Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 636
Offentligt
3069037_0001.png
Sagsgangsanalyse
Sagsgangsanalyse af området for revurdering
af miljøgodkendelser
Teknisk gennemgang for Miljø- og Fødevareudvalget
16. september 2025
Dronningens Tværgade 30, 1.
1302 København K
+45 70 26 12 66
nextpuzzle.com
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0002.png
Sagsgangsanalyse
Indholdet i dagens præsentation
Kort om analysen
Introduktion til sagsområdet
Læringspunkter fra FMC-sagen
Forslag til effektivisering af opgaveløsningen
Forslag til regelforenkling og ændret regelanvendelse
Q&A
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0003.png
Sagsgangsanalyse
Kort om analysen
Analysens formål og fokus
Analysens formål:
At vurdere og redegøre for forslag til
effektivisering, digitalisering og
regelforenkling samt
At vurdere opgavens organisering i
enheden med henblik på at imødekomme
udfordringerne med sagspukler
Fokus på sagsbehandlingsprocessen samt
læringspunkter fra 6 udvalgte cases,
herunder særligt fokus på FMC
Analysen har ikke haft til formål at vurdere
sagsbehandlingens lovmedholdelighed eller
kvalitet
Analysen har ikke omfattet evaluering og
vurdering af den samlede opgaveløsning på
tværs af MST Virksomheder
Analysens tilrettelæggelse
Baseret på interview, kortlægning af
sagsbehandlingsprocessen, analyse af
økonomi- og tidsregistreringsdata,
gennemgang af cases samt desk research af et
omfattende materiale
Nextpuzzle har haft ansvaret for kortlægning,
analyse og afrapportering
Miljøstyrelsen har leveret faglige input og
juridisk sparring. Miljøstyrelsen har endvidere
kommenteret på materiale for at sikre et
faktuelt korrekt grundlag for analysen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0004.png
Sagsgangsanalyse
Introduktion til sagsområdet
Miljøstyrelsen
Virksomheder har ca. 104
medarbejdere (budget 2025) som hver er tilknyttet
1-3 specialiserede brancheteams.
Ca. 17 årsværk allokeret til revurderinger
Markant opprioritering fra 2022-2025 og øgning af
effektive timer på sagsbehandling i perioden
Prioriteringsrækkefølge for hovedopgaver frem
til medio 2023: 1) miljøgodkendelser, 2) tilsyn og
3) revurderinger. Hertil kommer et betydeligt
antal borger- og pressehenvendelser samt
spørgsmål fra Folketinget som altid prioriteres
højt
Betydelig varians i anvendelsen af metoder,
tilgange og værktøjer i sagsbehandlingen
Ikke ét samlet ledelsesansvar for
revurderingssagerne, med undtagelse af task-
force sagerne
Potentiale for markant forbedret it-
understøttelse af processer og styring
Rammebetingelser og en procesunderstøttelse,
som - kombineret med faglig grundighed - ikke
er befordrende for en effektiv
ressourceanvendelse og fremdrift i
sagsbehandlingen
Et særdeles komplekst sagsbehandlings-
område præget af meget omfattende
europæisk og national regulering
Ofte meget vide regulatoriske rammer, der
medfører et betydeligt behov for faglige
vurderinger og skøn i forhold til komplicerede
tekniske og miljøfaglige forhold
Højt specialiseringsniveau i sagsbehandlingen
Meget stop-go i sagsbehandlingen grundet
eksterne hændelser
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0005.png
Sagsgangsanalyse
Læringspunkter fra FMC-sagen
Kort om FMC-sagen
5.600 timer anvendt alene på spildevandsdelen af
sagen i 2019-2025, 9.900 siders sagsakter
miljøemner, min. 11.600 siders sagsakter
En tættere styring og statusrapportering ville
muliggøre early warning ved tidsplans-
overskridelser og opbygning af sagspukler
Opdeling af sagskomplekset i mindre delafgørelser
medvirker til fremdrift og forbedret miljøeffekt
Sagsforløbet har vist, at det – for at sikre fremdrift
- er centralt at reducere afhængigheden af få
enkeltpersoner
Duo-organisering af sagsbehandlere (frem for 1. og
2. sagsbehandler) er mere hensigtsmæssig i store
og omfattende sager
Den specifikke It-løsning, der anvendes på sagen,
giver transparens og understøtter samarbejdet
mellem myndighed og virksomhed
Sager som denne kræver en særlig ledelsesindsats
og bør ikke behandles som ”en blandt mange”
Herudover 14 sager ift. revurdering af øvrige
Flere
stilstandsperioder grundet manglende
administrationsgrundlag (samlet ca. 3 år)
sagsbehandlingen
kompleksitet
Betydelige analyse- og afklaringsindsatser som led i
En revurdering af meget høj regulatorisk og faglig
Centralt at ny regulering meget hurtigt følges op af
vejledninger og administrationsgrundlag
Det meget varierende niveau af styring henover
sagsforløbet kan med fordel erstattes af en
tættere og mere vedvarende styringsindsats i
sådanne komplekse sager
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0006.png
Sagsgangsanalyse
Forslag til effektivisering af opgaveløsningen
Standardisering af tilgange og metoder
A. Fælles tilgang til fortolkning af publicerede BREF-
dokumenter i brancheteams
B. Dialog med virksomheden
C. Udvikling og implementering af best practice for
køreplaner på tværs af emner
D. Tilskæring og prioritering af niveau i
sagsbehandlingen
E. Udvikling og implementering af en fælles best
practice sagsbehandlingsmetode via
videreudvikling og opdatering af M2
Organisering og styring
J. Projektstyring og projektplanlægning
K. Videreudvikling og evt. udbredelse af task-force
modellen
Ressourceanvendelse
L. Fokuseret ressourceanvendelse af
sagsbehandlingsressourcer
M. Incitamenter til øget sagsproduktion:
resultatlønsaftaler om revurderinger
Størst tidsgevinst ved forslag G (3,6 ÅV) som bør
gennemføres sammen med forslag F (1,2 ÅV)
Samlet tidsgevinst på 11 ÅV (korrigeret for overlap, fuldt
indfaset), heraf ca. 7 på revurderinger
Samlede investeringsomkostninger på 3,2 mio. i 2025, 7,7
mio. i 2026 og 1,8 mio. årligt i 2027-2029
Tidsforbrug i Miljøstyrelsen på implementering: 2.700
timer i 2025, 3.745 i 2026, derefter 645 årligt
Digitalisering
F. Digital ansøgning: ny web-løsning til
miljøgodkendelser og revurderinger
G. Digitale miljøgodkendelser
H. Anvendelse af AI- og robotløsning til sagsoverblik
I. Styringsreoler i F2 for revurderingssager og andre
større sagsområder
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0007.png
Sagsgangsanalyse
Forslag til regelforenkling og ændret regelanvendelse
1. Alle BAT-konklusioner skal gøres direkte
gældende
2. Hjemmel til stille krav til virksomhedens
indledende oplysning af sagen og/eller
vurdering af enkelte vilkår
3. Standardvilkår for almindeligt belastet
overfladevand
4. Forenkling af sikkerhedsstillelse i
deponeringsbekendtgørelsen
5. Forenkling ift. beregning af depositioner til
vandområder
6. Afklaring af begreb (Virksomhed/anlæg) fra
EU-lovgivning/bekendtgørelse
Forslag 1 og 2: Forslagene vil i markant grad mindske
behovet for sagsbehandlingsaktiviteter, reducere
kalendertiden og sikre hurtigere miljøeffekt af nye
vilkår
Forslag 4: En BREF-revurdering alene af det berørte
anlæg vil medføre en skønnet reduktion i tidsforbrug
på 20-40 pct. for en gennemsnitlig sag og en
reduktion i kalendertid på 1-2 måneder.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0008.png
Sagsgangsanalyse
Kontaktperson vedr. analysen:
Carsten Jørgensen
+45 25 24 00 44
[email protected]
Dronningens Tværgade 30, 1.
1302 København K
+45 70 26 12 66
nextpuzzle.com
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0009.png
Afrapportering af
sagsgangsanalyse og
status på taskforcen
Vicedirektør
Nina Espegård Hassel
16. september 2025
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0010.png
Digitale ansøgninger og miljøgodkendelser i Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen har i dag ikke et sammenskrevet og opdateret digitalt overblik
over gældende vilkår for en virksomhed
Resultatet er et tidskrævende arbejde ifm. revurderinger, hvor alle tidligere
afgørelser skal samles og sammenskrives inden der kan træffes afgørelse
Tilsvarende er processerne omkring ansøgning om miljøgodkendelse ikke
fuldt automatiseret og nødvendige sagsoplysninger er ikke tilstrækkeligt
digitaliseret
Konsekvensen er at sagsbehandlingen forløber mindre tidseffektivt
Digitaliseringsprojektet i Miljøstyrelsen har til formål at skabe et IT-system,
som understøtter og effektiviserer processer relateret til behandling af sager
vedr. ansøgninger og revurderinger af miljøgodkendelser.
10
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0011.png
Digitale ansøgninger og miljøgodkendelser i Miljøstyrelsen -
fortsat
Det nye IT-system:
1. Samler, strukturerer og udstiller alle afgørelser og vilkår i en
digital miljøgodkendelse, som vil være offentlig tilgængelig til
gavn for de enkelte virksomheder samt øvrige interessenter
2. Ansøgningsmodulet med en ny web-løsning til ansøgninger og
opstart af revurderinger vil smidiggøre arbejdsgange i
godkendelses- og revurderingsprocessen
Digitaliseringsprojektet er i god tråd med IED-direktivets krav om
digitale godkendelsessystemer senest i 2035
Digitaliseringen er desuden en forudsætning for anvendelse af AI på
sigt
Digitaliseringsprojektet forventes samlet at koste ca. 12 mio. kr. som
formentlig kan finansieres gennem brugerbetalingsgebyret
11
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0012.png
Implementering af effektiviseringsforslagene i Miljøstyrelsen
Forslag til implementeringsplan:
Ultimo 2025:
-
Finansiering af digitaliseringsprojektet og
incitamenter til at øge
sagsproduktionen
afklares
Primo 2026:
-
Opstart af initiativerne inden for
digitalisering, standardisering af tilgange
og metoder
samt
organisering og styring.
Initiativerne behandles samtidigt,
da de har en nær sammenhæng.
-
Undersøgelse af forslag til regelændringer forelægges og det besluttes
hvilke forslag, der skal arbejdes videre med
12
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0013.png
Status for sager i taskforcen
11 sager er færdige i taskforcen (dvs. udkast sendt i høring)
De resterende 23 sager forventes færdige ved årets udgang
Alle sager er under behandling, men der er tale om særdeles komplekse sager
og Miljøstyrelsen oplever en række udfordringer, der har tidsmæssig
betydning for sagsbehandlingen
13
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0014.png
Status for revurdering af miljøgodkendelsen for FMC
Miljøstyrelsen har meddelt følgende delafgørelser:
Revurdering af vilkår for afværgeforanstaltninger mod gamle jordforureninger
(2021)
Revurdering af vilkår for beskyttelse af jord og grundvand (2023)
Revurdering af virksomhedens risikoforhold (2023)
Revurdering af vilkår for svovlgruber (2025)
Revurdering af vilkår for specialdepot (2025)
Påbud om udlederkrav for PFAS/PFOS (2025)
Derudover er udkast vedr. reviderede udleder- og kontrolkrav til metaller samt
handlevilkår til kviksølv og arsen sendt i høring hos virksomheden
14
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0015.png
Status for revurdering af miljøgodkendelsen for FMC - fortsat
Udkast til følgende delafgørelser forventes færdige senest 30. november 2025:
Udledning af pesticidstoffer med forventede udfordringer samt øvrige stoffer
med fastsatte kravværdier (i alt ca. 50 enkeltstoffer) samt økotoksikologiske
krav og krav til overfladevand
Regulering af luftforurening, støj, lugt, affald mv.
Udledning af øvrige pesticidstoffer med potentielle krav og resterende
samleparametre/stoffer og krav til kølevand
Når alle delafgørelser er færdigbehandlet, vil virksomhedens miljøgodkendelser
være revurderet
15
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 636: Præsentationer fra mødet 19/9-25 om uvildige undersøgelse af Miljøstyrelsens arbejdsgange med revurderingen af FMC, fra miljøministeren
3069037_0016.png
Tak for opmærksomheden
16