Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Spørgsmål 744
Offentligt
3009991_0001.png
Transportministeriet
[email protected]
Thisted den 13. november 2024
JRO
Klage vedr. afslag på reetablering af elforsyning til bygning og anlæg udenfor
minkfarmen på Sårupvej 44, 7730 Hanstholm ved Per Gregersen.
(Bygningsstyrelsens j.nr. 24/02050).
Efter besigtigelsen for nedrivningsopgaven på Sårupvej 44, modtog vi den 22. oktober
2024 en skrivelse fra Bygningsstyrelsen (vedlagt som bilag 1), hvor de skrev at;
”Bygningsstyrelsen
ikke må afholde udgifter til reetablering eller omlægning af
installationer”.
Da vi ikke er enige i, at omlægning af kabler og andre installationer ikke er omfattet af
nedrivningsopgaven, gjorde vi herfra indsigelse hertil ved brev til Bygningsstyrelsen
den 23. oktober 2024 (vedlagt som bilag 2), idet vi mener, at flytning og reetablering
af el- og vandledninger m.m. er en naturlig del af reetableringsopgaven jf.
nedluknings-bekendtgørelsens § 21 stk. 1, idet det åbenlyst er en opgave, som
relaterer sig til nedrivningsopgaven.
Den 7. november fik vi svar på vores henvendelse ved brev (vedlagt som bilag 3),
hvor Bygningsstyrelsen med henvisning til Nedlukningsbekendtgørelsens (Bek. Nr.
2463 af 11/12/2021 med ændringer jf. flere bekendtgørelser (Bek. Nr. 103 af
26/01/2024, Bek. Nr. 883 af 26/06/2024 samt Bek nr. 1011 af 02/09/2024).
Her må vi indføje, at det
ikke
er Nedlukningsbekendtgørelsen med diverse ændringer,
som er gældende i nærværende sag, men alene den oprindelige Nedlukningsbekendt-
gørelse nr. 2463 af 11/12/2021 uden ændringer, da erstatnings- og
taksationskommissionens afgørelse om erstatning for nedlukning af minkvirksomheden
på Sårupvej 44 og tilhørende vilkår alene er givet tilbage i tiden på basis af
bekendtgørelsen fra 2021. Ovennævnte ændringsbekendtgørelse nr. 883 af 26/6/2024
kan således ikke gælde med tilbagevirkende kraft. Det er derfor uden relevans at
inddrage nye bestemmelser efter diverse ændringsbekendtgørelser, for at forsøge at
retfærdiggøre, at man ikke vil omlægge installationer.
Jeg vil gøre opmærksom på, at jeg er blevet orienteret om, at der i forbindelse med
udfærdigelsen af ændringsbekendtgørelsen (Bek. Nr. 883 af 26/06/2024) foreligger
høringssvar fra Kopenhagen Fur og Dansk Pelsdyravlerforening og kommentarer
hertil fra Fødevareministeriet, hvoraf det fremgår, at man godt er klar over, at der kan
være uklarheder i forhold til netop håndteringen af i installationer til el, vand og
varme.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 744: Spm. om nedrivninger, af myndighederne foreløbig fortolkes således, at en minkavler kan risikere at få afbrudt f.eks. elforsyning, uden at staten som en selvfølge sørger for reetablering af dette
3009991_0002.png
I høringssvaret fra Kopenhagen Fur og Pelsdyravlerforeningen står bl.a.
”I § 19 a præciseres statens forpligtelse til nedrivning, bortskaffelse, oprydning og
reetablering mv. Kopenhagen Fur vil hertil bemærke, at ministeriet i § 19 a, stk. 2 har
glemt, at der i enkelte sager ved nedrivning af avlernes produktionsanlæg også vil
ske nedrivning og afkobling af forsyningsinstallationer for f.eks. vand, el og varme.
I de tilfælde, hvor disse installationer også forsyner øvrige ikke-minkspecifikke
bygninger – f.eks. avlerens bolig eller stalde med andre husdyr – så er staten
naturligvis forpligtet til at sørge for reetablering af denne forsyning. Derved sikres, at
staten ikke efterlader avlerens bolig eller de øvrige husdyr uden vand, el og varme.
Denne forpligtelse skal indarbejdes i § 19 a, stk. 2.
Hvis Bygningsstyrelsen ikke ønsker at reetablere sådanne forsyningsinstallationer, så
må styrelsen jf. § 19 a, stk. 3 indgå aftale med den enkelte avler om, at dette
undlades, hvorefter avleren selv må sørge for denne reetablering på statens
bekostning”.
Fødevareministeriet kommenterer hertil
Fødevareministeriet bemærker, at de nye regler er udtryk for en præcisering af
omfanget af opgaver forbundet med bortskaffelse og nedrivning af minkfarme. Hvad
angår bygningsinstallationer, herunder installationer såsom rørføring m.v. under
jorden, så skal disse fjernes, såfremt disse er knyttet til bygninger der er ydet
erstatning for. De nye regler har til formål at beskrive gældende ret, og der er
således ikke tilsigtet en ændring set i forhold til praksis
Fødevareministeriet bemærker, at de gældende regler indebærer, at minkavlere har
mulighed for at udtage aktiver fra erstatningen, hvormed disse aktiver ikke fjernes fra
ejendommen. Hvis en minkavler ønsker at beholde f.eks. en varmekilde, som både
har været benyttet til boligen og minkproduktion, er der således mulighed herfor. Hvis
aktivet, f.eks. en varmekilde, indgår i erstatningen, og der således ydes erstatning for
det aktiv, som avleren ønsker at beholde, skal der opgøres en markedsværdi for
aktivet, som modregnes i erstatningen.
Fødevareministeriet vurderer, at der er behov for at undersøge forholdene nærmer i
forhold til, om de gældende regler indebærer uhensigtsmæssige situationer.
Fødevareministeriet vil derfor undersøge forholdene nærmere og komme med en
udtalelse herom på et senere tidspunkt.
Vi mener ikke, at Per Gregersen havde mulighed for alene at udtage selve
elforsyningen på minkfarme, hvorfor vi er enige med Fødevareministeriet i, at der i
høj grad er behov for at få præciseret, at forsyningsforbindelser til andre anlæg og
bygninger, der går gennem minkfarmen, og som skal fjernes, skal reetableres, så der
fortsat er forbindelse til disse bygninger m.m. efter nedbrydningen.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 744: Spm. om nedrivninger, af myndighederne foreløbig fortolkes således, at en minkavler kan risikere at få afbrudt f.eks. elforsyning, uden at staten som en selvfølge sørger for reetablering af dette
3009991_0003.png
Vi kan ikke ud af hverken den oprindelige bekendtgørelses § 21, eller for den sags
skyld ud af ændringen til § 21a i den ændrede bekendtgørelse, se, at omlægning af
forsyningsledninger ikke er en del af opgaven med at reetablere, hvad der relaterer
sig til det nedrevne produktionsanlæg.
Der står intet i bekendtgørelserne om at netop rør- og el-forbindelser ikke er en del af
den nødvendige reetablering ved nedrivningsprojektet. Ejendommens øvrige anlæg
og bygninger skal jo fortsat fungere, efter at rørforbindelser og ledninger er fjernet fra
farmen.
Jeg gør således jf. ovenstående principalt gældende, at Bygningsstyrelsen skal
reetablere elforsyningen jf. nedlukningsbekendtgørelsens § 21 a, stk. 1.
Subsidiært gør jeg gældende, at Bygningsstyrelsen er forpligtet til at sørge for at
elforsyningen reetableres jf. nedlukningsbekendtgørelsens § 21 a, stk. 3. Efter denne
bestemmelse har Bygningsstyrelsen i tråd med ovennævnte høringssvar fra
Kopenhagen Fur og høringsnotatet fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
hjemmel til at løse dette reetableringsproblem. Heraf fremgår nemlig, at styrelsen
efter en konkret vurdering kan aftale med avleren eller selv træffe afgørelse om at
fravige oplistningen af nedrivnings- og bortskaffelsespligterne i § 21 a, stk. 2, når
særlige forhold tilsiger det.
Denne type reetableringsproblemer gør sig kun gældende i relativt få tilfælde, og
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri benævner jf. ovenfor disse som
”uhensigtsmæssige situationer”, hvorfor jeg mener, at kravet om ”særlige forhold” jf. §
21 a, stk. 3 er tilstede i nærværende sag.
Med henvisning til begrundelserne på de foregående sider, klager vi hermed over
Bygningsstyrelsens afgørelse om, at flytning af el- og rør-forbindelser på Sårupvej 44
ikke er en del af Statens nedrivnings- og reetableringsopgave. Vi mener, at dette
utvivlsomt er en del af opgaven.
På vegne af Per Gregersen
Med venlig hilsen
Jørgen Røhrmann
Specialkonsulent
D
M
E
96185730
21616985
[email protected]