Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 278
Offentligt
3049339_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ventetid på overførsel til Herstedvester
Fængsel
30. juni 2025
Den 22. december 2023 indledte ombudsmanden med henvisning til § 17,
stk. 2, i lov om Folketingets Ombudsmand (lovbekendtgørelse nr. 349 af 22.
marts 2013) en undersøgelse af ventetiden på overførsel til visitations- og
observationsafdelingen i Herstedvester Fængsel.
Det skete i forlængelse af et tilsynsbesøg i Herstedvester Fængsel den 12.
og 13. september 2023, hvor den daværende venteliste og ventetid blev
drøftet med institutionens ledelse. Ombudsmanden modtog desuden i 2023
flere klager fra indsatte over ventetiden.
Jeg har nu færdigbehandlet sagen og vedlægger til orientering en kopi af min
udtalelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Jeg har tillige orienteret
Justitsministeriet om min udtalelse.
Sagen vil blive omtalt i forbindelse med en nyhed på min hjemmeside.
Dok.nr. 23/06779-28/JKM
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 278: Henvendelse af 30/6-25 fra Folketinget Ombudsmand vedr. ventetid på overførsel til Herstedvester Fængsel
3049339_0002.png
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Strandgade 100
1401 København K
Ventetid på overførsel til Herstedvester
Fængsel
30. juni 2025
1. Baggrund
Den 9. juni 2020 afsluttede ombudsmanden en undersøgelse af ventetiden
for overførsel til visitations- og observationsafdelingen i Herstedvester
Fængsel.
Ombudsmanden noterede sig de generelle initiativer, som kriminalforsorgen
havde iværksat for at nedbringe ventetiden for indsatte, der er forudsat at
påbegynde deres afsoning på denne afdeling, jf. § 3 i anbringelses- og
overførselsbekendtgørelsen (dengang bekendtgørelse nr. 176 af 26. februar
2016 om anbringelse og overførsel af personer, som skal udstå fængselsstraf
eller forvaring, nu bekendtgørelse nr. 174 af 31. januar 2022). Det drejede sig
bl.a. om en ændring af kapaciteten på visitations- og observationsafdelingen
fra 18 til 20 pladser og om udvidelser af kapaciteten i bl.a. Nr. Snede
Fængsel, så indsatte hurtigere kunne overføres dertil fra Visitations- og
observationsafdelingen og dermed kunne frigøre pladser på sidstnævnte
afdeling.
Ombudsmanden fandt det beklageligt, at en stor del af de omhandlede
indsatte dengang afsonede en relativt stor del af deres straf inden overførsel
til afdelingen. Ombudsmanden gik ud fra, at kriminalforsorgen ville følge
udviklingen på området og løbende overveje, om der var behov for at
iværksætte yderligere initiativer med henblik på at nedbringe ventetiden for
de pågældende.
I forbindelse med et tilsynsbesøg i Herstedvester Fængsel den 12. og 13.
september 2023 blev ventetiden drøftet med institutionens ledelse, som
oplyste ombudsmanden om den daværende venteliste og ventetid.
Ombudsmanden modtog desuden i 2023 flere klager fra indsatte over
ventetiden.
Dok.nr. 23/06779-21/JKM
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 278: Henvendelse af 30/6-25 fra Folketinget Ombudsmand vedr. ventetid på overførsel til Herstedvester Fængsel
Den 22. december 2023 indledte ombudsmanden på den baggrund med
henvisning til § 17, stk. 2, i lov om Folketingets Ombudsmand
(lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts 2013) en ny undersøgelse af
ventetiden.
Ombudsmanden har herefter modtaget Områdekontoret i Kriminalforsorgen
Østs udtalelser af 5. marts 2024 og 23. januar 2025 samt Direktoratet for
Kriminalforsorgens udtalelse af 12. marts 2025.
2. Oplysninger om ventetiden
Direktoratet har oplyst, at formålet med opholdet på visitations-
observationsafdelingen i Herstedvester Fængsel er at afdække, om den
dømte har behov for sexologisk behandling og i så fald, om den dømte er
motiveret for og egnet til behandling.
Ventetiden for at kunne få plads på visitations- og observationsafdelingen har
ifølge direktoratet betydning for de dømtes udgangsforløb og muligheden for
prøveløsladelse. Direktoratet har i den forbindelse henvist til bl.a., at det som
det klare udgangspunkt er en forudsætning for at kunne vurdere risikoen for
ny seksualkriminalitet, at den dømte er blevet vurderet på visitations- og
observationsafdelingen.
Desuden kan ventetiden ifølge direktoratet have den betydning, at indsatte,
der på visitations- og observationsafdelingen vurderes at have et
behandlingsbehov, først tilbydes opstart i et behandlingsforløb sent i deres
afsoning. Det kan medføre, at den resterende del af afsoningsforløbet er så
kort, at muligheden for at få tilbudt behandling samt at kunne drage nytte af
den under afsoningen bliver mindre.
Direktoratet har oplyst, at visitations- og observationsafdelingen med virkning
fra den 1. november 2023 er blevet udvidet fra 20 til 30 pladser. Ventelisten
blev herefter i den første tid halveret frem til den 1. februar 2024, men har
herefter ifølge direktoratet været svingende. Pr. 1. februar 2024 var der 23
personer på venteliste. Antallet steg pr. 5. marts 2024 til 31 personer og
yderligere pr. 24 august 2024 til 37 personer. Pr. 16. januar 2025 var antallet
af personer på venteliste faldet til 29 personer.
Det er ifølge kriminalforsorgen ikke muligt at opgøre den gennemsnitlige
ventetid i en specifik periode via dataudtræk, men i forbindelse med
ombudsmandens undersøgelse er der lavet en manuel opgørelse for en
periode i 2024.
Side 2 | 5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 278: Henvendelse af 30/6-25 fra Folketinget Ombudsmand vedr. ventetid på overførsel til Herstedvester Fængsel
Direktoratet har således oplyst, at den gennemsnitlige ventetid for de
personer, der opholdt sig på visitations- og observationsafdelingen fra den 1.
august til den 1. november 2024, og som forud herfor var på venteliste,
havde været på 176,1 dage.
Af en oversigt over de 29 indsatte, der pr. 16. januar 2025 afventede plads i
visitations- og observationsafdelingen, som kriminalforsorgen har sendt mig,
fremgår det, at den foreløbige ventetid for fire personer var under 2 måneder,
at 13 personer havde ventet mellem 2 og 6 måneder, at ni personer havde
ventet mellem 6 og 12 måneder og at to personer havde været på ventelisten
i mere end et år, heraf én i 17 måneder. Om én person var det ikke oplyst,
hvornår den pågældende var tilgået ventelisten.
Der skal tages stilling til prøveløsladelse, når 2/3 af straffen er afsonet, jf.
straffelovens § 38, stk. 1. Prøveløsladelse kan dog ske tidligere, når særlige
omstændigheder taler derfor, og den dømte har udstået halvdelen af
straffetiden. Det gælder bl.a. i forhold til visse udvisningsdømte. Jeg henviser
til straffelovens § 38, stk. 2, og til kapitel 4 i vejledning nr. 10071 af 15.
december 2023 om løsladelse af dømte, der udstår fængselsstraf
(løsladelsesvejledningen).
Fire af de indsatte på den nævnte oversigt vil have afsonet 2/3 af deres straf i
juli 2025, to vil have afsonet 2/3 af deres straf i september 2025 og en vil
have afsonet 2/3 af sin straf i november 2025. For så vidt angår den
udvisningsdømte, der er længst i sit afsoningsforløb, fremgår det, at denne
havde afsonet halvdelen af sin straf den 25. oktober 2024.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har anført, at direktoratet fortsat ser et
behov for at nedbringe ventelisten og ventetiden yderligere.
Direktoratet har i den forbindelse bedt Kriminalforsorgen Øst om at orientere
direktoratet om resultaterne fra en arbejdsgruppe, der er nedsat, og som skal
se på tiltag, der kan nedbringe ventetiden. Sideløbende hermed vil
direktoratet undersøge mulighederne for en tilpasning af visitationsordningen
med henblik på at nedbringe ventetiden.
På baggrund af ombudsmandens undersøgelse vil direktoratet desuden bede
Kriminalforsorgen Øst om at sikre registrering af antallet af personer på
ventelisten og den gennemsnitlige ventetid, så det bliver muligt at følge
udviklingen løbende.
Side 3 | 5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 278: Henvendelse af 30/6-25 fra Folketinget Ombudsmand vedr. ventetid på overførsel til Herstedvester Fængsel
3. Mine bemærkninger
Som anført af Direktoratet for Kriminalforsorgen er formålet med
indledningsvis at placere indsatte, der er idømt tidsbestemt fængselsstraf for
seksualforbrydelser, i visitations- og observationsafdelingen, at tage stilling
til, om de har behov for, og er motiveret til, behandling. Er det tilfældet, kan
den pågældende enten fortsætte en behandling i Herstedvester Fængsel
eller blive overført til en anden institution og derfra få tilladelse til udgang med
henblik på ambulant behandling på sexologisk eller psykiatrisk
hospitalsafdeling.
Hvis ikke den indsatte hurtigst muligt visiteres i visitations- og
observationsafdelingen, vil formålet med visitationsordningen kunne blive
forspildt. Hertil kommer, at ventetiden – som anført af direktoratet – også kan
få betydning for de dømtes udgangsforløb og mulighed for prøveløsladelse
og dermed også for varigheden af afsoningen.
Jeg har noteret mig, at visitations- og observationsafdelingen med virkning
fra den 1. november 2023 er blevet udvidet fra 20 til 30 pladser. Jeg må
imidlertid samtidig konstatere, at der fortsat er lang ventetid på overførsel til
visitations- og observationsafdelingen, og at der fortsat er en stor del af de
indsatte, der har afsonet en relativt stor del af deres straf inden overførsel til
afdelingen. Samtidig har kriminalforsorgen først i forbindelse med min
aktuelle undersøgelse taget initiativ til at sikre registreringer, der gør det
muligt at følge udviklingen i ventetiden løbende og dermed bidrage til at
understøtte en vurdering af kapacitetsbehovet.
Det finder jeg kritisabelt.
Der er således efter min opfattelse grund til at have et stort fokus på, at der –
i det omfang et afsoningsforløb ikke kan påbegyndes med et ophold på
visitations- og observationsafdelingen – i alle tilfælde bliver tale om ventetid
af kort varighed, før den indsatte kan overføres dertil.
Jeg er på den baggrund også enig med direktoratet i, at der fortsat er et
behov for at nedbringe ventelisten og ventetiden på overførsel til visitations-
og observationsafdelingen.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at kriminalforsorgen i regi af en
arbejdsgruppe er ved at se på tiltag, der skal nedbringe ventetiden, og at
direktoratet sideløbende hermed vil overveje, om visitationsordningen kan
tilpasses med henblik på at nedbringe ventetiden.
Jeg beder om, at direktoratet senest
den 1. oktober 2025
orienterer mig om
resultatet af overvejelserne i arbejdsgruppen og i direktoratet, eller – hvis
Side 4 | 5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 278: Henvendelse af 30/6-25 fra Folketinget Ombudsmand vedr. ventetid på overførsel til Herstedvester Fængsel
3049339_0006.png
overvejelserne endnu ikke er afsluttet – om at oplyse mig om status herfor og
om, hvornår overvejelserne forventes afsluttet.
Jeg har sendt en kopi af denne udtalelse til Folketingets Retsudvalg og til
Justitsministeriet til orientering.
Sagen vil blive omtalt i forbindelse med en nyhed på min hjemmeside.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Folketingets Retsudvalg
Justitsministeriet
Områdekontoret i Kriminalforsorgen Øst
Herstedvester Fængsel
Institut for Menneskerettigheder
DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur
Side 5 | 5