Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 630
Offentligt
3068549_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 16. september 2025
Sagsnummer: 2025-187
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførel-
sesforordning til Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2023/2842 om oprettelse af en kontrolordning for Unionen med henblik på at
sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik og ophævelse af gennemførelsesforordning (EU)
nr. 404/2011 (komitésag) og om Kommissionens udkast til delegeret retsakt om supplerende regler til
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2023/2842 om oprettelse af en kontrolordning for Unionen med henblik på at sikre overholdelse
af reglerne i den fælles fiskeripolitik (delegeret retsakt).
Komiteforslaget forventes sat til afstemning i Komitéen for Fiskeri og Akvakultur den 17. september
2025.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU generelt.
Regeringen agter at afstå fra at stemme i forhold til komitéforslaget. Regeringen kan endvidere støtte,
at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen
af nærværende notat lægge dette til grund.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 630: Grundnotat om gennemførelse af fiskerikontrolforordningen, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3068549_0002.png
Den 16. september 2025
FVM 479
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning til Rådets forordning
(EF) nr. 1224/2009, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2023/2842 om oprettelse af en kontrolordning for Unionen med henblik på
at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik og ophævelse af gen-
nemførelsesforordning (EU) nr. 404/2011 (komitesag) og
om Kommissionens udkast til delegeret retsakt om supplerende regler til Rådets
forordning (EF) nr. 1224/2009, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2023/2842 om oprettelse af en kontrolordning for Unionen med
henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik (delegeret
retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om gennemførelsen af bestemmelser i Rådets forordning (EF) nr.
1224/2009, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2842 (fiskerikon-
trolforordningen) (komitesag). Kommissionen har ligeledes fremsat forslag til delegeret retsakt om
supplerende regler til nævnte forordning (delegeret retsakt). De nævnte retsakter, herunder den im-
plementerende retsakt og den delegerede retsakt, vedrører kun artikler i (EU) 2023/2842 med ikraft-
trædelse 10. januar 2026. Dertil kommer videreførelse af visse bestemmelser fra den tidligere gen-
nemførelsesforordning til kontrolforordningen (forordning (EU) 404/2011), som i øvrigt ophæves.
Forslagene indeholder bl.a. nye regler om mærkning af redskaber og nye detaljerede regler om kontrol
af fiskerier, herunder for fartøjssporing, fiskerilogbøger, forudanmeldelser og landingserklæringer.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU generelt. Re-
geringen lægger stor vægt på, at reglerne udformes med udgangspunkt i principper om enkle kontrol-
lerbare og omkostningseffektive regler både for erhvervet, borgerne og administrationen. Regeringen
agter på den baggrund at afstå fra at stemme i forhold til komiteforslaget. Regeringen kan endvidere
støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra overs-
endelsen af nærværende notat lægge dette til grund. Komiteforslaget forventes sat til afstemning i
Komitéen for Fiskeri og Akvakultur den 17. september 2025.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 630: Grundnotat om gennemførelse af fiskerikontrolforordningen, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning til Rådets forordning (EF) nr.
1224/2009, som ændret ved Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2023/2842 om oprettelse
af en kontrolordning for Unionen med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeri-
politik og ophævelse af gennemførelsesforordning (EU) nr. 404/2011. Ligeledes har Kommissionen
fremsat udkast til delegeret retsakt om supplerende regler til Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009,
som senest ændret ved forordning (EU) 2023/2842 om oprettelse af en kontrolordning for Unionen
med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik.
Forslaget om den implementerende retsakt er fremsat med hjemmel i artiklerne 6, stk. 4, 7, stk. 5, 7a,
stk. 2, 8, stk. 2, litra a)-f), 9, stk. 8, 14, stk. 12, 15b, stk. 2, 22, stk. 4, 24, stk. 5, 62, litra b) og c), 66, stk.
6, 71, stk. 5, 76, stk. 4, 78, stk. 3, 79, stk. 8, 92, stk. 13, 93b, stk. 4, 105, stk. 6, 106, stk. 4, 111a, litra a)-d)
og f), 117, stk. 4 og 118, stk. 5, i Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, som ændret ved Europa-Parla-
mentets og Rådet forordning (EU) 2023/2842 om oprettelse af en kontrolordning for Unionen med
henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik. Den delegerede retsakt er fremlagt
med hjemmel i artiklerne 9a, stk. 5, 15b, stk. 1, litra a), b) og c), 17, stk. 6, litra b), c) og d), 22, stk. 3, 24,
stk. 4, litra b), c) og d), 73, stk. 9, litra b)-g), 74, stk. 11, 75, stk. 2, 92, stk. 12, litra a), c) og d) og 107, stk.
4, i samme forordning.
Forslaget til gennemførelsesforordning behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Fiskeri
og Akvakultur. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke
forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden
for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalifice-
ret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret
forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kva-
lificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver ap-
peludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver ap-
peludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Komiteforslaget forventes sat til afstemning i Komitéen for Fiskeri og Akvakultur den 17. september
2025. Den delegerede retsakt er oversendt fra Kommissionen til Rådet den 27. august 2025 med henblik
på godkendelse.
Formål og indhold
Formålet med forslaget for den implementerende retsakt er at fastsætte nærmere regler for de artikler,
i Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2023/2842 (kontrolforordningen), hvor Kommissionen har hjemmel hertil. Dette med henblik på
at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik. Det samme gælder for den delegerede retsakt.
De nævnte retsakter, herunder den implementerende retsakt og den delegerede retsakt, vedrører kun
de artikler i (EU) 2023/2842 med ikrafttrædelse 10. januar 2026. Dertil kommer videreførelse af visse
bestemmelser fra den tidligere gennemførelsesforordning til kontrolforordningen (forordning (EU)
404/2011), som i øvrigt ophæves, dog med visse overgangsregler. Særligt følgende elementer kan frem-
hæves fra de to forslag:
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 630: Grundnotat om gennemførelse af fiskerikontrolforordningen, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3068549_0004.png
Generelle betingelser for adgang til farvande og ressourcer
Der fastsættes nærmere krav for flagmedlemsstatens udstedelse, forvaltning og tilbagekaldelse af fiske-
rilicenser, fiskeritilladelser og andre tilladelser. Videre fastsættes der krav til mærkning og identifikation
af EU-fiskerfartøjer, fiskeredskaber, redskaber og både. Der stilles ligeledes krav til, hvilke dokumenter,
der skal medbringes ombord på et EU-fiskerfartøj.
For så vidt angår mærkning af redskaber stilles der øgede krav til bl.a. mærkningen af trawl. Mærknin-
gen skal ske på følgende dele af et trawl eller dertil knyttet udstyr: bommen af et bomtrawl, trawlskovle,
hver side af sømmen af den øverste del af fangstposen. Ligeledes skal der for passive redskaber bl.a. ske
mærkning af garn på den øvre første række, på undertællen, af liner med et mærke på selve linen og på
hvert flåd, hvor der som minimum skal være et mærke for hver sømil. Der er også krav til mærkning af
ruser og tejner. Der stilles videre krav til kvaliteten af mærker. Der stilles også krav til mærkningen og
sætningen af liner og til afmærkningen af passive redskaber. Sidstnævnte adskiller sig ikke væsentligt
fra eksisterende regler.
Kontrol af fiskerier
Fartøjsovervågningssystemer
Der sættes øgede krav til fartøjssporingsenheder, herunder at de skal tillade overvågning og registrering
af fartøjspositionsdata mindst hver 10. minut. For fartøjer under 12 meter tillades mobile enheder. Krav
til præcisionen af fartøjspositionsdata øges, således at de skal anføres i decimalgrader med 4 decimaler
og en positionsfejl på mindre end 50 meter og med en sikkerhed på 99 procent. Positionsdata skal sen-
des mindst hvert 30. minut modsat nuværende krav på hver anden time og sendes via en satellitforbin-
delse, via et landbaseret mobilnetværk eller tilsvarende teknologi. Indførelsen af den hyppigere frekvens
udsættes til 10. juli 2027 undtagen for fiskeriaktiviteter i fiskeribegrænsede områder. Endvidere foreslås
en undtagelse for fiskeriaktiviteter uden for territorialfarvande og uden for fiskeribegrænsede områder
og bufferzoner omkring disse, hvor en frekvens på 60 minutter tillades. Derudover fastsættes nærmere
regler for delingen af positionsdata med Kommissionen og det Europæiske Fiskerikontrolagentur
(EFCA). Hver medlemsstats fiskeriovervågningscenter skal effektivt overvåge deres fiskerfartøjer, uan-
set hvor de fisker, og alle fiskerfartøjer i dets farvande. Der fastsættes specifikke regler ved tekniske fejl
og/eller manglende fremsendelse af positionsdata. Dette skal ske hver fjerde time med start fra fejlmel-
dingstidspunktet. En medlemsstat skal anvende de modtagne positionsdata til effektiv overvågning af
fiskeriaktiviteterne og lagre fartøjspositionsdata digitalt i mindst tre år.
Fiskerilogbøger, forudanmeldelse af ankomst til havn eller landingssted i EU-havn og tredjelands-
havne, landingserklæringer
En fører af et EU-fiskerfartøj må ikke forlade en havn uden et fuldt operationelt elektronisk registre-
rings- og rapporteringssystem. Der fastsættes øgede krav til oplysninger, der skal indrapporteres i fiske-
rilogbogen, f.eks. det internationale fartøjsid (IMO), hvis fartøjet har et sådant id. Fartøjsføreren skal
sende en afsejlingsmeddelelse før afsejling fra havn og, før andre meddelelser sendes. Før ankomst til
havn skal fartøjsføreren sende en meddelelse om tilbagekomst til havn. Der skal udfyldes en forudan-
meldelse af landing i EU-havne og tredjelandshavne. Endelig skal der udfyldes og fremsendes en lan-
dingserklæring. For fartøjer på 12 meter og derover skal meddelelser indeholde dato og tid for transmis-
sionen af informationen. Hvis det tekniske registrerings- og rapporteringssystem har en fejl, forpligtes
fartøjsføreren til at fremsende informationen manuelt mindst hver 24. time.
Inspektion
Der fastsættes regler for at sikre en standardiseret tilgang til inspektioner udført af medlemsstaterne.
Disse regler definerer gennemførelsen og ansvaret for embedsfolk med tilladelse til at udføre inspektio-
ner, samt forpligtelserne for operatører, herunder som noget nyt for de, som er ansvarlige for at veje
fiskevarer, under sådanne inspektioner. Der fastsættes også fælles principper for inspektionsprocedurer
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 630: Grundnotat om gennemførelse af fiskerikontrolforordningen, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3068549_0005.png
udført til søs, i havn, under transport, på markeder, for fiskeredskaber til søs og som noget nyt for fiske-
riaktiviteter udført uden fiskerfartøj, for rekreativt fiskeri og for inspektioner i forbindelse med fiskeri-
aktiviteter udført med brug af tvangsarbejde samt for inspektionsrapporter og transmission af disse.
Håndhævelse
Fartøjsførerregister
For at sikre en harmoniseret og effektiv anvendelse af pointsystemet for fartøjsførere på tværs af med-
lemsstaterne, herunder opfølgende foranstaltninger i forbindelse med ophævelsen eller den permanente
tilbagekaldelse af fartøjsførerens ret til at føre et fiskerfartøj, fastsættes der nærmere regler om registre-
ring af fartøjsførere med tilladelse til at udføre fiskeriaktiviteter og for registreringen af point tildelt til
dem.
Data og Information
Datavalidering
For at sikre en effektiv og harmoniseret gennemførelse af krav til analyse og revision af data i kontrol-
forordningen fastsættes fælles regler for validering af, adgang til og udveksling af data. Disse regler skal
understøtte korrekt håndtering af kontrolrelaterede data, herunder pligterne for medlemsstaterne til at
oprette en elektroniske database og et valideringssystem og til at sikre behørig adgang og deling af data.
Valideringsregler er skærpet og præciseret i de nye regler.
Kontrol med afsætning
Sporbarhed
Kontrolforordningens art. 58, stk. 5, fastsætter mindstekrav til registrering og transmission af sporbar-
hedsoplysninger. Disse krav gælder ifølge bestemmelsen for partier af fiskeri- og akvakulturprodukter
klassificeret under kapitel 3 i den kombinerede nomenklatur (uforarbejdede produkter). For at sikre
gennemførelse af disse krav skal operatører have digitale sporbarhedssystemer, som sikrer indbyrdes
kompatibilitet og efterprøvelse af de sporbarhedsdata, der registreres og sendes for sådanne partier.
Disse bestemmelser træder ifølge selve kontrolforordningen i kraft 10. januar 2026. Kommissionen
havde oprindeligt foreslået supplerende bestemmelser hertil i udkastet til delegeret retsakt, men efter
en offentlig høring har Kommissionen fjernet disse supplerende bestemmelser i den delegerede retsakt.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om gennemførelsesforordningen.
Europa-Parlamentet har fået forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 21. marts 2019, som ændret ved Lov nr. 558 og 559 af 7.
maj 2019, samt flere tilhørende bekendtgørelser.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Der vil eventuelt
skulle ske tilpasninger af bekendtgørelser.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 630: Grundnotat om gennemførelse af fiskerikontrolforordningen, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3068549_0006.png
Statsfinansielle konsekvenser
Der er allerede forudset statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med den samlede implementering af
revisionen af EU’s fiskerikontrolsystem.
De samlede statsfinansielle konsekvenser ved kontrolforordningen er estimeret til 158,8 mio. kr. i 2025-
27, 142,5 mio. kr. i 2028-29 samt 14,6 mio. kr. årligt til varige kontroludgifter i Landbrugs- og Fiskeri-
styrelsen.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der er allerede forudset erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med den samlede implemen-
tering af revisionen af EU’s fiskerikontrolsystem.
Kontrolforordningen skønnes med nogen usikkerhed at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser til omstillingsomkostninger for ca. 70 mio. kr. frem mod 2028 og løbende omkostninger for
knap 6 mio. kr. årligt fra 2028 og frem. Beløbene er foreløbige estimater. Der er foreløbigt vurderet at
være erhvervsøkonomiske konsekvenser ved forordningen på fire områder, hhv. kameramonitorering
på større fartøjer, kontinuerlig monitorering af motorkraft, nye regler for fartøjer under 12 meter samt
sporbarhed.
Beskyttelsesniveau
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU generelt, idet
forslaget generelt indebærer en øget beskyttelse af naturressourcerne påvirket af fiskeriet gennem en
forbedret kontrol.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri).
Danish Seafood Association (DSA) bemærker i forhold til implementeringsfristen den 10. januar 2026,
at det efter deres opfattelse er urealistisk, at hvert led i værdikæden fra fiskeri, opdræt, import og aukti-
oner og til grossister, butikker, fiskehandlere på tværs af EU-medlemslande om et halvt år har indkøbt
og implementeret IT- systemer, der er indbyrdes kompatible, så de kan videregive sporbarhedsoplys-
ninger, da man fortsat afventer gennemførselsbestemmelser om standarder, formater etc. DSA mener,
at fra det tidspunkt, at disse er kendte, har aktørerne i værdikæden brug for tid til at indkøbe software,
der for mange vil være en betydelig investering. DSA mener også, at er der brug for tid til at tilpasse
systemet til enkelte virksomheds drift. DSA mener derudover, at virksomhederne har vidt forskellige
forudsætninger for at imødekomme kravet. For nogen vil kravet måske blot kræve en tilpasning af et
eksisterende system, hvor det for andre vil være ubetrådt land.
Marine Ingredients Denmark (MID) anerkender og hilser Kommissionens forslag til revideret kontrol-
forordning velkommen. MID finder det positivt, at der arbejdes for at styrke kontrolmekanismerne i
fiskeriet på tværs af EU’s medlemslande. I den forbindelse vil de dog gerne fremhæve vigtigheden af, at
upartiskhed i vejningsprocessen bliver et grundlæggende princip i den fælles kontrolramme. En upartisk
og uafhængig vejning er afgørende for at sikre lige konkurrencevilkår blandt aktørerne samt for at sikre
korrekte fangstdata, der kan danne grundlag for pålidelig, videnskabelig rådgivning om fiskeriforvalt-
ning.
MID mener, at det i forhold til artikel 60, stk. 5 i fiskerikontrolforordningen (2023/2842), bør præcise-
res, at vejningsoperatøren skal være upartisk og uafhængig. For at sikre dette i praksis anbefaler MID,
at vejningsoperatøren er akkrediteret efter standarden ISO 17020, type A. Type A-operatører er kende-
tegnet ved at være fuldstændigt uafhængige af de aktiviteter, de inspicerer, og denne type akkreditering
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 630: Grundnotat om gennemførelse af fiskerikontrolforordningen, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3068549_0007.png
vil derfor være et væsentligt bidrag til at styrke tilliden til kontrolsystemets integritet og uafhængighed.
MID foreslår desuden, at krav til denne akkreditering indarbejdes og defineres klart i det videre arbejde
med reguleringen.
MID mener, at der er behov for præcise og harmoniserede krav til det tekniske udstyr, der anvendes i
forbindelse med vejning. Man mener, at der på nuværende tidspunkt mangler en klar og fælles definition
samt krav til denne type udstyr, hvilket kan medføre forskelle i implementering og kontrolpraksis mel-
lem medlemslandene.
MID anbefaler ligeledes i forhold til prøvetagning ifm. kontrol og artssortering, at praksis for prøvestør-
relser harmoniseres på tværs af EU, så der sikres ensartede prøveudtagningsplaner for alle arter. Dette
vil skabe større gennemsigtighed og styrke datagrundlaget
i tråd med den model, der allerede anven-
des i Danmark.
MID understreger, at fjernovervågning (REM/CCTV) ikke bør erstatte, men derimod supplere de fysiske
kontrolaktiviteter, der udføres af en ISO 17020 type A-certificeret, uafhængig tredjepartsinspektør. MID
mener, at for at opnå maksimal pålidelighed, gennemsigtighed og sporbarhed i registreringen af fang-
ster, bør prøvetagning og fysisk registrering altid foretages af en uvildig inspektør med relevant ISO
17020 type A-akkreditering, mens REM/CCTV fungerer som et supplerende kontrolredskab. MID me-
ner, at en sådan kombineret tilgang vil bidrage til en mere robust og troværdig kontrolproces i hele EU.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) DPPO har sammen med Danmarks Fiskeriforening
Producentorganisation (DFPO) løbende kommenteret Kommissionens forslag til gennemførelse af kon-
trolforordningen (2023/2842). Ligeledes har erhvervet været i tæt dialog med Landbrugs- og Fiskeri-
styrelsen om de væsentligste elementer af betydning for danske fiskere. Som eksempel nævner DPPO
forslag til nye regler for ændret tolerancemargen for små pelagiske arter, der landes i oplistede og god-
kendte havne, vejeregler, prøvetagningsregler og mærkning af redskaber.
DPPO anfører videre, at Kommissionens forslag hidtil har været behandlet på teknisk niveau med del-
tagelse af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, og hvor erhvervet har ydet teknisk bistand ved at identificere
mulige barrierer og forhindringer ved den fremtidige lovgivning. Det har været et meget frugtbart sam-
arbejde, og DPPO sætter stor pris på tidligt at blive inddraget i de tekniske overvejelser. Kommissionens
forslag til gennemførelsesbestemmelser og delegeret retsakt er således resultatet af de foreløbige tekni-
ske drøftelser, hvor DPPO har været en aktiv del af processen.
Det skal bemærkes, at en række af de mest komplekse, indgribende og potentielt overimplementerede
regler ikke indgår i de foreliggende forslag, idet disse er udtaget til særskilt behandling under de kom-
mende vejeregler.
Samtidig anerkender DPPO, at flere af de oprindeligt mest markante og problematiske formuleringer i
de oprindelige forslag, løbende er blevet justeret i en mere praktisk og operationel retning. Det gælder
bl.a. regler om mærkning af redskaber, dokumentationskrav og tekniske specifikationer, hvor Kommis-
sionen har udvist lydhørhed over for de indkomne bemærkninger.
I forhold til specifikke bemærkninger afventer DPPO således Kommissionens ændrede forslag til veje-
regler, som ventes at kunne få stor betydning for medlemmerne af DPPO.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) har løbende siden december 2024 afgivet
detaljerede bemærkninger i forbindelse med Kommissionens udkast til gennemførelsesbestemmelser,
inklusive bemærkninger til udkast til vejeregler, i henhold til kontrolforordningen.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 630: Grundnotat om gennemførelse af fiskerikontrolforordningen, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det har været en omfattende proces og man er heldigvis kommet langt med teksten i forhold til Kom-
missionens første udkast. Flere af de oprindeligt mest markante og problematiske formuleringer i Kom-
missionens udkast er løbende blevet justeret i en mere praktisk og operationel retning. Det gælder bl.a.
regler om mærkning af redskaber, dokumentations-krav og tekniske specifikationer, hvor Kommissio-
nen har udvist lydhørhed over for de indkomne bemærkninger. Dertil kommer, at en række af de mest
komplekse, indgribende og potentielt overimplementerede regler ikke indgår i det foreliggende udkast,
idet de er udtaget til særskilt behandling under de kommende vejeregler.
Det er på den baggrund, at DFPO ikke som sådan har væsentlige bemærkninger til det udkast til gen-
nemførelsesbestemmelser. DFPO har fortsat en række forbehold til det foreliggende udkast. Disse ved-
rører primært tekniske uklarheder, uhensigtsmæssige krav til dataoverførsel og manglende hensyntagen
til fiskeriets praktiske vilkår. Blandt de bemærkninger, der fortsat kan gøres gældende, skal særligt frem-
hæves:
Den uklare og snævre definition af standardiserede kasser, samt den manglende håndtering af rest-
kasser og slantkasser, som i praksis er uundgåelige.
Kravet om omvejning af hele partier ved mindre afvigelser i kassestørrelser, hvilket indebærer unø-
dig håndtering og kvalitetsforringelse af fiskevarer.
Kravet om transmission af vejedata én time før landing, som er uforeneligt med den etablerede prak-
sis for søpakning og underminerer fleksibiliteten i landingslogistikken.
Det er DFPO’s vurdering, at disse bemærkninger med fordel fortsat bør adresseres for at sikre en smidig,
proportional og praktisk implementering af kontrolforordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater understreger generelt behovet for forenkling og for at lette de administrative
byrder og byrder for sektoren, bl.a. i forhold til små fartøjer og mindre operatører.
Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at reglerne udformes med udgangspunkt i principper om enkle kontrol-
lerbare og omkostningseffektive regler både for erhvervet, borgerne og administrationen, herunder i
forbindelse med mærkning af redskaber. Regeringen arbejder løbende for de anførte principper, og
gjorde også det i forbindelse med forhandlingerne om kontrolforordningen, men anerkender visse ud-
fordringer i forhold denne.
Regeringen lægger vægt på, at EU’s regler om kontrol bidrager til at sikre, at
målene i den fælles fiskeripolitik opnås, og der generelt skabes ensartede vilkår for erhvervsudøvelsen,
som sikrer lige konkurrencevilkår.
Regeringen agter på den baggrund at afstå fra at stemme i forhold til komiteforslaget. Regeringen kan
endvidere støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7