Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 347
Offentligt
3069008_0001.png
Vejledning om
anvendelse af
samlingssteds-
forbudsloven
0/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0002.png
1.
Forord
Samlingsstedsforbudsloven
1
trådte i kraft den 1. juli 2017
som en del af gennemførelsen af
bandepakke III
2
og bygger på betænkning nr. 1562/2016 om indsatsen over for rockerborge
mv. afgivet af Udvalget om indsatsen over for rockerborge.
Samlingsstedsforbudsloven giver kommunerne adgang til at nedlægge forbud mod, at en ejen-
dom anvendes som samlingssted for en bestemt gruppe, f.eks. en bande, hvis anvendelsen er
egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de omkringboende.
Det indgår som et initiativ i bandepakke IV,
3
at der skal sikres bedre forudsætninger for at forbyde
rockerborge og bandeklubhuse. Initiativet gennemføres ved udstedelsen af denne vejledning,
som skal være med til at sikre, at kommunerne har bedre forudsætninger for at anvende loven i
praksis.
Vejledningen har til formål at give en overordnet beskrivelse af betingelserne for, hvornår en kom-
mune kan nedlægge et forbud og af de opgaver, der er pålagt kommunerne, i den forbindelse.
Vejledningen er udarbejdet under inddragelse af KL og udvalgte kommuner.
Peter Hummelgaard
─────────────────────────────
1
Lov nr. 653 af 8. juni 2017 om forbud mod anvendelse af bestemte ejendomme som samlingssted for en gruppe med se-
nere ændringer.
2
Aftale om bandepakke III
Bander bag tremmer
indgået den 24. marts 2017 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti (bandepakke III).
3
Aftale om bandepakke IV
Trygge nabolag i hele Danmark
indgået den 8. november 2023 mellem regeringen (Socialde-
mokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige (bandepakke IV).
1/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0003.png
Indhold
1.
2.
Forord ________________________________________________________ 1
Generelle betingelser for at nedlægge et samlingsstedsforbud ____________ 4
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
Ejendommens beliggenhed ______________________________________________ 4
Samlingssted _________________________________________________________ 5
Bestemt gruppe________________________________________________________ 5
Egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de omkringboende __________ 6
Proportionalitet mv. ____________________________________________________ 12
Skal der gives en forudgående advarsel? ___________________________________ 13
3.
Forbuddets indhold_____________________________________________ 15
3.1
3.2
3.3
Hvem gælder et forbud eller en advarsel for? ________________________________ 15
Hvad indebærer et forbud? ______________________________________________ 15
3.2.1 Forbud _________________________________________________________ 15
Hvor længe gælder et forbud eller en advarsel? ______________________________ 16
3.3.1 Forbud _________________________________________________________ 16
3.3.2 Advarsel ________________________________________________________ 18
4.
Kommunens behandling af forbudssager ____________________________ 19
4.1
4.2
4.3
Kommunalbestyrelsens kompetence ______________________________________ 19
Kommunalbestyrelsens pligt til at overveje forbud eller advarsel _________________ 19
Bekendtgørelse af forbud og advarsler _____________________________________ 20
4.3.1 Aflevering og tinglysning ___________________________________________ 20
4.3.2 Underretning ____________________________________________________ 20
4.3.3 Tilbagekaldelse __________________________________________________ 21
4.3.4 Aflysning i tingbogen ______________________________________________ 21
4.4
4.5
Sagsbehandling ______________________________________________________ 22
Dokumentation _______________________________________________________ 23
4.5.1 Samarbejde mellem politi og kommune ________________________________ 23
4.5.2 Egne undersøgelser mv. ___________________________________________ 24
4.5.3 Ejer og brugers oplysningspligt ______________________________________ 24
4.6
Adgang til at forlange ejendommen overtaget af kommunen ____________________ 25
5.
Klageadgang __________________________________________________ 26
5.1
5.2
Planklagenævnet _____________________________________________________ 26
Grundlovens § 63 _____________________________________________________ 26
2/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
6.
Tilsyn, håndhævelse og straf _____________________________________ 27
6.1
Tilsyn ______________________________________________________________ 27
6.1.1 Kommunens rolle _________________________________________________ 27
6.1.2 Politiets rolle_____________________________________________________ 28
6.2
Straf _______________________________________________________________ 29
7.
Øvrig lovgivning hvor kommunalbestyrelsen har kompetencen __________ 31
7.1
7.2
7.3
Planloven ___________________________________________________________ 31
Byggeloven __________________________________________________________ 32
Byfornyelsesloven _____________________________________________________ 32
8.
Øvrig lovgivning hvor politiet har kompetencen ______________________ 33
8.1
8.2
Rockerloven _________________________________________________________ 33
Øvrig lovgivning ______________________________________________________ 34
9.
Oversigt over sagsgang _________________________________________ 35
3/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0005.png
2.
Generelle betingelser for at nedlægge
et samlingsstedsforbud
Efter samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen nedlægge forbud mod,
at en ejendom anvendes som samlingssted for en bestemt gruppe, hvis gruppens anvendelse af
ejendommen som samlingssted er egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de om-
kringboende, jf. dog stk. 2 om forudgående advarsel.
Det beror på et skøn i hvert enkelt tilfælde, om der skal nedlægges et forbud. I vejledningens
afsnit 2.1-6 beskrives en række generelle betingelser for skønnet. Det bemærkes i den forbin-
delse, at kommunerne har pligt til at overveje at nedlægge forbud mod, at en ejendom anvendes
som samlingssted for en bestemt gruppe, hvis betingelserne er opfyldt, jf. nærmere under pkt.
4.2.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til samlingsstedsforbudsloven, jf. Folketingstidende
2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 13 ff. og 30 ff.
2.1
Ejendommens beliggenhed
Et forbud kan nedlægges, uanset hvor ejendommen geografisk er placeret, hvis ejendommens
anvendelse som samlingssted er egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de
om-
kringboende.
Det har formodningen imod sig, at ovenstående er tilfældet, hvis ejendommen
ikke
ligger i et
område, der i en lokalplan er udlagt til beboelse eller offentlige formål som skoler, daginstitutioner,
fritidsklubber og lignende, eller i et område, der faktisk anvendes til beboelse eller offentlige for-
mål som de nævnte.
Det skyldes, at ”skadevirkningen” er større, hvis ejendommen er beliggende
i et tæt bebygget boligområde eller et område med offentlige institutioner, hvor børn færdes, end
hvis den f.eks. ligger i et område uden tætte naboer eller i et erhvervsområde, hvor der ikke er
beboelse tæt på.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at en gruppes anvendelse af en ejendom som samlingssted vil
være egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de omkringboende, selvom ejendom-
men er beliggende i sidstnævnte områder.
Eksempel fra praksis
I sin afgørelse af 26. september 2024 opretholdt Planklagenævnet Tårnby Kommunes forbud
af 17. maj 2023 mod, at en ejendom blev anvendt som samlingssted for en bestemt gruppe.
4/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0006.png
Planklagenævnet lagde navnlig vægt på, at Københavns Politi i en udtalelse til kommunen
havde oplyst, at der i en periode på 3 måneder umiddelbart før, forbuddet blev nedlagt, var
registreret 75 sager, som blev skønnet at være relateret til den relevante gruppering, i en ra-
dius af 500 meter fra ejendommen. Syv af disse sager vedrørte overtrædelser af lov om eu-
foriserende stoffer, våbenloven og knivloven.
Nævnet fandt desuden, at henset til karakteren af ovenstående utryghedsskabende forhold,
måtte det også tillægges betydning, at ejendommen lå i et tætbefærderet område med sko-
ler, børneinstitutioner, sportsfaciliteter samt en institution for børn og unge i alderen 6-17 år,
som har visse adfærdsmæssige/psykosociale vanskeligheder.
2.2
Samlingssted
Ejendommen anvendes som samlingssted for en gruppe, når to eller flere personer med jævne
mellemrum opholder sig på ejendommen med udgangspunkt i deres medlemskab af eller tilknyt-
ning til gruppen eller medlemmer af gruppen eller som led i arrangementer, der kan henføres til
gruppen, f.eks. klubaftener eller fester. Et samlingssted kan f.eks. være en rockerborg eller et
klubhus.
Eksempel fra praksis
I sin afgørelse af 21. november 2024 opretholdt Planklagenævnet Esbjerg Kommunes sam-
lingsstedsforbud af 14. juni 2024.
Nævnet tog bl.a. stilling til, om forbuddet var rettet mod en gruppe, der
anvendte
ejendom-
men som samlingssted.
Klager havde anført, at ejendommen blev lejet af en virksomhed, som udlejede fest- og mø-
delokaler, men ikke eksklusivt til den pågældende gruppe. Derudover havde klager bl.a. hen-
vist til, at der hverken var bannere eller mærkater for gruppen på ejendommen eller i øvrigt
oplysninger om, at personer tilknyttet gruppen holdt faste møder på ejendommen.
Planklagenævnet fandt, at forbuddet var rettet mod en bestemt gruppe, der anvendte ejen-
dommen som samlingssted.
Nævnet henviste til, at politiet i et brev til Esbjerg Kommune af 25. juni 2024 havde oplyst, at
det var politiets vurdering, at ejendommen blev anvendt som samlingssted af den pågæl-
dende gruppe.
Politiet havde i den forbindelse bl.a. henvist til, at politiet flere gange havde truffet personer
på ejendommen iført tøj med insignia fra gruppen, og at gruppen havde udsendt invitationer
til en fest på ejendommen, hvor det var anført, at alle skulle mødes ”at the club”.
2.3
Bestemt gruppe
Det er et krav, at ejendommen benyttes af en bestemt gruppe. Ved gruppe forstås to eller flere
personer med anden tilknytning end nære familiemæssige relationer, f.eks. en forening, loge, klub
5/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0007.png
eller lignende. Det er ikke et krav, at der er tale om en formel sammenslutning eller formelt med-
lemskab af gruppen. Rocker- og bandegrupper vil f.eks. være omfattet.
Det vil som udgangspunkt også være muligt at nedlægge et forbud rettet mod en gruppe, der
f.eks. har skiftet navn og oprettet en ”ny” gruppe, hvis der i realiteten er tale om en fortsættelse
af en tidligere gruppe. Det vil i vurderingen af, om der er tale om en fortsættelse bl.a. skulle indgå,
om alle eller de fleste af personerne har været medlem af eller har eller har haft tilknytning til den
tidligere gruppe. Det kan også indgå, om den nye gruppe i en vis udstrækning har samme struktur
og formål.
Eksempel fra praksis
I sin afgørelse af 26. september 2024 opretholdt Planklagenævnet Tårnby Kommunes forbud
af 17. maj 2023 mod, at en ejendom blev anvendt som samlingssted for en bestemt gruppe.
Nævnet tog i afgørelsen bl.a. stilling til, om forbuddet var rettet mod en
bestemt
gruppe, som
anvendte den relevante ejendom som samlingssted.
Klager argumenterede for, at den gruppe, som forbuddet var rettet mod, ikke benyttede ejen-
dommen længere, og at der ikke var identitet mellem denne gruppe og den nuværende bru-
ger af ejendommen. Grupperne havde f.eks. ikke samme navn.
Kommunen havde på baggrund af oplysningerne i sagen lagt til grund, at der var tale om
samme bestemte gruppe med samme struktur, personer og formål, og at lejeren af ejendom-
men var den samme.
Planklagenævnet fandt, at der ikke var faktiske oplysninger i sagen, som understøttede, at
dette ikke skulle være korrekt. Nævnet bemærkede dog, at det alene kunne tage stilling til
spørgsmålet ud fra de foreliggende faktiske oplysninger i sagen, hvorimod en egentlig bevis-
førelse med vidneafhøringer måtte ske i forbindelse med et søgsmål ved domstolene.
På denne baggrund fandt Planklagenævnet, at forbuddet
var
rettet mod en bestemt gruppe,
som anvendte ejendommen som samlingssted.
2.4
Egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de omkringboende
For at kunne nedlægge et forbud mod anvendelse af ejendommen skal anvendelsen af ejendom-
men være egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de omkringboende.
Det er ikke i sig selv tilstrækkeligt, at en beboer i området oplever ulemper og utryghed. Det er
således ikke alle gener, som de omkringboende oplever ved f.eks. bandeklubhuse, som kan give
anledning til et forbud, herunder mere subjektive eller uhåndgribelige gener.
Ved væsentlig ulempe og utryghed forstås gener, der er så alvorlige og normalt længerevarende,
at de vil kunne sidestilles med de gener, der kan opleves, når der i tilknytning til en ejendom
foregår virksomhed på en måde, som systematisk indebærer strafbare handlinger, f.eks.
6/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0008.png
systematisk hashhandel, og som er egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed hos de
omkringboende.
Der er nedenfor oplistet eksempler på konkrete gener, som kan medføre væsentlig ulempe og
utryghed for de omkringboende. Det bemærkes, at oplistningen ikke er udtømmende, da det af-
hænger af en konkret vurdering, om en gene medfører væsentlig ulempe og utryghed for de
omkringboende.
For at kunne danne grundlag for et forbud skal generne klart gå ud over, hvad der kan forventes
i det pågældende område. Konstatering af blot én af de nedenfor nævnte gener kan som ud-
gangspunkt ikke i sig selv begrunde et forbud, og der vil dermed normalt skulle konstateres flere
gener over en længere periode. Der kan dog være tilfælde, hvor én bestemt type af gener fore-
kommer over en længere periode eller med en sådan hyppighed eller intensitet, at dette i sig selv
er tilstrækkeligt til at begrunde et forbud.
Det bemærkes, at der ikke vil kunne nedlægges forbud, hvis ulempen og utrygheden alene ud-
springer af almindelig erhvervsmæssig virksomhed.
Gene
Hyppige støjgener
Beskrivelse
Høj musik, råben eller køretøjer, der ankom-
mer og forlader ejendommen med høj fart og
støj til følge.
Det er ikke tilstrækkeligt, hvis disse gener
sjældent forekommer eller kun forekommer
ved særlige lejligheder. Der skal således
være tale om flere støjende arrangementer
eller aktiviteter over en længere periode.
Odense Kommune lagde i sin afgørelse af
24. marts 2021 bl.a. vægt på, at der forekom
store forsamlinger på gaden, råb og larm,
chikanøs og truende adfærd, slag på biler,
uro og skænderi, slåskampe, hasarderet kør-
sel, bilræs, hjulspind, opbevaring af og han-
del med euforiserende stoffer, fester og høj
musik. Disse forhold skabte stor utryghed for
beboere i området, som var bange for at fær-
des på gaden og i området. Det gjorde det
samtidig svært at sove om natten i den støj,
som aktiviteterne medførte. Kommunen
lagde også vægt på de begåede strafbare
forhold, jf. nedenfor.
Hyppige trafikale gener
Jævnlig parkering på vejen af et større antal
køretøjer i et kortere eller længere tidsrum,
også selvom køretøjerne holder lovligt
7/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0009.png
parkeret, eller hyppig trafik på mange for-
skellige tidspunkter
fremfor trafik, der er
begrænset til nogle få bestemte tidsrum.
Strafbare forhold begået på eller i området
omkring ejendommen
Det kan indgå med betydelig vægt, om per-
soner, der færdes på ejendommen, begår
strafbare forhold på ejendommen eller i om-
rådet omkring den.
De strafbare forhold skal efter deres karakter
være egnet til at skabe ulempe og utryghed
for de omkringboende. Det kan f.eks. være
overtrædelser af reglerne om støjende eller
voldelig adfærd i ordensbekendtgørelsen,
straffelovens bestemmelser om personfarlig
kriminalitet, indbrud, hærværk eller tyveri el-
ler overtrædelse af våbenloven, knivloven el-
ler lov om euforiserende stoffer.
De pågældende overtrædelser skal have
sammenhæng med anvendelsen af ejen-
dommen som samlingssted for gruppen. Det
er typisk lettest at bevise, hvis der f.eks. kan
konstateres en tidsmæssig nærhed med, at
ejendommen er blevet anvendt som sam-
lingssted for gruppen.
Der skal som udgangspunkt være tale om
gentagne tilfælde af strafbare forhold.
Det er ikke afgørende, om de strafbare for-
hold begås af den samme person eller for-
skellige personer.
Det er heller ikke en forudsætning, at nogen
er blevet straffet for de pågældende overtræ-
delser, eller at nogen senere straffes herfor,
men det skal kunne godtgøres, at der er be-
gået strafbare overtrædelser. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis den pågældende ikke
kan identificeres, men det kan godtgøres, at
nogen har begået en given lovovertrædelse.
Odense Kommune lagde i sin afgørelse af
24. marts 2021 som en af flere gener vægt
på, at politiet over en periode på lidt over 6
måneder havde rejst sigtelser mod enkelte
personer, som kunne knyttes til den konkrete
8/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0010.png
ejendom som samlingssted. Der var tale om
sager vedrørende besiddelse af euforise-
rende stoffer samt bilkørsel under påvirkning
af euforiserende stoffer. Herudover havde
politiet i samme periode registreret 86 sager
og fire efterfølgende sager i et geografisk be-
grænset område fra ejendommen, som
havde relation til ejendommen eller personer,
der havde færdedes på adressen.
Planklagenævnet lagde i sin afgørelse af 26.
september 2024 om Tårnby Kommunes for-
bud af 17. maj 2023 bl.a. vægt på, at Køben-
havns Politi havde oplyst, at der i perioden
fra 1. januar 2023 til 4. april 2023 var regi-
streret 75 sager, som blev skønnet at være
relateret til den relevante gruppe, i en radius
af 500 meter fra ejendommen. Syv af disse
sager vedrørte overtrædelser af lov om eufo-
riserende stoffer, våbenloven og knivloven.
Politiet havde også oplyst, at det var politiets
vurdering, at gruppens anvendelse af ejen-
dommen havde givet anledning til en øget
politimæssig tilstedeværelse i nærområdet
for bl.a. at forebygge konflikter og utrygheds-
skabende adfærd. Nævnet opretholdt kom-
munens forbud.
Chikanøs eller truende adfærd udvist i områ-
det af personer, der færdes på ejendommen
Råben efter omkringboende eller forbigå-
ende eller ageren som såkaldte bandevag-
ter, der udspørger eller visiterer personer,
som færdes i området omkring ejendommen.
Adfærden skal efter sin karakter være egnet
til at skabe ulempe og utryghed. Det er imid-
lertid ikke en betingelse, at der er grundlag
for at rejse sigtelse eller tiltale for trusler efter
straffelovens § 266.
Der skal foreligge en form for aktiv chikanøs
eller truende adfærd henvendt til f.eks. na-
boer i form af fysiske handlinger eller ytrin-
ger, der objektivt vil kunne opfattes som chi-
kanøse eller truende. Det er derfor ikke til-
strækkeligt, at f.eks. medlemmer af gruppen
står i grupper omkring ejendommen eller at
de, f.eks. på grund af beklædningsgenstande
eller tatoveringer, virker truende.
9/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0011.png
Der skal som udgangspunkt foreligge gen-
tagne tilfælde af chikanøs eller truende ad-
færd, før det i sig selv kan medføre et sam-
lingsstedsforbud.
Ovenstående kan med betydelig vægt indgå
i vurderingen, af om der kan nedlægges et
forbud.
Derudover kan det indgå i vurderingen, om
politiet har meddelt påbud eller forbud i med-
før af ordensbekendtgørelsens § 6, herunder
zoneforbud, i området omkring ejendommen
over for personer, der færdes på ejendom-
men, forudsat at de forhold, der gav anled-
ning til påbuddet eller forbuddet, er egnet til
at medføre ulempe og utryghed for de om-
kringboende. Det er i den forbindelse ikke af-
gørende, om nogen er straffet for overtræ-
delse af påbuddet eller forbuddet.
Esbjerg Kommune lagde i sin afgørelse af
29. marts 2023 som en af flere gener vægt
på, at personer, der havde færdedes på
ejendommen, havde udvist chikanøs og tru-
ende adfærd navnlig ved at virke som ban-
devagter, der udspurgte og visiterede perso-
ner i området. Planklagenævnet afviste at
behandle brugeren af ejendommens klage
over afgørelsen, idet klagefristen var over-
skredet.
Tårnby Kommune lagde i sin afgørelse om
forbud af 17. maj 2023 bl.a. vægt på, at kom-
munen havde modtaget underretninger om,
at personer relateret til den pågældende
gruppe havde afpresset og forsøgt at rekrut-
tere lokale unge. Nævnet opretholdt kommu-
nens forbud.
Angreb mod ejendommen
Et angreb kan være med skydevåben,
sprængstof og lignende, hvor omkringbo-
ende bliver udsat for fare. Der kan også
være tale om angreb, som ikke udsætter de
omkringboende direkte for fare, men som
medfører ulempe og utryghed for de om-
kringboende, f.eks. et tæskehold, der uden
at medbringe våben møder op på
10/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0012.png
ejendommen for at udøve vold mod en af de
tilstedeværende.
Det er en betingelse, at angrebet hænger
sammen med gruppens anvendelse af ejen-
dommen som samlingssted. Et angreb har
den fornødne sammenhæng med gruppens
anvendelse af ejendommen, hvis angrebet
skønnes at have været rettet mod gruppen i
sin helhed eller mod personer, der har op-
holdt sig på ejendommen som led i anven-
delse af denne som samlingssted for grup-
pen. Det er derimod ikke tilfældet, hvis an-
grebet f.eks. er rettet mod en, der alene op-
holder sig på ejendommen som gæst og ikke
har noget med gruppen at gøre.
Det er ikke en betingelse, at nogen er blevet
straffet for det pågældende angreb, eller at
angrebet har givet anledning til forbud efter
rockerloven.
4
Det kan f.eks. være tilfældet,
hvor man er bekendt med angrebet, og at
angrebet har den fornødne sammenhæng
med ejendommen, men hvor gerningsman-
den ikke kan identificeres.
Ovenstående kan med betydelig vægt indgå
i vurderingen af, om der kan nedlægges et
forbud.
Hvidovre Kommune lagde i sin afgørelse af
29. november 2017 bl.a. vægt på, at politiet
havde oplyst, at der havde været angreb på
ejendommen med automatvåben og molo-
tovcocktails. Forbuddet blev ikke behandlet
af Planklagenævnet.
Risiko for angreb
Der skal være eller have været en tilstrække-
lig konkret risiko for et angreb. Det kan være
tilfældet, hvis politiet har nedlagt forbud i
medfør af rockerloven, men afhænger af en
konkret vurdering af de omstændigheder, der
lå til grund for forbuddet.
─────────────────────────────
4
Lov nr. 907 af 15. oktober 1996 om forbud mod ophold i bestemte ejendomme med senere ændringer.
11/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0013.png
Planklagenævnet lagde i sin afgørelse af 21.
november 2024 om Esbjerg Kommunes tids-
ubegrænsede samlingsstedsforbud bl.a.
vægt på, at politiet havde oplyst, at den på-
gældende gruppe havde rekrutteret flere og
flere medlemmer, og at dette efter politiets
vurdering kunne medføre en øget risiko for
sammenstød med andre grupper og dermed
utryghedsskabende adfærd. Nævnet opret-
holdt kommunens forbud.
Eksempler fra praksis
I sin afgørelse af 11. juli 2018 ophævede Planklagenævnet Guldborgsund Kommunes forbud
af 9. maj 2018 mod, at en ejendom blev anvendt som samlingssted for en gruppe.
Kommunen havde bl.a. begrundet afgørelsen med, at der var opstået en generel utryghed
omkring ejendommen, men uden at henvise til bestemte gener. Nævnet fandt, at dette ikke
var tilstrækkeligt til at begrunde et forbud efter samlingsstedsforbudsloven i forhold til lovens
krav om ”væsentlig ulempe og utryghed”.
Derudover havde kommunen begrundet afgørelsen med, at ejendommen uden tilladelse var
påbegyndt ombygget og ikke længere fremstod som en boligejendom. Planklagenævnet
fandt ikke, at det var sagligt relevant, at kommunen i forbindelse med sagen om samlings-
stedsforbuddet havde lagt vægt på, at ejendommen var påbegyndt ombygget uden de nød-
vendige tilladelser efter byggeloven og planloven, medmindre selve ombygningen i sig selv
havde medført gener i samlingsstedsforbudslovens forstand.
Sådanne forhold vil i stedet kunne håndteres efter reglerne i byggeloven og planloven.
2.5
Proportionalitet mv.
Et forbud mod, at en ejendom anvendes som samlingssted for en bestemt gruppe, udgør et ind-
greb i forsamlingsfriheden, som er beskyttet af grundlovens § 79 og Den Europæiske Menneske-
rettighedskonventions artikel 11.
Der kan derfor kun nedlægges et forbud, hvis det i det konkrete tilfælde er proportionalt.
Et forbud vil således ikke kunne nedlægges, hvis der er tale om et samlingssted for en gruppe,
som mødes i et politisk eller andet meningsbefordrende øjemed. Det forhold, at eksempelvis en
rockerklub måtte begynde at kalde sig en politisk klub, vil ikke i sig selv indebære, at det skal
lægges til grund, at der reelt er tale om virksomhed med et meningsbefordrende øjemed.
Når det uden for det nævnte tilfælde overvejes at nedlægge forbud, vil der skulle foretages en
afvejning af på den ene side interessen i at sikre en vidtgående forsamlingsfrihed for lovlige for-
eninger mv. og på den anden side de modstående hensyn til at imødegå den ulempe og utryghed
12/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0014.png
for de omkringboende, som gruppens anvendelse af ejendommen som samlingssted i det kon-
krete tilfælde indebærer.
Hvis kommunen vurderer, at et forbud vil være uforholdsmæssigt indgribende, vil der i stedet
kunne meddeles en advarsel, jf. nærmere nedenfor.
Eksempel fra praksis
I sin afgørelse af 27. maj 2024 opretholdt Planklagenævnet Odense Kommunes forbud af 6.
oktober 2023 mod, at en ejendom blev anvendt som samlingssted for en gruppe.
Planklagenævnet tog bl.a. stilling til, om forbuddet var i overensstemmelse med grundlovens
§ 79 og EMRK artikel 11.
Klager i sagen havde bl.a. gjort gældende, at forbuddet ikke var proportionelt, og at der ikke
var dokumentation for, at anvendelsen af ejendommen havde ført til gener for de omkringbo-
ende.
Nævnet fandt, at forbuddet var foreneligt med både grundlovens § 79 og EMRK artikel 11.
Nævnet lagde vægt på, at forbuddet var rettet mod en bestemt rockergruppe og var begrun-
det i en konkret risiko for angreb mod ejendommen som følge af gruppens aktiviteter. Der var
dermed ikke tale om, at forbuddet var rettet mod en gruppe, som brugte ejendommen til at
mødes i et politisk eller andet meningsbefordrende øjemed. Det bemærkes i den forbindelse,
at politiet på tidspunktet for kommunens afgørelse havde nedlagt et forbud efter rockerloven
på baggrund af en verserende bandekonflikt.
2.6
Skal der gives en forudgående advarsel?
Det følger af samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 2, at hvis et forbud i medfør af stk. 1 vil være
uforholdsmæssigt indgribende uden forudgående advarsel, skal kommunalbestyrelsen først med-
dele advarsel om, at forbud kan forventes nedlagt, hvis gruppens anvendelse af ejendommen
som samlingssted fortsætter med at være egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for
de omkringboende, jf. dog stk. 3 om tidligere forbud.
Ved vurdering af, om det er nødvendigt at give en forudgående advarsel, skal der lægges vægt
på alvoren af de gener, som gruppens anvendelse af ejendommen medfører for de omkringbo-
ende. Det taler for at nedlægge forbud uden forudgående advarsel, i) hvis ejendommen eller
brugerne af ejendommen udsættes for angreb, ii) hvis personer, der færdes på ejendommen,
begår strafbare forhold på eller i området omkring ejendommen, eller iii) hvis ejendommens ejere
eller brugere er gjort bekendt med et muligt forbud, f.eks. ved henvendelser fra kommunen eller
politiet, og dermed har haft mulighed for at ændre adfærd.
Hvis det vurderes, at et forbud mod benyttelse af ejendommen vil være uforholdsmæssigt indgri-
bende, skal der meddeles en advarsel om, at forbud kan forventes nedlagt.
Når der er meddelt advarsel, er det ikke en betingelse for at nedlægge et forbud, at gruppens
anvendelse af ejendommen som samlingssted
efter meddelelsen af advarslen
yderligere giver
13/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0015.png
anledning til en flerhed af gener over en længere periode. Det er tilstrækkeligt, at der konstateres
et vist antal gener eller en enkelt alvorligere gene.
Det er ikke altid nødvendigt at give en forudgående advarsel. Det er f.eks. tilfældet, hvis der er
gået mindre end 2 år siden udløbet eller tilbagekaldelsen af et tidligere forbud, jf. samlingssteds-
forbudsloven § 1, stk. 3, hvorefter det ikke vil være nødvendigt at overveje, om der skal gives en
forudgående advarsel. Det vil i stedet være tilstrækkeligt til at nedlægge et forbud, at der konsta-
teres et vist antal gener eller en enkelt alvorligere gene.
Eksempel fra praksis
I en sag ved Planklagenævnet om Odense Kommunes forbud af 6. oktober 2023 mod, at en
ejendom blev anvendt som samlingssted for en gruppe, påstod klager bl.a., at kommunen
burde have meddelt en forudgående advarsel, inden forbuddet blev nedlagt.
Planklagenævnet fandt, at det ikke var uforholdsmæssigt indgribende, at forbuddet blev ud-
stedt uden brug af forudgående varsel. Nævnet lagde i den forbindelse bl.a. vægt på, at poli-
tiet på tidspunktet for afgørelsen havde nedlagt et forbud efter rockerloven på baggrund af en
verserende bandekonflikt, og at forbuddet således var begrundet i en konkret risiko for an-
greb mod ejendommen som følge af, at gruppen anvendte den som samlingssted.
Derudover lagde nævnet vægt på, at kommunen havde partshørt og varslet forbuddet over
for klageren, hvorefter klageren havde haft mulighed for at ophøre med anvendelsen, før for-
buddet blev udstedt.
14/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0016.png
3.
Forbuddets indhold
3.1
Hvem gælder et forbud eller en advarsel for?
Efter samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 4, gælder et forbud eller en advarsel for den til enhver
tid værende ejer eller bruger af ejendommen. Et forbud eller en advarsel gælder således for nu-
værende og fremtidige ejere samt brugere. En ejer eller bruger kan også være en juridisk person.
En bruger af ejendommen skal forstås på samme måde som den tilsvarende betegnelse i plan-
loven.
5
Brugeren kan f.eks. være en person, der har lejet ejendommen, eller på anden måde har
brugsret til ejendommen. Den pågældende gruppes medlemmer, der benytter sig af ejendommen
som samlingssted, vil dog ikke af denne grund være brugere af ejendommen i bestemmelsens
forstand.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lov om forbud mod anvendelse af bestemte ejen-
domme som samlingssted for en gruppe, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som frem-
sat, side 16 og 34.
3.2
Hvad indebærer et forbud?
3.2.1 Forbud
Når der er nedlagt et forbud, forbydes ejendommens ejere og brugere at anvende ejendommen
som samlingssted for den pågældende gruppe.
Forbuddet er overtrådt, hvis en person, der er medlem af eller tilknyttet gruppen, opholder sig på
ejendommen. Det er imidlertid ikke afgørende, om personen har et sådant medlemskab eller en
sådan tilknytning, hvis det i øvrigt må lægges til grund, at den pågældende opholder sig på ejen-
dommen som led i anvendelsen af denne som samlingssted for gruppen, f.eks. hvis den pågæl-
dende er til stede ved en klubaften eller fest.
Der findes dog en række situationer, hvor forbuddet ikke vil være overtrådt:
Hvis den person eller de personer, der opholder sig på ejendommen, er nærmeste pårø-
rende til en ejer eller bruger med fast bopæl på ejendommen. Ved nærmeste pårørende for-
stås navnlig ægtefæller, slægtninge i lige linje, søskende, adoptivbørn og plejebørn samt en
fast kæreste.
─────────────────────────────
5
Lov nr. 572 af 29. maj 2024 om planlægning med senere ændringer.
15/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0017.png
Ejeren eller brugeren modtager besøgende på ejendommen, der ikke er medlemmer af
eller tilknyttet den pågældende gruppe eller i øvrigt kommer på ejendommen som led i anven-
delsen af denne som samlingssted for gruppen.
Flere ejere eller brugere, der har fast bopæl på ejendommen, opholder sig på ejendommen
samtidig, forudsat at de reelt anvender ejendommen som bolig.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lov om forbud mod anvendelse af bestemte ejen-
domme som samlingssted for en gruppe, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som frem-
sat, side 16 og 32 f.
3.3
Hvor længe gælder et forbud eller en advarsel?
3.3.1 Forbud
Efter samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 5, gælder et forbud som udgangspunkt i 3 måneder.
Kommunalbestyrelsen kan imidlertid i nogle situationer nedlægge et tidsubegrænset forbud, som
gælder, indtil kommunalbestyrelsen tilbagekalder det. Det er tilfældet:
Hvis ejendommen, imens der er et gyldigt forbud, anvendes som samlingssted for gruppen
i strid med forbuddet. Det gælder uanset, om gruppens anvendelse af ejendommen som sam-
lingssted giver anledning til gener.
Hvis der nedlægges et (nyt) samlingsstedsforbud, inden der er gået 2 år fra, at et tidligere
forbud er udløbet eller fra tilbagekaldelsen af et tidligere forbud. Det vil i den forbindelse være
tilstrækkeligt, at der konstateres et vist antal gener eller en enkelt alvorligere gene.
Ved tilbagekaldelse forstås kommunens ophævelse af et gyldigt forbud, fordi der ikke (længere)
vurderes at være grundlag for forbuddet. Efter samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 6, kan en
anmodning om tilbagekaldelse af et forbud tidligst indgives 3 måneder efter, forbuddet er blevet
nedlagt. Hvis der bliver meddelt afslag på tilbagekaldelsen, kan en ny anmodning først indgives,
når der er forløbet 3 måneder siden afslaget.
Et forbud kan også ophøre med at gælde, hvis det efter klage til Planklagenævnet bliver ophævet.
Forbuddet vil som udgangspunkt fortsat gælde under Planklagenævnets behandling af sagen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4.3.3 nedenfor om tilbagekaldelse og bemærkningerne til lov om
forbud mod anvendelse af bestemte ejendomme som samlingssted for en gruppe, jf. Folketings-
tidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 16 og 33 ff.
Eksempel fra praksis
I sin afgørelse af 26. september 2024 ophævede Planklagenævnet Tårnby Kommunes tids-
ubegrænsede forbud af 29. november 2023 mod, at en ejendom blev anvendt som samlings-
sted for en gruppe.
16/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0018.png
Kommunen havde tidligere nedlagt et tidsbegrænset samlingsstedsforbud på 3 måneder på
samme ejendom, som var udløbet den 17. august 2023.
Planklagenævnet fandt, at der ikke var oplysninger i sagen om, at gruppens medlemmer havde
anvendt den pågældende ejendom som samlingssted i gyldighedsperioden for det tidsbegræn-
sede forbud, hvilket nævnet derfor lagde til grund, ikke havde været tilfældet.
Spørgsmålet var derefter, om gruppens anvendelsen af ejendommen som samlingssted
efter-
følgende
havde medført sådanne gener, at der kunne nedlægges et nyt forbud. Planklage-
nævnet fandt, at kommunen ikke i tilstrækkeligt omfang havde godtgjort, at gruppens anven-
delse af ejendommen i perioden efter 17. august 2023 havde været egnet til at medføre væ-
sentlig ulempe og utryghed for de omkringboende.
Nævnet lagde navnlig vægt på, at der ikke var oplysninger om, at gruppens anvendelsen af
ejendommen efter udløbet af det tidsbegrænsede forbud havde medført gener, og at politiet i
sin politifaglige vurdering havde oplyst, at den i samme periode ikke havde haft egentlig politi-
forretninger på eller ved ejendommen.
Nævnet udtalte i den forbindelse, at kommunen som begrundelse for at nedlægge et (nyt)
tidsubegrænset forbud alene havde henvist til forhold
forud
for nedlæggelsen af det første
tidsbegrænsede forbud, og at politiet i perioden efter udløbet af dette i en række tilfælde havde
konstateret, at personer med tilknytning til den pågældende gruppe var blevet set eller truffet
ved ejendommen.
Eksempel fra praksis
I sin afgørelse af 21. november 2024 tog Planklagenævnet stilling til Esbjerg Kommunes tids-
ubegrænsede forbud af 14. juni 2024 mod, at en ejendom blev anvendt som samlingssted for
en bestemt gruppe.
Kommunen havde tidligere nedlagt et tidsbegrænset forbud, som var udløbet for mindre end
to år siden, det tidsubegrænsede forbud blev nedlagt. Nævnet bemærkede derfor, at det i pe-
rioden på 2 år efter udløbet eller tilbagekaldelsen af et tidligere forbud, vil være tilstrækkeligt
for at nedlægge et nyt forbud, at der konstateres et vist antal gener eller en enkelt alvorligere
gene.
Planklagenævnet opretholdt Esbjerg Kommunes forbud. Nævnet lagde navnlig vægt på, at
kommunen havde modtaget en række borgerhenvendelser om gener og utryghedsskabende
forhold forårsaget af gruppens anvendelse af ejendommen, herunder bl.a. støjgener fra biler
og motorcykler i aften- og nattetimer, jernplader for vinduerne ud mod vejen, overvågningska-
meraer, der følger trafikken forbi ejendommen, og døgnmandet portner. Politiet havde i den
forbindelse oplyst kommunen, at borgernes beskrevne forhold stemte med politiets observati-
oner og efterretninger. Derudover lagde nævnet vægt på, at politiet havde oplyst, at gruppen
planlagde et større arrangement på ejendommen med deltagelse af 250 personer, som efter
politiets vurdering ville være utryghedsskabende for stedets naboer og forbipasserende.
17/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3.3.2 Advarsel
Efter samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 2, 2. pkt., gælder en advarsel i 2 år.
18/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0020.png
4.
Kommunens behandling af
forbudssager
4.1
Kommunalbestyrelsens kompetence
Kompetencen til at nedlægge forbud efter samlingsstedsforbudsloven tilkommer kommunalbe-
styrelsen i den kommune, hvor ejendommen er beliggende. Det er således op til den pågældende
kommune at vurdere, om der skal indledes en forbudssag i forhold til en ejendom
eventuelt efter
henvendelse fra politiet eller naboer til ejendommen.
4.2
Kommunalbestyrelsens pligt til at overveje forbud eller advarsel
Efter samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 7, skal kommunalbestyrelsen overveje at nedlægge
forbud mod, at en ejendom anvendes som samlingssted, hvis gruppens anvendelse af ejendom-
men som samlingssted er egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de omkringbo-
ende. Det vil sige, hvis betingelserne, jf. også afsnit 2, er opfyldt. Hvis der først skal meddeles en
forudgående advarsel, er kommunalbestyrelsen forpligtet til at overveje at meddele advarsel, jf.
også afsnit 2.6.
Hvis en kommune således får mistanke om
f.eks. ved henvendelse fra naboer eller politiet, men
også af egen drift
at en ejendom i kommunen anvendes af en gruppe på en måde, der kan
være egnet til at medføre væsentlig ulempe eller utryghed for de omkringboende, vil kommunen
skulle undersøge nærmere, om betingelserne for at meddele et forbud eller en advarsel er opfyldt.
Det vil f.eks. sædvanligvis være relevant at undersøge, om der er grundlag for at nedlægge et
samlingsstedsforbud i det omfang politiet har nedlagt et midlertidigt forbud mod ophold på ejen-
dommen med hjemmel i rockerloven, jf. nærmere nedenfor under pkt. 8.1.
Hvis kommunen vælger ikke at nedlægge forbud eller meddele advarsel, selvom betingelserne i
loven er opfyldt, skal kommunen udarbejde et internt notat om, hvilke overvejelser og saglige
grunde der har ført til, at der ikke nedlægges forbud eller meddeles advarsel.
De kommunale tilsynsmyndigheder vil som led i det retlige tilsyn med kommunerne kunne føre
tilsyn med, at kommunerne udarbejder et sådant notat.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 18 og 34 f.
19/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
4.3
Bekendtgørelse af forbud og advarsler
4.3.1 Aflevering og tinglysning
Kommunalbestyrelsen skal aflevere et forbud eller en advarsel på ejendommen og tinglyse for-
buddet eller advarslen på ejendommen, jf. samlingsstedsforbudslovens § 2, stk. 1. Det er først,
når advarslen eller forbuddet både er afleveret og tinglyst, at advarslen eller forbuddet anses for
gyldigt bekendtgjort for ejendommens ejere og brugere.
Aflevering på ejendommen vil f.eks. kunne ske ved, at forbuddet eller advarslen udleveres til en
person, der opholder sig på ejendommen, lægges i ejendommens postkasse eller slås op på eller
ved indgangsdøren. Politiet kan i medfør af politilovens § 2, nr. 6, efter anmodning yde bistand til
kommunalbestyrelsens personale i forbindelse med afleveringen af forbuddet eller advarslen. Po-
litiets bistand sker efter betingelserne i politilovens § 2, nr. 6, hvilket bl.a. indebærer, at politiets
bistand, som politiets øvrige opgaver, er underlagt politiets prioritering af ressourcer.
Ved tinglysning indskrives og registreres en rettighed i tingbogen. Tinglysning af advarslen eller
forbuddet på ejendommen indebærer således, at den indskrænkning, som advarslen eller forbud-
det indebærer i adgangen til at anvende ejendomme, kommer til at fremgå af tingbogen. Tinglys-
ning medfører således, at nuværende såvel som kommende ejere og brugere af ejendommen
kan blive bekendt med advarslen eller forbuddet.
Når aflevering og tinglysning er foretaget, vil et forbud således kunne håndhæves administrativt,
ligesom en ejer eller bruger, der overtræder forbuddet, vil kunne straffes, hvis betingelserne for
et sådant strafansvar i øvrigt er opfyldt, jf. også afsnit 6.2. Det gælder, uanset om ejendommens
ejer eller bruger er udskiftet siden nedlæggelsen af forbuddet. Tilsvarende vil en advarsel, der er
afleveret og tinglyst på ejendommen, kunne danne grundlag for nedlæggelse af et forbud mod at
anvende ejendommen som samlingssted for gruppen, selvom ejeren eller brugeren efterfølgende
er udskiftet.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 35 f.
4.3.2 Underretning
4.3.2.1 Ejendommens ejere og brugere
Efter samlingsstedsforbudslovens § 2, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen underrette ejendom-
mens ejere og brugere om et forbud nedlagt i medfør af lovens § 1, stk. 1, eller en advarsel
meddelt i medfør af § 1, stk. 2. Underretningspligten kan dog fraviges, hvis underretningen er
forbundet med væsentlige vanskeligheder. Kommunen skal i den forbindelse udfolde rimelige
bestræbelser på at opfylde underretningspligten. I den forbindelse kan kommunen eventuelt an-
vende lovens § 4 om ejere og lejeres oplysningspligt, jf. også afsnit 4.5.3. Det er imidlertid ikke
en gyldighedsbetingelse for forbuddet eller advarslen, at underretning har fundet sted, hvis for-
buddet eller advarslen i øvrigt er afleveret og tinglyst på ejendommen i overensstemmelse med
§ 2, stk. 1.
Hvis et forbud eller en advarsel bliver fundet ugyldig, eller hvis et forbud tilbagekaldes, forudsæt-
tes det, at kommunen tilsvarende underretter samtlige ejere og brugere, medmindre det vil være
forbundet med væsentlige vanskeligheder.
20/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0022.png
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 35 f.
4.3.2.2 Politiet
Efter samlingsstedsforbudslovens § 2, stk. 5, skal kommunalbestyrelsen underrette politiet, når
der nedlægges et forbud, og når et forbud ikke længere gælder.
4.3.3 Tilbagekaldelse
Ved tilbagekaldelse forstås kommunalbestyrelsens ophævelse af et gyldigt forbud, fordi der ikke
(længere) vurderes at være grundlag for forbud.
Det vil ikke være tilstrækkeligt til at tilbagekalde et forbud, at gruppen ikke samles på ejendom-
men, imens forbuddet gælder. Ejendommens ejer eller bruger må vise, at der er taget initiativ til
at anvende ejendommen på anden måde. Det vil som udgangspunkt indebære, at der fremlæg-
ges relevant dokumentation herfor.
Forbuddet vil derudover normalt kunne tilbagekaldes, hvis ejendommen overtages af en person,
der ingen forbindelse har til den pågældende gruppe.
Efter samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 6, kan en anmodning om tilbagekaldelse af et forbud
tidligst indgives 3 måneder efter forbuddets nedlæggelse. Hvis der bliver meddelt et afslag på
tilbagekaldelsen, kan en ny anmodning først indgives, når der er forløbet 3 måneder siden afsla-
get, jf. også afsnit 3.3.1.
Afgørelsen om tilbagekaldelse af et forbud nedlagt på ejendommen skal tinglyses, jf. samlings-
stedsforbudslovens § 2, stk. 3. Det indebærer bl.a., at det fortsat vil fremgå, at der tidligere har
været nedlagt et forbud på ejendommen, men også at forbuddet er tilbagekaldt. Årsagen hertil
er, at der i en periode på 2 år efter tilbagekaldelsen af et forbud kan nedlægges et nyt forbud
uden en forudgående advarsel, jf. samlingsstedsforbudslovens § 2, stk. 3, og afsnit 2.6.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 36.
4.3.4 Aflysning i tingbogen
Ved aflysning udskrives og fjernes en rettighed fra tingbogen. Aflysning af advarslen eller forbud-
det på ejendommen indebærer således, at advarslen, forbuddet eller en tilbagekaldelse heraf
ikke længere vil fremgå af tingbogen.
Kommunalbestyrelsen skal foretage aflysning, når et forbud, en advarsel eller en tilbagekaldelse
ikke længere har retsvirkning, jf. samlingsstedsforbudslovens § 2, stk. 4. Det vil være tilfældet i
nedenstående situationer:
Forbud
Hvis det bliver fundet
Advarsel
Hvis den bliver fun-
Tilbagekaldelse af et forbud
2 år eftertilbagekaldel-
ugyldigt.
Tidsbegrænset forbud:
det ugyldig.
2 år efter meddelel-
sen. Det skyldes, at det til-
bagekaldte forbud herefter
ikke længere kan danne
grundlag for et forbud
2 år efter forbuddets ud-
løb. Det skyldes, at for-
buddet herefter ikke
sen af advarslen. Det
skyldes, at advarslen
efter udløbet af denne
21/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0023.png
længere kan danne grund-
lag for et (nyt) forbud.
Tidsubegrænset for-
periode ikke længere
kan danne grundlag for
et forbud.
uden forudgående advar-
sel.
bud: Når forbuddet tilba-
gekaldes. Det skyldes, at
kommunen i sådanne til-
fælde vil skulle tinglyse
selve afgørelsen om tilba-
gekaldelse, jf. lovens § 2,
stk. 3, og afsnit 4.3.3.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 36.
4.4
Sagsbehandling
Et forbud og en advarsel er en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det betyder i forhold til
den, der er part i sagen, at forvaltningslovens almindelige regler om partsaktindsigt, partshøring,
begrundelse og klagevejledning finder anvendelse.
Ejendommens ejere og brugere (f.eks. lejere) er parter i sagen. Om andre kan anses for at have
partsstatus vil afhænge af, om den pågældende har en væsentlig og individuel interesse i sagens
udfald. Andre medlemmer af gruppen vil i almindelighed ikke have partsstatus.
Der kan som led i administrationen af samlingsstedsforbudsloven opstå det problem, at f.eks.
ejendommens ejer ikke ønsker at medvirke til sagens oplysning ved at fortælle, hvem der er bru-
ger af ejendommen. Oplysning om, hvem der er bruger af ejendommen, vil bl.a. være relevant,
når der forud for en eventuel advarsel eller et eventuelt forbud skal foretages partshøring. Kom-
munen vil i den forbindelse eventuelt kunne anvende samlingsstedsforbudslovens § 4 om pligt til
at oplyse om ejendommens brugere, jf. også afsnit 4.5.3.
Hvis det giver anledning til væsentlige vanskeligheder for kommunen at finde ud af, hvem der er
bruger, eller at finde frem til den pågældende, kan kommunen undlade at foretage partshøring i
medfør af forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5. Dette kræver dog, at kommunen har udfoldet
rimelige bestræbelser på at finde ud af, hvem der er bruger, eller på at finde frem til den pågæl-
dende. Det samme gælder i forhold til ejendommens ejere.
Afgørelse om forbud eller advarsel skal adresseres til de nuværende ejere og brugere, jf. sam-
lingsstedsforbudslovens § 1, stk. 4. Hvis det giver anledning til væsentlige vanskeligheder at finde
ud af, hvem de nuværende ejere og brugere er, vil afgørelsen kunne adresseres
til ”ejendommens
ejere og brugere.”
Afgørelsen skal bekendtgøres ved, at den afleveres på ejendommen og ting-
lyses på ejendommen, jf. også afsnit 4.3.1.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 17 f.
22/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
4.5
Dokumentation
Kommunen skal før nedlæggelsen af et forbud eller meddelelse af advarsel sikre, at der foreligger
den fornødne dokumentation for, at betingelserne i samlingsstedsforbudsloven er opfyldt.
Det bemærkes generelt, at fremskaffelsen af dokumentationen forudsætter et nært samarbejde
mellem kommunen og politiet, og at det er afgørende, at mulighederne for at udveksle oplysninger
mellem myndighederne benyttes.
4.5.1 Samarbejde mellem politi og kommune
En stor del af kommunens dokumentation for, at betingelserne i loven for at nedlægge et forbud
eller en advarsel er opfyldt, vil i praksis bestå i materiale fra politiet. Politikredsene skal derfor
sikre, at kommunernes anvendelse af adgangen til at nedlægge samlingsstedsforbud løbende
drøftes i kredsrådene i de enkelte politikredse. Kommunen og politiet kan derudover løbende
være i dialog om status i forhold til potentielle relevante sager efter samlingsstedsforbudsloven.
Politiet skal i den forbindelse som led i indsatsen på rocker- og bandeområdet have fokus på
dokumentation, som kan have betydning for kommunens behandling af sager om samlingssteds-
forbud. Det kan f.eks. dreje sig om følgende:
Observationer vedrørende støj og trafik i forbindelse med fester og andre arrangementer
i en rockerborg eller et lignende tilholdssted.
Sager om mulige strafbare forhold begået på eller i området omkring ejendommen.
Zoneforbud efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 4.
Oplysninger om personer, som har udvist chikanøs eller truende adfærd i området, også
selvom der ikke er tale om strafbare forhold.
Forbud i medfør af rockerloven i forhold til ejendommen.
Angreb mod ejendommen eller personer, der opholder sig på ejendommen.
Politiet kan i almindelighed videregive sådanne oplysninger til en kommune med henblik på, at
kommunen kan vurdere, om der er grundlag for at nedlægge et forbud mod, at ejendommen
anvendes som samlingssted for den pågældende gruppe, jf. vejledning om offentlige myndighe-
ders udveksling af personoplysninger som led i den koordinerede myndighedsindsats over for
organiseret og alvorlig kriminalitet, herunder særligt rocker- og bandekriminalitet.
6
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 17 ff. og 31
f.
─────────────────────────────
6
Vejledning nr. 9607 af 29. juni 2017 om offentlige myndigheders udveksling af personoplysninger som led i den koordine-
rede myndighedsindsats over for organiseret og alvorlig kriminalitet, herunder særligt rocker- og bandekriminalitet. Se også
den supplerende vejledning med praktiske eksempler om udveksling af personoplysninger som led i den koordinerende
myndighedsindsats over for rocker- og bandekriminalitet fra maj 2019.
23/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0025.png
Eksempel fra praksis
I sin afgørelse af 27. maj 2024 fandt Planklagenævnet, at Odense kommune ikke havde sat
skøn under regel ved at lægge politiets oplysninger til grund i vurderingen af, at anvendelsen
af en ejendom i sagen var egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de omkring-
boende.
Nævnet lagde vægt på, at det med samlingsstedsforbudsloven er forudsat, at dokumentatio-
nen for, at betingelserne for et forbud er opfyldt, tilvejebringes i et nært samarbejde mellem
kommunen og politiet, og at en stor del af dokumentationen i praksis vil skulle bestå af mate-
riale fra politiet.
Planklagenævnet opretholdt kommunens afgørelse.
4.5.2 Egne undersøgelser mv.
Kommunen vil som led i behandlingen af en sag efter samlingsstedsforbudsloven også selv kunne
foretage undersøgelser. Det kan f.eks. være ved at foretage iagttagelser af mulige støjgener og
trafikale gener med henblik på at skaffe dokumentation i form af f.eks. video, billeder eller notater
om iagttagelserne.
Kommunen vil også som led i behandlingen af andre sager kunne være kommet i besiddelse af
relevant dokumentation.
Derudover vil dokumentation ligeledes kunne bestå af materiale modtaget fra borgere i området
omkring den pågældende ejendom som f.eks. beskrivelser og billeder. Omfanget af henvendelser
vil i sig selv kunne have betydning som dokumentation i sagen.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 18 og 32.
4.5.3 Ejer og brugers oplysningspligt
Efter samlingsstedsforbudslovens § 4 kan kommunalbestyrelsen forlange, at en ejer eller lejer af
en ejendom skal oplyse, hvem der er bruger af ejendommen, hvis det er nødvendigt til brug for
behandlingen af en sag efter loven. Da bestemmelsen også omfatter en lejer af en ejendom, kan
kommunen også forlange, at en lejer, der har fremlejet ejendommen, skal oplyse, hvem ejendom-
men er fremlejet til. Derudover kan kommunalbestyrelsen forlange, at en bruger af en ejendom
oplyser, hvem der i øvrigt er bruger af ejendommen, hvis det er nødvendigt til brug for behandlin-
gen af en sag efter loven.
Det er kun muligt for kommunen at anvende oplysningspligten, hvis det er nødvendigt for behand-
lingen af en sag. Oplysningspligten kan derfor ikke påberåbes, hvis kommunen i forvejen har
oplysninger om, hvem der er bruger af ejendommen.
”Brugere
af ejendommen” skal forstås på samme måde som den tilsvarende betegnelse i planlo-
ven. Brugeren kan eksempelvis være en person, der har lejet ejendommen. Der kan også være
tale om en person, som på anden måde har brugsret til ejendommen. En bruger af ejendommen
kan også være en juridisk person.
24/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
Derimod vil den pågældende gruppes medlemmer, der kommer på ejendommen i forbindelse
med anvendelse af denne som samlingssted, ikke af denne grund være brugere af ejendommen.
Hvem der er bruger af ejendommen er især relevant, når kommunen skal foretage partshøring
forud for et eventuelt forbud eller en eventuel advarsel, og når ejendommens ejere og brugere
efterfølgende skal underrettes om forbuddet eller advarslen, jf. også afsnit 4.3.2.
Oplysningspligten i § 4 skal administreres i overensstemmelse med § 10 i retssikkerhedsloven.
7
Det følger af retssikkerhedslovens § 10, stk. 1, at hvis der er konkret mistanke om, at en enkelt
person eller juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder be-
stemmelser i lovgivningen mv. om pligt til at meddele oplysninger til myndigheden ikke i forhold
til den mistænkte, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges tilvejebragt, kan
have betydning for bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse.
I forhold til andre end den mistænkte gælder bestemmelser i lovgivningen mv. om pligt til at med-
dele oplysninger, i det omfang oplysningerne søges tilvejebragt til brug for behandlingen af andre
spørgsmål end fastsættelse af straf, jf. lovens § 10, stk. 2.
Det bemærkes dog, at retssikkerhedslovens § 10 ikke generelt er til hinder for at gøre brug af
oplysningspligten i § 4, hvis det i øvrigt er nødvendigt til brug for behandlingen af en sag efter
loven.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 37.
4.6
Adgang til at forlange ejendommen overtaget af kommunen
Efter samlingsstedsforbudslovens § 3 har kommunen pligt til under nærmere betingelser at over-
tage ejendomme, der er omfattet af et forbud. Er der nedlagt forbud, kan ejeren således forlange
ejendommen overtaget af kommunen mod erstatning, hvis forbuddet indebærer, at ejendommen
ikke kan udnyttes på en økonomisk rimelig måde i overensstemmelse med den faktiske udnyt-
telse af de omkringliggende ejendomme.
Det er forudsat, at betingelserne for overtagelsespligtens indtræden kun helt undtagelsesvis vil
være til stede, idet de ejendomme, der vil kunne rammes af et forbud, typisk vil være beliggende
i boligområder og vil kunne anvendes som boliger, også selvom de ikke må benyttes som sam-
lingssted for den pågældende gruppe.
Det er taksationsmyndighederne efter §§ 105 og 106 i lov om offentlige veje m.v., som afgør
berettigelsen af krav efter § 3, jf. lovens § 3, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 20 og 37.
─────────────────────────────
7
Bekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019 af lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter.
25/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0027.png
5.
Klageadgang
5.1
Planklagenævnet
Kommunalbestyrelsens afgørelser om at nedlægge forbud kan, for så vidt angår retlige spørgs-
mål, påklages til Planklagenævnet, jf. samlingsstedsforbudslovens § 7, stk. 1. Det samme gælder
for afgørelser om afslag på at tilbagekalde et forbud. Afgørelser om advarsler og om ikke at med-
dele advarsel eller nedlægge forbud kan derimod ikke påklages.
Planklagenævnet kan alene prøve retlige spørgsmål og dermed, om der er retlige mangler ved
et forbud eller et afslag på tilbagekaldelse. Nævnet kan i den forbindelse prøve, om der er retlige
mangler ved kommunens skønsudøvelse, herunder i forhold til de kriterier, som er opstillet for
skønnet, men vil som udgangspunkt ikke i øvrigt kunne prøve kommunens skøn.
Klage over en afgørelse om at nedlægge forbud skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter,
forbuddet er afleveret og tinglyst på ejendommen. Klage over en afgørelse om afslag på at tilba-
gekalde et forbud skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt. Afgø-
relsen er meddelt, når den er kommet frem til klager. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller
helligdag, forlænges klagefristen til den følgende hverdag.
Klager til Planklagenævnet skal behandles efter reglerne i lov om Planklagenævnet og regler
fastsat i medfør af denne.
Udgangspunktet i lov om Planklagenævnet er, at en klage ikke har opsættende virkning, jf. lov
om Planklagenævnets § 7, stk. 1. Planklagenævnet kan dog træffe afgørelse om at fravige dette
udgangspunkt i særlige tilfælde. Det er med samlingsstedsforbudsloven forudsat, at Planklage-
nævnet, som det helt klare udgangspunkt ikke tillægger klager efter samlingsstedsforbudsloven
opsættende virkning.
Planklagenævnets afgørelser kan indbringes for domstolene senest 6 måneder efter, nævnets
afgørelse er truffet, jf. lov om Planklagenævnets § 3, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 40 f. og
Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 62 som fremsat, side 89.
5.2
Grundlovens § 63
Advarsler, forbud mv. efter samlingsstedsforbudsloven kan prøves ved domstolene jf. grundlo-
vens § 63. Sagsanlæg i medfør af grundlovens § 63 vil ikke have opsættende virkning. Prøvelse
kan derudover ske under en eventuel straffesag om overtrædelse af et forbud.
26/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0028.png
6.
Tilsyn, håndhævelse og straf
6.1
Tilsyn
6.1.1 Kommunens rolle
Det følger af samlingsstedsforbudslovens § 5, stk. 1, at kommunalbestyrelsen har pligt til at påse,
at forbud overholdes.
Det følger af samlingsstedsforbudslovens § 5, stk. 2, at kommunalbestyrelsens personale admi-
nistrativt kan håndhæve forbuddet ved at kræve, at enhver, der uberettiget opholder sig på ejen-
dommen som led i anvendelse af ejendommen som samlingssted for en gruppe, øjeblikkeligt skal
forlade ejendommen. Anvendelsen af beføjelsen er udtryk for faktisk forvaltningsvirksomhed og
vil derfor ikke indebære, at der træffes en afgørelse i forhold til de personer, som kommunens
personale kræver skal forlade ejendommen. Kommunen har ikke efter § 5, stk. 1, beføjelser til at
gennemtvinge et forbud ved brug af magt.
Kommunen er ved vurderingen af, om en person uberettiget opholder sig på ejendommen, over-
ladt et vist skøn. Det er i den forbindelse afgørende, om kommunen vurderer, at personen benyt-
ter ejendommen som led i anvendelsen af denne som samlingssted for gruppen
og ikke hvad
personen oplyser om årsagen til sin tilstedeværelse. Hvis flere personer opholder sig på ejen-
dommen, og der ikke er tvivl om, at i hvert fald nogle af personerne opholder sig på ejendommen
som led i anvendelsen af denne som samlingssted for gruppen, vil det som udgangspunkt kunne
lægges til grund, at dette er tilfældet for alle personerne. Kommunen vil ofte modtage oplysninger
fra andre, herunder fra politiet eller naboer, om, at nogen opholder sig på samlingsstedet i strid
med forbuddet.
Hvis en person ikke frivilligt forlader ejendommen, når kommunalbestyrelsens personale (eller
politiet) har krævet det, kan politiet anvende den fornødne magt til at sikre, at den pågældende
forlader ejendommen, jf. samlingsstedsforbudslovens § 5, stk. 3. Det er således politiet, der har
hjemmel til at gennemtvinge sådanne beslutninger.
Kommunalbestyrelsens personale kan dog til enhver tid uden retskendelse
men mod fremvis-
ning af legitimation
kræve adgang til ejendommen, hvis det er nødvendigt for at påse, at for-
buddet overholdes eller for at kræve, at en person øjeblikkeligt forlader ejendommen jf. samlings-
stedsforbudslovens § 5, stk. 4. Politiet yder den nødvendige bistand til kommunalbestyrelsens
personale ved anvendelsen af denne beføjelse. Det kan f.eks. være relevant, hvis kommunens
personale nægtes adgang til ejendommen, eller hvis medarbejderne ikke er trygge ved at være
til stede på ejendommen uden, politiet er med.
Der vil være tale om et tvangsindgreb, som er omfattet af retssikkerhedsloven, hvilket indebærer,
at kommunen skal iagttage retssikkerhedslovens §§ 3-8 om fremgangsmåden ved gennemfø-
relse af tvangsindgreb, ligesom kommunen skal være opmærksom på, om tvangsindgrebet
27/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
grundet en mistanke om en strafbar lovovertrædelse
i stedet skal gennemføres efter reglerne i
retsplejeloven (se nedenfor).
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen kan forlange, at en ejer eller lejer af en ejendom skal
oplyse, hvem der er bruger af ejendommen, hvis det er nødvendigt for at behandle en sag om et
forbud. Kommunalbestyrelsen kan herudover forlange, at en bruger skal oplyse, hvem der i øvrigt
er bruger af ejendommen, hvis det er nødvendigt for at behandle en sag om et forbud, jf. også
afsnit 4.5.3.
Er der en rimelig mistanke om, at en person har begået et strafbart forhold?
Hvis ejeren eller brugeren af ejendommen på grund af de konkrete omstændigheder i sagen med
rimelig grund er mistænkt for en strafbar overtrædelse af forbuddet, jf. samlingsstedsforbudslo-
vens § 8, kan kommunens personale eller politiet ikke efter samlingsstedsforbudslovens § 5, stk.
4, skaffe sig adgang til ejendommen for at skaffe oplysninger om det strafbare forhold.
Det skyldes, at indgreb efter samlingsstedsforbudslovens § 5, stk. 4, skal foretages under iagtta-
gelse af retssikkerhedslovens regler. Det følger af retssikkerhedslovens § 9, at hvis en enkeltper-
son eller juridisk person med rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertræ-
delse, kan tvangsindgreb over for den mistænkte med henblik på at tilvejebringe oplysninger om
det forhold, som mistanken omfatter, alene gennemføres efter reglerne i retsplejeloven.
Hvis ejeren eller brugeren af ejendommen med rimelig grund er mistænkt for en strafbar overtræ-
delse af forbuddet, vil forholdet i stedet kunne anmeldes til politiet af kommunen, og politiet vil i
givet fald kunne gå videre med sagen som en straffesag. Politiet kan herefter foretage ransagning
efter reglerne i retsplejeloven, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Uanset om ejeren eller brugeren med rimelig grund mistænkes for en strafbar overtrædelse af et
forbud, kan kommunens personale eller politiet få adgang til ejendommen, hvis dette sker med
henblik på anvendelse af beføjelsen til at kræve, at personer, som vurderes at opholde sig på
ejendommen som led i anvendelsen af denne som samlingssted for gruppen, øjeblikkeligt forlader
ejendommen, eller hvis det sker med henblik på politiets gennemtvingelse af sådanne beslutnin-
ger.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 21 og 38 f.
6.1.2 Politiets rolle
Håndhævelse af et samlingsstedsforbud kan kræve hjælp fra politiet, som derfor også har en
række beføjelser:
Politiet kan kræve, at en enhver person, som vurderes at opholde sig på ejendommen
som led i anvendelsen af denne som samlingssted for gruppen, øjeblikkeligt forlader ejen-
dommen, jf. § 5, stk. 2, 2. pkt.
Hvis en person ikke frivilligt forlader ejendommen efter, at politiet eller kommunalbestyrel-
sens personale har krævet det, kan politiet under anvendelse af fornøden magt sikre, at per-
sonen forlader ejendommen, jf. § 5, stk. 3.
Politiet kan mod fremvisning af legitimation få adgang til ejendommen uden retskendelse,
hvis det er nødvendigt for at kræve, at en person, som vurderes at opholde sig på
28/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
ejendommen som led i anvendelsen af denne som samlingssted for en gruppe, øjeblikket
forlader ejendommen, eller hvis det er nødvendigt for at sikre, at en person forlader ejendom-
men under anvendelse af den fornødne magt, jf. § 5, stk. 4, 2. pkt.
Politiet kan endelig yde kommunalbestyrelsen nødvendig bistand til, at de kan få adgang
til ejendommen uden retskendelse, jf. § 5, stk. 5.
Efter samlingsstedsforbudslovens § 6, stk. 1, kan politiet desuden, når der er nedlagt et samlings-
stedsforbud i medfør af § 1, stk. 1, meddele en person forbud mod at opholde sig på ejendommen
og mod at opholde sig eller færdes frem og tilbage inden for en afstand af 200 meter fra ejen-
dommen,
hvis
kommunalbestyrelsens personale eller politiet tidligere har krævet, at personen
forlader ejendommen, jf. lovens § 5, stk. 2, og personen i gyldighedsperioden for forbuddet på ny
vurderes at opholde sig på ejendommen som led i anvendelsen af denne som samlingssted for
gruppen, eller der er grund til at tro, at det vil ske.
Det er ikke en betingelse, at der er forløbet en bestemt periode fra det tidspunkt, hvor kommunens
personale eller politiet tidligere har krævet, at den pågældende forlader ejendommen, og indtil
den pågældende på ny vurderes at opholde sig på ejendommen som led i anvendelsen af denne
som samlingssted for gruppen. Hvis personen således i første omgang efterkommer kravet om
at forlade ejendommen, men umiddelbart herefter vender tilbage, vil der kunne meddeles op-
holdsforbud efter samlingsstedsforbudslovens § 6.
Hvis kommunens personale eller politiet tidligere har krævet, at en person skal forlade ejendom-
men, og der er grund til at tro, at den pågældende person på ny vil opholde sig på ejendommen
som led i anvendelsen af denne som samlingssted for gruppen, vil politiet ligeledes kunne ned-
lægge et opholdsforbud efter samlingsstedsforbudslovens § 6. Det vil bero på en konkret vurde-
ring, men det kan f.eks. være relevant, hvis en person ikke frivilligt forlader ejendommen, efter
kommunens personale eller politiet har krævet det, og det således er nødvendigt for politiet at
anvende den fornødne magt til at sikre, at personen forlader ejendommen, eller hvis personen
forlader ejendommen efter krav fra kommunens personale eller politiet, men herefter uden rimelig
grund bliver i området omkring ejendommen.
Hvis personen bor eller arbejder inden for det område, som er omfattet af opholdsforbuddet efter
samlingsstedsforbudslovens § 6, vil den pågældende kunne anvende sin bolig og bevæge sig frit
til og fra sin bopæl eller arbejdsplads og ud i sit lokalområde, men vil ikke ellers kunne opholde
sig i området.
Et opholdsforbud efter samlingsstedsforbudslovens § 6 gælder som udgangspunkt i 3 måneder,
dog kun så længe forbuddet nedlagt efter lovens § 1, stk. 1, gælder. Opholdsforbuddet kan under
visse omstændigheder forlænges.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 21 ff. og 38
ff.
6.2
Straf
Efter samlingsstedsforbudslovens § 8, stk. 1, straffes med bøde en ejer eller bruger, der overtræ-
der et forbud nedlagt i medfør af § 1, stk. 1, eller en person, der overtræder et opholdsforbud
29/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
meddelt i medfør af § 6, stk.1. Hvis der er tale om gentagne overtrædelser, kan straffen stige til
fængsel i indtil 4 måneder. Det er en forudsætning for at idømme straf, at den pågældende har
handlet uagtsomt eller forsætligt.
Hvis en lejer straffes for en overtrædelse af § 8, stk. 1, ved at have anvendt det lejede som sam-
lingssted i strid med et forbud, underretter politiet udlejeren, jf. samlingsstedsforbudslovens § 9.
Efter samlingsstedsforbudslovens § 8, stk. 2, straffes med bøde den, der afgiver urigtige eller
vildledende oplysninger, som den pågældende ifølge lovens § 4 er forpligtet til at give. Dette
fraviges dog, hvis højere straf kan idømmes efter øvrig lovgivning.
Juridiske personer kan pålægges straf efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 21 og 41 f.
30/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0032.png
7.
Øvrig lovgivning hvor
kommunalbestyrelsen har kompetencen
7.1
Planloven
Planloven
8
kan efter omstændighederne anvendes til at undgå etablering af rockerborge og ban-
deklubhuse mv. og bringe anvendelsen af ejendomme som sådanne tilholdssteder til ophør.
Efter planloven kan kommunerne tilvejebringe lokalplaner, som indebærer, at der, når lokalplanen
er bekendtgjort offentligt, ikke retligt eller faktisk må etableres forhold i strid med planens bestem-
melser, medmindre der meddeles dispensation. En eventuel rockerborg eller et eventuelt bande-
klubhus kan således være i strid med regler i lokalplanen om f.eks. faste hegn eller forbud mod
placering af skilte på bygningers facade. En lokalplan retter sig dog alene mod fremtidige forhold
og kan derfor ikke i sig selv gennemtvinge ændringer i en eksisterende, lovlig anvendelse af en
ejendom eller forhold på ejendommen.
Hvis der ikke er en lokalplan for en ejendom, vil ejendommen i planlægningsmæssig forstand
alene være reguleret af kommuneplanen.
Følgende bestemmelser kan f.eks. være relevante:
§ 12, stk. 3 (kommende forhold i strid med kommuneplanens rammedel). Det bemærkes,
at bestemmelsen i praksis har begrænset betydning i sager om rockerborge mv.
§ 14 (midlertidigt forbud mod forhold, som kan hindres ved en lokalplan)
§§ 35-38 (krav om landzonetilladelse).
§ 38 a-41 (særlige regler for sommerhusområder).
§ 43 (håndhævelse af privatretlige servitutter).
§ 47 (ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplan mv.). Det bemærkes, at bestemmelsen
i praksis har begrænset betydning i sager om rockerborge mv.
§ 51, stk. 3 (etablerede forhold i strid med lokalplan mv. og påbud om lovliggørelse).
§ 56 a (oplysningspligt).
§ 57 (adgang til enhver ejendom i tilsynsøjemed).
§ 63, stk. 1 (ulovlige forhold skal berigtiges af ejeren, og hvis forholdet består i en ulovlig
brug af ejendommen, påhviler pligten tillige brugeren).
─────────────────────────────
8
Bekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024 af lov om planlægning med senere ændringer.
31/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 8 f. og
vejledning nr. 9650 af 29. juni 2017 om anvendelse af planloven i sager om rockerborge.
7.2
Byggeloven
Byggeloven
9
kan i et vist omfang anvendes til at begrænse etableringen eller anvendelsen af
rockerborge og bandeklubhuse mv.
Byggeloven og bygningsreglementet, der er udfærdiget i medfør af loven, fastsætter krav vedrø-
rende bl.a. tilladelse, udførelse, indretning og brug, der gælder for byggeri omfattet af loven. Hvis
f.eks. et byggeri af en rockerborg eller et bandeklubhus mv. er påbegyndt uden tilladelse, eller at
et byggeri ikke lever op til de tekniske krav i bygningsreglementet, kan en kommune efter om-
stændighederne meddele et påbud om, at forholdet lovliggøres.
Følgende bestemmelser kan f.eks. være relevante:
§ 16 (byggetilladelse fra kommunalbestyrelsen).
§ 16 A-B (ibrugtagningstilladelse fra kommunalbestyrelsen).
§ 16 C (påbud om lovliggørelse mv.).
§ 17 (ulovlige forhold skal berigtiges af ejeren, og hvis forholdet består i en ulovlig brug af
ejendommen, påhviler pligten tillige brugeren).
§§ 19-20 (adgang til privat ejendom for at undersøge om der er sket overtrædelser af loven
m.v. og foretage eftersyn).
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 193 som fremsat, side 9 f.
7.3
Byfornyelsesloven
Byfornyelsesloven
10
har til formål at give kommunerne mulighed for at sikre gode boligsociale
forhold både i og uden for vækstområder i byerne og på landet. Kommunalbestyrelsen træffer i
den forbindelse bl.a. beslutning om områdefornyelse på baggrund af et program for områdefor-
nyelse (byfornyelsesprogrammet).
Følgende bestemmelser kan f.eks. være relevante:
§ 75 a (påbud hvis en ejendom ved dens beliggenhed, indretning eller ved andre forhold
er sundhedsfarlig eller brandfarlig, jf. § 75)
§ 76 (kondemnering hvis en bygnings benyttelse til beboelse eller ophold er forbundet med
sundhedsfare eller brandfare)
─────────────────────────────
9
Bekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016 af byggeloven med senere ændringer.
Bekendtgørelse nr. 794 af 27. april 2021 af lov om byfornyelse og udvikling af byer med senere ændringer.
10
32/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0034.png
8.
Øvrig lovgivning hvor politiet har
kompetencen
8.1
Rockerloven
Politiet kan efter rockerloven nedlægge forbud mod ophold i en rockerborg eller et lignende til-
holdssted. Loven har til formål at afværge fare for naboer og andre ved et angreb mod sådanne
ejendomme.
Politiet kan forbyde en person at opholde sig i en bestemt ejendom, hvis ejendommen tjener som
tilholdssted for en gruppe, som den pågældende person tilhører eller har tilknytning til, og den
pågældendes tilstedeværelse i ejendommen og omstændighederne i øvrigt skønnes at indebære
risiko for angreb, der vil være til fare for personer, der bor eller befinder sig i nærheden af ejen-
dommen, jf. rockerlovens § 1, stk. 1.
Det følger derudover af rockerlovens § 1, stk. 2, 1. pkt., at politiet kan forbyde enhver person
adgang til en bestemt ejendom, hvis der vurderes at være betydelig risiko for et angreb, der vil
være til fare for personer, der bor eller befinder sig i nærheden af ejendommen.
I begge tilfælde er det en betingelse, at det angreb, der er risiko for, må antages at have baggrund
i en verserende konflikt mellem grupper af personer, hvor der som led i konflikten er anvendt
våben eller eksplosivstoffer eller er begået brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180, jf. rock-
erlovens § 1, stk. 3.
Forbud nedlægges for et nærmere bestemt tidsrum eller indtil videre, jf. rockerlovens § 1, stk. 4.
Politiet skal ophæve et forbud, når den risiko for angreb, der gav anledning til forbuddet, ikke
længere foreligger. Det gælder ikke alene i tilfælde, hvor forbud er nedlagt indtil videre, men også
hvor forbud er nedlagt for et bestemt tidsrum.
Som nævnt under afsnit 4.2 vil det sædvanligvis være relevant for en kommune at overveje, om
der kan nedlægges et samlingsstedsforbud i forbindelse med, at politiet har fundet anledning til
at nedlægge et midlertidigt forbud mod ophold på ejendommen med hjemmel i rockerloven. Det
er forudsat, at politiet og kommunen er i dialog derom.
Forsætlig overtrædelse af forbud udstedt i medfør af rockerlovens § 1 straffes med fængsel indtil
2 år, jf. rockerlovens § 2.
Eksempel fra praksis
Planklagenævnet opretholdt i sin afgørelse af 27. maj 2024 Odense Kommunes forbud. Kom-
munen havde bl.a. begrundet sin afgørelse med, at politiet havde nedlagt et midlertidigt forbud
33/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0035.png
mod ophold på ejendommen med hjemmel i rockerloven, som efterfølgende var blevet forlæn-
get. Politiets forbud var nedlagt på baggrund af voldsomme hændelser i København, hvor
samme rockergruppering som holdt til i det klubhus, der var omfattet af kommunens forbud
efter samlingsstedsforbudsloven, var blevet angrebet
formentligt som led i en verserende
konflikt. Klager havde bl.a. gjort gældende, at der ikke var konkrete oplysninger om nogen
trussel mod ejendommen, og at der ikke derudover var oplysninger om, at anvendelsen af
ejendommen medførte gener for de omkringboende.
Flertallet i Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at
anvendelsen af ejendommen var egnet til at medføre væsentlig ulempe og utryghed for de
omkringboende. Flertallet lagde navnlig vægt på, at politiet på tidspunktet for kommunes afgø-
relse havde nedlagt et forbud efter rockerloven, som var begrundet i en verserende konflikt,
og på oplysningerne om baggrunden for, at forbuddet blev nedlagt. Det forhold, at der ikke var
oplysninger om, at anvendelsen derudover havde medført gener for de omkringboende, fandt
Planklagenævnet var uden betydning i den konkrete sag, idet den konkrete risiko for et angreb
mod ejendommen er så alvorligt et forhold, at dette alene kan begrunde et forbud.
8.2
Øvrig lovgivning
Udover rockerloven findes en række regler, som har betydning for politiets og kommunernes ind-
sats over for rockerborge og bandeklubhuse mv.
Der findes bl.a. regler i hashklubloven,
11
hvorefter politiet har mulighed for at nedlægge forbud
mod, at der i bestemte lokaler modtages besøgende, eller at der opholder sig besøgende i eller i
umiddelbar nærhed af bestemte lokaler.
Derudover har politiet efter politilovens
12
§ 6 mulighed for at oprette såkaldte visitationszoner,
som er områder, hvor politiet, uden at der foreligger en konkret mistanke, kan foretage stikprøve-
visitationer af personer og biler mv. Hvis betingelserne for at oprette en visitationszone er opfyldt,
vil det være muligt at oprette en visitationszone i området omkring en rockerborg eller et lignende
tilholdssted i forbindelse med eksempelvis arrangementer i tilholdsstedet.
Efter § 6 i bekendtgørelse om politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltper-
soners og den offentlige sikkerhed mv. samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foran-
staltninger (ordensbekendtgørelsen) har politiet under visse betingelser desuden mulighed for at
meddele zoneforbud.
Politiet har herudover mulighed for i visse tilfælde at gribe inden over for støjende adfærd, høj
musik mv. i forbindelse med rockerborge og lignende tilholdssteder efter regler i politiloven og
ordensbekendtgørelsen.
─────────────────────────────
11
Lov nr. 471 af 7. juni 2001 om forbud mod besøgende i bestemte lokaler med senere ændringer.
Bekendtgørelse nr. 1270 af 29. november 2019 af lov om politiets virksomhed med senere ændringer.
12
34/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
3069008_0036.png
9.
Oversigt over sagsgang
1.
En henvendelse fra en medarbejder i kommunen, politiet eller fra en eller flere borgere giver
anledning til at overveje, om der skal nedlægges et forbud.
2.
Sagen oplyses i kommunen ved, at der indsamles dokumentation for, om betingelserne for
at nedlægge et forbud er opfyldt. Dokumentation kan f.eks. indsamles fra politiet eller fra
kommunen selv. Kommunen drøfter i den forbindelse sagen med den lokale politikreds. Ad-
gangen til at nedlægge et forbud drøftes også løbende i kredsrådene. Der henvises til afsnit
4.5.
3.
Sagen vurderes af de relevante medarbejdere i kommunen. Kommunalbestyrelsen skal over-
veje at nedlægge forbud eller meddele advarsel, når betingelserne er opfyldt. Hvis der er tvivl
om vurderingen, kan der tages kontakt til andre kommuner med henblik på at dele erfaringer
og oplysninger om relevant praksis.
4.
Hvis betingelserne vurderes at være opfyldt, nedlægges der et forbud. Hvis det vurderes
uforholdsmæssigt indgribende, skal der i stedet meddeles en advarsel. Der henvises til afsnit
2.
5.
Forbuddet eller advarslen afleveres på ejendommen, tinglyses og ejendommens ejere og
brugere underrettes som udgangspunkt. Politiet underrettes også. Der henvises til afsnit 4.3.
6.
Kommunalbestyrelsen påser om forbuddet overholdes. Kommunalbestyrelsens medarbej-
dere kan i den forbindelse under visse betingelser bede en person om øjeblikkeligt at forlade
ejendommen. Kommunalbestyrelsens personale kan også under visse betingelser mod frem-
visning af legitimation få adgang til ejendommen uden retskendelse. Kommunalbestyrelsen
kan få bistand af politiet hertil. Der henvises til afsnit 6.1.
7.
8.
Forbuddet eller advarslen udløber. Politiet underrettes. Der henvises til afsnit 3.3 og 4.3.2.2.
Når forbuddet eller advarslen ikke længere har retsvirkning, aflyses det i tingbogen. Der hen-
vises til afsnit 4.3.4.
35/36
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 347: Orientering om høringsliste af vejledning til anvendelse af samlingsstedsforbudsloven
Dato
[dd mmmm åååå]
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon
72 26 84 00
E-mail
[email protected]
ISBN
978-88-98564-35-7
36/36