Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 681
Offentligt
3075769_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål BD
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der fem år efter
Miljøministeriets »Handleplan for oprydning i
havbrugssektoren«, og fire år efter at Miljøstyrelsen
overtog myndighedsansvaret for hele området,
fortsat overhovedet ikke er ryddet op?
Samrådsspørgsmål BE
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at ingen
havbrug opererer på en forældet
placeringstilladelse eller uden gyldig
miljøgodkendelse?
Svar
Der er ingen tvivl om, at havbrug skal operere på et
lovligt og miljømæssigt forsvarligt grundlag.
Det er rigtigt, som der blev sagt af spørgeren, at det
er en sag, der rækker mange år tilbage i tiden. Men i
min besvarelse her, vil jeg tage udgangspunkt i den
Grundige Gennemgang,
som blev færdiggjort i
2019.
I 2019 blev der igangsat to handlespor
et politisk
spor og et administrativt spor.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 681: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/9-25 om havbrugssektoren
3075769_0002.png
TALEPAPIR
Det politiske arbejde har været et målrettet arbejde
for at styrke miljøtilsynet med havbrugssektoren.
Der er taget to konkrete skridt, som jeg vil nævne.
Det ene er et centralt skridt, som blev taget i juni
2020 med lanceringen af
Handleplanen for
oprydning i havbrugssektoren.
Som en del af
handleplanen blev miljømyndighedskompetencen
for havbrugene samlet hos Miljøstyrelsen i 2021.
Med udgangspunkt i handleplanen er tilsynet med
havbrugene blevet væsentligt styrket. Det er sket
konkret med den bekendtgørelse, som vi fik til at
træde i kraft den 1. januar i år. Bekendtgørelsen
fastsætter bl.a. krav om produktionsplaner,
indberetninger og dokumentation. Der er dermed
blevet sat ind og strammet op ift. tilsyn og kontrol af
eksisterende havbrug.
Men som spørgeren også er inde på, så er der også
det administrative spor, og lad mig komme med en
kort indflyvning af det. Her arbejder Miljøstyrelsen
på at sagsbehandle alle sager om eksisterende
havbrug.
Jeg er enig med spørgerne i, at arbejdet med
miljøgodkendelser og placeringstilladelser har
trukket ud og taget længere tid end ønsket, hvilket
har rejst bekymring
også hos mig.
Begrundelserne, som jeg har fået præsenteret af
Miljøstyrelsen, er disse:
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 681: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/9-25 om havbrugssektoren
3075769_0003.png
TALEPAPIR
Først og fremmest har der - og er der - desværre
udfordringer i Miljøstyrelsens arbejde med at få
tilladelserne på plads.
Det er generelt en omfattende og kompleks proces at
foretage habitatkonsekvensvurdering for havbrug. I
Miljøstyrelsens arbejde foretages der grundige
vurderinger af havbrugenes påvirkninger af natur og
miljø, og den samlede proces kan tage fra mange
måneder og op til flere år.
Hidtil har der heller ikke eksisteret en anerkendt
metode til at foretage en habitatkonsekvens-
vurdering i marine områder. Den metode har
Miljøstyrelsen nu fået udviklet, hvilket sikrer, at
vurderingerne kan gennemføres på et miljømæssigt
forsvarligt grundlag.
Derudover er flere af Miljøstyrelsens afgørelser
blevet påklaget, ikke kun til Klagenævnet, men
enkelte er indbragt for domstolene. Derfor er
Miljøstyrelsen tvunget til at afvente bl.a. en
afgørelse fra Østre Landsret. Udfaldet af retssagen
vil afgøre, om Miljøstyrelsen kan pålægge et havbrug
at få udført en habitatkonsekvensvurdering i
forbindelse med overgang fra havbrugstilladelse til
miljøgodkendelse. Dette har desværre betydet, at
sagsbehandlingen af konkret fire miljøgodkendelser
midlertidigt er sat i bero, og det har forsinket
processen yderligere for disse havbrug.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 681: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/9-25 om havbrugssektoren
3075769_0004.png
TALEPAPIR
Som spørgeren har været inde på i forbindelse med
et MOF-spørgsmål (nr. 1127), så har ministeriet
oplyst, at Miljøstyrelsen er i gang med at behandle
de konkrete sager, og der pågår samtidigt en juridisk
afklaring af, hvilken betydning det har, at
udledningerne fra havbrugene sker til et
vandområde, som ikke er i god økologiske tilstand,
når havbruget skal have en miljøgodkendelse. Det er
desværre langt de fleste af vores vandområder, der
er i ikke god økologisk tilstand.
Her eksisterer der nogle juridiske udfordringer, som
vi har bedt Kammeradvokaten om at bistå
Miljøstyrelsen i, så denne afklaring sker hurtigst
muligt og så yderligere forsinkelser med
miljøgodkendelsesprocesserne undgås.
Miljøstyrelsen arbejder dog målrettet på at få alle
sager om tilladelser på plads hurtigst muligt. Der er
en plan for sagsbehandlingen af de havbrug, som
ikke har miljøgodkendelse og/eller
placeringstilladelser. Det forventes, at der inden
udgangen af 2026 vil være blevet færdigbehandlet 9
havbrugs miljøgodkendelser og yderligere 8 i 2027.
Det er naturligvis beklageligt, at det har taget
længere tid end ønsket, men som nævnt forventer
Miljøstyrelsen ift. den nuværende vurdering, at alle
havbrug forventes at have færdigbehandlet sager
både vedrørende miljøgodkendelse og
placeringstilladelse med udgangen af 2027.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 681: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/9-25 om havbrugssektoren
3075769_0005.png
TALEPAPIR
Jeg vil henlede opmærksomheden på, at tidsplanen
selvfølgelig afhænger af Kammeradvokatens arbejde
med at bistå Miljøstyrelsen med afklaringen i
forhold til havbrug, der er placeret i vandområder,
som ikke er i god økologisk tilstand. Viser det sig, at
der er yderligere udfordringer, står vi i en ny
situation. Det vil jeg selvfølgelig orientere
Folketinget om, når vi har et resultat af det arbejde.
5