Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 180
Offentligt
2993185_0001.png
REDEGØRELSE
OM
FORVALTNINGENS
TVANGSINDGREB OG
OPLYSNINGSPLIGTER UDEN FOR
STRAFFERETSPLEJEN
MARTS 2025
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
Indhold
1. Indledning .................................................................................... 2
2. Kort oversigt over retssikkerhedslovens regler ............................ 3
3. Oversigt over bestemmelser vedtaget i 2024 med hjemmel til at
gennemføre tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven ... 5
3.1. Generelt .................................................................................... 5
3.2. Bestemmelser, der viderefører hidtidige, tilsvarende
bestemmelser................................................................................... 6
3.3. Bestemmelser, der udvider anvendelsesområdet for gældende
bestemmelser................................................................................... 9
3.4. Hjemler, der ophæver gældende bestemmelser ..................... 13
3.5. Nye hjemler, der giver offentlige myndigheder adgang til at
foretage tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven ... 14
4. Sammenfatning .......................................................................... 20
Side 1/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
1. Indledning
Ved lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anven-
delse af tvangsindgreb og oplysningspligter, nu lovbekendtgørelse nr. 1121
af 12. november 2019 (herefter retssikkerhedsloven), blev der gennemført
en samlet regulering af en række spørgsmål, som vedrører tilfælde, hvor en
forvaltningsmyndighed har mulighed for uden for strafferetsplejen at fore-
tage visse former for tvangsindgreb uden forudgående retskendelse, herun-
der navnlig såkaldte kontrol- og tilsynsbesøg. Loven regulerer endvidere
visse spørgsmål, der kan opstå i tilfælde, hvor borgere og virksomheder er
forpligtede til at meddele oplysninger til en forvaltningsmyndighed. Loven
trådte i kraft den 1. januar 2005.
Ved lov nr. 525 af 6. juni 2007 blev retssikkerhedsloven ændret, således at
lovens regler om tvangsindgreb fra den 1. januar 2008 også gælder i tilfælde,
hvor der efter lovgivningen stilles krav om forudgående retskendelse. Bag-
grunden for denne lovændring var, at de hensyn, der ligger bag retssikker-
hedslovens kapitel 2 og 3, også gør sig gældende for så vidt angår tvangsind-
greb, som foretages efter indhentet retskendelse.
Retssikkerhedsloven bygger på betænkning nr. 1428/2003 udarbejdet af
Retssikkerhedskommissionen, der blev nedsat af justitsministeren i februar
2002.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at Justitsministeriet efter lovens
ikrafttræden årligt vil udarbejde en redegørelse til Folketinget om forvalt-
ningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter omfattet af loven.
Redegørelsen skal bl.a. indeholde en omtale af eventuel ny lovgivning, der
vedrører den offentlige forvaltnings adgang til at foretage tvangsindgreb
uden for strafferetsplejen, samt på udvalgte områder en omtale af praksis
med hensyn til anvendelse af tvangsindgreb uden for strafferetsplejen. For-
målet er at styrke den offentlige interesse og debat om borgernes retssikker-
hed, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3107. Justitsministeriet
afgav den seneste redegørelse til Folketinget den 20. marts 2024.
I forbindelse med oversendelsen af retssikkerhedsredegørelsen for 2023 op-
lyste Justitsministeriet Folketingets Retsudvalg om, at retssikkerhedsrede-
gørelsen for 2024 og frem ikke længere vil indeholde en omtale af praksis
på udvalgte områder med hensyn til anvendelsen af tvangsindgreb omfattet
af retssikkerhedsloven, da denne gennemgang i praksis medfører en byrde-
fuld opgave for de bidragende statslige og kommunale myndigheder. Der
Side 2/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
2993185_0004.png
henvises til Justitsministeriets brev af 20. marts 2024 til Folketingets Rets-
udvalg, jf. REU 2023-2024 Alm. del - bilag 168.
Af redegørelsen for 2023 fremgår det, at der i 2023 blev vedtaget i alt 14
1
bestemmelser vedrørende forvaltningens adgang til at gennemføre tvangs-
indgreb omfattet af retssikkerhedsloven.
Den foreliggende redegørelse indeholder
efter en kort oversigt over rets-
sikkerhedslovens regler i pkt. 2
en redegørelse i pkt. 3, som indeholder en
omtale af ny lovgivning vedtaget i 2024, der vedrører den offentlige forvalt-
nings adgang til at foretage tvangsindgreb omfattet af loven, og pkt. 4 inde-
holder en sammenfatning.
2. Kort oversigt over retssikkerhedslovens regler
Loven indeholder bl.a. generelle regler om den fremgangsmåde, som for-
valtningsmyndighederne skal følge ved gennemførelsen af et tvangsindgreb,
der er omfattet af loven, jf. retssikkerhedslovens kapitel 2. Det er bl.a. fast-
sat, at tvangsindgreb kun må anvendes, hvis mindre indgribende foranstalt-
ninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i rimeligt forhold til for-
målet med indgrebet, jf. retssikkerhedslovens § 2. Det er også bestemt, at en
række af forvaltningslovens regler
bl.a. reglerne om inhabilitet, partsakt-
indsigt, begrundelse og klagevejledning
gælder ved gennemførelsen af
tvangsindgreb omfattet af loven, jf. retssikkerhedslovens § 3. Der er endvi-
dere fastsat en pligt til under visse omstændigheder at gøre notat om indhol-
det af oplysninger, som en myndighed modtager i en sag om iværksættelse
af et tvangsindgreb, jf. retssikkerhedslovens § 4.
Herudover er det fastsat, at myndigheden skal underrette parten forud for
gennemførelsen af et tvangsindgreb omfattet af loven, jf. retssikkerhedslo-
vens § 5, stk. 1. Underretningen skal ske skriftligt senest 14 dage inden
tvangsindgrebet gennemføres og skal indeholde oplysninger om tid og sted
for indgrebet, retten til at lade sig repræsentere eller bistå af andre efter for-
valtningslovens § 8, hovedformålet med indgrebet og det faktiske og retlige
grundlag for indgrebet, jf. § 24 i forvaltningsloven, jf. retssikkerhedslovens
1
I forbindelse med modtagelsen af ministeriernes høringssvar har Justitsministeriet kunnet
konstatere, at én bestemmelse vedtaget i 2023 vedrørende forvaltningens adgang til at fo-
retage tvangsindgreb omfattet af retssikkerhedsloven ikke blev medtaget i oversigten i re-
degørelsen fra marts 2024. Det samlede antal vedtagne bestemmelser i 2023 udgør derfor
15. Se nærmere under note 3.
Side 3/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
2993185_0005.png
§ 5, stk. 2. Parten kan herefter gøre indsigelse mod beslutningen inden for
en frist fastsat af myndigheden. Fastholdes beslutningen, skal dette inden
eller senest samtidig med gennemførelsen af tvangsindgrebet begrundes
skriftligt over for parten, jf. § 24 i forvaltningsloven, jf. retssikkerhedslo-
vens § 5, stk. 3.
Reglerne om underretning kan fraviges helt eller delvist i en række tilfælde.
Det gælder, hvis øjemedet med tvangsindgrebets gennemførelse ville for-
spildes, hvis forudgående underretning skulle gives, jf. retssikkerhedslovens
§ 5, stk. 4, nr. 1, hvis hensynet til parten selv taler for det, eller partens ret-
tigheder findes at burde vige for afgørende hensyn til andre private eller
offentlige interesser, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 2, hvis det er
nødvendigt af hensyn til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske
interesser, herunder forholdet til EU, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr.
3, hvis øjeblikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet efter forholdets sær
lige karakter er påkrævet, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 4, eller hvis
forudgående underretning viser sig umulig eller er uforholdsmæssig vanske-
lig, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 5.
Loven indeholder desuden regler om pligt for myndigheden til at forevise
legitimation i forbindelse med gennemførelsen af et tvangsindgreb, jf. rets-
sikkerhedslovens § 6, pligt til at udvise størst mulig skånsomhed under et
tvangsindgrebs gennemførelse, jf. retssikkerhedslovens § 7, samt pligt til i
en række tilfælde at udfærdige rapport om udførelsen af et tvangsindgreb,
jf. retssikkerhedslovens § 8.
Loven indeholder endvidere regler om forholdet til strafferetsplejen ved
gennemførelsen af tvangsindgreb omfattet af loven, jf. retssikkerhedslovens
kapitel 3. Det er således fastsat, at hvis en enkeltperson eller juridisk person
med rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertrædelse,
kan tvangsindgreb over for den mistænkte med henblik på at tilvejebringe
oplysninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene gennem-
føres efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen, jf. retssikkerheds-
lovens § 9, stk. 1. Det gælder dog ikke, hvis tvangsindgrebet gennemføres
med henblik på at tilvejebringe oplysninger til brug for behandlingen af an-
dre spørgsmål end fastsættelse af straf, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 2.
De nævnte regler finder tilsvarende anvendelse, hvis der i sagen rettes et
tvangsindgreb mod andre end den mistænkte, jf. retssikkerhedslovens § 9,
stk. 3. Den mistænkte kan under nærmere bestemte betingelser meddele
Side 4/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
samtykke til fravigelse af reglerne i § 9, stk. 1 og 3, jf. retssikkerhedslovens
§ 9, stk. 4.
Loven indeholder endelig en bestemmelse om retten til ikke at inkriminere
sig selv, jf. retssikkerhedslovens § 10. Bestemmelsen indebærer bl.a., at hvis
der er konkret mistanke om, at en enkeltperson eller juridisk person har be-
gået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder bestemmelser i lov-
givningen m.v. om pligt til at meddele oplysninger til myndigheden ikke i
forhold til den mistænkte, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger,
som søges tilvejebragt, kan have betydning for bedømmelsen af den formo-
dede lovovertrædelse, jf. retssikkerhedslovens § 10, stk. 1.
3. Oversigt over bestemmelser vedtaget i 2024 med hjemmel til at gen-
nemføre tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven
3.1. Generelt
Med udgangspunkt i princippet i grundlovens § 72 om boligens ukrænke-
lighed tilstræber Justitsministeriet i forbindelse med den lovtekniske gen-
nemgang af lovforslag at sikre, at der ikke unødigt medtages bestemmelser,
der gør det muligt for offentlige myndigheder at skaffe sig adgang til privat
ejendom.
I den forbindelse kan der henvises til Justitsministeriets vejledning om lov-
kvalitet fra 2023, pkt. 6.1.3., hvor det er anført bl.a., at det i hvert enkelt
tilfælde nøje må overvejes, om det overhovedet er nødvendigt
med eller
uden retskendelse
at tillægge offentlige myndigheder adgang til privat
ejendom, herunder om andre og mindre indgribende kontrolforanstaltninger
kan anses for tilstrækkelige. Endvidere er det anført, at hvis der er behov for
en sådan adgang, bør omfanget heraf begrænses mest muligt, f.eks. ved at
der alene gives adgang til forretningslokaler, mens private boliger holdes
udenfor. Endelig fremgår det af vejledningen, at der i bemærkningerne til
en sådan bestemmelse bør gives en begrundelse for, hvorfor bestemmelsen
er nødvendig, ligesom der bør gives en udførlig angivelse af bestemmelsens
anvendelsesområde.
Justitsministeriet har anmodet samtlige ministerier om at oplyse, hvorvidt
der i perioden fra den 1. januar til den 31. december 2024 er gennemført
lovgivning vedrørende forvaltningens adgang til at foretage tvangsindgreb
omfattet af retssikkerhedsloven. Gennemgangen i pkt. 3.2-3.5 nedenfor byg-
Side 5/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
ger på de oplysninger, som Justitsministeriet i forlængelse heraf har modta-
get fra ministerierne. Pkt. 4 indeholder en sammenfatning.
3.2. Bestemmelser, der viderefører hidtidige, tilsvarende bestemmelser
Der er i 2024 vedtaget fem bestemmelser, der viderefører hidtidige, tilsva-
rende bestemmelser.
Der er tale om følgende bestemmelser:
§ 7, nr. 1, i lov nr. 481 af 22. maj 2024 om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om betalinger, lov om kapitalmarkeder og forskellige andre
love.
Bestemmelsen ophæver nr. 22-26 i § 1 i hvidvaskloven og indsætter i
stedet et nyt nr. 22 »udbydere af kryptoaktivtjenester som defineret i lov om
finansiel virksomhed.«. Bestemmelsen medfører en formel ændring af hvid-
vasklovens anvendelsesområde, da loven fremadrettet ikke vil omfatte ud-
bydere af veksling mellem virtuel valuta og fiatvaluta, udbydere af virtuelle
tegnebøger, udbydere af veksling mellem en eller flere typer af virtuel va-
luta, udbydere af overførsel af virtuel valuta og udbydere af finansielle tje-
nester relateret til en udsteders udbud eller salg af virtuelle valutaer. Hvid-
vaskloven vil i stedet omfatte udbydere af kryptoaktivtjenester som define-
ret i lov om finansiel virksomhed. Lovændringen vil ikke medføre materi-
elle ændringer, da fysiske og juridiske personer omfattet af de hidtil gæl-
dende § 1, stk. 1, nr. 22-26, også vil være omfattet af den nye § 1, stk. 1, nr.
22. Det vurderes således at anvendelsesområdet for hvidvasklovens § 49,
stk. 3, hvorefter Finanstilsynet til enhver tid mod behørig legitimation uden
retskendelse kan få adgang til virksomheder og personer med henblik på
indhentelse af oplysninger, og § 49, stk. 4, hvorefter Finanstilsynet på
samme vis kan få adgang til en leverandør eller underleverandør med hen-
blik på indhentelse af oplysninger om den outsourcede aktivitet, vil være
uændret.
§ 1, nr. 6, i lov nr. 666 af 11. juni 2024 om ændring af lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET-loven), lov om etablering af et udvalg om for-
svarets og politiets efterretningstjenester og lov om beskyttelse af whist-
leblowere.
Bestemmelsen viderefører indholdsmæssigt PET-lovens § 20,
stk. 2. Bestemmelsen indebærer, at tilsynets medlemmer og sekretariat til
enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til alle
lokaler, hvorfra en behandling, som foretages for PET, administreres, hvor-
fra der er adgang til de oplysninger, som behandles, eller hvor tekniske hjæl-
pemidler opbevares eller anvendes. Ved lovændringen ændres § 20, stk. 2, i
Side 6/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
PET-loven,
så ”tilsynets medlemmer og sekretariat” ændres til ”tilsy-
net”.
Ændringen sker som en konsekvens af, at tilsynet med lovforslagets §
1, nr. 2, sekretariatsbetjenes af en særskilt enhed i Datatilsynets sekretariat,
og indebærer således ikke en ændring af tilsynets adgang efter bestemmel-
sen. Videreførelsen er gennemført med henblik på fortsat at give hjemmel
til, at tilsynsmedlemmer og ansatte i sekretariatsenheden vil kunne få den i
§ 20, stk. 2, omhandlede adgang til PET’s lokaler.
§ 1, nr. 4, i lov nr. 1467 af 10. december 2024 om ændring af lov om natur-
beskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske
Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
Bestemmelsen præciserer
den gældende § 76, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven, hvorefter at myndighe-
derne efter loven eller personer, der er bemyndiget hertil, uden retskendelse
har adgang til offentlig og private ejendomme for at udøve de beføjelser, der
er tillagt dem i medfør af loven, herunder for at foretage undersøgelser af
betydning for lovens formål. Tilsvarende gælder lokaliteter, der helt eller
delvis benyttes erhvervsmæssigt. Legitimation skal forevises efter anmod-
ning. Med lovændringen tilføjes EU-forordninger til ordlyden i § 76, stk. 1,
1. pkt., hvorefter myndighederne efter loven eller EU-forordninger og per-
soner, der af disse myndigheder er bemyndiget hertil, uden retskendelse har
adgang til offentlige og private ejendomme for at udøve de beføjelser, der
er tillagt dem i medfør af denne lov og EU-forordninger, herunder for at
foretage undersøgelser af betydning for lovens eller EU-forordningers for-
mål. Den foreslåede ændring er udtryk for en præcisering, der skal sikre et
udtrykkeligt lovgrundlag for, at myndighederne efter EU-forordninger tilfø-
jes kredsen af myndigheder, der efter bestemmelsen uden retskendelse har
adgang til offentlige og private ejendomme. Desuden har ændringen til for-
mål at tydeliggøre, at bestemmelsen også giver mulighed for husundersø-
gelse m.v. uden retskendelse, når undersøgelsen er nødvendig for at kontrol-
lere overholdelse af EU-forordninger.
§ 5 i lov nr. 1703 af 30. december 2024 om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om soci-
altilsyn og forskellige andre love
udskyder ophævelsen af § 150 a, stk. 1, i
lov om social service fra den 31. december 2024 til den 1. juli 2025. Be-
stemmelsen indebærer, at de enheder, som Styrelsen for Patientsikkerhed
skal føre tilsyn med i medfør af § 150, stk. 1, i lov om social service, er
forpligtede til at give de oplysninger, som er nødvendige som led i tilsynet,
på anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Efter § 150, stk. 1, i lov
Side 7/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
om social service skal Styrelsen for Patientsikkerhed føre tilsyn med den
personlige hjælp, omsorg og pleje efter §§ 83-87 i lov om social service,
som ydes på de registreringspligtige kommunale og private enheder efter §
150 c, stk. 1 og 2, i lov om social service. De omfattede enheder er plejehjem
m.v., jf. lov om social service § 192, plejeboligbebyggelser, der er omfattet
af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer
med handicap, friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om fripleje-
boliger, andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor
hjælpen udgår fra servicearealer og der er tilknyttet fast personale, og leve-
randører, som leverer hjælp efter lov om social service § 83, jf. § 91, jf. §
150 c, stk. 1, i lov om social service. Registreringspligten omfatter dog ikke
enheder, hvor hjælpen og støtten til borgerne i enheden i væsentligt omfang
omfatter støtte efter § 85 i lov om social service, jf. § 150 c, stk. 2, i lov om
social service.
§ 5 i lov nr. 1703 af 30. december 2024 om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om soci-
altilsyn og forskellige andre love
udskyder ophævelsen af § 150 a, stk. 2, i
lov om social service fra den 31. december 2024 til den 1. juli 2025. Be-
stemmelsen indebærer, at Styrelsen for Patientsikkerhed til enhver tid som
led i tilsynet efter § 150, stk. 1, i lov om social service mod behørig legiti-
mation uden retskendelse har adgang til alle registreringspligtige enheder
omfattet af tilsynet. Efter § 150, stk. 1, i lov om social service skal Styrelsen
for Patientsikkerhed føre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje
efter §§ 83-87 i lov om social service, som ydes på de registreringspligtige
kommunale og private enheder efter § 150 c, stk. 1 og 2, i lov om social
service. De omfattede enheder er plejehjem m.v., jf. lov om social service §
192, plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v.
eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, friplejeboligbe-
byggelser, der er omfattet af lov om friplejeboliger, andre tilsvarende boli-
genheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra serviceare-
aler og der er tilknyttet fast personale, og leverandører, som leverer hjælp
efter lov om social service § 83, jf. § 91, jf. § 150 c, stk. 1, i lov om social
service. Registreringspligten omfatter dog ikke enheder, hvor hjælpen og
støtten til borgerne i enheden i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85
i lov om social service, jf. § 150 c, stk. 2, i lov om social service.
Side 8/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
3.3. Bestemmelser, der udvider anvendelsesområdet for gældende be-
stemmelser
Der er i 2024 vedtaget 9 bestemmelser, der udvider anvendelsesområdet for
gældende bestemmelser.
Der er tale om følgende bestemmelser:
§ 1, nr. 30, i lov nr. 481 af 22. maj 2024 om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om betalinger, lov om kapitalmarkeder og forskellige andre
love.
Bestemmelsen ændrer i § 347, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed
»en fælles datacentral« til »en operatør af finansiel digital infrastruktur«.
Bestemmelsen i § 347, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed fastsætter, at
Finanstilsynet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse kan
få adgang til en finansiel virksomhed og dens filialer, en finansiel holding-
virksomhed, en forsikringsholdingvirksomhed eller en fælles datacentral
med henblik på indhentelse af oplysninger. Lovændringen betyder, at Fi-
nanstilsynets adgang i stedet dækker lokaler og lokaliteter tilhørende opera-
tører af finansiel digital infrastruktur. Ændringen skal ses i sammenhæng
med lovens afsnit IX c, der indeholder et regelsæt for operatører af finansiel
digital infrastruktur, der erstatter reglerne om fælles datacentraler i det tid-
ligere gældende afsnit X c. Formålet er at give Finanstilsynet mulighed for
at udøve sin tilsynsvirksomhed også i de særlige tilfælde, hvor en operatør
måtte nægte at give Finanstilsynet de nødvendige oplysninger til brug for
tilsynsvirksomheden, eller hvor en operatør modsætter sig et inspektionsbe-
søg. Det vurderes, at ændringen potentielt kan udvide anvendelsesområdet
for Finanstilsynets beføjelse, da § 333 i kapitel 19 c i lov om finansiel virk-
somhed giver Finanstilsynet mulighed for at udpege en virksomhed som
operatør af finansiel digital infrastruktur, hvis virksomheden opfylder nær-
mere fastlagte kriterier, hvilket på længere sigt gør, at flere virksomheder
vurderes at kunne udpeges end der var virksomheder, som faldt ind under
kriterierne i den nu ophævede § 343 q. Kriteriet om, at de pågældende it-
leverandører overvejende skal være ejet af finansielle virksomheder går fra
at være absolut til at være skønsmæssigt dvs. virksomheder, der som primær
aktivitet leverer it-drift mv. til finansielle virksomheder også kan udpeges,
selvom de ikke overvejende er ejet af finansielle virksomheder. Der skønnes
dog, at blive tale om meget få virksomheder i denne kategori, da de også
skal have væsentlig betydning for det finansielle system. Ændringen er en
opfølgning på DORA-NIS—implementeringen.
Side 9/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
§ 2, nr. 6, i lov nr. 637 af 11. juni 2024 om ændring af lov om fyrværkeri og
andre pyrotekniske artikler, lov om produkter og markedsovervågning, el-
sikkerhedsloven og lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester.
Med bestemmelsen udvides § 11, stk. 1, i lov om produkter og markeds-
overvågning (produktloven), idet den relevante kontrolmyndighed til enhver
tid mod behørig legitimation, kan opnå adgang til erhvervsmæssige lokali-
teter, hvor der kan findes produkter omfattet af produktloven, med henblik
på kontrol af en virksomheds procedurer for, at markedsførte produkter er
lovlige. Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som kontrolmyndighed,
medmindre andet følger af anden lovgivning. Adgangen omfatter ikke trans-
portmidler eller private lokaliteter og kan kun foregå mod forudgående rets-
kendelse. Baggrunden for udvidelsen af bestemmelsen er at kunne føre kon-
trol med virksomheders procedurer, herunder erhvervsdrivendes interne
processer for produktsikkerhed, som kræves i henhold til artikel 14 i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/988 af 10. maj 2023 om
produktsikkerhed i almindelighed.
§ 1, nr. 8, i lov nr. 638 af 11. juni 2024 om ændring af konkurrenceloven.
Bestemmelsen indebærer, at den eksisterende hjemmel til, at Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen i medfør af konkurrencelovens § 18 kan gennemføre
kontrolundersøgelser, også kan anvendes i forbindelse med gennemførelse
af en markedsefterforskning i henhold til konkurrencelovens § 15 f. Mulig-
heden for at gennemføre markedsefterforskninger blev indført ved den
nævnte ændring af konkurrenceloven. Det fremgår ikke af ordlyden af kon-
kurrencelovens § 15 f, at der i forbindelse med markedsefterforskninger kan
gennemføres kontrolundersøgelser, men dette er forudsat i forarbejderne til
lovforslaget. Følgende fremgår således af afsnit 2.2.2. i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget (Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 121
som fremsat, side 11):
”Forslaget indebærer endvidere,
at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen i henhold til konkurrencelovens § 18 vil kunne gennem-
føre uanmeldte kontrolundersøgelser i virksomheder og virksomhedssam-
menslutninger med henblik på at indsamle oplysninger til brug for markeds-
efterforskningen. Indsamling af oplysninger i medfør af konkurrencelovens
§ 18 vil kunne ske med henblik på, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
som led i en markedsefterforskning kan skaffe sig det fornødne og tilstræk-
kelige grundlag for at vurdere konkurrenceforholdene og eventuelle indgreb
med henblik på at sikre den effektive konkurrence. Det svarer til, hvad der
gælder i forhold til f.eks. en sektorundersøgelse, som vil kunne gå forud for
en markedsefterforskning. Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der er
behov for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samme beføjelser i
forhold til sagsoplysning som led i en markedsefterforskning som styrelsens
øvrige virksomhed.”
Ligesom for øvrige kontrolundersøgelser, der gennem-
føres i henhold til konkurrencelovens § 18, vil gennemførelse af
Side 10/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
kontrolundersøgelsen forudsætte forudgående indhentelse af retskendelse,
jf. konkurrencelovens § 18, stk. 3.
§ 1, nr. 9, i lov nr. 508 af 27. maj 2024 om ændring af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien m.v.
Bestemmelsen udvider anvendelsesområdet for § 19
a, stk. 1. Bestemmelsen indebærer, at en overlæge uden retskendelse kan
beslutte, at der skal anvendes metaldetektorer ved undersøgelse af en patient
eller personer, der søger adgang til den psykiatriske afdeling ved mistanke
om at der forsøges indført medikamenter, rusmidler eller farlige genstande.
Efter psykiatrilovens § 19 a, stk. 3, gælder kravet om mistanke ikke på rets-
psykiatriske afdelinger eller på Sikringsafdelingen. Undersøgelse med me-
taldetektorer efter bestemmelsen vil normalt finde sted i forbindelse med
adgangskontrol. Formålet med bestemmelsen er bl.a. at sikre, at de psykia-
triske afdelinger har de rette værktøjer til at sikre et tilstrækkeligt højt sik-
kerhedsniveau.
§ 1, nr. 12, i lov nr. 508 af 27. maj 2024 om ændring af lov om anvendelse
af tvang i psykiatrien m.v.
Bestemmelsen udvider anvendelsesområdet for §
19 a, stk. 1. Bestemmelsen indebærer, at en overlæge uden retskendelse kan
beslutte, at der skal anvendes metaldetektorer ved undersøgelse af en patient
eller personer, der søger adgang til psykiatriske ambulatorier ved mistanke
om at der forsøges indført medikamenter, rusmidler eller farlige genstande.
Kravet om mistanke gælder ikke på retspsykiatriske ambulatorier. Undersø-
gelse med metaldetektorer efter bestemmelsen vil normalt finde sted i for-
bindelse med adgangskontrol. Formålet med bestemmelsen er bl.a. at sikre,
at de psykiatriske ambulatorier har de rette værktøjer til at sikre et tilstræk-
keligt højt sikkerhedsniveau.
§ 10 i lov nr. 1450 af 10. december 2024 om handel med brugte genstande
samt pantlånervirksomhed
viderefører indholdsmæssigt og moderniserer
ordlyden af dagældende § 13 i lov nr. 223 af 8. juni 1966 om handel med
brugte genstande samt pantelånervirksomhed (marskandiserloven), som lov
nr. 1450 af 10. december 2024 om handel med brugte genstande samt pant-
lånervirksomhed erstatter. Bestemmelsen giver hjemmel til, som den dagæl-
dende § 13 i marskandiserloven, at politiet til enhver tid uden retskendelse
mod behørig legitimation har adgang til bevillingshaverens regnskabsmate-
riale og eventuelle forretningslokale samt varelager, men indebærer yderli-
gere en udvidelse af anvendelsesområdet i forhold til den dagældende § 13.
Den dagældende § 13 i marskandiserloven fandt efter lovens § 1 anvendelse
på enhver, der er etableret her i landet og i erhvervsmæssigt øjemed driver
Side 11/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
virksomhed med (1) handel med eller køb af brugte genstande, der ikke sker
som et sædvanligt led i en handelsvirksomhed med nye genstande eller i en
håndværks- eller industrivirksomhed og (2) udlån af penge mod håndpant,
herunder pant i lotterisedler, og formidling af sådanne lån (pantelånervirk-
somhed). Ved § 1 i lov nr. 1450 af 10. december 2024 om handel med brugte
genstande samt pantlånervirksomhed er lovens anvendelsesområde udvidet
i forhold til den dagældende marskandiserlov, til også at omfatte (1) online-
salg af brugte genstande, (2) onlineauktioners salg af brugte genstande, (3)
køb af genstande med tilbagekøbsret for sælger og (4) i visse tilfælde pri-
vatpersoners salg af brugte genstande. Dette indebærer, at politiets tilsyn
efter § 10 også vil finde anvendelse i disse tilfælde. § 10’s anvendelsesom-
råde udvides endvidere i forhold til § 13 i den dagældende marskandiserlov
med § 1 i bekendtgørelse af 2. december 2024 om handel med brugte gen-
stande samt pantelånervirksomhed, til også at gælde for erhvervsvirksom-
hed ved handel med eller køb af andre brugte genstande eller partier af
brugte genstande til en købs- eller salgspris, som overstiger 5.000 kr.
§ 1, nr. 22, i lov nr. 1676 af 30. december 2024 om ændring af lov om bæ-
redygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser (biobrændstof-
loven), lov om fremme af vedvarende energi, lov om gasforsyning og lov om
elforsyning.
Den hidtidige bestemmelse i biobrændstoflovens § 9 a gav,
klima-, energi- og forsyningsministeren, adgang til, uden retskendelse og
mod behørig legitimation, at gå om bord på skibe i en havn, som anløber en
havn eller ligger ved ankerplads under dansk jurisdiktion for at udføre sine
forpligtelser efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2015/757 af 29. april 2015 om overvågning, rapportering og verifikation af
CO2-emissioner fra søtransport og Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) 2023/1805 af 13. september 2023 om anvendelsen af vedvarende
og kulstoffattige brændstoffer i søtransport for at kontrollere, hvorvidt der
er et gyldigt overensstemmelsesdokument om bord på skibene.
FuelEU Maritime-forordningen pålægger medlemsstater at sikre, at enhver
inspektion af et skib i en havn under dansk jurisdiktion, der udføres i over-
ensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EF om
havnestatskontrol, omfatter kontrol af, om skibet er i besiddelse af et gyldigt
overensstemmelsesdokument. Med ændringen af § 9 a, (der blev foretaget
ved nævnte § 1, nr. 22, i lov nr. 1676 af 30. december 2024) sikres det, at
ministeren på tilsvarende måde som hidtil får adgang til at gå ombord på
skibe i en havn, som anløber en havn eller ligger ved ankerplads under dansk
jurisdiktion, der omfattes af FuelEU Maritime-forordningen, uden
Side 12/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
2993185_0014.png
retskendelse og mod behørig legitimation, for at kunne udføre de nye for-
pligtelser efter FuelEU Maritime-forordningen.
§ 1, nr. 1, i lov nr. 1467 af 10. december 2024 om ændring af lov om natur-
beskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske
Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
Bestemmelsen ændrer den
gældende § 71, stk. 3, i naturbeskyttelsesloven således at EU-begreberne i
bestemmelsens ordlyd opdateres og således at der skabes en udtrykkelig
hjemmel til, at ministeren for grøn trepart kan fastsætte regler, som er nød-
vendige for at administrere EU-forordninger i dansk ret vedrørende forhold,
der er omfattet af loven, herunder nærmere regler om de kompetente myn-
digheders beføjelser med henblik på at sikre overholdelse af EU-forordnin-
ger. Det er hensigten, at ministeren for grøn trepart bl.a. vil anvende bemyn-
digelsen i § 71, stk. 3, til at fastsætte regler om de tilsynsforpligtelser og -
beføjelser, der fremgår af skovrydningsforordningens kapitel 3, herunder
meddelelse af forbud og påbud m.v. Beføjelserne indebærer bl.a. undersø-
gelse af kontor- og lagerlokaler.
§ 1, nr. 36 i lov nr. 467 af 8. maj 2024 om ændring af lov om spil.
Bestemmelsen indebærer, at spillemyndigheden efter § 47, stk. 1, i lov om
spil til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til
at foretage eftersyn i lokaler, der benyttes af tilladelsesindehaveren og nu
også den ansvarlige spilleverandør i forbindelse med udbud, arrangering og
levering af spil, og til at efterse disses tekniske faciliteter til brug for spil-
lene, forretningsbøger, øvrigt regnskabsmateriale og korrespondance og an-
dre dokumenter, der kan have betydning for tilsynet, uanset om disse oplys-
ninger er på papir eller på elektroniske medier.
3.4. Hjemler, der ophæver gældende bestemmelser
Der er i perioden 1. januar 2024 til 31. december 2024 ikke identificeret
hjemler, der ophæver gældende bestemmelser
2
.
2
§ 5 i lov nr. 1703 af 30. december 2024 om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige
andre love, som er opført under pkt. 3.2., udskyder imidlertid ophævelsen af § 150 a, stk.
1-2, i lov om social service fra den 31. december 2024 til den 1. juli 2025.
Side 13/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
2993185_0015.png
3.5. Nye hjemler, der giver offentlige myndigheder adgang til at fore-
tage tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven
Der er i 2024 vedtaget i alt 15
3
bestemmelser, der giver den offentlige for-
valtning en egentlig ny adgang til at foretage tvangsindgreb, der er omfattet
af retssikkerhedsloven.
Det drejer sig om følgende bestemmelser:
§ 5, stk. 2, i lov nr. 1445 af 10. december 2024 om indkvartering af ansatte.
Bestemmelsen indebærer, at Arbejdstilsynet uden retskendelse mod behørig
legitimation til enhver tid har adgang til den bolig, som en arbejdsgiver stil-
ler til rådighed for én eller flere ansatte, i det omfang det er påkrævet, for at
Arbejdstilsynet kan føre tilsyn med, om boligen opfylder kravene i loven.
Baggrunden for bestemmelsen er at sikre, at Arbejdstilsynet vil kunne gen-
nemføre et effektivt tilsyn. Formålet med loven er at sikre, at der ikke sker
en udnyttelse af sårbare arbejdstagere, der bliver indkvarteret af en arbejds-
giver under uacceptable forhold, som ikke lever op til dansk minimumsstan-
dard, og at sikre, at myndighederne har mulighed for hurtigt og effektivt at
gribe ind over for arbejdsgivere, som indkvarterer ansatte under sådanne
forhold. Dette formål vil forspildes, hvis Arbejdstilsynet forudgående skal
varsle arbejdsgivere og de indkvarterede ansatte om kontrolbesøget.
§ 5, stk. 3, i lov nr. 1445 af 10. december 2024 om indkvartering af ansatte.
Bestemmelsen indebærer, at Arbejdstilsynet uden retskendelse kan kræve
relevant dokumentation udleveret og foretage fotografiske optagelser, som
3
I forbindelse med modtagelsen af ministeriernes høringssvar har Justitsministeriet kunnet
konstatere, at en bestemmelse vedtaget i 2023, der giver offentlige myndigheder adgang til
at foretage tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven, ikke blev medtaget i den
tilsvarende oversigt i redegørelsen fra marts 2024. Det drejer sig om § 29 i lov nr. 1534 af
12. december 2023 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere. Bestemmelsen fastsæt-
ter i
stk. 1,
at Finanstilsynet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse kan
få adgang til forretningslokaler tilhørende en kreditservicevirksomhed med henblik på ind-
hentelse af oplysninger, herunder ved inspektioner. Det er et nyt tilsynsområde som følge
af EU-reguleringen og er henlagt til Finanstilsynet. Formålet er at give Finanstilsynet mu-
lighed for at udøve sin tilsynsvirksomhed også i de særlige tilfælde, hvor en virksomhed
måtte nægte at give Finanstilsynet de til brug for tilsynsvirksomheden nødvendige oplys-
ninger eller hvor kreditvirksomheden modvirker et inspektionsbesøg. Tilsvarende følger
det af
stk. 2,
at Finanstilsynet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse kan
få adgang til en leverandør eller underleverandør med henblik på indhentelse af oplysninger
om den outsourcede aktivitet. Bestemmelsen tænkes anvendt i de situationer, hvor det ikke
er muligt at få adgang til de nødvendige oplysninger gennem outsourcingvirksomheden.
Formålet med at omfatte leverandører og underleverandører er således, at Finanstilsynets
indhentelse af oplysninger ikke kan hindres eller omgås ved outsourcing. Reglen skal sikre
ensartethed i Finanstilsynets håndhævelse på tværs af lovområder.
Side 14/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
led i udøvelse af tilsyn med, om boliger, som arbejdsgiver har stillet til rå-
dighed for én eller flere ansatte, opfylder kravene i loven. Arbejdstilsynet
skal i den forbindelse oplyse arbejdsgiveren og de indkvarterede ansatte om,
hvilken dokumentation Arbejdstilsynet har indsamlet. Formålet med be-
stemmelsen er at sikre, at Arbejdstilsynet vil kunne indsamle dokumenta-
tion, som er nødvendig for tilsynet, f.eks. at afklare, om arbejdsgiver konkret
har stillet boligen til rådighed. Herudover er formålet, at Arbejdstilsynet kan
dokumentere, at konkrete forhold ved boligen ikke lever op til lovens regler,
så påbud er tilstrækkeligt dokumenteret.
§ 1, nr. 26, i lov nr. 481 af 22. maj 2024 om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om betalinger, lov om kapitalmarkeder og forskellige andre
love.
Bestemmelsen indfører bl.a. en ny § 332 h i lov om finansiel virksom-
hed, som fastsætter, at Finanstilsynet, eller hvor kompetencen til at udøve
enkelte beføjelser ved lov er tillagt andre danske myndigheder, til brug for
tilsyn med overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2023/1114 af 31. maj 2023 om markeder for kryptoaktiver kan udøve
de beføjelser, der følger af forordningens artikel 94. Det inkluderer, at Fi-
nanstilsynet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse kan
få adgang til lokaler og lokaliteter tilhørende udbydere af kryptoaktiver und-
tagen aktivbaserede tokens eller e-pengetokens og personer, der anmoder
om optagelse til handel af kryptoaktiver undtagen aktivbaserede tokens eller
e-pengetokens, udstedere af aktivbaserede tokens, udstedere af e-pengeto-
kens og udbydere af kryptoaktivtjenester, med henblik på indhentelse af op-
lysninger, herunder ved inspektioner. Formålet er at give Finanstilsynet mu-
lighed for at udøve sin tilsynsvirksomhed også i de særlige tilfælde, hvor en
virksomhed måtte nægte at give Finanstilsynets de nødvendige oplysninger
til brug for tilsynsvirksomheden, eller hvor en virksomhed modsætter sig et
inspektionsbesøg.
§ 1, nr. 4, i lov nr. 629 af 11. juni 2024 om ændring af lov om arbejdsmiljø.
Bestemmelsen medfører, at der bl.a. indsættes en ny § 49 m i arbejdsmiljø-
loven om Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med autoriserede virksomheder, som
udfører nedrivning af asbestholdigt materiale. Sikkerhedsstyrelsen har efter
§ 49 m, stk. 2, hvis det er nødvendigt for at føre tilsyn med de autoriserede
virksomheder, til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
adgang til ejendomme og lokaliteter, hvorfra de pågældende virksomheder
udøver virksomhed. Bestemmelsen er fastsat med henblik på at sikre et ef-
fektivt tilsyn med, at virksomhederne opfylder betingelserne for autorisa-
tion.
Side 15/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
§ 1, nr. 6, i lov nr. 651 af 11. juni 2024 om ændring af lov om tobaksvarer
m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak
og alkohol til personer under 18 år.
Bestemmelsen giver Sikkerhedsstyrel-
sen hjemmel til at beslaglægge tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebase-
rede rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen med disse, hvis sty-
relsen har grund til at antage, at de er i strid med strafbelagte regler i lov om
tobaksvarer m.v., strafbelagte regler fastsat i medfør af lov om tobaksvarer
m.v. eller strafbelagte regler i forordninger vedrørende anvendelsesområdet
for lov om tobaksvarer m.v. og der er grund til at antage, at produktet kan
tjene som bevis eller bør konfiskeres. Sikkerhedsstyrelsen vil derudover til
sikring af told og afgifter kunne tage tobaksvarer, tobakssurrogater og urte-
baserede rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen med disse, som
er henstående fabrikanter, importører eller detailforhandlere m.v., i bevaring
med henblik på overdragelse af produkterne til told- og skatteforvaltningen.
Samtidig gives told- og skatteforvaltningen hjemmel til at tage tobaksvarer,
tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter samt udstyr, der benyttes
sammen med disse, som er henstående hos fabrikanter, importører eller de-
tailforhandlere m.v., eller som er under transport ind i det danske toldom-
råde fra øvrige dele af EU's toldområde eller fra et land uden for EU, i be-
varing med henblik på overdragelse af produkterne til Sikkerhedsstyrelsen
med henblik på beslaglæggelse, hvis forvaltningen har grund til at antage,
at de er i strid med strafbelagte regler i lov om tobaksvarer m.v., strafbelagte
regler fastsat i medfør af i lov om tobaksvarer m.v. eller strafbelagte regler
i forordninger vedrørende anvendelsesområdet for lov om tobaksvarer m.v.
§ 2, nr. 10, i lov nr. 651 af 11. juni 2024 om udmøntning af dele af forebyg-
gelsesplanen målrettet børn og unge
tobak, nikotin og alkohol.
Bestem-
melsen giver Sikkerhedsstyrelsen hjemmel til at foretage beslaglæggelse af
elektroniske cigaretter med eller uden nikotin og genopfyldningsbeholdere
med eller uden nikotin samt udstyr og smagsstoffer, der benyttes sammen
med disse, hvis styrelsen har grund til at antage, at de er i strid med strafbe-
lagte regler i lov om elektroniske cigaretter m.v., strafbelagte regler fastsat
i medfør af lov om elektroniske cigaretter m.v. eller strafbelagte regler i for-
ordninger vedrørende anvendelsesområdet for lov om elektroniske cigaret-
ter m.v. og der er grund til at antage, at produktet kan tjene som bevis eller
bør konfiskeres. Sikkerhedsstyrelsen vil derudover til sikring af told og af-
gifter kunne tage elektroniske cigaretter med eller uden nikotin og genop-
fyldningsbeholdere med eller uden nikotin samt udstyr og smagsstoffer, der
benyttes sammen disse, som er henstående hos fabrikanter, importører eller
detailforhandlere m.v., i bevaring med henblik på overdragelse af
Side 16/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
produkterne til told- og skatteforvaltningen. Samtidig gives told- og skatte-
forvaltningen hjemmel til at tage elektroniske cigaretter med eller uden ni-
kotin og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin samt udstyr og
smagsstoffer, der benyttes sammen med disse, som er henstående hos fabri-
kanter, importører eller detailforhandlere m.v., eller som er under transport
ind i det danske toldområde fra øvrige dele af EU's toldområde eller fra et
land uden for EU, i bevaring med henblik på overdragelse af produkterne til
Sikkerhedsstyrelsen med henblik på beslaglæggelse, hvis forvaltningen har
grund til at antage, at de er i strid med strafbelagte regler i lov om elektro-
niske cigaretter m.v., strafbelagte regler fastsat i medfør af lov om elektro-
niske cigaretter m.v. eller strafbelagte regler i forordninger vedrørende an-
vendelsesområde for lov om elektroniske cigaretter m.v.
§ 1, nr. 7 i lov nr. 665 af 11. juni 2024 om ændring af straffeloven, retsple-
jeloven og forskellige andre love.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at politiet
som led i gennemførelsen af et tilsyn med et idømt kontaktforbud efter straf-
felovens § 79 a, stk. 1, jf. stk. 3, uden retskendelse kan skaffe sig adgang til
den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, og fore-
tage undersøgelse heraf. Tilsvarende kan politiet uden retskendelse fore-
tage undersøgelse af breve og andre papirer og genstande, som den dømte
råder over, og om nødvendigt medtage disse med henblik på undersøgelse
af deres indhold, jf. straffelovens § 79 a, stk. 6, 3. pkt. Formålet med poli-
tiets tilsyn er at sikre muligheden for en effektiv kontrol med, at den dømte
overholder det meddelte kontaktforbud og dermed at forebygge ny bande-
relateret kriminalitet ved, at den dømte fastholdes eller falder tilbage i det
kriminelle miljø.
§ 1, nr. 6, i lov nr. 654 af 11. juni 2024 om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtfor-
valtning.
Bestemmelsen indebærer, at politiet til enhver tid mod behørig le-
gitimation uden retskendelse har adgang til kontrol af lokaler hos personer
og erhvervsdrivende, der har tilladelse til at fremstille våben efter våbenlo-
ven. Bestemmelsen blev indført med det formål at øge sikkerheden på vå-
benområdet ved at give politiet adgang til at foretage kontrol i lokaler, hvor
våbnene m.v. fremstilles og opbevares med henblik på at sikre, at vilkårene
for tilladelsen efterleves.
§ 19, stk. 1, i lov nr. 1647 af 30. december 2024 om CO2-fangstaktiviteter i
forsyningssektoren.
Bestemmelsen indebærer, at Forsyningstilsynet til en-
hver tid uden retskendelse mod behørig legitimation til brug for tilsynet efter
§ 17, stk. 1, kan få adgang til lokaler, der benyttes af en virksomhed omfattet
af tilsynet i § 17, stk. 1, og på stedet gøre sig bekendt med og tage kopi af
Side 17/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
enhver oplysning, herunder virksomhedens regnskaber, øvrige regnskabs-
materialer, forretningsbøger og andre forretningspapirer, uanset om disse
oplysninger opbevares elektronisk. 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse på
en virksomhed, der er koncernforbundet med en virksomhed omfattet af lo-
ven, når der har fundet en eller flere transaktioner sted mellem de nævnte
virksomheder. Formålet med bestemmelsen er at tilvejebringe Forsynings-
tilsynet hjemmel til at få adgang til en virksomheds ejendom og til de loka-
liteter på ejendommen, hvor de oplysninger, der er nødvendige for tilsynets
varetagelse af sine opgaver, findes. Med den foreslåede bestemmelse vil
Forsyningstilsynet få samme muligheder for at indhente oplysninger på
virksomhedernes lokaliteter som på varme- og elforsyningsområdet. Forsy-
ningstilsynet vil have adgang uden retskendelse i overensstemmelse med
retssikkerhedsloven. Hvis der før gennemførelsen af kontrolbesøget forelig-
ger mistanke om et strafbart forhold, må der dog ikke skaffes adgang uden
retskendelse.
§ 6 i lov nr. 1453 af 10. december 2024 om supplerende bestemmelser til
forordning om reduktion af metanemissioner i energisektoren.
Bestemmel-
sen fastsætter, at den kompetente myndighed, til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse, har adgang til erhvervsmæssige lokalite-
ter, herunder dokumentation og optegnelser, når det skønnes nødvendigt for
at føre en effektiv kontrol efter metanforordningen. Tilsvarende kan den
kompetente myndighed som led i kontrolbesøg efter metanforordningen,
uden retskendelse, foretage tekniske undersøgelser samt kræve en kopi af
dokumentation og optegnelser udleveret. Baggrunden for bestemmelsen er,
at den kompetente myndighed efter metanforordningen er forpligtet til, at
kunne træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre effektiv kontrol af
overholdelsen af metanforordningen, herunder ved gennemførelse af rutine-
mæssige og ikkerutinemæssige inspektioner. Den kompetente myndighed
vil som udgangspunkt kun kunne få adgang til lokaliteter m.v., hvor der dri-
ves erhverv, og således ikke til private boliger. I tilfælde, hvor virksomhe-
dens forretningslokale befinder sig i et privat hjem, vil den kompetente myn-
dighed dog kunne få adgang til den del af boligen, hvorfra administrationen
af virksomheden foregår og hvor virksomhedens dokumentation og opteg-
nelser befinder sig.
§ 1, nr. 46 i lov nr.412 af 23. april 2024 om ændring af lov om vandforsyning
mv., byggeloven og lov om produkter og markedsovervågning.
Der er tale
om en ny hjemmel i vandforsyningsloven, der giver offentlige myndigheder
adgang til at foretage husundersøgelse uden retskendelse samt til at foretage
Side 18/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
undersøgelser og prøveudtagninger m.v. med henblik på at kontrollere drik-
kevandskvaliteten m.v. på skibe, der befordrer passagerer. Det følger af §
65 b, stk. 3, i lov om vandforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 28.
oktober 2024, som bl.a. ændret ved lov nr. 412 af 23. april 2024, at miljø-
ministeren eller den myndighed, der af ministeren er bemyndiget hertil,
uden retskendelse mod forevisning af legitimation har adgang til et søgå-
ende skib, der afsalter vand, befordrer passagerer og fungerer som vandfor-
syning for at tilvejebringe oplysninger til brug for beslutninger i henhold til
§ 64 a eller regler udfærdiget med hjemmel i § 64 a. Tilsynsmyndigheden
vil herunder få adgang til at foretage undersøgelser og prøveudtagninger,
fotografere, kopiere eller medtage dokumenter samt medtage andre gen-
stande uden vederlag. Hensynet bag er, at der er behov for at sikre hjemmel
til, at miljøministeren eller den myndighed ministeren delegerer hertil, vil
kunne få fysisk adgang uden retskendelse til i det omfang det findes nød-
vendigt, at føre fysisk tilsyn på de omfattede søgående skibe med hensyn til
overholdelsen af regler fastsat i medfør af den foreslåede § 64 a om drikke-
vandskvaliteten m.v. for passagererne. Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, at det vil være ressourcekrævende at indhente retskendelse
hver gang, det findes nødvendigt at føre fysisk tilsyn med kvaliteten af pas-
sagerernes drikkevand efter regler udstedt i medfør af § 64 a, særligt i til-
fælde hvor en anden myndighed, anmodes om at bistå med det fysiske tilsyn
på det pågældende skib. Desuden vil der kunne være behov for umiddelbar
adgang.
§ 1, nr. 3, i lov nr. 1467 af 10. december 2024 om ændring af lov om natur-
beskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske
Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på
bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.
Bestemmelsen indebærer, at
der indsættes en § 73 a i naturbeskyttelsesloven, hvorefter ministeren for
grøn trepart tildeles de beføjelser, som medlemsstaterne efter skovrydnings-
forordningens artikel 23 og artikel 24 er forpligtet til at give deres kompe-
tente myndigheder, herunder bl.a. beføjelser til at træffe midlertidige foran-
staltninger og korrigerende tiltag, herunder beslaglæggelse af råvarer eller
produkter m.v.
§ 1, nr. 18 i lov nr. 467 af 8. maj 2024 om ændring af lov om spil.
Ved
lovændringen indsættes § 34 a i lov om spil, hvorefter spillemyndighedens
repræsentanter til brug for spillemyndighedens tilsyn med, at alderskravene
i §§ 22 og 34 overholdes, mod behørig legitimation og uden retskendelse
Side 19/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
kan kræve at få meddelt alle nødvendige oplysninger fra personer i en spil-
lehal og fra købere af spil, der kan fastslå de pågældendes alder.
§ 10 i lov nr. 619 af 11. juni 2024 om afgift af CO2e-emissioner fra kvote-
omfattede sektorer (emissionsafgiftsloven).
§ 10 omhandler Skatteforvalt-
ningens adgang til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
at foretage eftersyn i registreringspligtige virksomheder og til at efterse virk-
somhedernes varebeholdninger og forretningsbøger, det øvrige regnskabs-
materiale, udlednings- og verifikationsrapporter, andre oplysninger omfattet
af kvoteordningen og korrespondance m.v. Såfremt disse oplysninger er re-
gistreret elektronisk, omfatter kontrollen også adgang hertil.
§ 12 i lov nr. 620 af 11. juni 2024 om passagerafgift på flyrejser.
§ 12 inde-
bærer, at Skatteforvaltningen har adgang til, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse at få adgang til
hos afgiftspligtige virksomheder efter § 4, stk. 2, eller en fysisk eller juridisk
person omfattet af § 5, stk. 2 og 3, at gennemgå forretningsbøger, andet
regnskabsmateriale og korrespondance m.v., der kan have betydning for
kontrollen med betaling af passagerafgiften. Politiet yder om nødvendigt bi-
stand til gennemførelsen af kontrollen.
4. Sammenfatning
I 2024 er der vedtaget 29 bestemmelser vedrørende forvaltningens adgang
til at gennemføre tvangsindgreb omfattet af retssikkerhedsloven. 15 bestem-
melser giver forvaltningen en egentlig ny adgang til at gennemføre tvangs-
indgreb, 9 af bestemmelserne har haft til formål at udvide anvendelsesom-
rådet for allerede gældende bestemmelser om adgang til tvangsindgreb, og
fem bestemmelser har hovedsageligt karakter af en videreførelse af en tidli-
gere bestemmelse. Der er i 2024 ikke vedtaget bestemmelser, hvorved for-
valtningsmyndigheders adgang til at foretage tvangsindgreb er blevet ophæ-
vet.
Det bemærkes, at optællingen af nye bestemmelser
i lighed med tidligere
år
er baseret på en manuel gennemgang af ministeriernes bidrag, som sam-
tidig indeholder et element af skøn over karakteren af nye bestemmelser.
Justitsministeriet vil fortsat med udgangspunkt i princippet i grundlovens §
72 om boligens ukrænkelighed i forbindelse med den lovtekniske gennem-
gang af ministeriers lovforslag tilstræbe, at der ikke unødigt medtages
Side 20/22
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 180: Redegørelse om forvaltningens tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen (retssikkerhedsredegørelsen)
bestemmelser, der gør det muligt for offentlige myndigheder at skaffe sig
adgang til privat ejendom.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 21/22