Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 666
Offentligt
3073541_0001.png
NOTAT
Bæredygtigt Fiskeri
J.nr. 2024-3178
Ref. PKNEG
Den 26. september 2025
Notat om høring over udkast til revision af bekendtgørelse om registrering og
kontrol af oplysninger om fisk, der landes direkte, og fisk, der importeres
Udkast til bekendtgørelse om registrering og kontrol af oplysninger om fisk, der landes direkte, og fisk,
der importeres (”kontrolbekendtgørelsen”) har været i offentlig høring i perioden fra 22. august 2024 til
20. september 2024. I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget høringssvar fra:
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO)
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO)
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri Producentorganisation (FSK-PO)
Marine Ingredients Denmark (MID)
ScanBio
Høringssvarene bliver behandlet nærmere i de efterfølgende afsnit for så vidt angår de dele af
høringssvarene, der er udtryk for ændringsforslag i forhold til høringsmaterialet.
Ad udkastet til § 5 om regler for fisk af hjemtagning til eget forbrug
DFPO finder, at en undtagelse for hjemtagelse af op til 3 kg fisk er meget lidt, særligt hvis man er flere
ombord. Desuden sker der allerede beskatning af fisk til eget forbrug, hvorfor fiskerne allerede indirekte
betaler for at kunne hjemtage fisk. Hvis man tager dette forhold i betragtning, vil kiloprisen blive høj;
den lille mængde taget i betragtning. DFPO anbefaler i stedet, at mængden hæves til 5 kg per mand
ombord. Ved mængder over bagatelgrænsen, foreslår DFPO, at disse indberettes/rapporteres via en
særlig kode i landingserklæringen.
Der er efter DFPOs opfattelse ikke grund til at gøre det mere kompliceret end dette. Kravet vil fortsat
være, at der skal ske vejning på en godkendt vægt, hvilket mange allerede kan gøre ombord. Såfremt det
ikke er muligt, kan man få det vejet på auktionen og indberettet derefter. Vejning og indberetning efter
denne metode, svarer til den indberetning, man omtaler i § 6, stk. 4, hvilket indikerer at det teknisk
allerede er muligt.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri indstiller, at DFPOs forslag imødekommes.
Bagatelgrænsen hæves til fem kg.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 666: Notat om revideret kontrolbekendtgørelse, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3073541_0002.png
Ad udkastet til §§ 11-12 (kapitel 3) om pelagiske arter til konsum
I overskriften til kapitel 3 fremgår det, at kapitlet omhandler pelagiske arter, der landes til konsum.
DFPO bemærker, at det ikke fremgår andre steder i teksten, at der er tale om fangster til konsum. DFPO
anbefaler, at landing til konsum indskrives i de relevante bestemmelser, da man kan blive i tvivl om
bestemmelsernes anvendelse
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at bestemmelserne i kapitel 3 (§§ 11-12)
finder anvendelse for så vidt angår bestemte fiskearter til konsum. Bestemmelserne præciseres, så det
fremgår eksplicit af de enkelte bestemmelser, at der er tale om fisk til konsum.
Ad udkastet til §§ 21-22 om national implementering af EU-regler om
tolerancemargin (MOT)
I overensstemmelse med EU-Kommissionens gennemførselsforordning 2024/1474
1
, gælder der en
række betingelser for at en havn kan blive en ”oplistet havn”, hvor der kan anvendes undtagelsesregler,
som indebærer lempeligere regler for tolerancemarginen i forhold til fartøjsførerens skøn i
fiskerilogbogen over fangster i pelagisk fiskeri og industrifiskeri. Blandt kriterierne stilles der særlige
krav til vejning. Der skal enten være tale om a) Landbrugs- og Fiskeristyrelsens kontrol af hver losning,
b) vejning sker på ansvar af uafhængige vejere og målere (”tredjepartsvejere”), eller c) vejning sker på
ansvar af andre fysiske eller juridiske personer.
DFPO bemærker, at det af høringsudkastets § 21, stk. 1, nr. 2, fremgår, at ”en operatør, der modtager
usorteret landing fra fiskefartøjer” skal ”benytte sig af akkrediterede vejere og målere i henhold til ISO
17020 type A til at udtage stikprøver, sortere stikprøver og veje stikprøver samt veje den totale landing”.
DFPO udtrykker i deres høringssvar en vis undring over, at der ikke er gjort brug af muligheden for, at
man,
foruden vejer og måler,
kan anvende andre godkendte fysiske og juridiske personer til kontrol af
de usorterede landinger. Det er DFPOs klare vurdering, at prøvetagning bør kunne finde sted af
godkendte personer rundt om i landet, og Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har muligheder for at stille en
række krav til disse personer, førend de bliver godkendt til at udføre opgaven. DFPO anbefaler i den
forbindelse, at der bør ses på den alternative model. DFPO anser det f.eks. for muligt, at en korn-vejer
og måler, ligeledes kan veje fisk.
Scanbio oplyser, at der ikke, for nuværende, findes en akkrediteret vejer og måler på Bornholm. Det vil
være uforholdsmæssigt bekosteligt for Scanbio hvis en akkrediteret vejer og måler skulle etablere sig på
Bornholm udelukkende for at servicere Scanbio. Beregninger viser, at omkostningen for at garantere en
akkrediteret tredjepart ved hver losning vil være 6-12 gange så høj pr. kg på Bornholm som
omkostningen i de store jyske havne. Fiskeriet foregår ifølge Scanbio ca. 8 mdr. af året, ca. 1-4 timers
sejlads fra Nexø og med losning på alle tidspunkter af døgnet. Det er derfor udelukket, at en akkrediteret
vejer og måler fra Sjælland, Fyn eller Jylland kan servicere Bornholm. Efter Scanbios opfattelse vil det
være praktisk umuligt at indføre tredjeparts kontrol af en akkrediterede vejer og måler på Bornholm.
1
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/1474 af 24. maj 2024 om regler for anvendelsen af artikel
14, stk. 4, litra a), i Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår undtagelse fra tolerancemargenen for
skøn over fangster, der landes usorteret, og omladninger fra fiskeri efter små pelagiske arter, industrielt fiskeri og
snurpenotfiskeri efter tropisk tun.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 666: Notat om revideret kontrolbekendtgørelse, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
MID støtter beslutningen om at vælge ISO 17020 Type A-akkreditering som den standard, der skal
anvendes til præcis vejning og artssortering af pelagiske arter. MID mener, at Type A-akkrediteringen,
som indebærer en uvildig inspektionsenhed, er det bedste valg for at sikre upartiskhed og minimere
interessekonflikter, da inspektionsvirksomhederne er uafhængige af de involverede parter og kun
udfører inspektioner. MID har længe argumenteret for denne tilgang og ønsker at takke ministeriet for
det gode samarbejde i forbindelse med denne beslutning.
Vedrørende udkastet til bekendtgørelsens kapitel 5 og betingelserne for listede havne samt opkøbere,
som angivet i EU-Kommissionens gennemførelsesforordning 2024/1474, er det MID’s klare anbefaling,
at alle danske havne og opkøbere, hvor der foretages usorterede landinger og opkøbes fra fiskefartøjer,
herunder danske-, EU- og tredjelandefiskefartøjer, bør opfylde bekendtgørelsens betingelser for at blive
listet som en havn, jf. udkastet til bekendtgørelsens § 21, nr. 1-3. Hvis nogle havne ikke opfylder disse
betingelser, bør der stilles krav herom, da det ellers vil skabe konkurrenceforvridning, hvis visse havne
samt opkøbere undtages fra kravene.
MID opfordrer derfor ministeriet til at sikre, at alle danske havne, hvor der foretages usorterede
landinger fra fiskefartøjer, bliver inkluderet i ansøgningen til EU-Kommissionen, som foreskrevet i EU-
Kommissionens gennemførelsesforordning 2024/1474, artikel 6 og artikel 7. Dette vil bidrage til at
skabe lige konkurrencevilkår samt understøtte level-playing-field, forbedre overvågningen af
kvoteforbrug og fremme bæredygtigt fiskeri. MID anbefaler også, at fiskeri- og forarbejdningssektoren
inddrages i den fremtidige proces for indsendelse af ansøgninger om listing af havne.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri noterer sig, at MID ønsker en løsning, der udelukkende
baserer sig på anvendelse af akkrediteret vejer og måler. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri foreslår i bekendtgørelsen anvendelse af gennemførelsesforordningens model b) om
”tredjepartsvejere”, såfremt en operatør ønsker at benytte sig af undtagelsesregler, som indebærer
lempeligere regler for tolerancemarginen. Det bemærkes, at det i forhold til høringsudkastet til
bekendtgørelse er præciseret, at det er valgfrit for operatøren i en listet havn, hvorvidt denne ønsker
at anvende undtagelsesmuligheden for lempeligere regler for tolerancemarginen. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri foreslår dette for at sikre så korrekt og pålidelig vejning som mulig
samt det forhold, at seks danske havne nu er listet af Kommissionen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri noterer sig, at Scanbio ønsker en løsning, hvori der
kan anvendes andre vejemuligheder end akkrediteret tredjepartsvejer og måler. EU-reglerne giver
mulighed for at implementere en undtagelsesbestemmelse, der på visse betingelser giver virksomheder
i en listet havn mulighed for at anvende model c), hvorved vejningen foretages af en fysisk eller juridisk
person, som er godkendt af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen. Det er efter EU-reglerne en betingelse, at
den pågældende havn er listet af Kommissionen.
Ministeriet bemærker, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen i sommeren 2024 fremsendte ansøgning om
listing af de første havne, og der har været løbende dialog herom med Kommissionen. Kommissionen
har den 15. maj 2015 offentliggjort en listning af følgende danske havne: Skagen, Hanstholm,
Hirtshals, Thyborøn, Hvide Sande og Grenå. Arbejdet vil fortsætte med ansøgning for yderligere
havne.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 666: Notat om revideret kontrolbekendtgørelse, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Såfremt Nexø havn ønsker at søge om at blive en listet havn, og optages på listen, vil Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri tage skridt til en ændring af kontrolbekendtgørelsen, så der bliver
mulighed for, at virksomheder i en listet havn kan benytte sig af en godkendt fysisk eller juridisk
person. Det bør efter Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfattelse være en betingelse for
anvendelsen af model c), at operatøren kan dokumentere, at benyttelse af en akkrediteret
tredjepartsvejer og måler ikke er muligt uden afholdelse af uforholdsmæssige merudgifter grundet de
geografiske forhold.
Generelle bemærkninger til EU-regler om undtagelse fra tolerancemargin
DFPO er i tvivl om, hvilke krav der skal overholdes, hvis en oplistet havn/opkøber modtager fisk fra
fartøj, der ikke er oplistet, eller fra et tredjeland. Ved f.eks. landinger af industrifisk, gælder kravene kun
EU-fartøjer på listen. Undtagelsesreglen kan ikke benyttes af et fartøj, der ikke er på listen, men det er
utydeligt i bekendtgørelsesudkastet mv., hvorvidt havnene/opkøberne skal lade CCTV-systemerne
overvåge landingerne, og om der skal tilskrives disse fartøjer den samme udgift til vejer og måler.
DFPO anbefaler, at det i den endelige bekendtgørelse beskrives, hvordan de oplistede havne/opkøberne
skal forholde sig til landinger fra fartøjer, der ikke er oplistede mv.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker hertil, at det kan skrives ind i en vejledning.
Undtagelsen kan ikke benyttes, hvis ikke man opfylder kravene i undtagelsen. Kun oplistede EU-
fartøjer kan gøre brug af undtagelsen. Fartøjer der ikke er listede, kan ikke gøre brug af undtagelsen
og skal dermed ikke overholde krav, udover at Landbrugs- og Fiskeristyrelsens prøvetagningsplan
skal følges.
DFPO er bekymrede for, hvordan listen over havne og fartøjer kan sikres opdateret. Særligt for
fartøjerne er der stor risiko for at der vil ske ændringer på listen i løbet af året, og dette tages der ikke
hensyn til i EU reglerne, der tilsiger, at der årligt skal sendes en liste. Endvidere er det DFPOs anbefaling,
at listen over havne skal være i et bilag til gennemførelsesbestemmelserne, da de ellers, efter DFPOs
opfattelse, låses for et år ad gangen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, før alle havne er med.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at listen over havne offentliggøres af EU-
Kommissionen. Det er en EU-retlig problematik, og myndighederne er opmærksomme på
problemstillingen.
DPPO bemærker, at der intet står i bekendtgørelsen om oplistningen af fartøjer, som DPPO havde en
forståelse af, også er et krav for at kunne gøre brug af undtagelsen. DPPO opfordrer til, at en oplistning
af fartøjer gøres så fleksibel som mulig, så fartøjer hurtigt kan komme på listen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker hertil, at bekendtgørelsen ikke ændrer på
kravene for oplistning af fartøjer. Fartøjsoplistningen er EU-reguleret og implementeres ikke ved
yderligere nationale regler. Der kan evt. udarbejdes vejledning til EU-reglerne, hvori rammerne for
fartøjsoplistning vil fremgå.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 666: Notat om revideret kontrolbekendtgørelse, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3073541_0005.png
MID påpeger, at de ser et behov for en klar definition af usorterbare landinger, så der ikke opstår tvivl
om, hvordan disse skal håndteres.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker hertil, at definition af usorterbare landinger
evt. kan fremgå af kommende vejledning.
Landbrugs-
og
Fiskeristyrelsens
producentorganisationer (udgået § 11)
2
videregivelse
af
oplysninger
til
DFPO har fået oplyst, at der fremadrettet skal udarbejdes en anmodning om aktindsigt, hver gang den
pågældende rapport skal indhentes. Dette vil efter DFPOs opfattelse betyde forsinkelser i
datastrømmen. DFPO frygter, at ændringen vil betyde, at DFPO kun kan modtage filen én gang om ugen,
hvor den vil indeholde 10.000+ linjer, som skal indføres i systemet og kontrolleres og potentielt mange
flere fejl, der skal rettes hos Landbrugs- og Fiskeristyrelsen og opkøberne.
DFPO anbefaler, at § 11 ikke udgår, og at man fastholder muligheden for at indhente de relevante
oplysninger, uden at der skal være tale om aktindsigtsanmodninger.
DPPO blev i 2018, hvor den hidtidige mulighed for at trække data blev nedlagt, forsikret om, en ny
løsning var under udarbejdelse, og har efterspurgt en ny løsning flere gange. Det er helt essentielt for
DPPO at have adgang til medlemmernes data i det daglige arbejde både ift. vejledning af det enkelte
medlem, men også for at have det store overblik over udviklingen i fiskeriet samt udarbejdelse af
analyser mm. Der er siden 2018 lagt flere informationer frem på Landbrugs- og Fiskeristyrelsens
hjemmeside, hvilket har været en hjælp og en positiv udvikling, men kan ikke erstatte en egentlig adgang
til medlemsdata, som med tiden er blevet vanskeligere og vanskeligere at få.
Ifølge DPPO understreger EU PO'ernes rolle og tillægger den mere vægt i Kommissionens fiskeripakke
fra februar 2023. DPPO kritiserer, at myndighederne nu med denne ændring af kontrolbekendtgørelsen
helt fratager PO'erne beføjelserne til at tilgå data, som er basis for PO'ernes arbejde.
DPPO opfordrer til at problematikken gentænkes, at der findes en løsning for PO'erne på samme måde,
som det er muligt at videregive oplysninger til puljerne, i stedet for at fjerne bestemmelserne fra
lovgivningen.
FSK-PO finder det problematisk, at § 11 udgår, da FSKPO som anerkendt PO skal indhente oplysninger
om deres medlemmers landingsdata og videregive disse oplysninger til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
i forbindelse med, at FSK skal lave de såkaldte Produktions- og afsætningsplaner.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at der ikke længere udveksles oplysninger
efter § 11, og oplysningsudveksling efter bestemmelsen forventes ikke at blive reintroduceret af
persondatasikkerhedshensyn. System for smidiggørelse af oplysninger på korrekt grundlag er pt.
under udvikling.
2
§ 11, jf. BEK nr. 1765 af 03/09/2021.
5