Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 243
Offentligt
3029130_0001.png
Maj
2025
Behandlingsordningen for personer dømt for
seksualforbrydelser
mod børn
Behandlingsordningen giver mulighed for psykiatrisk-sexologisk behandling som enten »en del
af« eller »alternativ til« ubetinget fængselsstraf ved visse seksualforbrydelser mod børn.
Ordningens anvendelsesområde er fastsat ud fra tidsrammer for straflængde og har været
uændret siden indførelsen i 1997. En analyse af ordningens to indsatser – visitationsordningen
og den ambulante behandlingsordning – viser, at især den ambulante behandlingsordning, som
kan anvendes som »alternativ til« kortere ubetinget fængselsstraf på 4 til 18 måneder, har fået et
meget begrænset anvendelsesområde som følge af flere strafskærpelser. Der opfordres til en
modernisering af behandlingsordningen samt en nærmere evaluering af
anvendelses-
området for den ambulante behandlingsordning og justering af de gældende rammer.
Behandlingsordningen blev indført som en for-
søgsordning i 1997 og gjort permanent i 2001.
Ordningen består af to indsatser: den
ambulante behandlingsordning
og en
visita-
tionsordning.
Den behandlingsmæssige del
består af psykiatrisk-sexologisk behandling, der
bl.a. omfatter psykoterapeutisk behandling.
Den ambulante behandlingsordning
For visse
»mildere«
former for seksualforbrydelser
giver den ambulante behandlingsordning mulighed
for, at en person kan idømmes en helt eller delvist
betinget dom med vilkår om psykiatrisk-sexolo-
gisk behandling som et
»alternativ til«
en kortere
ubetinget fængselsstraf
fra
4 til 18 mdr. Forholdet
dog
ikke omfatte
vold,
tvang eller trusler.
Visitationsordning
For
mere
»alvorlige«
former for seksual-
forbrydelser giver visitationsordningen mulighed
for psykiatrisk-sexologisk behandling som
»en
del af«
en
ubetinget fængselsstraf. Ordningen
har ingen faste grænser for straflængde, men
retter sig primært mod personer idømt fængsel
fra 30 dage til 4
år (5
år for voldtægtsdømte).
Anvendelsesområdet for den ambulante be-
handlingsordning er fastsat ud fra tidsram-
mer
for
straflængde
og
om forholdet om-
fatter
vold,
tvang eller trusler.
Rammerne
har været uændret siden
indførelsen i
1997.
Strafskærpelser for seksualforbrydelser
I de seneste årtier er der blevet indført flere straf-
skærpelser for seksualforbrydelser. F.eks. blev
»normalstraffen«
for andet seksuelt overgreb end
samleje mod et barn under 12 år, jf. strfl. § 216, stk.
2, 1. pkt., jf. § 225, hævet med 50
%
i 2022.
Denne strafskærpelse betyder, at en person, der
før 2022 ville være blevet idømt 1 år og 2
måneders fængsel – og dermed kunne omfattes af
den ambulante behandlingsordning – nu som
udgangspunkt idømmes 1 år og 8 måneder og
derfor falder uden for ordningen.
Anvendelsen af behandlingsordningen
I perioden 1998–2010 varierede antallet af årlige
henvisninger til den ambulante behandlings-
ordning mellem 17 og 31. Fra 2011 til 2023 faldt
tallet til mellem 8 og 17 årlige henvisninger
-
bortset fra en stigning i
2013.
For visitationsordningen lå antallet af årlige hen-
visninger i perioden 1998–2005 mellem 21 og 39.
Fra 2006 til 2023 steg tallet til mellem 35 og 58
henvisninger årligt – bortset fra et fald i 2007.
Siden indførelsen af behandlingsordningen har
der været et markant og vedvarende fald i brugen
af den ambulante behandlingsordning. Sammen-
lignet med perioden før 2010 er antallet af årlige
henvisninger faldet med 40 %.
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 243: Henvendelse af 26/5-25 fra Kasper Jørgensen om behandlingsordning og tilsyn med dømte seksualforbrydere
3029130_0002.png
Maj
2025
Behandlingsordningen for personer dømt for
seksualforbrydelser
mod børn
Figur 1:
Udviklingen i anvendelsen af behandlingsordningen
Effekten af behandlingsordningen
Behandlingsordningen har en dokumenteret
forebyggende effekt. Over en tiårig obser-
vationsperiode begik 12 % nye seksualforbryd-
elser, svarende til 30 % lavere recidiv end
ved de indsatser, der blev anvendt før
ordningens indførelse i 1997 (16 %)
Gennemført psykiatrisk/sexologisk behandling
halverede næsten risikoen for at begå nye
seksualforbrydelser
dog ikke samme effekt
ved seksualforbrydelser mod børn.*
*Skyldes sandsynligvis, at denne gruppe omfatter en højere andel af personer
med særlig høj recidivrisiko. Tallene er Ikke signifikante.
Kilde:
Bengtson, S. & Kristensen, E. (2022) En undersøgelse af behandlings-
ordningen. Delrapport 2 og 3.
Anbefaling
Det
anbefales,
at
Folketinget og regeringen
tager initiativ til at:
• Modernisere behandlingsordningen og præ-
cisere dens indhold.
• Evaluere og justere rammerne for den am-
bulante behandlingsordning.
• Udvide den ambulante behandlingsordning til
også at omfatte besiddelse og udbredelse af
seksuelt materiale med personer under 18 år,
jf. straffelovens § 235.
Kontakt, Aalborg Universitet
Kasper Jørgensen, kriminolog og ph.d.-stipendiat, Juridisk Institut, Aalborg Universitet,
[email protected],
2983 2503
Kilde: Jørgensen, K. (2024) Mulighed for psykiatrisk-sexologisk behandling ved dom for visse seksualforbrydelser. Juristen 2024/3-4
2