Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 233
Offentligt
3028270_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Danske Speditører
Østergade 27, 2.
1100 København K
Tlf.: +45 6917 6951
Mail: [email protected]
Web: www.dasp.dk
23. maj 2025
Tonnageskat
Danske Speditører ønsker hermed at rette opmærksomheden mod den eksisterende skævhed i de
erhvervsmæssige rammevilkår mellem forskellige aktører i den samlede transport- og logistikkæde. I
særdeleshed er vi bekymrede for, at de nuværende skattebegunstigelser til søfarten
herunder
tonnageskatten
skaber en konkurrencefordel for rederierne, som ikke modsvares af tilsvarende
lettelser for speditørleddet og øvrige logistikvirksomheder.
Den tyske pendant til Rigsrevisionen, Bundesrechnungshof, har i april 2025 påpeget, at
tonnageskatteordningen i vores naboland kostet staten mere end 22,5 mia. euro over fire år
uden
dokumenterbar effekt på flådestørrelse eller beskæftigelse. Denne kritik bør også give anledning til
refleksion herhjemme. Selvom vi anerkender ønsket om at styrke den maritime sektor, må det ske
med respekt for et retfærdigt og balanceret erhvervsmiljø, hvor alle led i værdikæden behandles med
samme udgangspunkt.
Såfremt dette giver anledning til spørgsmål, står jeg naturligvis til rådighed.00
MED VENLIG HILSEN
Lars Bech
Chef for Politik & Analyse
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 233: Henvendelse af 23/5-25 fra Danske Speditører om tonnageskat i Tyskland
3028270_0002.png
Notat:
Forslag om reform af tonnageskatten i Tyskland
Maj 2025
Tysklands Rigsrevision (Bundesrechnungshof) har i sin seneste rapport rettet en skarp kritik mod den
eksisterende tonnageskatteordning for rederier. Denne ordning, som blev indført for at styrke
Tysklands maritime konkurrenceevne, tillader rederier at beregne deres skat på baggrund af skibenes
tonnage i stedet for deres reelle driftsoverskud. Det betyder i praksis, at skattebetalingerne reduceres
betydeligt i forhold til den normale selskabsbeskatning.
Ifølge Bundesrechnungshof har denne gunstige skattemodel medført samlede skattetab for staten og
delstaterne på over 22,5 milliarder euro i perioden 2021–2024. Samtidig peger Rigsrevisionen på, at
der ikke er dokumenteret nogen tilsvarende økonomisk eller beskæftigelsesmæssig gevinst for
Tyskland som søfartsnation. Tværtimod er antallet af skibe under tysk kontrol faldende, ligesom
beskæftigelsen blandt søfarende i den tyske flåde også er i tilbagegang.
Et centralt kritikpunkt i rapporten er, at ordningen opererer uden beløbsgrænse
rederier kan i
princippet opnå ubegrænset skattefritagelse. Desuden er der ikke foretaget nogen uafhængig
evaluering af ordningens effekt siden implementeringen, og de politiske aktører har ikke forholdt sig
til, hvordan den massive støtte til rederier har påvirket konkurrencen, beskæftigelsen eller flådens
udvikling.
Rigsrevisionen anbefaler derfor en hurtig og grundig evaluering af tonnageskatteordningen med
henblik på at vurdere dens reelle virkning og samfundsøkonomiske værdi. Herunder bør det overvejes,
om det er hensigtsmæssigt at indføre en øvre grænse for, hvor meget skattefordel en virksomhed kan
opnå via ordningen. Man opfordrer ikke nødvendigvis til en afskaffelse, men til en reform, der
balancerer ønsket om maritim styrkeposition med hensynet til offentlige finanser.
Selvom den tyske regering i sin respons anerkender dele af kritikken, fastholder den, at
tonnageskatten er en central del af Tysklands maritime strategi og konkurrenceevne. Den har
imidlertid ikke givet nogen konkret vurdering af, hvordan ordningen faktisk har påvirket skibsfartens
udvikling. Rigsrevisionens konklusion er, at et ubegrænset og udokumenteret skatteprivilegium i
milliardklassen ikke er holdbart
hverken økonomisk eller forvaltningsmæssigt
og at et
gennemsigtigt og mere balanceret system bør overvejes.
Kilde: Bundesrechnungshof, Bericht nach § 99 BHO
Maßnahmen zur Stärkung der Einnahmenbasis
15. april 2025.