Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 603
Offentligt
3063956_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 4. september 2025
Sagsnummer: 2025-187
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens henstilling med henblik
på Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger mellem Den Europæiske Union og Det
Forenede Kongerige (Storbritannien og Nordirland) om et fælles sanitært og fytosanitært område mel-
lem Den Europæiske Union og Det Forenede Kongerige for så vidt angår Storbritannien og om at for-
binde Det Forenede Kongeriges og Unionens kvotehandelssystemer, KOM (2025) 408.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 603: Grundnotat om SPS og ETS-aftaler med UK, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3063956_0002.png
Den 4. september 2025
FVM 467
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens henstilling med henblik på Rådets afgørelse om be-
myndigelse til at indlede forhandlinger mellem Den Europæiske Union
og Det Forenede Kongerige (Storbritannien og Nordirland) om et fælles
sanitært og fytosanitært område mellem Den Europæiske Union og Det
Forenede Kongerige for så vidt angår Storbritannien og om at forbinde
Det Forenede Kongeriges og Unionens kvotehandelssystemer
KOM (2025) 408
Notatet oversendes tillige til Folketingets Klima-, Energi og Forsyningsudvalg samt
Miljø- og Fødevareudvalg.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremsat udkast til rådsafgørelsen med forslag til forhandlingsman-
dat, der bemyndiger Kommissionen til på vegne af EU at indlede forhandlinger med
UK om at etablere et fælles sanitært og fytosanitært (SPS) område samt om at for-
binde
UK’s og EU’s kvotehandelssystemer
(ETS). Forhandlingerne er en opfølgning
på topmødet mellem EU og UK den 19. maj 2025, hvor parterne blandt andet blev
enige om at arbejde mod dels at etablere et fælles SPS-område og dels en aftale om
at forbinde parternes kvotehandelssystemer (ETS). Forslaget fastlægger en række
overordnede rammer for Kommissionens forhandlingsmandat, herunder 1) generelle
principper for begge aftaler, 2) principper med relevans for SPS og 3) principper med
relevans for ETS. Rådsafgørelsen vurderes ikke i sig selv at medføre lovgivnings-
mæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark. Regeringen er positivt ind-
stillet over for forslaget og potentialet for at EU indgår aftaler med UK om SPS og
ETS.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2025) 408 af 16. juli 2025 fremsat forslag til rådsafgø-
relse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger med Det Forenede Kongerige af
Storbritannien og Nordirland (UK) om et fælles sanitært og fytosanitært (SPS) om-
råde mellem EU og Det Forenede Kongerige for så vidt angår Storbritannien samt
Side 1/8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 603: Grundnotat om SPS og ETS-aftaler med UK, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3063956_0003.png
om at forbinde UK’s
og EU’s kvotehandelssystemer (ETS).
Forslaget er oversendt til
Rådet i dansk sprogudgave den 29. august 2025.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 218, stk. 3 og 4, i Traktaten om den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) samt artikel 207, stk. 4, for en aftale om
SPS og artikel 192, stk. 1, for en aftale om ETS, og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget til en henstilling skal ses som en del af opfølgningen på det institutionelle
topmøde mellem EU og UK den 19. maj 2025. Topmødet var udløber af det fælles
ønske om at forbedre og videreudvikle forholdet mellem EU og UK. På topmødet
blev parterne
enige om en Fælles Forståelse (”Common Understanding”),
hvori Kom-
missionen og UK pegede på en række områder, hvor samarbejdet kunne styrkes
eller udbygges, og som der efterfølgende skulle arbejdes videre med. Blandt andet
blev parterne enige om at arbejde henimod at etablere et fælles SPS-område og
arbejde for en aftale om at forbinde UK’s
og EU’s
kvotehandelssystemer (ETS).
Henstillingen om rådsafgørelse om forhandlingsmandat til Kommissionen har til for-
mål at fastlægge de overordnede rammer for EU’s forhandlingsposition vedr.
etable-
ringen af et fælles SPS-område og om at forbinde kvotehandelssystemerne (ETS).
Rådsafgørelsen fungerer som forhandlingsmandat for to separate aftaler for hen-
holdsvis SPS og ETS
Som et bilag til forslaget til rådsafgørelsen fastlægges en række overordnede ram-
mer for Kommissionens forhandlingsmandat, herunder 1) generelle principper for
begge aftaler, 2) principper med relevans for SPS og 3) principper med relevans for
ETS. Det er på grund af de generelle principper for begge aftaler (jf. pkt. 1 ovenfor),
at Kommissionens forhandlingsmandat til begge aftaler er samlet i én henstilling.
Det følger bl.a. af forslaget, at Kommissionen på vegne af Unionen i forhandlingerne
bør arbejde ud fra følgende
generelle principper for begge aftaler:
- Aftalerne skal sikre at
EU’s indre marked
ikke undermineres.
- Ingen af aftalerne bør give UK ret til at deltage
i EU’s beslutningsprocedure, men
UK bør konsulteres tidligt og bidrage på passende vis i processer relateret til EU-
lovgivning, der som følge af aftalerne også vil gælde i Storbritannien (SPS-delen)
hhv. både Storbritannien og Nordirland (ETS-delen).
- Aftalerne bør indeholde en forpligtelse for UK til dynamisk tilpasning til EU-lov-
givning relevant for hver aftale.
- Aftalerne bør sikre en ensartet fortolkning og anvendelse af EU-retten i Storbri-
tannien og EU på grundlag af Den Europæiske Unions Domstols retspraksis.
- Aftalerne bør indeholde effektive mekanismer til tvistbilæggelse med EU-Dom-
stolen som den øverste myndighed.
Side 2/8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 603: Grundnotat om SPS og ETS-aftaler med UK, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3063956_0004.png
-
-
Aftalerne bør i videst mulige omfang bygge på governance-strukturen fastlagt i
Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og UK, samt sikre at relevante be-
stemmelser i Handels- og Samarbejdsaftalen fortsat finder anvendelse i over-
ensstemmelse med deres formål.
At UK
bør bidrage finansielt til EU’s arbejde inden for aftalens rammer.
For så vidt angår en
aftale om SPS
er formålet at etablere et fælles SPS-område
mellem EU og Storbritannien for at styrke frihandelen af levende dyr, planter, føde-
varer og dertil relaterede produkter uden behov for certifikater og grænsekontrol. Et
fælles SPS-område skal fortsat sikre høje standarder for fødevaresikkerhed, dyre-
og plantesundhed samt forbrugerbeskyttelse i både EU og Storbritannien.
Herudover følger det af forslaget, at Kommissionen bør arbejde ud fra følgende prin-
cipper for så vidt angår et fælles SPS-område:
- Aftalen bør omfatte de territoriale områder i EU og Storbritannien. Det gælder
derved ikke Nordirland, som fortsat vil være dækket af Windsor-aftalen (som in-
debærer, at Nordirland allerede i dag er en del af EU’s SPS-område).
- Aftalen bør dække dyresundhed, plantesundhed, fødevaresikkerhed, pesticider,
økologiske produkter, mærkning og handelsnormer.
- Aftalen bør sikre en dynamisk tilpasning af lovgivningen, hvor Storbritannien lø-
bende implementerer EU’s lovgivningen inden for SPS-området
herunder om
kontrol og kontroller, der gælder for handel inden for EU. Storbritannien vil lige-
ledes skulle dynamisk tilpasse sig regler, der er fastsat i relevant EU-ret om ind-
førsel af dyr, planter og varer til EU fra resten af verden. Ligeledes bør nødfor-
anstaltninger relateret til SPS-området straks finde anvendelse i Storbritannien.
- At UK fsva. Storbritannien kun i begrænset omfang kan opnå visse undtagelser
fra implementering af relevant EU-lovgivning. De begrænsede undtagelser vil
kun blive imødekommet, hvis de ikke forringer EU-standarderne eller hindrer
SPS-varers frie bevægelighed.
Endeligt følger det af forslaget, at Kommissionen bør arbejde ud fra følgende prin-
cipper for så vidt angår en
aftale om at forbinde kvotehandelssystemerne (ETS):
-
Aftalen bør forbinde EU’s og
UK’s kvotehandelssystemer (ETS) og sikre gensidig
anerkendelse af kvoter.
- Aftalen bør sikre retmæssig undtagelse af varegrupper for begge parters CO
2
-
grænsetilpasningsmekanisme (CBAM).
- De sektorer, der omfattes af aftalen, bør blandt andet inkludere: elproduktion,
industriel varmeproduktion, søfart og luftfart.
- Aftalen bør sikre dynamisk tilpasning af lovgivningen, hvor Storbritannien lø-
bende implementerer EU’s lovgivning inden for ETS,
navnlig ETS-direktivet
2003/87/EF og afledt lovgivning.
- Aftalen bør fastsætte UK kvoteloft og reduktionssti, som skal være mindst lige
så ambitiøs som EU’s.
Side 3/8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 603: Grundnotat om SPS og ETS-aftaler med UK, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3063956_0005.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget til rådsafgørelsen.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder ikke anvendelse, da forslaget hører under EU’s enekom-
petence i henhold til artikel 3, stk. 1 i TEUF for SPS og artikel 3, stk. 2 i TEUF for
ETS.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget til rådsafgørelse om forhandlingsmandat medfører i sig selv ikke lovgiv-
ningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Et fælles SPS-område forventes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser
grundet forbedrede muligheder og lavere omkostninger ved samhandel mellem EU
og UK. Kravet om grænsekontrol ved samhandel mellem EU og UK ventes med af-
talen at bortfalde for varer, som er omfattet af aftalen. Ændringen vil betyde en byr-
delettelse for erhvervslivet, da der i så fald ikke skal betales gebyr for udstedelse af
certifikater eller bruges tid på grænsekontrol i forbindelse med indførsel af varer til
og fra UK. Generelt vurderes forslaget at mindske mængden af administrativt arbejde
ved indførelse af SPS-varer til og fra UK for både erhverv og myndigheder. På den
baggrund kan der bl.a. forventes en kraftig nedgang i antal grænsekontroller ved
grænsekontrolstedet på Esbjerg Havn, som er det primære indgangssted for sendin-
ger af kontrolpligtige SPS-varer fra UK efter Brexit.
Det forventes ligeledes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser at for-
binde EU’s og UK’s
kvotehandelssystemer (ETS), idet det vil bidrage til et mere om-
kostningseffektivt og robust kvotehandelssystem. Samtidig vil et forbundet kvotehan-
delsmarked også sikre mere ensartede konkurrencevilkår for europæiske og britiske
virksomheder. Herudover forventes der at være positive erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser ved, at en aftale vil give mulighed for at undtage relevante sektorer fra
henholdsvis EU’s og UK’s CBAM-instrumenter,
da det vil bidrage til en mere effektiv
handel og færre administrative byrder fsva. sektorer omfattet af CBAM. Det bemær-
kes, at konsekvenserne ved en eventuel aftale om at forbinde EU’s og UK’s kvote-
handelssystemer (ETS) skal afklares nærmere.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget om et fælles SPS-område vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU, da UK løbende skal tilpasse sig EU-regler. Ligeledes vurderes en
kobling af kvotehandelssystemerne (ETS) ud fra samme betragtninger ikke at på-
virke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Side 4/8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 603: Grundnotat om SPS og ETS-aftaler med UK, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3063956_0006.png
8. Høring
Sagen er i skriftlig høring i specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik,
på høringsportalen, i § 2-udvalget (landbrug), i Det Rådgivende Fødevareudvalgs
EU-underudvalg og i § 5-udvalget (fiskeri).
Vedrørende SPS er følgende modtaget:
Danish Crown værdsætter initiativet og finder det yderst ressourceminimerende, så-
fremt der kan indgås en SPS-aftale, der ikke nødvendiggør, at der medfølger ek-
sportcertifikater ved forsendelserne. For at sikre en smidig og friktionsløs handel,
mener Danish Crown, at processen samtidig bør inkludere, at kravet om præ-notifi-
cering igennem IPAFFS også bliver afskaffet. I processen bør ligeledes inkluderes
at for at kunne ”resamhandle” / reeksportere –
dvs. sende produkter retur fra Storbri-
tannien til Unionen
skal der ikke være krav om, at der skal være sket en forarbejd-
ning af produkterne, dvs. det skal kunne sikres, at produkter kan returneres til Unio-
nen uden, at produktet har skiftet karakter. Dvs. således at Danish Crown undgår
klassificeringen triangulær handel for dette handelsmønster og kan tage produkter
retur til Danmark.
Danish Seafood Association (DSA) hilser forslaget om at indgå forhandlinger med
det Forenede Kongerige Storbritannien vedr. etableringen af et fælles sanitært og
fytosanitært område velkomment. DSA mener, at de SPS-relaterede formaliteter,
den nugældende situation giver anledning til mellem de to parter, er betydelige, og
man ser allerhelst, at Storbritannien får samme status som samhandelsland, som
Island, Færøerne, Norge og Grønland allerede har. Det vil overflødiggøre certifikater
og den fysiske grænsekontrol begge veje og dermed spare virksomheder for bety-
delige omkostning og evt. ventetid ved kontrolstationerne. Det vil gælde begge veje
og være til gensidig fordel. Det vil kunne øge samhandelen for fisk og fiskevarer, som
efter Brexit er faldet især på grund af toldforhold, men også på grund af den gradvise
indførelse af grænsekontrol og certifikater knyttet til folke- og dyresundhedsmæssige
standarder. Det er DSA’s opfattelse, at UK i længere tid efter Brexit alligevel har fulgt
EU’s lovgivning, hvorefter der på visse få områder skulle være vedtaget regler
i UK,
der afviger fra EU's. Muligheden for ækvivalens bør naturligvis overvejes og indgå,
hvis det ikke er muligt helt at samstemme reglerne i alle detaljer.
DAKOFO støtter forslaget, idet en aftale vil kunne skabe mere stabile og forudsige-
lige rammer for handel med plantebaserede produkter, mindske administrative byr-
der og bidrage til høj fødevaresikkerhed og plantesundhed.
Dansk Gartneri hilser forslaget meget velkomment.
Danske Kartofler støtter forslaget.
Danske Juletræer bakker op omkring arbejdet med at skabe fælles sanitære og fy-
tosanitære retningslinjer med UK, da det kan lette arbejdet omkring den danske ek-
sport af juletræer til de to områder
både fældede træer og i potter.
Side 5/8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 603: Grundnotat om SPS og ETS-aftaler med UK, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3063956_0007.png
De Danske Svineslagterier bakker meget kraftigt op om en aftale på SPS-området,
så varer frit kan bevæge sige mellem EU og UK. De Danske Svineslagterier har en
stor eksport til UK men også produktion i UK, hvorfor etablering af et fælles SPS-
område vil gøre handlen både lettere og billigere for alle parter.
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producentorganisa-
tion (DPPO) finder det overvejende positivt at udvide SPS-samarbejdet og dermed
normalisere samhandlen mellem EU og UK på fødevareområdet, som siden Brexit
har været unødvendig byrdefuld for EU og
UK’s
eksport- og importvirksomheder. Et
udvidet og normaliseret SPS-samarbejde vil være til stor gavn for eksport af danske
fiskeprodukter til Storbritannien, som er et vigtigt marked for dansk fiskeeksport. I
2024 eksporterede danske fiskeeksportører for 1,6 milliarder kr. til Storbritannien.
DFPO og DPPO finder det dog uklart, hvilke produkter, der vil blive omfattet af det
udvidede SPS-samarbejde, men formoder, at den britiske eksport til EU vil stige mar-
kant som følge af udvidelsen. I dag er det ikke muligt for Storbritannien at eksportere
visse typer af skaldyr til EU. Det må formodes at blive tilfældet fremadrettet, hvorfor
markedet formentligt i et vist omfang vil blive påvirket.
DFPO og DPPO ser med en vis bekymring, at man på den ene side forsøger at
normalisere forholdet mellem EU og UK, samtidig med, at der fortsat er uafklarede
spørgsmål såsom muligheden for at fiske efter tobis i britisk farvand. Storbritannien
mangler fortsat at efterleve visse elementer af voldgiftsrettens afgørelse, hvorfor det
havde været oplagt at forsøge at bilægge tvisten om manglende adgang til britisk
farvand sammen med de øvrige emner, der tages fat på nu. DFPO og DPPO frygter,
at tvisten vil blive glemt i lyset af større og økonomisk mere betydningsfulde sager i
samarbejdet mellem EU og UK. DFPO og DPPO ser ligeledes den bebudede be-
skyttelse/lukning af 42 områder i britisk farvand som endnu et eksempel på de ud-
fordringer, der er på fiskeriområdet, men som overskygges af de politiske beslutnin-
ger, der blev truffet på topmødet i maj. DFPO og DPPO ser det som meget positivt,
at EU fik en forlængelse af adgangen på 12 år, men prisen synes at blive meget høj.
DFPO og DPPO opfordrer derfor til at være i tæt dialog med Kommissionen for ikke
at glemme ”tobissagen” og de andre forhold, som volder problemer på fiskeriområ-
det, og se dem i en bredere sammenhæng i relationen mellem EU og UK.
Landbrug & Fødevarer ser meget positivt på, at der nu er igangsat arbejde med at
indlede forhandlinger med UK om en aftale på det sanitære og fytosanitære område
En sådan aftale vil udgøre et væsentligt skridt i retning af mere effektive og forudsi-
gelige handelsrelationer mellem EU og UK, hvilket vil have direkte betydning for kon-
kurrenceevnen og eksportmulighederne for danske virksomheder inden for fødeva-
reklyngen generelt. Landbrug & Fødevarer mener, at det er af central betydning, at
samhandlen understøttes af klare og gensidigt anerkendte rammer, herunder anven-
delse af nødvendig baggrundsdokumentation, når dette er påkrævet. Dette bør ske
på fuldstændigt lige vilkår med øvrige EU-medlemslande for at sikre en fair og ba-
lanceret markedsadgang. Det er af central betydning, at samhandlen understøttes af
Side 6/8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 603: Grundnotat om SPS og ETS-aftaler med UK, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3063956_0008.png
klare og gensidigt anerkendte rammer, herunder anvendelse af nødvendig bag-
grundsdokumentation, når dette er påkrævet. Dette bør ske på fuldstændigt lige vil-
kår med øvrige EU-medlemslande for at sikre en fair og balanceret markedsadgang.
På baggrund af det foreliggende forslag vurderer Landbrug & Fødevarer, at disse
hensyn er behørigt indarbejdet, og ser frem til, at forhandlingerne kan bidrage til en
styrkelse af det handelspolitiske samarbejde mellem EU og UK. Landbrug & Føde-
varer bemærker, at for fjerkræsektoren kan der være områder, hvor indrømmelser
over for UK kan have effekt på internationale aftaler i WTO-regi. Sektoren er ikke
umiddelbart interesseret i, at en SPS-aftale
med UK kan medføre yderligere ’ergo
omnes’-indrømmelser
til andre tredjelande. Et eksempel herpå er det aktuelle forbud
mod eksport af maskinsepareret fjerkrækød til EU, som i dag også omfatter UK, og
hvor en bilateral aftale ville kunne medføre et krav om generel markedsadgang for
alle lande.
Marine Ingredients Denmark (MID) hilser forslaget om etablering af et fælles sanitært
og fytosanitært område velkomment. MID ønsker, at det i aftalen sikres, at produkter,
der ikke er beregnet til direkte humant konsum, men som alligevel er underlagt SPS-
regler, omfattes af aftalen. Det gælder eksempelvis produkter klassificeres som ani-
malske biprodukter (ABP) herunder fiskemel og fiskeolie. MID finder ikke, at dette
fremgår klart af forslaget. Den nuværende kontrolmodel har medført øgede admini-
strative byrder og forsinkelser for både danske eksportører og britiske kunder og har
haft en negativ indvirkning på den hidtil velfungerende samhandel. MID mener, at de
nuværende grænsekontroller og divergerende regler på sundheds- og plantesund-
hedsområdet skaber handelsbarrierer og unødig kompleksitet i eksportprocessen.
MID håber, at en fremtidig aftale om et fælles SPS-område mellem EU og Storbri-
tannien kan bidrage til at løse en særlig problemstilling erhvervet har med eksport af
bulkforsendelser af fiskemel og fiskeolie til Storbritannien. Endeligt anbefaler MID i
forhold til koblingen mellem EU’s og UK’s
kvotehandelssystemer, at der i det videre
forhandlingsforløb sikres gennemsigtighed og forudsigelighed for energiintensive
virksomheder, herunder i relation til fremtidige krav og priser på både EU og UK-
markedet.
Vedrørende ETS er følgende modtaget:
Dansk Industri byder initiativet om at koble EU og UK ETS velkomment og finder det
vigtigt, at ambitioner, kvotetildelingsregler og CO
2
-lækage beskyttelse fastsættes
ens. Herudover finder DI det positivt, at en aftale vil føre til undtagelse fra CBAM
fsva. de omfattede sektorer.
Dansk Fjernvarme opfordrer til, at integrationen af negative emissioner i UK ETS og
en eventuel integration af negative emissioner i EU ETS koordineres, såfremt kvote-
handelssystemerne forbindes. Hertil mener Dansk Fjernvarme, at affaldsforbræn-
dingsanlæg i hele EU bør omfattes af kvotesystemet, ligesom deponi af affald om-
fattes af kvotesystemet, samt at de samme regler på tværs af EU og UK bør gælde
ved en kobling.
Side 7/8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 603: Grundnotat om SPS og ETS-aftaler med UK, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3063956_0009.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred støtte til rådsafgørelsen med henblik på at indlede forhandlinger
med UK på begge områder, idet medlemsstaterne samtidig ventes at lægge vægt på
at sikre en passende governance-struktur, minimering af evt. britiske undtagelser til
EU-regler ift. særligt SPS, samt en balance mellem rettigheder og pligter.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en styrkelse af samarbejdet mellem EU og UK. Danmark og EU
har stor værdi af et godt, tæt og velordnet forhold til UK. Regeringen ser generelt
positivt på initiativer, der kan udbygge det økonomiske samarbejde, idet sådanne
initiativer dog skal baseres på en balance mellem rettigheder og pligter. Endelig fin-
der regeringen det vigtigt at bevare EU-enhed og -solidaritet i forhold til tilgangen til
UK.
Regeringen ser positivt på, at EU igangsætter forhandlinger om en aftale om et fælles
SPS-område mellem EU og UK, der vil forbedre samhandlen med UK. Aftalen bør
baseres på Storbritanniens dynamiske tilpasning til relevante EU-regler med be-
grænsede muligheder for britiske undtagelser. Regeringen finder ligeledes, at forsla-
get skal mindske omkostninger til kontrol i relation til SPS samt lette unødvendige
administrative byrder for erhvervslivet.
Regeringen ser positivt på en aftale om at forbinde kvotehandelssystemerne (ETS),
da en aftale kan bidrage til et mere robust og effektivt kvotehandelssystem, der kan
hjælpe begge parter med at nå deres klimaambitioner på en omkostningseffektiv
måde. Regeringen finder det vigtigt, at fastholde ambitionsniveauet for
EU’s redukti-
onssti som udgangspunkt for en aftale. Endelig ser regeringen også positivt på, at
en aftale vil give mulighed for, at varegrupper kan undtages for både EU’s og UK’s
CBAM-instrument, da vil bidrage til en mere effektiv handel mellem EU og UK og
reducere administrative byrder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret den 16. maj 2025 om de forventede resul-
tater fra topmødet mellem EU og UK den 19. maj 2025, jf. samlenotat oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 9. maj 2025. Dertil blev Folketingets Europaudvalg
orienteret om resultatet af topmødet under ’siden sidst’ den 23. maj 2025.
Side 8/8