblik over status.
It-tilsynet har ikke set en systematisk risikovurdering af teknisk tilstand med
afsæt
i tilstanden af de enkelte dele
af det nye vurderingssystem.
UFST oplyser, at der er
ét område,
som
kræver
fremadrettet
opmærksomhed.
Det
vedrører
data management i
systemet og den
måde,
som en eventdrevet arkitektur er implementeret
på.
Systemet er indrettet
en
måde,
hvor der hele tiden kommer nye data, mens der ikke periodisk ryddes op. UFST vurderer, at det aktuelt ikke er
kritisk, men skal
håndteres
i tide.
Risikoen for udfordringer med ny datapipeline til at indhente grunddata via Datafordeleren er mindsket, da der
er etableret en midlertidig
løsning.
Udviklingen af den endelige
løsning
er forsinket og
følger
en
afhjælpningsplan.
Der er ikke prioriteret tekniske forbedringstiltag
planen for 2025.
Fastlægge
kriterier for prioritering med
afsæt
i, hvordan systemet bedst
understøtter
en effektiv opgavevaretagelse i forretningen,
tekniske tiltag prioriteres i forhold til
funktionalitet, der kan effektivisere forretningsdriften.
Fastsætte
deadline for
håndtering
af udfordring med data management og
implementering af eventdrevet arkitektur.
16
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0017.png
Anbefaling nr. 7
Den fornødne overvågning af systemunderstøttelsen af
tilbagebetalingsordningen skal fastholdes, indtil systemunderstøttelsen kan
udfases
Implementeringsforslag
Sikre fokus
på løbende opfølgning
med status
på systemunderstøttelsen
i
ledelsen gennem
regelmæssig
afrapportering om
incidenthåndtering,
risici mv.
Undgå
for mange systemtilpasninger ifm.
håndtering
af fejl, hvis disse kan
løftes
manuelt.
Lægge
en plan for, hvordan systemet hurtigst muligt udfases,
når
tilbagebetalingsordningen er afviklet.
Underbyggende observationer
Tilbagebetalingsordningen
vedrører
beregning og udbetaling af evt. for meget indbetalt boligskat i
årene
2011-2020.
Ordningen
vedrører
alene ejerboliger og er alene knyttet til udsendelsen af 2020-vurderinger. Efter udsendelsen af
den endelige 2020-vurdering af en ejerbolig
opgøres
det, om boligejeren er berettiget tilbagebetaling, og der
fremsendes en tilbagebetalingsmeddelelse.
Der er udviklet en
særskilt
komponent for at
understøtte
tilbagebetalingsordningen, som skal kommunikere
både
med de gamle legacy-systemer, som indeholder oplysninger om boligbeskatningen i
årene
2011 til 2020, og det nye
vurderingssystem. I rapporten udarbejdet i 2. kvartal 2024 vedr. forbedringspotentialer ift.
øget
driftsstabilitet og
robusthed observeres det, at der relateret til tilbagebetalingskomponenten er problemer med robusthed af batchjobs,
"strandede" ejendomme og
dårlig overvågning,
som resulterer i, at vurderingsflowet stopper.
UFST oplyser, at de ser tilbagebetalingskomponenten som det mest kritiske
område
i
systemunderstøttelsen.
Det
vurderes, at hvis den skulle anvendes ifm. yderligere vurderingsterminer, ville det
være nødvendigt
at bygge den om,
men da restlevetiden er
begrænset, håndteres
problemstillingerne dog ved manuel
overvågning
og
håndtering
af de
fejl, der
opstår.
SKTFV understreger, at udfordringerne med
systemunderstøttelsen
af tilbagebetalingsordningen alene
vedrører
systemflowet men ikke selve
afgørelsen
om, hvorvidt en ejer er berettiget til tilbagebetaling og beregning af denne.
Rigsrevisionen har i
undersøgelse
afsluttet i april 2025 konkluderet, at
”Skatteministeriets
rettighedsbestemte
overførsler
i Tilbagebetalingsordningen vedr. ejendomsskatter i alle
væsentlige
henseender er i overensstemmelse
med reglerne i
Ejendomsvurderingsloven”
(Rapport om juridisk-kritisk revision af Skatteministeriets rettigheds-
bestemte
overførsler
i 2024).
Tilbagebetalingskomponenten kan ikke lukkes ned umiddelbart efter afslutningen af 2020-vurderinger. Dels skal den
anvendes ifm. evt. genoptagelse af tilbagebetalingssager, dels skal den anvendes, hvis der ifm. vurderinger af
år
2-
ejendomme identificeres ejerboliger, der har
været
registreret forkert, og som skal vurderes som ejerbolig.
It-tilsynet har ikke
gennemført
en
tilbundsgående undersøgelse
af
systemunderstøttelsen
af tilbagebetalings-
ordningen, men alene
undersøgt SKTFV’s
behandling af de
systemmæssige
udfordringer som led i
undersøgelsen
af
det samlede ejendomsvurderingssystem.
17
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0018.png
5.
Organisation
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0019.png
Anbefaling nr. 8
Det fremadrettede omkostningsniveau for drift og videreudvikling af løsningen
skal fastlægges
Implementeringsforslag
Underbyggende observationer
Danne overblik over, hvad der som minimum skal til for at drive og forvalte it-
løsningen,
samt hvad der er prioriterbare
forbedringsønsker.
Prioritere
ønsker
til forbedring med
afsæt
i en cost benefit-tilgang.
Danne overblik over omkostningsdrivere i
både
it-drift og it-udvikling mhp.
identifikation og eksekvering af forbedringspotentialer
Ud fra benchmark
undersøge
om omkostningerne til it-drift er
markedskonform, og hvordan udgifterne kan nedbringes. I den forbindelse
undersøge
business casen ift. at outsource hele opgaven med drift og
videreudvikling af
løsningen.
Fastsætte
det prioriterede omkostningsniveau og plan for implementering.
It-organisationen
gennemgår
pt. en tilpasning ifm. en
større
reduktion i budgettet til
både
it-drift og it-udvikling.
Af det for It-tilsynet forelagte materiale
fremgår,
at reduktion i driftsbudgettet
primært håndteres
ved at reducere
budgettet til eksterne konsulenter med ca. 50%. SKTFV oplyser, at eksterne konsulenter
løser
en
række
kritiske
driftsopgaver, men It-tilsynet har ikke set en vurdering af konsekvenserne ved besparelsen eller et grundlag for at
vurdere risici i form af en vurdering af opgaver, der som minimum skal
løses
for at drifte systemet, samt hvilke
forbedringer der prioriteres
løst.
Reduktion i udviklingsbudgettet
håndteres
ved at tilpasse aktivitetsniveauet. SKTFV oplyser, at der
også
arbejdes
med at effektivisere
opgaveløsningen
ved at
kravstillelsen
færdig
i tide.
UFST oplyser, at der bedes om
øget
budget ifm.
møde
i prioriteringsboard april 2025, men det er ikke klart, hvad der
er grundlaget for dette mht. hvilke kritiske opgaver, der ikke kan
løses
inden for budgetrammen.
It-tilsynet har ikke set materiale, der demonstrerer
tilstrækkeligt
overblik over omkostningsdrivere i it-organisationen
og it-løsningen. Dog foreligger et
oplæg
om omkostningsdrivere ved brug af Amazon Web Services (AWS) med en
konkret plan for, hvordan organisationen kan
øge
sit aktivitetsniveau uden
øgede
omkostninger til AWS.
It-udviklingsorganisationen er indrettet med en fast kapacitet, hvis
størrelse
er fastlagt ud fra et top-down fastlagt
budget
SKTFV oplyser, at
ét
storypoint svarer til en udviklers arbejde i
én
dag, og at prisen for et storypoint foruden
udviklerens arbejde
også
inkluderer de ressourcer, der anvendes til kravstillelse og PMO mv. Trods dette synes
prisen
høj,
og der er ikke indblik i, hvad der er de drivende faktorer bag den
høje
pris. UFST oplyser, at der aktuelt
arbejdes
at revidere storypointprisen. Det er uklart, om dette forventes at
indebære
en reduktion i overhead og i
fald i hvilket omfang.
I planen for forventet brug af udviklingskapaciteten i 2025 er der afsat en meget stor buffer
mere end 40% af
kapaciteten til Samtidigt er mere end 40 pct. af kapaciteten reserveret til refinement,
håndtering
af fejlrettelser ifm.
test incidents identificeret i produktion samt uplanlagte opgaver i it-organisationen, som ikke er knyttet til konkret
værdiskabelse
for forretningen.
19
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0020.png
Anbefaling nr. 9
Der skal implementeres en effektiv organisation til it-udvikling, -forvaltning og -
drift på ejendomsvurderingsområdet
Implementeringsforslag
Med
afsæt
i overblik over, hvad der er
nødvendigt
for at drive
løsningen
og prioriterede
forbedringspotentialer, etablere
målbillede
for, hvilke kompetencer i hvilket omfang, der er
nødvendige
for at videreudvikle, forvalte og drive platformen, og hvordan dette mest
hensigtsmæssigt
organiseres.
Tydeliggøre værdiskabelsesflow
i drifts- forvaltnings- og udviklingsprocesser mhp. at sikre
hensigtsmæssige
snitflader ved evt. beslutninger om outsourcing.
Underbyggende observationer
Ifm. budgettilpasningen er der udarbejdet et
målbillede
for, hvordan organisationen skal se ud i 2.
halvår
2025. Der
udestår
et
målbillede
for, hvad it-drift, -forvaltning og -videreudvikling af systemet
omfatter,
når
systemet er
færdigudviklet,
og hvordan dette bedst organiseres.
Der synes ikke at
være
en klar prioritering af at allokere
tilstrækkelig
it-faglig ledelse, som matcher
en vurdering af it-drifts- og udviklingsopgavens karakter.
Der er overvejelser om at outsource den praktiske varetagelse af processer relateret til
idriftsættelse,
incident
håndtering,
monitorering og
overvågning
mv. UFST
fremhæver,
at
bevæggrunden
er en mere effektiv
opgavehåndtering,
men der er ikke fremlagt
belæg
for, hvordan
en outsourcing kan
understøtte
dette. Det
foreslåede
scope for outsourcing synes ikke i
tilstrækkelig
grad at
være samtænkt
med den
øvrige
it-driftsorganisation internt i UFST, eller et samlet
målbillede
for organisationen efter endt
færdigudvikling
med forventede besparelser, herunder potentialer ved
yderligere outsourcing. Initiativet
fremstår
derfor som suboptimering mhp. styring af
lønsumsmidler.
Etablere roadmap med de
hensigtsmæssige
trin i implementeringen af
målbilledet.
Fortsat have fokus
at sikre en kompetent Problem Management organisation.
20
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0021.png
6.
Samspil mellem foreløbige og
endelige vurderinger
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0022.png
Anbefaling nr. 10
Der skal fortsat fokuseres på at sikre tværgående sammenhæng mellem de
foreløbige og endelige vurderinger, indtil de foreløbige vurderinger kan udfases
Implementeringsforslag
Prioritere aktiviteter, der bidrager til at indhente
efterslæbet
i udsendelse af vurderinger set i
forhold til beskatningen,
brug af
foreløbige
vurderinger kan udfases.
Fortsætte
med at sikre, at data indmeldt af borgerne,
læring
og sagsbehandling genbruges
tværs
af de
foreløbige
og de endelige vurderinger, indtil brug af de
foreløbige
vurderinger kan
udfases.
Underbyggende observationer
De
foreløbige
vurderinger blev introduceret, da det stod klart, at udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem blev for forsinket til, at nye ejendomsvurderinger ville kunne
lægges
til
grund for implementering af boligskatteforliget fra 2017.
Beslutningen om at anvende de
foreløbige
vurderinger blev truffet ud fra en kendt
forudsætning
om, at modeller var
foreløbige,
at der ikke ville blive foretaget manuel sagsbehandling, og at de
foreløbige
vurderinger ville blive udarbejdet uden brug af det nye vurderingssystem. Det blev
vurderet, at
løsningen
med de
foreløbige
vurderinger var mulig, da en
særlig
skatterabat
betød,
at
en boligejer ikke ville betale mere i boligskat i 2024 med de nye boligskatteregler end med de
gamle.
SKTFV oplyser, at erfaringer fra de
foreløbige
vurderinger har medvirket til at give en
højere
kvalitet
af de endelige vurderinger. Fx er problemstillinger vedr. realisme i vurderingerne blevet eksponeret,
de har kunnet
håndteres,
der er sket en justering af kobling mellem plandata og
beregningsmodel, og der
påtænkes
nu en
lovændring
vedr. vurdering af kolonihaver.
Det sikres, at
tillæg
eller nedslag af en endelig 2020-vurdering
videreføres
til
foreløbige
2022-
vurderinger. For nogle boligejere kan dette imidlertid opleves som
uhensigtsmæssigt,
hvis
ejendommen eller grunden er
ændret væsentligt
mellem de to terminer. VURDST
håndterer
dette
ved, at der sendes et brev til ejeren om, at
tillæg
eller nedslag er
videreført
til
foreløbige
2022-
vurdering,
ejeren har mulighed for at reagere.
Samlet set betyder brug af de
foreløbige
vurderinger en kompleks brugerrejse for boligejerne, som
samlet set modtager en stor
mængde
af breve. VURDST oplyser, at de er
opmærksomme på
denne
problemstilling, men sender de breve, som de
lovmæssigt
er forpligtiget til.
22
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0023.png
2.
Skatteministeriets opfølgning
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0024.png
ID
Anbefaling
Initiativ
Deadline
1.1
Release- og udsendelsesplan
Der skal fastlægges en detaljeret udsendelsesplan frem
mod normalisering af ejendomsvurderingerne ift.
beskatningen, som er underbygget med de nødvendige
forudsætningsskabende aktiviteter
Der er udarbejdet en detaljeret udsendelsesplan for 2025. Vurderingsstyrelsen er i gang med at udarbejde en detaljeret flerårsplan for udsendelse af
vurderinger og beskatning i årene derefter.
Fjerde kvartal
2025
1.2
Release- og udsendelsesplan
Der skal etableres og eksekveres på en underbygget plan
for udvikling af funktionalitet, der ikke er færdigudviklet i
programmet
Der er etableret en detaljeret plan for videreudviklingen af E&G-systemet i 2025 og 2026. Planen indeholder blandt andet de udestående
brevskabeloner og datamæssige tilpasninger af sagsbehandlingsfunktionaliteten, som ikke er færdigudviklet som led i programmet. Planen indeholder
desuden forbedringstiltag, der nedbringer teknisk gæld og effektiviserer løsningen. Alle leverancer i planen er estimeret, og planen er afstemt med
budget for 2025 og det foreløbige budget for 2026.
Planerne følges ugentligt på direktørniveau i UFST og VURDST samt i relevante tværgående arbejds- og ledelsesfora, herunder styregruppemøder. I
løbet af 2025 tager VURDST nye dele af E&G-systemet i brug for første gang. Hvis dette giver anledning til ændrede prioriteringer, kan styregruppen
vælge at fremrykke udviklingen af noget funktionalitet på bekostning af andet.
Planen er
etableret.
Udvikling afsluttes
medio 2026.
2.3
Forretningsmæssig tilstand af it-systemet
Der skal etableres et samlet overblik over systemets
tilstand ift. at understøtte effektiv forretningsdrift i
Vurderingsstyrelsen
Der er etableret et overblik over både de udestående brevskabeloner og datamæssige tilpasninger af sagsbehandlingsfunktionaliteten, som ikke er
færdigudviklet som led i programmet og øvrig nødvendig videreudvikling, herunder forretningsønsker og effektiviseringsinitiativer. Funktionalitet er
prioriteret ind i udviklingsplaner for 2025 og 2026.
Overblikket er
etableret. Planer
for videreudvikling
følges løbende.
3.4
Model
Der skal udarbejdes en detaljeret milepælsplan for kritisk
vej i færdiggørelsen af vurderingsmodellerne, som er
afstemt med udsendelsesplanen
Vurderingsstyrelsen har parallelt med It-tilsynets undersøgelse færdiggjort planer for modeludvikling af 2022-vurderinger, 2021-vurderinger og 2021-
omvurderinger. Ca. 1 mio. 2022-vurderingsforslag er indlæst i E&G ultimo maj 2025, og modellen for de sidste 2022-vurderinger forventes færdig
inden juli. Denne er afstemt med styrelsens udsendelsesplaner.
/
Vurderingsstyren udarbejder planer for kommende modelkørsler herunder 2023- og 2026 vurdering og løbende omvurderinger.
Andet kvartal 2025
/
Fjerde kvartal
2025
3.5
Model
Der skal sikres en effektiv og robust organisation til
modelarbejdet med de nødvendige kapabiliteter og
kapaciteten til at levere modellerne rettidigt
Siden overdragelsen af hele modelområdet til Vurderingsstyrelsen i Q4 2024 er der arbejdet på at konsolidere og robustgøre organisation, processer
og planer. Der er ansat medarbejdere, og der er fastlagt en ny proces for kravstillelse og udvikling af modeller, der skal forebygge nogle af de tidligere
udfordringer på tværs af udviklingskæden mellem E&G, model og meddelelser. Der arbejdes løbende med, hvordan modelområdet kan styrkes
yderligere med henblik på at fremrykke modeludviklingen.
Løbende
24
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 258: Orienterende aktstykke om implementering af Release 24.5 og 25.1 samt nedlukning af projektorganisationen for Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, fra skatteministeren
3044979_0025.png
ID
Anbefaling
Initiativ
Deadline
4.6
Teknisk tilstand af it-systemet
Der skal etableres et samlet overblik over systemets
tekniske tilstand mhp. at etablere en plan for fremtidig
vedligehold
UFST har tidligere foretaget en overordnet afdækning af systemets tekniske tilstand af en ekstern part. Afdækningen klarlagde nogle forhold, der på
sigt bør forbedres, men der blev ikke identificeret forhold med behov for akut udbedring.
UFST har desuden forud for afslutningen af ICE-projektet igangsat en større proces, der skal sikre detaljeret overblik over systemets tekniske stand, så
relevant vedligehold kan prioriteres og leveres rettidigt. Centralt er opdatering af de eksisterende non-funktionelle krav, så disse kan bruges til at
identificere dele af det samlede vurderingssystem, hvor vedligehold/videreudvikling bør gennemføres.
Under
implementering;
fortsætter i tredje
kvartal 2025
4.7
Teknisk tilstand af it-systemet
Den fornødne overvågning af systemunderstøttelsen af
tilbagebetalingsordningen skal fastholdes, indtil
systemunderstøttelsen kan udfases
UFST vil fortsætte med at overvåge systemunderstøttelsen af tilbagebetalingsordningen, så længe der er et forretningsmæssigt behov for
systemunderstøttelsen.
UFST vil desuden lægge en plan for, hvordan systemunderstøttelsen hurtigst muligt kan udfases, når der ikke længere er et forretningsmæssigt behov
for den. Dette vil ske i god tid inden, at dette bliver aktuelt.
Afhænger af
behovet for
fremtidig
anvendelse af TBO
5.8
Organisation
Det fremadrettede omkostningsniveau for drift og
videreudvikling af løsningen skal fastlægges
Der er fastlagt et detaljeret og nedbrudt budget for drift af systemet i 2025. Budgettet repræsenterer et udgangsniveau, hvorfra der kan optimeres.
Dette kan fx ske ved at optimere systemets tekniske tilstand, jf. pkt. 4.6.
For at fastlægge det fremadrettede omkostningsniveau for drift er der derfor igangsat en struktureret proces, hvor centrale omkostningsdrivere,
herunder licenser, ressourceforbrug og teknisk kompleksitet, afdækkes med henblik på at identificere besparelsespotentialer og iværksætte
målrettede initiativer til optimering, særligt i relation til den underliggende AWS-baserede cloudplatform. Planen vil danne udgangspunkt for styring af
ressourcer og sikre sammenhæng mellem forretningsmæssige behov, fx ift. performance, leverancekapacitet og økonomiske rammer. På baggrund
heraf fastsættes et fremadrettet budget.
Fjerde kvartal
2025
5.9
Organisation
Der skal implementeres en effektiv organisation til it-
udvikling, - forvaltning og
–drift
ejendomsvurderingsområdet
UFST vil i løbet af 2025 og 2026 fortsætte arbejdet med at skabe en moden og stabil driftsorganisation. Dette sker parallelt med driftsmodningen af
selve ejendomsvurderingssystemet. UFST vil i denne forbindelse undersøge mulighederne for en potentiel fuld udlicitering af driften og videreudvikling
af ejendomsvurderingssystemet indenfor en kortere årrække.
Fjerde kvartal
2026
6.10
Samspil mellem foreløbige og endelige vurderinger
Der skal fortsat fokuseres på at sikre tværgående
sammenhæng mellem de foreløbige og endelige
vurderinger, indtil de foreløbige vurderinger kan udfases
Vurderingsstyrelsen har løbende fokus på sammenhængen mellem foreløbige og endelige vurderinger. Dette indebærer både at sikre kvaliteten og
sammenhængen i selve vurderingsarbejdet men også at kommunikere om ændringer og konsekvenser til boligejerne. Derudover er der også løbende
fokus på at håndtere korrekt beskatning i forbindelse med overgangen fra foreløbige til endelige vurderinger.
Løbende
25