Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. april 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 170 (Alm. del) af 12.
marts 2025
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt ved en æn-
dring i skattereglerne, således at indbetalinger til pensionsordninger fra 2035 ikke
vil være fradragsberettigede i topskattegrundlaget? Ministeren bedes yderligere op-
lyse provenuer ved at begrænse fradraget for pensionsindbetalinger i topskatte-
grundlaget ved at indføre et nyt loft over samtlige pensionsindbetalinger på hen-
holdsvis 75.000 kr., 80.000 kr., 100.000 kr. og 120.000 kr. For hvert scenarie bedes
ministeren oplyse det umiddelbare merprovenu, provenu efter adfærd og provenu
efter adfærd og tilbageløb. For hvert scenarie bedes ministeren også oplyse, hvor
mange personer der vil blive påvirket af ændringen, fordelt på henholdsvis top-
topskatteydere, topskatteydere og ikke-topskatteydere.
Svar
Arbejdsgiveradministrerede pensionsindbetalinger med bortseelsesret indgår ikke i
den personlige indkomst, hvilket indebærer, at der alene betales arbejdsmarkedsbi-
drag af indbetalingerne på indbetalingstidspunktet. Tilsvarende er der i skatteop-
gørelsen fradrag for private pensionsindbetalinger til ordninger, der beskattes på
udbetalingstidspunktet (rate- og livrenteordninger). Indbetalinger til ratepensioner
og ophørende livrenter, der samlet set overstiger et loft på 65.500 kr. (2025-ni-
veau), vil dog indgå i grundlaget for den almindelige indkomstbeskatning.
Spørgsmålet er fortolket således, at der indføres et tillæg til indkomstgrundlaget
for topskatten og top-topskatten svarende til de samlede årlige indbetalinger til
rate- og livrenteordninger for hhv. den del af indbetalingerne, der overstiger de
anførte grænser på 75.000 kr., 80.000 kr., 100.000 kr. og 120.000 kr.
Det fremgår ikke af spørgsmålet, om der samtidig skal foretages ændringer af be-
skatningen på udbetalingstidspunktet, hvilket derfor ikke er indregnet i opgørel-
serne til svaret. Det skal bemærkes, at tiltagene indebærer en vis grad af dobbelt-
beskatning. Det mindsker isoleret set det økonomiske incitament til pensionsop-
sparing, og risikerer at genintroducere samspilsproblemet. Samspilsproblemet op-
står, når de samlede fordele i pensionssystemet ikke opvejer ulemperne ved at ind-
betale på en fradragsberettiget ordning sammenlignet med almindelig fri opspa-
ring. Der kan derfor potentielt være markante dynamiske effekter forbundet med
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K