Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 210
Offentligt
3014885_0001.png
5. maj 2025
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 13.05.2025
1) Forslag til direktiv om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande
KOM(2023)262
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Samlenotat vedrørende forslag om forenkling af kulstof grænsetilpasningsmekanismen (CBAM), KOM(2025)87, og forslag om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande, KOM(2023)262
Dagsordenspunkt 1: Forslag til direktiv om fjernsalg af
indførte varer fra tredjelande
KOM(2023)262
1. Resume
ECOFIN ventes 13. maj at nå til enighed om en generel indstilling for forslaget
til direktivet om fjernsalg af varer fra tredjelande. Stigende e-handel medfører
behov for løsninger, der understøtter en momsafregning som er enkel for virk-
somheder og myndigheder at administrere.
Der gælder i dag en forenklet ordning, Import One Stop Shop (IOSS), for
momsafregning ved salg af varer fra tredjelande til forbrugere i EU med værdi
under 150 euro. Ordningen kan anvendes af onlineplatforme, såfremt de øn-
sker at anvende den. Når ordningen anvendes, står onlineplatformen for at
opkræve og afregne momsen i IOSS. Hvis IOSS ikke anvendes, er forbrugerne
selv ansvarlige for betaling af momsen, når varen ankommer til EU.
Det foreslås, at onlineplatforme og mellemmænd gøres ansvarlige for at an-
give og opkræve momsen ved salg til forbrugere i EU. Såfremt platformen eller
mellemmanden ikke anvender IOSS, skal de registrere sig og afregne moms
via en fiskal repræsentant i hvert enkelt land, de har salg til. Hensigten hermed
er at øge incitamentet til at bruge IOSS, hvilket skal medføre øget regelefterle-
velse, da brug af IOSS styrker myndighedernes mulighed for kontrol.
En del af forslaget, der relaterer sig til toldreform, ventes at blive udskilt af
forslaget og vedtaget senere. Det drejer sig bl.a. om at ophæve grænsen på 150
euro, hvorunder IOSS kan anvendes efter gældende regler, så IOSS kan an-
vendes uanset værdi.
Regeringen stiller sig positivt over for forslaget, idet det vurderes, at forslaget
overordnet kommer forbrugere og erhvervsliv til gavn via mere retvisende af-
regning af moms og mere effektiv kontrolindsats.
2. Baggrund
Kommissionen foreslog, som en del af forslaget om moms i den digitale tidsal-
der (ViDA), at IOSS gøres obligatorisk at anvende for elektroniske platforme.
Formålet med forslaget var at øge brugen af IOSS. Der var i forhandlingerne om
ViDA modstand mod dette element, hovedsageligt fordi platforme, der ikke
overholder reglerne i IOSS (fx ved at undlade at angive eller angive forkert
moms), ikke længere vil kunne udelukkes fra ordningen, som sanktion, hvis den
er obligatorisk. Forslaget blev derfor udskilt af ViDA, og senere koblet med et
forslag om ophævelse af den øvre grænse for brug af IOSS på 150 euro, der hæn-
ger sammen med toldreformpakken og dens forslag om ophævelse af toldfri im-
port for varer under 150 euro. Den samlede pakke blev forelagt til forhandlings-
oplæg i FEU 4. april 2025.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Samlenotat vedrørende forslag om forenkling af kulstof grænsetilpasningsmekanismen (CBAM), KOM(2025)87, og forslag om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande, KOM(2023)262
Siden er de to forslag blevet adskilt i forhandlingerne igen, så forslag om ophæ-
velse af 150 euro grænsen for brug af IOSS først vil blive vedtaget senere sam-
men med toldreformen. Det polske formandskab ønsker at opnå generel indstil-
ling på de momsrelaterede dele af IOSS-forslaget, der udsprang af ViDA, og som
ikke har en tæt kobling til de aktuelle forhandlinger om toldreformpakken.
Hovedelementet i de momsrelaterede dele af IOSS-forslaget er at gøre alle leve-
randører ved fjernsalg af varer fra lande uden for EU til forbrugere i EU moms-
ansvarlige for varerne. I dag er det forbrugeren der er momsansvarlig, medmin-
dre en leverandør anvender IOSS.
Forslaget om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande er fremsat med hjemmel
i TEUF i artikel 113, som kræver enstemmighed i Rådet og høring af Europa-
Parlamentet.
3. Formål og indhold
Forslaget om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande har til formål at adres-
sere udfordringer forbundet med betaling af moms, når varer handles af euro-
pæiske forbrugere hos tredjelandsvirksomheder.
Forslaget skal sikre øget brug af IOSS, der vil medføre en forbedring af moms-
behandlingen og bedre kontrol, øget regelefterlevelse og dermed også mere lige
konkurrencevilkår for europæiske virksomheder samt mere gennemskuelige
regler for forbrugerne. Det skyldes at brug af IOSS både gør det nemmere for
leverandører at afregne moms ved import samtidig med, at myndighederne har
bedre kontrolmuligheder.
I dag anses virksomheder, der formidler fjernsalg af varer fra lande uden for EU
til forbrugere i EU (dvs. onlineplatforme), som den faktiske leverandør af va-
rerne, i stedet for de underliggende virksomheder, der sælger varerne.
IOSS er en elektronisk portal, hvor sådanne onlineplatforme kan angive og be-
tale moms af fjernsalgsvarer med værdi under 150 euro. Bruges IOSS, skal virk-
somhederne opkræve moms af varerne ved selve salget, og forbrugeren undgår
efterfølgende at skulle betale moms. Ved benyttelse af IOSS-ordningen behøver
virksomhederne kun at registrere sig i ét EU-land, hvortil alt salgsmoms angives
og indbetales. Derfra fordeles momsen til de berettigede lande.
IOSS kan også bruges af EU-etablerede mellemmænd, der er udpeget til at
bruge IOSS på vegne af virksomheder, som ikke selv kan bruge IOSS, ved salget
til EU-forbrugere. Hermed kan disse virksomheder opkræve moms ved salg af
varerne, og forbrugeren undgår ligeledes her efterfølgende at skulle betale
moms, når varen ankommer til EU.
Der er efter gældende regler ikke krav om at anvende IOSS-ordningen, men i
stedet er der lavet en række incitamenter, der skal øge anvendelsen. Alligevel er
der stadig mange varer, der ankommer til EU uden brug af IOSS, og hvor for-
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Samlenotat vedrørende forslag om forenkling af kulstof grænsetilpasningsmekanismen (CBAM), KOM(2025)87, og forslag om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande, KOM(2023)262
3014885_0004.png
brugeren derfor skal opkræves moms. Kommissionen og EU-landene har en in-
teresse i, at IOSS anvendes i videst muligt omfang, da ordningen giver større
forbrugersikkerhed og mindre mulighed for momssvig.
Det aktuelle forslag går ud på at udvide ansvaret for momsbetaling af varer til
at gælde alle leverandører uanset, om der anvendes IOSS eller ikke. I dag har
forbrugeren ansvaret for momsbetalingen, medmindre IOSS anvendes. Samti-
dig foreslås det at indføre regler om, at leverandørerne skal registreres og ud-
pege fiskalrepræsentanter i alle forbrugslandene i EU, hvis leverandøren ikke
kan - eller ikke ønsker - at anvende IOSS.
Som supplement til løsningen foreslås det, at en såkaldt forenklet importord-
ning, der i dag kan anvendes af bl.a. postvæsenet, når IOSS ikke anvendes, op-
hæves. Det foreslås, at EU-landene i stedet kan vælge at lave et system, hvor
forbrugerne får mulighed for at betale momsen, og dermed få varen udleveret,
hvis leverandøren ikke overholder reglerne og betaler momsen.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Samlenotat vedrørende forslag om forenkling af kulstof grænsetilpasningsmekanismen (CBAM), KOM(2025)87, og forslag om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande, KOM(2023)262
3014885_0005.png
Tabel 1
Hovedelementer i kompromisforslaget
Eksisterende regler
Seneste kompromisforslag
Definition af fjernsalg
af varer fra ikke EU-
Definitionen omfatter ikke punktafgiftspligtige I forbindelse med de ændringer af IOSS-reg-
varer (fx tobak og alkohol)
lerne, der er tæt knyttet til toldreglerne, for-
lande
ventes definitionen udvidet til også at omfatte
varer, når de ligger på toldoplag i EU og der-
fra sendes til forbrugerne.
Alle leverandører, herunder fortsat platforme,
men også ”almindelige virksomheder” og fi-
skalrepræsentanter anses for ansvarlige for
momsbetalingen,
uanset om IOSS anvendes
eller ikke.
Det foreslås, at denne regel om le-
verandøransvar gælder for varer med en
værdi under 150 euro.
Der er tale om fjernsalg af varer, når de sen- Der foreslås ikke ændring af definitionen i den
des direkte fra lande uden for EU til forbrugere del af forslaget, der ventes enighed om på
i EU.
ECOFIN i maj.
Platforme anses for at være den faktiske leve-
randør, og dermed momsansvarlig for va-
rerne, når de ved brug af IOSS formidler fjern-
Faktisk
leverandør
salg af varer fra ikke-EU-lande til forbrugere i
og
ansvarlig
for
EU, hvis varernes værdi er under 150 euro.
momsbetaling
Bruges IOSS ikke, eller er varens værdi over
Der er forventningen, at reglen om at gøre le-
150 euro, skal der betales moms af forbruge-
verandører momsansvarlige, ikke vil gælde
ren, når varen ankommer til EU.
for varer med værdi over 150 euro, før de
toldrelaterede dele af forslaget implementeres
Ved fjernsalg af varer fra lande uden for EU
kan platforme og de mellemmænd, der age-
rer på vegne af enkeltvirksomheder, anvende
IOSS, når værdien af varerne ikke overstiger
150 euro.
Brug af IOSS
Momsen opkræves af forbrugeren i forbin-
delse med varesalget, og der skal ikke også
betales moms ved varens ankomst til EU.
Der foreslås ikke ændring af anvendelsesom-
rådet i den del af forslaget, der ventes enig-
hed om på ECOFIN i maj.
I forbindelse med de ændringer af IOSS-reg-
lerne, der er tæt knyttet til toldreglerne, læg-
ges der op til at IOSS udvides til at gælde
over 150 euro, hvis fritagelsen for told på va-
rer under 150 euro ophæves i forbindelse
med vedtagelse af toldreformen.
Samtidig forventes IOSS udvidet til at kunne
bruges for de varer, der ligger på toldoplag i
EU og derfra sendes til forbrugerne.
Forbrugeren er betalingspligtig for momsen
ved varens ankomst til EU, hvis IOSS ikke
anvendes (uanset om varens værdi er over
eller under 150 euro).
Der er en ordning, hvor det er kurerer, post-
væsen mv., der opkræver momsen af forbru-
geren og indbetaler denne gennem en særlig
forenklet importordning med periodevise ind-
betalinger af de i perioden opkrævede moms-
beløb.
Uden brug af IOSS
Forbrugerne vil ikke længere være ansvarlig
for betaling af momsen ved varens ankomst til
EU, da det foreslås, at det altid er leverandø-
ren, der er ansvarlig for betaling af momsen
og ikke længere forbrugeren. Ordningen for
kurerer, postvæsen mv. ophæves.
Hvis IOSS ikke bruges, skal leverandørerne,
herunder platformene, registreres og udpege
en fiskal repræsentant i alle forbrugslande
mhp. angivelse og afregning af moms. Ved
selve importen til EU skal leverandøren betale
moms. Denne moms har leverandøren dog
fradrag for, idet der efterfølgende skal betales
moms af varerne. Momsen skal afregnes i for-
brugslandet.
I tilfælde, hvor leverandøren ikke kendes eller
en leverandør ikke overholder sine momsfor-
pligtelser kan varen ikke frigives til forbruge-
ren og skal destrueres eller returneres. Det
forslås, at EU-landene kan vælge at lave en
ordning, hvor forbrugerne – hvis de ønsker
det – kan indbetale momsen og få varen udle-
veret.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF
art. 113. Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Samlenotat vedrørende forslag om forenkling af kulstof grænsetilpasningsmekanismen (CBAM), KOM(2025)87, og forslag om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande, KOM(2023)262
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Kommissionen begrunder bl.a. dette med, at EU-lan-
dene ikke selv kan opnå målene med initiativet, og at det er Kommissionens
ansvar at sikre et velfungerende indre marked og fremme EU’s almene interes-
ser.
Det anføres desuden, at forslaget har til formål at forbedre anvendelsen af IOSS-
ordningen, som er et forenklingsredskab til angivelse og betaling af moms, som
er fælles for alle EU-lande. Derfor vil ukoordinerede og fragmenterede nationale
foranstaltninger kunne fordreje samhandlen.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og vurderer derfor nærheds-
princippet overholdt, da momssystemet på de væsentlige punkter er og bør være
harmoniseret både af hensyn til virksomheder, der driver grænseoverskridende
forretning og af hensyn til skattemyndighedernes kontrolarbejde m.v.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Det følger af momsloven, at onlineplatforme m.v., som formidler varer indført
fra steder uden for EU, anses for selv at have modtaget og solgt varerne, og de
er derfor ansvarlige for at overholde momsreglerne. Efter gældende momsregler
kan onlineplatformene m.v. anvende IOSS til at angive og betale moms af varer
under 150 euro. Det samme kan mellemmænd, der er udpeget af enkeltvirksom-
heder til på deres vegne at anvende IOSS til betaling af momsen. Når IOSS an-
vendes, opkræves momsen i stedet i forbindelse med salget af varen på hjem-
mesiden.
Disse regler gælder for varer med en værdi på op til 150 euro og ændres ikke.
Når IOSS ikke anvendes skal der altid betales moms ved varernes ankomst til
EU. Denne moms er det efter gældende regler forbrugerne, og ikke leverandø-
rerne, der er ansvarlige for at betale.
Forslaget betyder, at leverandørerne bliver ansvarlige for betaling af moms for
fjernsalg af varer med værdi på op til 150 euro, også når IOSS ikke anvendes.
Hvis IOSS ikke anvendes, vil leverandører ved salg til danske forbrugere skulle
udpege en herboende fiskalrepræsentant, momsregistreres og angive og betales
dansk moms. Ved en implementering af forslaget vil det være nødvendigt at æn-
dre i disse regler i momsloven.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har til hensigt at øge regelefterlevelsen for afregning af korrekt moms,
hvilket kan medføre et øget momsprovenu, som det dog ikke er muligt at skønne
over. Baseret på betalingskortoplysninger om danskernes e-grænsehandel med
varer uden for EU, kan det med usikkerhed skønnes at indebære et umiddelbart
merprovenu fra momsen på ca. 5 mio. kr. pr. pct.-point øget regelefterlevelse.
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Samlenotat vedrørende forslag om forenkling af kulstof grænsetilpasningsmekanismen (CBAM), KOM(2025)87, og forslag om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande, KOM(2023)262
Regelefterlevelse skal her forstås som andelen af danskernes samlede handel i
udenlandske netbutikker, målt i kr., som der er påregnet korrekt moms.
Skatteministeriet skønner på det foreliggende grundlag med væsentlig usikker-
hed, at det samlede forslag indeholdende både de nærværende elementer og de
elementer, som har en tæt kobling til de aktuelle forhandlinger om toldreform-
pakken, og derfor vil skulle behandles i et efterfølgende forslag, vil medføre ad-
ministrative omkostninger for Skatteforvaltningen svarende til ca. 1 mio. kr. i
2027, ca. 21-22 mio. kr. i 2028, ca. 17-19 mio. kr. årligt i 2029-2037 og herefter
ca. 15-16 mio. kr. årligt varigt.
Skatteministeriet har fokus på at afklare og nedbringe omkostningerne frem
mod den foreslåede ikrafttrædelse i 2028. Det skal opnås ved at sikre overens-
stemmelse mellem de dele af forslaget, der ikke lægges til generel indstilling
endnu, da de har koblinger til toldreglerne, og dermed også de aktuelle forhand-
linger om toldreformen.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at pålægge leverandører af varer fra lande uden for EU ad-
ministrative byrder særligt i tilfælde, hvor de ikke anvender IOSS ved fjernsalg
af varerne. Der vurderes ikke at være erhvervsøkonomiske konsekvenser for
danske virksomheder. Korrekt afregning af moms af varer købt i lande uden for
EU vil alt andet lige stille EU-virksomheder bedre i forhold til leverandører uden
for EU.
8. Høring
Den samlede reformpakke har været i høring hos interessenter og erhvervslivet
den 23. maj 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 1. juli 2023. Hørin-
gen er foretaget på baggrund af den engelske sprogversion af forslagene. Er-
hvervslivet støtter de foreslåede ændringer i momssystemdirektivet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-landene generelt støtte til hensigten med forslaget, og det må
forventes, at man når til enighed om de dele af forslaget, der alene er momsre-
laterede og forelægges til generel enighed på ECOFIN i maj (eller kort efter). De
toldrelaterede dele af det samlede momsforslag, vil man formentlig kunne nå til
enighed om samtidig eller kort efter, at man når til enighed om toldreformen -
formentligt i løbet af 2025.
10. Regeringens generelle holdning
Der lægges op til, at man fra dansk side stiller sig positivt over for hovedelemen-
terne i forslaget, idet det vurderes, at forslaget overordnet kommer forbrugere
og erhvervsliv til gavn via mere retvisende afregning af moms. Ligeledes vurde-
res det, at det samlede forslag vil bidrage til en mere effektiv kontrolindsats ved
at adressere den aktuelle udfordring for EU-landene med store og stigende
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 210: Samlenotat vedrørende forslag om forenkling af kulstof grænsetilpasningsmekanismen (CBAM), KOM(2025)87, og forslag om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande, KOM(2023)262
mængder af enkeltforsendelser af lav værdi fra tredjelande, som ofte sælges via
platforme.
Der lægges dog op til, at man fra dansk side i forhandlingerne arbejder målrettet
på, at de administrative uklarheder på de toldrelaterede dele af forslaget afkla-
res, og konsekvenser for Skatteforvaltningen så vidt muligt nedbringes. Det in-
debærer, at man fra dansk side arbejder på, at der foretages yderligere teknisk
arbejde i EU for at afklare udeståender og sikre, at forslaget indrettes, så det
medfører lavest mulige administrative konsekvenser. Herunder bør det sikres,
at processerne på momsområdet er tænkt sammen med de tilsvarende proces-
ser på toldområdet, så myndighederne undgår dobbeltarbejde. Dette kan fx ske
ved at told og moms opkræves samlet mhp. at undgå en dobbelt kontrolproces.
Det er derfor vigtigt, at der på EU-niveau sikres koordination med de pågående
forhandlinger om EU’s toldreformpakke.
Inden forslaget vedtages endeligt, bør det ligeledes sikres, at IOSS-systemet fun-
gerer efter hensigten og fx er tilpas robust over for momssvig. Dette arbejde er
igangsat og ledes af Kommissionen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om det samlede forslag er oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 8. september 2023.
Det samlede forslag har været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg den 4. april 2025.
12. Uddybende forhandlingssituation
Der henvises generelt til andres landes holdning, jf. punkt 9.
Side 8 af 8