Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 359
Offentligt
3073015_0001.png
Rigsadvokaten
Frederiksholms Kanal 16
1220 København K
STATSADVOKATEN I KØBENHAVN
KAMPMANNSGADE 1
1604 KØBENHAVN V
TELEFON: 72689000
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
19. august 2025
JOURNAL NR.
SAK-2025-2100102-11
SAGSBEHANDLER: NFG/
Statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer om kri-
terier for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager mv.
Hermed sendes Statsadvokaten i Københavns, Statsadvokaten i Viborgs og Statsadvokaten
for Særlig Kriminalitets koordinerede afrapportering vedrørende statsadvokaternes gen-
nemgang af politikredsenes retningslinjer om kriterier for henlæggelse og påtaleopgivelse
af sager samt politikredsenes retningslinjer for delegation af kompetence fra anklagemyn-
digheden til andre i politiet.
Afrapporteringen er opbygget på følgende måde:
1. Baggrund for og rammesætning af gennemgangen
2. Hovedresultater
3. Metode
3. 1. Politikredsenes udvælgelse af materiale og redegørelse til statsadvokaterne
3.2. Statsadvokaternes gennemgang
4. Gældende ret
4.1. Retsplejelovens regler
4.2. Justitsministeriets notits af 7. september 2022 om Politiets eksisterende mu-
ligheder for at prioritere sager
4.3. Rigsadvokatmeddelelsen (afsnittet om Kvalitet og legalitet i straffesagsbe-
handlingen)
4.3.1.
Visitation, prioritering og kvalitetssikring
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
3073015_0002.png
4.3.2.
4.3.3.
Bemyndigelse
Udarbejdelse af retningslinjer
5. Resultatet af statsadvokaternes gennemgang
5.1. Retningslinjernes form
5.2. Henlæggelse og påtaleopgivelse af sager
5.2.1
5.2.2
Beløbsgrænser
Øvrige kriterier
5.3. Bemyndigelser
5.3.1.
5.3.2.
6. Opfølgning
6.1. Retningslinjernes form
6.2. Henlæggelse og påtaleopgivelse af sager
6.3. Bemyndigelse
Bilag 1
Justitsministeriets notits af 7. september 2022 om Politiets eksisterende muligheder for at
prioritere sager
Bilag 2
Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om Kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen
Formen for delegation
Personkreds
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
1. Baggrund for og rammesætning af gennemgangen
Medierne bragte i vinteren og foråret 2025 en række kritiske historier om henlæggelser
og utilstrækkelig efterforskning af sager i politiet.
På den baggrund blev det besluttet, at statsadvokaterne skulle iværksætte en tilsynsun-
dersøgelse, der havde til formål at undersøge politiets og anklagemyndighedens praksis i
forhold til at henlægge sager. Statsadvokaternes afrapportering vedrørende tilsynsunder-
søgelsens resultater blev sendt til Rigsadvokaten den 16. maj 2025.
Justitsministeriet anmodede endvidere den 1. april 2025 Rigsadvokaten om at sikre, at
der skete en gennemgang af alle actioncards, retningslinjer mv., der indeholder kriterier
for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager.
På baggrund af Justitsministeriets anmodning af 1. april 2025 har Rigsadvokaten samme
dag anmodet alle politikredse og National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) om, at
gennemgå alle gældende retningslinjer, vejledninger, actioncards, instrukser mv.,
der indeholder kriterier for slutning af sager, dvs. henlæggelse og påtaleopgivelse
af sager,
gennemgå bemyndigelser og evt. andet materiale, hvor der er sket delegering af
kompetence fra anklagemyndigheden til andre i politiet,
indsende en redegørelse, som beskriver, hvad gennemgangen har givet anledning
til, herunder oplyse om eventuelle ændrede retningslinjer, og
indsende alle identificerede og gennemgåede retningslinjer mv., herunder både
nye og tidligere versioner, hvis der på baggrund af gennemgangen er sket ændrin-
ger i retningslinjer mv.
Rigsadvokaten har anført, at retningslinjer, vejledninger, actioncards, instrukser og be-
myndigelser skal fortolkes bredt og således f.eks. kan omfatte mails fra ledere til medar-
bejdere med interne instrukser. Endvidere vil dokumenter, der er udarbejdet og anvendes
i lokale afdelinger, og dermed ikke nødvendigvis ligger på POLintra, tillige være omfattet.
Politikredsene er anmodet om at vurdere, om retningslinjerne mv. er inden for rammerne
af gældende ret, herunder retsplejeloven og retningslinjerne i Rigsadvokatmeddelelsen,
afsnittet om Kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen. Hvis de enkelte politikredse
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
ikke finder, at dette er tilfældet, har Rigsadvokaten anmodet om, at retningslinjerne mv.
straks bringes i overensstemmelse hermed.
Statsadvokaterne har foretaget en gennemgang af redegørelserne og retningslinjerne og
oversender hermed én samlet redegørelse til Rigsadvokaten.
2. Hovedresultater
På baggrund af gennemgangen er det statsadvokaternes vurdering, at politikredsenes ret-
ningslinjer generelt er inden for rammerne af gældende ret, herunder afsnittet om Kvali-
tet og legalitet i Rigsadvokatmeddelelsen. Der er alene fundet enkelte eksempler på ret-
ningslinjer, som ikke ses at være i fuldstændig overensstemmelse med Rigsadvokatmed-
delelsen, ligesom der er fundet eksempler på retningslinjer, som kan give anledning til
tvivl om anvendelsen i praksis eller i forhold til rammerne for bemyndigelse i Rigsadvo-
katmeddelelsen.
Eksemplerne ses ikke at afspejle et generelt problem på tværs af politikredsene, men det
er statsadvokaternes vurdering, at der på baggrund af den samlede gennemgang er behov
for at lave en generel opfølgning over for kredsene i forhold til den konkrete udformning
af retningslinjer, herunder i forhold til rammerne for bemyndigelse.
Politikredsenes gennemgang har i en række tilfælde givet kredsene anledning til at ændre,
præcisere, opdatere eller slette gældende retningslinjer. Dette har været i tilfælde, hvor
kredsene f.eks. har fundet, at retningslinjerne har været unuancerede, eller hvor det er
vurderet, at retningslinjerne i øvrigt har kunnet give anledning til tvivl i forhold til brugen
i praksis. I enkelte tilfælde er det konstateret, at retningslinjer har været forældede.
Statsadvokaternes gennemgang har givet anledning til at iværksætte opfølgning over for
nogle politikredse, herunder med anmodning om uddybning eller præcisering af indhol-
det af konkrete retningslinjer. Dette har været i tilfælde, hvor statsadvokaterne har fun-
det, at der ikke er fuldstændig overensstemmelse med Rigsadvokatmeddelelsen, eller
hvor retningslinjerne kan give anledning til tvivl i forhold til anvendelsen i praksis eller i
forhold til rammerne for bemyndigelse. Opfølgningen over for kredsene er endnu ikke
tilendebragt.
Der redegøres nærmere for resultatet af statsadvokaternes gennemgang under punkt 5
vedrørende
Resultat af statsadvokaternes gennemgang.
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Statsadvokaterne vil i samarbejde med politikredsene følge op på resultatet af gennem-
gangen, herunder i forbindelse med den løbende kvalitets- og legalitetskontrol og stats-
advokaternes generelle tilsynsarbejde. Der henvises i øvrigt nærmere til pkt. 6 vedrørende
Opfølgning.
3. Metode
3.1. Politikredsenes udvælgelse af materiale og redegørelse til statsadvokaterne
Politikredsene har selv – eller via Rigspolitiet – foretaget kredsrelevant søgning på POL-
intra (politiets intranet) med henblik på at udfinde materiale, der indeholder retningslin-
jer omfattet af undersøgelsen.
Derudover har politikredsene anmodet relevante medarbejdere om at gennemgå person-
lige dokumenter og e-mail for relevant materiale. Endelig er der i enkelte tilfælde identi-
ficeret mundtlige instrukser, som er gengivet på skrift.
Dokumenterne ses både at være forankret i anklagemyndigheden og i politisøjlen.
Politikredsene har gennemgået retningslinjerne med henblik på at vurdere, om retnings-
linjerne indeholder kriterier for henlæggelse eller påtaleopgivelse, samt om kriterierne er
inden for rammerne af gældende ret, herunder retsplejeloven og retningslinjerne i Rigs-
advokatmeddelelsen, afsnittet om Kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen.
Politikredsenes gennemgang af materialet er sket på advokaturchefniveau/lederniveau.
Der er herefter for hver politikreds udarbejdet en redegørelse, der sammen med det ud-
fundne materiale er sendt til statsadvokaterne.
I de tilfælde, hvor der på baggrund af gennemgangen er sket ændringer i retningslinjer
mv., er både nye og tidligere versioner af retningslinjerne medsendt. I nogle tilfælde er
det dog angivet, at retningslinjer er under revision, som endnu ikke er tilendebragt. I en-
kelte tilfælde er det angivet, at kredsen har besluttet at ophæve eller slette retningslinjer.
3.2. Statsadvokaternes gennemgang
Statsadvokaterne har foretaget en gennemgang af samtlige indsendte retningslinjer mv.,
som politikredsene har vurderet indeholder kriterier for henlæggelse og påtaleopgivelse
af sager.
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Statsadvokaterne har ved gennemgangen vurderet, om retningslinjerne er i overensstem-
melse med gældende ret og ligger inden for de rammer, der i øvrigt er fastsat for politiets
og anklagemyndighedens behandling af straffesager.
Statsadvokaterne har endvidere gennemgået kredsenes retningslinjer for bemyndigelser
og eventuelt andet materiale, hvor der er sket delegering af kompetence fra anklagemyn-
digheden til andre personalegrupper i politiet. Det er i den forbindelse vurderet, om kred-
senes delegation af kompetence ligger inden for rammerne af Rigsadvokatmeddelelsen, af-
snittet om Kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen.
Statsadvokaterne har endelig i forbindelse med gennemgangen fundet anledning til at vur-
dere, om retningslinjerne generelt er udformet på en hensigtsmæssig og overskuelig måde.
I gennemgangen hos statsadvokaterne har deltaget vicestatsadvokater, specialanklagere,
senioranklagere og en chefkonsulent.
4. Gældende ret
Politiets og anklagemyndighedens beslutning om henlæggelse eller påtaleopgivelse af straf-
fesager beror i det væsentligste på et skøn. Ud over en række formelle krav til selve afgø-
relsen (begrundelse, klagevejledning osv.) gælder en forvaltningsretlig grundsætning om, at
afgørelser som hovedregel ikke må være baseret på opstillede regler, der enten begrænser
eller udelukker dette skøn.
Det pligtmæssige skøn er ikke til hinder for, at der opstilles og anvendes interne prioriterin-
ger eller hovedregler, når blot der i den enkelte sag foretages en konkret vurdering i lyset af
sagens samlede omstændigheder. Det er derimod uforeneligt med det pligtmæssige skøn,
hvis der fastsættes begrænsnings- eller afskæringsregler, hvorved visse eller alle afgørelser
træffes efter en intern regel i stedet for efter et konkret skøn, også betegnet som ”skøn
under regel”.
Politiets og anklagemyndighedens arbejde er reguleret af gældende lovgivning samt de
generelle retningslinjer, der er udarbejdet til brug for politiets og anklagemyndighedens
arbejde. Sådanne generelle retningslinjer findes i Rigsadvokatmeddelelsen, som udgør
den overordnede retlige ramme for politikredsenes udstedelse af retningslinjer.
Nedenfor under punkt 4.1. og 4.2. foretages en gennemgang af de relevante regler og
rammer for indledning af efterforskning samt afvisning og slutning af sager efter bestem-
melserne i retsplejelovens § 749 og § 721, herunder om politiets eksisterende muligheder
for at prioritere sager.
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
3073015_0007.png
Under punkt 4.3. foretages en gennemgang af relevante afsnit i Rigsadvokatmeddelelsen
med særligt fokus på retningslinjerne for kvalitetssikring, prioritering og bemyndigelse.
4.1. Retsplejelovens regler
Retsplejelovens § 742:
Stk. 1.: Anmeldelser om strafbare forhold indgives til politiet.
Stk. 2: Politiet iværksætter efter anmeldelse eller af egen drift efterforskning, når der er rimelig formodning
om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.
Retsplejelovens § 743:
Efterforskningen har til formål at klarlægge, om betingelserne for at pålægge strafansvar eller anden straffe-
retlig retsfølge er til stede, og at tilvejebringe oplysninger til brug for sagens afgørelse samt forberede sagens
behandling ved retten.
Anmeldelser om strafbare forhold indgives til politiet, og politiet iværksætter efter anmel-
delse eller af egen drift efterforskning, når der er rimelig formodning om, at et strafbart
forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.
Efterforskningen har til formål at klarlægge, om betingelserne for at pålægge strafansvar
eller anden strafferetlig retsfølge er til stede og at tilvejebringe oplysninger til brug for
sagens afgørelse samt forberede sagens behandling ved retten.
Politiets iværksættelse af efterforskningsskridt sker på baggrund af en konkret vurdering,
hvori der kan indgå både et politifagligt og et juridisk skøn.
Vurderingen foretages ud fra sagens karakter, grovhed og omfang. I den vurdering ind-
drages, om det er sandsynligt, at iværksættelse af et konkret efterforskningsskridt vil føre
til relevant belysning af sagen, og om sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder,
omkostninger eller sagsbehandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til sagens betyd-
ning og den straf, der i givet fald kan forventes idømt.
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
3073015_0008.png
Retsplejelovens § 749:
Stk. 1: Politiet afviser en indgivet anmeldelse, hvis der ikke findes grundlag for at indlede efterforskning.
Stk. 2: Er der ikke grundlag for at fortsætte en påbegyndt efterforskning, kan beslutningen om at indstille ef-
terforskningen træffes af politiet, såfremt der ikke har været rejst sigtelse. Er sigtelse rejst, finder bestemmel-
serne i § 721 og § 722 anvendelse.
Retsplejelovens § 721, stk. 1:
Påtale i en sag kan helt eller delvis opgives i tilfælde,
1)
2)
3)
hvor sigtelsen har vist sig grundløs,
hvor videre forfølgning i øvrigt ikke kan ventes at føre til, at sigtede findes skyldig,
hvor straffelovens § 10b eller § 89 ville være anvendelig, hvis sigtede var at finde skyldig, når det skøn-
nes, at ingen eller kun en ubetydelig straf ville blive idømt, og at domfældelse heller ikke i øvrigt vil være
af væsentlig betydning, eller
hvor sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller behandlingstider, som ikke
står i rimeligt forhold til sagens betydning og den straf, som i givet fald kan forventes idømt.
4)
Efter retsplejelovens § 749 afviser politiet en indgivet anmeldelse, hvis der ikke findes
grundlag for at indlede efterforskning (stk. 1), ligesom politiet indstiller efterforskningen,
hvis der ikke er grundlag for at fortsætte en påbegyndt efterforskning (stk. 2).
En henlæggelse efter § 749 forudsætter, at der ikke er rejst sigtelse i sagen, eller at den
pågældende – f.eks. på grund af de indgreb, der er foretaget – må betragtes som sigtet.
Hvis en person således har været sigtet i sagen, finder retsplejelovens § 721 anvendelse,
når en sag skal sluttes (påtaleopgivelse).
Det fremgår af
Straffeprocessen, kapitel 4, pkt. 4.5.3.
1
bl.a., at
”(…) En politianmeldelse skal afvises, hvis der ikke er grundlag for at indlede en efterforsk-
ning, jf. § 749, stk. 1, f.eks. fordi det af anmeldelsen fremgår, at det anmeldte forhold ikke
er strafbart, eller at anmeldelsen er urigtig. Også andre omstændigheder kan begrunde
afvisning, og afgørelsen træffes af politiet ud fra en konkret vurdering. Principielt forskellig
fra disse vurderinger er tilfælde, hvor politiet umiddelbart henlægger en sag, fordi det dre-
jer sig om bagatelagtig kriminalitet, hvor der ud fra en (nødvendig) ressourceprioritering
normalt ikke iværksættes en efterforskning.
1
Michael Kistrup m.fl., 4. udgave 2023.
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Ofte vil der ikke kunne ske en forhåndsafvisning efter § 749, stk. 1, men politiet vil begynde
en efterforskning af det anmeldte forhold. Viser efterforskningen, at der ikke kan forventes
en fældende dom, kan politiet, så længe der ikke er rejst sigtelse, bestemme, at efterforsk-
ningen indstilles, jf. § 749, stk. 2. Baggrunden for denne beslutning kan være, at mistanken
mod den pågældende har været grundløs, at den undersøgte adfærd viser sig slet ikke at
være strafbar, eller at der foreligger omstændigheder, der lovliggør adfærden eller bety-
der, at der ikke kan opnås domfældelse. De omstændigheder, der kan begrunde en sådan
beslutning, svarer, uanset forskelle i formuleringerne, til de opgivelsesgrunde, som er an-
ført i § 721. (…)”
Herefter henvises i
Straffeprocessen
til Rigsadvokatens bidrag til brug for besvarelsen af
spørgsmål nr. 457 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del samling 2016-2017), hvori der bl.a.
er anført følgende om henlæggelse efter § 749 og politiets prioritering af ressourcer:
”(…) Hvis der ikke er grundlag for at indlede en efterforskning, afviser politiet anmeldelsen.
Politiet kan også standse en allerede iværksat efterforskning, hvor der ikke er rejst sigtelse,
hvis der ikke er grundlag for at fortsætte efterforskningen. (…)
Det betyder, at politiet ikke skal iværksætte en efterforskning i anledning af samtlige an-
meldelser til politiet eller alle forhold, der muligvis kan være strafbare. Politiet skal i hver
enkelt sag foretage en konkret vurdering af sagen, herunder om det ud fra de foreliggende
efterforskningsmuligheder er realistisk, at en efterforskning vil kunne føre til opklaring af
sagen, og at en eller flere personer bliver sigtet. Der må ved denne vurdering blandt andet
også lægges vægt på sagens karakter, grovhed og omfang. Der kan i den forbindelse læg-
ges vægt på hensynet til den mest hensigtsmæssige anvendelse af politiets ressourcer, og
om sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller sagsbehand-
lingstider, som ikke står i et rimeligt forhold til sagens betydning og den straf, der i givet
fald kan forventes idømt. I de tilfælde, hvor der er rejst sigtelse mod en person, fremgår
dette udtrykkeligt af retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, om mulighederne for at opgive
påtale. (…)
Ikke mindst hvis der har været tale om et relativt mindre alvorligt forhold, hvor der i givet
fald alene kan forventes idømt en forholdsvis mild sanktion, kan det således indgå ved
vurderingen, om sagen kan forventes opklaret med en efterforskningsindsats, der står i
rimeligt forhold til sagens karakter og alvor. Det vil efter omstændighederne kunne indgå
i vurderingen, om sagen er opstået hos politiet på baggrund af en anmeldelse med en
direkte forurettet i sagen, eller om sagen er opstået på politiets eget initiativ og uden en
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
3073015_0010.png
forurettet i sagen. Der er imidlertid i alle tilfælde tale om en samlet vurdering af de kon-
krete omstændigheder i den enkelte sag, når der skal tages stilling til, om der skal indledes
en efterforskning, eller om en efterforskning senere skal standses. (…)”
Hensynet til at kunne fremme en sag med fornøden hurtighed kan inddrages i vurderingen
af, hvilke efterforskningsskridt, der skal tages. Der henvises i den forbindelse til følgende
beskrivelse i
Strafferetspleje I, kapitel 9.B.
2
”Efter § 721, stk. 1, nr. 3, vil (hel eller delvis) påtaleopgivelse kunne finde sted, såfremt
vanskeligheder, omkostninger og behandlingstider ved sagens gennemførelse ikke står i
rimeligt forhold til sagens betydning og den forventelige straf. (…) Selvom en tilsvarende
bestemmelse (§ 722, stk. 1, nr. 5) også gælder for tiltalefrafald, vil (og bør) denne form for
påtaleundladelse i praksis navnlig give sig udslag i påtaleopgivelse. Dette hænger sammen
med, at anklagemyndigheden oftest på et ret tidligt stadium må tage stilling til, om efter-
forskningen bør begrænses til visse forhold for at fremskynde behandlingen af sagen.”
4.2. Justitsministeriets notits af 7. september 2022 om Politiets eksisterende mulighe-
der for at prioritere sager
Det fremgår af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, at afta-
leparterne vil give politiet og anklagemyndigheden mulighed for i øget omfang at inddrage
relevante hensyn ved beslutningen af, om en sag skal efterforskes, og fastsætte retnings-
linjer for, hvilke typer af it-relateret økonomisk kriminalitet der prioriteres efterforsk-
ningsmæssigt. Dette skal begrænse den fremtidige tilvækst af små sager om bl.a. it-rela-
teret økonomisk kriminalitet.
Det fremgår endvidere af Justitsministeriets notits, at Justitsministeriet i forlængelse af
aftalen i samarbejde med Rigsadvokaten og Rigspolitiet har undersøgt politiets eksiste-
rende muligheder for at foretage prioritering af sager, og at det på den baggrund er
Justitsministeriets vurdering, at politiet inden for rammerne af gældende ret allerede har
ganske vide rammer for at prioritere ressourcerne, herunder ved at henlægge sager.
Notitsen beskriver således de gældende juridiske rammer for politikredsenes behandling
og prioritering af sager, herunder muligheden for i den forbindelse at inddrage ressour-
cehensyn.
Notitsen er vedlagt som
bilag 1.
2
Hans Gammeltoft Hansen, 1997.
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
4.3. Rigsadvokatmeddelelsen (afsnittet om Kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlin-
gen)
4.3.1. Visitation, prioritering og kvalitetssikring
Politiet og anklagemyndigheden skal sikre den bedst mulige retsbeskyttelse for borgerne
og sikre, at straffesager behandles så grundigt og hurtigt som muligt i lyset af sagens om-
fang, karakter og grovhed. Straffesagsbehandlingen skal desuden ske på en tillidsvæk-
kende og professionel måde med hensyntagen til dem, der er involveret i sagerne.
De overordnede rammer for anklagemyndighedens virke fremgår af retsplejelovens § 96,
stk. 2, hvorefter anklagemyndigheden
”… skal fremme enhver sag med den hurtighed,
som sagens beskaffenhed tillader, og derved ikke blot påse, at strafskyldige drages til an-
svar, men også at forfølgning af uskyldige ikke finder sted.”
Herudover fastsætter Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om Kvalitet og legalitet i straffe-
sagsbehandlingen, de overordnede rammer for kvalitets- og legalitetssikring i politikred-
sene.
Rigsadvokatmeddelelsen er vedlagt som
bilag 2.
For så vidt angår tilrettelæggelse og prioritering af sagerne fremgår det under punkt 1 i
Rigsadvokatmeddelelsen, at anklagemyndigheden ved tilrettelæggelsen og prioriteringen
af straffesagsbehandlingen skal medinddrage de overordnede mål, der er fastsat af
Justitsministeriet og i eventuelle flerårsaftaler for politiet og anklagemyndigheden samt
af Rigsadvokaten, herunder i strategier og mål for anklagemyndigheden.
Det fremgår endvidere under punkt 2.1., at kvalitet og legalitet i sagsbehandlingen inde-
bærer, at alle afgørelser og beslutninger skal være fagligt korrekte og truffet på et objek-
tivt og sagligt grundlag under iagttagelse af gældende regler. Samtidig skal sagsbehand-
lingen være prioriteret og effektiv.
Det fremgår videre, at det i første række påhviler den enkelte medarbejder, og dernæst
medarbejderens nærmeste leder, i forbindelse med behandlingen af straffesager at påse,
at sagsbehandlingen opfylder kvalitets- og legalitetskravene og harmonerer med god
sagsbehandlingsskik.
Politidirektøren har det overordnede ansvar for at sikre kvaliteten og legaliteten af politi-
kredsens arbejde og for at sikre, at straffesagerne behandles så grundigt og så hurtigt som
muligt. Politidirektøren skal ligeledes sikre, at politikredsen når de mål, der er opstillet for
11
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
straffesagsbehandlingen, herunder at de mål, der er fastsat for f.eks. sagsbehandlingsti-
der, overholdes. Fastsættelsen af lokale retningslinjer skal sammen med den daglige kva-
litets- og legalitetssikring sikre, at kravene til kvalitet, effektivitet og legalitet opfyldes i
politikredsens straffesagsbehandling.
For så vidt angår den nærmere visitation af sagerne fremgår det under punkt 3.2.2., at det
ved visitationen blandt andet skal vurderes, om der skal indledes efterforskning, og hvilke
efterforskningsskridt der i givet fald skal foretages, ligesom det skal vurderes, hvordan
sagen skal prioriteres.
4.3.2. Bemyndigelse
Rigsadvokatmeddelelsens pkt. 3.2.3. fastsætter rammerne for kompetencefordelingen i
forhold til at træffe afgørelse om henlæggelse og påtaleopgivelse af straffesager.
Rigsadvokatmeddelelsen indeholder endvidere rammer for, hvornår afgørelser kan træf-
fes af andre end det juridiske personale i anklagemyndigheden, herunder politiuddannet
personale og kontorpersonale, der er beskæftiget med at modtage anmeldelser, samt
særligt bemyndigede medarbejdere. Det kan f.eks. være i forbindelse med mindre alvor-
lige straffelovsovertrædelser, færdselslovsovertræder og mindre alvorlige særlovssager.
Det fremgår i den forbindelse, at der efter omstændighederne også på andre sagsområder
kan ske bemyndigelse med henblik på den bedst mulige ressource- og kompetenceanven-
delse i politikredsen, og når det i øvrigt er ubetænkeligt at delegere afgørelseskompeten-
cen mv.
Endelig er der opregnet en række sagsområder vedrørende alvorligere overtrædelser af
straffeloven, hvor afgørelsen altid skal træffes af anklagemyndighedens juridiske perso-
nale.
4.3.3. Udarbejdelse af retningslinjer
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen under punkt 3.1., at der skal være fastsat lokale
retningslinjer i politikredsene, som sikrer en effektiv kvalitets- og legalitetskontrol samt et
effektivt samarbejde mellem anklagere og politipersonale baseret på en klar rolleforde-
ling.
Det fremgår endvidere af pkt. 3.2.3 b) 4., at politikredsene skal udarbejde nærmere ret-
ningslinjer for, i hvilket omfang der er sket bemyndigelse, ligesom det skal fremgå klart,
hvem der er sket bemyndigelse til, og hvad bemyndigelsen omfatter.
12
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Det skal videre udtrykkeligt fremgå, at sager, der kan give anledning til tvivl eller er kom-
plicerede, altid skal afgøres af en jurist i anklagemyndigheden. I retningslinjerne skal det
fremhæves, at det skal fremgå af sagen, hvem der har truffet afgørelse.
Endelig fremgår det, at klager over afgørelser efter retsplejelovens § 749, § 721 og § 722
altid behandles af anklagemyndighedens juridiske personale.
5. Resultat af statsadvokaternes gennemgang
Statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer har haft til formål at vur-
dere, om retningslinjerne er inden for rammerne af gældende ret, herunder retsplejelo-
ven og retningslinjerne i Rigsadvokatmeddelelsen.
På baggrund af gennemgangen er det statsadvokaternes vurdering, at politikredsenes ret-
ningslinjer generelt er inden for rammerne af gældende ret, herunder afsnittet om kvali-
tet og legalitet i Rigsadvokatmeddelelsen. Der er alene fundet enkelte eksempler på ret-
ningslinjer, som ikke ses at være i fuldstændig overensstemmelse med Rigsadvokatmed-
delelsen, ligesom der er fundet eksempler på retningslinjer, som kan give anledning til
tvivl om anvendelsen i praksis eller i forhold til rammerne for bemyndigelse i Rigsadvo-
katmeddelelsen.
Eksemplerne ses ikke at afspejle et generelt problem på tværs af politikredsene, men det
er statsadvokaternes vurdering, at der på baggrund af den samlede gennemgang er behov
for at lave en generel opfølgning over for kredsene i forhold til den konkrete udformning
af retningslinjer, herunder i forhold til rammerne for bemyndigelse.
Politikredsenes gennemgang har i en række tilfælde givet kredsene anledning til at ændre,
præcisere, opdatere eller slette gældende retningslinjer. Dette har været i tilfælde, hvor
kredsene f.eks. har fundet, at retningslinjerne har været unuancerede, eller hvor det er
vurderet, at retningslinjerne i øvrigt har kunnet give anledning til tvivl i forhold til brugen
i praksis. I enkelte tilfælde er det konstateret, at retningslinjer har været forældede.
Statsadvokaternes gennemgang har givet anledning til at iværksætte opfølgning over for
nogle politikredse, herunder med anmodning om uddybning eller præcisering af indhol-
det af konkrete retningslinjer. Dette er i tilfælde, hvor statsadvokaterne har fundet, at der
ikke er fuldstændig overensstemmelse med Rigsadvokatmeddelelsen, eller hvor retnings-
linjerne kan give anledning til tvivl i forhold til anvendelsen i praksis eller i forhold til ram-
merne for bemyndigelse. Opfølgningen over for kredsene er endnu ikke tilendebragt.
13
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Der redegøres nærmere for resultatet af gennemgangen nedenfor under punkt 5.1. (Ret-
ningslinjernes form), 5.2. (Henlæggelse og slutning) og 5.3. (Bemyndigelse). Der er herun-
der anført en række eksempler på retningslinjer, der som følge af deres udformning kan
give anledning til tvivl om anvendelsen i praksis eller i forhold til rammerne for bemyndi-
gelse i Rigsadvokatmeddelelsen.
Disse eksempler er valgt, fordi de illustrerer en række af de fund, som har været vurderet
nærmere i forbindelse med statsadvokaternes gennemgang. Det bemærkes samtidig, at
der ikke er tale om en udtømmende angivelse af eksempler.
5.1. Retningslinjernes form
Statsadvokaterne har til brug for gennemgangen modtaget et større antal retningslinjer
af meget forskellig karakter og udformning, som politikredsene har vurderet er relevante
for statsadvokaternes gennemgang.
Retningslinjerne har både karakter af egentlige vejledninger og actioncards samt mere
uformelle dokumenter som f.eks. e-mails, undervisningsmateriale, mødereferater og
løsark.
Eksempel 1
En politikreds har indsendt et papir indeholdende retningslinjer for forsætsvurderingen i
en særlig type af sager. Det fremgår, at forsætsvurderingen navnlig tager udgangspunkt i
beløbsgrænser. Papiret er uden dato og sidehoved, ligesom det ikke fremgår, hvem der
har udarbejdet papiret, og hvilke medarbejdere det er stilet til.
Papiret angiver vejledende retningslinjer, herunder i forhold til beløb, for hvornår det kan
være relevant at sigte en person i en konkret sagstype. Det er understreget i papiret, at
der er tale om en vejledning til sagsbehandlerne, og at den relevante advokatur står til
rådighed for besvarelse af tvivlsspørgsmål.
Eksempel 2
Der er set et eksempel på, at et referat af et møde afholdt i én politikreds er blevet delt
med andre politikredse, hvorefter det har fået karakter af en retningslinje i de modta-
gende kredse.
En politikreds afholdt i 2024 et møde med en styrelse vedrørende anmeldte sager om svig
med støtte til virksomheder. Det fremgår af et referat af det pågældende møde, at man
under mødet drøftede en mulig prioritering af sagerne, herunder således at sager uden
økonomisk tab, og sager vedrørende udbetalte beløb under en vis beløbsgrænse, efter en
14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
konkret vurdering kunne sluttes på baggrund af ressourcebetragtninger og/eller princip-
pet i straffelovens § 89.
Flere andre politikredse modtog efterfølgende mødereferatet, og det fremgår, at det ved
videregivelsen af de nævnte kriterier i flere kredse ikke fremgik med tilstrækkelig tydelig-
hed, at der skulle ske en konkret vurdering af de enkelte sager med inddragelse af de
aftalte kriterier.
Eksempel 3
En politikreds har skriftligt gengivet en mundtlig instruks fra anklagemyndigheden til po-
litisøjlen om kompetencen til at henlægge mindre sager om økonomisk kriminalitet.
Det fremgår, at det er tilkendegivet, at politisøjlen kan henlægge mindre sager om øko-
nomisk kriminalitet, der kan henføres under straffelovens § 287. Det fremgår samtidig, at
det løbende har været drøftet, hvornår sager om økonomisk kriminalitet er omfattet af
straffelovens § 287.
Den mundtlige instruks angiver i den forbindelse, at retningslinjerne i Rigsadvokatmedde-
lelsen om formueforbrydelser er udgangspunktet, hvilket betyder, at sager under 8.000
kr. efter en konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder, herunder de ressour-
cemæssige årsager, kan henlægges.
Det fremgår samtidig, at det i bedragerisager med flere sager under 8.000 kr. må bero på
en konkret vurdering, om der trods antallet fortsat er tale om en sag, der vil medføre
bødestraf, og det fremgår i den forbindelse, at antallet af forhold kan betyde, at det sam-
let set ikke vil kunne henføres til straffelovens § 287.
Eksemplet er alene medtaget som illustration af en mundtlig instruks og ses ikke i øvrigt
at være problematisk i forhold til sit indhold.
Eksempel 4
Der er i enkelte tilfælde eksempler på retningslinjer, som fremstår forældede i deres ud-
formning, herunder retningslinjer der tager udgangspunkt i koncepter, som ikke længere
er gældende.
15
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Eksempel 5
Endvidere ses der i enkelte tilfælde retningslinjer, som ikke med tilstrækkelig tydelighed
angiver, om de vedrører sagens materielle behandling, dvs. hvilke kriterier der skal ind-
drages ved vurderingen af sagen, eller om de vedrører rammerne for delegation af afgø-
relseskompetence inden for f.eks. konkrete beløbsgrænser.
……..
Det er statsadvokaternes vurdering, at dokumenter, som indeholder retningslinjer til brug
for behandlingen af konkrete sager, skal udformes på en sådan måde, at de er klare i deres
indhold og samtidig til enhver tid gør relevante medarbejdere i stand til at danne sig et
overblik over, hvilke forhold der er relevante at inddrage i forbindelse med behandlingen
af konkrete sagstyper.
Retningslinjer, der alene foreligger i form af f.eks. løsark, e-mails eller mødereferater, in-
debærer efter statsadvokaternes vurdering en ikke ubetydelig risiko for, at medarbej-
derne mister overblikket over, hvad der er gældende, og hvilke hensyn der nærmere har
ligget til grund for retningslinjernes indhold.
Statsadvokaterne finder det endvidere meget uhensigtsmæssigt, at kriterier for henlæg-
gelse eller behandling af særlige sagstyper i nogle politikredse er blevet udbredt via e-mail
med henvisning til et mødereferat, som kun én politikreds har deltaget i, og hvor kravet om
en konkret vurdering ikke har fremstået med den tilstrækkelige tydelighed.
Det er videre statsadvokaternes vurdering, at retningslinjer, der alene kommunikeres el-
ler indskærpes mundtligt, indebærer samme risiko, hvis den mundtlige indskærpelse mv.
ikke vedrører retningslinjer, der allerede foreligger i form af generelle retningslinjer som
f.eks. en egentlig vejledning eller et actioncard.
Endelig er det statsadvokaternes vurdering, at sådanne mere uformelle retningslinjer kan
give anledning til tvivl om, hvorvidt en egentlig legalitetssikring har fundet sted på rette
niveau.
Statsadvokaterne vil følge op på dette over for politikredsene. Der henvises nærmere til
punkt 6 nedenfor vedrørende
Opfølgning.
16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
5.2. Henlæggelse og påtaleopgivelse
5.2.1. Særligt om beløbsgrænser
Politikredsene har i varierende omfang angivet beløbsgrænser som et parameter i forhold
til vurderingen af, om visse sagstyper kan henlægges efter retsplejelovens § 749 eller på-
taleopgives efter retsplejelovens § 721. Statsadvokaterne har i forbindelse med gennem-
gangen af politikredsenes retningslinjer haft særligt fokus på, hvordan sådanne beløbs-
grænser er opstillet og formidlet.
Eksempel 1
I mindre sager vedrørende økonomisk kriminalitet ses kredsene at inddrage en beløbs-
grænse på 8.000 kr. i forbindelse med deres behandling af sagerne.
Beløbsgrænsen ses indeholdt i lokale vejledninger og e-mails og vedrører navnlig sager med
en værdi under 8.000 kr., der vil være omfattet af straffelovens § 287 vedrørende mindre
strafværdige forhold og dermed forventes afgjort med en bøde. Beløbsgrænsen ses navnlig
inddraget i forbindelse med vurderingen af, hvilke efterforskningsskridt, der er relevante at
tage i lyset af sagens karakter, herunder med inddragelse af ressourcemæssige hensyn.
Eksempel 2
Flere politikredse arbejder med beløbsgrænser i forhold til, hvornår der iværksættes ind-
hentelse af retshjælp fra andre lande inden for særlige sagstyper.
I vurderingen indgår, om en person kan forventes udleveret til strafforfølgning eller ej. For
at udlevering kan forventes, skal der være tale om en forventet straf af en vis størrelse. Med
henblik på at gøre sagsbehandlingen mere operationel for den enkelte sagsbehandler er der
sket omregning af den forventede straf til beløb, idet det ikke i forbindelse med den daglige
drift og visitation af sager er praktisk muligt i hvert enkelt tilfælde at vurdere, hvad den
konkrete strafudmåling må forventes at blive.
Eksempel 3
Flere politikredse har retningslinjer mv. for behandling af sager, hvor en bankkonto stilles til
rådighed for overførsler, der stammer fra kriminalitet, uden at ejeren af bankkontoen nød-
vendigvis har viden om det.
Statsadvokaterne har ved gennemgangen af de pågældende retningslinjer konstateret, at
der i sagerne arbejdes med beløbsgrænser i forhold til, hvornår en sag kan sluttes på bag-
grund af ressourcebetragtninger. Det er samtidig beskrevet, at der skal foretages en konkret
17
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
vurdering af sagens samlede omstændigheder, herunder om der er tale om enkeltstående
eller flere anmeldelser.
Beløbsgrænserne ses fastsat med baggrund i en vurdering af, hvorvidt der vil være udsigt
til, at der i den enkelte sag kan føres bevis for, at der er handlet med forsæt.
Eksempel 4
En politikreds afholdt i 2024 et møde med en styrelse vedrørende anmeldte sager om svig
med støtte til virksomheder. Det fremgår af et referat af det pågældende møde, at man
under mødet drøftede en mulig prioritering af sagerne, herunder således at sager uden øko-
nomisk tab, og sager vedrørende udbetalte beløb under en vis beløbsgrænse, efter en kon-
kret vurdering kunne sluttes på baggrund af ressourcebetragtninger og/eller princippet i
straffelovens § 89.
Flere andre politikredse modtog efterfølgende mødereferatet, og det fremgår, at det i den
forbindelse i flere kredse ikke kom til at fremgå med tilstrækkelig tydelighed, at der skulle
ske en konkret vurdering af de enkelte sager med inddragelse af de i referatet nævnte kri-
terier.
Eksemplet er ligeledes nævnt som eksempel 2 under punkt 5.1.
………….
Det er statsadvokaternes vurdering, at beløbsgrænser ud fra en ressourcemæssig betragt-
ning er såvel saglige som hensigtsmæssige at inddrage i vurderingen af en sag, når det
samtidig tydeligt fremgår af de relevante retningslinjer, at der i alle sager – uanset beløbs-
grænser – skal foretages en konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder.
Der vil i vurderingen af, om en efterforskning skal iværksættes eller fortsættes, kunne
lægges vægt på hensynet til den mest hensigtsmæssige anvendelse af politiets ressourcer,
og om sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller sagsbehand-
lingstider, som ikke står i et rimeligt forhold til sagens betydning og den straf, der i givet
fald kan forventes idømt. I den forbindelse kan inddrages sagens genstand (beløb), og
navnlig i sager med et relativt mindre alvorligt forhold, hvor der i givet fald alene kan for-
ventes idømt en forholdsvis mild sanktion, vil det kunne indgå ved vurderingen, om sagen
kan forventes opklaret med en efterforskningsindsats, der står i rimeligt forhold til sagens
karakter og alvor.
18
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Statsadvokaterne har ikke bemærkninger til, at det ved denne vurdering af, om sagen kan
forventes opklaret med en efterforskningsindsats, der står i rimeligt forhold til sagens ka-
rakter og alvor, inddrages, om der er tale om en bødesag. Ligeledes kan det inddrages i
vurderingen, om sagen vil kunne forventes gennemført ved udlevering fra udlandet, lige-
som det også kan inddrages, om der forventes at kunne føres bevis for et forsætligt for-
hold.
Uanset om beløbsgrænsen ud fra en generel betragtning således kan være velbegrundet
skal der foretages en konkret vurdering med inddragelse af samtlige sagens omstændighe-
der, og kravet om den konkrete vurdering skal fremstå med tilstrækkelig tydelighed i politi-
kredsenes retningslinjer. Det er statsadvokaternes vurdering, at dette ikke i alle tilfælde gør
sig gældende. Dette er navnlig tilfældet i retningslinjer, som har en mere uformel karakter.
Statsadvokaterne vil følge op på dette over for politikredsene. Der henvises nærmere til
punkt 6 nedenfor vedrørende
Opfølgning.
5.2.2. Øvrige kriterier
Statsadvokaterne har i forbindelse med gennemgangen konstateret, at politikredsene i
varierende omfang inddrager andre kriterier i sagsbehandlingen, som ikke i sig selv er
knyttet til en beløbsgrænse, men som synes at knytte sig til ressourceovervejelser.
Eksempel 1
En politikreds har i et mødereferat tilkendegivet, at det ved vurderingen, af, om en sag kan
henlægges af ressourcemæssige hensyn, kan inddrages, om der skal indhentes en mental-
undersøgelse.
Det er statsadvokaternes opfattelse, at spørgsmålet om iværksættelse af mentalundersø-
gelse generelt ikke bør inddrages i vurderingen af, om en sag kan henlægges ud fra ressour-
cebetragtninger.
Det bemærkes, at mødereferatet er opstillet i punktform, og det kan derfor ikke udelukkes,
at der mangler nærmere oplysninger om sammenhængen i tilkendegivelsen.
Eksempel 2
En politikreds har i et mødereferat under overskriften ”Henlæggelser” angivet, at sager kan
henlægges efter retsplejelovens § 749, stk. 1, når det ikke længere er muligt at indhente
videoovervågning. Det er ikke angivet i mødereferatet, om der i den forbindelse i øvrigt blev
drøftet noget nærmere om sagsbehandlingen, eller hvilke sager der er tale om.
19
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Det bemærkes, at det ud fra mødereferatet ikke er tydeligt, om der tillige indgik andre over-
vejelser i forbindelse med drøftelsen af slutningen af de pågældende sager, ligesom det ikke
fremgår, hvilken type sager der er tale om.
En anden politikreds har i en e-mail til en række medarbejdere angivet, at der ikke rekvireres
overvågning i sager om simpelt tyveri, hvor værdien af det stjålne er under 8.000 kr., hvis
der ikke er navn eller ID på en gerningsperson eller oplysninger om, at disse kan fremskaffes.
Det er statsadvokaternes vurdering, at det i efterforskningsmæssigt øjemed er relevant at
inddrage oplysningen om, hvorvidt det er muligt at indhente videoovervågning, ligesom det
ud fra en ressourcemæssig betragtning kan være relevant at vurdere, om indhentelsen af
videoovervågning er proportional. Det skal blot fremgå tydeligt, at det ikke er et kriterium,
der kan stå alene, idet det altid skal overvejes, om der er andre mulige efterforskningsskridt.
Eksempel 3
Det fremgår af et referat fra et politianklagermøde den 3. marts 2025 i en politikreds, at der
i forbindelse med vurderingen af, om en sag kan sluttes med henvisning til retsplejelovens
§ 721, stk. 1, nr. 3, der bl.a. henviser til straffelovens § 89, ikke skal skeles til, om den foru-
rettede i sagen har et erstatningskrav.
Straffelovens § 89 finder anvendelse i de situationer, hvor den sigtede allerede er fundet
skyldig i et strafbart forhold, og hvor det forhold, der nu er til vurdering, er begået forud for
den tidligere dom. I disse situationer kan det nye forhold påtaleopgives efter retsplejelovens
§ 721, stk. 1, nr. 3, hvis det skønnes, at ingen eller kun en ubetydelig straf vil blive idømt for
det nye forhold, og at det ikke i øvrigt er af væsentlig betydning med en domfældelse.
Det er statsadvokaternes vurdering, at politikredsens udmelding om ikke at skele til foruret-
tedes erstatningskrav ikke er i overensstemmelse med retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3,
idet det i forarbejderne til bestemmelsen er angivet, at en forurettets erstatningskrav ikke i
sig selv udelukker anvendelsen af bestemmelsen, men at der i sådanne tilfælde vil skulle
udvises tilbageholdenhed med anvendelsen af bestemmelsen.
Eksempel 4
En enkelt politikreds har i et actioncard om grundregistrering af sagskategorier anført, at
kredsen som udgangspunkt ikke opretter sager om stalking, men i stedet begæring om til-
hold, hvori det noteres, at anmelder omtaler stalking.
Det er statsadvokaternes vurdering, at en sådan formulering i praksis vil kunne betyde, at
anmeldelser om stalking afvises uden yderligere undersøgelse.
20
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
5.3. Bemyndigelser
Det er statsadvokaternes overordnede vurdering, at politikredsenes retningslinjer er i over-
ensstemmelse med Rigsadvokatmeddelelsens rammer for bemyndigelse.
Der er dog fundet enkelte eksempler på delegation af kompetence, som ikke er i overens-
stemmelse med Rigsadvokatmeddelelsen, eller som kan give anledning til tvivl herom el-
ler om anvendelsen i praksis.
5.3.1. Formen for delegation
Ud over kravet om udarbejdelse af retningslinjer for bemyndigelse indeholder Rigsadvokat-
meddelelsen ingen formelle regler for, hvordan delegation af afgørelseskompetence fra an-
klagemyndigheden til andre medarbejdere i politiet skal ske.
Efter en gennemgang af politikredsenes retningslinjer kan det konstateres, at måden hvorpå
der sker delegation af afgørelseskompetence er forskellig fra politikreds til politikreds. Der
ses således både anvendt generelle bemyndigelser til personer i bestemte funktioner/stil-
linger samt funktionsbestemte og personlige bemyndigelser, som udfærdiges skriftligt.
Det er statsadvokaternes vurdering, at der overordnet set i politikredsene er behov for at
have nogle klarere rammer for udstedelse af bemyndigelser i forhold til konkrete sagsom-
råder. Der henvises nærmere til punkt 6 nedenfor vedrørende
Opfølgning.
5.3.2. Personkreds
Rigsadvokatmeddelelsen opstiller rammerne for, hvem der kan bemyndiges til at træffe af-
gørelse inden for de enkelte sagsområder.
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen, at det inden for visse bestemte sagsområder, f.eks.
personfarlig kriminalitet, alvorligere overtrædelser af straffeloven m.v., alene er juridisk
personale i anklagemyndigheden, der kan træffe afgørelse.
Grænsen for, hvornår der er tale om en sagstype, som alene kan afgøres i anklagemyndig-
heden, ses i nogle tilfælde at give anledning til tvivl.
Eksempel 1
I flere politikredse er der sket delegation af afgørelseskompetence i sager vedrørende per-
sonfarlig kriminalitet til juridisk personale i politikredsenes ledelsessekretariater og til visse
21
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
afdelinger i politisøjlen. Organisatorisk er dette juridiske personale ikke en del af anklage-
myndigheden, og en delegation i den henseende er således ikke formelt set i overensstem-
melse med Rigsadvokatmeddelelsen.
Det er imidlertid statsadvokaternes vurdering, at det afgørende for kompetencen til at
træffe afgørelse om henlæggelse eller påtaleopgivelse af straffesager er, om afgørelsen
herom træffes af juridisk personale, og dermed ikke om det juridiske personale organisato-
risk er ansat i anklagemyndigheden eller i politiet.
Eksempel 2
Flere politikredse har angivet, at personer ansat i politiet kan træffe afgørelse om hen-
læggelse og påtaleopgivelse i nogle typer af straffesager vedrørende økonomisk krimina-
litet, hvis der alene er tale om forsøg, og forbrydelsen dermed ikke er fuldbyrdet.
Det er statsadvokaternes vurdering, at delegation af afgørelseskompetence ikke alene kan
afgrænses af, om der er tale om et forsøg. Det fremgår således af Rigsadvokatmeddelel-
sen, at der ikke kan ske delegation af afgørelseskompetence fra anklagemyndigheden til
politiet i sager, der omhandler alvorligere økonomisk kriminalitet, og dette vil efter stats-
advokaternes opfattelse tillige omfatte sager, som alene vedrører forsøg.
Eksempel 3
Enkelte politikredse har i sager om pengefalsk delegeret afgørelseskompetence fra ankla-
gemyndigheden til udvalgte medarbejdere i politiet.
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen, at der ikke i alvorlige overtrædelser af straffelo-
ven kan ske delegation af afgørelseskompetence fra anklagemyndigheden til politiet.
Bestemmelsen om pengefalsk findes i straffelovens § 166 i kapitlet om ”forbrydelser mod
pengemidler” og hjemler en strafferamme på fængsel indtil 12 år.
Det er statsadvokaternes vurdering, at pengefalsk – henset til lovovertrædelsens karakter
og strafferamme – i almindelighed udgør en alvorlig overtrædelse af straffeloven og der-
med som udgangspunkt ikke kan være genstand for delegation til medarbejdere i politiet.
Eksempel 4
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen, at der ikke i alvorlige overtrædelser af straffelo-
ven, som f.eks. personfarlig kriminalitet, herunder vold, seksualforbrydelser og forbrydel-
ser i øvrigt, som indebærer vold eller trusler, kan ske delegation af afgørelseskompetence
fra anklagemyndigheden til politiet.
22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Enkelte politikredse har i en delegation til personer ansat i politiet angivet, at de pågæl-
dende har kompetence til at træffe afgørelse i ”mindre alvorlige straffesager”, herunder
vedrørende straffelovens § 232 (alene blufærdighedskrænkelse ved blotteri, beluring eller
i form af verbal uanstændighed), hvor gerningsmanden ikke kan identificeres.
Det er statsadvokaternes vurdering, at der efter ordlyden i Rigsadvokatmeddelelsen
umiddelbart ikke kan ske delegation af afgørelseskompetencen i en straffesag om over-
trædelse af straffelovens § 232, som omhandler blufærdighedskrænkelse, og som indgår
i straffelovens kapitel om ”seksualforbrydelser”.
Eksempel 5
En anden politikreds har i en ”vejledning om voldtægtssager” angivet, at det er anklage-
myndigheden, der har kompetencen til at træffe afgørelse om indstilling af efterforsknin-
gen efter retsplejelovens § 749, stk. 2, i sager omfattet af vejledningen. Det fremgår videre
af vejledningen, at det betyder, at disse afgørelser som udgangspunkt skal træffes af det
juridiske personale i anklagemyndigheden.
Som beskrevet oven for vil det altid i disse sager være juridisk personale i anklagemyndig-
heden, der har afgørelseskompetencen.
Eksempel 6
Enkelte politikredse har i en delegation af afgørelseskompetence til politiet angivet, at
ledere m.v. kan træffe afgørelse om henlæggelse i sager, hvor gerningspersonen er under
15 år og således under den kriminelle lavalder, eller hvor gerningspersonen er afgået ved
døden.
Det er statsadvokaternes vurdering, at en delegation – således som Rigsadvokatmedde-
lelsen er udformet – skal afhænge af sagens karakter og ikke af, om en gerningsperson er
under den kriminelle lavalder eller afgået ved døden. En sådan delegation vil indebære,
at der reelt sker delegation af afgørelseskompetence i sagstyper, der efter indholdet af
Rigsadvokatmeddelelsen ikke kan være genstand for delegation, f.eks. personfarlig krimi-
nalitet.
6. Opfølgning
Statsadvokaterne har i forbindelse med gennemgangen af politikredsenes retningslinjer
vedrørende henlæggelse og påtaleopgivelse identificeret eksempler på formuleringer,
som kan give anledning til tvivl om anvendelsen i praksis.
23
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Statsadvokaterne har endvidere i forhold til politikredsenes retningslinjer for delegation
og bemyndigelse identificeret eksempler på bemyndigelser, som ikke ses at være i fuld-
stændig overensstemmelse med rammerne for bemyndigelse i Rigsadvokatmeddelelsen,
eller som kan give anledning til tvivl herom.
Statsadvokaterne har på baggrund af gennemgangen iværksat opfølgning i sådanne kon-
krete tilfælde overfor de enkelte politikredse. Opfølgningen er endnu ikke tilendebragt.
Endvidere har statsadvokaterne fundet anledning til at pege på følgende mere generelle
initiativer, der vil skulle omfatte samtlige politikredse:
6.1. Retningslinjernes form
Statsadvokaterne har i forbindelse med gennemgangen af politikredsenes retningslinjer
modtaget en række forskellige dokumenttyper, herunder vejledninger, actioncards, e-
mails, Power Point-forelæggelser og mødereferater.
Det er statsadvokaternes vurdering, at der er behov for at sikre, at alle politikredses ret-
ningslinjer samles i centrale dokumenter, så relevante medarbejdere til enhver tid har
overblik over, hvilke retningslinjer der er gældende, og hvilke forhold der skal inddrages i
den samlede vurdering af den enkelte sag.
Det er således statsadvokaternes overordnede vurdering, herunder efter den foretagne
gennemgang, at retningslinjer der alene udbredes på mail, ved videresendelse af møde-
referater, undervisningsmateriale eller mundtligt på møder kan indebære en risiko for
misforståelser eller unuancerede fortolkninger, hvis det dokument, der videresendes, ikke
samtidig har ophæng i centrale retningslinjer med præcis angivelse af f.eks. kriterier for
sagens vurdering eller delegation inden for et konkret sagsområde.
Statsadvokaterne finder derfor anledning til at fremhæve behovet for, at der tages initia-
tiv til at sikre, at der etableres klare og tydelige rammer for politikredsenes udformning af
retningslinjer. Et sådant initiativ vil skulle drøftes med politikredsene.
6.2. Henlæggelse og påtaleopgivelse af sager
Statsadvokaterne vil på baggrund af gennemgangen over for politikredsene indskærpe vig-
tigheden af, at politikredsenes retningslinjer til enhver tid fremstår tydelige i forhold til kra-
vet om, at der i alle sager skal foretages en konkret vurdering på baggrund af sagens sam-
lede omstændigheder.
24
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
I den forbindelse vil statsadvokaterne indskærpe, at sprogbrugen i f.eks. e-mails omkring
prioritering af sager skal flugte med de gældende retningslinjer m.v., så det altid fremgår
med tilstrækkelig tydelighed, at udøvelsen af et konkret skøn er en grundlæggende forud-
sætning for behandlingen af straffesager i politiet og anklagemyndigheden.
Statsadvokaterne vil herunder anmode politikredsene om særligt at sikre, at det i ret-
ningslinjer med angivelse af kriterier for behandlingen af en sagstype, herunder navnlig
beløbskriterier, tydeligt fremgår, at sagens afgørelse altid skal bero på en vurdering af
sagens samlede omstændigheder.
Det bør i den forbindelse eksemplificeres i retningslinjerne, hvilke forhold der kan være
relevante at inddrage ved behandlingen af den pågældende sagstype. Hvis en sag f.eks.
påtaleopgives med henvisning til, at den forventede brug af ressourcer ikke står mål med
den straf, der forventes idømt, skal det angives med eksempler, hvilke ressourcemæssige
forhold, der kan være relevante at inddrage (f.eks. eventuelle vanskeligheder ved indhen-
telse af retshjælp eller udlevering fra udlandet mv.).
6.3. Bemyndigelse
Det er statsadvokaternes vurdering, at der er behov for at tydeliggøre rammerne for politi-
kredsenes delegation af afgørelseskompetence.
Det er statsadvokaternes anbefaling, at dette kan sikres ved, at der altid skal foreligge
1) ét samlet dokument indeholdende politikredsens generelle rammer og retningslin-
jer for kompetencefordelingen mellem anklagemyndigheden og andre personale-
grupper,
2) konkrete delegationspapirer til de medarbejdere, der har fået tildelt afgørelses-
kompetence, hvori de præcise rammer for delegationen er beskrevet, og
3) en liste over medarbejdere i den enkelte afdeling som har fået tildelt afgørelses-
kompetence.
Det er statsadvokaternes vurdering, at en sådan model vil sikre ensartethed i forhold til ud-
møntningen af delegation i den enkelte kreds og tillige vil lette politikredsenes løbende kva-
litets- og legalitetskontrol med de sager og sagsområder, der er omfattet af delegationen.
Endelig vil statsadvokaterne i opfølgningen over for politikredsene have særligt fokus på,
at retningslinjer som indeholder beløbsgrænser er formuleret klart i forhold til, om der er
tale om retningslinjer om kompetencefordeling mellem politisøjlen og anklagemyndighe-
den, eller om der (også) er tale om retningslinjer om den materielle behandling af sagen.
25
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Statsadvokaterne vil i samarbejde med politikredsene følge op på resultatet af gennem-
gangen, herunder i forbindelse med den løbende kvalitets- og legalitetskontrol og stats-
advokaternes generelle tilsynsarbejde.
Med venlig hilsen
Lise-Lotte Nilas
26