Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 601
Offentligt
3063725_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 4. september 2025
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 42-25
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat om en forordning om ændring af forordning (EU)
2024/2865 for så vidt angår anvendelsesdatoer og overgangsbestemmelser
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
• www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 601: Samlenotat vedr. stop-the-clock-forordningen, KOM (2025) 0526, fra miljøministeren
3063725_0002.png
EU og Internationalt
J.nr. 2025-3532
Ref. BEBOP
Den 1. september 2025
MIM 42-25
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om en forordning om ændring af forordning (EU) 2024/2865 for så vidt angår
anvendelsesdatoer og overgangsbestemmelser
KOM (2025) 526
Resumé
I forbindelse med revisionen af forordning om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger (CLP-forordningen) (EF) nr. 1272/2008 blev der i 2024 vedtaget ændringer gennem
forordning (EU) 2024/2865. Nærværende forslag (Stop-the-clock-forordningen) lægger op til at
udskyde anvendelsesdatoerne for en række specifikke bestemmelser
herunder regler om
formatering og opdatering af etiketter, reklamer, fjernsalg og mærkning af brændstofstandere
fra
2026 og 2027 til den 1. januar 2028. Øvrige anvendelsesdatoer i forordning (EU) 2024/2865
forbliver uændrede. Regeringen hilser forslaget velkomment og agter at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2025) 526 af den 8. juli fremsendt forslag om ændring af forordning
(EU) 2024/2865 for så vidt angår anvendelsesdatoer og overgangsbestemmelser. Forslaget er fremsat
idet Kommissionen vurderer, at der er behov for at udskyde anvendelsesdatoen for visse af
ændringerne til CLP-forordningen
1
, som vedtaget i forordning (EU) 2024/2865, da disse indgår i et
forslag om forenkling af kemikalielovgivningen (Omnibus VI, der behandles i en selvstændig sag).
Dansk sprogversion er endnu ikke modtaget. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og
skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
I 2024 gennemgik forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af
stoffer og blandinger (CLP-forordningen) en målrettet revision. Ændringerne er gennemført med
forordning (EU) 2024/2865, som blandt andet
også
fastsætter datoerne for ikrafttræden og
anvendelse af de nye bestemmelser.
1
Kemiske stoffer og blandinger skal klassificeres, mærkes og emballeres forsvarligt for at minimere påvirkningen
af miljø og sundhed. CLP-forordningen sikrer en ensartet klassificering og mærkning i hele EU.
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 601: Samlenotat vedr. stop-the-clock-forordningen, KOM (2025) 0526, fra miljøministeren
Formålet med nærværende forslag til forordning (Stop-the-clock-forordningen, KOM(2025)526) er at
undgå, at nye regler i forordningen fra 2024 vil nå at finde anvendelse i hhv. 2026 og 2027 , da disse
regler indgår i fremsat forslag i den såkaldte kemikalieomnibus (Omnibus VI). Nærværende forslag
har således alene til formål at undgå, at virksomhederne skal omstille sig to gange til nye regler
og/eller i nogle tilfælde omstille sig til nye regler for så at omstille sig tilbage til tidligere regler.
Derfor foreslås det, at 2024-forordningen ændres for at forlænge anvendelsesdatoen til den 1. januar
2028 for bestemmelser, der ellers skulle finde anvendelse fra den 1. juli 2026, vedrørende:
- opdatering af etiketter for selvklassificerede stoffer og blandinger (artikel 30, stk. 1 i CLP)
- obligatoriske oplysninger i reklamer for farlige stoffer og blandinger (artikel 48 i CLP), som i
høj grad svarer til de faremærkninger, der skal fremgå af etiketterne
- obligatoriske varslingsoplysninger ved fjernsalg af farlige stoffer og blandinger (artikel 48a i
CLP)
- mærkningskrav af brændstofstandere (bilag II i CLP).
Tilsvarende forlænges anvendelsesdatoen for bestemmelserne om obligatoriske formateringskrav for
etiketter for stoffer og blandinger (artikel 31, stk. 3, og relevante afsnit i bilag I i CLP) fra den 1. januar
2027 til den 1. januar 2028.
Som følge heraf foreslås visse lovtekniske ændringer til 2024-forordningen for at tillade virksomheder
frivilligt at anvende reglerne i 2024-forordningen i perioden indtil den nye udskudte anvendelsesdato.
Anvendelsesdatoerne for øvrige bestemmelser i forordning (EU) 2024/2865 forbliver uændrede.
Udskydelse af anvendelsesdatoen er uafhængig af de indholdsmæssige ændringer der er foreslået i
Kommissionens kemikalieomnibus for CLP-forordningen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvilket
udvalg der skal behandle sagen.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 601: Samlenotat vedr. stop-the-clock-forordningen, KOM (2025) 0526, fra miljøministeren
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget skønnes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet erhvervene ikke skal
omstille sig to gange til nye bestemmelser, hvilket forventes at medføre reducerede
omstillingsomkostninger for den enkelte virksomhed.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark og EU
men medfører en udskydelse af anvendelsesdatoerne for bestemmelser, der ellers ville have en positiv
effekt på beskyttelsesniveauet.
Høring
Et grund- og nærhedsnotat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-miljøspecialudvalget, hvor
der er indkommet følgende høringssvar:
Branchehuset, som er paraplyorganisation for vvs-, stål- og metalhandlen, byder EU-
kommissionens forslag til ændring af ikrafttrædelsesdato og overgangsbestemmelser velkommen.
Overgangsforslaget til EU's omnibusforslag er efter Branchehusets mening helt afgørende for den
juridiske og økonomiske beskyttelse af de europæiske virksomheder, som bruger både tid, kræfter og
økonomiske ressourcer på at tilpasse sig og overholde den gældende EU-lovgivning i en situation,
hvor reglerne ændres hurtigere, end de når at træde i kraft.
Danmarks Farve- og Limindustri (DFL) glæder sig over og støtter Kommissionens forslag til en
kemikalie-omnibus og mener i den forbindelse, at det er yderst vigtigt hurtigst mulig at få vedtaget
et stop-the-clock forslag, der udskyder udrulningen af de dele af CLP-forordningen, der er i fokus for
kemikalie-omnibussen. DFL mener, at et stop-the-clock forslag vil sikre virksomheder den
nødvendige forudsigelighed, så de ikke spilder tid, penge og materielle ressourcer på at
implementere krav, der tilbagerulles af omnibus-forslaget.
Overordnet støtter Dansk Erhverv forslaget og finder, at udskydelsen er både proportionel og
nødvendig. Den beskytter virksomheder mod dobbeltomkostninger, skaber sammenhæng til de
forslag i Omnibus VI, som skal forhandles, og bidrager til at reducere unødige administrative byrder
uden at kompromittere beskyttelsesniveauet. Vi opfordrer regeringen til at arbejde for en hurtig
behandling og vedtagelse i EU, så reglerne falder på plads i god tid og minimum 18 måneder før
implementeringsfristen. Jo før udsættelsen bekræftes, desto tidligere kan virksomhederne
indarbejde det i deres investerings- og produktionsplaner, og risici for fejlinvestering med videre kan
imødegås samtidig med, at der kan sikres ro og forudsigelighed i virksomhedernes omstilling.
Kosmetik- og hygiejnebranchen bemærker, at det er meget positivt, at EU-Kommissionen har været
lydhør over for de mange anbefalinger, kommentarer og input, som blev sendt i forbindelse med de
afholdte Reality Checks. De støtter forslaget og opfordrer ligeledes til, at Danmark vil støtte
forslaget.
Dansk Industri (DI) er positive overfor Kommissionens forslag om en kemikalieomnibus og støtter
derfor også, at forslaget om ’stop-the-clock’ for CLP-implementeringen
vedtages hurtigst muligt. Det
er nødvendigt for virksomhederne at få vished for at de ikke skal anvende unødige ressourcer på
omlægning, investeringer og administration i forbindelse med de krav, der anses for unødige og som
foreslås tilbagerullet med kemikalieomnibussen.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 601: Samlenotat vedr. stop-the-clock-forordningen, KOM (2025) 0526, fra miljøministeren
CropLife Danmark støtter op om, at Danmark tilslutter sig Kommissionens forslag, og ser det som et
skridt i retning af at sikre stabile og forudsigelige rammer for europæiske virksomheder.
Forbrugerrådet TÆNK skriver, at de i forlængelse af deres høringssvar om Kemikalieomnibussen,
hvor de er bekymrede for at forslaget vil forringe forbrugerbeskyttelsen, ikke støtter forslaget om at
udskyde en række datoer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel støtte blandt medlemsstaterne til forslaget om at udskyde anvendelsesdatoer og
overgangsbestemmelser for de artikler i forordning (EU) 2024/2865, der er berørt af
kemikalieomnibussens forslag til forenklinger.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at anvendelsesdatoen for de seneste ændringer af CLP-forordningen, som
vedtaget med ændringsforordning (EU) 20204/2865, og som vil blive berørt af Kommissionens forslag
til forenkling (KOM(2025) 531 af 8. juli 2025, kemikalieomnibussen), med dette forslag udskydes fra
hhv. 1. juli 2026 og 1. januar 2027 til 1. januar 2028, idet det vil medføre, at erhvervene ikke skal
omstille sig to gange til nye bestemmelser, hvilket vil reducere deres omstillingsomkostninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4