Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 341
Offentligt
3063629_0001.png
Udkast til tale til brug for den offentlige høring den
28. august 2025 i Folketingets Retsudvalg
vedrørende lovforslag nr. L218 om ændring af
PET-loven
[Indledning]
Tak for ordet og tak for invitationen til at deltage i
denne høring om det lovforslag om ændring af PET-
loven, som blev fremsat i april i år.
Jeg vil ligesom ministeren koncentrere mit indlæg om
den del af lovforslaget, som vedrører en ny ordning for
større sammenhængende datasæt.
Vi forstår godt i PET, at forslag om ændringer af
rammerne for PET’s arbejde afføder offentlig debat.
PET opererer i vidt omfang i ”det skjulte” for at passe
på ”det åbne”. Der kan derfor ikke være fuld
transparens om, hvilke metoder og værktøjer vi
anvender i det daglige. Og dermed kan der hurtigt
opstå misforståelser eller fejlopfattelser af, hvad nye
redskaber kan eller vil blive brugt til.
PET hilser derfor også en åben og nuanceret debat om
vores redskaber velkommen. Og vi sætter pris på
muligheden for at være med her i dag.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 1 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063629_0002.png
[Behov for tilpasninger af PET-loven]
Som ministeren var inde på i sin tale, blev PET-loven
evalueret i 2022, og der blev i den forbindelse peget på
behovet for at opdatere loven i forhold til behandlingen
af store datamængder.
Når det er sagt, er det relevant at slå fast – som det også
fremgår af evalueringen af PET-loven – at loven
generelt er velfungerende og generelt understøtter en
effektiv efterretningstjeneste.
Men PET-loven er udformet i en tid, hvor computere i
vid udstrækning fungerede som registreringsværktøjer,
der hjalp os med at organisere vores oplysninger, og
vores arkiv var nogle skabe langt nede i PET’s kælder.
I dag er computeren adgangen til verden, og
efterretningsarbejde foregår i dag i stor udstrækning
bag en skærm. Mængden af data gør det i praksis
ganske vanskeligt manuelt at gennemgå og analysere
samtlige indsamlede oplysninger. Og mange af de
trusler, vi skal forholde os til, eksisterer helt eller
delvist i den virtuelle verden.
For at være på forkant med og kunne afværge disse
trusler, er det nødvendigt, at PET under klare og
tydelige regler kan operere i den digitale verden – og i
store datamængder identificere forbindelser, mønstre
og trusler, efterhånden som de opstår. Det forudsætter,
at vi kan indsamle store klumper af data og uden at
ANGIV KLASSIFICERING
Side 2 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063629_0003.png
gennemgå dem systematisk opbevare dem ”på
indersiden” i længere tid.
Når jeg siger, at PET-loven generelt er velfungerende
og
generelt
understøtter
en
effektiv
efterretningstjeneste, så skyldes det bl.a., at loven har
fornuftige regler for indsamling og indhentning af
oplysninger. Regler, som også giver mulighed for at
arbejde databaseret.
Og lad mig i den forbindelse slå fast; PET arbejder i
dag i større og større grad databaseret. Også med større
datasæt. Og vi har da også i flere tilfælde afværget
terrorangreb, som havde en virtuel dimension.
Men de nuværende regler i PET-loven har fokus på
oplysninger om enkeltpersoner og forudsætter
grundlæggende, at PET indsamler og indhenter
oplysninger fokuseret på enkeltpersoner og i mindre
skala. Disse data skal så inden for 4 uger gennemgås
ift. det videre arbejde – og oplysningerne skal derefter
enten journaliseres eller slettes.
De nuværende regler forhindrer os som sagt ikke i at
arbejde i den digitale verden og med større klumper af
data, men den eksponentielt stigende datamængde og
det mere og mere komplekse trusselbillede kalder på
en opdatering af reglerne.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 3 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
Så PET fortsat kan varetage sin opgave med at passe
på Danmark og danskerne. Men også for at sikre klare
rammer for det tilsyn og den kontrol, en myndighed
som PET naturligvis skal være underlagt.
[Udvikling i trusselsbilledet]
Som efterretnings- og sikkerhedstjeneste skal PET
være på forkant med både den samfundsmæssige og
teknologiske udvikling. Vores opgave er – på et tidligt
stadium – at forebygge og afdække trusler mod
Danmark og Rigsfællesskabet. Trusler fra bl.a.
terrorisme, spionage, sabotage og udenlandsk
påvirkning.
Truslerne er i stigende grad digitale. Det er i dag ikke
nok blot at forlade sig på traditionelle metoder, såsom
aflytning af telefoner eller observation af mistænkelige
personer i den fysiske verden. Radikaliserede personer
og medlemmer af terrorgrupperinger mødes ikke
nødvendigvis fysisk, og megen radikalisering og
kontakt foregår i dag online.
PET arbejder inden for de gældende regler allerede i
vidt omfang med den digitale dimension af
trusselsbilledet. Vi er så at sige ”online”, og vi
interesserer os selvsagt for, hvad der foregår i f.eks.
åbne og lukkede fora på visse dele af de sociale
platforme. Det er vi nødt til.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 4 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063629_0005.png
På terrorområdet foregår radikalisering og rekruttering
af unge i stigende grad digitalt og på sociale medier.
Virtuelle fællesskaber og algoritmer, der forstærker
ekstremistiske budskaber, gør det lettere at sprede
radikaliseret indhold og tiltrække unge til
ekstremistiske miljøer.
Også truslen fra de såkaldte statslige aktører har en klar
digital dimension. Det vil jeg fokusere lidt mindre på i
dag, men det er et meget vigtigt aspekt. Vi taler navnlig
om spionage og forsøg på at anskaffe sig produkter,
viden og teknologi for at udvikle de fremmede staters
militære kapaciteter.
Vi
taler
om
truslen
fra
fremmede
efterretningstjenesters påvirkningsvirksomhed, og
sabotagetruslen fra Rusland mod f.eks. kritisk
infrastruktur er skærpet.
Det er en kerneopgave for PET at passe på Danmark
og danskerne. Det gør vi ved at forebygge og afdække
bl.a. spionage og sabotage. Det arbejde handler i høj
grad om at kunne identificere enkeltpersoners
tilknytning til udenlandske efterretningstjenester –
enten som deciderede ansatte spioner eller som mere
løst tilknyttede operative mellemled. Og det handler
om at kunne udpege tilrejsende sabotører og dermed
forhindre angreb på f.eks. dansk kritisk infrastruktur.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 5 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
Svarene på disse udfordringer ligger i høj grad gemt i
utroligt store datamængder. Kun ved at arbejde med
større sammenhængende datasæt er det muligt at
konstatere sammenhænge, mønstre og forbindelser.
Det kan ske ved samkøring af f.eks.
identitetsoplysninger, pasoplysninger, oplysninger fra
sociale medier og rejsedata om rejseruter og ved at
sammenholde disse oplysninger med andre
efterretningsoplysninger hos os selv eller hos partnere.
En opgave, som det i lyset af mængden af data og
kompleksiteten i informationer ikke er muligt at udføre
manuelt.
På den baggrund kan vi få det nødvendige grundlag for
at arbejde videre – grundlaget for at sortere irrelevante
personer fra så hurtigt så muligt og arbejde fokuseret
videre med blik på de relevante målpersoner.
Og lad mig i den forbindelse slå én vigtig ting fast én
gang for alle; når PET har begrundet mistanke mod
konkrete enkeltpersoner og finder grundlag for at
indlede en efterforskning, så sker det efter reglerne i
retsplejeloven. Det vil sige, at vi – ligesom det øvrige
politi – skal ned i retten og over for en dommer
godtgøre mistankegrundlaget og argumentere for,
hvorfor der f.eks. er behov for at aflytte en telefon eller
ransage en bopæl. Og den mistænkte person har en
advokat beskikket til at varetage sine interesser.
Det ændrer de foreslåede regler ikke ved.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 6 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063629_0007.png
[Eksempler på datasæt og behandling heraf]
Med det fremsatte lovforslag får PET mulighed for at
indhente og arbejde på en anden måde med forskellige
typer af store datasæt.
Vi får ikke adgang til andre eller nye typer af data, end
dem vi kan indsamle og indhente i dag. Og vi får heller
ikke adgang til uden retskendelse at indhente
oplysninger, som i dag kræver retskendelse.
Og hvad kan PET så bruge disse større datasæt til? Lad
mig forsøge at komme med et par eksempler.
Med de foreslåede regler får PET f.eks. adgang til at
indsamle dele af åbne sociale medieplatforme. Det kan
vi bruge til at opbygge et datamæssigt ”normalbillede”,
som f.eks. kunne være relevant, når vi skal identificere
statslige online-påvirkningskampagner.
Hvis PET skal afdække afvigelser – f.eks.
desinformationskampagner – er PET nødt til at
sammenholde udviklingen på f.eks. sociale medier
med normalsituationen. Vores modstandere er
professionelle og dygtige til at skjule sig. Med de
foreslåede regler vil PET kontinuerligt kunne
vedligeholde et sådant bagtæppe og normalbillede og
ved hjælp af it-understøttelse identificere afvigelser.
Dermed vil vi hurtigere kunne afsløre potentielt
ANGIV KLASSIFICERING
Side 7 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
ulovlig statslig indblanding i forbindelse med f.eks.
valghandlinger.
Adgangen til at arbejde på større datasæt er lige så
afgørende på terrorområdet.
På terrorområdet vil PET kunne indsamle oplysninger
fra offentligt tilgængelige kilder, herunder åbne sociale
medier, hvor eksempelvis højreekstremistiske eller
militant islamistiske individer og grupperinger færdes
og kommunikerer. Og vi ved, at radikaliserede
personer og grupper bruger digitale platforme til at
planlægge og forberede terrorangreb.
Herefter vil PET kunne foretage generelle analyser for
at kortlægge tendenser og udviklinger i disse miljøer
og derved udarbejde efterretningsanalyser og -
vurderinger. De analyser og vurderinger vil f.eks.
kunne have fokus på trends inden for særlige
fokusområder – er der f.eks. en udvikling i, hvilke
narrativer som fylder? – eller fokusere på nye
symboler, som kan associeres med ekstremistiske
grupperinger – f.eks. bestemte tegn eller memes.
De generelle analyser vil derefter kunne understøtte
PET’s mulighed for at udfinde relevante
enkeltpersoner, som PET bør interessere sig mere
konkret for. F.eks. fordi disse personer aktivt deler
eller på anden måde spreder de identificerede
narrativer eller memes.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 8 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063629_0009.png
Der er altså ikke tale om, at PET vil indsamle store
klumper af data og derefter ved hjælp af f.eks. kunstig
intelligens eller algoritmer foretage en såkaldt
”profilering”. Vi agter på ingen måde at få it-systemer
til at udføre det analytiske efterretningsarbejde, som
vores dygtige medarbejdere laver hver eneste dag.
Derimod vil vores analytikere kunne bruge de
generelle analyser af data til at ”arbejde videre”.
Analyserne kan sætte retning for det videre arbejde og
medvirke til, at vi anvender vores ressourcer bedst
muligt.
Derudover vil analyserne og vurderingerne kunne
anvendes i forhold til PET’s eller det åbne politis
forebyggende indsats.
Det handler for PET grundlæggende om at kunne
identificere den næste Breivik. Eller den næste Omar
Hussein. Og det skal vi helst kunne gøre, inden de
begår deres terrorangreb.
I et andet tænkt eksempel vil arbejdet med større
datasæt kunne understøtte PET’s evne til f.eks. at
forhindre skoleskyderier.
Lad mig give et helt konkret tænkt eksempel.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 9 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
Forestil jer, at PET får oplysninger fra f.eks. en SSP-
konsulent i en kommune på Sydsjælland om, at der
blandt unge i kommunen tales om, at der deles
højreekstremt indhold på en gamingplatform. Og at der
bliver talt om et ”muligt” angreb.
Er det bare ”trash talk” – som man i gamingmiljøer
kalder det? Eller er det begyndelsen på noget langt
mere alvorligt?
Sproget på sociale medier er ofte voldsomt. Det ved vi
godt. Det meste er tomme trusler. Men indimellem
gemmer der sig netop dét ene forløb, der kan udvikle
sig til det næste terrorangreb. Den næste
skoleskydning. Den tragedie, vi alle frygter. Og
sandheden er, at forskellen – mellem tomme ord, hård
retorik og egentlig planlægning – kan være uhyre svær
at se.
Derfor har vi i den situation brug for at kunne indsamle
en større mængde af den åbne kommunikation på
gamingplatformen og analysere den i vores egne
systemer.
På baggrund af de foreslåede regler ville vi kunne
indsamle relevant data fra gamingplatformen
vedrørende brugerprofiler på Sydsjælland i
eksempelvis de seneste seks måneder. På samme måde
som enhver anden borger ville kunne logge på
platformen og downloade dataen. Der er således ikke
ANGIV KLASSIFICERING
Side 10 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
tale om, at vi ville kunne indsamle data om
kommunikation, som i dag ville kræve en
dommerkendelse.
I den data vil der uundgåeligt være oplysninger, der er
uvedkommende. Sikkert også personlige oplysninger.
Men vi leder ikke efter private oplysninger. Vi leder
efter mønstre. Efter ord. Efter netværk. Indikationer,
der kan afsløre, om nogen er på vej fra snak til
handling.
Finder vi noget – står vi over for et valg.
Ligger det i gråzonen, vil vejen frem typisk være
forebyggelse. Oplæg på skoler. Dialog med
kommunen og SSP. Eller måske direkte samtaler med
unge, der er ved at glide for langt ud.
Er det mere alvorligt, vil vi indlede en egentlig
efterforskning. I så fald efter de samme regler i
retsplejeloven som i dag – hvor indgreb kræver
dommerkendelse.
Eller er det ligefrem så alvorligt, at der skal reageres
her og nu? Så vil vi selvfølgelig gøre det!
Pointen er, at uden muligheden for først at analysere
den store datamængde, ville vi aldrig få øje på de
faresignaler, der er afgørende for, at vi kan handle.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 11 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063629_0012.png
PET vil ikke i dag effektivt kunne indsamle data som
skitseret i eksemplet. Vi ville slet ikke kunne arbejde
med den hastighed, som efter de foreslåede regler. Og
det ville slet ikke være sikkert, at vi overhovedet fandt
frem til konkrete unge drenge.
Dette er som sagt ét tænkt eksempel. Og vi kunne lave
mange flere.
Men de foreslåede regler vil efter PET’s vurdering
gøre PET bedre i stand til at forebygge terrorangreb i
Danmark.
Jeg håber, at disse eksempler gør det lidt lettere at få
en fornemmelse for, hvordan PET kan arbejde med
større sammenhængende datasæt. Og hvordan vi ikke
har tænkt os at anvende dem.
[Tilrettelæggelse af arbejdet med større datasæt –
interne retningslinjer, kontrol, it-systemer]
Lad mig så også lige knytte et par ord til det tilsyn og
kontrol med anvendelsen af de foreslåede regler, som
helt naturligt også har fyldt i debatten siden april.
Lovforslaget forudsætter, at PET udarbejder interne
retningslinjer
for
behandlingen
af
større
sammenhængende
datasæt.
Tilsynet
med
Efterretningstjenesterne skal orienteres om disse
retningslinjer og vil skulle føre kontrol med, at de
overholdes. Derudover vil tilsynet naturligvis skulle
ANGIV KLASSIFICERING
Side 12 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
kontrollere, om PET’s behandling sker i
overensstemmelse med de betingelser, som er angivet
i PET-loven.
PET har herudover noteret sig, at der i den politiske
debat om lovforslaget har været interesse for, præcist
hvilke it-systemer og -leverandører som PET anvender
eller påtænker at anvende i forbindelse med
databehandlingen.
Til det kan jeg sige så meget, at udviklingen i
trusselsbilledet betyder, at PET i højere grad end
tidligere er afhængig af it-løsninger i det operative
arbejde. Men derfor er PET også yderst varsom med at
fortælle
om
kapaciteter,
kapabiliteter
og
arbejdsmetoder, da indblik heri kan udnyttes af PET’s
modstandere. Det gælder også oplysninger om
konkrete it-løsninger og -leverandører.
Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at PET i en
verden, der forandrer sig hastigt, og hvor PET’s
modstandere får stadig flere teknologiske muligheder,
er konstant optaget af at passe på vores data og
systemer. PET har derfor foranstaltninger på plads til
at passe på de oplysninger, som behandles i PET. Det
gælder selvfølgelig internt i forhold til f.eks. styring af
brugeradgange og logning af adfærd i systemerne. Og
det gælder naturligvis også på it-området i forhold til
vores eksterne leverandører og deres adgang til vores
oplysninger.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 13 / 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
[Afslutning]
Som jeg indledte mit indlæg med at sige, så hilser PET
en åben og nuanceret debat om vores redskaber
velkommen. Og vi sætter pris på muligheden for at
være med her i dag.
Forslag om ændringer af vores retlige rammer og
redskaber afføder helt naturligt en offentlig og politisk
debat. Sådan skal det være i et demokrati og en retsstat.
Jeg håber, at mit indlæg har været med til at udfolde
behovet for reglerne en smule, og at de nævnte
eksempler har givet ”mere kød på debatten”.
Tak for ordet.
ANGIV KLASSIFICERING
Side 14 / 14