Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del Bilag 174
Offentligt
2990852_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2024-10038
3657108
Forslag
til
Lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retspleje-
loven
(Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyn-
digheds adgang til tv-overvågningsmateriale
m.v.)
§1
I lov om pas til danske statsborgere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 19.
januar 2017, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 167 af 29. februar 2020, § 2
i lov nr. 415 af 13. marts 2021, lov nr. 2603 af 28. december 2021 og senest
ved § 3 i lov nr. 226 af 15. februar 2022, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »gebyr« til: »afgift«.
2.
I
§ 2
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Politiet kan endvidere inddrage et allerede udstedt pas, når grund-
laget for udstedelsen ikke længere består, eller hvis passet er uretmæssigt
udstedt.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
3.
I
§ 2 b, stk. 1,
ændres »§ 2, stk. 2.« til »§ 2, stk. 3.«.
4.
Efter § 2 c indsættes:
Side 1/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
»§ 2 d.
Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt for fysisk at inddrage et
pas efter § 2, stk. 1 eller 2, og politiet har grund til at antage, at passet be-
finder sig der, hvor de vil foretage indgreb, til enhver tid mod behørig legi-
timation uden retskendelse adgang til at undersøge bolig, lokaliteter og
transportmidler, der anvendes af en person, som har fået inddraget sit pas,
samt besigtige personens ydre, herunder foretage visitation af personens tøj
og genstande.
Stk. 2.
Det i stk. 1 nævnte kan også foretages mod de nærmeste til et barn
under 18 år, der har fået inddraget sit pas efter § 2, stk. 1, nr. 5 og 6.«
5.
I
§ 4 a, stk. 6,
ændres »§ 2, stk. 3.« til: »§ 2, stk. 4.«.
6.
I
§ 4 b, stk. 1,
ændres »25 kr.« til: »32 kr.«.
7.
I
4 b, stk. 2,
ophæves og i stedet indsættes
»Beløbet
i stk. 1 er angivet i 2025-niveau. Beløbet pris- og lønreguleres
fra og med 2025 én gang årligt den 1. januar med den af Finansministeriet
fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det herefter fremkomne
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb. Beløbet offentliggøres.«
§2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 5. november 2024, fore-
tages følgende ændring:
1.
I
§ 1019 c
indsættes som
stk. 2, 3
og
4:
»Stk. 2.
Juridiske personer skal efter anmodning fra Politiklagemyndig-
heden stille tv-overvågningsmateriale til rådighed.
Stk. 3.
En juridisk person har ikke pligt til at stille tv-overvågningsmate-
riale til rådighed, såfremt der derved vil fremkomme oplysninger om for-
hold, som vil udsætte den juridiske person for straf.
Stk. 4.
Overtrædelse af stk. 2 straffes med bøde, medmindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning.«
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Side 2/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Side 3/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2990852_0004.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Politiets inddragelse af pas
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2.
Ændring af paslovens gebyrbestemmelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3.
Pligt for juridiske personer til at udlevere tv-overvågnings-
materiale til Den Uafhængige Politiklagemyndighed til
brug for behandlingen af adfærdsklager
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Forholdet til databeskyttelsesloven og databeskyttelsesfor-
ordningen
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
4.
5.
6.
Side 4/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2990852_0005.png
7.
8.
9.
10.
11.
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder tre forskellige elementer.
For det første indføres der klare retlige rammer, der skal understøtte politiets
adgang til fysisk at inddrage pas f.eks. i sager, hvor en person har fået fra-
kendt, frataget, fortabt eller har frasagt sig sin indfødsret, tilfælde hvor en
person har løst sig fra sit danske statsborgerskab, eller tilfælde hvor udste-
delsen af et pas er ugyldigt.
Derudover vil der med lovforslaget blive foretaget en mindre ændring i pas-
lovens gebyrregler, således at gebyret for optagelse af digitalt fingeraftryk i
forbindelse med udstedelse af pas, som pris- og lønreguleres årligt, fremover
vil blive offentliggjort på www.borger.dk i stedet for ved bekendtgørelse.
Endelig foreslås det, at Den Uafhængige Politiklagemyndighed i forbindelse
med behandlingen af adfærdsklager skal kunne kræve at få udleveret tv-
overvågningsmateriale til brug for sagsbehandlingen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Politiets inddragelse af pas
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Udstedelse og inddragelse af pas til danske statsborgere
Udstedelse og inddragelse af pas til danske statsborgere er reguleret i lov
om pas til danske statsborgere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 19. ja-
nuar 2017 med senere ændringer (herefter pasloven). Det følger af paslovens
§ 1, stk. 2, 1. pkt., at justitsministeren fastsætter de nærmere regler for ud-
stedelse af pas til danske statsborgere, der opholder sig her i landet. Be-
kendtgørelse nr. 2693 af 28. december 2021 om pas m.v. med senere æn-
dringer (herefter pasbekendtgørelsen) er udstedt i medfør heraf.
Side 5/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Det følger af § 3, stk. 1, i pasbekendtgørelsen, at kommunalbestyrelserne
udsteder pas til danske statsborgere, som opholder sig her i landet, og for-
længer gyldigheden for pas.
Efter pasbekendtgørelsens § 2 skal danske statsborgere ved udrejse fra og
ankomst til landet som udgangspunkt være i besiddelse af pas. Danske stats-
borgere kan dog udrejse til og indrejse fra Finland, Island, Norge og Sverige
uden at være i besiddelse af pas eller anden rejselegitimation, jf. pasbekendt-
gørelsens § 1. Overtrædelse af pasbekendtgørelsens § 2 kan straffes med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder, jf. pasbekendtgørelsens § 32, stk. 1.
Efter paslovens § 2, stk. 1, kan politiet i en række tilfælde nægte at udstede
pas til en dansk statsborger eller inddrage et allerede udstedt pas.
Efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 1, kan politiet nægte udstedelse af pas til en
dansk statsborger eller inddrage et allerede udstedt pas, når der er rejst sig-
telse mod den pågældende for et strafbart forhold, som kan antages at med-
føre frihedsstraf, og der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes
forhold er grund til at antage, at han vil unddrage sig ansvaret ved udrejse
af landet eller forbliven i udlandet.
Efter § 2, stk. 1, nr. 2, kan politiet nægte udstedelse af pas til en dansk stats-
borger eller inddrage et allerede udstedt pas, når den pågældende er idømt
frihedsstraf, som ikke er afsonet, eller er pålagt bødestraf eller konfiskation,
som ikke er erlagt, eller for hvilken sikkerhed ikke foreligger, og der på
grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes forhold er grund til at an-
tage, at han vil unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet eller forbliven i
udlandet.
Efter § 2, stk. 1, nr. 3, kan politiet nægte udstedelse af pas til en dansk stats-
borger eller inddrage et allerede udstedt pas, når den pågældendes udrejse
ville stride imod bestemmelser i lovgivningen, der har til formål at sikre en
persons tilstedeværelse her i landet, indtil han har opfyldt ham påhvilende
forpligtelser over for det offentlige eller over for private.
Efter § 2, stk. 1, nr. 4, kan politiet nægte udstedelse af pas til en dansk stats-
borger eller inddrage et allerede udstedt pas, når der er grund til at antage,
at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette
kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikker-
hed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Side 6/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Efter § 2, stk. 1, nr. 5, kan politiet nægte udstedelse af pas til en dansk stats-
borger eller inddrage et allerede udstedt pas, når der er grund til at antage,
at det pågældende barn ellers vil blive sendt til udlandet til forhold, der brin-
ger barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare.
Efter § 2, stk. 1, nr. 6, kan politiet nægte udstedelse af pas til en dansk stats-
borger eller inddrage et allerede udstedt pas, når der er grund til at antage,
at det pågældende barn ellers vil blive sendt til udlandet for at indgå ægte-
skab eller for at indgå i en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller i et
andet ægteskabslignende forhold.
Efter § 2, stk. 1, nr. 7, kan politiet nægte udstedelse af pas til en dansk stats-
borger eller inddrage et allerede udstedt pas, når den pågældende er straffet
for forfalskning af pas, anvendelse af falsk pas, anvendelse af en andens pas,
at have fået udstedt et pas på baggrund af falske oplysninger eller med et
foto af en anden person end den pågældende selv eller salg eller anden rets-
stridig overdragelse af pas til tredjemand og der på grund af sagens beskaf-
fenhed eller den pågældendes forhold er grund til at antage, at den pågæl-
dende vil begå en ny forbrydelse med pas.
Det fremgår desuden af § 2 c, stk. 1, i pasloven, at politiet skal nægte udste-
delse af pas til en dansk statsborger eller inddrage et allerede udstedt pas,
hvis den pågældende er idømt et udrejseforbud efter straffelovens § 236, stk.
1, nr. 5 (om idømmelse af udrejseforbud for personer, der er dømt for visse
former for seksualforbrydelser).
Politiet kan under særlige omstændigheder udstede provisorisk pas til en
person, over for hvem der er truffet afgørelse efter § 2, stk. 1, nr. 4-7, jf. §
2, stk. 3. Dette gælder også for personer, der er meddelt tilladelse efter straf-
felovens § 236, stk. 2, 3. pkt., jf. § 2 c, stk. 2 (om politiets tilladelse til, at en
person, der er dømt for visse former for seksualforbrydelser, og som er
idømt et udrejseforbud efter straffelovens § 236, stk. 1, nr. 5, kan foretage
en specifik rejse).
Politiets afgørelser efter paslovens § 2, stk. 1 og 3, kan påklages til Rigspo-
litiet, jf. § 29, stk. 1, i pasbekendtgørelsen. Rigspolitiets afgørelser efter §
29, stk. 1, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. stk. 2.
Politiets afgørelse efter paslovens § 2 c, stk. 1, kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Det følger af paslovens § 2, stk. 4, at spørgsmålet om ophævelse af politiets
afgørelser efter lovens § 2, stk. 1, kan kræves forelagt retten af den, hvem
Side 7/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
pas er nægtet, eller hvis pas er inddraget. Politiet skal i så fald uden unødigt
ophold indbringe begæringen for retten, der ved kendelse snarest muligt af-
gør, om politiets bestemmelser skal opretholdes eller ophæves. Opholder
vedkommende sig i udlandet, skal politiet, inden passet inddrages, søge ret-
tens godkendelse af den trufne bestemmelse. Det fremgår af Rigsdagsti-
dende 1951-52, tillæg A, spalte 5273 f., at lovgiver har været opmærksom
på de betænkeligheder, der kan være ved i alle de ovennævnte tilfælde at
overlade til politiet at afgøre, om der er grundlag for at nægte at udstede pas
eller inddrage et allerede udstedt pas. Derfor indeholder pasloven i § 2, stk.
4 (tidligere § 2, stk. 2) en bestemmelse, hvorefter spørgsmålet om ophævel-
sen af en af politiet i medfør af stk. 1 truffet bestemmelse om at nægte at
udstede pas eller inddrage pas skal kunne kræves forelagt for domstolene.
Det følger af § 30 i pasbekendtgørelsen, at politiet skriftligt gør den pågæl-
dende bekendt med pasnægtelsen eller pasinddragelsen samt med retten til
at få afgørelsen indbragt for domstolene, hvis politiet efter paslovens § 2,
stk. 1, har nægtet udstedelse af pas til en dansk statsborger eller har inddra-
get et allerede udstedt pas.
2.1.1.2. Frakendelse mv. af dansk indfødsret (dansk statsborgerskab)
Erhvervelse, frakendelse, fortabelse og fratagelse af dansk indfødsret samt
løsning fra dansk statsborgerskab følger af reglerne i lov om dansk indføds-
ret (herefter indfødsretsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1656 af 23. decem-
ber 2022 med senere ændringer.
Det følger af indfødsretslovens § 8, stk. 1, at den, som er født i udlandet og
aldrig har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her under forhold, som
tyder på samhørighed med Danmark, taber sin danske indfødsret ved det
fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren eller den, han bemyndiger dertil, kan dog
efter ansøgning indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten beva-
res.
Det følger af indfødsretslovens § 8 A, stk. 1, at den, som i forbindelse med
sin erhvervelse af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder
ved forsætligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie re-
levante oplysninger, ved dom skal frakendes indfødsretten, hvis det udviste
forhold har været bestemmende for erhvervelsen, medmindre dette vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Side 8/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Det følger af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at den, som dømmes for en
strafbar handling, og som derved har udvist en handlemåde, som er til al-
vorlig skade for statens vitale interesser, ved dom skal frakendes sin danske
indfødsret, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det følger af indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, at den, som har udvist en hand-
lemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, af udlændinge-
og integrationsministeren kan fratages sin danske indfødsret, medmindre
den pågældende derved bliver statsløs.
Det følger af indfødsretslovens § 9, at udlændinge- og integrationsministe-
ren eller den, han bemyndiger dertil, kan løse den, som er eller ønsker at
blive fremmed statsborger, fra dennes statsborgerlige forhold til Danmark.
Løsningen sker i det sidste tilfælde på betingelse af, at ansøgeren inden en
vis frist bliver statsborger i et andet land.
Derudover kan der forekomme sager, hvor udstedelsen af dansk pas er ugyl-
dig (nullitet). Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en person, der er optaget på
et lovforslag om indfødsrets meddelelse, ikke opfylder betingelserne for er-
hvervelse af indfødsret på tidspunktet for en grundlovsceremoni. I sådanne
tilfælde vil Udlændinge- og Integrationsministeriet, eller myndigheder un-
der ministeriets ressort, tage kontakt til pågældende og meddele, at det ud-
stedte pas er ugyldigt (nullitet). Endvidere kan et pas fejlagtigt blive udstedt
til en person, hvor der ikke er hjemmel til udstedelsen. Sådanne udstedte pas
vil ligeledes være ugyldige (nullitet).
2.1.1.3. Effektuering af afgørelse om nægtelse af udstedelse af pas og ind-
dragelse af allerede udstedt pas
Som nævnt ovenfor under pkt. 2.1.1.1. kan politiet efter paslovens § 2, stk.
1, i en række tilfælde nægte at udstede pas til en dansk statsborger eller ind-
drage et allerede udstedt pas.
Hvis politiet efter bestemmelsen nægter at udstede pas til en dansk statsbor-
ger eller inddrager et allerede udstedt pas, tager politiet visse skridt for at
sørge for, at et allerede udstedt pas ikke længere kan bruges, eller at der ikke
udstedes et nyt pas. Det fremgår af bemærkningerne til ændringen af paslo-
ven i 2015, jf. Folketingstidende 2014-15, 1. samling, tillæg A, L 99 som
fremsat, side 15, at i tilfælde, hvor politiet træffer afgørelse om at nægte at
udstede pas til en dansk statsborger eller at inddrage et allerede udstedt pas,
opdaterer politiet oplysninger herom i De Centrale Systemer, som også vil
Side 9/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
fremgå af Det Centrale Pasregister. Herved sikres, at de pasudstedende myn-
digheder, dvs. kommunerne, politiet og udenrigstjenesten, bliver opmærk-
somme på afgørelsen og undlader at udstede et (nyt) pas, hvis den pågæl-
dende indgiver en ansøgning om udstedelse af pas under afgørelsens virk-
ningsperiode.
Politiet opdaterer tillige oplysninger om afgørelsen om pasinddragelse i øv-
rige relevante databaser, herunder SIS II og Interpols database for stjålne,
ulovligt handlede, mistede eller ugyldiggjorte rejsedokumenter. Herved sik-
res, at grænsemyndighederne i såvel Danmark som andre lande har mulig-
hed for at standse den pågældende i forbindelse med en eventuel kontrol,
der foretages ved ind- og udrejsekontrol.
De samme skridt i forhold til spærring af passet foretages i de sager, hvor
indfødsretten er blevet frataget eller frakendt efter reglerne i indfødsretslo-
ven.
Politiet kan desuden fysisk inddrage passet, hvis politiet efter paslovens § 2,
stk. 1, har truffet afgørelse om at inddrage et allerede udstedt pas. Det frem-
går f.eks. af forarbejderne til paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, at politiet selvsagt
også kan inddrage det fysiske pas, hvis der er truffet afgørelse herom, jf.
Folketingstidende 2014-15, 1. samling, tillæg A, L 99 som fremsat, side 15.
Det fremgår desuden af forarbejderne til paslovens § 2, stk. 1, nr. 7, at det
alene er politiet, der kan inddrage den pågældendes pas, og at politiet skal
forestå opbevaringen af passet i den periode, hvor passet er inddraget, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 52, side 12.
Det er i forlængelse heraf Justitsministeriets vurdering, at politiet – også i
de situationer, hvor indfødsretten ikke længere består, eller hvor passet er
uretmæssigt udstedt – vil kunne inddrage passet på samme måde som i de
situationer, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 4 og nr. 7. Hvis grundlaget for
udstedelsen af passet ikke længere består, vil den pågældende heller ikke
have ret til at være i besiddelse af passet.
Pasloven indeholder ikke regler, der nærmere regulerer politiets rammer for
at håndhæve en fysisk inddragelse af et pas.
Hvis et pas bliver brugt til en strafbar handling, vil retsplejelovens regler om
straffeprocessuelle tvangsindgreb, herunder beslaglæggelse, efter omstæn-
dighederne kunne finde anvendelse.
Side 10/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er Justitsministeriets opfattelse, at politiet allerede i dag fysisk kan ind-
drage et udstedt pas, når politiet efter paslovens § 2, stk. 1, træffer afgørelse
om inddragelse af et allerede udstedt pas. Endvidere vil politiet allerede i
dag kunne håndhæve regler om pasinddragelse i tilfælde, hvor grundlaget
for udstedelsen ikke længere består, eller hvis passet er uretmæssigt udstedt.
Rigspolitiet har imidlertid oplyst, at det efter Rigspolitiets opfattelse vil
være hensigtsmæssigt med større klarhed over de retlige rammer i forbin-
delse med politiets opgaver i forhold til at inddrage pas, både når politiet
træffer afgørelse efter paslovens § 2, stk. 1, samt i de tilfælde, hvor grund-
laget for passets udstedelse ikke længere er til stede eller passet er uretmæs-
sigt udstedt.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der både bør indføres en ud-
trykkelig hjemmel for politiet til at inddrage pas i de tilfælde, hvor grundla-
get for udstedelsen ikke længere består, eller hvor passet er uretmæssigt ud-
stedt, samt fastsætte klare rammer for, at politiet må foretage visse indgreb
for at håndhæve afgørelser om at inddrage et pas.
Personer, der ikke længere er danske statsborgere, bør ikke besidde et dansk
pas, uanset at passet i relevante databaser mv. er registreret som inddraget
og således ikke kan bruges. Således vil f.eks. udviste kriminelle, der har
mistet deres danske indfødsret, med et dansk pas kunne skabe en vildfarelse
hos andre om, at de fortsat er danske statsborgere.
Justitsministeriet og Rigspolitiet vurderer i den forbindelse, at en adgang til
at foretage visse indgreb som f.eks. visitation eller husundersøgelse vil være
et effektivt middel til at håndhæve en afgørelse om inddragelse af et pas.
I forhold til sager, hvor et barn under 18 år har fået inddraget sit pas efter
paslovens § 2, stk. 1, nr. 5 og 6, må det antages, at barnets pas ofte vil blive
opbevaret af de nærmeste til barnet og ikke barnet selv. For at politiet kan
håndhæve den afgørelse, der er truffet efter § 2, stk. 1, nr. 5 og 6, vil det på
den baggrund være nødvendigt også at kunne foretage indgrebet over for de
nærmeste til barnet.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Der lægges med lovforslagets § 1, nr. 2, op til at indføre en bestemmelse i
pasloven, hvorefter politiet kan inddrage et allerede udstedt pas, når grund-
laget for udstedelsen ikke længere består, eller hvis passet er uretmæssigt
udstedt.
Side 11/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Den foreslåede ordning vil indebære, at politiets beføjelser til at inddrage
pas når grundlaget for udstedelsen ikke længere består, eller hvor passet er
uretmæssigt udstedt, udtrykkeligt vil fremgå af loven. Adgangen til at ind-
drage et pas vil således omfatte de tilfælde, hvor en person har fået frakendt
dansk indfødsret ved dom, administrativt har fået frataget dansk indfødsret
eller har fortabt sin indfødsret i medfør af reglerne i indfødsretsloven. Der-
udover vil politiet også kunne inddrage et pas, hvis en person har løst sig fra
sit danske statsborgerskab. Endvidere vil politiet få mulighed for at inddrage
pas, der er uretmæssigt udstedt, f.eks. hvis en person har fået udstedt et pas
uden, at betingelserne herfor er opfyldt, hvorefter udstedelsen af passet er
ugyldigt (nullitet).
Den fysiske inddragelse af pas efter den foreslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 1, nr. 2, udgør ikke en selvstændig forvaltningsretlig afgørelse og vil
derfor ikke være omfattet af forvaltningslovens regler herom.
Derudover lægges der i lovforslagets § 1, nr. 4, op til at indføre hjemmel til,
at politiet, hvis det skønnes nødvendigt for fysisk at inddrage et pas efter §
2, stk. 1 eller 2, og politiet har grund til at antage, at passet befinder sig der,
hvor de vil foretage indgreb, til enhver tid mod behørig legitimation og uden
retskendelse vil kunne undersøge bolig, lokaliteter og transportmidler, der
anvendes af en person, som har fået inddraget sit pas, samt besigtige perso-
nens ydre, herunder foretage visitation af personens tøj og genstande.
Endvidere vil den foreslåede ordning i § 1, nr. 4, medføre, at politiet også
vil kunne foretage indgreb som foreslået i § 2 d, stk. 1, mod de nærmeste til
et barn under 18 år, der har fået inddraget sit pas efter § 2, stk. 1, nr. 5 og 6.
Der er tale om et tvangsindgreb uden for strafferetsplejen, hvorfor reglerne
om fremgangsmåden ved gennemførsel af tvangsindgreb og forholdet til
strafferetsplejen i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12.
november 2019 (herefter retssikkerhedsloven), finder anvendelse.
Når politiet foretager en husundersøgelse, det vil sige undersøgelse af pri-
vate lokaliteter, som anvendes til beboelse, efter den foreslåede bestem-
melse i lovforslagets § 1, nr. 4, skal reglerne i retssikkerhedslovens kapitel
2 og 3 iagttages, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 1. Retssikkerhedslovens kapitel 3
finder ligeledes anvendelse ved tvangsindgreb, som foretages af den offent-
lige forvaltning uden for strafferetsplejen, og som består i undersøgelse af
andre lokaliteter, undersøgelse eller beslaglæggelse af andre genstande,
Side 12/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
brud på meddelelseshemmeligheden eller eftersyn eller anden undersøgelse
af personer, jf. retssikkerhedslovens § 1, stk. 2, nr. 1-4.
Retssikkerhedslovens regler indebærer bl.a., at husundersøgelse kun anven-
des, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis
indgrebet står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet. Det kan eksem-
pelvis overvejes af politiet, om det i den konkrete situation vil være formål-
stjenstligt skriftligt at påminde personen om pligten til at aflevere passet, før
der iværksættes en husundersøgelse. En sådan påmindelse vil også kunne
foretages af anden myndighed, f.eks. i forbindelse med en orientering om,
at et udstedt pas er en nullitet.
Retssikkerhedslovens regler medfører ligeledes, at såfremt politiet med ri-
melig grund mistænker en person for at have begået en strafbar lovovertræ-
delse, kan tvangsindgreb over for den mistænkte med henblik på at tilveje-
bringe oplysninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene
gennemføres efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen, jf. retssik-
kerhedslovens § 9, stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse skal indgrebet skønnes nødvendigt for fy-
sisk at inddrage et pas efter § 2, stk. 1 eller 2, og politiet skal have grund til
at antage, at passet befinder sig der, hvor de vil foretage indgreb. Betingel-
sen om, at det skal skønnes nødvendigt, vil i almindelighed være opfyldt,
hvis den pågældende, der har fået inddraget et pas efter § 2, stk. 1 eller 2, er
blevet bedt af myndighederne om at aflevere passet, men ikke har imøde-
kommet denne anmodning. I de tilfælde, hvor pasindehaveren har anmodet
myndighederne om fristudsættelse for aflevering af passet, eller hvor det
ikke har været muligt for myndighederne at sende en anmodning om afle-
vering af passet, vil betingelsen som udgangspunkt ikke være opfyldt. Det
er ikke en forudsætning, at myndighederne har fået bekræftelse fra pasinde-
haveren på, at pasindehaveren har modtaget anmodningen fra myndighe-
derne. Der kan også være tilfælde, hvor årsagen til, at der er truffet afgørelse
om at inddrage passet, nødvendiggør at passet inddrages fysisk ved
tvangsindgreb uden forudgående besked om at passet skal indleveres, f.eks.
ved håndhævelse af en afgørelse efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 4. Det vil
f.eks. også kunne skønnes nødvendigt i tilfældet, hvor politiet vurderer, at
barnets familie ikke vil aflevere passet frivilligt.
Hvorvidt politiet har grund til at antage, at passet befinder sig der, hvor de
vil foretage indgreb, beror på en konkret vurdering. Det vil i almindelighed
være opfyldt, hvis der er tale om den pågældendes bolig, herunder leje- eller
Side 13/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
ejerbolig, eller der er tale om lokaler, som den pågældende enten ejer, lejer
eller har fast adgang til.
Politiet vil ligeledes konkret skulle vurdere, om der skal ske underretning af
den person, som indgrebet rettes mod, jf. § 5 i retssikkerhedsloven.
Klager over politiets dispositioner efter de foreslåede bestemmelser, herun-
der klager over politipersonales adfærd, følger de almindelige regler herfor.
2.2. Ændring af paslovens gebyrbestemmelser
2.2.1. Gældende ret
Det følger af paslovens § 4 a, stk. 1, at der betales et gebyr for udstedelse af
pas, jf. stk. 2-6
Gebyrerne i § 4 a, stk. 2-5, blev senest ændret ved lov nr. 124 af 30. januar
2021 om gennemførelse af dele af aftalen om politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi 2021-2023. Af forarbejderne til ændringen af gebyrerne i
§ 4 a fremgår det, at der skulle ske en pris- og lønregulering af gebyrsatserne
for udstedelse af pas, og at reguleringen af gebyret bidrager til finansierin-
gen af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023,
jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 132 som fremsat, side 1 og 11.
Der betales derudover et gebyr for optagelse af digitalt fingeraftryk i forbin-
delse med udstedelse af pas, jf. § 4 b. Det følger af § 4 b, stk. 1, at for opta-
gelse af digitalt fingeraftryk i forbindelse med udstedelse af pas betales 25
kr. Det følger derudover af stk. 2, at gebyret efter stk. 1 pris- og lønreguleres
en gang årligt den 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for
det generelle pris- og lønindeks. Det herefter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste kronebeløb. Justitsministeren bekendtgør hvert år, hvilken regu-
lering der skal finde sted.
Paslovens § 4 b blev indsat ved lov nr. 613 af 14. juni 2011 om ændring af
lov om pas til danske statsborgere m.v. og udlændingeloven (Fingeraftryk i
pas m.v.). Ændringsloven trådte i kraft 1. juli 2011, og gebyret blev dermed
pris- og lønreguleret for første gang ved bekendtgørelse nr. 1173 af 12. de-
cember 2011. Beløbet er senest reguleret ved bekendtgørelse nr. 1617 af 18.
december 2024, hvor beløbet blev fastsat til at udgøre 32 kr.
Det følger af Folketingstidende 2010-11, tillæg A, L 202 som fremsat, side
4, at gebyret i paslovens § 4 b svarer til de gennemsnitlige meromkostninger,
som er forbundet med indførelsen af det nye pasudstedelsessystem. Gebyret
vil blive betalt for optagelse eller forsøg på optagelse af fingeraftryk i pas. I
Side 14/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
situationer, hvor det viser sig, at der ikke kan optages et brugbart fingeraf-
tryk, vil gebyret således også skulle betales.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det beløb, der skal betales for udstedelse af pas, jf. paslovens § 4 a, stk. 2-
6, blev pris- og lønreguleret som led i finansieringen af aftalen om politiets
og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 i lov nr. 124 af 30. januar
2021. Betalingen for udstedelse af pas har således karakter af en afgift.
Betalingen for at optage et digitalt fingeraftryk efter paslovens § 4 b har
ligeledes karakter af en afgift.
Det foreslås på den baggrund at ændre betegnelsen ”gebyr” til ”afgift”
overalt i pasloven. Der er tale om ændring af lovteknisk karakter, som har
til formål at ensrette sprogbrugen i loven, og som således ikke vil have ind-
holdsmæssig betydning. Den foreslåede ændring har således alene til formål
at præcisere, at betalingen for udstedelse af pas og optagelse af digitalt fin-
geraftryk har karakter af en afgift.
Det følger af paslovens § 4 b, stk. 2, 3. pkt., at det aktuelle gebyr skal be-
kendtgøres hvert år af justitsministeren, og fordi bestemmelsen i dag er gæl-
dende for både Danmark, Færøerne og Grønland indebærer det, at der årligt
skal udstedes tre forskellige bekendtgørelser.
I lyset af, at størstedelen af borgere i dag opsøger informationer om eksem-
pelvis gebyrer på myndigheders hjemmesider, finder Justitsministeriet det
ikke nødvendigt at opretholde et krav om, at beløbet efter pris- og lønregu-
lering skal bekendtgøres af justitsministeren.
Det foreslås i stedet, at beløbet offentliggøres ved at blive offentliggjort og
opdateret årligt på www.borger.dk.
Det foreslås derudover, at det angivne beløb i paslovens § 4 b opdateres til
2025-niveau, således at beløbet fastsættes til 32 kr.
2.3. Pligt for juridiske personer til at udlevere tv-overvågningsmateri-
ale til Den Uafhængige Politiklagemyndighed til brug for behandlingen
af adfærdsklagesager
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1. Den Uafhængige Politiklagemyndigheds behandling af adfærdskla-
gesager
Side 15/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Det følger af § 1019 c, at Politiklagemyndigheden undersøger sagen og sør-
ger for, at alt relevant materiale tilvejebringes. Politiet og anklagemyndig-
heden stiller det materiale og de oplysninger til rådighed, som Politiklage-
myndigheden anmoder om. Politiklagemyndigheden kan indhente oplysnin-
ger fra klageren, indklagede og andre.
Politiklagemyndigheden kan skriftligt eller telefonisk indhente oplysninger
fra klageren, en indklaget politimand og andre, jf. Folketingstidende 2009-
10, tillæg A, L 88 som fremsat, side 48. Klageren, indklagede og andre
(f.eks. personer, der har overværet episoden) kan endvidere anmodes om at
afgive forklaring til brug for sagen.
§ 1019 c blev ændret ved lov nr. 1172 af 8. juni 2021, hvor det blev tilføjet,
at anklagemyndigheden, på tilsvarende vis som politiet, skal stille det mate-
riale og de oplysninger til rådighed, som Politiklagemyndigheden anmoder
om. Det forudsættes i bemærkningerne til bestemmelsen, at den centrale an-
klagemyndighed, på tilsvarende vis som politiet, vil bidrage til sagens op-
lysning f.eks. ved at besvare forespørgsler fra Politiklagemyndigheden om
aspekter i sagen, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 222 som fremsat,
side 47.
Juridiske personer har ikke i dag pligt til at udlevere tv-overvågningsmate-
riale til Politiklagemyndigheden som led i behandlingen af adfærdsklagesa-
ger.
Politiklagemyndighedens behandling af straffesager mod personale i politiet
og anklagemyndigheden er reguleret i retsplejelovens kap. 93 c.
Det følger af retsplejelovens § 1020, at anmeldelser om strafbare forhold
begået i tjenesten af politipersonale eller af andet personale i politiet og an-
klagemyndigheden, som varetager politimæssige opgaver eller opgaver, der
relaterer sig til retshåndhævelse og strafforfølgning, indgives til Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed. Indgives anmeldelsen til politiet eller an-
klagemyndigheden, videresendes den straks til Politiklagemyndigheden.
Derudover følger det af retsplejelovens § 1020 a, at Politiklagemyndigheden
efter anmeldelse eller af egen drift iværksætter efterforskning, når der er
rimelig formodning om, at der er begået et strafbart forhold, som forfølges
af det offentlige.
Det fremgår af retsplejelovens § 1020 c, stk. 1, at ved behandlinger af de
sager, der er nævnt i §§ 1020 og 1020 a, udøver Politiklagemyndigheden
under efterforskningen de beføjelser, der ellers tilkommer politiet. Af forar-
Side 16/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
bejderne til bestemmelsen fremgår det, at Politiklagemyndigheden kan fo-
retage straffeprocessuelle tvangsindgreb, som normalt er omfattet af poli-
tiets kompetence, og fremsætte begæring til retten om de indgreb, som kræ-
ver retskendelse (f.eks. telefonaflytning og ransagning), jf. Folketingsti-
dende 2009-10, tillæg A, L 88 som fremsat, side 54.
Retsplejelovens andet afsnit om efterforskning, tvangsindgreb m.v. indehol-
der regler om edition i kapitel 74. Det følger af retsplejelovens § 804, stk. 1,
at der som led i efterforskningen af en lovovertrædelse, der er undergivet
offentlig påtale, kan meddeles en person, der ikke er mistænkt, pålæg om at
forevise eller udlevere genstande (edition), hvis der er grund til at antage, at
en genstand, som den pågældende har rådighed over, kan tjene som bevis.
Det fremgår derudover af retsplejelovens § 804, stk. 4, at der ikke kan med-
deles pålæg om edition, såfremt der derved vil fremkomme oplysning om
forhold, som den pågældende ville være udelukket fra eller fritaget for at
afgive forklaring om som vidne, jf. §§ 169-172. Der henvises i den forbin-
delse til reglerne om vidneudelukkelses- eller vidnefritagelsesgrunde i rets-
plejeloven. Der kan eksempelvis nævnes, at det fremgår af retsplejelovens
§ 171, stk. 2, nr. 1, at pligt til at afgive forklaring ikke foreligger, såfremt
forklaringen antages at ville udsætte vidnet selv for straf eller tab af velfærd.
2.3.1.2. Juridiske personers adgang til at foretage tv-overvågning.
Efter § 1, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 182 af 24. februar 2023 med senere
ændringer (herefter tv-overvågningsloven), må private ikke foretage tv-
overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til al-
mindelig færdsel.
Forbuddet mod privates tv-overvågning af områder, som benyttes til almin-
delig færdsel, gælder både for private enkeltpersoner og for private juridiske
personer, herunder private virksomheder og foreninger, jf. Folketingsti-
dende 2009-10, tillæg A, L 185 som fremsat, side 2.
Tv-overvågningsloven indeholder i § 2 en række undtagelser til forbuddet i
tv-overvågningslovens § 1, stk. 1. Tv-overvågningslovens § 2 a-2 d inde-
holder bestemmelser om offentlige myndigheders adgang til at foretage tv-
overvågning.
Det følger af tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 1, at billed- og lydoptagelser
med personoplysninger, der optages i forbindelse med tv-overvågning i kri-
minalitetsforebyggende øjemed, kun må videregives, hvis den registrerede
har givet sit udtrykkelige samtykke, videregivelsen følger af lov, eller vide-
Side 17/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
regivelsen sker til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed. Det følger end-
videre af stk. 4, at sådanne optagelser som udgangspunkt skal slettes senest
30 dage efter, at optagelserne er foretaget, medmindre optagelserne kan op-
bevares i et længere tidsrum i medfør af tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 5.
Det følger af tv-overvågningslovens § 4 d, stk. 1, at en kommune kun må
behandle billedoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse
med tv-overvågning omfattet af §§ 2 a eller 2 c, hvis den registrerede har
givet sit udtrykkelige samtykke til behandlingen, eller behandlingen sker
med henblik på at fremme trygheden for personer, som færdes i det tv-over-
vågede område. Det følger af § 4 d, stk. 2, at optagelser som nævnt i stk. 1
må videregives i de tilfælde, der er nævnt i § 4 c, stk. 1. Det følger endelig
af § 4 d, stk. 3, at optagelser som nævnt i stk. 1 skal slettes, senest 30 dage
efter at optagelserne er foretaget.
Datatilsynet fører tilsyn med enhver behandling af personoplysninger om-
fattet af §§ 4 c og 4 d.
Overtrædelse af visse af tv-overvågningslovens bestemmelser straffes med
bøde og i nogle tilfælde fængsel indtil 6 måneder, jf. § 5 i tv-overvågnings-
loven.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Efter gældende ret er det alene politiet og anklagemyndigheden, som har
pligt til at stille det materiale og de oplysninger til rådighed, som Politikla-
gemyndigheden anmoder om i forbindelse med behandlingen af adfærds-
klagesager.
Politiklagemyndigheden har mulighed for at indhente oplysninger fra kla-
ger, indklagede og andre, men denne mulighed indebærer ingen pligt for de
pågældende til at udlevere de oplysninger, som Politiklagemyndigheden an-
moder om. Når Politiklagemyndigheden behandler straffesager mod perso-
nale i politiet og anklagemyndigheden, vil bl.a. reglerne om edition i rets-
plejeloven finde anvendelse, og i sådanne tilfælde kan materiale og oplys-
ninger kræves udleveret i medfør af bestemmelserne herom.
Politiklagemyndigheden har oplyst, at det vil være med til at styrke behand-
lingen af adfærdsklagesager, hvis der indføres en hjemmel, således at juri-
diske personer har pligt til at udlevere tv-overvågningsmateriale til Politik-
lagemyndigheden.
Side 18/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Politiklagemyndigheden vurderer, at tv-overvågningsmateriale efter en kon-
kret vurdering kan anses for et objektivt bevis, der afhængigt af videoopta-
gelsens længde og kvalitet kan være med til at belyse hændelsesforløbet i
en sag på en anden måde end f.eks. forklaringer fra sagens parter.
Justitsministeriet er enig i Politiklagemyndighedens vurdering, herunder at
tv-overvågningsmateriale kan være med til at belyse hændelsesforløbet i en
sag. En styrket mulighed for at kunne belyse hændelsesforløbet i adfærds-
klagesager vil efter Justitsministeriets opfattelse være til gavn for alle invol-
verede i en adfærdsklagesag, herunder både borgeren og den indklagede po-
litibetjent.
Det foreslås på den baggrund at indføre en pligt for juridiske personer til at
stille tv-overvågningsmateriale til rådighed for Politiklagemyndigheden ved
behandling af adfærdsklager.
Efter den foreslåede bestemmelse vil en juridisk person ikke have pligt til at
stille tv-overvågningsmateriale til rådighed, såfremt der derved vil frem-
komme oplysninger om forhold, som vil udsætte den juridiske person for
straf, jf. i øvrigt retssikkerhedslovens § 10. Det er Justitsministeriets vurde-
ring, at der ligesom i reglerne om edition efter retsplejelovens § 804, stk. 4,
bør gælde et forbud mod selvinkriminering i den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås endvidere, at manglende efterkommelse af den foreslåede pligt
skal kunne straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter an-
den lovgivning. Det vil medføre, at der er en klar konsekvens for juridiske
personer, der undlader at efterkomme Politiklagemyndighedens anmodning.
3. Forholdet til databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen
I medfør af den foreslåede bestemmelse i § 2 vil juridiske personer blive
pålagt at videregive tv-overvågningsmateriale til Den Uafhængige Politik-
lagemyndighed, når Den Uafhængige Politiklagemyndighed anmoder om
det.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse kunne videregives ikke-følsomme
personoplysninger og efter omstændighederne følsomme personoplysninger
og oplysninger om strafbare forhold afhængig af, hvad der fremgår på vi-
deoen.
Juridiske personer omfatter både private og offentlige myndigheder.
Side 19/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Det er vurderingen, at behandlingen af ikke-følsomme personoplysninger
efter den foreslåede bestemmelse kan ske i medfør af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra c, jf. stk. 2 og 3, idet behandlingen er nød-
vendig for at overholde en retlig forpligtigelse, som følger af den foreslåede
bestemmelse i § 2.
Det er endvidere vurderingen, at en eventuel behandling af følsomme per-
sonoplysninger efter den foreslåede bestemmelse kan ske i medfør af data-
beskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, jf. artikel 6, stk. 1, litra c.
Det er vurderingen, at den foreslåede bestemmelse vil leve op til kravene i
forordningens artikel 9, stk. 2, litra g, idet behandlingen er nødvendig af
hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag af national ret, da det
er reguleret i retsplejeloven, at Politiklagemyndigheden skal behandle ad-
færdsklagesager. Det vurderes, at behandlingen af personoplysninger står i
rimeligt forhold til det mål, der forfølges, respekterer det væsentligste ind-
hold af retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke foranstalt-
ninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og in-
teresser oplysninger står i rimeligt forhold hertil. Der lægges i den forbin-
delse vægt på, at behandling af følsomme personoplysninger vil være til
brug for sagsbehandlingen af en konkret adfærdsklagesag hos Politiklage-
myndigheden, og Politiklagemyndigheden konkret vil vurdere behov for at
inddrage tv-overvågningen i deres sagsbehandling.
Det er endelig vurderingen, at behandlingen af personoplysninger om straf-
bare forhold kan ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens
artikel 10. For så vidt angår private er det vurderingen, at den foreslåede
bestemmelse giver passende garantier for registreredes rettigheder og fri-
hedsrettigheder. Der lægges i den forbindelse vægt på samme momenter
som ovenfor. For så vidt angår offentlige myndigheder er vurderingen, at
den foreslåede bestemmelse kan rummes inden for rammerne af databeskyt-
telsesforordningens artikel 10, 1. pkt., jf. artikel 6, stk. 1, litra c.
I de tilfælde, hvor en videregivelse af oplysninger vil være omfattet af rets-
håndhævelsesloven, vurderes videregivelsen at være i overensstemmelse
med denne lovs §§ 9 og 10, idet Politiklagemyndigheden vil behandle per-
sonoplysninger, når det er nødvendigt for at efterforske strafbare handlinger
i forbindelse med en straffesag, samt behandle følsomme personoplysninger
når det er strengt nødvendigt og sker af hensyn til at efterforske strafbare
handlinger.
Side 20/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Justitsministeriet skal afslutningsvis bemærke, at det forudsættes, at de øv-
rige bestemmelser i databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og
retshåndhævelsesloven, herunder de grundlæggende principper i databe-
skyttelsesforordningens artikel 5 og retshåndhævelseslovens § 4, også iagt-
tages, når der behandles personoplysninger i medfør af den foreslåede be-
stemmelse. Det bemærkes i øvrigt, at i det omfang tv-overvågningsmateriale
er omfattet af tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 1, så vil den foreslåede be-
stemmelse i § 2 udgøre lovgrundlaget som omhandlet i tv-overvågningslo-
vens § 4 c, stk. 1, nr. 2.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
De økonomiske konsekvenser konsolideres frem mod fremsættelse af lov-
forslaget. Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med princip-
perne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Pligten til at udlevere tv-overvågningsmateriale til Den Uafhængige Politik-
lagemyndighed vurderes i vist omfang at medføre positive konsekvenser for
borgerne. Dette skal ses i lyset af, at Politiklagemyndigheden i dag som ud-
gangspunkt ikke oplever problemer med at få udleveret tv-overvågningsma-
teriale fra juridiske personer mv. Det vurderes ikke desto mindre, at en lov-
fæstet pligt vil smidiggøre behandlingen af adfærdsklagesager, hvilket sam-
let set vurderes at styrke den enkelte borgers retssikkerhed.
Lovforslaget vurderes derudover ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side 21/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2990852_0022.png
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. marts 2025 til den 11. april
2025 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Amnesty International,
Copenhagen Business School (CBS) – CBS LAW, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Danmarks Veteraner, Danske Advokater, Dansk Detail,
Dansk Erhverv, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerfore-
ning, Det Kriminalpræventive Råd, Den Uafhængige Politiklagemyndig-
hed, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tjenestemandsfore-
ning, Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen
af Offentlige Anklagere, Fængselsforbundet, Gadejuristen, HK Landsklub-
ben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Politiet og Anklagemyndighe-
den, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Kommunernes Landsfore-
ning (KL), Kriminalforsorgsforeningen, Københavns Retshjælp, Køben-
havns Universitet – Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsman-
den på Færøerne, Samtlige byretter, Syddansk Universitet – Juridisk Institut,
Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret, Østre Landsret, Aalborg Universitet
– Juridisk Institut, Aarhus Universitet – Juridisk Institut.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen.
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Side 22/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2990852_0023.png
for erhvervslivet
m.v.
Administrative Ingen.
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen.
Administrative Lovforslagets del om pligt til at udle- Ingen.
konsekvenser
vere tv-overvågningsmateriale til Den
for borgerne
Uafhængige Politiklagemyndighed
vurderes i begrænset omfang at med-
føre positive konsekvenser for bor-
gerne.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 23/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af paslovens § 4 a, stk. 1, at der betales et gebyr for udstedelse af
pas, jf. stk. 2-6, og at der betales et gebyr for optagelse af digitalt fingeraf-
tryk i forbindelse med udstedelse af pas, jf. § 4 b.
Det foreslås at ændre ordet ”gebyr” overalt i pasloven til ”afgift”.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og har ikke indholdsmæs-
sige konsekvenser. Ændringen har således til formål at præcisere, at beta-
lingen for udstedelse af pas efter § 4 a har karakter af en afgift. Ligeledes
bør betalingen for optagelse af digitalt fingeraftryk i § 4 b også betegnes
som en afgift.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1. og 2.2.2. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 2
Der er efter gældende ret ikke en udtrykkelig hjemmel til, at politiet må ind-
drage et pas fra personer, der har mistet deres danske statsborgerskab, eller
hvor passet uretmæssigt er udstedt.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 2
i § 2, hvorefter politiet kan inddrage et
allerede udstedt pas, når grundlaget for udstedelsen ikke længere består, el-
ler hvis passet er uretmæssigt udstedt.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at der vil være en udtrykkelig hjem-
mel for politiet til at inddrage pas fra personer, som ikke længere er danske
statsborgere. Med bestemmelsen vil det være muligt for politiet at inddrage
pas fra personer, som har fået frakendt deres indfødsret ved dom efter ind-
fødsretslovens § 8 A, stk. 1, eller § 8 B, stk. 1. Derudover vil politiet få
mulighed for at inddrage pas fra personer, som administrativt har fået frata-
get deres indfødsret efter § 8 B, stk. 3, i indfødsretsloven, har fortabt sin
indfødsret i medfør af § 8, stk. 1, i indfødsretsloven, eller hvor personen har
løst sig fra sit danske statsborgerskab, jf. indfødsretslovens § 9.
Den foreslåede bestemmelse vil også betyde, at politiet får hjemmel til at
inddrage pas fra personer, hvor passet er uretmæssigt udstedt. Dette vil ek-
Side 24/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
sempelvis omfatte tilfælde, hvor en person fremgår af lov om indfødsrets
meddelelse og har fået udstedt et dansk pas, men hvor personen alligevel
ikke opfylder betingelserne for at opnå indfødsret. Personen har således ikke
fået dansk indfødsret, og det udstedte pas vil være ugyldigt (nullitet). Den
foreslåede bestemmelse vil også kunne omfatte de tilfælde, hvor et pas ved
en fejl er blevet udstedt til en person, hvor der ikke er hjemmel til at udstede
passet.
Inddragelse af pas efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr.
2 udgør ikke en selvstændig forvaltningsretlig afgørelse og vil derfor ikke
være omfattet af forvaltningslovens regler herom. Politiets adgang til at ind-
drage pas efter den foreslåede bestemmelse vil være et accessorium til en
afgørelse truffet af f.eks. Udlændinge- og Integrationsministeriet, herunder
myndigheder under ministeriets ressort, samt øvrige myndigheder, der kan
træffe afgørelse om indfødsret og udstedelse af pas.
Når pas inddrages efter den foreslåede bestemmelse, vil politiet kunne op-
datere oplysninger om, at passet er inddraget i De Centrale Systemer, som
også vil fremgå af Det Centrale Pasregister, samt opdatere oplysninger i re-
levante databaser, herunder SIS II og Interpols database. Derudover vil po-
litiet fysisk kunne inddrage pas efter den foreslåede bestemmelse.
Klager over politiets dispositioner efter de foreslåede bestemmelser, herun-
der klager over politipersonales adfærd, følger de almindelige regler herfor.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som følge af forslagets §
1, nr. 2.
Til nr. 4
Der er efter gældende ret ikke en udtrykkelig hjemmel til, at politiet må fo-
retage indgreb overfor personer for at håndhæve en afgørelse om at inddrage
den pågældendes pas.
Det foreslås at indsætte
§ 2 d, stk. 1,
hvorefter politiet, hvis det skønnes
nødvendigt for at inddrage en persons pas efter § 2, stk. 1 eller 2, og politiet
har grund til at antage, at passet befinder sig der, hvor de vil foretage ind-
greb, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang
Side 25/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
til at undersøge bolig, lokaliteter og transportmidler, der anvendes af en per-
son, som har fået inddraget sit pas, samt besigtige personens ydre, herunder
foretage visitation af personens tøj og genstande.
Derudover foreslås det at indsætte
§ 2 d, stk. 2,
hvorefter politiet også vil
kunne foretage indgreb som foreslået i § 2 d, stk. 1, mod de nærmeste til et
barn under 18 år, der har fået inddraget sit pas efter § 2, stk. 1, nr. 5 og 6.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at politiet må foretage visse
tvangsindgreb overfor personer, der har fået inddraget deres pas efter paslo-
vens § 2, stk. 1, eller den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2,
samt mod de nærmeste til et barn under 18 år, der har fået inddraget sit pas
efter § 2, stk. 1, nr. 5 og 6. Begrebet ”nærmeste” skal forstås i overensstem-
melse med retsplejelovens § 171 og er f.eks. slægtninge i lige linje, søskende
og efter omstændighederne fjernere slægtninge.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det være muligt for politiet uden ret-
skendelse at få adgang til at undersøge bolig, lokaliteter og transportmidler,
som anvendes af en person, som har fået inddraget sit pas efter § 2, stk. 1
eller 2. Ved transportmidler forstås bl.a. biler, knallerter, motorcykler og
cykler. I de tilfælde hvor en person har fået inddraget sit pas efter § 2, stk. 1
eller 2, vil politiet kunne besigtige en persons ydre, herunder foretage visi-
tation af personens tøj og genstande. Ved genstande forstås bl.a. tasker, kuf-
ferter el.lign., som kan være skjulested for pas. Derudover vil den foreslåede
bestemmelse betyde, at politiet til enhver tid mod behørig legitimation uden
retskendelse har adgang til at undersøge bolig, lokaliteter og transportmid-
ler, der anvendes af de nærmeste til et barn under 18 år, der har fået inddra-
get sit pas efter § 2, stk. 1, nr. 5 og 6. Politiet må også besigtige personens
ydre, herunder foretage visitation af personens tøj og genstande.
Indgrebet skal skønnes nødvendigt for fysisk at inddrage et pas efter § 2,
stk. 1 eller 2, og politiet skal have grund til at antage, at passet befinder sig
der, hvor de vil foretage indgreb.
Betingelsen om, at det skal skønnes nødvendigt, vil i almindelighed være
opfyldt, hvis den pågældende, der har fået inddraget et pas efter § 2, stk. 1
eller 2, er blevet bedt af myndighederne om at aflevere passet, men ikke har
imødekommet denne anmodning. I de tilfælde, hvor pasindehaveren har an-
modet myndighederne om fristudsættelse for aflevering af passet, eller hvor
det ikke har været muligt for myndighederne at sende en anmodning om
aflevering af passet, vil betingelsen som udgangspunkt ikke være opfyldt.
Side 26/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Det er ikke en forudsætning, at myndighederne har fået bekræftelse fra pa-
sindehaveren på, at pasindehaveren har modtaget anmodningen fra myndig-
hederne. Der kan også være tilfælde, hvor årsagen til, at der er truffet afgø-
relse om at inddrage passet, nødvendiggør at passet inddrages fysisk ved
tvangsindgreb uden forudgående besked om at passet skal indleveres, f.eks.
ved håndhævelse af en afgørelse efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 4. Det vil
f.eks. også kunne skønnes nødvendigt i tilfældet, hvor politiet vurderer, at
barnets familie ikke vil aflevere passet frivilligt.
Hvorvidt politiet har grund til at antage, at passet befinder sig der, hvor de
vil foretage indgreb, beror på en konkret vurdering. Det vil i almindelighed
være opfyldt, hvis der er tale om den pågældendes bolig, herunder leje- eller
ejerbolig, eller der er tale om lokaler, som den pågældende enten ejer, lejer
eller har fast adgang til.
Der er tale om et tvangsindgreb uden for strafferetsplejen, hvorfor reglerne
om fremgangsmåden ved gennemførsel af tvangsindgreb og forholdet til
strafferetsplejen i retssikkerhedsloven finder anvendelse.
Retssikkerhedslovens regler medfører ligeledes, at såfremt politiet med ri-
melig grund mistænker en person for at have begået en strafbar lovovertræ-
delse, kan tvangsindgreb over for den mistænkte med henblik på at tilveje-
bringe oplysninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene
gennemføres efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen, jf. § 9, stk.
1, i retssikkerhedsloven.
Når politiet vil foretage en husundersøgelse efter den foreslåede bestem-
melse i lovforslagets § 1, nr. 4, skal reglerne i retssikkerhedslovens kapitel
2 og 3 iagttages. Det følger bl.a. af kapitel i 2 i retssikkerhedsloven, at ind-
grebet skal være proportionalt efter § 2 i retssikkerhedsloven, og at parten
for tvangsindgrebet som udgangspunkt skal underrettes om beslutningen, jf.
§ 5, stk. 1, i retssikkerhedsloven.
Retssikkerhedslovens § 2 indebærer bl.a., at husundersøgelse kun anvendes,
hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis ind-
grebet står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet. Det kan eksempel-
vis overvejes af politiet, om det i den konkrete situation vil være formål-
stjenstligt skriftligt at påminde personen om pligten til at aflevere passet, før
der iværksættes en husundersøgelse. En sådan påmindelse vil også kunne
foretages af anden myndighed, f.eks. i forbindelse med en orientering om,
at et udstedt pas er en nullitet.
Side 27/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Udgangspunktet efter § 5, stk. 2, i retssikkerhedsloven er, at underretning
skal ske skriftligt senest 14 dage, inden tvangsindgrebet gennemføres, og
skal indeholde en række bestemte oplysninger. Kravet om underretning
forud for tvangsindgrebet kan helt eller delvis fraviges, hvis øjemedet med
tvangsindgrebet gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående underret-
ning skulle gives, jf. § 5, stk. 4, nr. 1, i retssikkerhedsloven. Det fremgår af
forarbejderne i Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3088, at bestem-
melsen bl.a. sigter til kontrolbesøg, som en myndighed foretager på områ-
der, hvor det generelt må antages, at øjemedet med kontrollen ville blive
forspildt, såfremt den pågældende borger eller virksomhed var »advaret«
forinden. Det fremgår også af forarbejderne i Folketingstidende 2003-04,
tillæg A, side 3089, at i tilfælde, hvor tvangsindgrebet ikke foretages som
led i kontrol- eller tilsynsvirksomhed, kan der efter en nærmere vurdering
af den enkelte sags omstændigheder være risiko for, at øjemedet med
tvangsindgreb ville blive forspildt, såfremt der skete forudgående varsling.
Som eksempel nævnes der sager, hvor tvangsindgrebet sker som led i fuld-
byrdelsen af en afgørelse, f.eks. hvor kommunen i forbindelse med fuldbyr-
delsen af en afgørelse om tvangsfjernelse af et barn søger efter barnet i for-
ældremyndighedsindehaverens bolig.
Når politiet iværksætter en husundersøgelse efter den foreslåede bestem-
melse i § 1, nr. 4, vil politiet konkret skulle vurdere, om og hvordan den
pågældende skal underrettes om beslutningen, jf. § 5 i retssikkerhedsloven.
Det er Justitsministeriets vurdering, at øjemedet med gennemførelse af
tvangsindgreb efter de foreslåede bestemmelser i mange tilfælde vil forspil-
des, hvis der skulle gives forudgående underretning efter retssikkerhedslo-
vens § 5, stk. 2, om en husundersøgelse efter den foreslåede bestemmelse i
§ 1, nr. 4, når politiet har truffet afgørelse om at inddrage pas efter paslovens
§ 2, stk. 1. I den forbindelse lægges der vægt på, at flere af de oplistede
tilfælde i paslovens § 2, stk. 1, omhandler, at politiet vil forhindre, at den
pågældende rejser ud af landet, f.eks. fordi der er grund til at antage, at den
pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed
eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden. Det må i et sådan til-
fælde forventes, at den pågældende vil skaffe sig af med passet eller rejse
ud af landet inden, hvis den pågældende på forhånd bliver underrettet om,
at politiet på et nærmere bestemt tidspunkt vil foretage en husundersøgelse.
Klager over politiets dispositioner efter de foreslåede bestemmelser, herun-
der klager over politipersonales adfærd, følger de almindelige regler herfor.
Side 28/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som følge af forslagets §
1, nr. 1.
Til nr. 6
Det følger af paslovens § 4 b, stk. 1, at for optagelse af digitalt fingeraftryk
i forbindelse med udstedelse af pas betales 25 kr.
Det foreslås at ændre bestemmelsen, så det fremgår af
stk. 1,
at for optagelse
af digitalt fingeraftryk i forbindelse med udstedelse af pas betales 32 kr. Der-
med vil beløbet blive opdateret til 2025-niveau.
Til nr. 7
Det følger af paslovens § 4 b, stk. 2, at gebyret efter stk. 1 pris- og lønregu-
leres en gang årligt den 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats
for det generelle pris- og lønindeks. Det herefter fremkomne beløb afrundes
til nærmeste kronebeløb. Justitsministeren bekendtgør hvert år, hvilken re-
gulering der skal finde sted.
Det foreslås med det nyaffattede
stk. 2,
at beløbet i stk. 1 skal være angivet
i 2025-niveau. Derudover skal beløbet pris- og lønreguleres fra og med 2025
én gang årligt den 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for
det generelle pris- og lønindeks. Det herefter fremkomne beløb skal afrun-
des til nærmeste kronebeløb. Beløbet skal offentliggøres.
Det foreslåede i § 1, nr. 6 og 7, vil i vid udstrækning videreføre de gældende
regler, hvorefter gebyret for optagelse af digitalt fingeraftryk også pris- og
lønreguleres én gang årligt. Som noget nyt vil det foreslåede medføre, at
gebyrets størrelse efter den årlige pris- og lønregulering ikke længere vil
skulle bekendtgøres af justitsministeren. Med det foreslåede vil beløbet
blive offentliggjort og opdateret årligt på www.borger.dk.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af retsplejelovens § 1019 c, stk. 1, at Politiklagemyndigheden
undersøger sagen og sørger for, at alt relevant materiale tilvejebringes. Po-
litiet og anklagemyndigheden stiller det materiale og de oplysninger til rå-
Side 29/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
dighed, som Politiklagemyndigheden anmoder om. Politiklagemyndighe-
den kan indhente oplysninger fra klageren, indklagede og andre.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
§ 1019 c, stk. 2,
hvorefter juridiske per-
soner på anmodning fra Politiklagemyndigheden skal stille tv-overvåg-
ningsmateriale til rådighed. Den foreslåede bestemmelse vil omfatte enhver
juridisk person, herunder selskaber, foreninger, fonde, kommuner og stats-
lige myndigheder.
Det forudsættes, at anmodningen skal være skriftlig og indeholde en beskri-
velse af, hvilket tv-overvågningsmateriale der ønskes udleveret.
Ved tv-overvågningsmateriale skal forstås vedvarende eller regelmæssigt
gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk vir-
kende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat i overensstem-
melse med definitionsbestemmelsen i tv-overvågningslovens § 1, stk. 2. An-
dre former for videomateriale såsom optagelser fra mobiltelefoner og lig-
nende er således ikke omfattet af den foreslåede ordning, medmindre det
undtagelsesvist måtte være omfattet af definitionen ovenfor.
Efter den foreslåede bestemmelse vil juridiske personer skulle videregive
tv-overvågningsmateriale til Politiklagemyndigheden. Dette kan være ved
elektronisk at overføre materialet til Politiklagemyndigheden eller ved at
overlevere materialet fysisk til Politiklagemyndigheden, f.eks. ved at stille
en kopi til rådighed. Det vil ikke tilstrækkeligt kun at give Politiklagemyn-
digheden adgang til at gennemse materialet hos den juridiske person.
Det foreslås derudover med
stk. 3,
at en juridisk person ikke har pligt til at
stille tv-overvågningsmateriale til rådighed, såfremt der derved vil frem-
komme oplysninger om forhold, som vil udsætte den juridiske person for
straf.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at der indsættes et forbud mod sel-
vinkriminering for de juridiske personer, der bliver pålagt at udlevere tv-
overvågningsmateriale efter stk. 1, jf. i øvrigt retssikkerhedslovens § 10.
Den foreslåede bestemmelse skal forstås i overensstemmelse med retsplej-
elovens § 171, stk. 2, nr. 1. Et eksempel kunne være, hvor en juridisk person
er blevet pålagt at udlevere tv-overvågningsmateriale, men tv-overvåg-
ningsmateriale vil vise, at det optages i strid med reglerne i tv-overvågnings-
loven. I sådanne tilfælde har en juridisk person ikke pligt til at stille tv-over-
vågningsmateriale til rådighed. Dette vil være i lighed med reglerne om edi-
tion i retsplejelovens § 804, stk. 4.
Side 30/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
Det foreslås endvidere med
stk. 4,
at overtrædelse af stk. 2 straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Retten kan således idømme en juridisk person bøde, såfremt den juridiske
person ikke efterkommer en anmodning fra Politiklagemyndigheden efter
stk. 2, og undtagelsen i stk. 3 ikke gør sig gældende.
At tv-overvågningsmateriale ikke er stillet til rådighed for Politiklagemyn-
digheden vil betyde, at oplysningerne ikke foreligger hos Politiklagemyn-
digheden, dvs. at Politiklagemyndigheden ikke har modtaget tv-overvåg-
ningsmaterialet f.eks. via e-mail eller pr. post.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1. og 2.3.2. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
De foreslåede ændringer af retsplejeloven vil således ikke finde anvendelse
på hverken Færøerne eller Grønland, da Færøerne og Grønland har egne
retsplejelove.
Det foreslås dog, at lovens § 1 ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de hen-
holdsvis færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side 31/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2990852_0032.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om pas til danske statsbor-
gere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
76 af 19. januar 2017, som ændret
bl.a. ved § 2 i lov nr. 167 af 29. fe-
bruar 2020, § 2 i lov nr. 415 af 13.
marts 2021, lov nr. 2603 af 28. de-
cember 2021 og senest ved § 3 i
lov nr. 226 af 15. februar 2022, fo-
retages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »gebyr«
til: »afgift«.
2.
I
§ 2
indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Politiet kan endvidere ind-
drage et allerede udstedt pas, når
grundlaget for udstedelsen ikke
længere består, eller hvis passet er
uretmæssigt udstedt.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
§ 2. ---
Stk. 1 ---
Stk. 2.
Politiet skal fastsætte en
frist, der ikke kan overstige 3 år, for
afgørelser truffet efter stk. 1, nr. 4,
og en frist, der ikke kan overstige 1
år, for afgørelser truffet efter stk. 1,
nr. 5 og 6. For afgørelser truffet ef-
ter stk. 1, nr. 7, skal politiet fast-
sætte en frist, der ikke overstiger 5
år. Fristen kan i de tilfælde, der er
nævnt i stk. 1, nr. 4-7, forlænges
med indtil 1 år ad gangen. Dog kan
afgørelser truffet efter stk. 1, nr. 5
og 6, kun gælde, indtil barnet fylder
18 år.
Stk. 3-5.
---
§ 2 b.
Politiet kan meddele en per-
3.
I
§ 2 b, stk. 1,
ændres »§ 2, stk.
son, hvem pas er nægtet, eller hvis 2.« til »§ 2, stk. 3.«.
pas er inddraget, jf. § 2, stk. 1, nr. 4,
Side 32/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2990852_0033.png
forbud mod at udrejse i det tidsrum,
der er fastsat efter § 2, stk. 2.
Stk. 2-4. ---
4.
Efter § 2 c indsættes:
»§
2 d.
Politiet har, hvis det skøn-
nes nødvendigt for fysisk at ind-
drage et pas efter § 2, stk. 1 eller 2,
og politiet har grund til at antage, at
passet befinder sig der, hvor de vil
foretage indgreb, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retsken-
delse adgang til at undersøge bolig,
lokaliteter og transportmidler, der
anvendes af en person, som har fået
inddraget sit pas, samt besigtige
personens ydre, herunder foretage
visitation af personens tøj og gen-
stande.
Stk. 2.
Det i stk. 1 nævnte kan også
foretages mod de nærmeste til et
barn under 18 år, der har fået ind-
draget sit pas efter § 2, stk. 1, nr. 5
og 6.«
5.
I
§ 4 a, stk. 6,
ændres »§ 2, stk.
3.« til: »§ 2, stk. 4.«.
§ 4 a.
Stk. 1-5
Stk. 6.
Stk. 1-5 gælder også ved om-
bytning af pas, udstedelse af ekstra
pas og udstedelse af nyt pas i gyl-
dighedsperioden. Dog udstedes nyt
pas uden betaling, hvis et pas på
grund af forhold, der må tilregnes
den pasudstedende myndighed, li-
der af væsentlige mangler. Ligele-
des udstedes nyt pas uden betaling,
når der i medfør af § 2, stk. 3, ud-
stedes et provisorisk pas til en per-
son, over for hvem der er truffet af-
gørelse efter § 2, stk. 1, nr. 5 og 6.
Side 33/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2990852_0034.png
§ 4 b.
For optagelse af digitalt i for-
bindelse med udstedelse af pas be-
tales 25 kr.
Stk. 2.
----
§ 4 b.
Stk. 1. ---
Stk. 2.
Gebyret efter stk. 1 pris- og
lønreguleres en gang årligt den 1.
januar med den af Finansministeriet
fastsatte sats for det generelle pris-
og lønindeks. Det herefter frem-
komne beløb afrundes til nærmeste
kronebeløb. Justitsministeren be-
kendtgør hvert år, hvilken regule-
ring der skal finde sted.
6.
I
§ 4 b, stk. 1,
ændres »25 kr.« til:
»32 kr.«.
7.
I
4 b, stk. 2,
ophæves og i stedet
indsættes
»Beløbet
i stk. 1 er angivet i 2025-
niveau. Beløbet pris- og lønregule-
res fra og med 2025 én gang årligt
den 1. januar med den af Finansmi-
nisteriet fastsatte sats for det gene-
relle pris- og lønindeks. Det heref-
ter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste kronebeløb. Beløbet of-
fentliggøres.«
§2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1160 af 5. november 2024,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1019 c
indsættes som
stk. 2,
3
og
4:
»Stk. 2.
Juridiske personer skal ef-
ter anmodning fra Politiklagemyn-
digheden stille tv-overvågnings-
materiale til rådighed.
Stk. 3.
En juridisk person har ikke
pligt til at stille tv-overvågnings-
materiale til rådighed, såfremt der
derved vil fremkomme oplysnin-
ger om forhold, som vil udsætte
den juridiske person for straf.
Stk. 4.
Overtrædelse af stk. 2 straf-
fes med bøde, medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lov-
givning.«
§3
Loven træder i kraft den 1. juli
2025.
§4
Side 34/35
REU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 174: Lovudkast: Høringsliste og udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og retsplejeloven (Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale m.v.), fra justitsministeren
2990852_0035.png
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved konge-
lig anordning helt eller delvis sæt-
tes i kraft for Færøerne og Grøn-
land med de ændringer, som hen-
holdsvis de færøske og de grøn-
landske forhold tilsiger.
Side 35/35