Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 665
Offentligt
3073451_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 30. september
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 54-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om ændring af tillæg A til bilag II til Europa Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj for så vidt angår cobolt (legetøjsdirektivet)
(komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i komitéen for legetøjssikkerhed den 8. oktober 2025.
Forslaget vurderes at opretholde beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 665: Notat om Legetøjsdirektivet, komitésag, fra miljøministeren
3073451_0002.png
Den 24. september 2025
J.nr. 2024-5570
MIM 54-25
KOMITÉNOTAT TIL EU-UDVALGET OG EU-PROCEDURE INTERNT I
REGERINGEN
om ændring af tillæg A til bilag II til Europa Parlamentets og Rådets direktiv
2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj for så vidt angår cobolt
(legetøjsdirektivet) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af tillæg A til bilag II i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj for så vidt angår cobolt. Cobolt er
klassificeret som kræftfremkaldende i kategori 1b, skadelig for arveanlæg i kategori 2 og skadelig for
forplantningsevnen i kategori 1b (fællesbetegnelse er CMR), og derfor forbudt i legetøjs tilgængelige
dele i koncentrationer over 0,1 %. Cobolt kan være til stede i legetøj som en naturlig urenhed i nikkel
og i legeringer, der indeholder nikkel i koncentrationer lige over 0,1 % samt i f.eks. magneter, og
elektroledende belægninger, og som er nødvendig for den tekniske funktionalitet. Den Videnskabelige
Komité for Sundheds- og Miljørisici (VKSM) har vurderet, at specifikke anvendelser af cobolt ikke
udgør en kemisk risiko for børn, og at der ikke er tilgængelige alternativer. Disse specifikke
anvendelser, som undtages er: Som urenhed i nikkel i rustfrit stål, i elektroledende belægninger og i
neodymium-magneter, hvis magneterne ikke kan sluges eller inhaleres. Kommissionens forslag er
baseret på VKSM’s vurdering.
Forslaget vurderes at opretholde beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU. Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, eller
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget forventes sat til afstemning
på mødet i komitéen for legetøjssikkerhed den 8. oktober 2025. Regeringen er positivt indstillet over
for forslaget, da forslaget bevarer det gældende beskyttelsesniveau, og gør det muligt at producere
elektrisk legetøj, som fungerer korrekt, og andet legetøj af metal. Regeringen agter derfor at stemme
for forslaget.
Baggrund
Kommissionen har i perioden 11. august til 8. september 2025 haft ændringsforslag til
legetøjsdirektivet (2009/48/EC) i offentlig høring. Forslaget vedrører tilladelse til fortsat brug af
cobolt i visse legetøjselementer.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 665: Notat om Legetøjsdirektivet, komitésag, fra miljøministeren
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i komitéen for legetøjssikkerhed den 8. oktober 2025.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag II, tillæg A til direktiv 2009/48/EF om legetøj, som er en liste,
hvor der kan fastsættes tilladt brug for visse CMR-stoffer. Optagelsen af stoffer på bilag II, tillæg A
vedtages efter forskriftsprocedure med kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed, der er nedsat med
hjemmel i legetøjsdirektivets artikel 47, stk. 2.
Hvis forslaget opnår kvalificeret flertal, sender Kommissionen forslaget til legalitetskontrol hos Rådet
og Europa-Parlamentet, som inden for en frist på tre måneder kan modsætte sig forslaget. Hvis dette
ikke er sket ved udløbet af fristen, vedtager Kommissionen forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Rådet har fra fremsendelsen to måneder til at udtale sig om forslaget, hvilket
sker med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Legetøjsdirektivet (2009/48/EF) indeholder en generel bestemmelse om, at stoffer klassificeret som
kræftfremkaldende, skadelige for arveanlæg eller skadelige for forplantningsevnen (CMR-stoffer) som
udgangspunkt ikke må anvendes i legetøj. Cobolt er klassificeret som kræftfremkaldende i kategori 1b,
skadelig for arveanlæg i kategori 2 og skadelig for forplantningsevnen i kategori 1b. Cobolt er derfor
omfattet af det generelle forbud mod CMR-stoffer i legetøj og må ikke anvendes i legetøjs tilgængelige
dele i koncentrationer over 0,1 %.
Cobolt er teknisk uundgåeligt i visse materialer, der anvendes i legetøjsprodukter. F.eks. indeholder
rustfrit stål næsten altid nikkel, hvor cobolt kan optræde som naturlig urenhed i koncentrationer
omkring eller lige over 0,1 %. I andre produkter som f.eks. magneter eller elektroledende belægninger
indgår cobolt for at sikre et funktionelt og stabilt produkt.
Kommissionens forslag har til hensigt at tillade cobolt og coboltforbindelser i legetøj, hvor det
vurderes sikkert for børn i henhold til direktivets bestemmelser, og hvor der ikke findes egnede
alternativer til cobolt.
Den Videnskabelige Komité for Sundheds- og Miljørisici (VKSM) vurdering og anbefaling
VKSM identificerede seks scenarier, hvor børn kan blive eksponeret for cobolt fra legetøj, og vurderede
børns risiko for alle seks scenarier i forhold til udsættelse via indånding, via hudkontakt og når børn
putter legetøj i munden. I VKSM’s vurdering indgik herudover, om der var egnede alternativer til
cobolt.
De seks scenarier, som VKSM vurderede, var:
1) elektroledende belægninger såsom skinner til hobbytogsæt,
2) magneter, metallegetøj af rustfrit stål,
3) børne make-up,
4) 3-D penne, 3-D-printere,
5) maling, blæk, fast kridt og pulverkridt, læder og tøj,
6) batterier m.v.
VKSM konkluderede under scenarie 1) at børn ikke forventes at putte denne type legetøj i munden, og
at det derfor ikke er en bekymring. Herudover forventes udsættelsen via inhalation og hudkontakt for
at være negligibel. Under scenarie 2) konkluderede VKSM, at eksponeringen via inhalation og
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 665: Notat om Legetøjsdirektivet, komitésag, fra miljøministeren
hudkontakt er negligibel, og at der ikke er tilstrækkelige data til at vurdere risikoen ved indtag. VKSM
konkluderer derfor, at cobolt kun kan tillades i magneter, der ikke kan sluges eller inhaleres.
Kommissionens forslag er baseret på VKSM’s vurdering og følgende ændringsforslag
til tillæg A i bilag
II foreslås:
Cobolt tillades i legetøj:
Som urenhed i nikkel i rustfrit stål.
I elektroledende belægninger.
I neodymium-magneter, hvis magneterne ikke kan sluges eller inhaleres.
VKSM konkluderede, at der ikke findes egnede alternativer til de ovenfor angivne anvendelser af
cobolt.
For de øvrige scenarier 3-6 kunne VKSM ikke identificere sikker brug for disse anvendelser, og der
gives derfor ikke undtagelse til, at cobolt kan anvendes i disse scenarier.
Stoffet eller blandingen er ikke forbudt til anvendelse i forbrugerprodukter i henhold til REACH-
forordningen (1907/2006), hvilket også er en forudsætning for optagelse på bilag II, tillæg A.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et direktiv og skal derfor implementeres i dansk ret ved en ændring af Bek. Nr. 815 af
07/06/2022 om legetøj.
Statsfinansielle konsekvenser samt konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlig eller konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for virksomhederne
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Konsekvenser for miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-miljøspecialudvalget. Dansk Industri og Legetøjsbranchen
har oplyst, at de støtter forslaget, og DI tilføjer, at forslaget er relevant og nødvendigt af praktiske og
tekniske hensyn.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 665: Notat om Legetøjsdirektivet, komitésag, fra miljøministeren
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Der forventes at være en positiv holdning til forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter den foreslåede undtagelse til det generelle forbud mod CMR-stoffer i legetøj. Den
foreslåede undtagelse for cobolt i bilag II, tillæg A balancerer sundhedsbeskyttelse med tekniske og
praktiske hensyn. Producenter skal stadig dokumentere, at de overholder undtagelserne
f.eks. at
magneter ikke kan sluges, og at cobolt kun findes som urenhed i rustfrit stål og ikke er tilsigtet tilsat.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4