Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 646
Offentligt
3070231_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 22. september 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 48-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) PLAN/2025/1578 om udsættelse af fristen for elektronisk registrering af professionelle brugeres
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i henhold til artikel 67 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler (Komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 1.-3.
oktober 2025.
Forslaget forventes umiddelbart at have neutral påvirkning af miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark, idet
forslaget hverken medfører en skærpelse eller svækkelse af eksisterende danske miljøbeskyttelsesregler
Regeringen støtter Kommissionens forslag, men lægger stor vægt på, at det er uhensigtsmæssigt at denne
ændring kommer på så sent et tidspunkt, da der vil være jordbrugere og virksomheder, der allerede har
omstillet sig til de nye krav.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 646: Notat om forlængelse af frist for art. 67, plantebeskyttelsesmidler, komitésag, fra miljøministeren
3070231_0002.png
,
Den 17. september 2025
Journalnr. 2025-4746
MIM 48-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) PLAN/2025/1578
om udsættelse af fristen for elektronisk registrering af professionelle brugeres
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i henhold til artikel 67 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler (Komitésag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af gennemførselsforordning (EU) 2023/564 om
professionelle brugeres pligt til at registrere deres forbrug af plantebeskyttelsesmidler. Ændringen
vil udskyde kravet om én gang årligt at overføre registreringen til elektronisk format fra 1. januar
2026 til 1. januar 2027. Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr,
fødevarer og foder den 1.-3. oktober 2025.
Forslaget forventes umiddelbart at have neutral påvirkning af miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark,
idet forslaget hverken medfører en skærpelse eller svækkelse af eksisterende danske
miljøbeskyttelsesregler. Registrering af anvendelse af plantebeskyttelsesmidler er vigtig for at sikre
effektive og virkningsfulde virkemidler til reduktionen af brug af sprøjtemidler. Dette vurderes
derfor på sigt, at forslaget vil have miljømæssige gevinster, og dermed en positiv påvirkning af
beskyttelsesniveauet.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 646: Notat om forlængelse af frist for art. 67, plantebeskyttelsesmidler, komitésag, fra miljøministeren
Regeringen støtter Kommissionens forslag, men lægger stor vægt på, at det er uhensigtsmæssigt at
denne ændring kommer på så sent et tidspunkt, da der vil være jordbrugere og virksomheder, der
allerede har omstillet sig til de nye krav.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til Kommissionsforordning PLAN/2025/1578 om ændring af
gennemførselsforordning (EU) 2023/564 om professionelle brugeres pligt til at registrere deres
forbrug af plantebeskyttelsesmidler elektronisk. Ændringen vil udskyde implementeringen fra 1.
januar 2026 til 1. januar 2027.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 67, som forpligter
professionelle brugere til at registrere de plantebeskyttelsesmidler, de anvender.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget.
Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder
forelægge komitéen ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 1.-3.
oktober 2025.
Formål og indhold
Forslaget drejer sig om at give mulighed for at udskyde kravet om elektronisk registrering af forbruget
af plantebeskyttelsesmidler fra 1. januar 2026 til 1. januar 2027. Kravet følger af artikel 67 i
plantebeskyttelsesmiddelforordningen, som forpligter alle professionelle brugere til at registrere de
plantebeskyttelsesmidler, de anvender. En vigtig del af artikel 67 er, at registreringen skal ske
elektronisk for alle professionelle brugere.
Kommissionen har fremsat forslaget, da en række medlemsstater ikke er klar til implementering 1.
januar 2026.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler er direkte gældende i Danmark. I Danmark
gælder der allerede regler om årlig elektronisk indberetning af anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
for jordbrugsvirksomheder, som dyrker landbrugsafgrøder på et samlet areal på 10 ha eller derover og
for øvrige jordbrugsvirksomheder så som gartnerier, frugtplantager og planteskoler med en indtjening
på 50.000 kr. årligt eller derover.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 646: Notat om forlængelse af frist for art. 67, plantebeskyttelsesmidler, komitésag, fra miljøministeren
I Kommissionens gennemførelsesforordning 2023/564 om indholdet og formatet af registre over
plantebeskyttelsesmidler ført af professionelle brugere er der fastsat en overgangsperiode, som gælder
for årene 2026-2029. I denne overgangsperiode kan professionelle brugere nøjes med at overføre
oplysninger om anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler fra deres register til et elektronisk format én
gang årligt inden den 31. januar året efter det år, hvor plantebeskyttelsesmidlet blev anvendt. Dette
gælder, hvis oplysningerne i registeret oprindeligt bliver ført på papir.
Efter overgangsperiodens udløb skal professionelle brugere overføre oplysningerne fra registeret til et
elektronisk format inden for 30 dage efter plantebeskyttelsesmidlets anvendelsesdato, hvis
oplysningerne oprindeligt bliver ført på papir. Dette krav gælder fra den 1. januar 2030.
I Danmark er de nye krav i Kommissionens gennemførelsesforordning 2023/564 implementeret i
sprøjtejournalbekendtgørelsen. For professionelle brugere af plantebeskyttelsesmidler, som er
jordbrugsvirksomheder, er der nationalt fastsat en overgangsperiode, som er fra den 1. august 2025
31. juli 2029. Denne overgangsperiode er fastsat af hensyn til erhvervet, da den følger deres
planperiode og vækstsæson. I denne overgangsperiode skal jordbrugsvirksomhederne overføre
oplysninger fra deres register i papirform til et elektronisk format én gang årligt inden den 31. januar
året efter den planperiode, hvor plantebeskyttelsesmidlet blev anvendt, jf.
sprøjtejournalbekendtgørelsens § 3, stk. 6.
Den nationale implementering betyder ligeledes, at jordbrugsvirksomhederne allerede fra den 1.
august 2029
og ikke den 1. januar 2030 på grund af fremrykningen af overgangsperioden, skal
overføre oplysninger om anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler fra deres register i papirform til et
elektronisk format inden for 30 dage fra anvendelsesdatoen af plantebeskyttelsesmidlet. Det fremgår
af sprøjtejournalbekendtgørelsens § 3, stk. 5, jf. stk. 6.
For de professionelle brugere, som ikke er jordbrugsvirksomheder, følger den nationale
implementering overgangsperioden for 2026-2029 i Kommissionens gennemførelsesforordning
2023/564 om indholdet og formatet af registre over plantebeskyttelsesmidler ført af professionelle
brugere, jf. sprøjtejournalbekendtgørelsens § 3, stk. 7. Det samme gør sig gældende i forhold til kravet
om, at overførsel af oplysninger fra registret til et elektronisk format inden for 30 dage efter
anvendelsesdatoen af plantebeskyttelsesmidlet skal ske fra den 1. januar 2030. Det følger af
sprøjtejournalbekendtgørelsens § 3, stk. 5, jf. stk. 7.
Desuden er Danmark klar til at implementere de nye krav i forhold til de professionelle brugere, som
ikke allerede er omfattet af de nationale regler i sprøjtejournalbekendtgørelsen, gældende fra den pr. 1.
januar 2026.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt Kommissionens forslag vedtages, vil det betyde, at Danmark vil kunne foretage en ændring af
den nationale implementering af overgangsreglerne i sprøjtejournalbekendtgørelsens § 3, stk. 6 og 7.
Ændring af overgangsreglerne vil særligt få betydning for de professionelle brugere, som er mindre
jordbrugsvirksomheder, og nogle professionelle brugere, som ikke er jordbrugsvirksomheder. Det
skyldes, at de i dag ikke allerede registrerer deres anvendelse af plantebeskyttelsesmidler elektronisk,
men de skal i stedet til at omstille sig til de nye krav om overførsel af oplysninger i registre i papirform
til et elektronisk format. Såfremt forslaget vedtages, og regeringen gør brug af muligheden for at
udskyde kravet, vil disse professionelle brugere have et år længere til at omstille sig.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 646: Notat om forlængelse af frist for art. 67, plantebeskyttelsesmidler, komitésag, fra miljøministeren
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag giver medlemsstaterne mulighed for, at elektronisk registrering af forbruget af
plantebeskyttelsesmidler først skal ske fra 1. januar 2027 i stedet for 1. januar 2026. Vedtages forslaget
vil Danmark kunne udskyde kravet om, at elektronisk registrering skal ske én gang årligt, med et år.
Kravet om elektronisk registrering kan være opfyldt ved, at oplysningerne om forbruget af
plantebeskyttelsesmidler registreres i et Excel ark. I så fald vil erhvervet få et år mere til at omstille sig
til elektronisk registrering og omkostningerne ved de nye krav vil blive udskudt med et år.
I overgangsperioden frem til 1. januar 2030 estimeres de erhvervsøkonomiske konsekvenser som følge
af alle de nye krav, jf. artikel 67, for landbrug på eller under 10 ha og skovbrug til at være 1,7 mio. kr.
om året, og efter overgangsperioden estimeres de erhvervsøkonomiske konsekvenser til 3,2 mio. kr.
om året. Det vurderes, at de årlige omkostninger vil falde, efterhånden som brugerne opnår erfaring
med registreringen. Det vurderes, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser af forslaget om at udskyde
kravet om elektronisk registrering vil være positivt.
Der forventes mindre statsfinansielle omkostninger i forbindelse med en eventuel ændring af reglerne.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget forventes umiddelbart at have neutral påvirkning af miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark,
idet forslaget hverken medfører en skærpelse eller svækkelse af eksisterende danske
miljøbeskyttelsesregler. Registrering af anvendelse af plantebeskyttelsesmidler er vigtig for
gennemførslen af den europæiske grønne pagt og jord til bord-strategiens målsætninger vedrørende
sprøjtemidler, idet data om brugen af sprøjtemidler er afgørende for at sikre effektive og
virkningsfulde virkemidler til reduktionen af brug af sprøjtemidler. Dette vurderes på sigt, at have
store miljømæssige gevinster, og dermed en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i høring i EU-miljøspecialudvalget. Der er kommet høringssvar fra Landbrug &
Fødevarer (L&F), som bakker op om regeringens generelle holdning om at støtte forslaget. L&F
finder det også uhensigtsmæssigt, at denne ændring kommer på så sent et tidspunkt, idet mange
jordbrugere og virksomheder allerede er ved at omstille sig. L&F mener, det er positivt, at der gives
mere tid til omstillingen, hvilket navnlig vil gavne de mindre jordbrugere. L&F afslutter deres
høringssvar med en opfordring til, at regeringen gør brug af muligheden for at udskyde den nationale
implementering af overgangsreglerne i sprøjtejournalbekendtgørelsens § 3, stk. 6 og 7, hvis forslaget
vedtages.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side bekendt med, at en række medlemsstater har udtrykt ønske om, at fristen for
kravet om elektronisk registrering udskydes, og det forventes, at der er kvalificeret flertal for forslaget
blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det vurderes, at en række lande ikke er klar til at indføre de nye krav om elektronisk registrering af
forbruget af plantebeskyttelsesmidler til 1. januar 2026. For at imødekomme disse lande er der derfor
behov for at fristen udsættes til 1. januar 2027. For Danmarks vedkommende vil udskydelsen medføre,
at de danske krav om, at professionelle brugere skal overføre deres oplysninger om forbruget af
plantebeskyttelsesmidler fra deres registre, hvis de oprindeligt føres på papir, til et elektronisk format
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 646: Notat om forlængelse af frist for art. 67, plantebeskyttelsesmidler, komitésag, fra miljøministeren
én gang årligt, også kan udskydes med et år, hvilket vurderes at være en byrdelettelse for erhvervet.
Det er dog beklageligt at denne ændring af fristen kommer på så sent et tidspunkt, hvilket betyder, at
Danmark og en række andre lande, allerede er klar til de nye krav.
Regeringen agter at støtte Kommissionens forslag, men lægger stor vægt på, at det er
uhensigtsmæssigt at denne ændring kommer på så sent et tidspunkt, da der vil være jordbrugere og
virksomheder, der allerede har omstillet sig til de nye krav.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om ændring af fristen i artikel 67 i plantebeskyttelsesmiddelforordningen har ikke tidligere
været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5