Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 652
Offentligt
3070913_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 23. september 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 50-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens delegerede direktiv om tilpasning til
den videnskabelige og tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU
(RoHS-direktivet) for så vidt angår tre undtagelser (6.a, 6.b og 6.c for anvendelsen af bly som
legeringselement i stål, aluminium og kobber (delegeret retsakt).
Frist for medlemsstaternes indsigelse er den 30. september 2025.
Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 652: Notat om anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3070913_0002.png
Den 22. september 2025
J.nr. 2025 - 3533
MIM 50-25
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede direktiv om tilpasning til den
videnskabelige og tekniske udvikling af bilag III til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet)
for så vidt angår tre undtagelser (6.a, 6.b og 6.c for anvendelsen
af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 8. september 2025 fremsendt en delegeret retsakt om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af 8. juni 2011
om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk
udstyr (RoHS-direktivet) med henblik på tilpasning af bilag III til den tekniske
udvikling,.+ Med retsakten fornyes eksisterende undtagelser (6.a, 6.b og 6.c) for
anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber i en
tidsbegrænset periode indtil den 30. juni 2027. Den delegerede retsakt vurderes
generelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Retsakten
vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Regeringen kan støtte undtagelsen, da beskyttelsesniveauet under
Forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH-forordningen) ikke vil være svækket, og
det enten ikke er muligt at substituere, eller alternativernes pålidelighed ikke er
sikret. Frist for medlemsstaternes indsigelse er den 30. september 2025.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 8. september 2025 fremsendt en delegeret retsakt om
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i
elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-
direktivets artikel 5, stk.1, litra a, som et delegeret direktiv. Artikel 5 indeholder
bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den videnskabelige og
tekniske udvikling.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 •
EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 652: Notat om anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde
i kraft, såfremt Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en
frist på to måneder, i dette tilfælde indtil den 9. november 2025. Fristen for
indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse
med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne
senest den 30. september 2025.
Formål og indhold
Med udstedelsen af de delegerede retsakter forlænges eksisterende undtagelser for
anvendelse af bly som legeringselement i henholdsvis stål, aluminium og kobber,
hvor der endnu ikke er tilfredsstillende alternativer til bly.
RoHS-direktivet begrænser anvendelsen af visse stoffer i elektrisk og elektronisk
udstyr gennem stofrestriktioner, der fremgår af direktivets bilag II. Direktivets
bilag III og IV indeholder en optegnelse over specifikke anvendelser af stofferne,
som er undtaget fra stofrestriktionerne i henhold til direktivet. Undtagelser
optages eller fornys på baggrund af aktører og virksomheders anmodning herom.
En anmodning om optagelse eller fornyelse af en undtagelse imødekommes, hvis
det fastslås, at dette ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der følger af
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) samtidig med, at mindst én af følgende
betingelser er opfyldt:
Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller
substituere stoffet i den specifikke anvendelse ved hjælp af ændringer af
udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse af
materialer eller stoffer på listen i bilag II,
Alternativernes pålidelighed er ikke sikret,
Den samlede negative miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
indvirkning som følge af substitutionen er sandsynligvis større end de samlede
miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele herved.
Beslutninger om optagelse eller fornyelse af undtagelser og disses
gyldighedsperioder skal tage hensyn til alternativernes tilgængelighed,
substitutionens socioøkonomiske indvirkning og enhver potentiel indvirkning på
innovationen.
Bly er et giftigt stof, der påvirker udviklingen af nervesystemet, kan give kroniske
nyreskader og påvirke blodtrykket. Der findes ingen nedre grænse for den
koncentration, som skader nyrerne og hjernens udvikling. Ifølge det Europæiske
Fødevareagentur overskrider vores nuværende udsættelse for bly gennem
fødevarer og andre kilder allerede den tolerable mængde, hvorfor alle kilder til
udsættelse for bly bør begrænses.
Direktivets bilag II begrænser anvendelsen af bly i elektrisk og elektronisk udstyr.
Den maksimalt tilladte koncentrationsværdi er herefter 0,1 vægtprocent (%) i det
homogene materiale.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 652: Notat om anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3070913_0004.png
Gældende undtagelser
Direktivets bilag III undtagelse 6.a, 6.b og 6.c undtager visse anvendelser af bly
som legeringselement i hhv. stål, aluminium og kobber.
Undtagelserne blev første gang optaget som undtagelse 6 i det oprindelige RoHS-
Direktiv, Direktiv 2002/95/EF, og har således været gældende siden 2003.
Seneste revision skete i 2015, hvorved nuværende ordlyd blev formuleret og
adopteret ved delegerede direktiver 2018/739, 2018/740 og 2018/741.
6.a og 6.a.I vedr. bly i stål
Undtagelse 6.a undtager anvendelsen af bly som legeringselement i stål til
spåntagende forarbejdning og i galvaniseret stål, højst 0,35 vægtprocent bly.
Undtagelsen gælder for produktkategori 8, 9 og 11 og skulle udløbe;
d. 21. juli 2021 for kategori 8 og 9 for så vidt angår medicinsk udstyr
bortset fra medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og overvågnings- og
reguleringsinstrumenter bortset fra industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter,
den 21. juli 2023 for kategori 8 for så vidt angår medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik og
den 21. juli 2024 for kategori 9 for så vidt angår industrielle overvågnings-
og reguleringsinstrumenter og kategori 11.
Undtagelse 6.a.I undtager anvendelsen af bly som legeringselement i stål til
spåntagende forarbejdning, højst 0,35 vægtprocent bly, og i batch-varmforzinkede
stålkomponenter, højst 0,2 vægtprocent bly. Undtagelsen gælder for
produktkategorierne 1-7 og 10 og skulle udløbe den 21. juli 2021.
6.b, 6.b.I og 6.b.II vedr. bly i aluminium
Undtagelse 6.b undtager anvendelsen af bly som legeringselement i aluminium,
højst 0,4 vægtprocent bly. Undtagelsen gælder for produktkategori 8, 9 og 11 og
skulle udløbe
den 21. juli 2021 for kategori 8 og 9 for så vidt angår medicinsk udstyr
bortset fra medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og overvågnings- og
reguleringsinstrumenter bortset fra industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter,
den 21. juli 2023 for kategori 8 for så vidt angår medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik og
den 21. juli 2024 for kategori 9 for så vidt angår industrielle overvågnings-
og reguleringsinstrumenter og kategori 11.
Undtagelse 6.b.I undtager anvendelsen af bly som legeringselement i aluminium,
højst 0,4 vægtprocent bly, forudsat at det stammer fra genvundet blyholdigt
aluminiumsskrot. Undtagelsen gælder for produktkategorierne 1-7 og 10 og skulle
udløbe den 21. juli 2021.
Undtagelse 6.b.II undtager anvendelsen af bly som legeringselement i aluminium
til maskinbearbejdning, højst 0,4 vægtprocent bly. Undtagelsen gælder for
produktkategorierne 1-7 og 10 og skulle udløbe den 18. maj 2021.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 652: Notat om anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3070913_0005.png
6.c vedr. bly I kobber
Undtagelse 6.c undtager anvendelsen af bly i kobberlegeringer med et blyindhold
på op til 4 vægtprocent. Undtagelsen gælder for alle produktkategorier og skulle
udløbe
den 21. juli 2021 for kategori 1-7 og 10 samt kategori 8 og 9 for så vidt
angår medicinsk udstyr bortset fra medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik
og overvågnings- og reguleringsinstrumenter bortset fra industrielle
overvågnings- og reguleringsinstrumenter,
den 21. juli 2023 for kategori 8 for så vidt angår medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik og
den 21. juli 2024 for kategori 9 for så vidt angår industrielle overvågnings-
og reguleringsinstrumenter og kategori 11.
I henhold til artikel 5, stk. 5, skal en ansøgning om fornyelse af en undtagelse
indgives senest 18 måneder før undtagelsens udløb.
Kommissionen modtog ansøgninger om fornyelse af undtagelse 6.a og 6.a.I den 17.
og 20. januar 2020, undtagelse 6.b, 6.b.I og 6.b.II den 2. december 2019 og 17.
januar 2020, undtagelse 6.c den 15. og 16. januar 2020 og undtagelse 6.a og 6.b
specifikt for kategori 9 for så vidt angår industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter og kategori 11 den 20. januar 2023.
I henhold til artikel 5, stk. 5, andet afsnit, i direktiv 2011/65/EU forbliver den
nuværende undtagelse gyldig, indtil der er truffet afgørelse om ansøgningen om
fornyelse.
For at vurdere de modtagne ansøgninger gennemførte Kommissionen et teknisk og
videnskabeligt studie, som blev afsluttet i 2022. Et yderligere studie med fokus på
kategori 9 og 11, som der blev ansøgt om fornyelse af på et senere tidspunkt, blev
gennemført og afsluttet i 2024.
Tekniske og videnskabelige studier
De tekniske og videnskabelige studier fremhævede følgende:
6.a og 6.a.I vedr. bly i stål
Ved spåntagende forarbejdning benyttes bly til at gøre stålet lettere at
forarbejde grundet blys smørende effekt.
Der er meget begrænsede fremskridt vedr. substitution, og en udfasning af
undtagelsen på nuværende tidspunkt kan have negative konsekvenser
såsom højere CO2-udledning, større sundhedsrisiko og højere økonomiske
udgifter, der vil overstige fordelene ved at substituere blyet, navnlig hvis
disse udfases over kort tid.
Ved galvanisering er bly til stede dels, fordi der anvendes sekundær
blyholdigt zink, dels når bly tilsættes intentionelt ved galvanisering af stål-
komponenter med små detaljer. Fordi noget af blyet migrerer til
stålkomponenterne i galvaniseringsprocessen, indeholder stålet små
mængder af bly efter galvanisering.
Trods, at elektroniske produkter ikke har brug for de egenskaber, som bly
har, er det ikke muligt at benytte galvaniseringsanlæg med blyfri zinkbade,
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 652: Notat om anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3070913_0006.png
da antallet af anlæg er få og placeret med store fysiske afstande. Et krav
om anvendelse af blyfri zink vil desuden indebære negative indvirkninger
på miljø, da brugen af sekundær zink er miljømæssig fordelagtig
sammenlignet med anvendelsen af primær zink, og på økonomi og klima
grundet øget transport og udgifter hertil, der vil opveje de fordele, der er
ved at substituere bly ved at benytte rene zinkmaterialestrømme.
I lyset af ovenstående foreslås undtagelserne fornyet. De fornys med deres
nuværende anvendelsesområde, da der ikke fremkom tekniske
argumenter for ændringer hertil.
6.b, 6.b.I og 6.b.II vedr. bly i aluminium
I støbelegeringer er bly til stede utilsigtet, da der benyttes genvundet
aluminiumsskrot.
At gennemtvinge substitution af blyet i sådanne anvendelser har ikke
miljømæssige fordele, da dét at fortynde det genvundne aluminium med
primært aluminium i støbelegeringerne vil medføre et større
energiforbrug. Grundet tekniske fremskridt kan koncentrationsniveauet
sænkes til fra 0,4 til 0,3 vægtprocent. Blyindholdet forventes fortsat at
falde over tid. Denne del af undtagelsen fornys derfor med indskrænket
anvendelsesområde.
Ved maskinbearbejdning benyttes bly til at gøre aluminiummet lettere at
bearbejde grundet blys smørende effekt.
Pålidelige alternativer er markedsført for de fleste produktkategorier af
elektrisk og elektronisk udstyr, og i mange anvendelser er bly i aluminium
til maskinbearbejdning blevet substitueret. Undtagelsen indskrænkes i
overensstemmelse hermed. For kategori 9, industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter, og kategori 11, andet EEE, kræves der dog mere
tid, før blyniveauet kan sænkes eller helt udfases for maskinbearbejdning,
da det vil kræve at der gennemføres re-design og i nogle tilfælde
omkvalificering af produkterne. Undtagelserne fornys derfor for disse
kategorier.
6.c vedr. bly I kobber
I kobberlegeringer er bly til stede for at tilvejebringe elektriske og
mekaniske funktioner herunder ledningsevne, afspænding, korrosion,
spånbrydning, holdbarhed eller smøreevne.
Da alternativer er under udvikling er tiden ikke moden til at indskrænke
anvendelsesområdet eller sænke den maksimale koncentrationsværdi for
bly i kobberlegeringer. Det vil have væsentlige indvirkninger på miljø og
økonomi, eftersom substitution vil medføre et større energiforbrug og
kræve økonomiske investeringer, hvilket vil øge omkostningerne på
komponentniveau for elektrisk og
elektronisk udstyr. Undtagelsen
fornys derfor i sin nuværende form.
Grundet undtagelsernes brede anvendelsesområde kan det ikke udelukkes, at de
overlapper med REACH bilag XVII indgang 63, som begrænser anvendelsen af bly
for at minimere børns udsættelse for bly fra artikler, der sælges til offentligheden.
For at sikre, at undtagelserne ikke svækker beskyttelsesniveau under REACH,
begrænses deres anvendelsesområde tilsvarende det område, der dækkes af
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 652: Notat om anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3070913_0007.png
REACH. Denne begrænsning i anvendelsesområde vurderes at have en marginal
indvirkning, især for EEE anvendt i en professionel kontekst.
Kommissionen har vurderet, at undtagelserne kan fornys med de foreslåede
ændringer, da disse ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), og det enten ikke er teknisk eller
videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere anvendelsen af bly
(Undtagelse 6.a & 6.a.I), eller alternativernes pålidelighed er ikke sikret
(undtagelse 6.b, 6.b.I, 6.b.II og 6.c).
Nye undtagelser
6.a og 6.a.I vedr. bly i stål
Undtagelse 6.a og 6.a.I fornys som undtagelse. 6.a.I for så vidt angår bly som
legeringselement i stål til spåntagende forarbejdning og ny undtagelse 6.a.II for så
vidt angår bly i batch-varmforzinkede stålkomponenter. Begge får ny udløbsdato
den 30. juni 2027 for alle kategorier. Der foretages ingen ændringer i
anvendelsesområdet for de nugældende undtagelser, ud over i forhold til REACH
indgang 63. Derfor udfases nugældende undtagelse 6.a formelt med en
overgangsperiode på 12 mdr.
6.b, 6.b.I og 6.b.II vedr. bly i aluminium
Undtagelse 6.b fornys som ny undtagelse 6.b.I, der bibeholder sin formulering,
men herefter dækker kategori 9 industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter og kategori 11, og ny undtagelse 6.b.III, der dækker
kategori 8 og 9, bortset fra industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter.
Der foretages ingen ændringer i anvendelsesområdet for de nugældende
undtagelser, ud over i forhold til REACH indgang 63. Derfor udfases eksisterende
undtagelse 6.b med en overgangsperiode på 12 mdr.
Eksisterende undtagelse 6.b.I fornys også i ny undtagelse 6.b.III, der dækker
kategori 1-7 og 10, med udspecificerer anvendelsesområdet til aluminium fra
genanvendt byholdigt aluminiumsskrot og det maksimalt tilladte
koncentrationsniveau for bly sænkes fra 0,4 til 0,3 vægtprocent. Ny undtagelse
6.b.III udløber 30. juni 2027. Der foretages ingen ændringer i anvendelsesområdet
for de nugældende undtagelser, ud over i forhold til REACH indgang 63. Derfor
udfases 6.b.I udfases med en overgangsperiode på 12 mdr.
Undtagelse 6.b.II vedr. aluminium til maskinbearbejdning møder ikke kriterierne
for fornyelse og udfases derfor med en overgangsperiode på 18 mdr. for så vidt
angår kategori 1-7 og 10. Der foretages ingen ændringer i anvendelsesområdet for
de nugældende undtagelser, ud over i forhold til REACH indgang 63, for så vidt
angår kategori 9 industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter og kategori
11 indtil 30. juni 2027.
6.c vedr. bly i kobber
Undtagelse 6.c vedr. bly i kobberlegeringer fornys i sin nugældende form for alle
kategorier og udløber 30. juni 2027.
Alle undtagelser tilføjes en fodnote for at begrænse dem i overensstemmelse med
REACH indgang 63.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 652: Notat om anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber, delegeret retsakt, fra miljøministeren
Kommissionen vurderer, at de foreslåede gyldighedsperioder ikke har indvirkning
på innovationen.
Kommissionen har hørt ekspertgruppen for delegerede retsakter under RoHS den
11. oktober 2021, den 18. september 2024 og den 30. april 2025.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse
mod den indtil den 9. november 2025, hvorefter denne frist kan forlænges med
yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt med, at Europa-Parlamentet
har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet og alle senere ændringer hertil er implementeret i dansk ret ved
bekendtgørelse om begrænsning af anvendelse af visse farlige stoffer i elektrisk og
elektronisk udstyr i EU (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning,
således at der udstedes en ny RoHS-bekendtgørelse med de ændringer, der følger
af det delegerede direktiv senest seks måneder efter det træder i kraft.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
og EU.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 652: Notat om anvendelsen af bly som legeringselement i stål, aluminium og kobber, delegeret retsakt, fra miljøministeren
3070913_0009.png
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvorfra der er
indkommet to høringssvar.
Branchehuset byder de tre rammenotater velkommen, men udtrykker ærgrelse
over processen med forlængelse af undtagelser til RoHS, herunder at der ikke
sikres kontinuerlig behandling af ansøgningerne om undtagelser.
Dansk Industri støtter, at regeringen ikke gør indsigelse mod udstedelsen af
retsakterne, men bemærker, at forlængelsen af undtagelserne kommer i sidste
øjeblik, og at processen med behandling af undtagelser giver anledning til
bekymringer for berørte virksomheder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaternes eksperter har kritiseret ansøgers indsats i forhold til
substitution og den deraf følgende mangelfulde data frembragt under den tekniske
og videnskabelige vurdering af ansøgningen. Kommissionen konkluderer, at
betingelserne i art. 5, stk. 1, litra a er opfyldt på det foreliggende grundlag, men
indikerer over for industrien, at der fremadrettet bør søges for specifikke
anvendelser med et bedre oplyst grundlag. Dét gøres ved på forskellig vis at ændre
undtagelserne, så de bliver så anvendelsesspecifikke som muligt og har korte
gyldighedsperioder, særligt hvor gældende undtagelser fornys i uændret form.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede forordning, da det findes godtgjort, at undtagelserne opfylder
betingelserne i RoHS, og at undtagelserne er givet til meget specifikke
anvendelser, og med forholdsvis hårde tidsbegrænsninger, og vil 8 dage fra
oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8