Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2999102_0001.png
Halvårlig status for
Folketingets partier bag
gældsaftalerne
1. april 2025
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 184: Orientering om halvårlig status på gældsaftalerne den 1. april 2025
2999102_0002.png
Indhold
1. Aktuelle sager og nøgletal
2. Status for politiske aftaler
2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 184: Orientering om halvårlig status på gældsaftalerne den 1. april 2025
2999102_0003.png
1. Aktuelle sager og nøgletal
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 184: Orientering om halvårlig status på gældsaftalerne den 1. april 2025
2999102_0004.png
Aftale om betinget eftergivelse
Regeringen samt DD, SF, LA, K, EL, RV og ALT er i februar 2025 blevet enige om at
betinge eftergivelse af gæld til det offentlige. Fremover vil gælden til det offentlige
genopstå, hvis en borger der har fået eftergivelse sigtes for kriminalitet indenfor en
femårig periode efter eftergivelse, og hvor der idømmes en frihedsstraf
(betinget/ubetinget). Lovforslag forventes fremsat i Okt. I.
”Ret og pligt”-ordning
Den nye ”ret og pligt”-ordning
giver mulighed for eftergivelse for borgere, der selv
gør en indsats og selv tager initiativer til at forbedre deres livssituation.
Ansøgninger om eftergivelse efter ”ret og pligt”-ordningen
kan indsendes til
Gældsstyrelsen fra og med den 1. april 2025.
Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand har i marts fået to redegørelser fra Gældsstyrelsen:
Disse vedrører dels sagsbehandlingstid for ansøgninger om henstand, dels
sagsbehandlingstid for ansøgninger om eftergivelse. Herudover følger
ombudsmanden inddrivelsen af underholdsbidrag hos skyldnere bosiddende i
udlandet. Der er i marts måned ligeledes sendt en redegørelse på en konkret sag
vedr. sidstnævnte forhold.
Udlandsområdet
Ved udgangen af 2024 var der 211.000 skyldnere bosiddende i udlandet med en
samlet gæld til det offentlige på ca. 21,3 mia. kr. Gældsstyrelsens
inddrivelsesmuligheder er stærkt begrænsede, da styrelsen ikke har
myndighedsbeføjelser i udlandet og derfor ikke kan tvangsinddrive, medmindre
skyldner har lønindkomst eller aktiver i Danmark. Gældsstyrelsen har sat flere
initiativer i gang for at forbedre inddrivelsen, bl.a. ved i højere grad at anmode om
bistand fra udenlandske myndigheder.
4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 184: Orientering om halvårlig status på gældsaftalerne den 1. april 2025
2999102_0005.png
Fortsat højt provenu
Nøgletal på gældsområdet
Gælden til det offentlige var ved udgangen af 2024
faldet til ca. 160,9 mia. kr. Kursværdien er ca. 43,8
mia. kr. (2024-niveau). Ved udgangen af 2023 var
gælden på 166,4 mia. kr. (2024-niveau).
Fald i ikke-inddrivelsesparat gæld
Den samlede ikke-inddrivelsesparate gæld
er reduceret med ca. 29,5 mia. kr. siden
2021. Heraf er Skattekontoens del mere
end halveret.
Inddrivelsesprovenuet har i en årrække
været stigende og har nu nået et stabilt
højt niveau på ca. 15,3 mia. kr. i 2024
(2024-niveau). Provenuet fra
lønindeholdelse var på ca. 3,1 mia. kr.,
og 54 pct. højere end 2023, hvilket
skyldes implementeringen af styrket
lønindeholdelse.
51,2
15,3 mia.
Inddrivelsesprovenu i 2024
(2024-niveau)
16,2
2021
Skattekontoen
21,7
5,8
2024
Ikke-inddrivelsesparat gæld
Mia. kr.
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
1.200.000
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
0
160,9
Færre har gæld til det offentlige
Antallet af borgere og virksomheder
med gæld til det offentlige er faldet.
Udviklingen skyldes særligt afskrivninger
under bagatelgrænsen på 200 kr.
1.102.000
158.000
846.000
160.000
140.000
180.000
Mindre andel af gælden er ikke-
inddrivelsesparat ved modtagelse
Siden 2021 er andelen af ikke-
inddrivelsesparat gæld ved modtagelse
faldet fra 38 pct. til 19 pct.
38%
21%
16%
19%
140.000
120.000
2021
2022
Antal borgere
2023
2024
2021
2022
2023
2024
Antal virksomheder
Anm.: Stigningen i 2024 skyldes en ekstraordinær oversendelse af ikke-
inddrivelsesparate saldorenter fra Skattekontoen samt en enkeltstående
gældspost på 367 mio. kr., som er gjort inddrivelsesparat i 4. kvartal 2024.
Anm.: Gælden er opgjort på samme måde som hos Danmarks Statistik og er fx eksklusiv gæld i SAP38.
5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 184: Orientering om halvårlig status på gældsaftalerne den 1. april 2025
2999102_0006.png
2. Status for de politiske aftaler
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 184: Orientering om halvårlig status på gældsaftalerne den 1. april 2025
2999102_0007.png
Status for politiske aftaler
Aftale om
Nedbringelse af danskernes gæld
til det offentlige
af juni 2022
Initiativer fra aftale om
Nedbringelse af
danskernes gæld til det offentlige
Styrket indsats over for borgere med store formuer
Overblik over gælden til det offentlige
I maj 2024 blev ”Mit Gældsoverblik” lanceret,
som udstiller og giver mulighed for betaling af
persongæld i det nye inddrivelsessystem. Det
digitale overblik vil forventeligt blive udvidet til
også at omfatte persongæld fra det gamle
inddrivelsessystem i juni 2025 samt den
virksomhedsvendte gæld fra begge systemer
med udgangen af 2025.
Ny ”ret og pligt”-ordning
Med ordningen gives en lovbestemt ret til
eftergivelse for borgere, der selv gør en indsats
og selv tager initiativer til at forbedre deres
livssituation. Der kan ansøges om eftergivelse
gennem ordningen fra den 1. april 2025.
Implementeret
Følger overordnet tidsplanen
Kræver opmærksomhed
Flere skal afdrage
på deres gæld
Styrket indsats over for virksomheder
Styrket lønindeholdelse
Rimelige vilkår
for skyldnere
Nedsættelse af inddrivelsesrenten
Overblik over gælden til det offentlige
Øget eftergivelse
Udsatte skyldnere
skal hjælpes
Styrket gældsrådgivning
Ny ”ret og pligt”-ordning
Langsigtet plan for
opkrævning og
inddrivelse
Normaliseret brug af ordinære afskrivninger
Bagatelgrænse for skyldnere med meget lav gæld
Langsigtet plan for gælds- og opkrævningsområdet
7
SAU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 184: Orientering om halvårlig status på gældsaftalerne den 1. april 2025
2999102_0008.png
Status for politiske aftaler
Aftale om
Initiativer til effektiv opkrævning og
gældsinddrivelse i skattevæsenet
af juni 2023
Rentestop for ikke-inddrivelsesparatgæld
Den 1. november 2024 trådte rentestoppet på
ikke-inddrivelsesparat gæld i kraft. Der løber
fortsat renter på den resterende beholdning af
gæld til det offentlige.
Skattekontoen tilkobles det nye
inddrivelsessystem
Det er forventningen, at al gæld oversendes
inddrivelsesparat til inddrivelse fra omkring
udgangen af 2026, hvormed de fleste
forretningsgevinster er realiseret. Den planlagte
tilkobling af Skattekontoen til det nye
inddrivelsessystem fra 2026/2027 er udfordret og
under re-planlægning. Aftalekredsen orienteres,
når der foreligger en opdateret plan. En del af
systemet forventes dog at blive tilsluttet, så fx
motorkrav mv. kan sendes til det nye
inddrivelsessystem i løbet af 2026.
Implementeret
Følger overordnet tidsplanen
Kræver opmærksomhed
Mere effektiv
opkrævning
Initiativer fra aftale om
Initiativer til effektiv
opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
Styrket opkrævning af motorafgifter
Forenkling af regler
Forbedret samspil ml.
opkrævning og
inddrivelse
Skattekontoen og de resterende offentlige kreditorer tilkobles
det nye inddrivelsessystem
Luk for tilstrømningen af gældsposter fra eksterne offentlige kreditorer til DMI
Oprydning i gælds-
poster og styrket
gældsinddrivelse
Forældelsen for gæld i DMI udskydes til tidligst 2030
Særlig afskrivningsregel genindføres
Bedre mulighed for at trække skyldnere i løn
Fremadrettet rentestop for ikke-inddrivelsesparat gæld
Udvidelse af bagatelgrænse
Håndtering af låste
indbetalinger i
inddrivelsen
Forbedre kommunikation og målrette saldobreve
Tilrette årsopgørelsen
Fokuseret indsats for oprydning og afskrivning af gældsposter med
låste indbetalinger
8