Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 206
Offentligt
3012235_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. april 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 170 (Alm. del) af 12.
marts 2025
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt ved en æn-
dring i skattereglerne, således at indbetalinger til pensionsordninger fra 2035 ikke
vil være fradragsberettigede i topskattegrundlaget? Ministeren bedes yderligere op-
lyse provenuer ved at begrænse fradraget for pensionsindbetalinger i topskatte-
grundlaget ved at indføre et nyt loft over samtlige pensionsindbetalinger på hen-
holdsvis 75.000 kr., 80.000 kr., 100.000 kr. og 120.000 kr. For hvert scenarie bedes
ministeren oplyse det umiddelbare merprovenu, provenu efter adfærd og provenu
efter adfærd og tilbageløb. For hvert scenarie bedes ministeren også oplyse, hvor
mange personer der vil blive påvirket af ændringen, fordelt på henholdsvis top-
topskatteydere, topskatteydere og ikke-topskatteydere.
Svar
Arbejdsgiveradministrerede pensionsindbetalinger med bortseelsesret indgår ikke i
den personlige indkomst, hvilket indebærer, at der alene betales arbejdsmarkedsbi-
drag af indbetalingerne på indbetalingstidspunktet. Tilsvarende er der i skatteop-
gørelsen fradrag for private pensionsindbetalinger til ordninger, der beskattes på
udbetalingstidspunktet (rate- og livrenteordninger). Indbetalinger til ratepensioner
og ophørende livrenter, der samlet set overstiger et loft på 65.500 kr. (2025-ni-
veau), vil dog indgå i grundlaget for den almindelige indkomstbeskatning.
Spørgsmålet er fortolket således, at der indføres et tillæg til indkomstgrundlaget
for topskatten og top-topskatten svarende til de samlede årlige indbetalinger til
rate- og livrenteordninger for hhv. den del af indbetalingerne, der overstiger de
anførte grænser på 75.000 kr., 80.000 kr., 100.000 kr. og 120.000 kr.
Det fremgår ikke af spørgsmålet, om der samtidig skal foretages ændringer af be-
skatningen på udbetalingstidspunktet, hvilket derfor ikke er indregnet i opgørel-
serne til svaret. Det skal bemærkes, at tiltagene indebærer en vis grad af dobbelt-
beskatning. Det mindsker isoleret set det økonomiske incitament til pensionsop-
sparing, og risikerer at genintroducere samspilsproblemet. Samspilsproblemet op-
står, når de samlede fordele i pensionssystemet ikke opvejer ulemperne ved at ind-
betale på en fradragsberettiget ordning sammenlignet med almindelig fri opspa-
ring. Der kan derfor potentielt være markante dynamiske effekter forbundet med
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 170 om provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt ved en ændring i skattereglerne, således at indbetalinger til pensionsordninger fra 2035 ikke vil være fradragsberettigede i topskattegrundlaget mv.
3012235_0002.png
Side 2 af 3
den øgede beskatning, herunder hvis samspilsproblemet giver anledning til et pres
for lavere bidragsprocenter generelt.
Såfremt pensionsindbetalinger til rate- og livrenteordninger indgår fuldt ud i tops-
kattegrundlaget, skønnes det at være forbundet med et umiddelbart årligt merpro-
venu på 4,7 mia. kr. (2025-niveau), svarende til 3,6 mia. kr. efter tilbageløb, idet
der er set bort fra eventuelle afledte virkninger på pensionsopsparingen, som det
ikke har været muligt at skønne over. Det vurderes, at tiltaget vil øge antallet af
topskatteydere og top-topskatteydere med hhv. 164.000 og 4.000 personer. Tilta-
get øger antallet af topskattebetalere, og derigennem marginalskatten, hvilket giver
anledning til et forventet fald i arbejdsudbuddet, svarende til 3.000 fuldtidsperso-
ner. Samlet set skønnes en fuld indregning af pensionsindbetalinger til rate- og liv-
renteordninger i topskattegrundlaget at være forbundet med et offentligt merpro-
venu på 2,2 mia. kr. (2025-niveau) efter tilbageløb og arbejdsudbudsadfærd,
jf. tabel
1.
Tabel 1
Virkning på offentlig saldo, strukturel beskæftigelse og antal topskatteydere i 2035-2065 ved
justering af fradraget for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget
Indregning af indbetalinger til rate- og livrenteordninger i topskattegrundlaget
Fuld
Over 75.000 kr. Over 80.000 kr. Over 100.000 kr. Over 120.000 kr.
indregning
Mia. kr., 2025-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb
og adfærd
Varig provenuvirkning
Arbejdsudbud
Ikke-topskatteydere
Topskatteydere
Top-topskatteydere
4,7
3,6
2,2
1,9
-3.000
-164.000
164.000
4.000
2,6
2
1,3
1,2
-1.300
-55.800
55.800
3.100
2,5
1,9
1,2
1,1
Fuldtidspersoner
-1.300
Personer
-51.200
51.200
3.100
-36.200
36.200
2.900
-25.800
25.800
2.700
-1.000
-800
2,1
1,6
1,1
1,0
1,8
1,4
0,9
0,9
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. og 100 personer. Den varige provenuvirkning er
provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd inkl. virkning på pensionsudbetalinger mv. fra lavere
arbejdsudbud. Adfærdsvirkningerne er opgjort på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen, mens de
øvrige virkninger er opgjort med udgangspunkt i en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 hhv. 3,3 pct. af befolkningen.
Opgørelsen er baseret på 2030-regler i 2025-niveau og vurderes at være omtrent
repræsentativ for de årlige virkninger i perioden 2035-65.
Er det alene samlede indbetalinger til rate- og livrenteordninger på over 75.000 kr.
der skal indgå i grundlaget for topskatten og top-topskatten, skønnes den øgede
beskatning at være forbundet med et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på
1,3 mia. kr. årligt i 2035-2065 og virkningen på antallet af topskatteydere og top-
topskatteydere (og dermed arbejdsudbudsvirkningen) er markant lavere.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 170 om provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt ved en ændring i skattereglerne, således at indbetalinger til pensionsordninger fra 2035 ikke vil være fradragsberettigede i topskattegrundlaget mv.
Side 3 af 3
Det skal understreges, at der i opgørelsen ses bort fra eventuelle afledte virkninger
på pensionsopsparingen af det reducerede økonomiske incitament til pensionsop-
sparing for topskatteydere. Hvis topskatteydere reducerer deres indbetalinger til
rate- og livrenteordninger, kan det indebære en fremrykning af skatteprovenu,
men også et løbende lavere provenu fra PAL-skatten og en mulig stigning i udgif-
terne til social pension på længere sigt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister