Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 253
Offentligt
3041202_0001.png
Aktstykke nr.
252
Folketinget 2024-25
Afgjort den 11. juni 2025
252
Skatteministeriet.
København, den 4. juni 2025.
a.
Skatteministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2025 tilføres
189,3 mio. kr. til
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
til finansiering af merudgifter i forhold
til den afsatte bevilling på finansloven i 2025 til de civilretlige tiltag, der er iværksat med henblik på
at tilbageføre så mange som muligt af de ca. 12,7 mia. kr., der er udbetalt i forbindelse med formodet
svig med refusion af angiveligt indeholdt udbytteskat.
Der orienteres desuden om opdaterede økonomiske skøn for de civilretlige tiltag i udbyttesagen. Det
skønnes med væsentlig usikkerhed, at tiltagene vil medføre udgifter på i alt op mod ca. 4,3 mia. kr.
i perioden 2017-2028, mens der med væsentlig usikkerhed skønnes at kunne hjemføres et provenu
på op mod ca. 8,5-9,5 mia. kr. inkl. 0,9 mia. kr. fra Bankordningen. Det samlede udgifts- og
provenuskøn er dermed fastholdt siden seneste orientering af Finansudvalget i 2024,
jf. akt. 223 af
20. juni 2024.
Udgiften i 2025 på 189,3 mio. kr. finansieres af de på finansloven opførte reserver på,
§
35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
b.
Skattestyrelsen varetager på vegne af Skatteforvaltningen indsatsen vedr. de civilretlige tiltag i
udbyttesagen. Skattestyrelsen har med bistand fra Kammeradvokaten og lokalt antagne advokater
iværksat alle rimelige civilretlige tiltag for at tilbageføre så mange som muligt af de ca. 12,7 mia. kr.,
der er udbetalt i forbindelse med formodet svig med refusion af angiveligt indeholdt udbytteskat og
de ca. 0,9 mia. kr., der er udbetalt i forbindelse med den såkaldte Bankordning, hvor ni udenlandske
banker via en dansk bank kunne indsende anmodninger om refusion på vegne af deres kunder. Der
verserer aktuelt sager mod ca. 400 personer og selskaber i USA, England, Dubai, Malaysia, Canada,
Holland og Danmark.
Udgiftsskøn
Kammeradvokaten har foretaget en opdatering af det samlede udgiftsskøn ud fra dels kendte aktivite-
ter i sagen frem til og med 2028, dels risici, som omfatter både konkrete risici og generelle risici pr.
landespor. Kammeradvokaten har med væsentlig usikkerhed skønnet udgifterne til i alt op mod ca.
4,3 mia. kr. inkl. risici på samlet godt 0,2 mia. kr. for perioden 2017-2028. Det samlede udgiftsskøn
AN016831
Skattemin., j.nr. 2024-5876
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 253: Kopi til orientering af tiltrådt akstykke om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen, fra skatteministeren
3041202_0002.png
2
er dermed fastholdt i forhold til seneste orientering af Finansudvalget i 2024,
jf. akt. 223 af 20. juni
2024.
Udgiftsskønnet dækker over en væsentlig samlet
nedjustering af risikopuljer
på ca. 279,0 mio. kr.
og en tilsvarende
opskrivning af kendte aktiviteter
på ca. 279,0 mio. kr. siden seneste udgiftsskøn,
jf.
tabel 1.
Opskrivningen af udgifter
til kendte aktiviteter beror på, at der særligt i de to mest omkostningstunge
landespor, USA og England, har været et højere aktivitetsniveau end forventet i 2024, som forventes
at fortsætte i 2025. Den tilsvarende
nedjustering af risikopuljer
afspejler, at der har været tale om
uforudsete sagsskridt og uventede kendelser i sagsførelsen, som har aktualiseret både kendte og
generelle risikopuljer.
Det bemærkes, at udgiftsskønnet
ikke
omfatter realiserede og evt. fremtidige pålagte sagsomkost-
ninger, såfremt anlagte sager tabes eller hæves, ligesom der heller ikke er indregnet evt. tildelte
sagsomkostninger i provenuskønnet.
Tabel 1
Opdateret udgiftsskøn for de civilretlige tiltag i udbyttesagen
Mio. kr.
Opdateret skøn
- heraf kendte aktiviteter
- heraf risici
Tidligere skøn
- heraf kende aktiviteter
- heraf risici
Forskel
- heraf kende aktiviteter
- heraf risici
2017-24
3.322
3.322
-
3.536
3.315
221
-214
8
-221
2025
515
428
87
376
256
120
139
173
-33
2026
243
160
83
183
107
76
60
53
7
2027
127
81
46
79
47
32
48
34
14
2028
54
39
15
88
27
61
-34
12
-46
I alt
4.261
4.030
231
4.261
3.751
510
0
279
-279
Anm.: De anførte beløb er ekskl. pålagte sagsomkostninger. Sumafvigelser skyldes afrunding.
Anm.: Tabel 1 afspejler Kammeradvokatens langsigtede udgiftsskøn fra ultimo 2024 korrigeret for det bogførte resultat i 2024 på i alt ca. 625,5
mio. kr. og Kammeradvokatens opskrivning af udgiftsskønnet i 2025 ifm. udgiftsopfølgning 1. Risikopuljerne i 2025-2028 er nedjusteret tilsvarende
opjusteringen af kendte aktiviteter i 2024-2025.
Der var ved udgangen af 2024 afholdt udgifter for ca. 3,3 mia. kr. Det opdaterede udgiftskøn fordelt
på landespor fremgår,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Samlede udgifter i 2017-2024 - og udgifts- og risikoskøn 2025-2028 fordelt på landespor
(Mio. kr.)
Danmark, svig.
Danmark, bank.
USA
Dubai
England
Malaysia
2017
4
-
-
-
-
-
2018
32
-
73
32
35
10
2019
57
3
119
47
42
15
2020
99
5
151
60
157
9
2021
97
5
205
67
129
8
2022
89
7
170
49
180
63
2023
111
6
143
44
300
41
2024
77
5
201
42
268
22
2025
58
8
198
31
102
19
2026
24
10
65
-
51
5
2027
18
15
-
-
45
3
2028
2
17
-
-
21
-
I alt
667
83
1.326
372
1.330
196
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 253: Kopi til orientering af tiltrådt akstykke om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen, fra skatteministeren
3041202_0003.png
3
Tyskland
Canada
Holland
Luxembourg
Kursreguleringer
Kendte aktiviteter, i alt
Risici
I alt
-
-
-
-
-
4
-
4
6
0
-
0
0
189
-
189
0
0
-
0
1
285
-
285
2
1
-
-
-2
481
-
481
6
1
-
-
1
518
-
518
4
0
-
-
4
567
-
567
3
2
0
-
2
653
-
653
5
1
1
-
3
626
-
626
8
3
1
-
-
428
87
515
-
3
2
-
-
160
83
243
-
-
-
-
-
81
46
127
-
-
-
-
-
39
15
54
33
12
4
0
9
4.030
231
4.261
Anm.: De anførte beløb er ekskl. pålagte sagsomkostninger. Sumafvigelser skyldes afrunding.
Anm.: Tabel 2 afspejler Kammeradvokatens langsigtede udgiftsskøn fra ultimo 2024 korrigeret for det bogførte resultat i 2024 på i alt ca. 625,5
mio. kr. og Kammeradvokatens opskrivning af udgiftsskønnet i 2025 ifm. udgiftsopfølgning 1. Risikopuljerne i 2025-2028 er nedjusteret tilsvarende
opjusteringen af kendte aktiviteter i 2024-2025.
Provenuskøn
Kammeradvokaten har foretaget en opdatering af det samlede provenuskøn. Bruttoprovenuskønnet
fastholdes på op til ca. 8,5-9,5 mia. kr. Heraf er ca. 3,8 mia. kr. modtaget fsva. allerede indgåede
forlig og domme pr. april 2025. Derudover råder Skattestyrelsen over arresterede aktiver til en
aktuel anslået værdi på 3,3-3,4 mia. kr. Det resterende beløb op til provenuskønnet på ca. 8,5-9,5
mia. kr. skal inddrives på baggrund af domme frem mod 2028. Det bemærkes, at provenuskønnet
ikke
omfatter realiserede og evt. fremtidige tilkendte eller pålagte sagsomkostninger, såfremt anlagte
sager vindes eller tabes.
Provenuskønnet baserer sig på den aktuelle viden om sagskomplekset, den anslåede værdi af de
aktiver, der er foretaget civilretlige arrester i mv. og bygger i lighed med tidligere skøn på den
grundlæggende antagelse, at sagerne i al væsentlighed vindes eller forliges med et for Skatteforvalt-
ningen gunstigt resultat. Afvejningen mellem sagsførelse og forligsmuligheder vurderes løbende, og
indebærer en betydelig usikkerhed i periodiseringen af provenuet. Hvis sagerne føres til dom, vil
provenuet generelt falde sent i sagsperioden. Ligeledes indebærer provenuskønnet en betydelig risiko
ifm. den endelige inddrivelse af provenuet, herunder de sagsøgtes faktiske betalingsevne.
Det bemærkes, at der som led i den strafferetlige forfølgning er foretaget beslaglæggelse af en
række aktiver af National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) efter reglerne om beslaglæggelse i
retsplejeloven. I en række af disse aktiver er der også foretaget arrest af Skatteforvaltningen. Som
følge af dette kan der i visse tilfælde være et overlap mellem arresterne og beslagene, hvilket vil
påvirke provenuskønnet negativt, såfremt NSK, som led i den strafferetlige forfølgning inddriver
beløbene. Skattestyrelsen har påbegyndt drøftelserne med NSK herom.
Risici ift. udgifts- og provenuskønnet
I de største jurisdiktioner gælder det, at sagsførelsen forventes at være afsluttet i første instans i 2025,
dog med forbehold for anke. Der er dog fortsat væsentlig usikkerhed forbundet med udgiftsskønnet
og med opjusteringen af kendte aktiviteter i 2025 og med den tilsvarende nedskrivning af risikopul-
jerne er råderummet til potentielle yderligere uforudsete fordyrelser indsnævret betydeligt. Ultimo
2025 foretager Kammeradvokaten den vanlige årlige opdatering af det langsigtede udgiftsskøn på
op mod ca. 4,3 mia. kr. inkl. risici. Der vil i den forbindelse være særlig opmærksomhed på en
vurdering af robustheden i det samlede udgiftsskøn på baggrund af sagens udvikling, herunder
ift. inddrivelsesskridt, og det samlede risikobillede.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 253: Kopi til orientering af tiltrådt akstykke om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen, fra skatteministeren
3041202_0004.png
4
I den videre sagsførelse kan der særligt fremhæves følgende to konkrete usikkerheder, som potentielt
kan udfordre særligt udgiftsskønnet i et vist omfang.
For det første
vil Kammeradvokaten i løbet af 2. kvartal i 2025 præsentere en overordnet strategi for
inddrivelse af de forventede domsbeløb. Der er afsat budget til inddrivelse i 2026-2028, som dog vil
skulle konsolideres på baggrund af den fastlagte strategi.
For det andet
har appeldomstolen i England primo april 2025 - mod forventning – fundet, at Skatte-
styrelsen ikke kan anlægge en sag mod en engelsk depotbank, idet retten fandt, at en tidligere afsagt
afgørelse i England om ”revenue
rule”
(hvorvidt Skatteforvaltningen forfølger et skattekrav eller
et civilt krav) har retskraft i forholdet mellem depotbanken og Skatteforvaltningen. Skattestyrelsens
har i forlængelse af dommen søgt om 3. instansbevilling. Der er i et vist omfang afsat midler til en
evt. ankesag samt til en evt. efterfølgende retslig eller forligsmæssig proces, men der er væsentlig
usikkerhed omkring udgifterne i det videre sagsforløb. Endvidere er Skattestyrelsen blevet pålagt
at betale sagsomkostninger til depotbanken, der beløber sig til et acontobeløb på 1,9 mio. GBP
(svarende til ca. 16,7 mio. kr.).
1)
Udgifter til modparters sagsomkostninger finansieres som i tidligere
tilfælde over
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen,
og er ikke indeholdt i det langsigtede
udgiftsskøn. Det bemærkes, at sagsomkostningerne vil skulle tilbageføres til Skatteforvaltningen,
såfremt Skatteforvaltningen får medhold i den efterfølgende ankesag.
Usikkerhederne omkring provenuskønnet knytter sig blandt andet til værdien ved realisation af fast
ejendom, valutakursudsving, eventuelle konkurrerende mulige konfiskationer som følge af straffesa-
ger samt fremtidige makroøkonomiske forhold mv. Tilsvarende vil eventuelle frigivelser til dækning
af de sagsøgtes advokatomkostninger og leveomkostninger i navnlig England kunne få negativ
indvirkning. Der er i det nuværende provenuskøn så vidt muligt taget højde for såvel procesrisiko
samt risikoen i forhold til modparternes betalingsevne.
Forventede udgifter i 2025
På finansloven for 2025 er der afsat 255,8 mio. kr. i 2025 til de civilretlige tiltag. Bevillingen blev
afsat pba. forventede udgifter til kendte aktiviteter i 2025 i det seneste udgiftsskøn,
jf. akt. 223 af
20. juni 2024.
Med opdateringen af udgiftsskønnet udgør det samlede bevillingsbehov til kendte
aktiviteter nu 428,4 mio. kr. i 2025 ekskl. risici. Dertil tillægges de pålagte sagsomkostninger til den
engelske depotbank på ca. 16,7 mio. kr. Det samlede udgiftskøn for 2025 ender dermed på 445,1
mio. kr. Der forventes således en finansieringsmanko på 189,3 mio. kr. ekskl. risici i 2025 bestående
af en opjustering til kendte aktiviteter på 172,6 mio. kr. samt pålagte sagsomkostninger på 16,7 mio.
kr.
Såfremt udgifterne bliver mindre end 445,1 mio. kr. i 2025, vil evt. uforbrugte midler bortfalde ved
bevillingsafregningen for 2025.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i 2025 specificeres således:
Udgift
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
10. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
189,3 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 253: Kopi til orientering af tiltrådt akstykke om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen, fra skatteministeren
3041202_0005.png
5
10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
49. Reserver og budgetregulering
-189,3 mio. kr.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på at sikre finansiering af de civilretlige tiltag i
udbyttesagen i indeværende finansår samt for at orientere om de reviderede økonomiske skøn.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at der i 2025 tilføres
189,3 mio. kr. til
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen.
Udgiften finansieres af de på finans-
loven opførte reserver på
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
På forslag til lov om
tillægsbevilling for 2025 opføres følgende:
Udgift
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
189,3 mio. kr.
-189,3 mio. kr.
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 4. juni 2025
Rasmus Stoklund
/ Mikkel Dirks
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 11-06-2025
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 253: Kopi til orientering af tiltrådt akstykke om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen, fra skatteministeren
3041202_0006.png
6
1)
Beløbet i DKK er udregnet pba. dagskursen den 29. april 2025. Det endelige udbetalte beløb afhænger af dagskursen på udbetalingsdatoen.