Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del Bilag 585
Offentligt
3061109_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 29. august 2025
Sagsnummer: 2025-187
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 2022/932 for så vidt angår minimumskontrolfre-
kvenser for visse produkttyper (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 19. september 2025.
Det vurderes, at beskyttelsesniveauet kun reduceres marginalt ved en reduktion af minimumsfrekven-
serne af den analytiske kontrol, da der er meget få fund i kontrollen.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 585: Grundnotat om minimumskontrolfrekvenser for visse produkttyper, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3061109_0002.png
Den 28. august 2025
FVM 465
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens gennemførelses-
forordning (EU) nr. 2022/932 for så vidt angår minimumskontrolfrekvenser for
visse produkttyper (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
nr. 2022/932 af 9. juni 2022 om ensartede praktiske ordninger for gennemførelse af offentlig kontrol
for så vidt angår forurenende stoffer i fødevarer, om specifikt supplerende indhold i flerårige natio-
nale kontrolplaner og særlige
supplerende ordninger
for udarbejdelser heraf (komitésag). Forslaget
vedrører reduktion af minimumskontrolfrekvenserne for kød af kvæg, gris, får, ged, fjerkræ og æg.
Samtidig bortfalder kravet om kontrol af metaller i æg. Minimumskontrolfrekvenserne foreslås redu-
ceret ud fra en risikobaseret tilgang, da der er meget få fund af overskridelser af grænseværdier. Sam-
tidig vil kravet om analytisk kontrol af metaller i æg bortfalde, da der ikke er EU-grænseværdier for
metaller i æg, idet metaller ikke opkoncentreres i æg. Det vurderes, at beskyttelsesniveauet kun redu-
ceres marginalt ved en reduktion af minimumsfrekvenserne af den analytiske kontrol, da der er meget
få fund i kontrollen. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Forslaget forventes sat til
afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 19. september
2025.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
2022/932 af 9. juni 2022 om ensartede praktiske ordninger for gennemførelse af offentlig kontrol for så
vidt angår forurenende stoffer i fødevarer, om specifikt supplerende indhold i flerårige nationale kon-
trolplaner og særlige supplerende ordninger for udarbejdelser heraf.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 19, stk. 3, litra a og 19, stk. 3, litra b i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter
med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og
dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 585: Grundnotat om minimumskontrolfrekvenser for visse produkttyper, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3061109_0003.png
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller
inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Af-
giver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgi-
ver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 19. september 2025.
Formål og indhold
Der er EU krav til medlemsstaterne om udarbejdelse af årlige kontrolplaner for kemiske forureninger
(f.eks. bly, cadmium, dioxin, PFAS og mykotoksiner), herunder er der fastsat minimumsfrekvenser for
kontrolhyppigheden af analytisk kontrol
særligt i animalske fødevarer. Disse minimumsfrekvenser
foreslås reduceret for kød af kvæg, gris, får, ged, fjerkræ samt æg.
De nuværende minimumskontrolfrekvenser har været en videreførelse af tidligere bestemmelser i di-
rektiv 96/23, hvor kontrollen omfattede rester af veterinære lægemidler, pesticidrester samt kemiske
forureninger og uden specifikke frekvenser for de kemiske forureninger.
Minimumskontrolfrekvenserne foreslås reduceret ud fra en risikobaseret tilgang, da der er meget få fund
af overskridelser af EU-grænseværdierne. Samtidig vil kravet om analytisk kontrol af metaller i æg bort-
falde, da der ikke er EU-grænseværdier for metaller i æg, idet metaller ikke opkoncentreres i æg. Dette
er baggrunden for, at den samlede kontrolfrekvens for æg ligeledes reduceres, da der så skal kontrolleres
for færre kontaminanter i æg.
Kategori
Uforarbejdet
oksekød
(herunder spiselige slag-
tebiprodukter)
Uforarbejdet kød af får
og geder (herunder spi-
selige slagtebiproduk-
ter)
Uforarbejdet svinekød
(herunder spiselige slag-
tebiprodukter)
Uforarbejdet fjerkrækød
(herunder spiselige slag-
tebiprodukter)
Æg af høner og andre
æg, friske
Nuværende minimumsfrekvens
Minimum
0,02 pct.
af det samlede an-
tal slagtede dyr
Minimum
0,004 pct.
af det samlede
antal slagtede dyr
Minimumsfrekvens
i
EU-æn-
dringsforslag
Minimum
0,01 pct.
af det samlede an-
tal slagtede dyr
Minimum
0,002 pct.
af det samlede
antal slagtede dyr
Minimum
0,003 pct.
af det samlede
antal slagtede dyr
For hver fjerkrækategori (slagtekyllin-
ger, udsætterhøns, kalkuner og andet
fjerkræ)
mindst én prøve pr. 3000
ton
årlig produktion (dødvægt)
Mindst
én prøve pr. 3700 ton
årlig
ægproduktion
Minimum
0,0015 pct.
af det samlede
antal slagtede dyr
For hver fjerkrækategori (slagtekyllin-
ger, udsætterhøns, kalkuner og andet
fjerkræ)
mindst én prøve pr. 5000
ton
årlig produktion (dødvægt)
Mindst
én prøve pr. 5000 ton
årlig
ægproduktion.
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 585: Grundnotat om minimumskontrolfrekvenser for visse produkttyper, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forslaget ventes at træde i kraft fra 1. januar 2026.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EU) nr. 2023/915 af 25. april 2023 om maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fø-
devarer og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1881/2006. Ændringen vil være direkte gældende i
Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
for EU’s
budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser, idet der overordnet set kun reduceres med få prøver i den samlede plan. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det vurderes, at beskyttelsesniveauet kun reduceres marginalt ved en reduktion af minimumsfrekven-
serne af den analytiske kontrol, da der er meget få fund i kontrollen.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre regulering (OBR) vurderer, at forslaget ikke medfører administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der har ikke været bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sikres et højt niveau af forbrugerbeskyttelse mod kemiske foru-
reninger i fødevarer. Beskyttelsesniveauet reduceres kun marginalt ved en reduktion af minimumsfre-
kvenserne af den analytiske kontrol, da der er meget få fund i kontrollen Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3