Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 687
Offentligt
3076289_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. oktober 2025
Sagsnummer: 2025-187
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag om ændring af ud-
fasningsperioden for spor af de tre genetisk modificerede rapstyper Ms1xRf1, Ms1 x Rf2 og Topas 19/2
(komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 14. oktober 2025.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 687: Grundnotat om udfasningsperioden for spor af tre GMO rapstyper, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3076289_0002.png
Den 3. oktober 2025
FVM 486
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af udfasningsperioden for spor af de tre
genetisk modificerede rapstyper Ms1xRf1, Ms1 x Rf2 og Topas 19/2 (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om yderligere forlængelse af de eksisterende overgangsbestem-
melser for udfasning af genetisk modificeret raps, henholdsvis Ms1xRf1, Ms1xRf2 og Topas 19/2. De
tre raps har tidligere været tilladt markedsført i henhold til reglerne om genetisk modificerede føde-
varer og foderstoffer i EU, men rettighedshaverne valgte i 2007 ikke at søge om fornyet markedsfø-
ringstilladelse, og tilladelserne blev trukket tilbage i 2007. Der blev givet tilladelse til, at der i en peri-
ode på 5 år fra ophøret af godkendelserne i 2007 måtte forekomme op til 0,9 pct. utilsigtet eller teknisk
uundgåeligt indhold af de tre rapstyper i fødevarer og foder. Tilbagetrækningsfristen blev i 2012 for-
længet med yderligere 5 år for de tre raps, idet det havde vist sig, at der stadig kunne forekomme spor
af de tre GM-raps i fødevarer og foder, og tærskelværdien for det utilsigtede eller teknisk uundgåelige
indhold blev nedsat til 0,1 pct. Desuden blev der stillet en række krav til Bayer CropScience AG om at
iværksætte foranstaltninger for at sikre den effektive tilbagetrækning fra markedet og om at rappor-
tere om denne tilbagetrækning til Kommissionen. Rettighederne til markedsføring af de tre raps er i
mellemtiden overgået til firmaet BASF SE. Tilbagetrækningsfristen er efterfølgende blevet forlænget
tre gange med yderligere 3 år per forlængelse, dvs. indtil 31. december 2025. I nærværende forslag
lægges op til, at udfasningsperioden forlænges med yderligere tre år, hvori der fortsat må forekomme
op til 0,1 pct. utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold af de pågældende raps i fødevare- og foder-
kæden. Ifølge BASF SE kan der stadig forekomme små mængder utilsigtet eller teknisk uundgåeligt
indhold af de tre rapstyper i fødevarer og foder, da rapsfrø kan overleve i jorden i lang tid, samt på
grund af landbrugsmæssig praksis i de lande, hvor de pågældende GM-raps har været dyrket. Forsla-
get forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 14. oktober 2025. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af beslutningerne 2007/305/EC, 2007/306/EC og
2007/307/EC angående udfasningsperioden for spor af genetisk modificeret Ms1xRf1 raps, Ms1xRf2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 687: Grundnotat om udfasningsperioden for spor af tre GMO rapstyper, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
raps og Topas 19/2 raps, og produkter afledt heraf efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer og foderstoffer
(GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 8 og 20.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF). Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller
inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen enten 1) vedtage forslaget, 2) inden for to måneder forelægge
komitéen et ændret forslag eller 3) inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage
forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage
forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 14. oktober 2025.
Formål og indhold
Ifølge forslaget forlænges de eksisterende overgangsbestemmelser for genetisk modificeret raps
Ms1xRf1, Ms1xRf2 og Topas 19/2 som fastsat i Kommissionens beslutninger nr. 2007/305/EU,
2007/306/EU og 2007/307/EU i yderligere tre år frem til 31. december 2028.
De tre raps har tidligere været tilladt markedsført i henhold til reglerne om genetisk modificerede føde-
varer og foderstoffer, men den rettighedshavende virksomhed Bayer CropScience valgte i 2007 ikke at
søge om forlængelse af markedsføringstilladelserne. Tilladelserne til at markedsføre produkterne blev
derfor trukket tilbage i 2007. Samtidigt blev der givet tilladelse til, at der i en udfasningsperiode på fem
år accepteres utilsigtet og teknisk uundgåelig forekomst af materiale fra de pågældende organismer un-
der en tærskelværdi på 0,9 pct.. Yderligere blev de ansvarlige for markedsføringen pålagt at gennemføre
en række tiltag for at sikre, at frø fra de tre GM-raps ikke er på markedet.
Tilbagetrækningsfristen blev i 2012 forlænget med yderligere fem år for de tre raps, idet det havde vist
sig, at der stadig kunne forekomme små spor af GMO'erne i fødevarer og foder. Tærskelværdien for det
utilsigtede eller teknisk uundgåelige indhold blev samtidig nedsat til 0,1 pct. Desuden blev der stillet en
række krav til Bayer CropScience AG om at iværksætte foranstaltninger for at sikre den effektive tilba-
getrækning fra markedet og om at rapportere om denne tilbagetrækning til Kommissionen. Rettighe-
derne til markedsføring af de tre raps er i mellemtiden overgået til firmaet BASF SE. Tilbagetræknings-
fristen er efterfølgende blevet forlænget tre gange med yderligere 3 år per forlængelse. Det vil sige indtil
31. december 2025. I nærværende forslag lægges op til, at udfasningsperioden forlænges med yderligere
tre år, hvori der fortsat må forekomme op til 0,1 pct. utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold af de
pågældende raps i fødevare- og foderkæden. Ifølge BASF SE kan der stadig forekomme små mængder
utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold af de tre rapstyper i fødevarer og foder, da rapsfrø kan over-
leve i jorden i lang tid, samt at den landbrugsmæssige praksis i de lande, hvor de pågældende GM-raps
har været dyrket, ikke har været effektiv i forhold til at udrydde de tre GM-raps.
I forslaget fra Kommissionen lægges op til, at udfasningsperioden forlænges med yderligere tre år frem
til 31. december 2028, hvor der fortsat må forekomme op til 0,1 pct. utilsigtet eller teknisk uundgåeligt
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 687: Grundnotat om udfasningsperioden for spor af tre GMO rapstyper, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3076289_0004.png
indhold af de pågældende raps i fødevare- og foderkæden. Samtidig stilles fortsat
krav til BASF SE’s
foranstaltninger for at sikre den effektive udfasning fra markedet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at indebære
administrative byrder for erhvervet. Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for erhvervet, idet
der i en fortsat periode på tre år vil kunne tolereres utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold af de tre
raps i fødevarer og foder i små mængder (op til 0,1 pct.). For indhold af ikke-EU-godkendte
GMO’er i
fødevarer og foder gælder ellers en nul-tolerance, således at fødevarer og foder med målbart indhold
heraf ikke må markedsføres i EU.
De tre GM-raps har tidligere været risikovurderet og godkendt i EU på baggrund af risikovurderinger,
som fastslår, at der ikke er risiko forbundet med markedsføringen. Forslagets forlængelse af udfas-
ningsperioden vurderes derfor ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark eller i resten af EU.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning støtter ikke, at der gives forlænget tilladelse til sporindhold af
de tre raps.
Dansk Industri støtter en forlængelse af udfasningstilladelsen for de tre raps, idet de tidligere er vurderet
sikre i forbindelse med godkendelsen, og da en afvisning af forslaget vil have negative konsekvenser for
erhvervet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget. Det forventes dog, at
der vil være et kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-
forordningen.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 687: Grundnotat om udfasningsperioden for spor af tre GMO rapstyper, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
De pågældende GM-raps har tidligere været tilladt til markedsføring som fødevarer, foder og til anden
brug og har på den baggrund været vurderet ikke at have negative effekter på menneskers og dyrs sund-
hed og på miljøet. Indholdet af materiale fra de tre GM-raps er reduceret til under 0,1 pct., og de virk-
somheder, der var ansvarlige for markedsføring, pålægges at gennemføre en række yderligere tiltag for
at sikre, at produkterne ikke er på markedet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt grundnotat om forlængelse af udfasningsperioden den 30. marts 2022.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
4