Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 643
Offentligt
3069661_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 1172
Den 18. september 2025
Kære Miljø- og Fødevareudvalg
Som lovet på samråd AJ den 19. marts samt i svar på MOF-spørgsmål nr.
693 (Alm. del) orienteres udvalget om planlagt skærpelse af sanktionerne
for ulovlig udbring af gylle samt styrket tilsyn og kommunikation. Udvalget
orienteres desuden jf. svar på MOF-spørgsmål nr. 602, 629 samt 630 (Alm.
del) om strafniveauet i sager om udsivning af ensilage samt mulighederne
for at trække i landbrugsstøtten ved ulovlig udbringning af gylle på frossen
jord.
Skærpelse af bødeniveauet i de nationale regler
Styrelsen for Grøn Arealomlægning har med hjælp fra Rigsadvokaten un-
dersøgt bødeniveauet for ulovlig udbringning af gylle, som i størstedelen af
tilfældene i dag sanktioneres i størrelsen 10.000-20.000 kr. Der fastsættes
et nyt vejledende bødeniveau på 50.000 kr. for overtrædelse af gødningsan-
vendelsesbekendtgørelsens §10 stk. 8. Det nye bødeniveau skal øge den præ-
ventive effekt af reglerne og sikre proportionalitet mellem sanktionen for
overtrædelse og en eventuel gevinst ved ikke at overholde reglerne.
Det nye bødeniveau inkorporeres som en del af det samlede bødekatalog ifm.
lovforslaget om Ny Reguleringsmodel, som forventes at blive sendt i ekstern
høring ved udgangen af september med henblik på forventelig ikrafttræden
pr. 1/1 2027.
Styrket tilsyn og kommunikation
Ministeriet for Grøn Trepart og KL har iværksat et styrket fokus på kommu-
nernes tilsynsopgave frem mod næste vinter. Der udarbejdes blandt andet
et inspirationskatalog til kommunerne med fokus på gyllehåndtering herun-
der reglerne om udbringning og opbevaringskapacitet.
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 643: Orientering om planlagt skærpelse af sanktionerne for ulovlig udbring af gylle samt styrket tilsyn og kommunikation, fra ministeren for grøn trepart
Muligheder for sanktionering
via træk i EU’s landbrugsstøtte
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø oplyser, at det i Danmark
i 2015 blev besluttet, at anvende en centraliseret kontrolmodel for konditio-
nalitet på baggrund af anbefaling fra Rigsrevisionen. Før centraliseringen af
krydsoverensstemmelseskontrollen, som var forgængeren i tidligere reform-
periode for konditionalitet, var kommunerne kontrolmyndighed. Rigsrevi-
sionen konstaterede imidlertid, at kommunernes kontrol var uensartet,
hvorfor Rigsrevisionen så behov for, at det overordnede ansvar for kontrol-
len blev fastlagt hos en central myndighed.
Den centraliserede kontrolmodel er etableret indenfor rammerne af forord-
ningsgrundlaget og opfylder kravene til medlemsstaternes kontrolforpligtel-
ser jf. artikel 83, stk. 6, litra a og d, i forordning (EU) 2021/2116.
Styrelsens kontrol af konditionalitet inkluderer således kontrol på stedet,
der foretages som en årlig stikprøve, der omfatter mindst 1 pct. af de rele-
vante modtagere af landbrugsstøtte. Stikprøven er baseret på en risikoana-
lyse, som bl.a. tager højde for bedriftsstruktur og risiko for overtrædelser,
ligesom det sikres, at en del af kontrolpopulationen udtages tilfældigt.
Styrelsens kontrol og fastsættelse af konditionaltetssanktioner i form af ned-
sættelse af eller udelukkelse fra at modtage landbrugsstøtte, udføres i over-
ensstemmelse med forordningsgrundlaget samt bekendtgørelse om konditi-
onalitet og social konditionalitet, der er udstedt i medfør af CAP-loven
(
Lov
om administration af den fælles landbrugspolitik m.v.).
Det vurderes, at styrelsen er forpligtet til at anvende sanktionssystemet for
konditionalitet, hvis overtrædelse af udbringningsforbuddet er konstateret i
forbindelse med styrelsens kontrol, der foretages i henhold til forordnings-
grundlaget om konditionalitet, eller hvis styrelsen modtager en underret-
ning, som indeholder tilstrækkelig dokumentation for, at en konkret over-
trædelse af reglen er blevet sanktioneret i det strafferetlige system. Der vil i
disse tilfælde være en fastslået overtrædelse af konditionalitet i henhold til
forordningsgrundlaget, og styrelsen vil således være forpligtet til at anvende
konditionalitetssanktioner, hvis de øvrige betingelser for at sanktionere er
opfyldt.
Hvis eksempelvis en kommune retter henvendelse angående en sag, hvor en
overtrædelse af udbringningsforbuddet er blevet sanktioneret i det straffe-
retlige system (dom eller vedtaget bødeforlæg), vil styrelsen som betalings-
organ for EU-landbrugsstøtte være forpligtet til at tage stilling til, om der
kan pålægges en konditionalitetssanktion. Styrelsen vil i givet fald i overens-
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 643: Orientering om planlagt skærpelse af sanktionerne for ulovlig udbring af gylle samt styrket tilsyn og kommunikation, fra ministeren for grøn trepart
3069661_0003.png
stemmelse med de forvaltningsretlige regler partshøre modtageren af land-
brugsstøtte og træffe en afgørelse om nedsættelse af eller udelukkelse fra at
modtage landbrugsstøtte.
Styrelsen har vurderet, at det vil betyde en overimplementering af Danmarks
EU-retlige forpligtelser, hvis der i tillæg til den eksisterende kontrol etable-
res en indberetningspligt til kommunerne om at underrette styrelsen om
overtrædelser af konditionalitetsbelagte regler, der er blevet sanktioneret i
det strafferetlige system med henblik på sanktionering i form af træk i land-
brugsstøtten.
Vurdering af sanktionsniveau for udsivning af ensilage
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø oplyser, at bødestørrelsen
i de sager vedrørende udsivning af ensilagesaft fra ensilagepladser, som sty-
relsen har fundet, ses at ligge på mellem 20.000 kr.
250.000 kr. Derud-
over har styrelsen estimeret, at de omkostninger, der er forbundet med ved-
ligeholdelse og reparation af ensilagepladser er i størrelsesordenen 10.000-
48.000 kr. pr. år. Her antages det, at de typiske skader, der kræver vedlige-
hold, er slitage i slidlaget i bunden af ensilagepladsen samt vedligehold af
siderne i ensilagepladsen.
Opførelsen af en ny gennemsnitlig ensilageplads med målene 3.000 kva-
dratmeter med 3 meter høje sider og vægge koster ca. 2 mio. kr., men i for-
hold til en proportional afvejning af strafniveauets størrelse, må dette holdes
op imod de løbende gennemsnitlige omkostninger til vedligehold, hvorfor
det ud fra den afdækkede domspraksis vurderes, at strafniveauet ligger på et
hensigtsmæssigt niveau fsva. sager om udsivning af ensilage.
Med venlig hilsen
Jeppe Bruus
3