Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 631
Offentligt
3068555_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. september 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 45-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om undtagelse til fortsat anvendelse af det
ozonlagsnedbrydende stof, halon-1301, i brandsikringssystemer i Plankenau kommando- og
kommunikationscentral i Østrig (komitesag).
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for stoffer, der nedbryder
ozonlaget (Ozon komitéen) den 24. september 2025.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 631: Notat om undtagelse til fortsat anvendelse af det ozonlagsnedbrydende stof, halon-1301, i brandsikringssystemer i Plankenau kommando- og kommunikationscentral i Østrig, komitésag, fra miljøministeren
3068555_0002.png
Den 16. september 2025
J.nr. 2025-5572
MIM 45-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om undtagelse til fortsat anvendelse af det ozonlagsnedbrydende stof, halon-
1301, i brandsikringssystemer i Plankenau kommando- og
kommunikationscentral i Østrig (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om undtagelse til fortsat anvendelse af det ozonlagsnedbrydende
stof, halon-1301, i brandsikringssystemer. Forslaget giver specifikt tilladelse til én militær
kommando- og kommunikationscentral i Østrig. Forslaget forventes drøftet og til afstemning på
møde i Forvaltningskomitéen for stoffer, der nedbryder ozonlaget (Ozon komitéen) den 24.
september 2025. Anvendelsen er en særlig samfundskritisk anvendelse af haloner, som fortsat er
tilladt i EU indtil d. 31. december 2025. Undtagelsen forlænger tilladelsen til fortsat anvendelse for
den østrigske kommando- og kommunikationscentral indtil 31. december 2034. Forlængelsen
begrundes med, at det ikke er teknisk muligt at installere og anvende alternativer på den konkrete
lokation inden forbudsdatoen d. 31. december 2025. Lokationen indeholder blandt andet IT-udstyr,
der er kritisk for landets nationale sikkerhed og europæisk sikkerhedssamarbejde. Forslaget
forventes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark. Regeringen ønsker generelt at minimere anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer så
vidt muligt under hensyntagen til de industrielle anvendelser og særlige samfundskritiske
anvendelser, som fortsat er tilladte. I det konkrete tilfælde drejer det sig om en specifik anvendelse af
stoffet på en specifik lokation, hvor der ikke findes teknisk egnede alternativer. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om undtagelse til fortsat anvendelse af det ozonlagsnedbrydende
stof, halon-1301, i brandsikringssystemer til én militær kommando- og kommunikationscentral i
Østrig.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 9, stk. 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2024/590 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 631: Notat om undtagelse til fortsat anvendelse af det ozonlagsnedbrydende stof, halon-1301, i brandsikringssystemer i Plankenau kommando- og kommunikationscentral i Østrig, komitésag, fra miljøministeren
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Forvaltningskomitéen for stoffer, der nedbryder
ozonlaget (Ozon komitéen). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for ozonlagsnedbrydende
stoffer (Ozon komitéen) den 24. september 2025.
Formål og indhold
Ozonlagsnedbrydende stoffer er skadelige for ozonlaget, der beskytter livet på jorden mod skadelige
UV-stråler. Langt de fleste ozonlagsnedbrydende stoffer er derudover også meget kraftige
drivhusgasser. Langt de fleste anvendelser af ozonlagsnedbrydende stoffer er i dag forbudt. Der er dog
stadigvæk en række lovlige undtagelser som blandt andet kemiske råstoffer og proceshjælpestoffer
eller særlige samfundskritiske anvendelser, hvor der ikke findes alternativer.
Anvendelsen af to specifikke stoffer, halon-1301 og halon-2402, er frem til d. 31. december 2025
lovlige i EU i brandsikringsanlæg til beskyttelse af rum i landbaserede kommando- og
kommunikationscentraler, der er nødvendige for landets sikkerhed.
Østrig indsendte d. 13. juni 2025 en forespørgsel om undtagelse fra forbudsdatoen til anvendelsen af
halon-1301 i brandsikringssystemer i Plankenau kommando- og kommunikationscentral i Østrig frem
til d. 31. december 2040. Lokationen indeholder blandt andet IT-udstyr, der understøtter europæiske
forsvarsprojekter og sikker data håndtering for føderale myndigheder. Undtagelsen begrundes med
manglende tekniske alternativer efter de østrigske myndigheder har gennemført en undersøgelse med
en teknisk evaluering af de mulige alternativer, eksempelvis nitrogen, argon eller tørpulvere.
Kommissionen har vurderet forespørgslen om undtagelse og den bagvedliggende tekniske
dokumentation. Kommissionen finder, at der ikke er teknisk egnede alternativer til brandsikringen af
lokationen på nuværende tidspunkt. Dog kan det ikke udelukkes, at der vil være teknisk egnede
alternativer tidligere end 31. december 2040, og Kommissionen foreslår derfor at begrænse
undtagelsen til d. 31. december 2034.
Forslaget indebærer desuden en forpligtelse til Østrig til at sikre, at ethvert lager af halon-1301 efter
udløb af undtagelsen markedsføres eller eksporteres til de fortsat tilladte anvendelser i tråd med
forordningen om stoffer, der nedbryder ozonlaget, som skal forhindre den uønskede destruktion af
haloner, så længe der fortsat er et behov i særlige samfundskritiske anvendelser.
Endelig indebærer forslaget, at Østrig hvert år skal rapportere til Kommissionen om anvendelsen og
håndteringen af halon-1301 omfattet af undtagelsen, herunder enhver anvendelse, genindvinding, salg,
eksport og lækagetjek.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 631: Notat om undtagelse til fortsat anvendelse af det ozonlagsnedbrydende stof, halon-1301, i brandsikringssystemer i Plankenau kommando- og kommunikationscentral i Østrig, komitésag, fra miljøministeren
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget påvirker ikke dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da forordningen er direkte
gældende i Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige administrative omkostninger eller
gennemførselsomkostninger for erhvervslivet.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, uden at der er indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer skal minimeres
så vidt muligt under hensyntagen til de industrielle anvendelser og særlige samfundskritiske
anvendelser, som fortsat er tilladte. I det konkrete tilfælde drejer det sig om en specifik anvendelse af
stoffet på en specifik lokation, hvor der ikke findes teknisk egnede alternativer.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3