Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 644
Offentligt
3069918_0001.png
Høringssvar l forslag om ændring af lov om hold af dyr (Bemyndigelse
l at fastsæ e regler om overvågning af dyr for kemiske stoffer)
27.06.2025
Indledning
Tak for muligheden for at komme med høringssvar på
: ”Lov om hold af dyr
”,
jeres J.nr. 2025-09526 (link:
h ps://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/70109).
Bæredyg gt Landbrug anerkender, at fødevaresikkerhed er af allerstørste betydning – både for
forbrugernes sundhed og for troværdigheden i dansk landbrugsproduk on. Vi har dog en række
væsentlige bemærkninger og forslag i forbindelse med det foreliggende lovforslag, da vi vurderer at især
dyr, som anvendes l afgræsning på ekstensive arealer kan blive hårdt ramt af de e lovforslag.
Bæredyg gt landbrug har følgende forslag l lføjelser l § 33:
Forud for afgræsning med tredjemands dyrehold på ekstensive afgræsningsarealer skal ejeren
dokumentere, at arealet ikke er forurenet med kemiske stoffer, der kan optages i planter eller dyr, og som
kan udgøre en risiko for fødevaresikkerheden, folkesundheden eller samfundsøkonomien.
Dokumenta onsgrundlag og risikoafgrænsning
Lovforslaget giver mulighed for s kprøvekontrol uden konkret mistanke (jf. § 33 a, stk. 1). Det rejser en
række spørgsmål:
Hvilke kemiske stoffer skal overvåges?
Hvornår vurderes et stof at udgøre en reel risiko for fødevaresikkerheden, folkesundheden eller
samfundsøkonomien (jf. formuleringen i § 33 a, stk. 1)?
Hvor findes den nødvendige dokumenta on, herunder referenceværdier og risikovurderinger, som
kan sikre ensartet myndighedspraksis?
Vi e erlyser en udtømmende liste over de kemiske stoffer, der vil være omfa et af overvågningen – samt
klare, fagligt funderede grænseværdier. Det skal sikres, at der ikke igangsæ es indgreb mod dyrehold på
et usagligt eller uforholdsmæssigt grundlag.
Miljømyndighedernes rolle
Det er i denne sammenhæng helt centralt, at der s lles krav l kommuner, statslige myndigheder og andre
lodsejere om at dokumentere forureningsrisici på arealer, hvor der foretages afgræsning med tredjemands
dyrehold – eksempelvis på strandenge, lavbundsarealer og oversvømmelsesområder. Det er derfor også
nødvendigt at have en udtømmende liste over hvilke kemiske stoffer der overvåges, samt grænseværdier.
Eksemplet om de PFAS-forurenede enge ved Slagelse, som grænsede op l brandøvelsesterræn, vidner om
at der er behov for en udtømmende liste over stoffer.
Ligeledes er det essen elt at eks. urenset spildevand ikke må udledes kystnært eller i vandløb uden
prøvetagning for totalmængde og koncentra on for de samme stoffer, som omfa es af §33 a.
Retssikkerhed for dyreholderne og princippet om forurenerens ansvar
Vi finder det problema sk, at lovgivere ikke forholder sig l de problems llinger der opstår ved afgræsning
Gl. Tårupvej 48 – DK-7000 Fredericia – T: 71 99 33 34 – CVR. 32708218 – E: [email protected] – W: blb.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 644: Orientering om udskydelse af forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3069918_0002.png
af ekstensive engarealer, som regelmæssigt oversvømmes af vand forurenet med kemiske stoffer i ukendte
mængder.
Lovforslaget tager således ikke højde for hvem der har ansvaret, hvis dyr eller produkter kasseres som
følge af overvågningen. Retsprincippet forureneren skal betale synes at forsvinde med §33 a, da der i
lovforslaget ikke inddrages en s llingtagen l ansvar for ophavet l de kemiske stoffer.
Med §33 a risikerer den enkelte dyreholder således at miste sine værdier, når der ydes et
samfundsmæssigt bidrag ved afgræsning, hvore er han kan stævne forureneren for tab – og hvordan skal
det bevises hvem der er forureneren, hvis ikke der er krav l at måle for samme kemiske stoffer ved
udledninger.
Afslutningsvis
Vi finder det derfor helt afgørende, at ansvaret for forurening af arealer og dyr placeres hos den egentlige
forurener. Det gælder uanset om forureningen stammer fra historiske ak viteter, industri, kommunale
udledninger, spildevandshåndtering eller anden menneskelig ak vitet. Det må ikke blive den enkelte
dyreholder, der står med regningen – hverken for undersøgelsesomkostninger, afværgeforanstaltninger
eller økonomiske tab som følge af eventuelle produk onsbegrænsninger. Princippet om, at forureneren
betaler, bør være gennemgående og eksplicit anført i lovgivningen (jf. § 33 a i det foreslåede lovforslag).
Vi opfordrer kra igt l, at det sikres:
At ansvaret for forurening forbliver hos forureneren
At krav og grænseværdier bliver gennemsig ge, dokumenterbare og risikobaserede
På vegne af Bæredygtigt Landbrug og med venlig hilsen
Tina Madsen
Faglig leder – Miljøafdelingen
Og Jens Lund Petersen
Konsulent
Gl. Tårupvej 48 – DK-7000 Fredericia – T: 71 99 33 34 – CVR. 32708218 – E: [email protected] – W: blb.dk