Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 633
Offentligt
3068567_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. september 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 47-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om forslag til en forordning af Europa-Parlamentet og
Rådet om det Europæiske Kemikalieagentur og ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006, (EU) nr.
528/2012, (EU) nr. 649/2012 og (EU) 2019/1021 (ECHA basisforordning)
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 633: Grund- og nærhedsnotat om ECHA basisforordningen, KOM (2025) 0386, fra miljøministeren
3068567_0002.png
Sikker kemi
J.nr. 2025 - 4043
Ref. DOBLE/LOBRA/ANFRC
Den 16. september 2025
MIM 47-25
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om forslag til en forordning af Europa-Parlamentet og Rådet om det
Europæiske Kemikalieagentur og ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006,
(EU) nr. 528/2012, (EU) nr. 649/2012 og (EU) 2019/1021 (ECHA
basisforordning)
Kommissionens KOM nr. (2025) 386 final
Nyt notat
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag om en forordning af Europa-Parlamentet og Rådet om det
Europæiske Kemikalieagentur og ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006, (EU) nr. 528/2012,
(EU) nr. 649/2012 og (EU) 2019/1021 (ECHA basisforordning). Formålet med forslaget er at
etablere et selvstændigt juridisk grundlag for Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) samt at
styrke ECHA's forvaltning og økonomi, så ECHA kan varetage sine opgaver effektivt. Hvis forslaget
vedtages, medfører det, at ekspertkomitéerne bliver tilpasset deres nye opgaver og
arbejdsbelastning, herunder krav om flere nomineringer af eksperter til to af ECHA's videnskabelige
udvalg (RAC og SEAC), samt at det videnskabelige udvalg for forbrugersikkerhed (SCCS) flyttes fra
Kommissionen til ECHA. Endelig vil det medføre en mere samlet og stabil finansiering af agenturet,
inkl. etablering af en mindre finansiel reserve. En vedtagelse af forslaget forventes at medføre, at
antallet af danske eksperter, der skal nomineres til SEAC øges med en ekspert i forhold til det
nuværende niveau. En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for
virksomhederne eller berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen støtter, at der
etableres et selvstændigt juridisk grundlag for ECHA, at agenturets forvaltning styrkes, og at
finansieringen af agenturet understøtter en effektiv opgavevaretagelse uden at pålægge
medlemslandene unødvendige byrder. Regeringen støtter forslaget, idet nomineringen og udpegning
af medlemmer til SCCS skal harmoniseres med proceduren for ECHA's øvrige komitéer, at
oprettelsen af ECHA's finansielle reserve ikke må ændre på, at gebyrernes struktur og størrelse skal
stå i forhold til det arbejde, der udføres på det gebyrbelagte område.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 633: Grund- og nærhedsnotat om ECHA basisforordningen, KOM (2025) 0386, fra miljøministeren
3068567_0003.png
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2025) 386 final af den 8. juli 2025 fremsendt forslag om en forordning
af Europa-Parlamentet og Rådet om det Europæiske Kemikalieagentur og ændring af forordning (EF)
nr. 1907/2006, (EU) nr. 528/2012, (EU) nr. 649/2012 og (EU) 2019/1021 (ECHA basisforordning).
Forslaget forventes oversendt til Rådet den 17. september i en dansk sprogudgave. Forslaget er fremsat
med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), artikel 114, stk. 1 og skal
behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF, artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) blev etableret i 2007 ved artikel 75 stk. 1 i REACH-
forordningen
1
. Afsnit X i REACH-forordningen beskriver ECHA's opbygning, opgaver, mm. ECHA blev
etableret for at sikre effektiv og ensartet håndtering af tekniske, videnskabelige og administrative
aspekter af forordningen. Agenturet har bistået med implementeringen af REACH-forordningen og
har udarbejdet tekniske og videnskabelige vurderinger, udtalelser fra ekspertkomitéerne, vejledninger
og værktøjer for Kommissionen, medlemslandene og virksomhederne i EU. ECHA har også spillet en
central rolle ift. koordinering, kommunikation og administration relateret til kemikalielovgivningen.
Siden oprettelsen i 2007 er ECHA blevet tildelt yderligere opgaver inden for kemikalievurdering,
produktsikkerhed og miljøpolitik i en række særlovgivninger.
ECHA består af en bestyrelse, en administrerende direktør, et udvalg for risikovurdering (RAC), et
udvalg for socioøkonomisk analyse (SEAC), et medlemsstatsudvalg (MSC), et udvalg for biocidholdige
produkter (BPC), et forum for informationsudveksling om håndhævelsesaktiviteter (Forum), et
sekretariat og et klageudvalg. ECHA er beliggende i Helsinki i Finland.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere et selvstændigt juridisk grundlag for ECHA. Derudover skal
forslaget styrke agenturets forvaltning og sikre, at agenturet får tilstrækkelig og stabil finansiering til at
kunne varetage sine opgaver effektivt.
Kommissionens forslag om ECHA basisforordning vil overføre de artikler i REACH-forordningen, der
fastsætter ECHA's juridiske status, hovedsæde i Helsinki, eksisterende formål, eksisterende opgaver,
generelle eksisterende struktur og finansiering. ECHA basisforordning ophæver derfor følgende
artikler i REACH-forordningen: artikel 27, stk. 2, artikel 76, artikel 77, stk. 1, artikel 78
90, artikel 92
110, samt artikel 118.
Forslaget om ECHA basisforordning medfører følgende væsentlige ændringer:
- harmonisering af regelgrundlaget med de øvrige europæiske agenturer, herunder etablering af
en selvstændig basisforordning,
- tilpasning af det juridiske grundlag ift. nye opgaver tildelt agenturet gennem særlovgivning,
- tilpasning af ekspertkomitéer ift. nye opgaver og arbejdsbelastning, inkl. krav om flere
nomineringer til ECHA's videnskabelige udvalg RAC og SEAC,
- flytning af det videnskabelige udvalg for forbrugersikkerhed (SCCS) fra Kommissionen (DG
SANTE) til ECHA & brug af SEAC til vurdering af biocidprodukter,
- mere samlet og stabil finansiering af agenturet, inkl. etablering af en mindre finansiel reserve
og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH), om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur og om ændring af
direktiv 1999/45/EF og ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1488/94 samt
Rådets direktiv 76/769/EØF og Kommissionens direktiv 91/155/EØF, 93/67/EØF, 93/105/EF og 2000/21/EF
1
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 633: Grund- og nærhedsnotat om ECHA basisforordningen, KOM (2025) 0386, fra miljøministeren
3068567_0004.png
Kommissionens rolle i vedtagelse af forretningsordener for de videnskabelige udvalg RAC og
SEAC.
Herudover understøtter ECHA basisforordning et forbedret samarbejde med andre EU-agenturer og
muligheden for, at agenturet kan deltage i forskningsprojekter. ECHA basisforordning indfører også
mindre konsekvensændringer i PIC-forordningen
2
, hvor artikel 24, stk. 2 ophæves, i POP-
forordningen
3
, hvor artikel 16, stk. 2 ophæves og i Biocid-forordningen
4
, hvor artikel 75, stk. 2-4 samt
artikel 78, stk. 2 ophæves.
Harmonisering af regelgrundlaget med de øvrige europæiske agenturer, herunder etablering af en
selvstændig basisforordning
I 2012 blev Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen enige om en fælles tilgang til de europæiske
agenturer
5
, herunder at agenturer i EU skal have en basisforordning. Forslaget til ECHA
basisforordning tager udgangspunkt i teksten i kapitel X i REACH-forordningen, som er opdateret ift.
den fælles tilgang til de europæiske agenturer.
Tilpasning af det juridiske grundlag ift. nye opgaver tildelt agenturet gennem særlovgivning
Siden ECHA blev etableret, er ECHA i en række regelsæt blevet tildelt opgaver inden for
kemikalievurdering, produktsikkerhed og miljøpolitik. Det skyldes blandt andet Kommissionens
Kemikaliestrategi med bæredygtighed for øje, som beskriver, at ifm. revision af regelsæt, hvor der
foretages videnskabelige og tekniske vurderinger af kemikalier, skal de tildeles det mest passende
europæiske agentur. Det har i de fleste tilfælde været det Europæiske Kemikalieagentur. Dette arbejde
betegnes populært som, ét stof
én vurdering. Ud over opgaverne, der følger af REACH-forordningen
varetager agenturet derfor nu opgaver, der er tildelt ifølge CLP-reguleringen
6
, Biocidforordningen,
PIC-forordningen, Affaldsrammedirektivet
7
, Drikkevandsdirektivet
8
, EU's miljøhandlingsprogram
9
,
Forordning om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler
10
, Batteriforordningen
11
, IED
12
,
Vandrammedirektivet
13
, Grundvandsdirektivet
14
; Direktiv for miljøkvalitetskriterier for vand
15
,
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 649/2012 af 4. juli 2012 om eksport og import af farlige kemikalier (PIC-
forordningen)
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 af 20. juni 2019 om persistente organiske miljøgifte (POP-
forordningen
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 af 22. maj 2012 om tilgængeliggørelse på markedet og
anvendelse af biocidholdige produkter (Biocid-forordningen)
5
Joint Statement of the European Parliament, the Council of the European Union and the European Commission on
decentralised agencies
Common Approach, 2012.
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af
forordning (EF) nr. 1907/2006 (EØS-relevant tekst)
7
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver
8
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/2184 af 16. december 2020 om kvaliteten af drikkevand
9
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse (EU) 2022/591 af 6. april 2022 om et generelt EU-miljøhandlingsprogram frem til
2030
10
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2371 af 23. november 2022 om alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler og om ophævelse af afgørelse nr. 1082/2013/EU
11
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1542 af 12. juli 2023 om batterier og udtjente batterier, om ændring af
direktiv 2008/98/EF og forordning (EU) 2019/1020 og om ophævelse af direktiv 2006/66/EF
12
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1785 af 24. april 2024 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/75/EU om industrielle emissioner (integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening) og Rådets direktiv
1999/31/EF om deponering af affald
13
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
vandpolitiske foranstaltninger
14
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/118/EF af 12. december 2006 om beskyttelse af grundvandet mod forurening
og forringelse
15
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken,
om ændring og senere ophævelse af Rådets direktiv 82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF, 84/491/EØF og 86/280/EØF og
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF
2
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 633: Grund- og nærhedsnotat om ECHA basisforordningen, KOM (2025) 0386, fra miljøministeren
3068567_0005.png
Direktiv for overvågning af vandkvalitet
16
, Emballageforordningen
17
, POP-forordningen, Forordning
for medicinsk udstyr
18
, RoHS-direktivet om elektrisk og elektronisk udstyr
19
, Ét stof
en vurdering-
Dataplatformen
20
. Ligeledes er en række opgaver vedrørende vurdering af kemiske stoffers risiko i
arbejdsmiljøet, herunder særligt fastsættelse af grænseværdier blevet formaliseret. Disse opgaver
følger af Direktiv om kemiske agenser (CAD)
21
, Direktiv om kræftfremkaldende stoffer, mutagener
eller reproduktionstoksiske stoffer (CMRD)
22
og Asbestdirektivet
23
. Forslaget giver desuden ECHA
mulighed for fortsat at udføre andre opgaver, der vedrører vurdering af kemiske stoffers farlighed,
risiko og sikker anvendelse.
Tilpasning af ekspertkomitéer ift. nye opgaver og arbejdsbelastning, inkl. krav om flere
nomineringer til ECHA's videnskabelige udvalg RAC og SEAC
ECHA basisforordning pålægger medlemslandene at stille eksperter til rådighed for RAC og SEAC
således, at hvert medlemsland skal indstille to og kan indstille yderigere to kandidater. Herefter kan
agenturets bestyrelse bestemme, hvor mange de udpeger. Der skal tages hensyn til kandidaternes
kompetencer. Det er en ændring fra kravene i REACH forordningen, hvor bestyrelsen udpegede som
minimum en ekspert og maksimum to eksperter nomineret fra hvert medlemsland. Antallet af
eksperter i henholdsvis RAC og SEAC kan således i dag være op til 54 medlemmer. Med forslaget øges
antallet af mulige medlemmer til op til 108 medlemmer. Hertil kommer, at bestyrelsen kan udpege så
mange supplerende medlemmer, som de ønsker mod i de nuværende regler højst fem. Der er dermed
stor fleksibilitet til at tilpasse antallet af medlemmer til arbejdsbyrden
også, hvis der skulle være
behov for færre medlemmer. ECHA basisforordning giver medlemslandene mulighed for at udnævne
stedfortrædere til de udpegede medlemmer i MSC og Forum.
Flytning af det videnskabelige udvalg for forbrugersikkerhed (SCCS) fra Kommissionen (DG SANTE)
til ECHA & brug af SEAC til vurdering af biocidprodukter.
Alle ECHA's nuværende udvalg videreføres under ECHA's Basisforordning og kan fortsat nedsætte
arbejdsgrupper under udvalgene. I ECHA basisforordning tilføjes desuden et videnskabelig udvalg for
forbrugersikkerhed (SCCS), der kun skal vurdere sikkerheden af kosmetik, og som på nuværende
tidspunkt er en komité under DG SANTE. Alle udvalg varetager de opgaver, som de pålægges ifølge de
regelsæt, der fremgår af forslagets Bilag 1. Herudover skal SEAC udføre socioøkonomisk vurdering af
biocidprodukter, der vurderes i BPC.
Stabil finansiering
For at sikre stabil finansiering foreslår Kommissionen i ECHA basisforordning, at agenturets tre
separate budgetter samles til et budget, og at der etableres en reservepulje fra agenturets indtægter fra
gebyrer. Betingelserne for reserven skal fastlægges i agenturets finansielle regler. De finansielle regler
16
Kommissionens Direktiv 2009/90/EF af 31. juli 2009 om tekniske specifikationer for kemisk analyse og kontrol af vandets
tilstand som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF
17
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/40 af 19. december 2024 om emballage og emballageaffald, om
ændring af forordning (EU) 2019/1020 og direktiv (EU) 2019/904 og om ophævelse af direktiv 94/62/EF
18
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr, om ændring af direktiv
2001/83/EF, forordning (EF) nr. 178/2002 og forordning (EF) nr. 1223/2009 og om ophævelse af Rådets direktiv 90/385/EØF
og 93/42/EØF
19
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2011/65/EU af 8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i
elektrisk og elektronisk udstyr & COM(2023) 781 final, 2023/0454 (COD)
20
COM(2023) 779 final, 2023/0453 (COD)
21
Rådets direktiv 98/24/EF af 7. april 1998 om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet mod risici i
forbindelse med kemiske agenser
22
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/37/EF af 29. april 2004 om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under
arbejdet at blive eksponeret for kræftfremkaldende stoffer, mutagener eller reproduktionstoksiske stoffer
23
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/148/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved
under arbejdet at være udsat for asbest
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 633: Grund- og nærhedsnotat om ECHA basisforordningen, KOM (2025) 0386, fra miljøministeren
3068567_0006.png
fastlægges af bestyrelsen og skal desuden overholde finansforordningen for agenturerne
24
. De
finansielle regler skal desuden fastlægge følgende:
- Agenturet må kun indbetale til reserven, når årets resultat er positivt, og det positive resultat
kommer fra indbetaling af gebyrer, som har været højere end budgetteret.
- Budgettet for det kommende år må højst stige med 8% i forhold til
o
det foregående års indkomst fra det tilskud fra Fællesskabet opført i De Europæiske
Fællesskabers almindelige budget og de gebyrer, som virksomhederne betaler eller
o
det foregående års driftsudgifter.
De 8% skal beregnes ud fra det laveste af de to ovennævnte tal.
- Når regnskabet opgøres skal et evt. underskud dækkes af reserven.
ECHA basisforordning giver Kommissionen mulighed for, at justere betingelserne for reserven via
delegerede retsakter.
Kommissionens rolle i vedtagelse af forretningsordener for de videnskabelige udvalg RAC og SEAC
Med ECHA basisforordning kræver vedtagelsen af forretningsordener for RAC og SEAC, at
bestyrelsesmedlemmer udpeget af Kommissionen stemmer for forretningsordnerne. Indtil nu har
vedtagelsen af forretningsordner for RAC og SEAC fulgt ECHA's generelle regler for at træffe
afgørelser. Bestyrelsen træffer på nuværende tidspunkt afgørelser med to tredjedeles flertal blandt alle
de stemmeberettigede medlemmer - én repræsentant for hver medlemsstat og højst tre repræsentanter
udnævnt af Kommissionen samt to uafhængige personer udpeget af Europa-Parlamentet. Tre
enkeltpersoner udpeget af Kommissionen fra interesserede parter har ikke stemmeret.
Europa-Parlamentets udtalelser
Udtalelse fra Europa-Parlamentet foreligger ikke endnu.
Nærhedsprincippet
Formålet med forslaget er at tildele ECHA opgaver, som understøtter og harmoniserer EU-regulering
på kemikalieområdet. Kommissionen vurderer derfor, at opgaven bedst udføres på EU-niveau og at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Vedtagelse af ECHA basisforordning berører ikke dansk lovgivning.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
En vedtagelse af forslaget forventes at medføre, at antallet af danske eksperter, der skal nomineres til
SEAC øges med en ekspert i forhold til det nuværende niveau. Det vurderes, at nominering af en dansk
ekspert til SEAC vil medføre uomgængelige meromkostninger for Miljø- og Ligestillingsministeriet på
minimum 330.000 kr. om året. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens
bestemmelser herom.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/715 af 18. december 2018 om rammefinansforordningen for de organer, der
er nedsat i henhold til TEUF og Euratomtraktaten og omhandlet i artikel 70 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU,
Euratom) 2018/1046
24
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 633: Grund- og nærhedsnotat om ECHA basisforordningen, KOM (2025) 0386, fra miljøministeren
3068567_0007.png
Oprettelsen af reserven ændrer ikke størrelsen på de gebyrer, som der er fastlagt ift. agenturets ydelser
i Gebyr og afgiftsforordningen
25
. Der vil derfor ikke være direkte besparelser for medlemslandene ift.
ECHA's drift.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for
virksomhederne.
Oprettelsen af reserven ændrer ikke på gebyrernes struktur og størrelse. Oprettelsen af reserven
ændrer heller ikke ved princippet om, at gebyrernes struktur og størrelse skal stå i forhold til det
arbejde, der udføres på det gebyrbelagte område, jf. Gebyr og afgiftsforordningen.
Regeringen vurderer at ét stof - én vurdering tilgangen generelt reducerer byrderne for
virksomhederne, idet beslutningsprocessen forventes at blive hurtigere, der er øget konsistens,
sammenhæng og forudsigelighed, og ift. henvendelser om vurdering af kemiske stoffer, vil
virksomhederne kun skulle henvende sig til ECHA og ikke til forskellige konsulenter.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget
bred kreds. Der er kommet høringssvar fra
Branchehuset (Fælles organisation for VVS-, Stål- og Metalbrancherne), Dansk Industri (DI),
Forbrugerrådet TÆNK og Kosmetik- og hygiejnebranchen.
Branchehuset støtter en styrkelse af agenturets juridiske grundlag, samt en forsimpling af agenturets
forvaltning og økonomi. Branchehuset støtter ikke muligheden for senere fastsættelse af afgifter
gennem delegerede retsakter uden, at der fastlægges principper vedr. omkostningsdækning.
Branchehuset ser gerne, at ECHA forbedrer brugervenligheden af deres IT-systemer og forbedrer
deres informationsindsatser til forbrugere og virksomheder.
DI støtter en effektiv drift af ECHA, herunder klarhed over retsgrundlag og opgaver samt de
ressourcer, der er til rådighed. Det er DIs holdning at det
er altafgørende for såvel EU’s
kemikalievirksomheder som medlemsstaternes miljømyndigheder, at ECHA kan arbejde
velfungerende og effektivt. DI støtter kravet om, at det gøres obligatorisk for medlemsstaterne at
udpege mindst to medlemmer til RAC og SEAC, med muligheden for at udpege yderligere to
medlemmer per komité, så det kan sikres at der er ressourcer til den voksende arbejdsbyrde. DI
fremhæver, at ved at forenkle ECHA's finansieringsmodel og samle finansieringen med et samlet EU-
bidrag i stedet for de nuværende tre separate budgetter (og personale) for de forskellige forordninger,
biocider, REACH/CLP og anden miljølovgivning skulle ECHA gerne kunne planlægge mere smidigt og
optimere anvendelsen af ressourcer, hvilket DI mener vil være til gavn for såvel medlemslandenes
administration som virksomhederne. DI støtter ikke muligheden for en reservefond af de gebyrer, som
virksomhederne betaler for registreringer og evalueringer. DI understreger, at det er essentielt, at de
Kommissionens forordning (EF) nr. 340/2008 af 16. april 2008 om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH)
25
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 633: Grund- og nærhedsnotat om ECHA basisforordningen, KOM (2025) 0386, fra miljøministeren
gebyrer, der betales af virksomhederne for registrering og evaluering alene skal kunne dække de reelle
omkostninger til den konkrete sagsbehandling. DI mener at basisdriften og den generelle
administration af ECHA skal finansieres via medlemslandenes EU-bidrag. DI ser frem til at ECHA's
rolle tilpasses "ét stof, én vurdering", og forventer en forbedret sammenhæng og effektivitet på tværs af
EU's kemikalielovgivning. DI støtter et styrket samarbejde mellem ECHA's organer og andre EU-
agenturer, så det kan sikres, at videnskabelige udtalelser baserer sig på fælles viden og er harmoniseret
på tværs af forskellige sektorer.
Forbrugerrådet TÆNK støtter Kommissionens forslag.
Kosmetik- og hygiejnebranchen støtter en mere fleksibel drift af ECHA. For at opretholde
Kosmetikforordningens fundamentale principper om sikkerhed, mener Kosmetik- og
hygiejnebranchen, at det er vigtigt, at SCCS bevarer sin integritet og forbliver en selvstændig komité,
som forslaget lægger op til. Kosmetik- og hygiejnebranchen mener, at den geografiske lokation af
SCCS-komitéen vil få indflydelse på SCCSs medlemmers ønske om at forblive i komitéen. For ikke at
miste for mange medlemmer, mener Kosmetik- og hygiejnebranchen, at det skal undersøges om der
kan etableres en overgangsordning, som tilgodeser de nuværende medlemmers behov. Kosmetik- og
hygiejnebranchen finder det positivt, at der i udvælgelsen af medlemmer til SCCS sættes fokus på
medlemmernes kompetencer. Det er dog Kosmetik- og hygiejnebranchens vurdering, at forordningen
med fordel kunne efterspørge flere kompetencer. Et eksempel er kompetencer inden for vurdering af
sikkerheden af nanomaterialer, som vil være særlig relevant, når den horisontale nano-definition
implementeres i Kosmetikforordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre landes holdning til forslaget er ikke kendt. Efter Kommissionens præsentation af forslaget d.
15. juli 2025, var der generelt positive tilbagemeldinger om forslaget, og der forventes generel støtte til
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der etableres et selvstændigt juridisk grundlag for ECHA, at agenturets
forvaltning styrkes og at agenturets finansiering understøtter en effektiv opgavevaretagelse uden at
pålægge medlemslandene unødvendige byrder.
Regeringen støtter, at opgaver fordeles under hensyntagen til, at der gøres bedst mulig brug af
agenturernes og komiteernes kernekompetencer. Derfor støtter regeringen, at ECHA står for
kemikaliesikkerhedsvurdering og at der ifm. kemikaliesikkerhedsvurdering gøres brug af de
videnskabelige komiteer hos ECHA.
Regeringen støtter, at medlemslandene skal nominere flere eksperter til RAC og SEAC, og at antallet af
nomineringer pr. medlemsland som minimum skal være 2 eksperter til RAC og 2 eksperter til SEAC.
Dette skal ses i lyset af den forventede øgede arbejdsbelastning. Regeringen støtter, at ECHA's
bestyrelse gives større frihed til at justere antallet af medlemmer i de videnskabelige komiteer, således
at antallet af medlemmer i komitéerne bedre svarer til arbejdsbelastningen. Regeringen støtter, at der i
højere grad lægges vægt på eksperternes faglige kvalifikationer frem for geografisk repræsentation.
Regeringen støtter, at SCCSs opgaver varetages under ECHA. Vurderingsmetoder for kemiske stoffer
og terminologi under de forskellige regelsæt skal harmoniseres i så høj grad som muligt under
hensyntagen til de respektive anvendelsesområder. Regeringen støtter, at tilgangen til nomineringen
og udpegning af medlemmer til SCCS skal harmoniseres med proceduren for ECHA's øvrige komitéer.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 633: Grund- og nærhedsnotat om ECHA basisforordningen, KOM (2025) 0386, fra miljøministeren
Regeringens holdning er, at taksten for gebyrer mv., der ikke har skattemæssig karakter, skal
administrativt fastsættes således, at der tilstræbes fuld omkostningsdækning for det enkelte
gebyrbelagte område. Det skal løbende vurderes, om der er behov for at justere gebyrtaksten.
Væsentlige ubalancer mellem indtægter og omkostninger skal tilstræbes udlignet over en periode på
maksimalt fire år. Regeringen kan derfor støtte oprettelsen af en reservepulje til at stabilisere
finansieringen af ECHA's arbejde, og at gebyrtaksten kan justeres, hvis det er nødvendigt. Inden en
evt. delegereret retsakt vedtages, støtter regeringen, at Kommissionen forelægger forslaget for
medlemslandenes eksperter i REACH-komiteen. Regeringen er åben over for at justere procentsatsen
gennem den almindelig lovgivningsprocedure eller implementerede retsakter.
Regeringen støtter Gebyr- og afgiftsforordningens princip om, at gebyrernes struktur og størrelse skal
stå i forhold til det arbejde, der udføres på det gebyrbelagte område og dermed også, at
virksomhedernes betaling forbliver proportional med den ydelse, de modtager.
Regeringen mener ikke, at Kommissionens repræsentanter i ECHA's bestyrelse skal have veto ifm.
vedtagelsen af forretningsordenen for RAC og SEAC.
Regeringen støtter ændringer i forordningerne, som fører til et effektivt samarbejde mellem ECHA,
EEA, EFSA og EMA.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
8