Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 249
Offentligt
3037625_0001.png
Juni 2025
Udbytteskat har bidraget med
over 180 mia. kr. til statskas-
sen de seneste fem år
Fra 2020 til 2024 er der angivet over 180 mia. kr. i
udbytteskat. I samme periode har Skattestyrelsen
udbetalt ca. 16 mia. kr. i udbytterefusion. Det sker
samtidig med, at kontrollen på området er blevet
styrket markant.
Når en virksomhed giver overskud, kan den vælge at udbetale en del af over-
skuddet i udbytte til sine ejere og aktionærer. Inden udbyttet bliver udbetalt til
aktionærerne, bliver der som udgangspunkt indeholdt udbytteskat på 27 pct. af
beløbet.
I perioden fra 2020 til 2024 er der angivet over 180 mia. kr. i udbytteskat,
jf. figur
1.
Beløbet har generelt været stigende siden 2020, hvilket bl.a. skyldes, at det de
seneste år er gået godt for danske selskaber
især store børsnoterede selska-
ber.
Figur 1. Udvikling i angivet udbytteskat, mia. kr., 2020-2024 (2024-niveau)
Mia. kr.
70
60
50
40
30
20
10
26
0
2020
2021
Angivet udbytteskat, årligt
2022
2023
2024
Angivet udbytteskat, akkumuleret
29
39
47
39
181
Mia. kr.
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
39 mia. kr.
Angivet udbytteskat i 2024
Danske selskaber har i 2024 angivet ca. 39
mia. kr. i udbytteskat.
Anm. Tallene er korrigeret for udviklingen i BNP (Økonomisk Redegørelse, december 2024).
Kilde: Skattestyrelsen.
Dobbeltbeskatningsoverenskomst
Hvis virksomheder eller medarbejdere
er aktive i mere end en stat/land, op-
står der risiko for, at flere lande opkræ-
ver skat. For at undgå dette kan lan-
dene indgå såkaldte dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster med hinanden,
som dermed regulerer, hvilken stat der
må beskatte hvilke indtægter.
Styrket kontrol med refusion af udbytteskat
Mange udenlandske aktionærer skal betale en lavere udbytteskat end de 27
pct., der automatisk bliver indeholdt, når selskaberne udbetaler udbyttet. Det kan
fx være, hvis Danmark har indgået en såkaldt dobbeltbeskatningsoverenskomst
med aktionærens hjemland. I de tilfælde kan den udenlandske aktionær anmode
Skattestyrelsen om refusion af hele eller dele af den indeholdte udbytteskat.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 249: Publikation fra Skattestyrelsen, juni 2025: Udbytteskat
3037625_0002.png
Udbytteskat har bidraget med over 180 mia. kr. til statskassen de seneste fem år
Side 2
Skattestyrelsen modtager årligt imellem ca. 20.000 til 30.000 anmodninger om
udbytterefusion.
I perioden fra 2012 til medio 2015 blev den danske stat udsat for formodet svig
med refusion af udbytteskat for ca. 12,7 mia. kr. Efterfølgende blev der iværksat
en række tiltag, som bl.a. betyder, at kontrollen med refusion af udbytteskat er
blevet styrket markant, herunder i form af bl.a. digital ansøgningspligt og skær-
pede dokumentationskrav.
Når en udenlandsk aktionær anmoder om refusion af udbytteskat, kontrollerer
Skattestyrelsen således ansøgningen og træffer afgørelse om, hvorvidt aktionæ-
ren er berettiget til refusion. Til at træffe denne afgørelse modtager og indhenter
styrelsen dokumentation og begrundelse for det ansøgte beløb, hvorefter en
sagsbehandler vurderer sagen.
I perioden fra 2020 til 2024 har Skattestyrelsen afsluttet ca. 130.000 sager om
udbytterefusion,
jf. figur 2.
Antallet af afsluttede sager er steget markant fra
5.200 sager i 2020 til 39.800 sager i 2024. Det skyldes bl.a., at Skattestyrelsen
har fået tilført flere ressourcer til at øge antallet af kontroller på området.
Figur 2. Antal sager, godkendte og afviste refusionsbeløb, mia. kr. 2020-2024 (2024-niveau)
Mia.
7
6
5
4
3
2
1
0
2020
2021
Godkendte beløb
2022
Afviste beløb
2023
2024
Antal afsluttede sager
5.200
3,0
3,5
3,5
4,6
4,9
0
0,7
35.900
0,6
40.600
39.800
Antal sager
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
9.400
10.000
5.000
2,8 mia. kr.
Afviste refusionsanmodninger
I perioden fra 2020 til 2024 har Skattestyrel-
sen afvist udbetaling af uberettigede udbytte-
refusionsanmodninger på 2,8 mia. kr.
0,5
0,5
0,5
Anm.: Tallene er korrigeret for udviklingen i BNP (Økonomisk Redegørelse, december 2024). Der gælder
som udgangspunkt en 3-årig forældelsesperiode for at søge om udbytterefusion. Hertil lægges en
sagsbehandlingstid for anmodningen. Der er derfor ikke en direkte sammenhæng mellem
udbytteudlodningstidspunktet (figur 1) og tidspunktet for udbytterefusionen (figur 2).
Kilde: Skattestyrelsen.
Hvis Skattestyrelsen konstaterer fejl i anmodningen om udbytterefusion, kan sty-
relsen enten afvise refusionen eller regulere refusionsbeløbet. I 2024 har Skatte-
styrelsen afvist udbetaling af ca. 0,6 mia. kr. til aktionærer, der ikke var beretti-
gede til den ansøgte udbytterefusion. Samtidig har styrelsen udbetalt udbyttere-
fusion for ca. 4,9 mia. kr. i 2024,
jf. figur 2.
Regelefterlevelsen på området er generelt forbedret. Foruden en styrket kontrol
kan udviklingen bl.a. tilskrives, at ansøgerne er blevet bedre til at indsende den
efterspurgte dokumentation, ligesom Skattestyrelsen har haft et særligt fokus på
at vejlede om reglerne på området. Desuden har en digitalisering af ansøgnings-
processen minimeret risikoen for fejl.
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen