Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 209
Offentligt
3014665_0001.png
Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der frivilligt arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
4. maj 2025
Til:
Folketingets Skatteudvalg (uploadet)
Skatteminister Rasmus Stoklund Holm-Nielsen,
[email protected]
Transportminister Thomas Danielsen,
[email protected]
Cc.: Camping Outdoor Danmark, CODK,
[email protected]
Cc.: AutoCamperRådet, ACR,
[email protected]
Afgifter på tunge personbiler
herunder
”autocampere”
Vi henviser til det lovforberedende arbejde vedr.
Samling 2023-24, lovforslag L 4, Forslag til lov om ændring
af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og
skatteforvaltningsloven.
I loven blev indført en ændring af satserne i en beregningsformel for afgifter på biler over 2.585 kg.
Formlen skulle anvendes, når bilens identitetspapirer var bortkommet eller ufuldstændigt udfyldte. SKAT
havde erfaret, at beregningsformlen kunne være fordelagtig og derfor gav anledning til udnyttelse/misbrug
ved beregning af nogle varevognes afgifter, ved at øge varevognens vægt inden syn. Loven indeholder en
markant forhøjelse af formlens satser, hvilket modvirker dette misbrug.
Desværre omfatter paragrafferne også tunge personbiler, herunder de opbyggede autocampere. Disse biler
er opbygget i flere trin. Derfor har autocamperne typisk flere identitetspapirer (såkaldte COC), der
supplerer hinanden.
Fra flere forhandlere og importører af autocampere er vi blevet gjort opmærksom på, at der efter
vedtagelse af lovforslaget mangler fuldførelse af de praksisændringer, som den daværende skatteminister
Jeppe Bruus lovede i svar til Skatteudvalget under lovens forberedelse. Dette rammer særligt tunge
autocampere med
”Heavy
Duty motorer”
Det drejer sig om svarene på
spørgsmål 11, spørgsmål 13
og
14
samt svaret på
spørgsmål 15
vedr. DFACs
henvendelse, der er lovforslagets
bilag 16.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Henvendelse af 4/5-25 fra Danmarks Frie AutoCampere DFAC om afgifter på tunge personbiler herunder autocampere
3014665_0002.png
Jf. (svar
på spørgsmål 14)
var det
”….forventningen,
at formelberegningen fremadrettet kun skal anvendes i et meget
begrænset antal tilfælde, da det vil være oplysningerne fra COC-dokumentet, der skal
anvendes, og at der derfor vil være tale om langt mindre stigninger, jf. eksemplet i
besvarelsen af SAU L 4
– spm. 3.”
Samt (svar
på sp. 11):
”Med lovforslaget præciseres det således, at formelberegningen for køretøjer med en
køreklar vægt over 2.585 kg alene skal anvendes, hvis der ikke på noget tidspunkt er
foretaget en måling af autocamperens brændstofforbrug.”
Samt:
”Der kan ikke sættes et præcist tal på, hvor mange autocampere, der efter lovændringen vil
skulle anvende formelberegningen. Der vil dog alene være tale om ældre autocampere, da
nyere autocampere vil have et målt forbrug, der er retvisende for køretøjet.”
Fra
svaret på spørgsmål 13
citerer vi:
”Af
lovforslaget fremgår blandt andet:
”Brændstofforbruget er målt eller angivet for langt de
fleste personbiler. Den tekniske beregning retter sig således mod en lille gruppe køretøjer,
hvor oplysninger om brændstofforbruget ikke foreligger.”
EU-reglerne på området er siden udvidet til at omfatte stort set alle biler. Det er derfor
vurderingen, at der er udstedt et COC-dokument til alle autocampere, der sælges som
færdigbyggede, og at den foreslåede justerede formelberegning derfor ikke vil være relevant
for disse.
I de tilfælde, hvor autocamperen færdigbygges på et varevognschassis, hvilket er de
autocampere, som DFCA henviser til i sin henvendelse, vil der ligeledes kunne være udstedt
et COC-dokument for den færdigbyggede autocamper, som kan anvendes ved fastsættelse af
ejer- og udligningsafgift mv.
I de tilfælde, hvor der ikke er udstedt et COC-dokument på den
færdigbyggede
autocamper,
vil COC-dokumentet for varevognschassiset og ikke den foreslåede formelberegning skulle
anvendes ved afgiftsfastsættelsen. DFAC henviser selv til, at varevognschassiser har en
dåbsattest i form af et COC-dokument, hvoraf bl.a. fremgår antal kilometer pr. liter eller
udledning af CO2.
Der vil med andre ord i det langt overvejende antal sager foreligge et COC-dokument, hvis
oplysninger vil kunne være afgiftsgrundlag for bl.a. ejer- og udligningsafgift og evt.
registreringsafgift.
Som det også fremgår af lovforslaget, kan det dog ikke udelukkes, at der fortsat i en periode
kan være ældre autocampere, der hverken som færdigbyggede, eller som er færdigbygget på
et varevognschassis, har et COC-dokument. I disse tilfælde vil det kunne være relevant at
anvende den foreslåede formel ved fastsættelsen af brændstofforbruget.
Side
2
af
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Henvendelse af 4/5-25 fra Danmarks Frie AutoCampere DFAC om afgifter på tunge personbiler herunder autocampere
3014665_0003.png
Med lovforslaget sikres det, at det er autocamperens målte CO2-udledning, der anvendes, og
at formelberegningen alene anvendes i de tilfælde, hvor der for køretøjet ikke er foretaget
måling.
Skatteministeriet er opmærksom på, at der vil være behov for at ændre vejledningsmateriale
mv. inden lovens ikrafttræden. Skatteministeriet er i dialog med de relevante myndigheder
herom.”
Svarene indeholdt samlet set, at formelberegningen kun ville træde i kraft ved import af ældre
autocampere, fordi alle nye autocampere har CO2 målinger anført på deres COC´er.
Endvidere: Hvis der var forbrugsmålinger eller oplysninger om CO
2
-udledning på blot ét af autocamperens
COC, der dækker hele køretøjet, eller udledninger kunne hentes fra et sammenligneligt køretøj, skulle disse
kunne bruges til beregning af afgifterne. Formålet var, at bilerne skal betale en afgift, der så vidt muligt
afspejler deres CO
2
-udledning.
Endelig
bad vi i lovforslagets bilag 16
Skatteministeriet om at bekræfte:
”Såfremt
der hverken på COC-dokumentet for trin 1, trin 2 eller trin 3 er oplysninger om
brændstofforbrug eller CO2 udledning, skal følgende dokumenter kunne anvendes som
grundlag for beregning af registreringsafgift og brændstofforbrugsafgift:
- COC for et tilsvarende chassis, men med andet chassisnummer.
- COC for det oprindelige chassis, når chassiset er ændret til et AL-KO (eller tilsvarende)
chassis.
- Efterfølgende beregninger af brændstofforbrug eller CO2 udledning udført af fremstilleren
eller dennes repræsentation.”
Hvilket blev bekræftet i
svaret på sp. 15.
Men Skatteministeriets svar til Skatteudvalget med løfter til autocamperejere er ikke blevet opfyldt.
Vi hæfter os nu ved svaret på spørgsmål 13, hvor ministeren lover:
”Skatteministeriet er opmærksom på, at der vil være behov for at ændre
vejledningsmateriale mv. inden lovens ikrafttræden. Skatteministeriet er i dialog med de
relevante myndigheder herom”
Men sådan sker det desværre ikke i den praksis, der er beskrevet i synsbekendtgørelsen efter lovens
ikrafttræden. Her står tværtimod, at de målinger/beregninger, der er udført på chassiset, ikke må anvendes
for det færdigbyggede køretøj.
Dette uanset om både CO
2
målingerne og deres forudsætninger ift. chassiset (Trin 1) i mange tilfælde
rummer en vægt og et frontareal, som er højt sat ift. forbruget /udledningen og dimensionerne på den
færdige autocamper.
Der er heller ikke indført beskrivelser af, hvordan en importør eller person, der selv ønsker at importere en
autocamper, skal tackle afgiftsspørgsmålet, hvis der ingen målinger er på den aktuelle
også helt nye
bil.
Side
3
af
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Henvendelse af 4/5-25 fra Danmarks Frie AutoCampere DFAC om afgifter på tunge personbiler herunder autocampere
3014665_0004.png
Jf. synsbekendtgørelsen lander beregning af bilens afgifter automatisk i ”formelberegningen”. Det var ikke
det, som Skatteministeren lovede i 2023.
Vi har igen kommunikeret med Skatteministeriet herom. De er enige i, at denne praksis er uhensigtsmæssig
og at den lovede ændring af vejledningsmaterialet endnu ikke er fuldt gennemført.
Men afgifterne på rigtig mange af de autocampere, der er importeret siden nytår, er
på trods af den
daværende Skatteministers løfter i svarene i 2023 - blevet beregnet via formlen, der medfører 150-180%
højre afgifter, end hvis bilernes angivne udledning var blevet anvendt.
Vi vil derfor indtrængende bede Skatteministeren om hurtigt at iværksætte, at de lovede
forudsætninger for lovens vedtagelse opfyldes.
Vi vil også bede Skatteministeren om at foranledige, at de autocamperejere, der således fra
årsskiftet og indtil rettelserne træder i kraft, har betalt for høje afgifter, vil få det overskydende
beløb refunderet.
Vi vedlægger relevante uddrag af synsbekendtgørelsen og eksempler på dokumenterne for autocampere,
som på grund af de manglende praksisændringer er blevet afgiftsbelagt forkert ift. lovens forudsætninger.
”Autocampere” er ikke fritidskøretøjer,
men personbiler
Nogle danske autocamperforhandlere er organiseret i foreningen ”Camping Outdoor Danmark”, CODK.
CODK bidrog ikke under det lovforberedende arbejde til L4 i 2023, men har i foråret 2025 haft foretræde
for SKU og et møde med Skatteministeren om autocamperes afgifter. Udgangspunktet var CODK´s
bekymringer over et faldende salg af autocampere i Danmark både i 2024 og i foråret 2025.
Vores bekymring er af en ganske anden karakter, idet vi repræsenterer en meget stor del af de
organiserede autocamperbilister i Danmark og også har mange medlemmer, der ønsker at anskaffe sig en
autocamper.
Om Skatteministerens møde med CODK, skriver CODK i en pressemeddelelse d. 14. april:
”………….. (siger) direktør for brancheorganisationen Camping Outdoor Danmark,
Niels Frederik Lund.
Han og to kolleger mødtes derfor med Skatteminister Rasmus Stoklund (soc.dem.)
fredag for at forelægge ministeren to nemme og meget fair løsninger på problemet. En
kortsigtet løsning, hvor man med få modifikationer midlertidigt kan benytte en af
Motorstyrelsen anerkendt work around beregning, der ligger tæt på de reelle og
faktiske co2 tal. En langsigtet løsning, der kan give autocampere særstatus som
fritidskøretøj på lige fod med veteranbiler, der også kører under 10.000
km i gennemsnit om året.
”Vi skal nok kigge på jeres forslag hurtigst muligt og se, hvad der er af muligheder.
Jeg tør ikke love noget, men vi kigger på det,” lød kommentaren fra skatteministeren
efter det succesfulde møde, hvor der bl.a. også deltog jurister, der var med til at
udforme den nuværende teoretiske beregningsmodel.”
Side
4
af
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Henvendelse af 4/5-25 fra Danmarks Frie AutoCampere DFAC om afgifter på tunge personbiler herunder autocampere
3014665_0005.png
Som autocamperbilisternes organisation vil vi hermed understrege, at vi ikke ønsker CODK´s
”langsigtede løsning” om indregistrering af autocampere som ”fritidskøretøj”.
I DFAC ser vi denne langsigtede afgiftsløsning for alle biler:
-
-
Afgifter skal ikke - som nu - betales af bilers mulige udledning af CO
2
ved et konstrueret km. tal.
Afgifter skal i stedet betales af bilers reelle CO
2
udledning.
Baggrundsviden:
CODK organiserer ikke blot et antal autocamper- og campingvognsforhandlere, men også et stort antal
campingpladsejere/-forpagtere, og har bl.a. som mål at varetage campingpladsernes indtjening.
Det er et forståeligt formål, så længe gæsterne besøger campingpladser af egen fri vilje.
Etablerer Danmark en særlig kategori for autocampere, vil dette kunne misbruges til at tvinge
autocamperbilister til at opholde sig på campingpladserne mod deres ønske. Det skete, da
campingpladserne var organiserede i CODKs forgænger, Campingrådet. Vi vedlægger information herom fra
Campingrådet.
Vi iagttager, at CODK i de seneste år leder en velorkestreret indsats, der kan muliggøre det igen. Dette
uddyber vi gerne.
Begrebet ”autocamper” er en populærbetegnelse for et køretøj, der kan anvendes til bolig
- med mange
eller få faciliteter og bekvemmeligheder. Det er der mange forskellige biler der kan
og som også bruges
hertil,
uden at de har opnået lempelse i registreringsafgiften for ”campingdelen” eller lempelser i forhold til
detailforskrifterne for køretøjer.
CODK bruger autocamperes begrænsede kørsel som argument for at etablere en kategori af autocampere.
Men helt som andre bilister, varierer autocamperejeres anvendelse af deres bil meget, og mange bruger
den selvfølgelig som husstandens bil eller bil nr. 2.
Venlig hilsen
Jørn Skou, formand
Jytte Jakobsen, jura og pladser.
Bilag 1: Uddrag af VOSAK april 2025 (vedlagt)
Bilag 2: Eksempler på COC-dokumenter på helt nye, tunge personbiler, hvor forbruget/CO
2
angivelserne på
COC ikke må anvendes ved syn. Eksempel på helt ny, tung personbil uden forbrugs-/ CO
2
angivelse på COC-
dokumenterne. Afgifter på alle de nedenstående, helt nye biler er blevet /vil blive beregnet efter formlen.
Hymer Mercedes-Benz helintegreret
COC med forbrugs-tal/CO
2
-udledning:
https://daci.dk/pdf/6%20CoC%20W1VHK0GZ4PN252292.pdf
Side
5
af
6
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 209: Henvendelse af 4/5-25 fra Danmarks Frie AutoCampere DFAC om afgifter på tunge personbiler herunder autocampere
3014665_0006.png
Hymer Mercedes-Benz Van: - COC med forbrugs-tal/CO2-udledning:
https://daci.dk/pdf/6%20CoC%20W1VGKBFZ0RP638157.pdf
Adria-Fiat delintegreret-COC med forbrugs-tal/CO2-udledning:
https://daci.dk/pdf/6%20CoC%20ZFA25000002Z32275.pdf
Trigano (Chausson)-Ford: COC med forbrugs-tal/CO2-udledning:
https://daci.dk/pdf/200000231%C2%A0679243c2d7ae8%C2%A0CoC.pdf
Trigano (Benimar)-Ford: COC uden forbrugs-tal/CO2-udledning :
https://daci.dk/pdf/6%20CoC%20WF0DXXTTRDRC30536.pdf
Bilag 3_Campingrådet informerer s.1, Tøndermodellen (Vedlagt)
Side
6
af
6