Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 261
Offentligt
3044932_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Temarapport om tilsynsbesøg på
voksenområdet i 2024
21. juni 2025
Til orientering sender jeg ombudsmandens temarapport 2024 om besøg og
beskæftigelse i kriminalforsorgen.
Besøg og beskæftigelse i kriminalforsorgen var således temaet for de
tilsynsbesøg, som ombudsmanden i samarbejde med Institut for
Menneskerettigheder og DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur gennemførte
på voksenområdet i 2024.
I rapporten sammenfattes og formidles de væsentligste resultater af temaet.
Jeg lægger en nyhed på ombudsmandens hjemmeside om temarapporten.
Dok.nr. 24/04594-19/JE
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
3044932_0002.png
21. juni 2025
Temarapport 2024
Indsattes adgang til
besøg og beskæftigelse
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
Indhold
1. Indledning ..................................................................................................3
2. Resultatet af temabesøgene ....................................................................3
2.1. Hovedkonklusioner ..................................................................................3
2.2. Generelle anbefalinger.............................................................................4
2.3. Baggrund for valg af tema og fokusområder............................................5
2.4. Hvordan gjorde ombudsmanden?............................................................5
3. Besøg i kriminalforsorgen .......................................................................6
3.1. Reglerne ..................................................................................................6
3.2. Besøgstilladelser......................................................................................7
3.3. Bestilling af besøg....................................................................................7
3.4. Omfanget af besøg ..................................................................................8
3.5. Besøgsfaciliteter mv. ved besøg af børn .................................................8
3.6. Indsatte med begrænset kontakt til omverdenen ...................................10
3.7. Særligt om tilsynsbesøget i Vestre Fængsel .........................................10
4. Beskæftigelse i kriminalforsorgen ........................................................12
4.1. Reglerne ................................................................................................12
4.2. Vejledning om beskæftigelse .................................................................13
4.3. Arbejde...................................................................................................13
4.4. Undervisning ..........................................................................................15
4.5. Udlændinge............................................................................................15
21. juni 2025
Dok.nr. 24/04594-
1/JAL/SHS/CLA
Side 2 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
1. Indledning
Temaet for ombudsmandens tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024 var
indsattes adgang til besøg og beskæftigelse i kriminalforsorgen.
Tilsynsbesøgene blev gennemført i samarbejde med Institut for
Menneskerettigheder og DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur.
I årets løb besøgte ombudsmanden syv arrester, herunder Vestre Fængsel,
og tre fængsler for at belyse temaet. Ved disse tilsynsbesøg havde
ombudsmanden især fokus på:
Indsattes besøg af pårørende og netværk, herunder navnlig bestilling af
besøg, hyppigheden og varigheden af besøg, rammerne for besøg af
børn og kriminalforsorgens opmærksomhed på indsatte med begrænset
kontakt til omverdenen.
Indsattes mulighed for beskæftigelse, herunder navnlig udbuddet og
karakteren af det tilbudte arbejde samt undervisningstilbuddene.
2. Resultatet af temabesøgene
2.1. Hovedkonklusioner
Det er ombudsmandens overordnede indtryk, at kriminalforsorgen inden
for de rammer, der var til rådighed, tilrettelagde afviklingen af besøg på en
tilfredsstillende og hensigtsmæssig måde.
Kriminalforsorgen var generelt opmærksom på at sikre, at de indsatte
havde mulighed for besøg hver uge, og at rammerne for besøg, herunder
af de indsattes børn, var tilstrækkelige. Der var generelt en fleksibel
tilgang til afvikling af besøg og opmærksomhed på at forlænge varigheden
af besøg, når det var muligt.
Nogle af de besøgslokaler, der blev anvendt til besøg af børn, fremstod
dog ikke indbydende, hyggelige og børnevenlige.
Kriminalforsorgen var generelt opmærksom på, om der var indsatte, der
kun havde ringe kontakt til omverdenen, herunder fokus på så vidt muligt
at bidrage til at øge disse indsattes kontakt til omverdenen, f.eks. ved at
vejlede om eller formidle kontakt til en besøgsven.
Kriminalforsorgen havde generelt fokus på at kunne tilbyde de indsatte
beskæftigelse.
Side 3 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
Fængslerne havde generelt et bredere udbud af arbejde end arresterne,
hvor det tilbudte arbejde primært bestod af cellearbejde. Nogle arrester
tilbød primært cellearbejde i form af produktion af genstande, der ikke
efterfølgende blev brugt til noget.
Nogle arrester var ikke opmærksomme på, at udlændinge, der ikke er
udvisningsdømte, har ret til beskæftigelse ved bl.a. undervisning og
uddannelse på lige fod med andre indsatte.
2.2. Generelle anbefalinger
I forhold til besøg anbefaler ombudsmanden generelt, at
kriminalforsorgen – i overensstemmelse med Direktoratet for
Kriminalforsorgens standard om besøgslokaler – sikrer, at besøgslokaler,
hvor der afholdes besøg med børn, er indbydende og hyggelige og giver
mulighed for aktiviteter mellem indsatte forældre og børn i alle aldre
kriminalforsorgen løbende sikrer, at der er opmærksomhed på indsatte,
der kun har ringe kontakt til omverdenen, og at fængsler og arrester så
vidt muligt bidrager til, at disse indsattes kontakt til omverdenen øges.
I forhold til beskæftigelse anbefaler ombudsmanden generelt, at
der i arrester løbende er opmærksomhed på at skaffe celle- og
værkstedsarbejde, og at der i den forbindelse er fokus på karakteren af
arbejdet.
kriminalforsorgen sikrer, at alle institutioner er bekendt med, at
udlændinge, der ikke er udvisningsdømte, har ret – og ved afsoning i
fængsler også pligt – til beskæftigelse ved bl.a. undervisning, uddannelse
eller programvirksomhed på lige fod med andre indsatte, og at
udlændinge, der er udvisningsdømte, kan være beskæftiget ved
uddannelse, undervisning eller programvirksomhed, hvis særlige forhold
taler herfor.
Ombudsmanden vil drøfte opfølgningen på de generelle anbefalinger og en
række øvrige forhold og observationer fra tilsynsbesøgene med
kriminalforsorgen. Ombudsmanden vil også følge op på de generelle
anbefalinger under fremtidige tilsynsbesøg.
Særligt om opfølgningen på tilsynsbesøget i Vestre Fængsel henvises til pkt.
3.7 for så vidt angår besøg.
Side 4 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
2.3. Baggrund for valg af tema og fokusområder
Besøg og beskæftigelse er forhold, som har stor betydning for indsattes
trivsel, rehabilitering og resocialisering. Det gælder både for
varetægtsfængslede og for indsatte, som afsoner en dom.
Reglerne om indsattes ret til besøg skal sikre, at indsatte under ophold i
kriminalforsorgens institutioner kan bevare og eventuelt udbygge
forbindelsen til omverdenen, herunder ikke mindst deres familier. I
forbindelse med tilsynsbesøgene var der derfor fokus på både adgangen til
besøg og rammerne herfor, herunder sagsbehandlingstiden i forbindelse med
behandling af ansøgninger om besøgstilladelser, om bestilling af besøg
foregik på en hensigtsmæssig måde, forhold i forbindelse med besøg af børn
og selve besøgsfaciliteterne.
Formålet med reglerne om indsattes beskæftigelse, herunder undervisning,
er bl.a. at sikre, at de indsattes arbejdsevne og færdigheder ikke forringes
under ophold i kriminalforsorgen, og så vidt muligt gøre de indsatte bedre i
stand til at få og passe et arbejde efter afsoning. Beskæftigelse kan samtidig
også være med til at give de indsatte struktur og indhold i hverdagen. I
forbindelse med tilsynsbesøgene var der derfor fokus på bl.a., hvilke former
for arbejde de indsatte i fængsler og arrester tilbydes, og i hvilket omfang de
indsatte tilbydes undervisning og uddannelse, herunder karakteren af
undervisningstilbuddene.
Forholdene i kriminalforsorgen er for tiden generelt præget af højt belæg og
personalemangel. Med temaet for 2024 ønskede ombudsmanden derfor
også at undersøge, om – og i givet fald hvordan – disse forhold påvirkede de
indsattes mulighed for besøg og beskæftigelse.
De særlige forhold, der i øvrigt regulerer varetægtsfængslede indsattes
adgang til besøg som følge af politimæssig kontrol mv., var ikke en del af
temaet for 2024.
2.4. Hvordan gjorde ombudsmanden?
2.4.1. Materiale og information i forbindelse med besøgene
Forud for hvert tilsynsbesøg modtog ombudsmanden en række oplysninger
og materiale fra besøgsstederne til belysning af bl.a. tilrettelæggelsen af
besøg og udbuddet af beskæftigelse – f.eks. i form af retningslinjer og
vejledninger om besøg og indsattes muligheder for beskæftigelse.
Under tilsynsbesøgene fik besøgsholdene uddybet de skriftlige oplysninger
ved samtaler med ledelse og personale, herunder værkmestre, skolelærere
og børneansvarlige. Derudover talte besøgsholdet med 115 indsatte samt en
række besøgsvenner, præster og forsvarsadvokater.
Side 5 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
3044932_0007.png
Desuden fik besøgsholdene forevist relevante dele af besøgsstedernes
faciliteter, herunder besøgslokaler, undervisningslokaler og værksteder.
Særligt for så vidt angår tilsynsbesøget i Vestre Fængsel henvises til pkt. 3.7
nedenfor.
2.4.2. Retsgrundlaget for tilsynsbesøg
Tilsynsbesøgene blev gennemført som led i ombudsmandens almindelige
tilsynsvirksomhed efter ombudsmandsloven og som led i ombudsmandens
arbejde med at forebygge, at mennesker, der er eller kan blive berøvet deres
frihed, udsættes for f.eks. umenneskelig eller nedværdigende behandling, jf.
den valgfri protokol til FN’s Konvention om Tortur og anden Grusom,
Umenneskelig eller Nedværdigende Behandling eller Straf.
Ombudsmandens arbejde med at forebygge nedværdigende behandling mv.
i henhold til protokollen udføres i samarbejde med Institut for
Menneskerettigheder og DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur. Institut for
Menneskerettigheder bidrager med menneskeretlig ekspertise. DIGNITY
bidrager i samarbejdet med lægefaglig ekspertise. Det betyder bl.a., at
personale med eks-pertise på disse områder fra de to institutter deltager i
planlægning og gennemførelse af samt opfølgning på tilsynsbesøg.
2.4.3. Oversigt over besøg i 2024
På ombudsmandens hjemmeside findes en samlet oversigt over tilsynsbesøg
på voksenområdet i 2024, herunder temabesøgene, og de anbefalinger, der
blev givet til de enkelte besøgssteder (www.ombudsmanden.dk, under
Arbejdsområder, Tilsyn, På voksenområdet, Gennemførte tilsynsbesøg på
voksenområdet i 2024).
3. Besøg i kriminalforsorgen
3.1. Reglerne
Varetægtsarrestanters ret til besøg er reguleret i retsplejeloven (nu
lovbekendtgørelse nr. 1160 af 5. november 2024), i
varetægtsbekendtgørelsen (nu bekendtgørelse nr. 1099 af 16. oktober 2024)
og i varetægtsvejledningen (nu vejledning nr. 9901 af 23. oktober 2024).
Afsoneres ret til besøg er reguleret i straffuldbyrdelsesloven
(lovbekendtgørelse nr. 201 af 28. februar 2023), i besøgsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 1022 af 28. juni 2022) og i besøgsvejledningen
(vejledning nr. 9735 af 28. juni 2022).
Side 6 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
3.2. Besøgstilladelser
Man skal have en besøgstilladelse, før man kan besøge en indsat i
kriminalforsorgens institutioner. Institutionerne kan fastsætte begrænsninger
for antallet af personer, som samtidig kan være godkendte besøgende.
På baggrund af besøgsholdenes samtaler med ledelserne, personalet og de
indsatte er det ombudsmandens indtryk, at der generelt er fokus på hurtig
behandling af ansøgninger om besøgstilladelse. Det gælder også i forhold til
nye indsatte i kriminalforsorgens institutioner, som kan have et særligt behov
for at kunne få besøg af deres pårørende.
Flere besøgssteder havde fastsat lokale regler, som indeholdt en
begrænsning af antallet af personer, der samtidig kunne være godkendte
besøgende. Et fængsel havde f.eks. fastsat en grænse på 30 personer. I tre
af de syv arrester var der lokale regler om, at en indsat højst kunne have syv
personer, der samtidig var godkendt som (mulige) besøgende for den
pågældende. Det var generelt ikke et forhold, der gav anledning til
utilfredshed blandt de indsatte i arresterne. Men det kunne i praksis betyde,
at indsatte måtte fravælge muligheden for at få besøg af nogle blandt familie
og venner. Baggrunden for begrænsningen i antallet af personer, der
samtidig kunne være godkendt til besøg, blev på den baggrund drøftet med
ledelserne af de pågældende arrester, der oplyste, at de ville overveje, om
hensynene bag den fastsatte begrænsning fortsat kunne begrunde, at der
skulle være en begrænsning på maksimalt syv personer.
3.3. Bestilling af besøg
Kriminalforsorgen har ikke fastsat regler eller retningslinjer om bestilling af
besøg.
I to af de besøgte fængsler var det de indsatte, som bestilte besøg hos
personalet. De indsatte gav under samtalerne med besøgsholdet udtryk for
stor tilfredshed med ordningen.
I det tredje af de besøgte fængsler og i seks arrester foregik bestillingen af
besøg på den måde, at de pårørende ringede til arresten eller fængslet og
bestilte besøget. Tidsrummet, hvori der kunne bestilles besøg, varierede fra
en halv time dagligt til ti timer dagligt. På baggrund af besøgsholdenes
samtaler med ledelserne, personale, indsatte og besøgsvenner er det
ombudsmandens indtryk, at de pårørendes telefoniske bestilling af besøg i
fængslet og de seks arrester generelt fungerede tilfredsstillende.
Om bestilling af besøg i Vestre Fængsel henvises der til pkt. 3.7 nedenfor.
Side 7 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
3.4. Omfanget af besøg
Varetægtsarrestanter har som udgangspunkt ret til besøg, så ofte forholdene
tillader det. Besøgstiden for varetægtsarrestanter må ikke være kortere end
en halv time. Længerevarende besøg skal tillades i det omfang, forholdene
tillader det.
Afsonere har ret til mindst ét ugentligt besøg af mindst én times varighed og
så vidt muligt af to timers varighed. Der kan i den enkelte institution gives
tilladelse til besøg i videre omfang.
I de tre besøgte fængsler og seks af arresterne havde de indsatte mulighed
for mindst et ugentligt besøg af mindst en times varighed. De indsatte havde
flere steder mulighed for flere ugentlige besøg og besøg af længere varighed
end en time, herunder i tilfælde, hvor de besøgende havde lang transporttid
eller ved besøg af børn. Samtidig var der generelt en fleksibel tilgang til
afvikling af besøg, ikke mindst i forhold til at forlænge tidsrummet for besøg,
hvis det var muligt.
På baggrund af besøgsholdenes samtaler med indsatte, personale og
ledelser er det ombudsmandens indtryk, at de pågældende fængsler og
arrester generelt ikke aflyste besøg, herunder som følge af mangel på
personale, belæg i besøgsrummene eller lignende.
Om de indsattes mulighed for besøg i Vestre Fængsel henvises der til pkt.
3.7 nedenfor.
3.5. Besøgsfaciliteter mv. ved besøg af børn
3.5.1. Rammerne for besøg af børn
Indsatte kan normalt kun modtage besøg af børn, hvis barnet ledsages af en
voksen, og der er samtykke til besøget fra forældremyndighedens indehaver.
Ansøgninger om tilladelse til besøg af børn bør ifølge reglerne så vidt muligt
imødekommes, hvis børnene er nærtstående til den indsatte (f.eks. børn eller
børnebørn), ligesom muligheden for at give tilladelse til udvidet besøg bør
overvejes – og så vidt muligt imødekommes – i disse tilfælde.
Kriminalforsorgen har en børneansvarligordning, som indebærer, at der
blandt personalet i fængsler og arresthuse er mindst én børneansvarlig, der
har til opgave at skabe gode vilkår for børnebesøg og iværksætte aktiviteter,
som kan understøtte relationen mellem indsatte og deres børn.
Der var således også børneansvarlige i alle besøgte fængsler og arrester, og
der var generelt opmærksomhed på at afvikle børnebesøg skånsomt og så
vidt muligt skabe et trygt miljø for besøgende børn. F.eks. var der i et af
fængslerne en hinkerude ved kropsscanneren, og der var mulighed for at
Side 8 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
låne barnevogne, som små børn kunne sove i under besøget. I et andet
fængsel var der et venterum med legetøj i modtagelsen, ligesom der var en
særskilt børnebesøgsafdeling med en legeplads. I hovedparten af
institutionerne kunne børnene modtage en lille gave i forbindelse med
besøget, f.eks. en bamse fra Røde Kors.
Besøgsholdenes samtaler med ledelse og personale viste i øvrigt, at de
ansatte i fængslerne og arresterne generelt var bekendt med den skærpede
pligt for offentligt ansatte til at underrette kommunen ved bekymring for et
barns udvikling eller trivsel.
3.5.2. Besøgsfaciliteter
Kriminalforsorgens besøgslokaler skal så vidt muligt være indrettet på en
sådan måde, at der skabes en naturlig og venlig besøgsatmosfære.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i oktober 2023 udsendt en standard om
besøgsrum, som bruges til besøg af børn. Det fremgår af standarden, at
besøgslokalerne så vidt muligt skal gøres indbydende og hyggelige, f.eks.
ved at hænge børnevenlige billeder op eller dekorere væggene.
Besøgslokalerne skal endvidere invitere til aktivitet og leg mellem voksne og
børn i forskellige aldersgrupper. Derfor bør det være muligt at låne f.eks.
kortspil, brætspil, legetøj, tegnesager eller lignende.
Besøgslokalerne i de besøgte fængsler og arrester fremstod overordnet set
indbydende og hyggelige. Besøgslokalerne i arresterne bar dog generelt
præg af, at de fysiske rammer i arresterne er begrænsede og
besøgslokalerne derfor små.
I to af de besøgte fængsler og to arrester konstaterede ombudsmanden, at
nogle eller alle besøgslokaler, der blev anvendt til besøg af børn, ikke
fremstod indbydende og hyggelige.
Udbuddet af kortspil, brætspil, legetøj, tegnesager mv. varierede. Nogle
steder var der et meget begrænset udvalg af legetøj – eller intet legetøj,
f.eks. hvis almindelige besøgslokaler blev anvendt til besøg af børn, fordi
flere indsatte havde besøg af børn på samme tid.
Ombudsmanden gav to fængsler og to arrester en anbefaling om at sikre, at
besøgslokalerne gøres mere indbydende og hyggelige. Ombudsmanden gav
også de to fængsler og den ene arrest en anbefaling om at sikre, at der ved
besøg er mulighed for aktiviteter mellem indsatte forældre og børn i alle
aldre.
I lyset heraf anbefaler ombudsmanden generelt, at kriminalforsorgen – i
overensstemmelse med Direktoratet for Kriminalforsorgens standard om
Side 9 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
besøgslokaler – sikrer, at besøgslokaler, hvor der afholdes besøg med børn,
er indbydende og hyggelige og giver mulighed for aktiviteter mellem indsatte
forældre og børn i alle aldre.
3.6. Indsatte med begrænset kontakt til omverdenen
Det påhviler kriminalforsorgen løbende at være opmærksom på, om der er
indsatte, der kun har ringe forbindelse med omverdenen. Hvis det er tilfældet,
skal kriminalforsorgen bidrage til, at den indsattes kontakt til omverdenen så
vidt muligt øges.
Det kan ske ved at formidle kontakt til besøgsvenner gennem f.eks. Røde
Kors eller Kirkens Korshær. Besøgsvenner er privatpersoner uden tilknytning
til kriminalforsorgen, som kan besøge indsatte og tale med dem om såvel
almene emner som personlige og sociale forhold.
Hovedparten af de besøgte fængsler og arrester oplyste, at de havde en
række indsatte, der enten sjældent eller slet ikke fik besøg.
Langt de fleste af de besøgte fængsler og arrester havde et samarbejde med
Røde Kors om formidling af besøgsvenner, og flere havde også et
samarbejde med Kirkens Korshær. En arrest havde ikke et samarbejde med
hverken Røde Kors eller Kirkens Korshær.
Ombudsmanden gav to fængsler en anbefaling om at sikre løbende
opmærksomhed på indsatte, der kun har ringe kontakt til omverdenen.
Ombudsmanden gav desuden et af de disse fængsler en anbefaling om så
vidt muligt at bidrage til, at de indsattes kontakt til omverdenen øges, f.eks.
gennem tilbud om en besøgsven.
I lyset heraf anbefaler ombudsmanden generelt, at kriminalforsorgen løbende
sikrer, at der er opmærksomhed på indsatte, der kun har ringe kontakt til
omverdenen, og at fængsler og arrester så vidt muligt bidrager til, at disse
indsattes kontakt til omverdenen øges.
3.7. Særligt om tilsynsbesøget i Vestre Fængsel
Vestre Fængsel er et arresthus. Tilsynsbesøget i Vestre Fængsel var – i
modsætning til årets øvrige temabesøg – et uvarslet besøg. Det vil sige, at
Vestre Fængsel ikke forud for tilsynsbesøget var blevet gjort bekendt med, at
der ville blive gennemført et tilsynsbesøg. Som følge heraf var tilsynsbesøget
også tilrettelagt anderledes end de øvrige temabesøg. F.eks. bad
ombudsmanden først i forbindelse med selve tilsynsbesøget Vestre Fængsel
om oplysninger og materiale til belysning af fokusområderne (besøg og
beskæftigelse).
Side 10 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
3044932_0012.png
I Vestre Fængsel foregik bestilling af besøg på den måde, at de pårørende
ringede til arresten og bestilte besøget. Hovedparten af de indsatte,
besøgsholdet talte med, klagede over besøgsbestillingssystemet. De indsatte
oplyste bl.a., at deres pårørende sad i telefonkø i flere timer i deres
arbejdstid, og at der ikke blev taget tilstrækkelig højde for indsattes
individuelle forhold, f.eks. om den indsatte havde børn.
En del af de indsatte afsonere i Vestre Fængsel, besøgsholdet talte med,
oplyste også, at det var meget svært at få besøg. De varetægtsarrestanter,
besøgsholdet talte med, gav meget forskellige oplysninger om, hvor hyppigt
de kunne få besøg. Det blev herunder oplyst, at det kunne være vanskeligt at
få besøg af skolesøgende børn, der boede langt fra Vestre Fængsel, da der
ikke var adgang til besøg om lørdagen, og søndagen samtidig var den mest
efterspurgte besøgsdag.
Tilsynsbesøget, herunder drøftelserne af de nævnte spørgsmål med ledelsen
i Vestre Fængsel, gav anledning til, at ombudsmanden anbefalede bl.a.,
at
ledelsen sikrer afsoneres ret til mindst ét ugentligt besøg,
at
ledelsen
overvejer at ændre besøgstiderne, således at der er flere besøgstider på
tidspunkter, hvor det er muligt at få besøg af skolesøgende børn, og
at
ledelsen organiserer besøgsbestillingssystemet på en måde, der sikrer dels,
at fordelingen af besøg sker efter saglige og relevante kriterier, dels en
rimelig ventetid for de pårørende i en eventuel telefonkø.
Ombudsmanden fulgte desuden op på tilsynsbesøget ved at gennemføre en
egen drift-undersøgelse af besøgsforholdene i Vestre Fængsel.
Undersøgelsen blev afsluttet med ombudsmandens udtalelse af 2. juni 2025
og en efterfølgende nyhed om sagen. Resultatet af undersøgelsen kan findes
på ombudsmandens hjemmeside (www.ombudsmanden.dk, under Find
viden, Nyheder, 2025).
Ombudsmanden noterede sig i den forbindelse, at der efter tilsynsbesøget er
blevet implementeret en ny besøgsmodel i arresten, der giver mulighed for
64 yderligere pårørendebesøg om måneden.
Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyste under behandlingen af sagen, at
der ikke i dag er et tilstrækkeligt datagrundlag til at kunne fastslå, om alle
indsatte, der ønsker besøg, kan få det i overensstemmelse med de
gældende regler. På den baggrund var det ombudsmandens opfattelse, at
der er behov for, at kriminalforsorgen skaber et bedre datagrundlag på
besøgsområdet. Et bedre datagrundlag vil først og fremmest kunne sikre det
nødvendige grundlag for at vurdere, om reglerne om indsattes ret til at
modtage besøg overholdes, men det vil også i øvrigt styrke
kriminalforsorgens mulighed for at understøtte besøgsområdet, herunder
vurderingen af det aktuelle kapacitetsbehov.
Side 11 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
Ombudsmanden udtalte i tilknytning hertil, at der efter hans opfattelse
snarest muligt bør følges op på den anbefaling, som en arbejdsgruppe i
kriminalforsorgen om advokaters og pårørendes besøg er kommet med, om
at kriminalforsorgens datagrundlag i forhold til besøg optimeres.
Ombudsmanden har i den forbindelse henstillet, at kriminalforsorgen
overvejer at fremskynde sin stillingtagen til arbejdsgruppens anbefaling.
I forhold til Vestre Fængsels telefoniske besøgsbestillingssystem noterede
ombudsmanden sig, at arresten har udvidet telefontiden, så pårørende to
dage om ugen har mulighed for at ringe uden for almindelig arbejdstid for at
booke besøg.
Ombudsmanden bad samtidig kriminalforsorgen om nærmere underretning
om et pilotprojekt vedrørende en digital platform til besøgsbestilling og om,
hvilke yderligere overvejelser kriminalforsorgen har gjort sig om forbedring af
den telefoniske betjening i Vestre Fængsel.
4. Beskæftigelse i kriminalforsorgen
4.1. Reglerne
Reglerne om beskæftigelse i kriminalforsorgen findes i
straffuldbyrdelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 201 af 28. februar 2023),
beskæftigelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1016 af 28. juni 2022)
og beskæftigelsesvejledningen (vejledning nr. 9734 af 28. juni 2022).
Kriminalforsorgen skal så vidt muligt tilbyde både afsonere og
varetægtsarrestanter beskæftigelse. Afsonere i fængsler har både ret og pligt
til at være beskæftiget svarende til en almindelig arbejdsuge på 37 timer.
Beskæftigelsespligten gælder derimod ikke for varetægtsarrestanter eller for
afsonere i arrester.
Beskæftigelse omfatter:
Arbejde, f.eks. rengøring og vedligeholdelse af institutionerne samt
fængselsproduktion.
Uddannelse, f.eks. almen voksenuddannelse (AVU), højere
forberedelseseksamen som fjernundervisning (HF) og
erhvervsuddannelser (EUD).
Anden godkendt aktivitet, f.eks. misbrugsbehandling eller deltagelse i
programvirksomhed, herunder adfærdsprogrammer.
Side 12 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
Udvisningsdømte indsatte kan ikke være beskæftiget ved uddannelse,
undervisning eller programvirksomhed, medmindre særlige forhold taler
herfor.
4.2. Vejledning om beskæftigelse
Indsatte skal vejledes om beskæftigelsesmulighederne i den institution, de
opholder sig i.
Hovedparten af de besøgte fængsler og arrester oplyste, at de indsatte blev
oplyst om beskæftigelsesmulighederne ved ankomsten. På baggrund af
besøgsholdenes samtaler med indsatte, personale og ledelser, er det
ombudsmandens indtryk, at der i kriminalforsorgen generelt er fokus på at
vejlede indsatte, herunder nye indsatte, om mulighederne for beskæftigelse.
4.3. Arbejde
4.3.1. Arbejdsudbuddet i fængsler
Tilsynsbesøgene viste, at der – sammenlignet med de besøgte arrester, jf.
pkt. 4.3.2 nedenfor – generelt er et bredere arbejdsudbud i fængslerne.
Arbejdet i de besøgte fængsler bestod hovedsageligt af
produktionsvirksomhed samt af vedligeholdelse af institutionerne og
udearealerne. Afhængigt af det konkrete afsoningssted var der f.eks. tale om
arbejde i produktionskøkken, smedje, malerværksted, tømrerværksted,
metalværksted, montageværksted, landbrug eller gartneri.
Et fængsel oplyste, at der var langt imellem store opgaver fra eksterne
samarbejdspartnere, hvor en eller flere genstande skal masseproduceres. Et
andet fængsel oplyste, at det kan være vanskeligt at skaffe opgaver til
fængslet, da opgaverne skal passe til indsatte, der ikke har en faglig
baggrund. Et tredje fængsel oplyste, at der i en periode havde været
udfordringer med at rekruttere værkmestre, hvilket bl.a. kunne medføre
ordremangel, eftersom det var værkmestrene, der opsøgte virksomheder
med henblik på at skaffe arbejde til fængslet. Det pågældende fængsel
oplyste samtidig, at rekrutteringsudfordringen nu var løst, og at fængslet
snart ville have et antal værkmestre svarende til fuld normering. Det er
ombudsmandens indtryk, at de besøgte fængsler generelt havde fokus på at
skaffe arbejdsopgaver til de indsatte.
På baggrund af besøgsholdenes samtaler med de indsatte er det desuden
ombudsmandens indtryk, at de indsatte i fængslerne overordnet set var
tilfredse med udbuddet af arbejde, men at de ønskede
produktionsvirksomhed, der i højere grad kunne forbedre deres
arbejdsfærdigheder.
Side 13 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
4.3.2. Arbejdsudbuddet i arrester
I de besøgte arrester bestod det tilbudte arbejde primært af cellearbejde.
Udbuddet og karakteren af cellearbejdet varierede fra arrest til arrest.
Cellearbejdet bestod f.eks. i at flette julestjerner, lave musetrapper eller
manilamærker samt samle hængsler, rawlplugs eller ledningsholdere. I to
arrester bestod cellearbejdet primært i at flette julestjerner.
Under besøgsholdets samtaler med de indsatte gav de generelt udtryk for
utilfredshed med karakteren af det tilbudte cellearbejde. De indsatte ønskede
at producere genstande, som havde en nytteværdi, og som ikke endte med
at blive smidt ud, sådan som det ofte skete med julestjerner og musetrapper.
Udover cellearbejde var der mulighed for at arbejde i arresternes værksteder
eller med drifts- og vedligeholdelsesopgaver, f.eks. som gangmand,
vaskeriansvarlig eller gårdmand. Mulighederne for værkstedsarbejde og
karakteren heraf varierede fra arrest til arrest. Tre arrester oplyste, at de
generelt ikke oplevede udfordringer med at kunne tilbyde værkstedsopgaver.
Flere andre arrester tilkendegav dog, at det kunne være vanskeligt eller
ressourcekrævende at skaffe tilstrækkeligt værkstedsarbejde. En arrest
oplyste i tilknytning hertil, at det i en periode havde været svært at skaffe
arbejde, men at det på besøgstidspunktet gik bedre. En anden arrest oplyste,
at der ofte var arbejdsmangel, og en tredje arrest oplyste, at der ikke var nok
arbejdsopgaver i værkstedet til en hel arbejdsdag. Endelig oplyste en fjerde
arrest, at det forhold, at multirummet, der bl.a. blev brugt som værksted,
indimellem kortvarigt blev anvendt til belæg, vanskeliggjorde arbejdet med at
finde værkstedsopgaver.
Ledelserne oplyste generelt, at en række forhold havde betydning for
mulighederne for at skaffe værksteds- og cellearbejde, herunder de fysiske
rammer, hvor cellernes størrelse sætter en grænse for, hvor store produkter
der kan arbejdes med som led i cellearbejde. Manglende mulighed for, at
større køretøjer kunne levere arbejdsmaterialer, begrænset plads til
opbevaring af arbejdsmaterialer og færdige produkter samt høje fragtpriser
udgjorde i nogle arrester også en begrænsning. Dertil kom
arbejdsfærdighederne hos de indsatte, hvoraf nogle aldrig havde haft et
arbejde.
Ombudsmanden gav tre arrester en anbefaling om fortsat og løbende at
være opmærksom på mulighederne for at skaffe cellearbejde og på
karakteren af dette arbejde.
Ombudsmanden gav desuden to af disse arrester en anbefaling om fortsat
og løbende at være opmærksomme på mulighederne for at skaffe
tilstrækkeligt værkstedsarbejde.
Side 14 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
I lyset heraf anbefaler ombudsmanden generelt, at der i arrester løbende er
opmærksomhed på at skaffe celle- og værkstedsarbejde, og at der i den
forbindelse er fokus på karakteren af arbejdet.
4.4. Undervisning
I hovedparten af de besøgte fængsler og arrester blev der tilbudt
undervisning på grundskoleniveau, primært i dansk og matematik. Der var
som udgangspunkt adgang til ordblindeundervisning og mulighed for at gå til
eksamen.
De fleste steder tilbød desuden erhvervsrettede AMU-kurser og hf-
undervisning. Dog stoppede Direktoratet for Kriminalforsorgen pr. 1. januar
2024 al undervisning på hf-niveau i lukkede fængsler og arrester.
I et af fængslerne var der mulighed for at tage grundforløbet på
erhvervsuddannelsen til maler, smed eller tømrer, og der var mulighed for at
tage en fuld erhvervsuddannelse som kok.
I en åben afdeling i et af fængslerne havde indsatte frigang til hf-
undervisning, erhvervsuddannelse og videregående uddannelse.
Flere steder blev det oplyst, at lærerne var opsøgende i forhold til de
indsatte, og det er ombudsmandens indtryk, at de besøgte fængsler og
arrester generelt havde fokus på at tilbyde undervisning.
På baggrund af besøgsholdenes samtaler med de indsatte er det desuden
ombudsmandens indtryk, at de indsatte overordnet set var tilfredse med den
tilbudte undervisning, men at de indsatte, som var i gang med en hf-
uddannelse eller påtænkte at starte på en hf-uddannelse, var utilfredse med,
at Direktoratet for Kriminalforsorgen i 1. halvår 2024 havde besluttet
midlertidigt at stoppe for udbud af hf-undervisning i lukkede afdelinger i
fængslerne og i arresterne. Direktoratets beslutning blev truffet, efter at
direktoratet var blevet opmærksom på, at hf-undervisningen ikke fuldt ud
levede op til kravene i læreplanerne for de enkelte hf-fag.
Udsigterne til at genoptage hf-undervisningen i kriminalforsorgen blev drøftet
på et møde mellem direktoratet og ombudsmanden i september 2024.
Direktoratet har efterfølgende over for ombudsmanden bekræftet, at der fra
efterårssemestret 2024 igen ville blive udbudt hf-undervisning i lukkede
afdelinger og arrester.
4.5. Udlændinge
Udlændinge har ret – og ved afsoning i fængsler også pligt – til beskæftigelse
som andre indsatte. Som nævnt under pkt. 4.1 kan udvisningsdømte indsatte
Side 15 | 16
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Temarapport om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2024, fra Folketingets Ombudsmand
3044932_0017.png
dog ikke være beskæftiget ved uddannelse, undervisning eller
programvirksomhed, medmindre særlige forhold taler herfor.
Tre af de besøgte arrester var ikke opmærksomme på, at udlændinge, der
ikke er udvisningsdømte, har ret til beskæftigelse ved bl.a. undervisning og
uddannelse på lige fod med andre indsatte.
Ombudsmanden gav derfor de tre arrester en anbefaling om at sikre, at
udlændinges adgang til undervisning administreres i overensstemmelse med
reglerne herom.
I lyset heraf anbefaler ombudsmanden generelt, at kriminalforsorgen sikrer,
at alle institutioner er bekendt med, at udlændinge, der ikke er
udvisningsdømte, har ret – og ved afsoning i fængsler også pligt – til
beskæftigelse bl.a. ved undervisning, uddannelse eller programvirksomhed
på lige fod med andre indsatte, og at udlændinge, der er udvisningsdømte,
kan være beskæftiget ved uddannelse, undervisning eller
programvirksomhed, hvis særlige forhold taler herfor.
Med venlig hilsen
Side 16 | 16