Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 649
Offentligt
3070518_0001.png
Folketingets Miljø– og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 113
Den 22. september 2025
Til Miljø- og Fødevareudvalgets orientering har Fødevareministeriet sendt fem nye
hovedbekendtgørelser på minkområdet i høring. Det drejer sig om følgende udkast
til
bekendtgørelser:
”nedlukningsbekendtgørelsen”,
”bekendtgørelse
om
”erstatnings-
forenklet
og
taksationsbekendtgørelsen”,
og kompensation”.
Regelændringerne har til formål at effektivisere sagsbehandlingen med henblik på
en
hurtigere
afslutning
af
alle
sager
om
nedlukningserstatning
til
minkvirksomheder og følgeerhverv, dels ved at foretage organisatoriske ændringer
vedrørende sagsbehandlingen, dels ved på nogle områder at indføre praksis i
regelgrundlaget. Der er med de vedlagte udkast til bekendtgørelser ikke tilsigtet
ændringer i erstatningsniveauet.
Med de nye hovedbekendtgørelser er der desuden foretaget en sammenskrivning af
tidligere hovedbekendtgørelser og ændringsbekendtgørelser. Formålet med dette er
at give et bedre overblik over regelgrundlaget for både ansøgere og myndigheder.
Administrationen af avlere uden mink og udlejningsvirksomheder flyttes fra
Trafikstyrelsen til Fødevarestyrelsen. Formålet med initiativet er at understøtte, at
minkvirksomheder
uden
egenproduktion
af
mink
i
2020
og
udlejningsvirksomheder får en hurtigere sagsbehandling, end hvad der på
nuværende tidspunkt er forventningen. Dette skal også ses i sammenhæng med de
politiske ambitioner i tillægsaftale fra 2023 til Aftale om erstatning mv. til
minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19 af den 25. januar 2021 om at
prioritere disse sager. Derudover vil initiativet frigøre kapacitet i Minksekretariatets
1. instans til at prioritere andre sager. Det bemærkes, at overerstatnings- og
taksationskommissionerne (2. instans) ikke har taget stilling til erstatningsniveauet
for
minkvirksomheder
uden
egenproduktion
af
mink
i
2020
og
udlejningsvirksomheder. Fødevarestyrelsens afgørelser skal følge den praksis, der
er etableret i erstatnings- og taksationskommissionerne (1. instans), og som
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
model”,
”værdisikringsbekendtgørelsen” samt ”bekendtgørelse om ansøgning om erstatning
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 649: Orientering om nye hovedbekendtgørelser i høring på minkområdet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3070518_0002.png
fremadrettet
etableres
i
erstatnings-
og
taksationskommissionerne
og
overerstatnings- og taksationskommissionerne.
Jeg forventer senere på året at oversende et aktstykke til Finansudvalget med
henblik på at overføre midler til finansiering af opgaven i Fødevarestyrelsen, så
sagsbehandlingen kan påbegyndes hurtigst muligt.
Minksekretariatet tillægges kompetence til at træffe administrative delafgørelser
om værdien af anlægsaktiver. Initiativet skal ses i sammenhæng med, at der
vurderes at være fastsat en fast praksis for afgørelser om værdien af
erstatningsberettigede anlægsaktiver, hvilket understøttes af, at der i en stor del af
disse sager enten indgås forlig eller ikke indgives klage. Den administrative
behandling
af
værdien
af
af
disse
anlægsaktiver
afgørelser.
skal
bidrage
til
om
en
hurtigere
af
færdigbehandling
Afgørelser
værdien
erstatningsberettigede aktiver vil
som det er tilfældet i dag
kunne påklages til
overerstatnings- og taksationskommissionen.
Ansøgningsfristen for fast track-ordningen forlænges med et år, så den nye frist er
den 31. december 2026. Fristen forlænges, fordi en række avlere vil være afskåret
muligheden for at benytte ”kombinationsmodellen” ved den nuværende frist.
Kombinationsmodellen giver avlere mulighed for at kombinere en delafgørelse om
værdien af anlægsaktiver fra Minksekretariatet med en delafgørelse om de
resterende erstatningselementer efter fast track-ordingen i Fødevarestyrelsen.
Endvidere er der foretaget en kodificering af praksis i de tilfælde, hvor dette
vurderes at kunne fremskynde sagsbehandlingen og skabe klarhed over
regelgrundlaget.
Hovedbekendtgørelserne og høringsbrevet ligger på Høringsportalen. Link til
Høringsportalen: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/70417
Efter høringsperioden vil de endelige hovedbekendtgørelser samt eventuelt
høringsnotat blive fremsendt.
Med venlig hilsen
Jacob Jensen
2