Nordisk Råd 2024-25
NOR Alm.del Bilag 15
Offentligt
3057261_0001.png
SVAR PÅ SKRIFTLIG FRÅGA
Nordiska rådet
Nordens Hus
Ved Stranden 18, 1061 København K, Danmark
Att.: Kontrolkomitéen i Nordisk Råd
18 augusti 2025
Svar på skriftlig fråga E 8/2025
Härmed översändes svar på den skriftliga frågan
E8/2025 om granskning af Nordisk
Ministerråds whistleblowerordning
från den 1 april 2025.
Med vänliga hälsningar
Karen Ellemann
Generalsekreterare
25-00572
Nordens Hus l Ved Stranden 18 l DK-1061 København K l +45 33 96 02 00 l www.norden.org
NOR, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: NOR: Svar på E 8/2025 skriftligt spørgsmål om granskning af Nordisk Ministerråds whistleblowerordning
3057261_0002.png
Svar på spørgsmål E8/2025 fra Kontrolkomiteen i Nordisk
Råd
Kontrolkomiteen i Nordisk Råd har med E8/2025 den 1. april 2025 stillet Nordisk
Ministerråd følgende spørgsmål:
Hvordan har Nordisk Ministerråd set til, at Nordisk Ministerråds whistleblowerordning er
blevet opdateret for at forsikre, at den lever op til loven som Folketinget i Danmark vedtog
i 2021 om beskyttelse af whistleblowere (whistleblowerloven)?
Hvordan synliggør Nordisk Ministerråd whistleblowerordningen og ser til, at alle kender til
den, og hvordan den kan tages i brug? Hvilken information findes om whistleblower-
ordningen på Nordlys, det nordiske samarbejdes interne webforum?
Hvem involveres i behandling af oplysninger, som indgives til whistleblowerordningen
og hvordan forsikrer Nordisk Ministerråd uafhængighed af Nordisk Ministerråds øvrige
forvaltning i forhold til oplysninger, som indgives til whistleblowerordningen, og hvordan
beskyttes whistleblowerne mod repressalier? Tillidsrepræsentanter nævnes i beskrivelsen
af ordningen. Hvilken rolle har de og hvordan sikres deres uafhængighed, og hvordan
beskyttes de i processen?
Hvilke regler gælder for forhold, hvor politikere i Nordisk Ministerråd er indblandede i
whistleblowersager som indberettes?
Hvilke regler gælder for Nordisk Ministerråds institutioner med hensyn til
tillidsrepræsentanter og whistleblowerordningen og hvordan forsikres uafhængighed af
institutionernes øvrige forvaltning i forhold til oplysninger som indgives til whistleblower-
ordningen som vedrører institutionernes virksomhed?
Hvor ofte er whistleblowerordningen blevet brugt, og hvad har sagerne ledt til? Hvem
oplyses, og hvem involveres ved Nordisk Ministerråds whistleblowerordnings afgørelse
af sager?
Nordisk Ministerråds svar:
Nordisk Ministerråd og Nordisk Ministerråds sekretariat kan ikke anses for omfattet af
whistleblowerdirektivet (EU) 2019/1937 af 23. oktober 2019), der er rettet til EU-
medlemsstaterne, og kan heller ikke som international organisation anses for omfattet
af den danske whistleblowerlov (lov nr. 1436 af 29. juni 2021).
2/4
NOR, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: NOR: Svar på E 8/2025 skriftligt spørgsmål om granskning af Nordisk Ministerråds whistleblowerordning
3057261_0003.png
Nordisk Ministerråd er imidlertid enig med spørgerne i, at en whistleblowerordning er
et vigtigt redskab til at forebygge, reagere og rette op på overtrædelser af EU-
retsakter, national lovgivning og internt fastsatte retningslinjer, der gælder for Nordisk
Ministerråds virksomhed og også i øvrigt for al virksomhed i det nordiske samarbejde.
Den eksisterende whistleblowerordning er derfor også for tiden under en omfattende
revision og agtes indført som en fælles whistleblowerordning, der omfatter Nordisk
Ministerråds sekretariat, de fællesnordiske institutioner og de baltiske kontorer. Også
sekretariaterne i Nordisk Råd og Nordisk Kulturfond er tænkt ind i whistleblower-
ordningen, sådan at de kan beslutte at tilslutte sig ordningen. Indberetning til
whistleblowerordningen vil ske på en ekstern onlineplatform til en særlig udpeget
whistleblowerenhed bestående af to medarbejdere i Nordisk Ministerråds sekretariat,
der vil blive pålagt skærpet tavshedspligt, og som vil blive sikret uafhængighed af den
daglige ledelse. Opfølgning på indberetninger, feedback til whistleblowere og
behandling af personoplysninger om whistleblowere og berørte personer vil ske i
overensstemmelse med whistleblowerdirektivet og databeskyttelsesforordningen.
Den nye whistleblowerordning forventes at blive implementeret i august-september
måned 2025.
Ved implementeringen af whistleblowerordningen og løbende herefter vil Nordisk
Ministerråd sikre, at information om whistleblowerordningen og adgang hertil
kommunikeres ud på relevante platforme, herunder også på det fælles intranet
Nordlys.
Det er kun de to medarbejdere i whistleblowerenheden, der behandler oplysninger i
indberetninger i whistleblowerordningen. Der agtes for den kommende, reviderede
whistleblowerordning fastsat en whistleblowerpolitik og retningslinjer for whistle-
blowerenheden, hvoraf det vil fremgå, at videregivelse af oplysninger, der direkte eller
indirekte kan identificere whistleblowerens identitet, kun må ske til andre uden for
whistleblowerenheden med whistleblowerens samtykke. Sådanne oplysninger kan dog
efter forudgående underretning af whistlebloweren og uden whistleblowerens
samtykke videregives til relevante myndigheder, fx politiet, når videregivelsen sker for
at imødegå overtrædelser eller med henblik på at sikre berørte personers ret til et
forsvar. Øvrige oplysninger i en indberetning må af whistleblowerenheden videregives
til andre medarbejdere, hvis det sker for at følge op på indberetningen eller imødegå
overtrædelser. Det vil normalt være nødvendigt, for at afklare om en hændelse, der
indberettes om, har fundet sted.
3/4
NOR, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: NOR: Svar på E 8/2025 skriftligt spørgsmål om granskning af Nordisk Ministerråds whistleblowerordning
3057261_0004.png
Ved udpegning af de to medarbejdere til whistleblowerenheden agtes indført den
ordning, at generalsekretæren og lederen for medarbejderne i en underskrevet
erklæring forpligter sig til ikke at give instrukser til medarbejderne om, hvordan de skal
håndtere og følge op på konkrete indberetninger, sådan at uafhængighed og fravær af
interessekonflikter i whistleblowerordningen sikres. Hvis Nordisk Råd og Nordisk
Kulturfond tilslutter sig whistleblowerordningen vil vedkommende direktør tilsvarende i
en underskrevet erklæring skulle påtage sig samme forpligtelse, da whistle-
blowerenheden vedrørende indberetninger om sekretariaterne i Nordisk Råd og
Nordisk Kulturfond vil referere til vedkommende direktør.
Det forventes, at der i den kommende whistleblowerpolitik vil blive fastsat
bestemmelse om, at whistleblowere i whistleblowerordningen beskyttes mod
repressalier i samme omfang som i henhold til whistleblowerdirektivet.
Det er korrekt, at ”tillidsrepræsentanter” nævnes i beskrivelsen af den nuværende
whistleblowerordning. Medarbejderrepræsentanter i institutionerne eller i Nordisk
Ministerråds sekretariat valgte medlemmer af personaleforeningen har ingen særlig
rolle vedrørende whistleblowerordningen. Hvad man vil udtrykke i beskrivelsen er, at
whistleblowerordningen udgør et alternativ til de sædvanlige kommunikationsveje, fx
henvendelse til nærmeste leder, HR eller en medarbejderrepræsentant.
Det er lidt uklart, hvilken personkreds eller hvilke omstændigheder der sigtes til i
spørgsmålet om, hvilke regler der gælder for forhold, ”hvor politikere i Nordisk
Ministerråd er indblandede i whistleblowersager, som indberettes”. Men det kan
oplyses, at der ikke gælder særlige regler for indberetninger, der involverer personer i
bestemte stillinger i eller med bestemt tilknytning til Nordisk Ministerråd. Embeds-
mandskomitémedlemmer og ministre kan således principielt både foretage
indberetning til whistleblowerordningen og blive berørt af en indberetning.
Der er i perioden 2019-2024 registreret fire indberetninger i whistleblowerordningen.
To af sagerne må betragtes som indberetninger om overtrædelse af nationale
ansættelses- og arbejdsretlige regler, der er blevet undersøgt grundigt af den
daværende ansvarlige for whistleblowerordningen, og to af sagerne har omhandlet
generelle samarbejdsvanskeligheder eller whistleblowerens egne personaleforhold,
hvorfor de ikke er blevet behandlet som whistleblowersager, men whistlebloweren er
blevet henvist til HR. Der kan ikke gives nærmere oplysninger om disse indberetninger.
I den kommende whistleblowerordning vil whistleblowerenheden foretage opfølgning
på indkomne indberetninger og udfærdige en rapport til ledelsen vedrørende hver
enkelt whistleblowersag med indstilling om eventuel reaktion på sagen. Det vil herefter
være ledelsen, der afgør, hvordan der skal reageres på sagen.
4/4