Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 219
Offentligt
3011471_0001.png
Sekretariatet
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 10. april 2025
SAGSNR.: 2022 – 338
ID NR.: 1081869
Rapport over Advokatrådets tilsyn 2024
1.INDLEDNING
Denne rapport beskriver Advokatrådets generelle tilsynsvirksomhed i 2024.
Rapporten
er
udarbejdet
til
Justitsministeriet
og
offentliggøres
Advokatsamfundets hjemmeside i medfør af retsplejelovens § 143, stk. 5.
2. BAGGRUND
En af Advokatrådets kerneopgaver er at føre tilsyn med alle advokater,
advokatfirmaer og autoriserede advokatfuldmægtige, jf. retsplejelovens § 143, stk. 2.
Advokatrådet har siden 1. juli 2019 gennemført et risikobaseret tilsyn med alle
advokater og advokatfirmaer.
Den grundlæggende tanke med det risikobaserede tilsyn er, at ressourcerne målrettes
de områder, hvor risikoen ud fra generelle eller konkrete oplysninger er størst for, at
advokaten eller advokatfirmaet kan komme i konflikt med advokatpligterne.
3. NY TILSYNSMODEL
Advokatrådet har løbende evalueret tilsynet med advokater og advokatfirmaer og har
siden medio september 2023 udviklet en ny tilsynsmodel. Grundtanken bag den nye
model er et ønske om at fokusere flere tilsynsressourcer over på de advokatpligter,
der indebærer den største risiko for alvorlig klient- og samfundsskadelig adfærd –
navnlig hvidvask-og klientkontopligterne.
I april 2024 traf Advokatrådet således beslutning om at implementere en ny model
for tilsynet med særligt fokus på disse områder.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
1
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 219: Advokatrådets tilsynsrapport for 2024
3011471_0002.png
Sekretariatet
Advokatrådet har siden medio 2023 arbejdet intensivt med udvikling - og løbende
implementering - af denne nye tilsynsmodel, der trådte i fuld kraft med virkning fra
den 1. januar 2025.
Advokatrådets nye tilsyn er nu opdelt i følgende to hovedtilsynsformer; et
standardtilsyn
og et
risikobaseret tilsyn.
Det nye standardtilsyn er det grundlæggende tilsyn, der føres med alle advokater og
advokatfirmaer, uanset risikoprofil.
Det nye risikobaserede tilsyn har særligt fokus på overholdelse af hvidvask-og
klientkontopligterne.
Advokatrådet har herunder justeret risikoscoremodellen for at skærpe de parametre,
der indgår i risikoscoren, så de mest centrale forhold vægtes højest i
risikovurderingen, navnlig i forhold til klientkonto- og hvidvaskpligterne.
Risikoprofilen bestemmes af risikoscoremodellen, der er Advokatrådets værktøj til at
vurdere og kvalificere den potentielle risiko, som de enkelte advokater og
advokatfirmaer udgør i forhold til overtrædelserne af advokatpligterne i forhold
dataoplysninger og statistiske sammenhænge. Risikoscoremodellen indeholder
således ikke en vurdering af, hvorvidt den enkelte advokat eller advokatfirma har
overtrådt reglerne, men angiver alene en potentiel risiko.
Det nye risikobaserede tilsyn indebærer en mere dybdegående og individuel kontrol
med – ofte komplekse – forhold, som efterlevelse af hvidvaskpligterne og
klientkontopligterne, og samspillet herimellem. De enkelte tilsyn er således som
udgangspunkt betydeligt mere ressourcekrævende end efter den gamle tilsynsmodel,
hvor tilsynet kunne betegnes som værende et mere ”one size fits all” tilsyn.
Advokatrådet har dermed forskudt tilsynstrykket, så der ikke er samme fokus på
antallet af gennemførte tilsyn, men i langt højere grad på at udvælge de potentielt
mest alvorlige tilsynssager ud fra en risikobaseret tilgang. Tilsynet anvender nu
ressourcerne mere målrettet i kontrollen af forhold, hvor risikoen og alvoren
vurderes at være størst.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 219: Advokatrådets tilsynsrapport for 2024
3011471_0003.png
Sekretariatet
For en nærmere beskrivelse af indholdet af henholdsvis standardtilsyn og det nye
risikobaserede tilsyn henvises til rapportens afsnit 5 nedenfor.
Det er Advokatrådets vurdering, at den nye tilsynsmodel indebærer en langt mere
effektiv brug af tilsynsressourcerne, idet det risikobaserede tilsyn skærpes og giver
bedre muligheder for at forebygge og standse de alvorligste tilsidesættelser af
advokatpligterne - særligt på klientkonto- og hvidvaskområdet, der kan have
betydelige konsekvenser for de involverede klienter samt tilliden til advokatstanden
generelt.
Dette forventes samtidig at frigive mere kapacitet til iværksættelse af flere spontane
tilsyn. Dette ses allerede i 2024, hvor der er afholdt 20 spontane tilsyn, mens der i
2023 blev afholdt 10 spontane tilsyn. Se nærmere beskrivelse af spontane tilsyn
nedenfor i rapportens afsnit 5.1.
De spontane tilsyn udspringer i stigende grad af det tætte samarbejde, som
Advokatrådet gennem en længere periode har fået opbygget med flere offentlige
myndigheder, blandt andet Finanstilsynet, Erhvervsstyrelsen, Hvidvasksekretariatet,
politi- og anklagemyndigheden og via eksempelvis ODIN-samarbejdet (det operative
politi- og myndighedssamarbejde på hvidvaskområdet), der har ført til en væsentlig
stigning i antallet af konkrete henvendelser vedrørende advokater og advokatfirmaer.
Hertil kommer, at tv-dokumentaren ”Den sorte svane” i 2024 har skabt et markant
øget fokus på advokaters rolle og adfærd, hvilket tillige har ført til modtagelse af flere
underretninger om advokater end sædvanligt.
For at styrke tilsynet i håndteringen af et stigende antal komplekse og alvorlige sager,
særligt på hvidvask- og klientkontoområdet, samt for i højere grad at kunne bidrage
til bekæmpelsen af hvidvaskindsatsen internationalt - har Advokatrådet endvidere
besluttet at aktivere bemyndigelsen til ekstraordinært at hæve bidragssatsen fra år
2025 for at kunne øge tilsynstrykket og samarbejdet på disse områder. Der er således
sket en opnormering i Advokatrådets sekretariat til at varetage tilsynsopgaven.
4. TILSYN GENNEMFØRT I 2024
Afrapporteringen af gennemførte tilsyn i 2024 er opdelt i to halvår, idet tilsynene i
første halvår af 2024 er gennemført og opgjort efter den gamle tilsynsmodel, mens
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 219: Advokatrådets tilsynsrapport for 2024
3011471_0004.png
Sekretariatet
tilsynene i andet halvår af 2024 hovedsageligt er gennemført og opgjort efter den nye
tilsynsmodel.
Antal, omfang og opgørelsesmetode i forhold til gennemførte tilsyn for henholdsvis
første og andet halvår af 2024 er dermed ikke sammenlignelige.
Udvikling og implementering af den nye tilsynsmodel har været en meget omfattende
opgave, og en stor andel af Advokatrådets tilsynsressourcer har således været
allokeret til dette arbejde. Konkret har dette betydet, at udviklingen af den nye
tilsynsmodel har været prioriteret i forhold til øvrige tilsynsmæssige tiltag, hvilket
har påvirket antallet af gennemførte tilsyn, særligt i andet halvår af 2024.
Tilsynsaktiviteterne har i året 2024 endvidere været stærkt præget af, at enkelte
tilsynssager som nævnt har været usædvanligt komplekse og omfattende, hvorfor de
har krævet mange tilsynsressourcer at gennemføre. Disse alvorlige tilsynssager,
herunder udsprunget af tv-dokumentaren ”Den sorte svane”, har i høj grad også
påvirket det samlede antal af gennemførte tilsyn i 2024.
4.1. Tilsyn gennemført første halvår af 2024
Efter den gamle tilsynsmodel blev advokater og advokatfirmaer i forbindelse med
risikoklassificeringen inddelt i tre risikogrupper; henholdsvis høj risikogruppe (tilsyn
mindst hvert 3. år), mellem risikogruppe (tilsyn mindst hvert 6. år) og lav
risikogruppe (tilsyn mindst hvert 10. år).
Antallet af gennemførte tilsyn for første halvår af 2024 er opgjort ved at medregne
samtlige typer af tilsyn fordelt på henholdsvis advokater, advokatfirmaer og
risikogruppe (undtagen genbesøg, da disse ikke er opgjort efter risikogruppe).
Advokatrådet har gennemført følgende tilsyn i første halvår 2024:
Risikogruppe
Høj
Mellem
Lav
I alt
Advokater
89
171
85
345
Advokatfirmaer
40
25
7
72
417
Tabel 1 viser antallet af gennemførte tilsyn for perioden 1. januar til 30. juni 2024.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 219: Advokatrådets tilsynsrapport for 2024
3011471_0005.png
Sekretariatet
Hertil kommer
31 genbesøg
gennemført i første halvår af 2024.
4.2. Tilsyn gennemført i andet halvår af 2024
Andet halvår af 2024 har været en overgangsperiode, hvor der hovedsageligt er
gennemført tilsyn efter den nye tilsynsmodel, men der har også været gennemført
tilsyn efter den gamle tilsynsmodel. Dette skyldes, at der har været et naturligt
efterslæb, for eksempel i tilfælde af sygdom hos advokaterne, i forhold til planlagte
tilsyn fra foråret (den gamle model), og at implementeringen af den nye model
løbende er blevet iværksat.
Da den nye tilsynsmodel sondrer mellem standardtilsyn og risikobaseret tilsyn er
opgørelsen opdelt efter disse to typer tilsyn.
4.2.1 Standardtilsyn andet halvår af 2024
Det nye standardtilsyn er som anført det grundlæggende tilsyn, der føres med alle
advokater og advokatfirmaer, uanset risikoprofil.
Det et Advokatrådets målsætning, at standardtilsynet som udgangspunkt skal
gennemføres med alle advokater og advokatfirmaer mindst hvert 10. år. Der er pt. ca.
7650
1
advokater og ca. 1770 advokatfirmaer.
Advokatrådet har gennemført følgende standardtilsyn i andet halvår af 2024:
Advokater
Faktisk gennemførte
105
Advokatfirmaer
28
Tabel 2 viser antallet af gennemførte standardtilsyn i perioden 1. juli 2024 til 31. december 2024.
Som det fremgår af tabel 2, er der alene gennemført 28 standardtilsyn med
advokatfirmaer. Dette skyldes, at konceptet for dette tilsyn først blev udarbejdet i
løbet af efteråret 2024, hvor der som noget nyt føres tilsyn med blandt andet
selskabsforhold.
Advokatrådet forventer at øge kadencen af standardtilsyn de kommende år, og
arbejder i den forbindelse ligeledes på at udvikle en digital løsning til at understøtte
standardtilsynet med advokater.
1
Stigning på ca. 150 advokater i forhold til sidste år.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 219: Advokatrådets tilsynsrapport for 2024
3011471_0006.png
Sekretariatet
4.2.2. Risikobaserede tilsyn andet halvår af 2024
Det risikobaserede tilsyn har til formål at sikre, at advokater og advokatfirmaer bliver
underlagt en relevant tilsynsintensitet og frekvens ud fra deres risikoprofil. Der vil
således herunder blive ført tilsyn med en fokuseret gruppe af advokater og
advokatfirmaer, hvor der gennemføres et mere dybdegående tilsyn.
Advokatrådet har gennemført følgende risikobaserede tilsyn i andet halvår af 2024:
Type
Generelle
Risikobaserede
tilsyn
Spontane tilsyn
Hvidvaskspecifikt
tilsyn
Genbesøg
I alt
december 2024
.
advokat
10
Advokatfirma
8
7
0
26
43
4
1
Ikke relevant
2
13
56
Tabel 3 viser antallet af gennemførte risikobaserede tilsyn i perioden fra den 1. juli til 31.
5. GENEREL BESKRIVELSE AF ADVOKATRÅDETS TILSYN
5.1 TILSYNSAKTIVITETER
Standardtilsynet
Standardtilsynet skal sikre, at alle advokater og advokatfirmaer overholder de helt
grundlæggende regler om advokatvirksomhed og god advokatskik, jf. retsplejelovens
§ 126, stk. 1. Gennem standardtilsynet opfylder Advokatrådet de lovgivningsmæssige
krav om, at alle advokater og advokatfirmaer skal have tilsyn ”med passende
mellemrum”.
Det risikobaserede tilsyn
I forbindelse med et risikobaseret tilsyn med
advokater
føres der blandt andet kontrol
med behandling af eventuelle betroede midler på advokatens klientkonti,
eksempelvis ved indhentelse af udtræk fra klientkontobogholderiet, og ved
gennemgang af sager omfattet af hvidvaskloven.
2
Der gennemføres ikke genbesøg som opfølgning på firmatilsyn.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 219: Advokatrådets tilsynsrapport for 2024
3011471_0007.png
Sekretariatet
I det risikobaserede tilsyn med
advokatfirmaer,
føres der tilsvarende blandt andet
tilsyn med behandling af betroede midler på klientkonti og driftskonti ved
indhentelse af udtræk fra klientkontobogholderiet, og efterlevelse af hvidvaskloven,
herunder ved gennemgang af firmaets hvidvaskdokumenter, screeningsprocedurer,
og gennemførelse af interne kontroller.
Genbesøg
Hvis det under et tilsyn konstateres, at der er væsentlige mangler i advokaters
konkrete sagsbehandling, gennemføres der et opfølgende tilsyn, hvilket som
udgangspunkt finder sted inden for 18 måneder. Disse genbesøg kan gennemføres,
uanset om manglerne fører til disciplinær forfølgning.
Formålet med genbesøget er at følge op på, om advokaten efter tilsynet har rettet for
sig i forhold til tidligere konstaterede mangelfulde forhold.
Spontant tilsyn
Advokatrådet kan beslutte at iværksætte spontane tilsyn, hvis der vurderes at være
en konkret risiko for, at en advokat eller et advokatfirma ikke overholder
advokatpligterne. Spontane tilsyn vil ofte angå klientkonto- eller hvidvaskområdet,
og kan iværksættes med det samme, både anmeldt og uanmeldt på baggrund af
oplysninger
fra
whistleblowerordningen,
politiet,
Hvidvasksekretariatet,
domstolene, klienter, andre advokater og medier mv.
Hvidvaskspecifikt tilsyn
Hvidvask og terrorfinansiering har store samfundsmæssige konsekvenser og er
således også et særligt fokusområde for Advokatrådet, der siden 2020 har haft
iværksat et særligt hvidvaskbaseret tilsyn.
Ved hvert hvidvaskspecifikt tilsyn føres kontrol med både advokatfirma og en række
advokater (typisk ca. 12-15 advokater), hvor udvalgte sager nøje gennemgås, og hvor
der føres kontrol med overholdelse af advokatfirmaets hvidvaskforpligtelser, blandt
andet risikovurdering, politikker og forretningsgange, jf. også hvidvasklovens §§ 7 og
8.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 219: Advokatrådets tilsynsrapport for 2024
3011471_0008.png
Sekretariatet
5.2. ANDRE TILSYNSMÆSSIGE UNDERSØGELSER
I dette afsnit beskrives andre tilsynsmæssige undersøgelser og aktiviteter, der vil
fortsætte uændrede efter implementering af den nye tilsynsmodel.
Disse tilsynsmæssige undersøgelser registreres ikke som gennemførte tilsyn, men
indgår som en del af det samlede tilsynstryk.
Indhentelse af redegørelser
Advokatrådet kan anmode advokater og advokatfirmaer om redegørelser i sager, hvor
Advokatrådet er blevet bekendt med konkrete oplysninger eller forhold, der giver
anledning til at modtage bemærkninger fra de involverede parter for at vurdere
behovet for videre skridt. Ofte – men afhængig af sagens karakter - vil der ikke være
behov for at gennemføre et egentligt risikobaseret tilsyn samtidigt. Disse sager kan
være omfangsrige og føre til
disciplinære skridt, og således
uden
at
tilsynsundersøgelsen registreres som et gennemført tilsyn.
Indhentelse og gennemgang af klientkontoerklæring og tilsynserklæring
Advokater og advokatselskaber skal i overensstemmelse med klientkontovedtægtens
regler indsende en årlig klientkontoerklæring indeholdende oplysninger om
klientkontoforhold og en tilsynserklæring indeholdende oplysninger om blandt
andet forsikring og garanti, ejerandele i anden virksomhed samt forhold vedrørende
sager omfattet af hvidvaskloven.
Oplysninger i tilsynserklæringen er vigtige for blandt andet udtagelsen til tilsyn, og
tilsynserklæringerne bliver løbende revideret med henblik på indhentelse af
relevante og målrettede oplysninger om særligt de sagstyper, der kan føre til de mest
alvorlige afvigelser fra de advokatetiske pligter.
Kollegiale samtaler
En advokat kan indkaldes til en kollegial samtale i medfør af retsplejelovens § 143,
stk. 8, 1. pkt., hvis det må antages, at den pågældende har handlet i strid med
advokatpligterne. Dette kan eksempelvis iværksættes på baggrund af antallet eller
grovheden af tidligere kendelser i Advokatnævnet eller oplysninger om advokatens
personlige forhold, der kan give grund til at frygte, at advokatpligterne tilsidesættes.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 219: Advokatrådets tilsynsrapport for 2024
3011471_0009.png
Sekretariatet
Formålet med den kollegiale samtale er dels at få klarlagt årsagerne til advokatens
tilsidesættelse eller mulige tilsidesættelse af advokatpligterne, og dels at give bidrag
til løsninger. Under samtalen forsøges det blandt andet at identificere en eventuel
fælles årsag til tidligere nævnskendelser.
Samtalen er både tænkt som en hjælp til advokaten og et redskab til at give
Advokatrådet et indtryk af advokaten og advokatfirmaet. Samtalen er et supplement
- men ikke et alternativ - til disciplinærsagssystemet.
Revisorundersøgelse
I
tilfælde,
hvor
Advokatrådet
modtager
anmeldelser,
indberetning
eller
underretninger vedrørende advokaters fejlagtige håndtering af betroede midler,
herunder uberettiget at have rådet over disse, kan der iværksættes en
revisorundersøgelse, hvis der vurderes at være behov for øjeblikkelig indgriben.
Kontrolførende advokat
Hvis det med rimelighed må antages, at en advokat groft har tilsidesat
klientkontovedtægtens
bestemmelser,
kan
Advokatrådet
i
henhold
til
klientkontovedtægtens § 18 beslutte, at der udpeges en kontrolførende advokat. Den
advokat, der er underlagt en kontrolførende advokat, har efter anmodning pligt til at
give Advokatrådet eller den kontrolførende advokat oplysninger om sin
forretningsførelse, ligesom den pågældende skal give adgang til alt materiale, som
den kontrolførende advokat eller Advokatrådet skønner har betydning for udøvelsen
af kontrollen. Den kontrolførende advokat skal herunder godkende enhver hævning
fra advokatens klientkonti.
Det er Advokatrådets erfaring, at funktionen med kontrolførende advokat er et
hurtigt og effektivt redskab til at hindre eventuelle yderligere misbrug af klientmidler
i de mest alvorlige tilfælde.
Samarbejdsmøder med myndigheder
Advokatrådet deltager i en lang række samarbejdsmøder med myndigheder og
organisationer og yder løbende telefonisk samt skriftlig vejledning
vedrørende overholdelsen af god advokatskik.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
9