Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 586
Offentligt
3061126_0001.png
Teknisk gennemgang
Blandingszoner B89
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0002.png
Dagsorden
Hvorfor har vi blandingszoner?
Regler og vilkår for udpegning af blandingszoner
Regler og vilkår for revurdering af miljøgodkendelser
Revision af udledningstilladelser til ikke-godkendelsespligtige
virksomheder
Taskforce for revurderinger i Miljøstyrelsen
Øvrige eksisterende handlingsinitiativer
2 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0003.png
Hvorfor har vi blandingszoner?
Renseanlæg, overløb, industrielle udledninger, deponier, kraftværker…
3 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0004.png
Udpegning af blandingszoner
Blandingszone
Miljøkvalitetskrav må overskrides.
Vilkår i tilladelse skal sikre reduktion
af blandingszone over tid
Blandingszonens rand
Målopfyldelse: miljøkvalitetskravet
overholdt i randen
Ikke målopfyldelse: Mindst muligt
stigning og maks. op til 5 % af
miljøkvalitetskravet
X
2023:Vandområde
Ingen
forringelse: ikke
målbar stigning i
koncentration ved et
repræsentativt målepunkt for
hele vandområdet
Den kombinerede
fremgangsmåde
1. Bedste tilgængelige teknologi
(BAT)
2. Hvis behov: strengere vilkår
3. Hvis behov: blandingszone
10/ Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0005.png
Nuværende indberettede blandingszoner
Der er 29 områder med
blandingszoner i dag.
Den mindste er 0,2 meter.
Den største er 350 meter.
24 ud af 29 har blandingszone under
100 m.
Stoffer:
Langt overvejende tungmetaller.
Enkelte har for andre kemiske stoffer.
5 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0006.png
Nabotjek
Tabel: Nabotjek om andre EU-landes regler og vilkår for brug af blandingszoner
(2024)
Land
Konkret
vurdering ift.
forringelse
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
ja
Afhængigt af
länder
1.000
Ja
Ja
Maksimal
blandingszone
(m)
350
1.000
1.000
Op til 2.000
Krav
om
BAT
Ja
Ja
Ja
Ja
Grænse
(pct.)
(5 )
10
10
Mulighed for
Repræsentativt
udpegning af bz ved målepunkt
dårlig tilstand
Ja
Ja
Nej
(Ja)*
Ja
Ja
ja
Ja
Ja
Danmark
Holland
Belgien
(flandern)
Sverige
Finland
Tyskland
Østrig
* Pågående retssag i Sverige
6 / Miljøministeriet - Departementet
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0007.png
Revurdering af miljøgodkendelser
Formålet med revurdering
At sikre, at listevirksomheders
miljøgodkendelser fortsat er aktuelle og
baseret på den bedste tilgængelige teknik
(BAT).
Miljøgodkendelsen inkluderer direkte
udledning af spildevand.
Grundlaget for en revurdering – for
både bilag 1- og 2-virksomheder
Tilsynsmyndigheden skal tage
miljøgodkendelsen op til revurdering, hvis der
er nye oplysninger, ændrede forhold,
(drift)sikkerhed, risiko eller lign.
Der er handlepligt for tilsynsmyndigheden i
forhold til revurdering af bilag 1-virksomheders
miljøgodkendelser.
For bilag 2-virksomheder kan
tilsynsmyndigheden revurdere
miljøgodkendelsen, otte år efter godkendelse.
7 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0008.png
Konkrete sager med udledning af spildevand
Revurdering af FMC
Revurdering af FMC’s (Cheminova) miljøgodkendelse, der er opdelt på
følgende delafgørelser:
Afgørelse truffet: Afværgeforanstaltninger (2021), jord og grundvand
(2023) og risiko (2023)
Afgørelse i høring: PFAS-stoffer (25.
oktober 2024)
Kommende afgørelser i høring:
-
-
-
Udledning af metaller, herunder arsen og kviksølv (ult.
januar 2025)
Pesticidstoffer (medio
april 2025)
Luftforurening, affald mv. (medio
april 2025)
Revurdering af IWS
Revurderingen af miljøgodkendelsen for IWS følger denne tidsplan:
Gennemgang formulering af vilkår og begrundelser (frem
til april 2025)
Udsendelse af afgørelse i høring (primo
maj 2025)
Taskforce
Der udarbejdes udkast til afgørelser for 33 udestående BREF-
revurderingssager med udledning af spildevand, som sendes i høring
inden
udgangen af 2025
Analyse af Miljøstyrelsens interne sagsgange vedr. revurderingsarbejdet
udføres af et eksternt rådgivningsfirma og afsluttes
sommer 2025
8 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0009.png
Revision af udledningstilladelser til ikke-
godkendelsespligtige virksomheder
Ikke krav om fast revision af
udledningstilladelser
Kræver fornyet tilladelse:
Ved væsentlige ændringer, f.eks. i
mængder eller sammensætning
Ny viden om f.eks. miljøfarlige forurenende
stoffer kan sidestilles med ændret
sammensætning
Byspildevandsdirektivet indfører krav om fast
revision af renseanlæggets
udledningstilladelse minimum hvert 10. år
9 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 586: Orientering om ny afgørelse om aktindsigt i oplysninger om nabotjek vedr. blandingszoner på baggrund af kritik fra Folketingets Ombudsmand, fra miljøministeren
3061126_0010.png
Eksisterende handlingsinitiativer til begrænsning af
udledning af miljøfarlige stoffer
Genbesøg af vandområdeplanerne:
nye miljøkvalitetskrav, øget
overvågning, håndtering af jordforureninger som påvirker overfladevand
PFAS-handlingsplanen:
øget overvågning og oprensning af
jordforureninger
8-punktsplanen:
herunder taskforcen
Byspildevandsdirektivet:
Fra 2028 krav om overvågning af alle
miljøfarlige stoffer i spildevandet. Fra 2033 krav om fjerde rensetrin af
spildevand fra husholdninger for lægemiddel- og kosmetikrester
Strategi for miljøfarlige stoffer:
herunder partnerskabet for MFS
Innovationspartnerskabet:
fokus på identificering og udvikling af
renseteknologier
10 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation