Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 676
Offentligt
3074971_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 2. oktober 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 56-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering
samlenotat vedrørende
Kommissionens forslag til en forordning af
Europa-Parlamentet og Rådet om det Europæiske Kemikalieagentur og ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006, (EU)
nr. 528/2012, (EU) nr. 649/2012 og (EU) 2019/1021 (ECHA basisforordning)
, KOM (2025) 0386.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 676: Samlenotat vedr. ECHA basisforordningen, fra miljøminsteren
3074971_0002.png
Den 29. september 2025
MIM 56-25
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
RÅDSMØDE (MILJØ) 21. oktober 2025
________________________________________________________________
1.
Forslag til en forordning af Europa-Parlamentet og Rådet om det Europæiske Kemika-
lieagentur og ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006, (EU) nr. 528/2012, (EU) nr.
649/2012 og (EU) 2019/1021 (ECHA basisforordning)
-
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2025) 386
side
2
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 676: Samlenotat vedr. ECHA basisforordningen, fra miljøminsteren
3074971_0003.png
Forslag til en forordning af Europa-Parlamentet og Rådet om det Europæiske Kemi-
kalieagentur og ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006, (EU) nr. 528/2012, (EU)
nr. 649/2012 og (EU) 2019/1021 (ECHA basisforordning)
KOM (2025) 386
Revideret notat af grund- og nærhedsnotat af d.16.9.2025. Ændringer markeret med en streg i margenen.
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag om en forordning af Europa-Parlamentet og Rådet om det Europæi-
ske Kemikalieagentur og ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006, (EU) nr. 528/2012, (EU) nr. 649/2012
og (EU) 2019/1021 (ECHA basisforordning). Formålet med forslaget er at etablere et selvstændigt juridisk
grundlag for Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) samt at styrke ECHA's forvaltning og økonomi, så
ECHA kan varetage sine opgaver effektivt. Hvis forslaget vedtages, medfører det, at ekspertkomitéerne bli-
ver tilpasset deres nye opgaver og arbejdsbelastning, herunder krav om flere nomineringer af eksperter til
to af ECHA's videnskabelige udvalg (RAC og SEAC), samt at det videnskabelige udvalg for forbrugersik-
kerhed (SCCS) flyttes fra Kommissionen til ECHA. Endelig vil det medføre en mere samlet og stabil finan-
siering af agenturet, inkl. etablering af en mindre finansiel reserve. En vedtagelse af forslaget forventes at
medføre, at antallet af danske eksperter, der skal nomineres til SEAC øges med en ekspert i forhold til det
nuværende niveau. En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget skøn-
nes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne eller
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen støtter, at der etableres et selvstændigt juridisk
grundlag for ECHA, at agenturets forvaltning styrkes, og at finansieringen af agenturet understøtter en
effektiv opgavevaretagelse uden at pålægge medlemslandene unødvendige byrder. Regeringen støtter for-
slaget, idet nomineringen og udpegning af medlemmer til SCCS skal harmoniseres med proceduren for
ECHA's øvrige komitéer, at oprettelsen af ECHA's finansielle reserve ikke må ændre på, at gebyrernes
struktur og størrelse skal stå i forhold til det arbejde, der udføres på det gebyrbelagte område.
Der forventes vedtaget forhandlingsmandat om forslaget på COREPER i medio december 2025.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2025) 386 final af den 8. juli 2025 fremsendt forslag om en forordning af Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om det Europæiske Kemikalieagentur og ændring af forordning (EF) nr.
1907/2006, (EU) nr. 528/2012, (EU) nr. 649/2012 og (EU) 2019/1021 (ECHA basisforordning). Forslaget
forventes oversendt til Rådet den 17. september i en dansk sprogudgave. Forslaget er fremsat med hjemmel i
Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), artikel 114, stk. 1 og skal behandles efter pro-
ceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF, artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalifice-
ret flertal.
Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) blev etableret i 2007 ved artikel 75 stk. 1 i REACH-forordningen
1
.
Afsnit X i REACH-forordningen beskriver ECHA's opbygning, opgaver, mm. ECHA blev etableret for at sikre
effektiv og ensartet håndtering af tekniske, videnskabelige og administrative aspekter af forordningen. Agen-
turet har bistået med implementeringen af REACH-forordningen og har udarbejdet tekniske og videnskabe-
lige vurderinger, udtalelser fra ekspertkomitéerne, vejledninger og værktøjer for Kommissionen, medlems-
landene og virksomhederne i EU. ECHA har også spillet en central rolle ift. koordinering, kommunikation og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om registrering, vurdering og godkendelse af
samt begrænsninger for kemikalier (REACH), om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF og
ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1488/94 samt Rådets direktiv 76/769/EØF og
Kommissionens direktiv 91/155/EØF, 93/67/EØF, 93/105/EF og 2000/21/EF
1
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 676: Samlenotat vedr. ECHA basisforordningen, fra miljøminsteren
3074971_0004.png
administration relateret til kemikalielovgivningen. Siden oprettelsen i 2007 er ECHA blevet tildelt yderligere
opgaver inden for kemikalievurdering, produktsikkerhed og miljøpolitik i en række særlovgivninger.
ECHA består af en bestyrelse, en administrerende direktør, et udvalg for risikovurdering (RAC), et udvalg for
socioøkonomisk analyse (SEAC), et medlemsstatsudvalg (MSC), et udvalg for biocidholdige produkter (BPC),
et forum for informationsudveksling om håndhævelsesaktiviteter (Forum), et sekretariat og et klageudvalg.
ECHA er beliggende i Helsinki i Finland.
Der forventes vedtaget forhandlingsmandat om forslaget på COREPER i medio december 2025.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere et selvstændigt juridisk grundlag for ECHA. Derudover skal forslaget
styrke agenturets forvaltning og sikre, at agenturet får tilstrækkelig og stabil finansiering til at kunne vare-
tage sine opgaver effektivt.
Kommissionens forslag om ECHA basisforordning vil overføre de artikler i REACH-forordningen, der fast-
sætter ECHA's juridiske status, hovedsæde i Helsinki, eksisterende formål, eksisterende opgaver, generelle
eksisterende struktur og finansiering. ECHA basisforordning ophæver derfor følgende artikler i REACH-for-
ordningen: artikel 27, stk. 2, artikel 76, artikel 77, stk. 1, artikel 78
90, artikel 92
110, samt artikel 118.
Forslaget om ECHA basisforordning medfører følgende væsentlige ændringer:
- harmonisering af regelgrundlaget med de øvrige europæiske agenturer, herunder etablering af en
selvstændig basisforordning,
- tilpasning af det juridiske grundlag ift. nye opgaver tildelt agenturet gennem særlovgivning,
- tilpasning af ekspertkomitéer ift. nye opgaver og arbejdsbelastning, inkl. krav om flere nomineringer
til ECHA's videnskabelige udvalg RAC og SEAC,
- flytning af det videnskabelige udvalg for forbrugersikkerhed (SCCS) fra Kommissionen (DG SANTE)
til ECHA & brug af SEAC til vurdering af biocidprodukter,
- mere samlet og stabil finansiering af agenturet, inkl. etablering af en mindre finansiel reserve og
- Kommissionens rolle i vedtagelse af forretningsordener for de videnskabelige udvalg RAC og SEAC.
Herudover understøtter ECHA basisforordning et forbedret samarbejde med andre EU-agenturer og mulig-
heden for, at agenturet kan deltage i forskningsprojekter. ECHA basisforordning indfører også mindre konse-
kvensændringer i PIC-forordningen
2
, hvor artikel 24, stk. 2 ophæves, i POP-forordningen
3
, hvor artikel 16,
stk. 2 ophæves og i Biocid-forordningen
4
, hvor artikel 75, stk. 2-4 samt artikel 78, stk. 2 ophæves.
Harmonisering af regelgrundlaget med de øvrige europæiske agenturer, herunder etablering af en selv-
stændig basisforordning
I 2012 blev Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen enige om en fælles tilgang til de europæiske agen-
turer
5
, herunder at agenturer i EU skal have en basisforordning. Forslaget til ECHA basisforordning tager
udgangspunkt i teksten i kapitel X i REACH-forordningen, som er opdateret ift. den fælles tilgang til de euro-
pæiske agenturer.
Tilpasning af det juridiske grundlag ift. nye opgaver tildelt agenturet gennem særlovgivning
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 649/2012 af 4. juli 2012 om eksport og import af farlige kemikalier (PIC-forord-
ningen)
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 af 20. juni 2019 om persistente organiske miljøgifte (POP-forordningen
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 af 22. maj 2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af
biocidholdige produkter (Biocid-forordningen)
5
Joint Statement of the European Parliament, the Council of the European Union and the European Commission on decentralised agen-
cies
Common Approach, 2012.
2
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 676: Samlenotat vedr. ECHA basisforordningen, fra miljøminsteren
3074971_0005.png
Siden ECHA blev etableret, er ECHA i en række regelsæt blevet tildelt opgaver inden for kemikalievurdering,
produktsikkerhed og miljøpolitik. Det skyldes blandt andet Kommissionens Kemikaliestrategi med bæredyg-
tighed for øje, som beskriver, at ifm. revision af regelsæt, hvor der foretages videnskabelige og tekniske vur-
deringer af kemikalier, skal de tildeles det mest passende europæiske agentur. Det har i de fleste tilfælde væ-
ret det Europæiske Kemikalieagentur. Dette arbejde betegnes populært som, ét stof
én vurdering. Ud over
opgaverne, der følger af REACH-forordningen varetager agenturet derfor nu opgaver, der er tildelt ifølge
CLP-reguleringen
6
, Biocidforordningen, PIC-forordningen, Affaldsrammedirektivet
7
, Drikkevandsdirekti-
vet
8
, EU's miljøhandlingsprogram
9
, Forordning om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler
10
, Batte-
riforordningen
11
, IED
12
, Vandrammedirektivet
13
, Grundvandsdirektivet
14
; Direktiv for miljøkvalitetskriterier
for vand
15
, Direktiv for overvågning af vandkvalitet
16
, Emballageforordningen
17
, POP-forordningen, Forord-
ning for medicinsk udstyr
18
, RoHS-direktivet om elektrisk og elektronisk udstyr
19
, Ét stof
en vurdering-
Dataplatformen
20
. Ligeledes er en række opgaver vedrørende vurdering af kemiske stoffers risiko i arbejds-
miljøet, herunder særligt fastsættelse af grænseværdier blevet formaliseret. Disse opgaver følger af Direktiv
om kemiske agenser (CAD)
21
, Direktiv om kræftfremkaldende stoffer, mutagener eller reproduktionstoksiske
stoffer (CMRD)
22
og Asbestdirektivet
23
. Forslaget giver desuden ECHA mulighed for fortsat at udføre andre
opgaver, der vedrører vurdering af kemiske stoffers farlighed, risiko og sikker anvendelse.
Tilpasning af ekspertkomitéer ift. nye opgaver og arbejdsbelastning, inkl. krav om flere nomineringer til
ECHA's videnskabelige udvalg RAC og SEAC
ECHA basisforordning pålægger medlemslandene at stille eksperter til rådighed for RAC og SEAC således, at
hvert medlemsland skal indstille to og kan indstille yderigere to kandidater. Herefter kan agenturets besty-
relse bestemme, hvor mange de udpeger. Der skal tages hensyn til kandidaternes kompetencer. Det er en æn-
dring fra kravene i REACH forordningen, hvor bestyrelsen udpegede som minimum en ekspert og maksi-
mum to eksperter nomineret fra hvert medlemsland. Antallet af eksperter i henholdsvis RAC og SEAC kan
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og emballering af
stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forordning (EF) nr.
1907/2006 (EØS-relevant tekst)
7
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver
8
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/2184 af 16. december 2020 om kvaliteten af drikkevand
9
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse (EU) 2022/591 af 6. april 2022 om et generelt EU-miljøhandlingsprogram frem til 2030
10
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2371 af 23. november 2022 om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler
og om ophævelse af afgørelse nr. 1082/2013/EU
11
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1542 af 12. juli 2023 om batterier og udtjente batterier, om ændring af direktiv
2008/98/EF og forordning (EU) 2019/1020 og om ophævelse af direktiv 2006/66/EF
12
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1785 af 24. april 2024 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/75/EU om industrielle emissioner (integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening) og Rådets direktiv 1999/31/EF om depo-
nering af affald
13
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpoliti-
ske foranstaltninger
14
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/118/EF af 12. december 2006 om beskyttelse af grundvandet mod forurening og forrin-
gelse
15
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, om æn-
dring og senere ophævelse af Rådets direktiv 82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF, 84/491/EØF og 86/280/EØF og om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF
16
Kommissionens Direktiv 2009/90/EF af 31. juli 2009 om tekniske specifikationer for kemisk analyse og kontrol af vandets tilstand
som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF
17
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/40 af 19. december 2024 om emballage og emballageaffald, om ændring af
forordning (EU) 2019/1020 og direktiv (EU) 2019/904 og om ophævelse af direktiv 94/62/EF
18
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr, om ændring af direktiv 2001/83/EF,
forordning (EF) nr. 178/2002 og forordning (EF) nr. 1223/2009 og om ophævelse af Rådets direktiv 90/385/EØF og 93/42/EØF
19
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2011/65/EU af 8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk
og elektronisk udstyr & COM(2023) 781 final, 2023/0454 (COD)
20
COM(2023) 779 final, 2023/0453 (COD)
21
Rådets direktiv 98/24/EF af 7. april 1998 om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet mod risici i forbin-
delse med kemiske agenser
22
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/37/EF af 29. april 2004 om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet
at blive eksponeret for kræftfremkaldende stoffer, mutagener eller reproduktionstoksiske stoffer
23
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/148/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under
arbejdet at være udsat for asbest
6
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 676: Samlenotat vedr. ECHA basisforordningen, fra miljøminsteren
3074971_0006.png
således i dag være op til 54 medlemmer. Med forslaget øges antallet af mulige medlemmer til op til 108 med-
lemmer. Hertil kommer, at bestyrelsen kan udpege så mange supplerende medlemmer, som de ønsker mod i
de nuværende regler højst fem. Der er dermed stor fleksibilitet til at tilpasse antallet af medlemmer til ar-
bejdsbyrden
også, hvis der skulle være behov for færre medlemmer. ECHA basisforordning giver medlems-
landene mulighed for at udnævne stedfortrædere til de udpegede medlemmer i MSC og Forum.
Flytning af det videnskabelige udvalg for forbrugersikkerhed (SCCS) fra Kommissionen (DG SANTE) til
ECHA & brug af SEAC til vurdering af biocidprodukter.
Alle ECHA's nuværende udvalg videreføres under ECHA's Basisforordning og kan fortsat nedsætte arbejds-
grupper under udvalgene. I ECHA basisforordning tilføjes desuden et videnskabelig udvalg for forbrugersik-
kerhed (SCCS), der kun skal vurdere sikkerheden af kosmetik, og som på nuværende tidspunkt er en komité
under DG SANTE. Alle udvalg varetager de opgaver, som de pålægges ifølge de regelsæt, der fremgår af for-
slagets Bilag 1. Herudover skal SEAC udføre socioøkonomisk vurdering af biocidprodukter, der vurderes i
BPC.
Stabil finansiering
For at sikre stabil finansiering foreslår Kommissionen i ECHA basisforordning, at agenturets tre separate
budgetter samles til et budget, og at der etableres en reservepulje fra agenturets indtægter fra gebyrer. Betin-
gelserne for reserven skal fastlægges i agenturets finansielle regler. De finansielle regler fastlægges af besty-
relsen og skal desuden overholde finansforordningen for agenturerne
24
. De finansielle regler skal desuden
fastlægge følgende:
- Agenturet må kun indbetale til reserven, når årets resultat er positivt, og det positive resultat kom-
mer fra indbetaling af gebyrer, som har været højere end budgetteret.
- Budgettet for det kommende år må højst stige med 8% i forhold til
o
det foregående års indkomst fra det tilskud fra Fællesskabet opført i De Europæiske Fælles-
skabers almindelige budget og de gebyrer, som virksomhederne betaler eller
o
det foregående års driftsudgifter.
De 8% skal beregnes ud fra det laveste af de to ovennævnte tal.
- Når regnskabet opgøres skal et evt. underskud dækkes af reserven.
ECHA basisforordning giver Kommissionen mulighed for, at justere betingelserne for reserven via delege-
rede retsakter.
Kommissionens rolle i vedtagelse af forretningsordener for de videnskabelige udvalg RAC og SEAC
Med ECHA basisforordning kræver vedtagelsen af forretningsordener for RAC og SEAC, at bestyrelsesmed-
lemmer udpeget af Kommissionen stemmer for forretningsordnerne. Indtil nu har vedtagelsen af forret-
ningsordner for RAC og SEAC fulgt ECHA's generelle regler for at træffe afgørelser. Bestyrelsen træffer på
nuværende tidspunkt afgørelser med to tredjedeles flertal blandt alle de stemmeberettigede medlemmer - én
repræsentant for hver medlemsstat og højst tre repræsentanter udnævnt af Kommissionen samt to uaf-
hængige personer udpeget af Europa-Parlamentet. Tre enkeltpersoner udpeget af Kommissionen fra interes-
serede parter har ikke stemmeret.
Europa-Parlamentets udtalelser
Udtalelse fra Europa-Parlamentet foreligger ikke endnu.
Nærhedsprincippet
Formålet med forslaget er at tildele ECHA opgaver, som understøtter og harmoniserer EU-regulering på ke-
mikalieområdet. Kommissionen vurderer derfor, at opgaven bedst udføres på EU-niveau, og at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/715 af 18. december 2018 om rammefinansforordningen for de organer, der er ned-
sat i henhold til TEUF og Euratomtraktaten og omhandlet i artikel 70 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom)
2018/1046
24
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 676: Samlenotat vedr. ECHA basisforordningen, fra miljøminsteren
3074971_0007.png
Gældende dansk ret
Vedtagelse af ECHA basisforordning berører ikke dansk lovgivning.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
En vedtagelse af forslaget forventes at medføre, at antallet af danske eksperter, der skal nomineres til SEAC
øges med en ekspert i forhold til det nuværende niveau. Det vurderes, at nominering af en dansk ekspert til
SEAC vil medføre uomgængelige meromkostninger for Miljø- og Ligestillingsministeriet på minimum
330.000 kr. om året. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden
for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Oprettelsen af reserven ændrer ikke størrelsen på de gebyrer, som der er fastlagt ift. agenturets ydelser i Ge-
byr og afgiftsforordningen
25
. Der vil derfor ikke være direkte besparelser for medlemslandene ift. ECHA's
drift.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksom-
hederne.
Oprettelsen af reserven ændrer ikke på gebyrernes struktur og størrelse. Oprettelsen af reserven ændrer hel-
ler ikke ved princippet om, at gebyrernes struktur og størrelse skal stå i forhold til det arbejde, der udføres på
det gebyrbelagte område, jf. Gebyr og afgiftsforordningen.
Regeringen vurderer, at ét stof - én vurdering tilgangen generelt reducerer byrderne for virksomhederne, idet
beslutningsprocessen forventes at blive hurtigere, der er øget konsistens, sammenhæng og forudsigelighed,
og ift. henvendelser om vurdering af kemiske stoffer, vil virksomhederne kun skulle henvende sig til ECHA
og ikke til forskellige konsulenter.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget
bred kreds. Der er kommet høringssvar fra Branche-
huset (Fælles organisation for VVS-, Stål- og Metalbrancherne), Dansk Industri (DI), Forbrugerrådet TÆNK
og Kosmetik- og hygiejnebranchen.
Branchehuset støtter en styrkelse af agenturets juridiske grundlag, samt en forsimpling af agenturets forvalt-
ning og økonomi. Branchehuset støtter ikke muligheden for senere fastsættelse af afgifter gennem delegerede
retsakter uden, at der fastlægges principper vedr. omkostningsdækning. Branchehuset ser gerne, at ECHA
forbedrer brugervenligheden af deres IT-systemer og forbedrer deres informationsindsatser til forbrugere og
virksomheder.
Kommissionens forordning (EF) nr. 340/2008 af 16. april 2008 om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH)
25
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 676: Samlenotat vedr. ECHA basisforordningen, fra miljøminsteren
3074971_0008.png
DI støtter en effektiv drift af ECHA, herunder klarhed over retsgrundlag og opgaver samt de ressourcer, der
er til rådighed. Det er DIs holdning at det er altafgørende for såvel EU’s kemikalievirksomheder som med-
lemsstaternes miljømyndigheder, at ECHA kan arbejde velfungerende og effektivt. DI støtter kravet om, at
det gøres obligatorisk for medlemsstaterne at udpege mindst to medlemmer til RAC og SEAC, med mulighe-
den for at udpege yderligere to medlemmer per komité, så det kan sikres at der er ressourcer til den voksende
arbejdsbyrde. DI fremhæver, at ved at forenkle ECHA's finansieringsmodel og samle finansieringen med et
samlet EU-bidrag i stedet for de nuværende tre separate budgetter (og personale) for de forskellige forord-
ninger, biocider, REACH/CLP og anden miljølovgivning skulle ECHA gerne kunne planlægge mere smidigt
og optimere anvendelsen af ressourcer, hvilket DI mener vil være til gavn for såvel medlemslandenes admini-
stration som virksomhederne. DI støtter ikke muligheden for en reservefond af de gebyrer, som virksomhe-
derne betaler for registreringer og evalueringer. DI understreger, at det er essentielt, at de gebyrer, der beta-
les af virksomhederne for registrering og evaluering alene skal kunne dække de reelle omkostninger til den
konkrete sagsbehandling. DI mener at basisdriften og den generelle administration af ECHA skal finansieres
via medlemslandenes EU-bidrag. DI ser frem til at ECHA's rolle tilpasses "ét stof, én vurdering" og forventer
en forbedret sammenhæng og effektivitet på tværs af EU's kemikalielovgivning. DI støtter et styrket samar-
bejde mellem ECHA's organer og andre EU-agenturer, så det kan sikres, at videnskabelige udtalelser baserer
sig på fælles viden og er harmoniseret på tværs af forskellige sektorer.
Forbrugerrådet TÆNK støtter Kommissionens forslag.
Kosmetik- og hygiejnebranchen støtter en mere fleksibel drift af ECHA. For at opretholde Kosmetikforord-
ningens fundamentale principper om sikkerhed, mener Kosmetik- og hygiejnebranchen, at det er vigtigt, at
SCCS bevarer sin integritet og forbliver en selvstændig komité, som forslaget lægger op til. Kosmetik- og hy-
giejnebranchen mener, at den geografiske lokation af SCCS-komitéen vil få indflydelse på SCCSs medlem-
mers ønske om at forblive i komitéen. For ikke at miste for mange medlemmer, mener Kosmetik- og hygiej-
nebranchen, at det skal undersøges om der kan etableres en overgangsordning, som tilgodeser de nuværende
medlemmers behov. Kosmetik- og hygiejnebranchen finder det positivt, at der i udvælgelsen af medlemmer
til SCCS sættes fokus på medlemmernes kompetencer. Det er dog Kosmetik- og hygiejnebranchens vurde-
ring, at forordningen med fordel kunne efterspørge flere kompetencer. Et eksempel er kompetencer inden for
vurdering af sikkerheden af nanomaterialer, som vil være særlig relevant, når den horisontale nano-defini-
tion implementeres i Kosmetikforordningen.
Sagen har været i høring EU-miljøspecialudvalget den 29. september 2025.
DI støtter forslaget, som de fremhæver vil være godt for at skabe ro og klarhed i ECHA. DI støtter sammen-
lægningen af budgetter. Derimod er de kritiske over for en reservefond, da DI mener, at en reservefond vil
gøre det sværere at sikre transparens ift., hvad virksomhederne betaler for.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Efter Kommissionens præsentation af forslaget d. 15. juli 2025 var der generelt positive tilbagemeldinger om
forslaget, og der forventes generel støtte til forslaget. Ved gennemgang af medlemslandenes spørgsmål til
Kommissionen d. 1. september 2025 sagde en række mindre medlemslande, at de havde udfordringer med at
finde kvalificerede kandidater til RAC og SEAC.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der etableres et selvstændigt juridisk grundlag for ECHA, at agenturets forvaltning
styrkes, og at agenturets finansiering understøtter en effektiv opgavevaretagelse uden at pålægge medlems-
landene unødvendige byrder.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 676: Samlenotat vedr. ECHA basisforordningen, fra miljøminsteren
3074971_0009.png
Regeringen støtter, at opgaver fordeles under hensyntagen til, at der gøres bedst mulig brug af agenturernes
og komiteernes kernekompetencer. Derfor støtter regeringen, at ECHA står for kemikaliesikkerhedsvurde-
ring, og at der i forbindelse med kemikaliesikkerhedsvurdering gøres brug af de videnskabelige komiteer hos
ECHA.
Regeringen støtter, at medlemslandene skal nominere flere eksperter til RAC og SEAC, og at antallet af nomi-
neringer pr. medlemsland som minimum skal være 2 eksperter til RAC og 2 eksperter til SEAC. Dette skal ses
i lyset af den forventede øgede arbejdsbelastning. Regeringen støtter, at ECHA's bestyrelse gives større frihed
til at justere antallet af medlemmer i de videnskabelige komiteer, således at antallet af medlemmer i komité-
erne bedre svarer til arbejdsbelastningen. Regeringen støtter, at der i højere grad lægges vægt på eksperter-
nes faglige kvalifikationer frem for geografisk repræsentation.
Regeringen støtter, at SCCSs opgaver varetages under ECHA. Vurderingsmetoder for kemiske stoffer og ter-
minologi under de forskellige regelsæt skal harmoniseres i så høj grad som muligt under hensyntagen til de
respektive anvendelsesområder. Regeringen støtter, at tilgangen til nomineringen og udpegning af medlem-
mer til SCCS skal harmoniseres med proceduren for ECHA's øvrige komitéer.
Regeringens holdning er, at væsentlige ubalancer mellem indtægter fra gebyrer og omkostninger skal tilstræ-
bes udlignet over en periode på maksimalt fire år. Regeringen kan derfor støtte oprettelsen af en reservepulje
til at stabilisere finansieringen af ECHA's arbejde, og at reservepuljen kan justeres, hvis det er nødvendigt.
Inden en evt. delegereret retsakt til at justere reservepuljen vedtages, støtter regeringen, at Kommissionen
konsulterer medlemslandenes eksperter i REACH-komiteen. Regeringen er åben over for at justere procent-
satsen gennem den almindelig lovgivningsprocedure eller implementerede retsakter.
Regeringen støtter Gebyr- og afgiftsforordningens princip om, at gebyrernes struktur og størrelse skal stå i
forhold til det arbejde, der udføres på det gebyrbelagte område og dermed også, at virksomhedernes betaling
forbliver proportional med den ydelse, de modtager.
Regeringen mener ikke, at Kommissionens repræsentanter i ECHA's bestyrelse skal have veto ifm. vedtagel-
sen af forretningsordenen for RAC og SEAC.
Regeringen støtter ændringer i forordningerne, som fører til et effektivt samarbejde mellem ECHA, EEA,
EFSA og EMA.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund- og Nærhedsnotatet er oversendt
Folketingets Europaudvalg d. 16.9.2025.
8