Den 19. juli 2025
Til medlemmerne af Folketingets Erhvervsudvalg / Retsudvalg / Transportudvalg
Emne: Danmark står svagt i EU på færdselssikkerhed og erstatningsret – tiden er inde
til national oprydning
Kære medlemmer af Retsudvalget,
Jeg skriver til jer for at gøre opmærksom på en alvorlig og overset svaghed i den danske
regulering af skadesbehandling ved trafikulykker – en svaghed, der placerer Danmark bagud
i forhold til sammenlignelige EU-lande som Tyskland, Holland, Østrig og Schweiz*.
Det danske problem
I Danmark accepteres det i dag, at biler kan repareres for helt op mod f.eks. 50 % af deres
værdi uden, at der måles, dokumenteres eller garanteres, at bilens bærende struktur er ført
tilbage til sin oprindelige stand.
Der foretages ikke karrosserimålinger. Der udstedes ingen strukturel garanti. Der er ingen
offentlig kontrol med, om skadelidte faktisk får det, som forsikringsaftaleloven og EU-retten
foreskriver:
fuld erstatning – teknisk og økonomisk.
Dette sker, selvom der findes EU-direktiver, principper om ligebehandling og
færdselssikkerhed, og selvom samme praksis ville være utænkelig i lande, vi normalt
sammenligner os med.
Forsikringsselskabernes økonomiske interesse
Denne praksis synes ikke tilfældig. Den afspejler et branchesystem, hvor store summer
spares ved at undlade strukturel kontrol via Autotaks-systemet, der styrer taksering og
reparationsvejledning, er ejet af branchen selv og fungerer uden uafhængigt tilsyn.
Konsekvensen er, at:
●
forsikringsselskaberne sparer betydelige beløb over tid
– trecifrede millionbeløb
er dokumenteret siden 2004, og det reelle besparelsespotentiale er formentlig endnu
større, hvis hele markedet regnes med – fordi de systematisk undgår at udbedre eller
erstatte bilens reelle skader
bilejerne lider værditab og usikkerhed,
uden dokumentation eller kompensation
samfundet bærer den skjulte regning
i form af færdselsmæssig risiko, tabt tillid og
reelle udgifter forårsaget af trafikuheld og følgeomkostninger
●
●
EU-retlige implikationer – men først national oprydning
Det er allerede forberedt, at denne praksis vil blive påpeget over for både
Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentets PETI-udvalg – med henvisning til bl.a.
direktiv 2009/103/EF og EU’s charter.
1