Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 653
Offentligt
3070919_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 23. september 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 52-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens delegerede direktiv om tilpasning til
den videnskabelige og tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU
(RoHS-direktivet) for så vidt angår en undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller keramiske komponenter
(7.c.I og 7.c.II) (delegeret retsakt).
Frist for medlemsstaternes indsigelse er den 30. september 2025.
Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 653: Notat om undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller keramiske komponenter, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3070919_0002.png
Den 22. september 2025
J.nr. 2025 - 3533
MIM 52-25
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede direktiv om tilpasning til den
videnskabelige og tekniske udvikling af bilag III til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet)
for så vidt angår en undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller
keramiske komponenter (7.c.I og 7.c.II) (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 8. september 2025 fremsendt en delegeret retsakt om
ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af 8.
juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og
elektronisk udstyr (RoHS-direktivet) med henblik på tilpasning til den tekniske
udvikling. Med retsakten fornyes eksisterende undtagelser (7.c.I og 7.c.II) for
anvendelsen af bly i glas og keramik herunder dielektrisk keramik i
kondensatorer indtil hhv. den 30. juni 2027 og 31. december 2027. Undtagelserne
udspecificeres desuden i to nye underpunkter (7.c.IV og 7.c.V) med udløbsdato 31.
december 2027. Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at ændre
beskyttelsesniveauet i Danmark. Retsakten vurderes ikke at have væsentlige
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Regeringen kan
støtte undtagelsen, da beskyttelsesniveauet under Forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH-forordningen) ikke vil være svækket, og det enten ikke er
muligt at substituere, eller alternativers pålidelighed ikke er sikret. Frist for
medlemsstaternes indsigelse er den 30. september. 2025. Regeringen kan støtte,
at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 8. september 2025 fremsendt en delegeret retsakt om
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i
elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-
direktivets artikel 5, stk.1, litra a, som et delegeret direktiv. Artikel 5 indeholder
bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den videnskabelige og
tekniske udvikling.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 •
EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 653: Notat om undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller keramiske komponenter, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde
i kraft, såfremt Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en
frist på to måneder, i dette tilfælde indtil den 9. november 2025. Fristen for
indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse
med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne
senest den 30. september 2025.
Formål og indhold
Med udstedelsen af de delegerede retsakter forlænges eksisterende undtagelser for
anvendelse af bly i elektriske og elektroniske komponenter, der indeholder bly i
glas, anden keramik end dielektrisk keramik i kondensatorer, f.eks. trykfølsomme
(piezoelektriske) komponenter, eller en glas- eller keramikmatrix og anvendelsen
af bly i dielektrisk keramik i kondensatorer med en mærkespænding på 125 V AC
eller 250 V DC. I disse anvendelser er der endnu ikke tilfredsstillende alternativer
til bly. Undtagelsen fornys derfor i sin eksisterende form med en række under-
undtagelser for mere konkrete anvendelser.
RoHS-direktivet begrænser anvendelsen af visse stoffer i elektrisk og elektronisk
udstyr gennem stofrestriktioner, der fremgår af direktivets bilag II. Direktivets
bilag III og IV indeholder en optegnelse over specifikke anvendelser af stofferne,
som er undtaget fra stofrestriktionerne i henhold til direktivet. Undtagelser
optages eller fornys på baggrund af aktører og virksomheders anmodning herom.
En anmodning om optagelse eller fornyelse af en undtagelse imødekommes, hvis
det fastslås, at dette ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der følger af
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) samtidig med, at mindst én af følgende
betingelser er opfyldt:
Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller
substituere stoffet i den specifikke anvendelse ved hjælp af ændringer af
udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse af
materialer eller stoffer på listen i bilag II
Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
Den samlede negative miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
indvirkning som følge af substitutionen er sandsynligvis større end de samlede
miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele herved.
Beslutninger om optagelse eller fornyelse af undtagelser og disses
gyldighedsperioder skal tage hensyn til alternativernes tilgængelighed,
substitutionens socioøkonomiske indvirkning og enhver potentiel indvirkning på
innovationen.
Bly er et giftigt stof, der påvirker udviklingen af nervesystemet, kan give kroniske
nyreskader og påvirke blodtrykket. Der findes ingen nedre grænse for den
koncentration, som skader nyrerne og hjernens udvikling. Ifølge det Europæiske
Fødevareagentur overskrider vores nuværende udsættelse for bly gennem
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 653: Notat om undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller keramiske komponenter, delegeret retsakt, fra miljøministeren
fødevarer og andre kilder allerede den tolerable mængde, hvorfor alle kilder til
udsættelse for bly bør begrænses.
Direktivets bilag II begrænser anvendelsen af bly i elektrisk og elektronisk udstyr.
Den maksimalt tilladte koncentrationsværdi er herefter 0,1 vægtprocent (%) i det
homogene materiale.
Direktivets bilag III undtagelse 7.c.I undtager anvendelsen af bly i elektriske og
elektroniske komponenter, der indeholder bly i glas, anden keramik end
dielektrisk keramik i kondensatorer, f.eks. trykfølsomme (piezoelektriske)
komponenter, eller en glas- eller keramikmatrix og undtagelse 7.c.II undtager
anvendelsen af bly i dielektrisk keramik i kondensatorer med en mærkespænding
på 125 V AC eller 250 V DC.
Undtagelserne blev første gang optaget som undtagelse 7.c.I og 7.c.II i det
oprindelige RoHS-Direktiv, Direktiv 2002/95/EF, og har således været gældende
siden 2003. Ved seneste revision af undtagelserne fornyede man dem ved
delegeret direktiv 2018/742 og 2019/169.
Undtagelserne gælder for alle produktkategorier og dermed alle produkter, der
falder ind under RoHS, med følgende modifikationer;
For undtagelse 7.c.I kategori 1-7 og 10, gælder undtagelsen imidlertid ikke
produkter omfattet af bilag III undtagelse 34.(Bly i cermetbaserede
komponenter til trimmerpotentiometre).
For undtagelse 7.c.II gælder undtagelsen ikke for produkter omfattet af
bilag III undtagelse 7.c.I og 7.c.IV.
Undtagelserne skulle udløbe
den 21. juli 2021 for kategori 1-7 og 10 samt kategori 8 og 9, bortset fra
medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter,
den 21. juli 2023 for kategori 8 medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og
den 21. juli 2024 for kategori 9 industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter og for kategori 11.
I henhold til artikel 5, stk. 5, skal en ansøgning om fornyelse af en undtagelse
indgives senest 18 måneder før undtagelsens udløb.
Kommissionen modtog ansøgninger om fornyelse af undtagelse 7.c.I hhv. mellem
den 19. december 2019 og 22. januar 2020 og igen den 20. januar 2022 specifikt
for kategori 8 medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og igen den 20. januar 2023
specifikt for kategori 9 industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter og
for kategori 11. Den 19. december 2019 modtog Kommissionen en ansøgning om
fornyelse af undtagelse 7.c.II.
I henhold til artikel 5, stk. 5, andet afsnit, i direktiv 2011/65/EU forbliver den
nuværende undtagelse gyldig, indtil der er truffet afgørelse om ansøgningen om
fornyelse.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 653: Notat om undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller keramiske komponenter, delegeret retsakt, fra miljøministeren
For at vurdere de modtagne ansøgninger gennemførte Kommissionen et teknisk og
videnskabeligt studie, som blev afsluttet i 2022. Et yderligere studie med fokus på
kategori 9 og 11, som der blev ansøgt om fornyelse af på et senere tidspunkt, blev
gennemført og afsluttet i 2024.
De tekniske og videnskabelige studier fremhævede følgende:
I glasmateriale, herunder glaslodninger med lavt smeltepunkt, i glasfritter,
chipmodstande og indkapslinger af halvlederkomponenter samt i elektronisk
glas benyttes bly til at tilvejebringe egenskaber såsom lavere smelte- og
blødgøringspunkt, forbedret bearbejdelighed og kemisk stabilitet. I keramisk
materiale, herunder piezoelektriske materialer og termistorer med positiv
temperaturkoefficient benyttes bly til bl.a. at tilvejebringe dielektriske,
piezoelektriske, pyroelektriske, ferroelektriske, halvleder og magnetiske
egenskaber.
Mængden af bly, der markedsføres under undtagelse 7.c.I og 7.c.II estimeres
til at være op til omkring 750 tons per år.
Det er ikke teknisk muligt at gennemføre substitution i alle anvendelser, som
undtagelsen dækker over. Der findes alternativer til visse anvendelser, men
disse er endnu ikke tilstrækkeligt pålidelige til, at undtagelsen kan udfases.
Undtagelsen fornys derfor i sin eksisterende form med en række under-
undtagelser for mere konkrete anvendelser.
I keramiske højspændingskondensatorer benyttes bly til at påvirke de
elektromagnetiske egenskaber af faststof dielektrikum (keramisk materiale).
Keramikken indeholder bly i koncentrationer på 0,1-60 vægtprocent af det
homogene materiale.
I nogle tilfælde er det videnskabeligt muligt at erstatte bly i keramiske
dielektrika med højspændingskondensatorer, men det er endnu ikke praktisk
muligt ud fra et industrialiseret teknisk synspunkt, da sådanne blyfri
kondensatorer bl.a. kan medføre ustabilitet under opvarmning ved brug af
højspænding og derved mangler tilstrækkelig pålidelighed i praksis. I
betragtning af den nuværende markedssituation er en kortsigtet udfasning af
bly i hele spektret af denne anvendelse umulig, da specifikke materialer og
sandsynligvis også designjusteringer vil skulle testes, før der kan anvendes
blyfri alternativer. Undtagelsen fornys i overensstemmelse hermed.
Undtagelserne overlapper ikke med REACH bilag XVII indgang 63, som
begrænser anvendelsen af bly for at minimere børns udsættelse for bly fra artikler,
der sælges til offentligheden, da blyholdige lodninger med højt smeltepunkt
anvendes i indre elektroniske komponenter, som ikke under normale
omstændigheder er tilgængelige for forbrugere.
Kommissionen har vurderet, at undtagelserne kan fornys med de foreslåede
ændringer, da disse ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), og det enten ikke er teknisk eller
videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere anvendelsen af blyet
eller alternativernes pålidelighed er ikke sikret.
Kommissionen vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at undtagelse 7.c.I fornys i
form af to nye under-undtagelser hhv. 7.c.V for bly i glas og 7.c.VI for bly til
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 653: Notat om undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller keramiske komponenter, delegeret retsakt, fra miljøministeren
keramiske formål, for at udspecificerer anvendelsesområdet. Undtagelse 7.c.I
fornys desuden for en kort periode i sin nuværende form for at gøre det muligt for
industrien at ansøge om fornyelse i form af yderligere specifikke under-
undtagelser for anvendelser, som favnes af nugældende 7.c.I. men ikke af ny 7.c.V
og 7.c.VI.
Undtagelserne fornys herefter som eksisterende undtagelse 7.c.I og 7.c.II og nye
under-undtagelser 7.c.V og 7.c.VI således;
7.c.V Elektriske og elektroniske komponenter, der indeholder bly i en glas- eller
keramikmatrix, og som opfylder en eller flere af følgende funktioner:
1) til beskyttelse og elektrisk isolering i glasperler af højspændingsdioder
og glaslag til wafere (halvledere i chips)
2) til hermetisk forsegling mellem dele af keramik, metal og/eller glas
3) til lodningsformål i et procesparametervindue for < 500 °C kombineret
med en viskositet på 1013,3 dPas ("glasovergangstemperatur")
4) til brug som resistivt materiale såsom blæk, med et resistivitetsinterval
fra 1 ohm/kvadrat til 100 megaohm/kvadrat, undtagen
trimmerpotentiometre
5) til brug i kemisk modificerede glasoverflader til mikrokanalplader,
kanalelektronmultiplikatorer og resistive glasprodukter.
7.c.VI Elektriske og elektroniske komponenter, som indeholder bly i et keramisk
materiale, og som opfylder en eller flere af følgende funktioner (undtagen
anvendelser, der er omfattet af punkt 7.c.II, punkt 7.c.III og punkt 7.c.IV i dette
bilag samt punkt 14 i bilag IV):
1) til brug i piezoelektrisk bly-lantan-zirconiumtitanat (PZT) keramik
2) til fremstilling af keramik med en positiv temperaturkoefficient (PTC).
Undtagelse 7.c.I fornys indtil 30. juni 2027 mens undtagelse 7.c.II, 7.c.V og 7.c.VI
fornys indtil 31. december 2027.
Undtagelse 7.c.I samt nye underpunkter gælder fremadrettet for alle
produktkategorier, imens 7.c.II fortsat ikke omfatter anvendelser, der er omfattet
af undtagelse 7.c.I og 7.c.IV.
Kommissionen vurderer, at industrien har haft nok tid til at tilpasse sig til at
hjælpe med at udvikle disse under-undtagelser, hvorfor segmenteringen ikke
betragtes som en uforholdsmæssig administrativ byrde for industrien. Ydermere er
under-undtagelserne designet til at dække undtagelsens eksisterende
anvendelsesområde.
Kommissionen vurderer, at de foreslåede gyldighedsperioder ikke har indvirkning
på innovationen og heller ingen direkte indvirkning på Unionens budget.
Kommissionen har hørt ekspertgruppen for delegerede retsakter under RoHS den
11. oktober 2021, den 18. september 2024 og den 30. april 2025.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 653: Notat om undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller keramiske komponenter, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3070919_0007.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse
mod den indtil den 9. november 2025, hvorefter denne frist kan forlænges med
yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt med, at Europa-Parlamentet
har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet og alle senere ændringer hertil er implementeret i dansk ret ved
bekendtgørelse om begrænsning af anvendelse af visse farlige stoffer i elektrisk og
elektronisk udstyr i EU (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning,
således at der udstedes en ny RoHS-bekendtgørelse med de ændringer, der følger
af det delegerede direktiv senest seks måneder efter det træder i kraft.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes heller ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
og EU.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvorfra der er
indkommet to høringssvar.
Branchehuset byder de tre rammenotater velkommen, men udtrykker ærgrelse
over processen med forlængelse af undtagelser til RoHS, herunder at der ikke
sikres kontinuerlig behandling af ansøgningerne om undtagelser.
DI støtter, at regeringen ikke gør indsigelse mod udstedelsen af retsakterne, men
bemærker, at forlængelsen af undtagelserne kommer i sidste øjeblik, og at
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 653: Notat om undtagelse for anvendelsen af bly i glas eller keramiske komponenter, delegeret retsakt, fra miljøministeren
processen med behandling af undtagelser giver anledning til bekymringer for
berørte virksomheder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaternes eksperter har kritiseret ansøgers indsats i forhold til
substitution og den deraf følgende mangelfulde data frembragt under den tekniske
og videnskabelige vurdering af ansøgningen. Kommissionen konkluderer, at
betingelserne i art. 5, stk. 1, litra a er opfyldt på det foreliggende grundlag men
indikerer over for industrien, at der fremadrettet bør søges for specifikke
anvendelser med et bedre oplyst grundlag. Dét gøres ved på forskellig vis at ændre
undtagelserne, så de bliver så anvendelsesspecifikke som muligt og har korte
gyldighedsperioder, særligt hvor gældende undtagelser fornys i uændret form.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede forordning, da det findes godtgjort, at undtagelserne opfylder
betingelserne i RoHS, og at undtagelserne er givet til meget specifikke
anvendelser, og med forholdsvis hårde tidsbegrænsninger, og vil 8 dage fra
oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7