Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 592
Offentligt
3062050_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor Danmark
ønsker en særordning, der tillader fortsat minkavl i
Danmark, på trods af, at amerikansk mink er
anerkendt som en invasiv art, der udgør en trussel
mod hjemmehørende arter og biodiversiteten i både
Danmark og EU?”
Spørger: Carl Valentin (SF)
Svar
Tak for ordet og tak til udvalget for spørgsmålet.
Et flertal af EU-medlemslande
i EU’s
Komité for
Invasive Arter støttede den 20. juni 2025 EU-
Kommissionens forslag om at tilføje 26 nye arter til
EU's liste over invasive arter.
Der var både tale om plantearter og dyrearter, og
blandt tilføjelserne til EU-listen var amerikansk
mink. Minkens nye status som invasiv art i EU vil
medføre et forbud mod avl og produktion af mink i
hele EU.
1
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0002.png
TALEPAPIR
Det gælder også for de danske minkvirksomheder,
medmindre Danmark får godkendt en særordning af
EU-Kommissionen.
Forbuddet mod mink træder først i kraft den 7.
august 2027. EU-Kommissionen har udskudt datoen
for, hvornår forbuddet træder i kraft, så
medlemslandene har tid til at omstille sig til
forbuddet og udarbejde en ansøgning om en
særordning.
Særordningen
Muligheden for en særordning er beskrevet i den EU-
forordning, der vedrører invasive arter. En
særordning for minkvirksomheder i Danmark vil
betyde, at de nuværende minkvirksomheder vil
kunne fortsætte med at holde mink på det
eksisterende niveau.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0003.png
TALEPAPIR
Hvis ikke Danmark får en særordning, vil de danske
minkvirksomheder have to år til at udfase minkavl og
minkproduktion efter forbuddets ikrafttrædelse den
7. august 2027.
En særordning vil desuden kun omfatte eksisterende
minkvirksomheder. Det betyder, at der ikke vil kunne
etableres nye minkvirksomheder i Danmark efter
forbuddets ikrafttrædelse.
En særordning tildeles af EU-Kommissionen til de
konkrete virksomheder, som et EU-medlemsland
ansøger for, og er en tilladelse til at fravige EU-
forbuddet for en konkret art på nærmere fastsatte
vilkår. Særordningen kan tildeles af sociale og/eller
økonomiske årsager.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0004.png
TALEPAPIR
Minkerhvervet i Danmark
I Danmark har vi en lang tradition for
minkproduktion. Før 2020 var der cirka 1.200
minkvirksomheder i Danmark. Det danske
minkerhverv blev dog tvunget til at nedlukke i
forbindelse med COVID-19 i 2020, og der blev
indført et foreløbigt forbud mod minkproduktion.
Der blev indgået en bred politisk aftale i 2021 mellem
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om
erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt
af COVID-19. Det skal understreges, at der i
forbindelse med denne aftale var tale om et foreløbigt
forbud mod hold af mink.
Det foreløbige forbud mod hold af mink blev ikke
forlænget. Statens Serums Institut vurderede, at
risikoen for folkesundheden mht. COVID-19 var
begrænset ved genåbning af en minkproduktion, som
var betydeligt reduceret. Og som følge af indførslen
af en række smitteforbyggende tiltag.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0005.png
TALEPAPIR
Danmark genåbnede derfor også for minkproduktion
i januar 2023. Minkproduktion har derfor været et
lovligt erhverv siden januar 2023.
Minkavlerne har dermed investeret i minkerhvervet
med en tiltro til gældende lovgivning og de brede
politiske aftaler, som er indgået i forløbet efter
COVID-19.
Jeg ved, at der forventeligt vil være tale om få
minkfarme, som potentielt vil kunne være omfattet af
denne særordning, men blot fordi der er tale om få
farme, mener jeg ikke, at det er rimeligt, hvis
minkerhvervet endnu en gang skal nedlukkes.
Det er også vigtigt at huske på, at der er tale om
minkavlere, der lovligt har drevet et erhverv siden
starten af 2023, og som gør brug af den viden, de har
opbygget
måske endda gennem generationer.
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0006.png
TALEPAPIR
Derfor mener regeringen, at det er det rigtige at gøre
brug af muligheden for at ansøge om en særordning,
så erhvervet kan fortsætte, hvilket, som tidligere
nævnt, følger af de politiske beslutninger på området.
De nuværende avlere har ved at starte nye
virksomheder handlet i god tro. En eventuel
særordning vil netop alene være gældende for de
eksisterende minkvirksomheder, som dermed kan
videreføre deres produktion.
Det et derfor regeringens holdning, at vi i Danmark
skal ansøge om en særordning for den
minkproduktion, vi har tilbage.
Minken som invasiv art
Det handler selvfølgelig også i høj grad om en balance
mellem hensynet til danske virksomheder og
hensynet til natur og miljø. Den amerikanske mink er
nu blevet betegnet som en invasiv art i EU på
baggrund af en risikovurdering.
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0007.png
TALEPAPIR
Det er derfor vigtigt at fremhæve, at vi i Danmark har
lovgivning til at håndtere minks indvirkning på natur
og miljø. Blandt andet skal minkfarme være omgivet
af hegn, og der skal opsættes fælder langs indersiden
af hegnet. Derudover skal døre mv. være forsynet
med
en
automatisk
lukkeanordning.
Fødevarestyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af
reglerne.
Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at vi i Danmark
har regulering og kontrolforanstaltninger, der
forebygger og reducerer risikoen for, at mink slipper
ud fra minkfarmene.
Hvis mink skulle slippe ud i naturen fra minkfarme,
har vi i Danmark regler, der giver gode muligheder
for, at de pågældende mink kan reguleres
eksempelvis ved afskydning eller brug af fælder.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0008.png
TALEPAPIR
Regeringens holdning
Regeringen støtter derfor, at det skal være muligt at
drive minkproduktion i Danmark. Vi har fra dansk
side hidtil arbejdet for, at amerikansk mink ikke blev
tilføjet til EU-listen over invasive arter. Dette var
også tilfældet i forbindelse med forhandlingerne og
vedtagelsen af selve forordningen tilbage i 2014 samt
efterfølgende med diskussioner af opdateringen af
EU-listen i 2019. Her lykkedes det at få mink taget af
listen inden afstemningen.
Det har været den nuværende regerings position at
videreføre arbejdet for, at amerikansk mink ikke kom
på EU-listen. Dette var imidlertid ikke muligt ved
denne afstemning.
Et forbud mod hold af mink er en for vidtgående
foranstaltning for at forhindre mink i at undslippe til
naturen. Andre og betydeligt mindre indgribende
foranstaltninger kan anvendes for at nå samme mål.
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0009.png
TALEPAPIR
Afstemningens udfald
Ved afstemningen om opdateringen af EU-listen den
20. juni 2025 var der dog et kvalificeret flertal blandt
medlemslandene for opdateringen af EU-listen.
I forlængelse af afstemningens udfald og et
kommende forbud mod minkproduktion fra 2027 er
det derfor naturligt, at den danske regering vil ansøge
om en særordning, da det hele tiden har været i tråd
med regeringens holdning til forbuddet. Og i tråd
med aftalen om erstatning til minkavlerne, at der var
tale om et foreløbigt forbud.
EU-Kommissionen har som nævnt netop udskudt
ikrafttrædelsen af forbuddet mod mink specifikt for,
at medlemslandene har mulighed for at sende en
ansøgning om en særordning. Dette understøtter
regeringens holdning.
9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 592: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 29/8-25 om fortsat minkavl i Danmark
3062050_0010.png
TALEPAPIR
Afrunding
Danmark vil derfor udarbejde en ansøgning om en
særordning, og så vil det være op til EU-
Kommissionen at vurdere, om der er tilstrækkeligt
grundlag for at tildele Danmark en sådan
særordning.
Det bliver formentlig ikke en let opgave at få en dansk
særordning, men det vil vi arbejde for.
Tak for ordet.
10