Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 209
Offentligt
3014666_0001.png
Bilag 1, Uddrag af VOSAK april 2025
Brændstofforbruget skal dokumenteres på én af følgende måder:
1) Erklæring fra bilfabrikant
2) Prøvningsrapport fra en prøvningsinstans. Hvis CO2-udslip er dokumenteret på én af
de her nævnte otte metoder, kan dokumentation for brændstofforbrug (l/100 km) nøjes
med at være en bekræftelse (f.eks. benævnt »Bestätigung« eller bekræftelse/erklæring)
fra en prøvningsinstans
3) CoC for færdigopbygget køretøj
4) Dataerklæring for færdigopbygget køretøj
5) Registreringsattest fra EU/EØS-land eller Storbritannien, Færøerne eller Schweiz, hvis
bilen er en brugt importeret bil (for bil registreret første gang mellem den 1. september
2017 og 1. januar 2023 dog kun, hvis registreringsattesten indeholder tilstrækkelige
oplysninger til afgørelser af, om den angivne værdi skal indsættes som NEDC eller WLTP.
For bil fra før 1. september 2017 kan man gå ud fra, at målemetoden er NEDC, og for bil
fra efter 1. januar 2023 kan man gå ud fra, at målemetoden er WLTP)
6) En udskrift fra registreringsdatabasen fra det land (EU/EØS-land eller Storbritannien,
Færøerne eller Schweiz), hvor en brugt importeret bil kommer fra. Udskriften skal være
signeret af det pågældende lands registreringsmyndighed. Målemetoden skal kunne
fastslås som nævnt i pkt. 5)
7) Instruktionsbog. Målemetoden skal kunne fastslås som nævnt i pkt. 5), og hvis der er
angivet intervaller for forbruget, kan oplysningerne kun anvendes til – hvis fremstilleren
accepterer dette – at benytte den dårligste værdi i intervallet (højeste forbrug).
8) Fabrikslabel med det konkrete stelnummer sat på bilen eller i servicehæftet.
Målemetoden skal kunne fastslås som nævnt i pkt. 5)
Der må ikke indsættes forbrugstal fra CoC for ukomplette biler (»incomplete
vehicle«/»unvollstandige Fahrzeug«/»Basisfahrzeug«) og uanset køretøjstype må der
heller ikke indsættes forbrugsoplysninger fra andre CoC-felter, f.eks. 47, 50 eller 52.
For biler fremstillet i flere trin, skal man tage værdierne på CoC’et, der hører til det
færdiggjorte køretøj (»Completed vehicle«/»Vervollstandigte Fahrzeug«).
Hvis der for en bil ikke foreligger en dokumentation med afprøvning af den konkrete,
færdige bilmodel og -variant, skal man vælge Målenorm »Ingen« og lade DMR-systemet
foretage automatisk beregning af et fiktivt forbrug ud fra egenvægt eller andre
afgiftsrelevante data som nævnt nedenfor (Særligt for biler med en køreklar vægt på over
2.585 kg).
Det bemærkes, at for biler, hvor køreklar vægt og/eller opbygningen er ændret
(campingbil, varebil m. kasse eller lignende) kan man benytte den seriefremstillede bils
brændstofforbrug, hvis egenvægten er mindsket eller højst er øget med 50 kg og uanset
opbygningen er blevet højere og eller bredere.
Tidligere registrerede biler kan ved syn få ændret det angivne brændstofforbrug, hvis der
fremlægges dokumentation for det ændrede forbrug, når der
• tidligere er sket en fejl
• når der er sket konstruktive ændringer på motoren, eller
• når forbrugstallet ikke har foreligget tidligere (jf. de ovenstående muligheder for at
dokumentere et konkret forbrug).
s. 842-843
s. 843-844
s. 844
s. 844