Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 359
Offentligt
3073014_0001.png
Justitsministeriet
Politi- og Strafferetsafdelingen, Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 17. september 2025
JOURNAL NR.
RA-2025-3200503-46
SAGSBEHANDLER: JLT/
Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes
retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager
1. Indledning
På baggrund af den rejste kritik i medierne i slutningen af januar 2025 om henlæggelser og
utilstrækkelig efterforskning af straffesager i politiet blev det besluttet, at statsadvokaterne skulle
iværksætte en tilsynsundersøgelse, der havde til formål at undersøge politiets og
anklagemyndighedens praksis for henlæggelse af sager om personfarlig kriminalitet.
Tilsynsundersøgelsen blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 30. juni 2025.
Justitsministeriet anmodede endvidere ved e-mail af 1. april 2025 Rigsadvokaten om at sikre, at
der skete en gennemgang af alle actioncards, retningslinjer mv. med kriterier for henlæggelser og
slutning af straffesager.
Rigsadvokaten anmodede samme dag landets politikredse og NSK om at gennemgå alle gældende
retningslinjer, vejledninger, actioncards, instrukser mv. med kriterier for slutning af sager, dvs.
henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, samt at gennemgå bemyndigelser og eventuelt andet
materiale, hvor der var sket delegation af kompetence fra anklagemyndigheden til politiet.
Endvidere blev politikredsene og NSK anmodet om at indsende alle identificerede og
gennemgåede retningslinjer samt en redegørelse om resultaterne af gennemgangen til de
respektive statsadvokater.
1
Page 1 of 6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Statsadvokaterne har foretaget en gennemgang af politikredsenes redegørelser og retningslinjer
og har på den baggrund fremsendt en samlet redegørelse om resultaterne af gennemgangen til
Rigsadvokaten. Statsadvokaternes redegørelse er vedlagt som bilag.
Rigsadvokaten skal indledningsvis bemærke, at politiet og anklagemyndigheden har til opgave at
sikre en effektiv efterforskning af forbrydelser og gennemførelse af strafforfølgningen på et
objektivt og sagligt grundlag. Straffesagsbehandlingen skal desuden ske på en professionel måde,
så man som borger har tillid til, at politiet og anklagemyndigheden behandler ens sag sagligt, og så
borgerne oplever en ensartet behandling på tværs af landet.
Med henblik på at sikre en ensartet ramme for sagsbehandlingen har Rigsadvokaten i
Rigsadvokatmeddelelsen fastsat retningslinjer for behandlingen af straffesager på forskellige
områder, herunder retningslinjer for kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen.
Herudover er der i de enkelte politikredse fastsat en række lokale retningslinjer, som bl.a. skal
støtte politiets og anklagemyndighedens sagsbehandling og sikre ensartethed i opgaveløsningen.
Når der udarbejdes lokale retningslinjer, kan det bl.a. skyldes behovet for at kunne implementere
ny og kompleks lovgivning og administrative forskrifter mv. på en effektiv måde, ligesom der
løbende kan være behov for at sikre, at sagsbehandlingen er prioriteret og effektiv ud fra de
tilgængelige ressourcer i embedet. Lokale retningslinjer vil desuden kunne fastsætte procedurer
for straffesagsbehandlingen, herunder kompetencefordelingen, retningslinjer for kontrol og
opfølgning samt retningslinjer for dokumentation og afrapportering. Retningslinjer er samtidig
med til at understøtte politidirektørenes kvalitets- og legalitetssikring i politikredsene samt
statsadvokaternes samlede faglige ledelse og tilsyn med politikredsene. Lokale retningslinjer søges
derfor ofte udarbejdet i et klart og enkelt sprog, så mange medarbejdere på tværs af forskellige
fagligheder kan navigere ens i opgaveløsningen. Medarbejdere i politiet og anklagemyndigheden
arbejder samtidig til daglig i myndigheder, der som en central del af opgaven træffer afgørelser
over for borgerne. At sagsbehandlingen skal være saglig og objektiv med konkrete og individuelle
vurderinger er derfor givet.
2. Statsadvokaternes redegørelse om gennemgangen af politikredsenes retningslinjer mv.
Statsadvokaterne har oplyst over for Rigsadvokaten, at de samlet set har gennemgået ca. 400
retningslinjer på tværs af landet, og at statsadvokaterne på den baggrund vurderer, at
politikredsenes retningslinjer mv. generelt er inden for rammerne af gældende ret, herunder
retsplejeloven og retningslinjerne i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om Kvalitet og legalitet i
straffesagsbehandlingen.
2
Page 2 of 6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
Det fremgår af statsadvokaternes redegørelse, at der i politikredsene dog er fundet eksempler på
retningslinjer, der enten ikke fuldt ud er i overensstemmelse med rammerne i retsplejeloven eller
retningslinjerne i Rigsadvokatmeddelelsen, eller som følge af deres formulering kan give anledning
til tvivl. Det drejer sig bl.a. om materielle retningslinjer for, hvordan en sag skal behandles,
retningslinjer for delegation af afgørelseskompetence samt retningslinjer, der giver anledning til
tvivl om anvendelsen i praksis. Det fremgår også, at politikredsene i visse tilfælde har angivet
beløbsgrænser som et parameter for vurderingen af, om visse sagstyper kan henlægges efter
retsplejeloven. I den forbindelse fremgår det ikke altid klart, om der er tale om retningslinjer om
kompetencefordeling mellem politiet og anklagemyndigheden, eller om der er tale om
retningslinjer vedrørende den materielle behandling af sagen. Hertil kommer, at formatet for
retningslinjerne varierer meget for så vidt angår udformning, dokumenternes mere eller mindre
uformelle karakter samt godkendelsesniveau.
Statsadvokaterne vurderer, at eksemplerne ikke afspejler et generelt problem på tværs af
politikredsene, men statsadvokaterne finder samtidig, at der på baggrund af gennemgangen er
behov for at iværksætte generelle tiltag i relation til udformning af retningslinjer, herunder
rammerne for bemyndigelse. Statsadvokaterne har endvidere oplyst, at politikredsenes egne
gennemgange af retningslinjer i en række tilfælde har givet kredsene anledning til at ændre,
præcisere, opdatere eller slette gældende retningslinjer.
Endelig har statsadvokaterne oplyst, at gennemgangen har givet anledning til, at statsadvokaterne
har iværksat opfølgning over for nogle politikredse, herunder med anmodning om uddybning eller
præcisering af indholdet i konkrete retningslinjer. Det fremgår i forlængelse heraf, at
statsadvokaternes opfølgning på tidspunktet for oversendelse af redegørelsen til Rigsadvokaten
endnu ikke er tilendebragt.
3. Rigsadvokatens overvejelser
Rigsadvokaten kan indledningsvis oplyse, at Rigsadvokaten har drøftet statsadvokaternes
redegørelse med Rigspolitiet i lyset af, at ansvaret for at sikre, at sagsbehandlingen opfylder
kvalitets- og legalitetskravene, i første række påhviler politiet. Rigspolitiet er enig med
Rigsadvokaten i, at der er behov for opfølgningstiltag, jf. nærmere herom nedenfor.
Rigsadvokaten noterer sig, at statsadvokaternes gennemgang viser, at politikredsenes
retningslinjer mv. generelt er inden for rammerne af gældende ret.
Rigsadvokaten bemærker samtidig, at der i politikredsene er fundet eksempler på retningslinjer,
der ikke fuldt ud er i overensstemmelse med rammerne i retsplejeloven eller retningslinjerne i
Rigsadvokatmeddelelsen, hvilket Rigsadvokaten selvsagt finder uhensigtsmæssigt. Allerede ved
igangsættelsen af gennemgangen den 1. april 2025 anmodede Rigsadvokaten om, at såfremt der i
3
Page 3 of 6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
forbindelse med politikredsenes gennemgang blev fundet sådanne retningslinjerne, skulle disse
straks bringes i overensstemmelse med de gældende rammer. I forlængelse af statsadvokaternes
fremsendelse af redegørelsen har Rigsadvokaten anmodet statsadvokaterne og politidirektørerne
om at sikre, at opfølgning og udeståender i den henseende afsluttes straks. Rigsadvokaten lægger
på den baggrund til grund, at dette er sket.
Rigsadvokaten finder, at statsadvokaternes gennemgang afspejler, at der ikke er et tilstrækkeligt
overblik over, hvad der findes af lokalt fastsatte retningslinjer, og hvor de kan tilgås. Rigsadvokaten
og Rigspolitiet er enige om, som anbefalet af statsadvokaterne, at der er behov for at iværksætte
generelle tiltag med henblik på at sikre et ensartet format for retningslinjer, at retningslinjer
kvalificeres, og at retningslinjer samles ét sted. Der skal i den forbindelse være fokus på, at det altid
tydeligt skal fremgå af retningslinjerne, om der er tale om retningslinjer om kompetencefordeling
mellem politiet og anklagemyndigheden, eller om der er tale om retningslinjer vedrørende den
materielle behandling af sagen. Rigsadvokaten og Rigspolitiet vurderer i den forbindelse, at et
naturligt led i kvalificeringen af retningslinjerne vil ske ved fastlæggelse af niveau for godkendelse.
Statsadvokaterne skal som led i det løbende tilsyn med straffesagsbehandlingen i politikredsene
også have fokus på politikredsenes lokale retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af
sager, herunder retningslinjer for delegation af afgørelseskompetence. Det følger således af
Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om Kvalitet og legalitet i straffesagsbehandlingen, at
statsadvokaternes samlede faglige ledelse og tilsyn skal medvirke til at sikre, at der findes
nødvendige retningslinjer for straffesagsbehandlingen, at retningslinjerne følges, og at sagerne
behandles med den rette kvalitet og effektivitet. Et effektivt tilsyn forudsætter, at der er et
tilstrækkeligt overblik over, hvad der findes af lokalt fastsatte retningslinjer.
Det fremgår ligeledes af meddelelsesafsnittet, at statsadvokaterne kan inddrages og bør orienteres
ved udformningen af retningslinjer for sagsbehandlingen, opfølgningen på fejl og rapporteringen
på sagsområder, der f.eks. er omfattet af centrale indberetningsordninger, og hvor der derfor er
behov for at ensarte bl.a. indhentningen af oplysninger. Også en sådan inddragelse kræver
tilstrækkeligt overblik.
Et bedre overblik vil således både styrke statsadvokaternes mulighed for at føre et effektivt tilsyn
og understøtte fornøden inddragelse af statsadvokaterne i udformningen af retningslinjer. Det er
endvidere Rigsadvokatens vurdering, at der i hvert fald i en periode er behov for et styrket tilsyn.
Særligt for så vidt angår statsadvokaternes omtale af beløbsgrænser er Rigsadvokaten enig med
statsadvokaterne i, at værdien af sagens genstand ud fra en ressourcemæssig betragtning kan
indgå som et parameter i vurderingen af sagen, men at det selvsagt forudsættes, at der altid
foretages en konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder. Rigsadvokaten finder derfor,
4
Page 4 of 6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
at det er mest hensigtsmæssigt, at lokale retningslinjer ikke angiver og anvender terminologien
beløbsgrænser,
idet det fejlagtigt kan give det indtryk, at en sag kan henlægges alene under
henvisning til beløbets størrelse.
4. Tiltag
På baggrund af statsadvokaternes redegørelse finder Rigsadvokaten, at der er behov for at
iværksætte en række opfølgningstiltag.
Rigsadvokaten vil sammen med Rigspolitiet foranledige, at følgende tiltag iværksættes:
1.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet vil inden årets udgang foranledige, at der med
udgangspunkt i Rigspolitiets eksisterende retningslinjer for politiets dokumenttyper
fastlægges fælles rammer for formatet for politiets og anklagemyndighedens lokale
retningslinjer, godkendelsesniveau, samt at dokumenterne gøres tilgængelige ét sted i
politikredsene. Rigsadvokaten vil i den forbindelse foretage en gennemgang af
Rigsadvokatmeddelelsen
og
justere
afsnittet
om
Kvalitet
og
legalitet
i
straffesagsbehandlingen med henblik på at tydeliggøre de rammer, der gælder for
behandlingen af straffesager og retningslinjerne for delegation af afgørelseskompetence.
Rigsadvokatmeddelelsen vil samtidig blive opdateret med de fælles rammer for
udarbejdelse af lokale retningslinjer. Rigspolitiet vil ligeledes opdatere de nationale
retningslinjer for politiets udstedelse af vejledninger, actioncards mv.
2.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet vil sikre fælles kommunikation til politikredsene om de
fælles rammer for formatet for politiets og anklagemyndighedens lokale retningslinjer,
godkendelsesniveau, samt at dokumenterne gøres tilgængelige ét sted i politikredsene.
Denne kommunikation vil bl.a. indebære fælles møder for at udbrede kendskabet til og
arbejdet med de fælles rammer.
3.
Politidirektørerne skal sikre, at alle lokale identificerede retningslinjer vedrørende
kriterier for henlæggelser og slutning af straffesager inden udgangen af 1. kvartal 2026
gøres tilgængelige ét sted i politikredsene og ensrettes i overensstemmelse med de fælles
rammer for lokale retningslinjer.
4.
Statsadvokaterne skal i 2026 i deres tilsyn med straffesagsbehandlingen i politikredsene
have skærpet fokus på politikredsenes udstedelse af nye lokale retningslinjer for
henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, herunder retningslinjer for delegation af
afgørelseskompetence. Statsadvokaterne vil som en del af tilsynet foretage stikprøver af
lokale retningslinjer på udvalgte områder. Statsadvokaterne skal endvidere sikre, at
5
Page 5 of 6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 359: Resultatet af statsadvokaternes gennemgang af politikredsenes retningslinjer for henlæggelse og påtaleopgivelse af sager, fra justitsministeren
politikredsene generelt er opmærksomme på at inddrage statsadvokaterne i
udarbejdelsen af lokale retningslinjer, når det er relevant.
Rigsadvokaten vil sammen med Rigspolitiet følge implementeringen af de oven for nævnte tiltag
tæt.
Med venlig hilsen
Jan Reckendorff
Rigsadvokat
6
Page 6 of 6