Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 341
Offentligt
3063627_0001.png
Høring om lovforslag om
Politiets
Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Torsdag den 28.
august 2025 kl.
9-13, Landstingssalen,
Christiansborg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0002.png
Velkomst v/ Steffen Larsen
(LA)
Formand for Retsudvalget
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0003.png
Peter Hummelgaard (S)
Justitsminister
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0004.png
Morten Duus-Larsen
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Juridisk chef, Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0005.png
Ingvild Bruce
Førsteamanuensis, Politihøgskolen Norge
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0006.png
Et norsk perspektiv på de rettslige
rammene for efterretningstjenesters
arbejdsmetoder
- herunder efterretningstjenesters arbejde med
store mængder data
Ingvild Bruce
Førsteamanuensis ved Politihøgskolen
[email protected]
04.09.2025
Side 6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0007.png
Fellestrekk ved skandinavisk
etterretningstjenester
Organisering
Trusselbilde
Lovgivning
Verdier
Illustrasjon: Det norske nasjonalbiblioteket 04.09.2025
Side 7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0008.png
Regulering av store datasett i Skandinavia
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0009.png
Behov for lovendringer
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0010.png
Adgang til lagring av «åpent tilgjengelig informasjon»
Dersom det «antas å være
nødvendig»
Ved hjelp av automatiserte
analyseverktøy»
Opplysningene skal
slettes senest etter 5 år.
kan beholdes i ytterligere 5 år
men ikke lenger enn 15 år totalt
Politiregisterloven § 65 a
Foto: Lovdata 04.09.2025
Side 10
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0011.png
Kritikk av lovforslaget
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0012.png
Kategorisering av opplysningers sensitivitet
Åpent tilgjengelige opplysninger
er som utgangspunkt mindre
sensitive.
Opplysninger om fysisk og
psykisk helse er som
utgangspunkt svært sensitive.
Tjenestenes tilgang til
opplysninger må vurderes
samlet.
y
y
-
z
z
z
-
z
y
y
y
y
y
y
y
y
y
y
y
y
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0013.png
Betydningen av polisiære
etterretningstjenester
For vide fullmakter kan
lede til maktkonsentrasjon
og utlikne de polisiære
etterretningstjenestenes
rettssikkerhetsmessige
forsprang.
Bilde: Routeledge.
04.09.2025
Side 13
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0014.png
Takk for meg!
Ta kontakt på [email protected]
04.09.2025
Side 14
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0015.png
Pernille Boye Koch
National chef, Institut for Menneskerettigheder
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0016.png
Menneskeretligt blik på
lovforslag om Politiets
Efterretningstjeneste (PET)
Høring i Folketingets Retsudvalg 28.
august 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0017.png
Hovedproblemstilling
Forslaget lægger op til, at PET får adgang til massiv
dataindsamling uden tilstrækkelige retsgarantier for borgerne
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0018.png
Store sammenhængende datasæt
Lovforslaget § 10 c
Datasæt bestående af oplysninger fra offentligt tilgængelige
kilder (§ 10 c, stk.
1)
Datasæt bestående af oplysninger fra andre danske
forvaltningsmyndigheder (§ 10 c, stk.
2)
Datasæt som langt overvejende må antages at indeholde
oplysninger om personer, der ikke er hjemmehørende i Danmark
(§ 10 c, stk.
3)
Data kan bruges til personrettet efterforskning uden, at
personen er mistænkt for en forbrydelse.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0019.png
PET har bred adgang til at indsamle data
Meget lav tærskel for, hvornår PET kan indsamle og
indhente oplysninger (”må antages at have betydning”
eller ”kan have betydning”).
Bred skønsmæssig hjemmel gør det vanskeligt for
kontrolmyndighederne at forhindre
myndighedsmisbrug.
EMRK art.
8 stiller krav om retningslinjer for
efterretningstjenestens skøn.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0020.png
Personrettet efterforskning går utrolig
tæt på borgernes privatliv
Data fra offentligt tilgængelig kilder kan fx stamme fra
datamæglere og ”dark web”.
Oplysninger er bl.a.
genereret ved brug af apps og
hjemmesider, fra for eksempel cookies, reklamedata og
lokationsdata.
Oplysningerne giver indsigt i den berørte persons
interesser og færden og kan sammenlagt tegne meget
præcise profiler af folk.
Data kan kortlægge en persons bevægelsesmønstre,
døgnrytme, relationer, arbejdsliv, interesser, smag, tanker,
drømme og store livsændringer.
Data kan indeholde oplysninger, der i
databeskyttelsesretten er klassificeret som følsomme
personoplysninger, for eksempel helbred, seksualitet,
fagforening, politisk overbevisning og etnisk oprindelse.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0021.png
Personrettet efterforskning går
utrolig tæt på borgernes privatliv
Personrettet søgning i datasæt medfører risiko for
meget alvorlige indgreb i borgeres ret til privatliv.
Brug for stærke retsgarantier for at modvirke risiko
for arbitrære indgreb og magtmisbrug.
Problematisk at der ikke indføres nye retsgarantier
ved personrettet efterforskning, som modsvarer
PET’s nye beføjelser.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0022.png
Institut for Menneskerettigheders anbefalinger
Behov for at skærpe betingelser for PET’s behandling af
oplysninger
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Justitsministeriet
skærper kravene til, hvornår PET må indsamle og indhente
personoplysninger, og at de nærmere kriterier for PET’s udøvelse
af disse skønsmæssige beføjelser fastsættes i loven.
Stærkere retsgarantier ved personrettet efterforskning i
datasæt
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Justitsministeriet i
lovforslaget indfører et krav om forudgående tilladelse til, at PET
kan søge på specifikke fysiske og juridiske personer i større
sammenhængende datasæt.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0023.png
Tak
Kontakt
Pernille Boye Koch
[email protected]
Tlf.
91 32 57 17
Læs mere på
menneskeret.dk
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0024.png
Birgitte Arent Eiriksson
Direktør, Justitia
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0025.png
ustitias syn på L 218: Understøttelse af PET’s mulighed for at
udføre data og analyse aseret efterretnings ir somhed m
irgitte rent Eiri sson
ire tør ustitia anmar
justitia-int.org
@Justitiaorg
facebook.com/justitiadk
linkedin.com/company/justitia
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0026.png
Hvad er på spil?
orslaget ændrer ikke, hvilke oplysningstyper PET kan indsamle, men
ændrer på, hvem de kan indsamle disse oplysninger om, hvornår og
til hvilke formål
masseindsamling.
vervågning kan være adfærdsændrende chilling effekt .
ndgreb i retten til privatliv, hvilket kræver legitimt formål, klart
retsgrundlag samt nødvendighed og proportionalitet
oven har en bred og udefineret adgang til at indsamle og analysere
oplysninger, som kan bruges til alle PET’s opgaver.
anskeligt at forudsige lovens konsekvenser og teknologiens
muligheder samt om proportionalitetskrav er opfyldt.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0027.png
I dag: Vide rammer især ved
straffelovens kap. 12 og 13.
Kræver ikke mistanke, men PET
må ikke behandle oplysninger,
hvor der er en fjern eller teoretisk
mulighed for relevans.
Relevansvurdering
Først finde relevant person,
så finde al data
Danske
myndigheder
Oplysninger fra andre
efterretningstjenester
Offentligt tilgængelig på
indsamlingstidspunktet
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0028.png
Lovforslag: Paradigmeskifte ved
masseindsamling af oplysninger
om alle borgere.
Kunstig intelligens
Først finde al data,
så finde relevant person
Danske
myndigheder
Oplysninger fra andre
efterretningstjenester
(begrænsning: langt
overvejende ikke
hjemmehørende)
nkl. opl sninger
delt i fortrolighed
ed f.eks. læge
præst ps kolog
so ialrådgi er
nkl. lækkede opl sninger der
sælges på ”the dark web”
Offentligt tilgængelig på
indsamlingstidspunktet
an allige el
indeholde stærkt
fortrolige
opl sninger o
konkrete danskere
an indsa les op til år f r rele anstidsp nkt.
kke
lighed for sletning eller berigtigelse.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0029.png
Hvad vil PET kunne gøre med det masseindsamlede data?
1) Generelle analyser, f.eks. ”Er der en stigning i venstreorienteret
ekstremisme i danske Facebook-grupper?”
2) Identifikation af målpersoner, f.eks. sammenkædning af
sundhedsoplysninger, sociale oplysninger og online-aktivitet til at
udpege en potentielt fremtidig kriminel.
Alle danskeres data kan analyseres på denne måde. Hvis dine data
ikke fremstår ”normale”, kan du blive udpeget til efterforskning.
Regler om f.eks. datakvalitet er fraveget.
Væsentligt indgreb overfor alle danskere, selvom der ikke bliver set
direkte på de flestes oplysninger af en PET-medarbejder.
3) Direkte personrettet søgning, f.eks. søgning efter et bestemt navn.
Samspil med gældende regler betyder, at der ved konkret relevans
kan søges personrettet i væsentligt større datamængde, f.eks.
oplysninger indsamlet for 20 år siden.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0030.png
Justitias anbefalinger om større sammenhængende datasæt
egrænsning af følsomme oplysninger, data købt fra hackere samt myndighedsdata vedr.
fortrolige forhold.
lare rammer og retsgarantier for personrettede søgninger og identifikation af målpersoner.
ata skal ikke kunne bruges til alle PET’s opgaver, men kun til forebyggelse og efterforskning
af forbrydelser mod stat, terror etc. formålsbegrænsning .
orbud mod analyser alene mhp. at udlede følsomme oplysninger om borgerne, f.eks.
politisk, religiøs eller seksuel orientering.
get effektiv kontrol om dataindsamling og behandling samt anvendelse af ny teknologi.
benhed om datakilder, i det omfang dette kan ske uden fare for statens sikkerhed eller
konkrete efterforskninger.
nonymisering af data i videst muligt omfang, når data kun skal bruges til generelle analyser.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0031.png
Yderligere anbefaling om kvalificering
ovens konsekvenser er uklare og ikke undersøgt f.eks. i
lovforberedende udvalg.
På trods af evaluering fra
om behov for, at analysearbejde
”ledsages af de nødvendige beskyttelses og kontrolforanstaltninger”.
tort pres på privatlivet både lovgivnings og teknologimæssigt. Hver
lov behandles for sig uden et samlet billede af overvågningsniveau og
konsekvenser.
nbefaling
Privatlivskommission før loven vedtages.
estemmelse om løbende evaluering efter lovens vedtagelse med
fokus på ny teknologi.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0032.png
Pause
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0033.png
Johan Busse
Formand, Dataetisk Råd
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0034.png
Dataetisk Konsekvensvurdering af
lovforslag om PET
Johan Busse, Formand for Dataetisk Råd
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0035.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0036.png
Hvad er en dataetisk konsekvensvurdering?
Et værktøj til at vurdere dataetiske konsekvenser af
lovforslag og politiske tiltag
Formålet er at give Folketinget et mere kvalificeret
beslutningsgrundlag – især lovforslag der involverer
behandling af persondata
Fokuserer på hvordan lovforslaget påvirker samfund
og borgere ud fra centrale værdier og principper
Integrerer etiske overvejelser i den politiske
beslutningsproces ved at identificere både fordele,
ulemper og utilsigtede konsekvenser
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0037.png
Dataetiske konsekvenser af lovforslaget om PET
Manglende beskyttelsesmekanismer
Uklarhed om nødvendighed
Lovforslaget dokumenterer ikke, at masseindsamling af data er
effektiv til terrorbekæmpelse.
Uden sådan dokumentation kan
behovet for så omfattende indgreb ikke vurderes.
Manglende proportionalitet
PET får adgang til omfattende data om alle danskere og kan
opbevare dem i 20 år.
Dette indgreb i borgernes privatliv står ikke
i forhold til de begrænsede beskyttelsesmekanismer og
manglende dokumentation for effektivitet.
Manglende gennemsigtighed
Borgere får ingen indsigt i egne data, ingen mulighed for
korrektion, og forbuddet mod søgning på enkeltpersoner kan
potentielt omgås gennem "generelle analyser".
Eksisterende
viden indikerer, at sådan overvågning kan reducere demokratisk
deltagelse.
Privatlivskommission
Dataetisk Råd støtter nedsættelsen af en uafhængig kommission,
der kan arbejde for at kortlægge omfanget af overvågning i
samfundet.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0038.png
Adam Diderichsen
Lektor, Forsvarsakademiet
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0039.png
Pointer
Det centrale er ikke en afvejning af sikkerhed over for privatliv
Det handler derimod om en teknologi,
Som ikke virker
Som underminerer retsstaten
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0040.png
Måludpegning og dataanalyse
okus
åludpegning på baggrund af analyse af store datasæt
”Nålen i høstakken”
i har i dag omfattende erfaringer med denne type teknologi
anske myndigheder
yndigheder i andre lande
orskning
ette vidensgrundlag mangler tydeligvis i lovforslaget
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0041.png
Lidt erfaringer
Denne type teknologi fungerer bedst,
Når det drejer sig om meget almindelige fænomener
Når det ikke har alvorlige konsekvenser at blive fejlidentificeret
Når fænomenet er stabilt over tid
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0042.png
Falske positive
Et analyseværktøj
Hvis en person er terrorist, kan
systemet i 90% af tilfældene korrekt
identificere dette
Hvis en person ikke er terrorist, tager
systemet kun fejl i 1% af tilfældene
Er Anne terrorist?
6 millioner borgere, hvoraf 600 er
mulige terrorister
Systemet identificerer 540 terrorister
Systemet fejlidentificere 59.994
uskyldige borgere
Der er mindre end 1% sandsynlighed
for, at Arne er terrorist
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0043.png
Konsekvenser
et er ikke rigtigt, når det påstås, at lovforslaget ikke vil ændre på
betingelser for, hvornår PET vil kunne behandle oplysninger om
enkeltpersoner
PET’s medarbejdere vil med stor sandsynlighed holde op med at tage
værktøjet alvorligt
anske borgere har ikke længere mulighed for at gennemskue
retstilstanden i anmark
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0044.png
Jeppe Berggreen Høj
Enhedschef, Lægeforeningen
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0045.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0046.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0047.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0048.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0049.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0050.png
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0051.png
Anette Hygum
Rådsmedlem, Det Etiske Råd
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0052.png
Videregivelse af sundhedsoplysninger
Anette Hygum, Overlæge, medlem af Det Etiske Råd
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0053.png
53
vad er på spil – or patienter og
sundhedspersoner
or patienter
Tryghed i forhold til at
afgive særdeles
følsomme oplysninger
Beskytter patienters
privatliv
or sundhedspersoner
Præcise og indgående
oplysninger
nødvendige for at
stille en diagnose og
iværksætte behandling
Fremmer en effektiv
og kvalificeret
behandling
or begge parter
Regler om
fortrolighed,
tavshedspligt og
videregivelse af
oplysninger sikrer
tillidsforholdet mellem
patient og
sundhedsperson
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0054.png
54
vad er på spil – or patienter og
sundhedspersoner
Person person relation
Fortrolighed skaber
tryghed
Øger villigheden til at
dele informationer
Person datasæt relation
Fortrolighed er kontrol
med videregivelse
Øger villigheden til at
bidrage med data
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0055.png
vad er på spil – or sam undet
Patientoplysninger anvendes ikke
blot til behandling bruges til
kvalitetssikring, forebyggelse,
forskning,
Patientoplysninger indgår i stigende
grad i varierende datasæt og
forsknings og
behandlingsmuligheder støtter sig i
stigende grad til sådanne sæt.
edicinske discipliner er dybt
dataafhængige – og dermed
afhængige af patienters villighed til
at afgive sundhedsoplysninger
Patientoplysninger er eftertragtede
ange aktører er interesserede i at få
adgang til patientoplysninger
ndre dele af den offentlige sektor
Private virksomheder
edicinsk forskning
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0056.png
56
Det Etiske åds budskab
”Villigheden blandt borgere og patienter til i
remtiden at overgive yderligere data, beror
bl.a. på, at myndigheder udviser beherskelse
med hensyn til udpegningen a nye ormål or
selvsamme data”
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0057.png
57
Det Etiske Råds budskab
Såfremt lovforslaget genfremsættes,
anbefales det, at man undtager
sundhedsoplysninger fra
oplysningspligten.
Dette ville være en meget konkret
måde at udvise beherskelse på.
Udviklingen i databehandling er
dramatisk i disse år. Øjeblikket bør
betragtes som et konsekvensrigt retligt,
etisk og socialt eksperiment.
Rådet tilslutter sig derfor anbefalingen
om at oprette en privatlivskommission
til granskelse af denne udvikling.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0058.png
DET ETISKE RÅD
[email protected]
www.etiskraad.dk
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0059.png
Thomas Birk Kristiansen
Lægefaglig konsulent, Dansk Selskab for Almen
Medicin (DSAM)
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0060.png
L 218 – PET-loven og sundhedsdata
og genetiskedata
Thomas Birk Kristiansen, DSAM
Folketingets Retsudvalg, 28.
august 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0061.png
Hvad siger loven og ministeren
§ 10c, stk.
2: PET kan indhente datasæt, der ”må antages at have
betydning”
Side 71 af L218-lovbemærkninger: PET-kan indhente sundhedsdata og
herunder genetiske data
Ministersvar til Lægeforening og Det Etiske Råd bekræfter dette.
Ikke svar til DSAM endnu vdr.
genetiske oplysninger.
Ærgerligt.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0062.png
Datacase 1: Psykiatriske data - Evidens vs.
Konsekvenser
Hypotese: "Lone-actor-terrorism" sammenhæng med psykisk sygdom?
Evidens fraråder profilering:
Campbell Collaboration meta-analyse viser INGEN sammenhæng
Terrorister har faktisk LAVERE psykisk sygdomsrate end
normalbefolkningen
Risiko for diskrimination og fejlovervågning
Fraråder profilering
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0063.png
Datacase 1: Psykiatriske data - Evidens vs.
Konsekvenser
Den reelle fare ved L218:
Psykisk sårbare føler sig overvåget
undgår behandling
Tilbageholder vigtige oplysninger fra lægen
Ubehandlet psykisk sygdom = større risiko for skade
Spørgsmålet:
Hvad er farligst - at psykisk syge undgår behandling, eller at
PET ikke får sundhedsdata?
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0064.png
Datacase 2: Genetiske data - Masseidentifikation
bliver mulig
PET's formål: Identificere så mange danskere som muligt via DNA-sp
Indsamling af DNA efter møder i radikale miljøer
Matching af DNA-spor fra terror i DK/udland
Omfanget af tilgængelige databaser:
Nationalt Genom Center: 60.000 helgenomer
Computerome: >500.000 DNA-chip prøver (Region H)
iPSYCH: 140.000 nyfødtes hælprøveer DNA-chip (Aarhus Univers
= 700.000+ prøver + slægtskabsanalyser = potentiel identifikation a
næsten hele befolkningen
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0065.png
Case 2: Genetiske data og bagvendt jura
Gældende ret: Sundhedslovens §223b stk 2 og også
Retshåndhævelseslovens §10 etablerer at genetiske data beskyttes
særligt.
§223b stk 2 genetiske data kan kun indhentes af politiet ved konkret
mistanke, ved efterforskning af de tunge terror paragraffer og med
dommerkendelse.
L218: Genetiske data kan indhentes uden mistanke.
vil sige ingen
Det
mistanke giver lettere adgang
Det er bagvendt jura og omvendt
proportionalitet.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0066.png
iPSYCH– noget dansk forskning betragtes allerede som etisk
kontroversielt.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0067.png
PET-lov: Trussel mod sundhedsforskning
Sundhedsforskning i fare
Dansk forskning bygger på etiske komitéers godkendelser.
dispensation fra samtykke
Ofte
Med PET-adgang:
Hvem tør deltage i forskning?
Vil etiske komitéer fortsat kunne give dispensation for samtykke?
International forskning flytter fra Danmark
Paradoks: Vi ødelægger forskning der redder liv for at 'beskytte' samfundet
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0068.png
L218: Transparens er indlysende
L218
vedrører ikke konkrete mistanke
ingen operativ risiko ved større
åbenhed
Man kan godt melde ud hvis PET får psykiatriske data.
Man kan godt melde ud hvis PET får genetiske data.
STÅ VED DET I BESLUTTER OG SIG DET HØJT –
SÅ FÅR VÆLGERNE OG DEMOKRATIET EN CHANCE.
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0069.png
Opsamlende spørgsmål og
debat
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Præsentationer fra høring om PET-lovforslag
3063627_0070.png
Afrunding v/ Steffen Larsen
(LA)
Formand for Retsudvalget
Høring om lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
4. september 2025