Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 624
Offentligt
3075603_0001.png
Hej alle,
Mange tak for at jeg må komme her i dag
Mit navn er Rasmus Plougmand og jeg er direktør for Kroghs Flaskegenbrug og formand for
Brancheforeningen for Flaskegenbrug. Ved min side har jeg Maja, som håndterer alt papirarbejdet i
Kroghs Flaskegenbrug.
Jeg er kommet for at fortælle jer om hvilken betydning det har for flaskegenbrug at i nu fjerner den
volumenbaserede emballageafgiften i 2 år.
Flaskegenbrugsbranchen er desværre ikke særlig stor længere, efter at I i 2010 valgte at halvere
emballageafgiften. Nogle af jer kan måske huske mig
allerede dengang havde jeg møder med flere
af jer.
Af bitter erfaring må jeg desværre konkludere, at jeg har tabt kampen. Jeg er kommet frem til den
erkendelse, at politikere hellere begår store fejl end indrømmer dem
for så at undgå at tabe ansigt.
Men jeg vil alligevel fortælle jer, hvordan det påvirker flaskegenbrug, at I nu afskaffer den
volumenbaserede emballageafgift i to år.
Jeg sidder her også i dag for at fortælle jer, at jeg allerede i sidste uge måtte afskedige samtlige
ansatte i Kroghs Flaskegenbrug. Mange af mine medarbejdere har op til 180 dages opsigelse, men I
har kun givet branchen 90 dage til at tilpasse sig. Derfor tror jeg desværre ikke, at der er meget håb
tilbage.
Vi føler os tvangslukkede som branche
men tidligere erfaringer viser desværre, at det ikke
bekymrer jer.
Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan I som politikere kan være så ligeglade med både
medarbejdere, virksomhedsejere og miljøet.
Flaskegenbrugets succes og fald
Tilbage i begyndelsen af 1980’erne blev den volumenbaserede emballageafgift indført i Danmark –
jeg mener, det var Svend Aukens idé. Det blev besluttet, at en almindelig vinflaske skulle pålægges
en emballageafgift på 1 krone og 60 øre.
Formålet var, at vinflasker skulle skylles og genbruges i stor stil
så de kunne genpåfyldes på
tapperierne i Danmark og i udlandet.
Det blev en kæmpe succes. Skyllerier og sorteringsanlæg blev etableret over hele landet, og
millioner af flasker blev genbrugt hvert år. Det gjorde det attraktivt at tappe vin i Danmark, da der
fandtes store mængder genbrugsflasker i nærområdet
billigere end nye flasker på grund af
afgiften.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 624: Henvendelse af 12/9-25 fra Kroghs Flaskegenbrug A/S om afskaffelse af den Volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027
3075603_0002.png
Kommunerne fik penge for deres glasaffald, når det blev leveret til sorteringsanlæg med henblik på
genbrug. Vi indsamlede langt mere glas end andre EU-lande
og lå markant over EU’s målsætninger.
Det var en succeshistorie. En grøn og billig løsning
især for kommunerne.
De første tilbageslag
I 2008 vedtog EU et affaldshierarki, hvor genbrug blev prioriteret over genanvendelse. Det stemte
godt overens med vores arbejde.
Men allerede i 2009 kom det første slag: Den daværende borgerlige regering ønskede at dæmpe
grænsehandlen og besluttede at halvere emballageafgiften til 80 øre. Ifølge Skatteministeriets
beregninger skulle det indbringe statskassen mange hundrede millioner, fordi færre ville handle syd
for grænsen.
Kort tid efter hævede man så vinafgiften med ca. 3 kr., men det havde
ifølge Skatteministeriet
ikke nogen nævneværdig effekt på grænsehandlen.
Branchen advarede om de store konsekvenser, men vores advarsler blev ignoreret. Vi håbede, at
den nyvalgte røde regering ville lytte
de siger jo, at de prioriterer miljøet. Men desværre ville de
heller ikke gøre noget.
_______________________________________________________________________
Status i dag
Alt det, vi advarede om, er blevet til virkelighed.
Flaskegenbrugsbranchen er i dag kun en skygge af, hvad den var. Flere hundrede medarbejdere er
blevet fyret. Dengang var der 4 skyllerier i Danmark og mange sorteringsanlæg
i dag er der ét
stillestående skylleri og et par sorteringsanlæg tilbage med cirka 30 ansatte i hele branchen.
Spritfabrikkerne i Svendborg, med flere hundrede ansatte, flyttede til udlandet, da det ikke længere
kunne betale sig at tappe i Danmark.
Kommunerne, som tidligere tjente penge på glasaffald, skal nu betale store summer for at komme af
med det.
I løbet af 2010’erne blev husstandsindsamling af affald indført. Endnu et slag for vores branche –
mange kommuner har nu valgt at husstandsindsamle og afhente i komprimatorbiler, der knuser det
hele. Hele flasker, som vi kunne bruge, bliver nu knust.
Skårene er nu så små og urene, at de hverken kan genbruges eller genanvendes effektivt. Reiling
specialister i behandling af skår
har også råbt op. Jeg ved, at Magnus Heunicke besøgte dem
sidste år og blev informeret. Men igen
intet skete.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 624: Henvendelse af 12/9-25 fra Kroghs Flaskegenbrug A/S om afskaffelse af den Volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027
3075603_0003.png
Med husstandsindsamling af glas, har vi fået en meget dyrere og dårligere løsning.
Et nyt håb
og endnu et svigt
I midten af 2025 fik vi endelig en god nyhed: Det blev besluttet, at tapperierne skulle bruge mere
miljøvenlige etiketter, som ville gøre flaskerne lettere at rengøre
og dermed spare energi og
kemikalier.
Samtidig fik vi en treårig kontrakt med Vana om levering af flasker til genbrug. Fremtiden tegnede
lys.
Vi begyndte at investere igen: Reservedele, emballage og forberedelser til at renovere vores anlæg.
Vi brugte omkring 300.000 kr.
og begyndte at udarbejde investeringsplaner for vores nedslidte
skylleri.
Men så kom chokket.
Lovforslaget der lukkede os
I lovforslaget om fjernelsen af emballageafgiften står der, at det
ikke forventes at have negativ
indvirkning på erhvervslivet.
Det er forkert.
Der står også, at det
ikke vil påvirke miljøet.
Det passer heller ikke.
Som nævnt fyrede jeg alle medarbejdere i sidste uge
med fratrædelse pr. 31.12.2025. Jeg har også
måttet fyre mig selv. Jeg har seks måneders opsigelse, og vil bruge begyndelsen af 2026 på,
sammen med nogle af de øvrige opsagte medarbejdere, at nedtage vores store sorteringsanlæg og
skylleri.
Vi taler om maskiner på størrelse med huse. Maskiner, der ville koste minimum 60 millioner kroner
at genopbygge.
Det kommer aldrig til at ske.
Dokumentation og ansvar
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 624: Henvendelse af 12/9-25 fra Kroghs Flaskegenbrug A/S om afskaffelse af den Volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027
3075603_0004.png
Denne gang har jeg dog tid til at dokumentere det hele: Tage billeder af maskiner, der bliver
skrottet. Samle fortællinger om opsagte medarbejdere. Forhåbentlig kan medierne hjælpe med at
belyse endnu en tvangslukket branche.
Det arbejde er formentlig afsluttet i foråret 2026
og jeg tror, at tidspunktet op til en valgkamp vil
gøre det muligt at få denne historie fortalt.
Et sidste opråb
Jeg taler ikke kun på egne vegne
men også på vegne af producenter og affaldsindsamlere.
Stop vanviddet med producentansvaret i den nuværende form.
I begår en alvorlig fejl og
pålægger både det offentlige og virksomhederne en enorm administrativ byrde.
Et komplekst IT-system skulle være på plads i går den 1/10, men mange virksomheder vil først
kende priser og regler i november. Det er ikke gennemtænkt
og jeg tror, det vil skabe kaos i 2026.
Det ville være klogt at erkende fejlen nu
frem for at vente på det bureaukratiske Ragnarok, der
venter.
Men jeg kan jo i princippet være ligeglad
for jeg bliver ikke en del af det længere.
Så meget for den grønne omstilling.
Til sidst vil jeg gerne række ud til Liberal Alliance og sige:
Jeg ved, at I er imod bureaukrati og unødvendig administration. I bør derfor kigge nærmere på det
nye producentansvar. Endnu en gang skal der ansættes en masse kloge folk i virksomheder og
kollektivordninger, som skal håndtere denne ordning. Jeg mener, det er en trussel mod
velfærdssamfundet, når der igen og igen opfindes administrative byrder, som skal varetages – for
det fjerner hænder, der i stedet kunne bruges til at styrke vores velfærd.
Og til enhedslisten og SF. Jeg kan ikke forstå hvis i stemmer for en fjernelse af den
volumenbaserede emballageafgift, da det fjerne grundlaget for flaskegenbrug i Danmark.